Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har i alla fall ännu inte lyckats provocera fram någon ghosting.

Jodå, den går att provocera fram. Dock stämmer det att Sony på A77 lyckats minimera risken för ghosting.
Förekommer ghosting med en A77 beror det, enl mina erfarenheter om man monterar ett objektiv med mycket stor frontlinsdiameter. Isynnerhet vidvinkelzoomar, typ SAL1635Z med en diameter på 77mm.

16-50/2.8 SSM med diametern 72mm filtergänga uppträder färemot inte på det viset. Så mycket har hänt sedan A55. Monterar man en LA-EA2 som har spegelfilm på en NEX-7 uppträder fenomenet oftare. Beror troligen på att den adaptern har ärvt A55:s spegelfilm.

Har själv upplevt det, liksom testare på luminous landcape. Fick även filer från Sten-Åke tagna med 70-400 SSM som hade mer eller mindre märkbara ghostingeffekter.

Sålunda får man ingen ghosting med A77+16-50/2.8 SSM, men NEX-7 med nämnd adapter och samma objektiv kan ge ghosting på exakt samma motiv vid samma belysning.

//Lennart

---
På det sättet kunde PDAF (=FDAF?)-sensorerna som är större sitte utplacerade runtom sensorn och få sitt ljus trots att de är större och utan att hela sensorn behöver dimmas av en reflekterande film. AF-sensorerna kan också få nära 100% av ljuset i vissa specifika punkter, vilket gör att områdena kan bli evsevärt mindre.
---
PDAF (Phase Detect AF) = FDAF (fasdetektion-AF)
Samma sak, bara olika språk. :)

Det hjälper inte att försöka placera AF-sensorerna utanför den aktiva bildsensorarean. Man måste komma åt delar av det infallande ljuset och skicka till dessa, och vilken metod man än använder så måste man ändå "knycka" information från det ljus som ska till sensorn. Sonys sätt att utnyttja en fast spegel för detta torde därför vara det särklassigt enklaste och billigaste. Och fungerar ju väldigt bra i praktiken, särskilt i den senaste SLT-generationen.

---
Problemet kvarstår dock hur den förlorade informationen i de ersatta bildpunkterna ska genereras, klart är att kameran måste gissa, ...
---
Precis! Det skulle inte bli någon som helst vinst över att använda en fast spegel.

---
För Sonys del är det bra att det inte är enkelt, försprånget med SLT-tekniken ökar därmed om ingen annan teknik är så snabbt implementerbar. Det är nog nästintill omöjligt att andra tillverkare anammar SLT så här tre år senare efter att ha argumenterat emot den. För att EVF och fördelarna det innebär ska hitta in i andra kameror behövs en annan teknisk lösning för AF.
---
Prestige-faktorn är säkert ett svårt problem för de övriga tillverkarna. Dock kan de helt säkert under ganska lång tid sälja bra med sin mycket väl utvecklade mekaniska teknik, men ju längre de väntar med att träda in i den elektroniska tidsåldern, ju svårare kommer det förstås att bli för dem. Framgången med SLT-kamerorna ger dem säkert en hel del huvudvärk...

---
Det som Nikon och Canon nu har kan fungera som hjälp i spegellösa system, men kan nog inte på lång väg ersätta det riktiga fokussystemet i DSLR på långa vägar.
---
Instämmer.

---
SLT kan ju däremot det och jag tror att Sonys överlägsenhet kommer att bli större i takt med att EVF-tekniken utvecklas.

/Mats
SLT-systemets AF kan inte bara fungera lika bra som de nuvarande DSLR-systemen, det har potential att bli rejält överlägset (fast Sony är inte där än). Vet att du mycket väl känner till att SLT-AF-systemet mäter kontinuerligt, även under själva exponeringen. DSLR-AF-systemet är ju blint så fort de båda speglarna måste svängas upp, vilket gör att dessa system måste använda sig av "Predictive AF" (vilket i själva verket är en gissning - under de blinda perioderna har AF-systemet naturligvis ingen som helst aning om vad motivet hittar på). Inte så med SLT-AF-systemet, det enda det behöver göra är att följa motivets bukter och finter. Är förstås mycket enklare att bara mäta, krävs mycket mindre processorkraft. Men det återstår som sagt var en del för Sonys programmerare att få till detta (men hårdvaran är fantastisk).

Och jo, man kan förstås räkna med att Sony kommer att jobba på de områden där deras SLT-teknik ännu inte är överlägsen, och fortsätta att förbättra de områden där den redan är så. Och ja, den överlägsenheten kommer att bli större ju längre de andra väntar - Sony springer helt enkelt mycket fortare...
.

Senast ändrad:
Marknadsmässigt var de mindre lyckade, men jag tycker nog att de var tekniskt bra lösningar. Jag har två sådana kameror, en Canon Pellix och en Canon EOS RT. Det är inte förrän nu med elektroniska sökare som man kan få samma fördelar.
Då undrar man förstås varför både Canon och Nikon slutade att tillverka pellicle-kameror?

Jag har någonstans ett koncept till ett inlägg om nackdelarna med pellicle-systemet - har hittat 12 st genom att sammanställa användarrapporter. Samtliga dessa problem har Sony eliminerat i sitt SLT-system.
.

Då undrar man förstås varför både Canon och Nikon slutade att tillverka pellicle-kameror?
För att de sålde dåligt, förstås.

Bara för att jag tycker att en teknisk lösning är bra så betyder inte det att all världens kameraköpare håller med mig.

En annan anledning till att sluta med den sortens speglar var att man lyckades förfina spegeluppfällningsmekaniken så mycket att det gick att snabba upp den så att det fungerade med rörlig spegel i över 10 bilder per sekund. Det var inte möjligt på 1970-, 1980- och 1990-talen.

Jag väntar fortfarande på din expertis som visar att X-Pro1 har problem med moire. När du visat drt kanske jag tar dig på allvar. Du är duktig på att skriva ninsens i alla fall :)
Usch, nu triggar du mitt dåliga samvete igen... Jag får väl ta mig samman och skriva detta inlägg någon gång. Men det är så att jag inte alls har någon "flytande penna", utan en hel del får jag faktiskt "dra ut med tång". Och inte blir det ju bättre av att jag under ganska lång tid varit väldigt risig (dock en aning bättre nu - kanske till mångas fasa...) och att det är smärtsamt för mig att sitta framför datorn. I huvudet har jag hur mycket material som helst till tekniska inlägg som säkerligen skulle vara till nytta för en hel del, men jag har av någon anledning väldigt svårt för att få ur mig det i skrift. Kanske skulle försöka hyra en "spökskrivare"?

Mycket förolämpad över att du påstår att jag bara skriver dravel!

Har för egen del förstås fullt klart för mig att det var ironiskt skrivet och inte alls är din verkliga uppfattning, men det är ändå riskabelt att skriva så. Såg din Smiley, men dessa är generellt lätta att missa, och andra som tittar in här och inte vet någonting om mig eller att du brukar "psyka" mig, kan bilda sig en förutfattad mening och tro att jag tillhör skocken okunniga idioter...
.

Jodå, den går att provocera fram. Dock stämmer det att Sony på A77 lyckats minimera risken för ghosting.
Förekommer ghosting med en A77 beror det, enl mina erfarenheter om man monterar ett objektiv med mycket stor frontlinsdiameter. Isynnerhet vidvinkelzoomar, typ SAL1635Z med en diameter på 77mm.

16-50/2.8 SSM med diametern 72mm filtergänga uppträder färemot inte på det viset. Så mycket har hänt sedan A55. Monterar man en LA-EA2 som har spegelfilm på en NEX-7 uppträder fenomenet oftare. Beror troligen på att den adaptern har ärvt A55:s spegelfilm.
---
OK, men för mina erfarenheter stämmer min utsaga, eftersom jag har använt enbart 16-50/2,8 SSM-objektivet med A77:an.

Det inneliggande lagret av LA-EA2 adaptrar har tydligen inte fått den förbättrade ytbehandling som A65 / A77 beståtts med. Får väl hoppas att Sony fixar detta nästa gång de kör fram en "batch" av dessa adaptrar.
.

För att de sålde dåligt, förstås.

Bara för att jag tycker att en teknisk lösning är bra så betyder inte det att all världens kameraköpare håller med mig.

En annan anledning till att sluta med den sortens speglar var att man lyckades förfina spegeluppfällningsmekaniken så mycket att det gick att snabba upp den så att det fungerade med rörlig spegel i över 10 bilder per sekund. Det var inte möjligt på 1970-, 1980- och 1990-talen.

Den där gamla jämförelsen igen, har vi nte rett ud det för flera år sen?

Bara för att en komponent är av samma typ så är det inte samma lösning. I Sonys fall så får ju film och sökare bild från samma kanal och ju mer ljus den får desto bättre bild och sökare, vilket inte var fallet med RT där det hela tiden blev en kompromiss som medförde sämre bild och sämre sökare.

/Mats

Det hjälper inte att försöka placera AF-sensorerna utanför den aktiva bildsensorarean. Man måste komma åt delar av det infallande ljuset och skicka till dessa, och vilken metod man än använder så måste man ändå "knycka" information från det ljus som ska till sensorn. Sonys sätt att utnyttja en fast spegel för detta torde därför vara det särklassigt enklaste och billigaste. Och fungerar ju väldigt bra i praktiken, särskilt i den senaste SLT-generationen.

Nä, såklart inte. Utanför bilden är det f.ö ointressant om det är skarpt eller inte.

Det jag menade var at istället för att ha en skiva som täcker hela sensorn eler af-punkter på sensorn så skulle man kunna ha pyttesmå vinklade speglar utplacerade på sensorn som reflekterar ljuset till en AF-array.

De skulle också skymma pixlar såklart, men behöva vara betydligt mindre än att lägga sensorerna på sensorn. Eftersom inget filtrerar dessa får de dessutom allt ljus och skulle kunna vara aningen konvexa så att bara en liten pixelstor punkt kan belysa en betydligt större AF-sensor som då får lika mycket ljus per ytenhet som dagens som är större, men bara får en liten del av ljuset.

/Mats

Znutt skrev som svar på mitt inlägg 2012-07-21, 01:04 #5540.

Nä, naturlagarna är attan så svåra att bli av med! :)

I stort sett lär det komma att bli så, ja. Fast de pellicle "speglar" som användes i Canons Pellix-kameror (och i Nikons varianter) är borta sedan väldigt länge. Det var en "Dead-end", de hade för många nackdelar.

Det föreligger en utbredd missuppfattning om att Sony skulle använda pellicle membran i sina SLT-kameror. Så är INTE fallet. De använder en "Thin-plate Beam Splitter". Allting är gjort helt annorlunda än på Pellix-kamerorna - och de har faktiskt lyckats med att eliminera samtliga nackdelar som Pellix-kameror hade.

Det finns bara EN ENDA konceptuell likhet - Såväl Pellix- som SLT-kamerorna har en icke-rörlig "spegel". Precis allting annat är radikalt annorlunda i SLT-kamerorna. Personligen är jag full av beundran över att någon har lyckats få till något sådant som SLT-tekniken. Sonys design-team måste ha innehållit en skock helt briljanta innovatörer och nytänkare med en anda av "jädrar anamma", "det finns ingenting som är omöjligt - det tar bara lite längre tid", och "går problemet inte att fixa på något känt sätt försöker vi med något alldeles galet". :)

De tekniska och naturvetenskapliga baskunskaper jag har säger mig att On-Board snabb fasdetekt-AF bara kommer att kunna fungera tillfredsställande på mindre sensorer, där kraven på AF-noggrannhet är mycket lägre - för små sensorer räcker det med ett begränsat antal AF-zoner. Och bara vid bra ljus, som sagt. Tyvärr.

Finns det något annat än DSLR- eller SLT-system som kan tänkas komma? Någon? :)

Hyser inga som helst tvivel om att SLT-A77 ger oss en glimt av framtidens teknik, och eftersom jag just nu disponerar en sådan så kan jag se att denna teknik är synnerligen användbar redan idag. Den möjiggör helt nya arbetsflöden som är omöjliga med DSLR-kameror, och som gör att man jobbar bättre, effektivare, snabbare och säkrare. Får väl ta mig samman och skriva ner mina erfarenheter (fast jag har ännu bara haft den en kort tid, så jag skulle gärna vilja utforska den lite mer först). Apropå ghosting, som vid vissa motiv kunde uppstå med den första generationens SLT-kameror verkar ha eliminerats eller åtminstone reducerats genom den förbättrade ytbehandlingen av "spegeln" som de senaste SLT-kamerorna beståtts med. Jag har i alla fall ännu inte lyckats provocera fram någon ghosting.

Enögda spegelreflexer har vi haft i ett halvt århundrade, och de har förstås förfinats så att de dyrare av dessa är helt eminenta på vissa områden. Men så fort det går att ersätta mekanik med elektronik, så brukar mekanikens dagar vara räknade. Om man ser framåt ett halvt århundrade, så lär antalet kameror med mekanik och klapprande speglar som tillverkas vara mycket få, om ens några... Kan inte på rak arm komma på något enda område där mekaniken har klarat sig när elektroniken väl har kommit in, med snabb och nästan gränslös utvecklingspotential.

Det är bara att hänga med! :)
.

Jag har det och inga problem med att reproducera dessa ghosting-problem med min NEX 7 och A-mountadaptern med fast spegel. Det är kombinationen objektiv spegel som måste vara tillräckligt fel för att ghosting ska uppstå.

Märkligt nog har Sigma lyckats mycket bättre än Sony med sina objektiv när det gäller detta. Mitt dyra (enligt Mats överprisade Sony 70-400mm G) är absolut värst av mina objektiv. Vare sig Mats Sigma 150-500mm eller mitt 17-70mm har dessa problem. Möjligen är det ett av detta skälen till att Sony tydligen ska släppa en uppdaterad version av detta telezoom längre fram.

