Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var inte telezoomarna precis jag menade. Idag körde jag en Canon EF 300/4.0 L IS USM på en Canon 1DMkIV. Varenda jäkla bild satt som en smäck och skärpan bara "gled" in följsamt på ett sammetsmjukt sätt.

Det har jag tyvärr aldrig upplevt med någon av Sonys telen/tezoomar. Och då menar jag inte defekta exemplar. Sedan må hyllningskören på Dyxum sjunga gospels över de gluggarna.
Men det är min sanning jag pratar om. Körgossarna på Dyxum kör sin version av sanningen.

//Lennart

Ja det kanske är vad en del skulle prioritera men jag tar ofta inte med mig mer än två objektiv när jag reser lätt om jag inte vet att jag ska foto djur för då blir det något annat och med de små system vi har nu så kanske en del prioriterar en eller ett par externa blixtar. Med mina tjockkameror skulle jag aldrig släpa med mig en blixt utan då får det väl bli som det blir och man sänker kraven om man nu har sådana. Det är så pass skrymmande och tungt ändå.

Det om är så trevligt med m4/3, och borde vara nästan lika trevligt med NEX, är att allting är så smått!

m4/3-objektiven är löjligt små, och min "stora" blixt är rätt liten[1]. Jag har nog berättat det här förr, men jag har inga problem att ha med mig en kamera, 6 objektiv (från 7.5mm till 200mm), två sökare (en elektronisk och en optisk) samt en "clip-on"-blixt och en "riktig" blixt dagligen i min datorväska.

Helt plötsligt är "skrymmande och tungt" främmande ord för mig. :)

[1] Det tycks som om blixtars storlek har en ganska stark korrelation till deras ledtal, och min externa blixt har mycket riktigt inte så extremt högt ledtal, men det är ändå högre än de flesta inbyggda blixtars ledtal.

Snart ska jag kolla på The karate kid, det är ettan! Den är bäst, Daniel san med sina 55 kilo och stenhårda psyke tar kål på alla motståndare i mästerskapet! Glöm inte den magiska transparken på slutet. "do it right there's no defence" förlåt om jag är lite OT.

Snart ska jag kolla på The karate kid, det är ettan! Den är bäst, Daniel san med sina 55 kilo och stenhårda psyke tar kål på alla motståndare i mästerskapet! Glöm inte den magiska transparken på slutet. "do it right there's no defence" förlåt om jag är lite OT.

Faktiskt en riktigt bra film. Om man kan lite karate och är intresserad och insatt i historien kring förgreningarna och alla stilarna inom karate så har den där filmen en del mycket sevärda pärlor och referenser som jag tror de allra flesta missar som ser den som bara en berättelse/drama.

Från en karate-kid till en annan :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2655271.htm

/Mats san

---
Det enda jag använder D3 till nu för tiden är att ta bilder av min NEX med olika objektiv monterade :)
Hihi!

Men det är väl ändå synd om den gamla D3:an att bli så "nedgraderad". Den skulle väl kunna komma till mycket efektivare användning om du sålde den till någon med annan fotoinriktning än din?

Fast jag har ju samma problem med den Fujica GM670 Professional med 100/3,5 och 180/5,6 objektiven som jag hittade häromdan, efter att den under lång tid legat bortglömd i en fotoväska längst in i ett skåp. Pga mina ryggsmärtor kommer jag ju aldrig att kunna bära omkring på den kameraväskan något mer. :-(

Faktiskt en riktigt bra film. Om man kan lite karate och är intresserad och insatt i historien kring förgreningarna och alla stilarna inom karate så har den där filmen en del mycket sevärda pärlor och referenser som jag tror de allra flesta missar som ser den som bara en berättelse/drama.

/Mats san

Jag har alltid sagt att du är kung! Och ninjabilden på dig bekräftar det ännu mer.

Det om är så trevligt med m4/3, och borde vara nästan lika trevligt med NEX, är att allting är så smått!

m4/3-objektiven är löjligt små, och min "stora" blixt är rätt liten[1]. Jag har nog berättat det här förr, men jag har inga problem att ha med mig en kamera, 6 objektiv (från 7.5mm till 200mm), två sökare (en elektronisk och en optisk) samt en "clip-on"-blixt och en "riktig" blixt dagligen i min datorväska.

Helt plötsligt är "skrymmande och tungt" främmande ord för mig. :)

[1] Det tycks som om blixtars storlek har en ganska stark korrelation till deras ledtal, och min externa blixt har mycket riktigt inte så extremt högt ledtal, men det är ändå högre än de flesta inbyggda blixtars ledtal.

Sex objektiv har jag nog aldrig, men fem händer, inklusive motljusskydd och en del annat. Jag har alltid en uppsättning med mig numera i min ganska normalsrora fotoryggsäck. Förr var det sällan fler än ett par och ofta fick kameran helt enkelt vara kvar hemma. Det händer aldrig numera. 4:3 är annars en väldigt fin kompromiss med många uppsidor och en av de trevligare är att man dessutom få sig en Olympus och det är sällan fel när det gäller små kameror.

/Mats san

Sony är nog inte skyddat av Fantomens goda märke men väl av en Mats san och det fighting facet förklarar ju en del av stridbarheten i spalterna på FS. Kom an bara! Vem fan som helst efter kragnummer!

ISO 8000. Det är ingen idé att vara nostalgisk över film.

Ja, det är grymt med en D3S (fast nu har Janne gått och inhandlat en D4 också).

Lite skönt att inte behöva bry sig om ISO för brusets skull, behöver man ha 1/1000 s. inomhus i taskigt ljus så ställer man in det och om det sen behövs ISO 8000, so what, blir ju bra ändå :).

Försök göra om det med en A77...

Det är precis såna här möjligheter som jag hoppas på med A99! Får se om det räcker hela vägen, men jag tror det.

/Mats

Senast ändrad:
För att fortsätta OT tror jag inte att Canon kommer att bygga en spegellös som direkt bygger på EF-fattningen. Med det registeravståndet blir kameran för stor. Däremot kanske de bygger en med något slags integrerad adapter som går att ta bort, och kallar fattningen för EF-X eller nåt sånt.

.

EF-M kommer fattningen att heta och dom kör vidare med STM i det spegllösa systemet.

http://translate.google.com/transla...-info.com/2012/07/-eos-mef-m-22mm-f2-stm.html

EF-M kommer fattningen att heta och dom kör vidare med STM i det spegllösa systemet.

http://translate.google.com/transla...-info.com/2012/07/-eos-mef-m-22mm-f2-stm.html

Det är nog ett vinnarkoncept hos Canon.
Sensorn verkar tydligen vara 1,5", alltså cropfaktor 1,85 och således mittemellan Nikon-1 och NEX i storlek. Ungefär samma storlek som µFT fast med Aspect ratio 3:2 om jag förstått det rätt.

STM skvallrar om samma hybrid AF-lösning som finns på EOS 650D och EF-M med en smart adapter för vanliga EF-objektiv med full kompatibilitet. Förmodligen touch-skärm också med tanke på avsaknaden av massa fysiska knappar.

Det blir garanterat succé. Sony klarar sig nog väl ändå med NEX tack vare att de redan har visst momentum med många modeller och fördel med större sensor. Förloraren här är Nikon som inte övertygar med sitt 1-system enligt mig.

Det är roligt att följa kamerautvecklingen. Dags som sagt för Canon att vara initiativrika, de har ju som sagt inte varit alltför mycket så en längre tid nu. Vilket annat märke som helst skulle bli hårt drabbat av ett sånt beteende, men de har ju en otroligt stark krets av befintliga kunder som försvarar dem även då de gör dåliga saker av nån anledning.

Att komma in sent och kunna adressera egenheter hos andra system som inte märks förrän efter att det redan funnits ute en tid kan vara riktigt fördelaktigt ibland.

Precis som Sony med FF-kamerorna som inte släppte sina samtidigt som Canon och Nikon. Trots stor frustration för de som väntar på en Sony FF och säkerligen ett stort kundtapp kan det istället bli något riktigt bra av det, speciellt eftersom livscykeln på dessa kameror är såpass lång i jämförelse.

/Mats

Det är nog ett vinnarkoncept hos Canon.
Sensorn verkar tydligen vara 1,5", alltså cropfaktor 1,85 och således mittemellan Nikon-1 och NEX i storlek. Ungefär samma storlek som µFT fast med Aspect ratio 3:2 om jag förstått det rätt.

STM skvallrar om samma hybrid AF-lösning som finns på EOS 650D och EF-M med en smart adapter för vanliga EF-objektiv med full kompatibilitet. Förmodligen touch-skärm också med tanke på avsaknaden av massa fysiska knappar.

Det blir garanterat succé. Sony klarar sig nog väl ändå med NEX tack vare att de redan har visst momentum med många modeller och fördel med större sensor. Förloraren här är Nikon som inte övertygar med sitt 1-system enligt mig.

Det är roligt att följa kamerautvecklingen. Dags som sagt för Canon att vara initiativrika, de har ju som sagt inte varit alltför mycket så en längre tid nu. Vilket annat märke som helst skulle bli hårt drabbat av ett sånt beteende, men de har ju en otroligt stark krets av befintliga kunder som försvarar dem även då de gör dåliga saker av nån anledning.

Att komma in sent och kunna adressera egenheter hos andra system som inte märks förrän efter att det redan funnits ute en tid kan vara riktigt fördelaktigt ibland.

Precis som Sony med FF-kamerorna som inte släppte sina samtidigt som Canon och Nikon. Trots stor frustration för de som väntar på en Sony FF och säkerligen ett stort kundtapp kan det istället bli något riktigt bra av det, speciellt eftersom livscykeln på dessa kameror är såpass lång i jämförelse.

/Mats

Men i en spegellös kamera kommer man ju inte ha några problem med att dra nytta av AF-sensorerna på huvudsennsorn eller hur? Så på så sätt är det väl det ett framsteg. Frågan är hur de tänker lösa sökarfrågan.

Men i en spegellös kamera kommer man ju inte ha några problem med att dra nytta av AF-sensorerna på huvudsennsorn eller hur? Så på så sätt är det väl det ett framsteg. Frågan är hur de tänker lösa sökarfrågan.

Nä precis! det är då man får full nytta av det, vilket man inte har i en DSLR om man inte kör LV.
Vad har du fått för dig att jag skrivit nu?

Klart det är ett framsteg, men prestandan lär inte (ån så länge) vara i klass med Sonys SLT, men på spegellösa så är det bättre än enbart kontrast-AF, särskilt om man använder objektiv som är gjorda för PDAF.

Sökarfrågan är väl inget svår?
Kanske inte blir sökare alls på alla modeller, utan endast skärm.
Annars är det ju inget svårt att lägga dit en EVF när allt anat är på plats, det är ju typ bara en skärm det med, fast mindre och placerad bakom ett okular.

Gissar att de inte bemödar sig med att göra nån sorts optisk sökare, finns ju ingafördelar med det när man inte kan se genom objektivet och få rätt förstoring och inte drabbas av parallaxfel.

/Mats

Så där brukar Canon göra. De är sällan först med något, utan väntar och ser hur kunderna tar emot ny teknik (och hur konkurrenterna gör också, förstås). Sen vräker de på med något som är ganska bra och gör massor av marknadsföring.

Skymmer inte af sensorerna bild sensorerna på huvud sensorn?
Någon som vet hur det ser ut i detalj oc hur man löser bild frågan! Interpolera?

Skymmer inte af sensorerna bild sensorerna på huvud sensorn?
Någon som vet hur det ser ut i detalj oc hur man löser bild frågan! Interpolera?

Vet inte detaljerna, men av vad jag förstått så är det enstaka punkter som inte är pxlar, utan AFsensorer istället och är inte med att skapa bilden. Innehållet på de förlorade pixlarna räknas istället ut baserat på medelvärde från omgivande pixlar.

/Mats

Moment 22-problemet med fasdetekt-AF-sensordioder på bildsensorn är att ifall de både är få och små så blir de knappast användbara annat än vid extremt starkt ljus. FDAF-fotodioderna i DSLR- och SLT-kameror är avsevärt större än bildsensor-fotodioderna, vilket gör att PDAF-sensorerna som bekant blir användbara vid betydligt sämre ljus än ON-Board FDAF-sensorerna mäktar med.

Ju fler och ju större bildsensorfotodiod-areor man blockerar med OnBoard FDAF-fotodioder, ju värre blir förstås artefakterna. Kameran har förstås ingen aning om hur motivet ser ut i de blockerde areorna, utan det handlar om ren gissning. Vilket naturligtvis ibland kan bli hur fel som helst.

On-Board fasdetekt-AF-sensorerna på Nikons system 1 används ju enbart vid starkt ljus, sedan kopplas det långsamma kontrastdetektor-AF-systemet in automatiskt.

Den utbredda optimismen om att On-Board FDAF-systemen snart ska komma att ersätta DSLR- och SLT-FDAF-systemen innehåller åtskilligt med önsketänkande. Man är inte så väldigt långt ifrån det teoretiskt möjliga för On-Board FDAF. Min uppfattning är att SLT-systemet inte alls kommer att vara enbart en kortvarig parantes.

Till skillnad från EVF.er - där finns en mycket större marginal innan man slår huvudet i de allestädes närvarande naturlagarna. Den överdrivna (och utbredda) optimismen gällande utvecklingen av On-Board FDAF-systemen torde kunna hänföras till den utbredda okunnigheten inom teknik och naturvetenskap.

Obs! Detta ska ABSOLUT INTE uppfattas som att vi ingenjörstyper nedvärderar er mycket duktiga fotografer med mera konstnärlig läggning och en kolossal kompetens när det gäller att verkligen få ut det mesta ur den teknik som sätts i händerna på er. De erfarenheter ni delar med er till oss ingenjörstyper med mera begränsad kunskap inom detta område är MYCKET värdefull för de flesta av oss! Den sammanlagde kompetensen i sådana här fora blir förstås långt mycket större än någon enskild individ kan hinna med att förvärva under en livstid.
.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar