Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt
- Trådstartare FlyerOne
- Start datum
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Den justeringen var gjord redan på A77 som kom strax efter årsskiftet till Sverige enl Assist Workshop i Linköping. Det var först i slutet av januari och början av februari det kom begynnande sändningar i liiite större omfattning. Det var ont om A77 ända till mars och även NEX-7.
De ex som kom/tillverkades under hösten och senhösten skulle var de som drabbats vad jag förstod.
//Lennart
PS. Min kom i februari och jag har inte märkt av de fel som relaterats till. DS
Det är möjligt att de ändrat inkråmet i kamerorna, men det är ju inte bekräftat av Sony på något sätt.
Firmware 1.05 släpptes i slutet av mars och fram till dess fanns problemet kvar. Att det inte var lika markant på en del exemplar tyder på att det ändå skett en förändring i hårdvaran. Det var ju lite olika bud där en del hade stora problem medan andra, inkl. du, sa att det inte fanns något problem. Nästan att vi blev osams i forumet över det eftersom jag upplevde det mycket tydligt på de kameror som jag hade testat.
Jag tycker fortfarande att det finns en viss fördröjning på de kameror som jag sett som är nyare och har den senaste fw. Visserligen så litet att f´det inte har någon betydelse i praktiken, men det vittnar om att allt inte står rätt till med den modellen.
Jag ska inte tjata om det där lagget mer, det var inte det som var poängen, utan det jag menade är att datorn inne i kameran och programvaran är inte riktigt optimal och en ny kameramodell där de fått ordning på det här kan utan att vara mycket mera megahertz och cpukärnor osv ändå ge kameran mycket bätre prestanda.
Det jag förväntar mig av A99 är en alldeles otroligt mycket rappare och bättre fungerande kamera som inte gör stackato vid serietagning, utan har en följsam bild hela tiden, klarar längre serier och skyfflar undan data snabbare, plus att det är en FF såklart och har fantastisk bildkvalitet även på mycket höga ISO-tal.
Och 1/2/3-lägen på programratten
/Mats
Avslutat medlemskap
Har inte märkt något direkt, har dock inte letat 100%. Menar du när skärmen slocknat och gått ner i energispar läge och att man sedan ändra?
Nä, du har ju en ny kamera med senaste firmware.
Om du sätter kameran i A-läge. Tittar på bländarvärdet på LCD-displayen och vrider på främre programratten så uppdateras inte siffran förrän en liten stund efter att hjulet klickat fram ett steg.
En skitsak, men på de första kamerorna var det här lång eftersläpning och alla retade sig på det och det vr i princip en showstopper för vilken Canon eller Nikon-ägare som helst som ville ta en titt på Sonys nya kamera. Man upptäckte det och la ifrån sig kameran för gott.
jag tror att jag nämnde nån gång i forumet på den tiden att jag inte gillade det här heller (host host) ;-)
Den andra saken var långsam uppstart av sökaren, så att när man satte kameran till ögat så var sökaren svart och tändes inte förrän efter en stund. Det var mest tydligt om man hade den i läget för automatisk växling mellan skärm och EVF, men även med manuell inställning fanns en fördröjning. Det har också förbättrats radikalt, men är inte helt omedelbart nu heller.
/Mats
Photocon
Aktiv medlem
Det är möjligt att de ändrat inkråmet i kamerorna, men det är ju inte bekräftat av Sony på något sätt.
Firmware 1.05 släpptes i slutet av mars och fram till dess fanns problemet kvar. Att det inte var lika markant på en del exemplar tyder på att det ändå skett en förändring i hårdvaran. Det var ju lite olika bud där en del hade stora problem medan andra, inkl. du, sa att det inte fanns något problem. Nästan att vi blev osams i forumet över det eftersom jag upplevde det mycket tydligt på de kameror som jag hade testat.
Jag tycker fortfarande att det finns en viss fördröjning på de kameror som jag sett som är nyare och har den senaste fw. Visserligen så litet att f´det inte har någon betydelse i praktiken, men det vittnar om att allt inte står rätt till med den modellen.
Jag ska inte tjata om det där lagget mer, det var inte det som var poängen, utan det jag menade är att datorn inne i kameran och programvaran är inte riktigt optimal och en ny kameramodell där de fått ordning på det här kan utan att vara mycket mera megahertz och cpukärnor osv ändå ge kameran mycket bätre prestanda.
Det jag förväntar mig av A99 är en alldeles otroligt mycket rappare och bättre fungerande kamera som inte gör stackato vid serietagning, utan har en följsam bild hela tiden, klarar längre serier och skyfflar undan data snabbare, plus att det är en FF såklart och har fantastisk bildkvalitet även på mycket höga ISO-tal.
Och 1/2/3-lägen på programratten
/Mats
Visst är det möjligt, ja rent av troligt att det förhåller sig på det viset. Då har jag och Rikard haft tur isåfall.
Om du tror att A99 ska bli mycket rappare än en A77 utan stackato samt vara följsammare samtidigt som den är rappare så tror jag du kan glömma det. Det är en FF vi pratar om och antagligen med 24Mp. Rappare blir den inte, men kanske kan upplevas som mjukare och följsammare. Tro inte att Ni och Ca på sina nya modeller valt att gå ned till 16 resp 18 Mp för inte.
Precis de egenskaperna har jag lekt med idag och igår. De egenskaperna sitter i en Eos 1DMkIV. Mjuk, följsam AF och snabb som f-n. Fast det är ju en APS-H (ett väldigt trevligt format som lånat fördelar från både FF och APS-C, men väldigt få av deras nackdelar. Lite synd att 1DMkIV ska fasas ut även fast den är aktuell fortfarande. Skulle vilja ha en sådan med ett bra tele.
Men A77 gör sitt jobb och efter att nu kört 1DMkIV så känner jag ju att man saknar en del av A77:s egenskaper. LV med fasdetekterande AF, focuspeaking mm.
Skit samma. Vi kan ju hoppas på att A99, oavsett hurdana specar den får, verkligen uppfyller specarna. Fast jag skulle önska att du kunde använda en A77 en vecka och sedan skriva om dina erfarenheter från den. Tror du skulle bli förvånad själv.
//Lennart
Znutt
Aktiv medlem
Har inte a77 här får kolla när jag kommer hem.
1,2,3 knappen hade varit najs. Även om MR knappen är uppdaterat och man får en menyn över inställningarna man gjort så man ser vad man väljer.
Det jag irriterar mig på är att wb knappen inte går att använda till annat medan iso knappen gör det.
1,2,3 knappen hade varit najs. Även om MR knappen är uppdaterat och man får en menyn över inställningarna man gjort så man ser vad man väljer.
Det jag irriterar mig på är att wb knappen inte går att använda till annat medan iso knappen gör det.
Avslutat medlemskap
Visst är det möjligt, ja rent av troligt att det förhåller sig på det viset. Då har jag och Rikard haft tur isåfall.
Om du tror att A99 ska bli mycket rappare än en A77 utan stackato samt vara följsammare samtidigt som den är rappare så tror jag du kan glömma det. Det är en FF vi pratar om och antagligen med 24Mp. Rappare blir den inte, men kanske kan upplevas som mjukare och följsammare. Tro inte att Ni och Ca på sina nya modeller valt att gå ned till 16 resp 18 Mp för inte.
Precis de egenskaperna har jag lekt med idag och igår. De egenskaperna sitter i en Eos 1DMkIV. Mjuk, följsam AF och snabb som f-n. Fast det är ju en APS-H (ett väldigt trevligt format som lånat fördelar från både FF och APS-C, men väldigt få av deras nackdelar. Lite synd att 1DMkIV ska fasas ut även fast den är aktuell fortfarande. Skulle vilja ha en sådan med ett bra tele.
Men A77 gör sitt jobb och efter att nu kört 1DMkIV så känner jag ju att man saknar en del av A77:s egenskaper. LV med fasdetekterande AF, focuspeaking mm.
Skit samma. Vi kan ju hoppas på att A99, oavsett hurdana specar den får, verkligen uppfyller specarna. Fast jag skulle önska att du kunde använda en A77 en vecka och sedan skriva om dina erfarenheter från den. Tror du skulle bli förvånad själv.
//Lennart
Suck, nu blev det sånt där missförstånd igen och en stor grej av att jag skrev ett enda ord i startinlägget. Trodde att alla kände till laggningsproblemen A77 hade precis i början.
Jag tror att de allra första kamerorna som kom ut hade defekt inkråm, alltså de som levererades under hösten i de allra första batcharna och att det sedan gjordes om. Du och Znutt har inte "haft tur", utan A77 är en sjusärdeles bra kamera helt enkelt, vilket jag håller med om.
A77 är alltså en riktigt bra kamera. Jag har inte någon annan åsikt om det och vet inte riktigt vad det är som får dig att tro det eftersom du skriver som du gör. Jag skulle säkert lära mig ett och annat nytt om jag hade den en vecka, men jag tvivlar starkt på att jag skulle få för mig att bufferten klarar fler bilder vid serietagning, eller att sökaren inte skulle hacka och snabbvisa previews vid serietagning. Alltså, det är det som jag påpekar som problem med A77 som kommer att bli annorlunda i nästa modell.
Jag tror emellertid att Sony hade högre krav på A77 och att var meningen att den skulle ha haft bättre prestanda än den har. Det tror jag har att göra med interna problem i kameran, men det är knappast något som Sony kommer att erkänna. Därför tror jag inte det kommer någon firmware som utnyttjar hela potentialen, men bara fungerar på kameror med s/n: xxxxx eller så.
Hackningen i sökarbilden som A77 har vid serietagning beror på att den helt enkelt inte datamässigt klarar att hantera nedlagring av en bild och samtidigt visa livebild från sensorn. Istället visas previews av stillbilder under korta tider. Det tror jag knappast jag heller skulle ändra uppfattning om efter att ha haft den en vecka.
Vet inte vad du ifrågasätter i min text Lennart, det här är ju rena fakta med hackande sökarbild vid serietagning och liten buffert.
Jag är helt bergsäker på att Sony har adresserat de här problemen i nästa modell. Den kommer att ha mera datakraft, större cacheminne och snabbare utläsning till kortet för att tömma bufferten. Den kommer med säkerhet också att klara av att hantera två parallella strömmar från sensorn, så att man får en helt störningfri sökarbild även då man tar bilder i serie. Slutaren kommer förstås att skymma, men det är så oerhört kort tid att det inte ens kommer att märkas i sökarbilden tror jag.
Det är det här jag menar med följsammare och det kommer att bli bättre än en DSLR nånsin kan vara. Så jag tänker inte att "glömma det", utan är absolut tvärsäker på att A99 (whatever) kommer att vara utan stackato och det har absolut ingenting alls att göra med om det är en FF eller APS-C. Det gäller för DSLR-kameror som ska flytta på en mycket större spegel osv, men på en SLT har det absolut noll betydelse.
Att Canon och Nikon håller sig till 16-18 megapixel på sina värsta presskameror finns såklart anledningar till. De största är konservatism och efterfrågat behov, men också att det ska bli mindre datamängd för att kunna hantera snabba förlopp, bildöverföringar, lagring osv., samt att processningen i kameran ska bli effektivare och att fler bilder kan rymmas i bufferten. Nikon D4 har ett otroligt stort buffertdjup t.ex.
Någon teknisk svårighet att läsa ut och lagra ner 12 fps med 24 megapixel finns inte. Sony har ju visat det i A77. Den kameran är dock lite handikappad av en flaskhals på strax över 50MB/s vid skrivning till kortet så att det inte hjälper att stoppa i snabbare kort. Bara genom att fräsha upp det gränssnittet så kan man halvera tiden för bufferttömning och eftersom det görs även under serietagningen så kommer bufferten att fyllas senare. Med XQD-kort kan man ytterligare öka på överföringshastigeten så att den tredubblas istället för fördubblas.
Sen tror jag att Sony dessutom passar på att ännu lite till öka frameraten till 15 fps bara för att dem kan och ligga allra högst i jämförelselistan. Bra säljgrej att ha "världens snabbaste" osv. Tror inte det är någon jättestor utmaning tack vare SLT-tekniken. Sonys problem vid de här höga hastigheterna ligger istället i A-mounts objektivfattning med sin mekaniska bländarstyrning. Den hinner helt enkelt inte blända upp och ner mellan varje bild pga hysteres i returfjädern, så därför använder de idag en låst exponeringsautomatik i det snabbaste läget som påverkar ISO och håller bländare och tid fast. Där skulle de kunna införa bländarprioritet då man använder objektivets största bländare, för då behövs ingen nedbländning. Eller ta steget och ändra i objektivfattningen med nya objektiv med elektronisk bländare.
Så annan smartare programmering ,parallell utläsning i två dataströmmar, mera cpukraft, större buffertminne och snabbare gränssnitt till minneskorten kommer att göra nästa kamera både följsammare och rappare och mer användbar vid snabba förlopp än A77. Så där är jag helt säker på att du har tokfel Lennart i att jag kan glömma det. Får de till allt det här korrekt kan den få vassare prestanda än 1DX och D4, fast ändå med högre upplösning och detaljering. Lägger de dessutom in ett inställbart 16-megapixelsläge så... Jag tror att ISO-prestandan hos den nya sensorn kommer att ligga i samma Härad som D4, vilken ju är sjukt bra. Hur Canons 1DX presterar vet vi inte riktigt, men den lär väl alldeles strax dyka upp på DxO och det kommer återigen bli ramaskri från de hängivna märkesfantasterna hos Canon att det måste vara fel på siffrorna, att DxO skulle vara mutade osv.
Så Lennart, jag är säker på att jag har rätt och du har fel.
A99 kommer att bli mycket följsammare och även aningen rappare. Jag tror också att den kommer som första kamera att kunna filma och mitt under filmsekvensen utan att störa den även ta stillbilder med högsta kvalitet, vilket är en helt fantastisk egenskap.
Utöver det så kommer förmodligen EVF-sökaren att bli aningen bättre, starta lite kvickare, snabbare vid skiftning av ljus, lite ljusare och renare bild i svagt ljus, få aningen bättre tonomfång och vara mer naturlig och vilsam.
/Mats
Photocon
Aktiv medlem
Suck på dig själv. Jag skrev nog så att jag blev missförtstådd lite grann också. Inget av det du räknar upp är omöjligt. Jag tror dock inte mer än du får halvrätt och jag "halvfel" eller vice versa. Men vi får se.
Fast den mekaniska bländarstyrningen har du fått om bakfoten: Nikons objektiv har också mekanisk bländarstyrning. Och det gäller inte bara de äldre AF-D, utan även AF-S G. Gammal "hederlig" springbländare. Canons gluggar har däremot den bländarstyrning du efterlyser., men det är i princip dött lopp mellan de 2 märkena vad gäller fps mellan exv 1DMkIV och D3s på 16 resp 12 mp. Likaså verkar det vara mellan 1Dx och D4.
Jag tror inte vi får se någon lösning a la Canons EF-gluggar på varken Sonys Zeissmodeller eller G-modellerna. OM det skulle inträffa så skulle Sony tappa hela sin bakåtkompabilitet.
//Lennart
Fast den mekaniska bländarstyrningen har du fått om bakfoten: Nikons objektiv har också mekanisk bländarstyrning. Och det gäller inte bara de äldre AF-D, utan även AF-S G. Gammal "hederlig" springbländare. Canons gluggar har däremot den bländarstyrning du efterlyser., men det är i princip dött lopp mellan de 2 märkena vad gäller fps mellan exv 1DMkIV och D3s på 16 resp 12 mp. Likaså verkar det vara mellan 1Dx och D4.
Jag tror inte vi får se någon lösning a la Canons EF-gluggar på varken Sonys Zeissmodeller eller G-modellerna. OM det skulle inträffa så skulle Sony tappa hela sin bakåtkompabilitet.
//Lennart
sonya55
Aktiv medlem
Bang for bucks
Jag tycker A77 hävdar sig väl.....
Jag kör numera AF med slutarprio, snabb som blixten, tappar få bilder.
Med vänlig hälsning, Sven-Olof
Prismässigt: Drygt två A77 på en Nikon 800, tre A77 på en Eos5D.Nä, du har ju en ny kamera med senaste firmware.
Om du sätter kameran i A-läge. Tittar på bländarvärdet på LCD-displayen och vrider på främre programratten så uppdateras inte siffran förrän en liten stund efter att hjulet klickat fram ett steg.
En skitsak, men på de första kamerorna var det här lång eftersläpning och alla retade sig på det och det vr i princip en showstopper för vilken Canon eller Nikon-ägare som helst som ville ta en titt på Sonys nya kamera. Man upptäckte det och la ifrån sig kameran för gott.
jag tror att jag nämnde nån gång i forumet på den tiden att jag inte gillade det här heller (host host) ;-)
Den andra saken var långsam uppstart av sökaren, så att när man satte kameran till ögat så var sökaren svart och tändes inte förrän efter en stund. Det var mest tydligt om man hade den i läget för automatisk växling mellan skärm och EVF, men även med manuell inställning fanns en fördröjning. Det har också förbättrats radikalt, men är inte helt omedelbart nu
/Mats
Avslutat medlemskap
Prismässigt: Drygt två A77 på en Nikon 800, tre A77 på en Eos5D.
Du får tre st. Canon 1100D för samma pris som en Sony A77. Den har dessutom samma storlek på sensorn (ungefär), vilket är en bättre jämförelse. Det gör inte på något sätt att Canon-kameran är bättre och jag betalar gärna det högre priset för A77, andra kanske tycker annorlunda.
På samma sätt tycker nog den som vill ha en kamera med dubbelt så stor sensor och 50 % högre upplösning och betydligt bättre lågljusprestanda att 13700 kr i tillägg är rätt fjuttigt i sammanhanget.
Köper man sen några objektiv för 10000-20000 kr /styck så är inte prisskillnaden på kamerahuset så märkvärdig, särskilt om man tar med andrahandsvärdet i beräkningen. Du lär ju liksom få mer betalt för en 5DMkIII än en A77 när du nån gång senare vill sälja den.
Jag kör numera slutarprioritet ibland, bländarprioritet ibland och helmanuellt ibland beroende på vad som passar bäst i varje given situation. Använder serietagning med AF-C ibland och enbildstagning med AF-S ibland när det passar. Ibland bländare F/1,4 och ibland bländare F/22.
Kul att du gillar kameran, men det finns mer än en inställning. Det är en fantastiskt bra kamera och är mycket prisvärd, men det betyder inte att den alltid är bäst på allt i alla situationer och att det finns en inställning som är bättre än alla andra.
Grattis till kameran i alla fall, du verkar ju gilla den skarpt! Tips är att prova dig fram och hitta olika inställningar för att kunna utnyttja den maximalt så småningom.
/Mats
Avslutat medlemskap
Suck på dig själv. Jag skrev nog så att jag blev missförtstådd lite grann också. Inget av det du räknar upp är omöjligt. Jag tror dock inte mer än du får halvrätt och jag "halvfel" eller vice versa. Men vi får se.
//Lennart
Ja, vi får se om drygt en månad eller så.
Jag är dock rätt säker på att jag får helrätt, vet inte vilken halva av min gissning som skulle vara fel. Det skulle vara ytterst märkligt om Sony inte försåg den nya kameran med betydligt större buffert och snabbare överföring till minneskort. Att de adresserar problemet med hackig sökare känner jag också som en självklarhet, men som sagt, vi får se.
Ang bländarstyrningen så är den i A-mount specad att bara klara 5fps, men fungerar tydligen upp till 8 fps. Däremot inte vid snabbare serietagning och det är därför A77 ställer in det där specialläget.
Bara för att Nikon också använder fjädrar betyder det inte att det automatiskt blir lika, det kan vara starkare fjädrar t.ex. i den specifikationen. Det är inte tekniken i sig som sätter begränsningen, utan den specifika implementationen.
Sony kan visst enkelt införa elektriskt bländarstyrning utan att tappa kompatibiliteten genom att förse objektiven med en likadan pinne som i sin tur är kopplad till en elektronisk givare, sk "control by wire"
Antingen att det räcker för att massan som måste accelereras blir mindre så att det hänger med trots samma fjäderstyrka. Nyare kameror kan känna av att det är en ny variant av objektiv och styra det direkt elektroniskt.
/Mats
Znutt
Aktiv medlem
Jag kör numera slutarprioritet ibland, bländarprioritet ibland och helmanuellt ibland beroende på vad som passar bäst i varje given situation. Använder serietagning med AF-C ibland och enbildstagning med AF-S ibland när det passar. Ibland bländare F/1,4 och ibland bländare F/22.
/Mats
Tror han menade slutar priotering före skärpe priotering i AF menyn
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
..................På samma sätt tycker nog den som vill ha en kamera med dubbelt så stor sensor och 50 % högre upplösning och betydligt bättre lågljusprestanda att 13700 kr i tillägg är rätt fjuttigt i sammanhanget.
Köper man sen några objektiv för 10000-20000 kr /styck så är inte prisskillnaden på kamerahuset så märkvärdig, särskilt om man tar med andrahandsvärdet i beräkningen. Du lär ju liksom få mer betalt för en 5DMkIII än en A77 när du nån gång senare vill sälja den.
/Mats
Det är lätt att bli fartblind Mats!
13 700:- är en väldig massa pengar för väldigt många.
Dessutom är på det sättet att kameror med APS-C-sensorer fortfarande hävdar sig ganska väl när det gäller flera av bildkavlitetsparametrarna fast de jämförs med FF-kameror. Ser man till de sammanvägda värdena på DxO så är det bara några få mellanformatare som slår de bästa kameorna med de senaste Sony-sensorerna. Den hyllade 5D MK III har exakt samma poäng som Nikons D3200 och NEX 7. Genomsnittssiffrorna väger trots allt de viktigaste parametrarna som bygger upp bildkvalitetsbegreppet och det är bara några mellanformatare och Nikons nya D800-varianter som helt skiljer ut sig.
Med tanke på detta så är det inte så våldsamt mycket man får på marginalen i jämförelse mellan exv. en 5D MK III att många tycker den är värd tre ggr mer i pris.
Lägger man dessutom på en massa högklassiga objektiv så är det nog långt bortom mångas horisont.
Men ska du göra den jämförelsen kan du väl ta denna topprankade D3200 som har exakt samma 81 poäng på DxO som MK III. Den får du från Pixmania för 5300:- (Nikon D3200 + AF-S VR DX 18-55 mm). Svårt att säga nej till det erbjudandet för en som gör den kvalificerade jämförelsen om man nu jämför vad man får i möjlig bildkvalitet för de pengarna.
Jag säger bara: fantastiskt att folk har möjlighet att göra det valet idag!
Avslutat medlemskap
Hittar inget irriterande lag i min bländar ändring.
Kan vara byte av komponenter, vilket inte är så ovanligt, då kameror tillverkas batch vis.
Sedan tror jag du missbedömmer datormängden 24 mpix är mycket speciellt om det ska behandlas lite.
Nä, det var inte förväntat heller. Det är ju åtgärdat nu sedan länge, men det var ett problem när kamerorna lanserades. Äh, vi släpper det här nu, det är överspelat sedan länge.
Jag har nog inte alls missbedömt datamängden. Vad har jag råkat skriva som får dig att tro det?
Det är en herrans massa data som ska skyfflas snabbt. Kameran klarar det galant utan minsta lagg internt, vilket är en stor bedritf men buffertminnet är inte så stort och fylls snabbt och det tar en stund att skyffla ut det till kortet. Kameran klarar bara drygt 50MB/s i överföringshastighet, så det är en marginell förbättring man får med 95MB/s-kort istället för 45MB/s-kort som är de två varianter av snabba kort som finns. Med en upppiffning av gränssnittet i en ny kamera kan bara den saken korta skrivtiden med hälften och ge många fler bilder
Enligt rykten (som man ska ta med en container salt) kommer den nya kameran kunna ta fullständiga stillbillder mitt under pågående filminspelning. Det visar att de klarar att läsa ut data från sensorn i realtid i en parallelle ström samtidigt som bilder bearbetas och gör det möjligt att slippa hackandet i sökaren vid serietagning.
Dessa saker med större buffert och snabbare överföring, samt opåverkad sökaruppdatering vid serietagning och dessutom lite småförbättringar av EVFen kommer att ge en helt annan upplevelse i den nya kameran som gör den både följsammare och rappare är vad jag tror. Vi får se som sagt.
/Mats
Avslutat medlemskap
Det är lätt att bli fartblind Mats!
13 700:- är en väldig massa pengar för väldigt många.
Jo, jag vet om någon vet det, men syftet var inte någon sifferexercis.
Jag tror jag missuppfattade hela inlägget och även det där med slutarprio och vem som hade skrivit det.
Lät som en tonåring som skaffat en A77 och ställt in S-läget och tycker kameran är väldsbäst för att den tar 12 fps. Det var någon som hoppade in i Canon 1DX-tråden från ingenstas och berättade för Fröderberg och de andra att "A77 bara kostar en femtedel och har visserligen en aningen mindre buffert, men i övrigt är allt lika", så jag tänkte bara bidra med en reality-check.
Sonya55 har ordentlig koll och riktigt bra bilder som talar för sig själva, så det jag skrev var baserat på en total missuppfattning, bara att bortse ifrån
/Mats
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
OK ja det blir fel ibland.
Då är det viktigt att återkoppla som du ju faktiskt brukar göra
Då är det viktigt att återkoppla som du ju faktiskt brukar göra
larsborg
Aktiv medlem
Köper man sen några objektiv för 10000-20000 kr /styck så är inte prisskillnaden på kamerahuset så märkvärdig, ......
/Mats
Några objektiv för 10000-20000 kr /styck, kanske "man" då har 2-3 st objektiv, det gör en relativt stor investering på runda 20000-30000-60000 kr, - talar vi då om yrkesfotografer eller konsumentfotografer?
pet
Aktiv medlem
Några objektiv för 10000-20000 kr /styck, kanske "man" då har 2-3 st objektiv, det gör en relativt stor investering på runda 20000-30000-60000 kr, - talar vi då om yrkesfotografer eller konsumentfotografer?
Verken konstigt eller något ovanligt med det...finns gott om konsument/hobbyfotografer som investerar dom summorna och betydligt mer där till....skulle faktiskt tro att den riktigt inbitne konsument/hobbyfotografen många gånger inversterar minst lika mycket eller mer i objektiv som yrkesfotografen.
Avslutat medlemskap
Bläddra runt lite bland medlemmarna här och kolla i deras kameraväskor vetja.
Eller välj ett objektiv som kostar en slant och kolla hur många ägare det är på FS.
Ta t.ex. Canon 300/2,8 L IS USM.
Det kostar 50000-60000 kr sisådär och har över 150 ägare på fotosidan.
(Det är bara en av modellerna, det finns flera varianter utan IS, IS och IS II)
http://www.fotosidan.se/dp/productowners.htm?product=430
Några tusenlappar hit eller dit för ett kamerahus är inte hela världen för många.
och rpecis som skarström skriver så om man köper begagnat så blir det att ligga ute med pengar, men egentligen ingen större förlust att tala om.
/Mats