Ghosting är inget kul. Det ser inte bra ut alls.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så var Kine Exakta från Ihagee den första spegelreflexkameran för 135-film som kom ut på marknaden. Det var 1936. Det fanns protoyper från ett par andra tillverkare tidigare, men Ihagee var först med att få ut sin kamera till försäljning.

Spegelreflexkamerorna från förra sekelskiftet tog större filmformat (eller kanske t.o.m. bladfilm och plåtar). Jag tror att Wikipedia har en ganska bra historisk sammanfattning under rubriken "SLR".

Tillägg: Här är Wikipedias artikel om den enögda spegelreflexens historia.

Har för egen del förstås fullt klart för mig att det var ironiskt skrivet och inte alls är din verkliga uppfattning, men det är ändå riskabelt att skriva så. Såg din Smiley, men dessa är generellt lätta att missa, och andra som tittar in här och inte vet någonting om mig eller att du brukar "psyka" mig, kan bilda sig en förutfattad mening och tro att jag tillhör skocken okunniga idioter...
.

Jag vill ju bara trigga ditt dåliga samvete ;)

För övrigt är jag inte säker på att så många andra än de närmast sörjande vågar sig in i den här tråden längre - åtminstone inte om de har konkreta undringar över A77 ...

Kanske är så att andra skrämts bort här, fast då och då skriver ju nån något som handlar om A77.

Ett litet tips till hemmafollket här innan alla får ta del av det :)
Jag har fått en idé. Tänkte inhandla en A77 med kit-objektivet 16-50 nu när de gått ner en del i pris till under 14000 kr.

För att kuna göra det måse jag sälja mitt (älskade) Sigma 150-500/5,0-6,3 DG OS HSM. Ruskigt bra telezoom och ett mycket bra exemplar också som ligger exakt i fokus och presterar superbra. Uppdaterat för full kompatibilitet för alla SLT inkl. A77.

Priset blir 6800 kr. Ska sätta ut annons ikväll här på FS, men erbjuder det här först :)
Mycket bra pris tycker jag, normalt ligger det närmare 10K, fast Rajala har ett ex som de rear ut för 7999 just nu. Jag låter ändå ingen pruta, då behåller jag det hellre.

Ska också sälja min A580. Priset för den blir 4 500 kr. POK. Annons kommer ikväll.

Ska bli kul att få lite erfarenhet av A77an även om jag blir av med mitt tele, men får väl skaffa ett annat senare istället.

/Mats

Kanske är så att andra skrämts bort här, fast då och då skriver ju nån något som handlar om A77.

Ett litet tips till hemmafollket här innan alla får ta del av det :)
Jag har fått en idé. Tänkte inhandla en A77 med kit-objektivet 16-50 nu när de gått ner en del i pris till under 14000 kr.

För att kuna göra det måse jag sälja mitt (älskade) Sigma 150-500/5,0-6,3 DG OS HSM. Ruskigt bra telezoom och ett mycket bra exemplar också som ligger exakt i fokus och presterar superbra. Uppdaterat för full kompatibilitet för alla SLT inkl. A77.

Priset blir 6800 kr. Ska sätta ut annons ikväll här på FS, men erbjuder det här först :)
Mycket bra pris tycker jag, normalt ligger det närmare 10K, fast Rajala har ett ex som de rear ut för 7999 just nu. Jag låter ändå ingen pruta, då behåller jag det hellre.

Ska också sälja min A580. Priset för den blir 4 500 kr. POK. Annons kommer ikväll.

Ska bli kul att få lite erfarenhet av A77an även om jag blir av med mitt tele, men får väl skaffa ett annat senare istället.

/Mats

Tja:)
Du kommer bli mer än nöjd tror jag.....var oxå skeptisk till allt som skrevs om a77. Köpte min i Okt 11 och den laggar inte mer än Lennarts, fast min är tidig.
Har du kvar telet??Är intresserad...

Nisse

Tja:)
Du kommer bli mer än nöjd tror jag.....var oxå skeptisk till allt som skrevs om a77. Köpte min i Okt 11 och den laggar inte mer än Lennarts, fast min är tidig.
Har du kvar telet??Är intresserad...

Nisse

Jo, jag har inte hunnit sätta ut annonsen än.
Du kan få byta det mot din A77 :).

Skämt åsido. Vill du köpa teleobjektivet så kontakta mig. Vi kan göra upp i morgon i så fall . Ska gå och se The Dark Night Rises nu.

Har försökt sälja A580 ett par gånger utan resultat. Lägger ut den på Tradera med lågt utrop och får vad jag fåt ryp. Om båda säljs kan jag köpa en A77a och så får jag väl skaffa ett annat tele senare.

/Mats

Att mäta avstånd genom ett kameraobjektiv verkar långsökt. Man använder laser, radar eller ohörbara ljudpulser. Kameraobjektivet kan sedan ställas blixtsnabbt enligt mätresultatet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar