Var sitter den elektroniska sökaren i en A550? Jag hittar bara en optisk sökare när jag läser tester av den kameran.
---
Jag skrev inte att den har en elektronisk sökare, jag skrev att den har en elektronisk
skärmsökare.
---
En ganska fiffig lösning för Live View som medger fasdetekterande AF och som Olympus var först med.
Ja det är en riktigt innovativ abrovinsch som Sony-gubbsen kommit upp med där. Den har öppnat nya fotografiska världar för mig!
Och nej, det var INTE ALLS Olympus som kom på den abrovincshen, som du så ofta vill hävda. Det Olympus var först med var att ha en primär och en sekundär sensor i en systemkamera (E-330). Men deras lösning var inte lyckad (till skillnad från Sonys), och produktionen las ner. Sökaren var mörk och autofokusen för långsam.
Sony löste dessa problem genom att komma på ETT HELT ANNAT KONCEPT: Personligen anser jag att Sonys variant är en av de snillrikaste uppfinningarna någonsin inom fotovärlden - man löser ett skenbart omöjligt problem genom att tänka på ett helt annat sätt än vad alla andra gör.
Vill du också påstå att det var Canon som var först med SLT-konceptet? Jo, åtskilliga Canon-användare brukar ju påstå ungefär detta. Det är samma sak i det fallet, det enda som är principiellt lika mellan Pellix- och SLT-kamerorna är att båda använder en icke-rörlig spegel. Allt annat är olika. Sony använder ju inte ens en pellicle "mirror" i sina SLT-kameror, även om många fortfarande tror detta. Även i detta fall borde man väl, utan att bli anklagad för att vara en Sony-taliban, kunna konstatera att Sonys variant är betydligt mer lyckad. Visst, Sony har självfallet nu tillgång till modern teknik som inte fanns 1965 när Pellix-kamerorna kom. Men det har ju Canon och de andra nu också, även om de inte har så stor elektronikkompetens in-house. Vilket uppenbarligen har möjliggjort ett rejält försprång för Sony i detta avseende.
.