Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller blixsystemet så är ju det bara en halvsanmning att NEX inte integrerar med detta.
Jag skrev inte så. Jag skrev att blixtstyrningen är sämre än hos andra system.

Att ett kamerahus inte har inbyggd stabilisering innebär ju inte att stabilisering inte går att få.
Nu låter du precis som Canon-fanboysen. :)

Som Mats brukar påpeka så är vartenda objektiv man monterar stabiliserat om man har en kamera med sensorbaserad bildstabilisering.

Avsaknaden av detta hos NEX var en av orsakerna, kanske den viktigaste, att jag inte valde NEX när jag skulle välja en spegelfri systemkamera.
 
Jag skrev inte så. Jag skrev att blixtstyrningen är sämre än hos andra system.


Nu låter du precis som Canon-fanboysen. :)

Som Mats brukar påpeka så är vartenda objektiv man monterar stabiliserat om man har en kamera med sensorbaserad bildstabilisering.

Avsaknaden av detta hos NEX var en av orsakerna, kanske den viktigaste, att jag inte valde NEX när jag skulle välja en spegelfri systemkamera.

Nä, jag brukar skriva 'de flesta" eller nåt :)

Anledningen är att kameran måste kommunicera elektroniskt med objektivet för att veta brännvidden. Sätter du t.ex. ett helmanuellt Samyang på en alpha-kamera får du ingen stabilisering.

Det har en väldigt liten inverkan på alpha där man till allra sörsta delen har AF-objektiv, men till NEX mm där det finns dumma adaptrar för gamla objektiv som gjordes innan elektronik knappt fanns i kameror så är inte vitsen med sensorstabilisering ens i närheten lika stor.


/Mats
 
Nä, jag brukar skriva 'de flesta" eller nåt :)

Anledningen är att kameran måste kommunicera elektroniskt med objektivet för att veta brännvidden. Sätter du t.ex. ett helmanuellt Samyang på en alpha-kamera får du ingen stabilisering.
På mina sensorstabiliserade kameror kan man mata in brännvidden manuellt om objektivet saknar elektriska kontakter. Kan man inte göra det på en Alpha?
 
På mina sensorstabiliserade kameror kan man mata in brännvidden manuellt om objektivet saknar elektriska kontakter. Kan man inte göra det på en Alpha?

Det funkar inte så bra med zoom-objektiv va? :)

Går inte att ställa in på alpha. Inte vad jag känner till i alla fall.
När man kör manuella objektiv så måste man ställa in "utlösning utan objektiv - möjlig"

Kameran tror alltså inte ens att det sitter ett objektiv på och det fiinns inget menyval för att ange det.

Trots det tycker jag ändå att sensorstab skulle ha varit bättre på NEX famförallt för att det inte går att göra stabiliserade ljusstarka objektiv. Vet inte vad Sten-Åke drabbats av för tankegångar...


/Mats
 
Senast ändrad:
Jag skrev inte så. Jag skrev att blixtstyrningen är sämre än hos andra system.


Nu låter du precis som Canon-fanboysen. :)

Som Mats brukar påpeka så är vartenda objektiv man monterar stabiliserat om man har en kamera med sensorbaserad bildstabilisering.

Avsaknaden av detta hos NEX var en av orsakerna, kanske den viktigaste, att jag inte valde NEX när jag skulle välja en spegelfri systemkamera.

Per, det är inget försvar. Jag är lika förundrad som du att man faktiskt inte har stabilisering i alla E-mountobjektiv.
 
Tillägg till ovanstående Per:

Jag skrev inte så. Jag skrev att blixtstyrningen är sämre än hos andra system.


Nu låter du precis som Canon-fanboysen. :)

Som Mats brukar påpeka så är vartenda objektiv man monterar stabiliserat om man har en kamera med sensorbaserad bildstabilisering.

Avsaknaden av detta hos NEX var en av orsakerna, kanske den viktigaste, att jag inte valde NEX när jag skulle välja en spegelfri systemkamera.

Är blixttstyrningen verkligen sämre än i andra system? Det är väl samma system som i övriga Sony-hus vad jag vet. Jag tror jag ska hem och läsa på exakt vad Gary Friedman skrivit om detta men jag har bestämt för mig att det funkar på exakt samma sätt som med A-mounthusen bara att den inbyggda blixten i dessa sköter triggningen istället för som i NEX-fallet en påmonterad extern blixt.

Per, det är inget försvar. Du pratar med en person som haft bildstabilisering i DSLR:er sedan januari 2005 och som med en dåres envishet upplyst länge om att ingen tillverkare av kamerahus kan erbjuda sina användare möjligheter till fler stabiliserade alternativ än Sony. I det har jag ingen annan uppfattning.

Jag är lika förundrad som du att man faktiskt inte har stabilisering i fler E-mountobjektiv. Om man får tro det man läst så är ju Sonys vägval nog mer dikterat av att man inte sett sensorstabiliseringen som optimal vid filmning främst p.g.a. problemet med värmeutvecklingen. Men det går kanske att komma till rätta med det problemet också.

