Znutt skrev som svar på mitt inlägg 2012-07-21, 01:04 #5540.
Värre än moment 22, det var detta jag fruktade. Man kan ju inte bli av me dem!
---
Nä, naturlagarna är attan så svåra att bli av med!
---
Känns som Pellix spegel kommer att vara ett sidospår lika länge som den halvgenomskinliga rörliga vi har i DSLR
I stort sett lär det komma att bli så, ja. Fast de pellicle "speglar" som användes i Canons Pellix-kameror (och i Nikons varianter) är borta sedan väldigt länge. Det var en "Dead-end", de hade för många nackdelar.
Det föreligger en utbredd missuppfattning om att Sony skulle använda pellicle membran i sina SLT-kameror. Så är INTE fallet. De använder en "Thin-plate Beam Splitter". Allting är gjort helt annorlunda än på Pellix-kamerorna - och de har faktiskt lyckats med att eliminera samtliga nackdelar som Pellix-kameror hade.
Det finns bara EN ENDA konceptuell likhet - Såväl Pellix- som SLT-kamerorna har en icke-rörlig "spegel". Precis allting annat är radikalt annorlunda i SLT-kamerorna. Personligen är jag full av beundran över att någon har lyckats få till något sådant som SLT-tekniken. Sonys design-team måste ha innehållit en skock helt briljanta innovatörer och nytänkare med en anda av "jädrar anamma", "det finns ingenting som är omöjligt - det tar bara lite längre tid", och "går problemet inte att fixa på något känt sätt försöker vi med något alldeles galet".
De tekniska och naturvetenskapliga baskunskaper jag har säger mig att On-Board snabb fasdetekt-AF bara kommer att kunna fungera tillfredsställande på mindre sensorer, där kraven på AF-noggrannhet är mycket lägre - för små sensorer räcker det med ett begränsat antal AF-zoner. Och bara vid bra ljus, som sagt. Tyvärr.
Finns det något annat än DSLR- eller SLT-system som kan tänkas komma? Någon?
Hyser inga som helst tvivel om att SLT-A77 ger oss en glimt av framtidens teknik, och eftersom jag just nu disponerar en sådan så kan jag se att denna teknik är synnerligen användbar redan idag. Den möjiggör helt nya arbetsflöden som är omöjliga med DSLR-kameror, och som gör att man jobbar bättre, effektivare, snabbare och säkrare. Får väl ta mig samman och skriva ner mina erfarenheter (fast jag har ännu bara haft den en kort tid, så jag skulle gärna vilja utforska den lite mer först). Apropå ghosting, som vid vissa motiv kunde uppstå med den första generationens SLT-kameror verkar ha eliminerats eller åtminstone reducerats genom den förbättrade ytbehandlingen av "spegeln" som de senaste SLT-kamerorna beståtts med. Jag har i alla fall ännu inte lyckats provocera fram någon ghosting.
Enögda spegelreflexer har vi haft i ett halvt århundrade, och de har förstås förfinats så att de dyrare av dessa är helt eminenta på vissa områden. Men så fort det går att ersätta mekanik med elektronik, så brukar mekanikens dagar vara räknade. Om man ser framåt ett halvt århundrade, så lär antalet kameror med mekanik och klapprande speglar som tillverkas vara mycket få, om ens några... Kan inte på rak arm komma på något enda område där mekaniken har klarat sig när elektroniken väl har kommit in, med snabb och nästan gränslös utvecklingspotential.
Det är bara att hänga med!
.