Nu hade du nog inte tänkt färdigt när du skrev Peter.
Att bilden hackar vid serietagning har definitivt inte något alls att göra med EVFen som sådan, eller utläsningshastigheten från sensorn. Bilden hackar ju t.ex. inte vid panoreering utan att man samtidigt tar bilder så uppdateringsfrekvensen är det inte. Sensorn klarar ju utan problem att lämna ifrån sig 12fps med 24 megapixel. Displayen är bara 2megapixel och det ligger nog inte precis på gränsen. Det hackar ju på samma sätt även när man växlar ner till 8fps.
Men oavsett vad det är exakt så spelar det ingen roll. Dett hänger hursomhelst inte ihop med EVF-tekniken som sådan och det lär garanterat fixas till framöver.
Av de knapphändiga uppgifter som läckt ut om A99 så är ialla fall en sak möjligheten att kunna ta riktiga stillbilder under en filmsekvens. Det är för det första helt fantastiskt, men skvallrar också om att det kommer att bli en helt annan upplevelse än A77. Datamängden i den kameran blir ju trots FF inte mer än i A77 och Sony lär ju med all säkerhet ha ökat kraften radikalt och så även buffertminnet.
Jag tror att det finns ett fel i A77ans hårdvara. Det är helt sjukt märkligt alla de där laggproblemen de haft och som nu är hjälpligt åtgärdade efter 5 fw-uppgraderingar. Att de haft problem att fixa en sån skitsak tyder på något underliggande fel helt enkelt. Jag ser det som bergsäkert att hela upplevelsen med den nya kameran är totalt väsenskilld från A77 och också att lågljusprestandan totalt utklassar A77.
A77 är märklig för att den är byggd för att vara snabb, men utrustats med en sensor med exra hög upplösning och som briljerar vid ISO 50-200 och inte vid 3200 och uppåt. Hela kameran haltar lite helt enkelt.
Jag vet att jag blivit mobbad för mina förväntningar på A77 och att det inte blev så. Det hindrar dock inte mig från att ha ännu mycket mer uppskruvade förväntningar på A99 eller vad den kommer att heta (A97 är min gissning och att det samtidigt kommer en A85).
Att det är knäpptyst tyder på att Sony har full kontroll över läckorna och att det som vi såg via SAR före A77ans release var noga regisserat av Sony.
De vill nog att den ska störa försäljningen av A77 så lite som möjligt.
Kameran kan mycket väl bli tillgängli väldigt kort efter releasedatum och jag räknar med att ha min i början av November
.
Den kan nog ge 1DX en match och komma ut ungefär samtidigt trots att Canon annonserat sin löjligt långt i förväg när den endast var en prototyp. Visst finns den nu, men inte för gemene man att köpa.
Avsakknaden av QXD stör jag mig inte på. Att de snabbar upp gränssnittet för SD-korten räcker långt. Det är ett behändigare, smidigare och billigare format. A77an kan visst inte utnyttja mer än upp till 50MB/s, så det är lite bortkastat med de allra snabbaste korten på den.
/Mats