Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Bläddra runt lite bland medlemmarna här och kolla i deras kameraväskor vetja.

Eller välj ett objektiv som kostar en slant och kolla hur många ägare det är på FS.

Ta t.ex. Canon 300/2,8 L IS USM.
Det kostar 50000-60000 kr sisådär och har över 150 ägare på fotosidan.
(Det är bara en av modellerna, det finns flera varianter utan IS, IS och IS II)

http://www.fotosidan.se/dp/productowners.htm?product=430

Några tusenlappar hit eller dit för ett kamerahus är inte hela världen för många.
och rpecis som skarström skriver så om man köper begagnat så blir det att ligga ute med pengar, men egentligen ingen större förlust att tala om.

/Mats

Begagnat är en helt annan sak, nu var det köpa nytt, för de allra flesta konsument- / hobbyfotografer , - när vardagen knappast enbart handlar om fotografering ......

Yrkesfotografer lirar i en helt annan liga, de skall leverera på topp, hela tiden, investeringen är en del av jobbet, materialet skrivs av efter några år.

Om konsument- / hobbyfotografer egentligen inte gör en förlust att tala om, vid en senare försäljning av kamerahus och objektiv, - då önskar jag de fotograferna, lycka till.

Begagnat är en helt annan sak, nu var det köpa nytt, för de allra flesta konsument- / hobbyfotografer , - när vardagen knappast enbart handlar om fotografering ......

Yrkesfotografer lirar i en helt annan liga, de skall leverera på topp, hela tiden, investeringen är en del av jobbet, materialet skrivs av efter några år.

Om konsument- / hobbyfotografer egentligen inte gör en förlust att tala om, vid en senare försäljning av kamerahus och objektiv, - då önskar jag de fotograferna, lycka till.

Merparten av de där ägarna till de dyra teleobjektiven är inte yrkesfotografer, utan entusiastiska hobbyfotografer som inte tjänar pengar på foto.

Kameror kööper man nya om man vill ha nåt modernt. Går alltid att hitta nedsatta priser om man letar lite.
Objektiv kan man handla begagnat om man vill. Speciellt om man har ett kamerasystem där objektiven inte blir omoderna för att stabiliseringen uppgraderas och att de gamla då sjunker i värde och man måste köpa nytt för att dra nytta av fördelarna.

Jag har under de senaste åren både köpt och sålt förmodligen mer än de flesta. En del nytt och en del begagnat. Dock inga superobjektiv, men några telen i 10000 kr klassen och några lite dyrare zeiss, en A850, två A900, en A550 och en A580 plus massa annat grejs.

Har nu en bantad utrustning med bara en kamera och fem objektiv och två blixtar.

Jag har inte haft några problem att vare sig köpa eller sälja grejer.
Kostnadsmässigt för det som jag har sålt så har jag fakktiskt gått med vinst. Inte så stor, men det har inte kostat någonting alls. Några grejer har sålts för lite mindre än jag köpt för och några lite mer. Det jag har kvar blir väl ett par tusen mius på, men inte myckket och det är saker jag vill ha kvar utom kameran och kitobjektivet när jag köper en ny kamera.

/Mats

Mats har helt rätt. Objektiv kan man köpa och sälja begagnat som privatperson utan att behöva göra några större förluster (förutom själva utlägget då). En begagnad Nikon 300/2,8 VR kostar 30-35 KKr och går att sälja för ungefär samma pris igen om några år, förutsatt att man inte slitit för mycket på den.

Jag köpte en ny 300/2,8 VR för 36 KKr för några år sedan och sålde den sedan för just 35 KKr (begagnatpriserna på såna här objektiv har en tendens att gå upp när nypriserna gör det, till skillnad mot kamerahus).

Nu ägnar jag mig inte längre åt såna extravaganser, utan köper billiga manuella objektiv eller Sigma till min NEX i stället :)

Mats har helt rätt. Objektiv kan man köpa och sälja begagnat som privatperson utan att behöva göra några större förluster (förutom själva utlägget då). En begagnad Nikon 300/2,8 VR kostar 30-35 KKr och går att sälja för ungefär samma pris igen om några år, förutsatt att man inte slitit för mycket på den.

Jag köpte en ny 300/2,8 VR för 36 KKr för några år sedan och sålde den sedan för just 35 KKr (begagnatpriserna på såna här objektiv har en tendens att gå upp när nypriserna gör det, till skillnad mot kamerahus).

Nu ägnar jag mig inte längre åt såna extravaganser, utan köper billiga manuella objektiv eller Sigma till min NEX i stället :)

Man bör se upp när man köper riktigt dyra objektiv. Det är dumt att köpa ett dyrt supertele strax innan tillverkaren upphör med att sälja reservdelar till det, för efter den tidpunkten kommer priset på det att falla en del.

Då räknar du inte dina Konicaobjektiv, antar jag.
:)

Hehe, såna har jag en rätt stor samling av :)
Där har det tradats en hel del så att jag bytt upp mig till de allra bästa modellerna i absolut mint condition. Många halt sprillans med originalkartong och allt. Plus två st. NEX-adaptrar och en M4/3 adapter.

Nu har jag bestämt mig (tror jag) att jag hoppar över Nex. Skaffar en riktigt bra FF och kompletterar med A580 som jag redan har, samt en bra kompakt istället när de nu börjar bli så bra.

Har en plan vad jag ska göra med Hexanon-högen... kommer snart att uppdagas :)

/Mats

Kan stämma
Mitt båt intresse kommer ju i fjärde hand :)
Det var lite för att retas. Kan vara ruskigt dyrt annars. Fast Biltema har pressat priserna på tillbehör.
Mina utgifter per år år nog under 2000
Det är en liten båt, utan ruff.....

Om man ska ha en snygg båt ska den vara byggd i trä, och då måste man tillbringa halva året med att underhålla den. Ska man ha en snygg båt med bra prestanda som inte är byggd i trä kostar den skjortan. Ska man ha en båt som håller och bara transportera sig med den ska den vara gjord av plåt, och då varierar priset, men skitful är den oavsett.

I övrigt tror jag inte man kan jämföra båtar med kameror, förutom att det går att göra av med massor av pengar på båda utan att ha en aning om vad man pysslar med :D

Stämmer bra
Då jag är praktisk och smålänning (ekonomisk) nu mera är det en liten dagseglande plastbåt
Samma med kamera valet. Praktik, ekonomisk med andra ord en Sony

Mats Lillnor;1849843 Har en plan vad jag ska göra med Hexanon-högen... kommer snart att uppdagas :-) /Mats[/QUOTE sa:
Nytillverkning av Konica Hexanon optik, made in Sweden?

Så gjorde Nikon, på 50-talet, något "modifierad" tysk Zeiss optik, plötsligt var det Nikon original optik, made in Japan! :) :)

Znutt skrev som svar på mitt inlägg 2012-07-21, 01:04 #5540.

Värre än moment 22, det var detta jag fruktade. Man kan ju inte bli av me dem!
---
Nä, naturlagarna är attan så svåra att bli av med! :)

---
Känns som Pellix spegel kommer att vara ett sidospår lika länge som den halvgenomskinliga rörliga vi har i DSLR :(
I stort sett lär det komma att bli så, ja. Fast de pellicle "speglar" som användes i Canons Pellix-kameror (och i Nikons varianter) är borta sedan väldigt länge. Det var en "Dead-end", de hade för många nackdelar.

Det föreligger en utbredd missuppfattning om att Sony skulle använda pellicle membran i sina SLT-kameror. Så är INTE fallet. De använder en "Thin-plate Beam Splitter". Allting är gjort helt annorlunda än på Pellix-kamerorna - och de har faktiskt lyckats med att eliminera samtliga nackdelar som Pellix-kameror hade.

Det finns bara EN ENDA konceptuell likhet - Såväl Pellix- som SLT-kamerorna har en icke-rörlig "spegel". Precis allting annat är radikalt annorlunda i SLT-kamerorna. Personligen är jag full av beundran över att någon har lyckats få till något sådant som SLT-tekniken. Sonys design-team måste ha innehållit en skock helt briljanta innovatörer och nytänkare med en anda av "jädrar anamma", "det finns ingenting som är omöjligt - det tar bara lite längre tid", och "går problemet inte att fixa på något känt sätt försöker vi med något alldeles galet". :)

De tekniska och naturvetenskapliga baskunskaper jag har säger mig att On-Board snabb fasdetekt-AF bara kommer att kunna fungera tillfredsställande på mindre sensorer, där kraven på AF-noggrannhet är mycket lägre - för små sensorer räcker det med ett begränsat antal AF-zoner. Och bara vid bra ljus, som sagt. Tyvärr.

Finns det något annat än DSLR- eller SLT-system som kan tänkas komma? Någon? :)

Hyser inga som helst tvivel om att SLT-A77 ger oss en glimt av framtidens teknik, och eftersom jag just nu disponerar en sådan så kan jag se att denna teknik är synnerligen användbar redan idag. Den möjiggör helt nya arbetsflöden som är omöjliga med DSLR-kameror, och som gör att man jobbar bättre, effektivare, snabbare och säkrare. Får väl ta mig samman och skriva ner mina erfarenheter (fast jag har ännu bara haft den en kort tid, så jag skulle gärna vilja utforska den lite mer först). Apropå ghosting, som vid vissa motiv kunde uppstå med den första generationens SLT-kameror verkar ha eliminerats eller åtminstone reducerats genom den förbättrade ytbehandlingen av "spegeln" som de senaste SLT-kamerorna beståtts med. Jag har i alla fall ännu inte lyckats provocera fram någon ghosting.

Enögda spegelreflexer har vi haft i ett halvt århundrade, och de har förstås förfinats så att de dyrare av dessa är helt eminenta på vissa områden. Men så fort det går att ersätta mekanik med elektronik, så brukar mekanikens dagar vara räknade. Om man ser framåt ett halvt århundrade, så lär antalet kameror med mekanik och klapprande speglar som tillverkas vara mycket få, om ens några... Kan inte på rak arm komma på något enda område där mekaniken har klarat sig när elektroniken väl har kommit in, med snabb och nästan gränslös utvecklingspotential.

Det är bara att hänga med! :)
.

Senast ändrad:
---
Jag inbillar ju mig att med fler pixlar så kan man väl strössla hela sensorn med enstaka pixlar med AF-upgifter och då får man ju kanske en hyfsad yta att spela med exv. på en FF-sensor. På små sensorer är säkert detta som Gunnar säger ett större problem.
---
Nä, det går tyvärr inte alls att sprida ut en massa enskilda pixlar över hela sensorytan för AF-systemet. Detta använder två sensorer med en enkelrad av (förhållandevis stora) fotodioder, och dessa måste ligga intill varandra för att AF-systemet ska kunna jämföra dessa båda något förskjutna kontrastspektrum (när objektivet på den valda motivdelen är ur fokus), och vrida avståndssnackan så att kontrastspektrumen blir lika (då ligger fokus i normala fall rätt).
.

Är det verkligen bara enstaka pixlar som behövs? Jag tror inte det är fullt så enkelt att skala upp från halvfungerande kompakter med fasdetektering på sensorn till småbildsformat och få samma prestanda - men jag har inte jättekoll på hur sånt här hänger ihop.
---
Fast det har förhoppningsvis jag. :)

Och jag kan bara bekräfta det du skriver - tyvärr är det inte så enkelt. Se även mitt inlägg ovan.
.

I stort sett lär det komma att bli så, ja. Fast de pellicle "speglar" som användes i Canons Pellix-kameror (och i Nikons varianter) är borta sedan väldigt länge. Det var en "Dead-end", de hade för många nackdelar.

Marknadsmässigt var de mindre lyckade, men jag tycker nog att de var tekniskt bra lösningar. Jag har två sådana kameror, en Canon Pellix och en Canon EOS RT. Det är inte förrän nu med elektroniska sökare som man kan få samma fördelar.

Fast det har förhoppningsvis jag. :)

Och jag kan bara bekräfta det du skriver - tyvärr är det inte så enkelt. Se även mitt inlägg ovan.
.

Jag väntar fortfarande på din expertis som visar att X-Pro1 har problem med moire. När du visat drt kanske jag tar dig på allvar. Du är duktig på att skriva ninsens i alla fall :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar