afe
Aktiv medlem
Att mäta avstånd genom ett kameraobjektiv verkar långsökt. Man använder laser, radar eller ohörbara ljudpulser. Kameraobjektivet kan sedan ställas blixtsnabbt enligt mätresultatet.
Ja, och? Vad har det med nånting att göra?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att mäta avstånd genom ett kameraobjektiv verkar långsökt. Man använder laser, radar eller ohörbara ljudpulser. Kameraobjektivet kan sedan ställas blixtsnabbt enligt mätresultatet.
OK, men för mina erfarenheter stämmer min utsaga, eftersom jag har använt enbart 16-50/2,8 SSM-objektivet med A77:an.
Det inneliggande lagret av LA-EA2 adaptrar har tydligen inte fått den förbättrade ytbehandling som A65 / A77 beståtts med. Får väl hoppas att Sony fixar detta nästa gång de kör fram en "batch" av dessa adaptrar.
.
Jag ska lyfta detta med Sony Center för egen del innan garantin på adaptern går ut i december. Jag tänker skicka in mitt långa tele och min adapter samt lite exempelbilder så får vi se om man kan få någon hjälp. De kanske faktiskt kan byta spegeln eller den befintliga filmen.
Det har kanske någonting med framtiden och kameratyper att göra. Fokuseringen har ju ältats i massor av inlägg.
När jag skrev mitt inlägg så tänkte jag mig spegelreflexkameror av den typ som vi använder nu, alltså med en prisma- eller elektronisk sökare. Vet mycket väl att Exakta kom med en enögd spegelreflex-kamera 1936, men då var alternativen enbart att ha den hängande på magen med en schaktsökare, alternativt en ramsökare eller en extern optisk sökare när man ville fota från ögonhöjd.I över ett århundrade snarare.
Då undrar man förstås varför både Canon och Nikon slutade att tillverka pellicle-kameror?
---
Vilket torde innebära att de flesta ansåg att nackdelarna övervägde fördelarna. Det är precis tvärtom när det gäller SLT-kamerorna, för de allra flesta som ANVÄNDER dessa överväger fördelarna rejält. Det finns ännu så länge några saker som SLT-kamerorna inte är så bra på, men ifall man har erfarenhet av den senaste generationens SLT-kameror så ser man att den massiva klagokören på denna teknik kommer från folk som aldrig kan ha använt någon, förutom i enstaka fall möjligen några minuter i en butik. Detta räcker INTE ALLS för att man ska kunna tillgodogöra sig en helt ny teknik som bl.a. medger helt andra och mycket bättre arbetsflöden.För att de sålde dåligt, förstås.
---
Så är det naturligtvis. Men ifall jag lyckas ta mig samman och samla ihop det dussin nackdelar med pellicle-kamerorna jag funnit, så kommer du kanske att vara mycket gladare ifall du INTE läser det inlägget...---
Bara för att jag tycker att en teknisk lösning är bra så betyder inte det att all världens kameraköpare håller med mig.
---
När jag skrev mitt inlägg så tänkte jag mig spegelreflexkameror av den typ som vi använder nu, alltså med en prisma- eller elektronisk sökare. Vet mycket väl att Exakta kom med en enögd spegelreflex-kamera 1936, men då var alternativen enbart att ha den hängande på magen med en schaktsökare, alternativt en ramsökare eller en extern optisk sökare när man ville fota från ögonhöjd.
Den första spegelreflexkameran med prismasökare kom 15 år senare, dvs för 60 år sedan. När man avrundar lite, som jag gjorde, så ligger 60 år betydligt närmare ett halvt än ett helt århundrade, eller hur? Även närmare 60 än 75 år för den delen, som du modifierade det till i ett senare inlägg.
Så jag anser fortfarande att jag har övertaget i vår lilla "tuppfäktning"...
.
Elaking!Jag vill ju bara trigga ditt dåliga samvete
---
Nä, det har oroat mig länge. Om någon utan kännedom om dessa kameror skulle vara intresserade av relevant A77-information så måste det i dessa monster-trådar vara närmast hopplöst för dem att hitta svaren på det de undrar över .---
För övrigt är jag inte säker på att så många andra än de närmast sörjande vågar sig in i den här tråden längre - åtminstone inte om de har konkreta undringar över A77 ...
Förmodligen mest pga kostnaden. En kamera med vippande spegel var billigare. Jag skulle tro att de flesta hellre valde Canon FT istället för Canon Pellix. Själv är jag rätt glad åt att äga en Pellix. Det är lite kul med en sådan kamera.Vilket torde innebära att de flesta ansåg att nackdelarna övervägde fördelarna.
Men ifall jag lyckas ta mig samman och samla ihop det dussin nackdelar med pellicle-kamerorna jag funnit, så kommer du kanske att vara mycket gladare ifall du INTE läser det inlägget...
När jag skrev mitt inlägg så tänkte jag mig spegelreflexkameror av den typ som vi använder nu, alltså med en prisma- eller elektronisk sökare.
Kattsingen, nu har jag dragit på mig ännu en sak att gå och ha dåligt samvete för... Att jag inte kan hålla klaffen!---
Shoot!
---
Visst, vi lever alla i olika fotografiska världar, och en kamera som är kass vid ett användningsområde kan briljera vid ett annat.---
Det finns för- och nackdelar med allt. Alla har inte samma åsikt när det gäller balansen mellan dem.
Klart att de är! Men jag skrev ju 135-formatet.Hasselblad 1600F (eller Hasselblad 500C) är alltså inte heller "riktig spegelreflex" enligt dig?
---.
Ja, det borde jag ha gjort, det var vad jag hade i tanken när jag skrev.---
Om du menar "spegelreflex med prismasökare" så bör nog skriva det istället för bara "spegelreflex". Det senare är, som vi nu har lyckats utreda, något som har funnit betydligt längre än det förra.
Det vet nog ingen annan heller.Kepler var väl den förste som använde termen "camera obscura" (mörkt rum) i början av 1600-talet, men någon spegelreflex vet jag inte om han hade.
---
Det var tysken Johan Sturm som då använde sig av en spegel för att komma runt problemet med att Camera Obscura-bilderna blir upp-och-ner. Detta är faktiskt mycket besvärande, vilket man lätt kan förvissa sig om genom att hålla upp foton på personer man känner upp-och-ner framför sig. De flesta av oss klarar då inte att känna igen vilka dessa personer är!---
Vad var det för spegelreflex inblandad i den camera obscura du syftar på från 1676?
Jajamen! Har en själv.Spegelreflexkameror med elektronisk sökare känner jag inte till. Finns det sådana?
Nej, inte i det inlägg som jag korrigerade tidsutsträckningen för.Klart att de är! Men jag skrev ju 135-formatet.