I övrigt kan jag vara tveksam till att man nödvändigtvis ska kunna täcka in alla användningsnischer på samma fullödiga sett som en proffs-DSLR mäktar med i ett litet CSC-system. Jag säger inte att man inte ska ha den ambitionen men de flesta som köper ett CSC-system är ju beredda till en hel del kompromisser. Många som köper 4:3 eller system med ännu mindre sensorer har ju medvetet tagit en kvalitetsförlust bl.a. bildkvalitetsmässigt. Man har prioriterat storlek. I en del fall kommer det med kostnaden att det inte finns vare sig EVF eller optisk sökare eller blixt (annat än möjligen som extra tillbehör).

De flesta har heller ingen fasdetekt AF idag överhuvudtaget. En del som NEX kan få det via adapters andra inte alls. Genom den fina integrationen systemmässigt med A-mount så kan man få detta med A-mountobjektiven. Men priset är ett klossigare kombo än utan. Så med adapters och externa blixtar kan en NEX 7 få de få funktioner den saknar i jämförelse med en tjockkamera som A65 exv.. Jag tror vi kommer få se liknade systembyggen från andra leverantörer vad det lider. Folk behöver på så sätt inte helt välja mellan sin gamla tjockkamera eller sitt SCS-system utan kan använda prylar från båda ihop. Detta sker i allmänhet "nedåt" i systemhierarkin eftersom det är de små kamerorna som är "bantade" i allmänhet. Det ger en stor flexibilitet. Man kan i princip i Sony-världen idag förhålla sig till sitt NEX-hus som en inspelningslåda som kan anslutas till alla typer av resurser som finns i båda Sony-systemen och i många andra tillverkares system också. Det är integration.
 
Det är väl inget vägval hugget i sten att inte ha stabilisering i NEX-husen.
Det är väl bara att stoppa in i kommande modeller om de har lust. Att det finns stabiliserade objektiv är ju inget hinder, det går ju att stänga av. Skulle kunna automatiseras helt så att om en OS-glugg monteras stängs automatiskt SSS av.

Eller så kan de implementera tele-extender with stabilization redan nu i mjukvara om de vill (blir alltså lite croppning när man gör det i mjukvara)..

om de sen gör det eller itne är en annan sak. Man kan tycka att det är lite märkligt, inte minst ur ett trovärdighetsperspektiv när de konstruerar ett nytt system och tar bort en funktion som är en mycket stark fördel i sitt andra system. Sänder ju dubbla budskap. De skulle kunna använda SSS mycket kraftfullare för att framhålla alpha-systemet, men det motverkas lite när de samtidigt bygger ett helt nytt system med stabilisering i objektiven.

Jag tror den avgörande anledningen till vägvalet beror på E-fattningen för de mer avancerade videokamerorna.


/Mats
 
Är blixttstyrningen verkligen sämre än i andra system? Det är väl samma system som i övriga Sony-hus vad jag vet. Jag tror jag ska hem och läsa på exakt vad Gary Friedman skrivit om detta men jag har bestämt för mig att det funkar på exakt samma sätt som med A-mounthusen bara att den inbyggda blixten i dessa sköter triggningen istället för som i NEX-fallet en påmonterad extern blixt.
Det är precis det jag menar. Den inbyggda blixten i åtminstone NEX-7 (jag vet inte hur det är med NEX-F3) kan inte styra externa blixtar trådlöst, utan man måste montera en till liten blixt för det. Det är en rätt obegriplig miss, tycker jag.
 
Jag är lika förundrad som du att man faktiskt inte har stabilisering i fler E-mountobjektiv. Om man får tro det man läst så är ju Sonys vägval nog mer dikterat av att man inte sett sensorstabiliseringen som optimal vid filmning främst p.g.a. problemet med värmeutvecklingen. Men det går kanske att komma till rätta med det problemet också.
Om det är som Mats skrev, att NEX i första hand ska ses som ett videosystem (med stillbilds-NEXarna som en liten extrabonus) så kanske det förklarar saken. Jag har svårt att tror att värmeutvecklingen är ett problem för vanligt snuttfilmande som man brukar göra med en stillbildskamera, men för "seriöst" videofilmande kan det kanske bli ett problem. Då gör man ju antagligen mycket längre tagningar, t.ex.

I övrigt kan jag vara tveksam till att man nödvändigtvis ska kunna täcka in alla användningsnischer på samma fullödiga sett som en proffs-DSLR mäktar med i ett litet CSC-system. Jag säger inte att man inte ska ha den ambitionen men de flesta som köper ett CSC-system är ju beredda till en hel del kompromisser. Många som köper 4:3 eller system med ännu mindre sensorer har ju medvetet tagit en kvalitetsförlust bl.a. bildkvalitetsmässigt. Man har prioriterat storlek. I en del fall kommer det med kostnaden att det inte finns vare sig EVF eller optisk sökare eller blixt (annat än möjligen som extra tillbehör).
Jo, en del kompromisser får man förstås göra, men jag är faktiskt förvånad över hur kompetent mitt lilla m4/3-system är. Det är egentligen bara följande AF som är märkbart sämre än hos EOS-systemet. I allt övrigt föredrar jag m4/3-systemet alla dagar i veckan.
 
Det funkar inte så bra med zoom-objektiv va? :)
Det fungerar förstås, men "bra" är kanske att överdriva. Det blir givetvis långsamjobbat.

Jag ser det inte som ett direkt jätteproblem. Det är ju bra att det överhuvudtaget går att få stabilisering med sina gamla antika objektiv, men just zoomobjektiv från 1960- och 1970-talen är kanske inte det jag främst vill montera på min spegelfria systemkamera.
 
Det här har ju blivit en liten diskussion som mest behandlar NEX. Inget ont i det. Trivsam läsning. NEX-7 och A77 har ju i princip blidkvalitén och EVF gemensam.

Jag tillhör dem som jämte tjockkameror allt mer börjat fästa mig vid NEX-systemet. Via adaptrar kan jag ju använda såväl mina A-mount och därtill mina Canon-och Nikonobjektiv på den. De senare med vissa begränsingar (Enbart MF). Men har kommit underfund med att det är helt okej för mig. Har ju satsat en del på mitt D800-system och suttit i valet och kvalet ett par dagar.

Jag tror att jag avyttrar A77:an + 16-50/2.8 SSM för att ha råd med att skaffa lite grejor till D800:an. NEX-7 blir kvar.

Om det är någon på tråden som är intresserad av en A77:an+ det alldeles utmärkt skarpa objektivet så maila mig. Kameran har gått 908 exponeringar bara och går inte att skilja från en sprillans ny. Därtill ett extra originalbatteri och givetvis garanti kvar(inköpt feb 2012).

Har inte lagt ut den på annons ännu. Egentligen vill jag ha den kvar men i många avseenden känns det som tårta på tårta att ha både den och NEX-7:an.

//Lennart
 

Ja, tack detsamma:). Nej, men det ar fanimej inte lätt om man söker något optimalt. För att få det bästa vidvinkelsystemet får man nästan välja Nikon (14-24/2.8 AF-S G Asph t ex), för att få bästa teleobjektivsystemet fär man nästan välja Canon (ta nästan vilket gråvitt L-objektiv ur teleserien som helst). Vill man ha den i mitt tycke trevligaste kameran får man välja Sony som har en bra lineup av normalzoomar och kortare fasta telen. Därtill fasdetekterande AF via LV.

Men du är välkommen att höra av dig. Vi brukar ju lura varandra:)

//Lennart
 
Där ser man på!
Det finns alltså undantag som bekräftar reglerna.


/Mats

Mjo, men så är det också ganska mycket större och dyrare än vanliga 50/1,8 till tjockkameror - trots att det är gjort för en mindre sensor. Det är dock enligt mig mycket bra :)

Man kan kanske jämföra med Canons och Nikons stabiliserade makroobjektiv på 100 respektive 105 mm. De är hyfsat stora och dyra för sin ljusstyrka (men också mycket bra).

Det ryktas om en ny NEX som ska vara strået vassare än 7:an under nästa år - ska bli intressant att se vad de hittat på med den. Den kanske helt dödar tjockkamerorna ;)

För den typ av fotografering jag nu ägnar mig mest åt finns ingen som helst poäng med A77 eller andra tjockisar. Jag har inga långa tunga objektiv som kräver ett bra grepp för att det ska gå att hålla stadigt, och jag behöver inte supersnabb autofokus. (Jag har dock ett lånat Canon FD 200/2,8, men det är inte för stort och tungt för NEX:en.)

Det enda jag använder D3 till nu för tiden är att ta bilder av min NEX med olika objektiv monterade :)
 
Om det är som Mats skrev, att NEX i första hand ska ses som ett videosystem (med stillbilds-NEXarna som en liten extrabonus) så kanske det förklarar saken. Jag har svårt att tror att värmeutvecklingen är ett problem för vanligt snuttfilmande som man brukar göra med en stillbildskamera, men för "seriöst" videofilmande kan det kanske bli ett problem. Då gör man ju antagligen mycket längre tagningar, t.ex.


Jo, en del kompromisser får man förstås göra, men jag är faktiskt förvånad över hur kompetent mitt lilla m4/3-system är. Det är egentligen bara följande AF som är märkbart sämre än hos EOS-systemet. I allt övrigt föredrar jag m4/3-systemet alla dagar i veckan.

Kan 4:3-kameror normalt styra fristående externa blixtar? Jag vet inte hur vanligt det är i dessa CSC-system generellt.

Nej en NEX är definitivt inte i första hand ett videosystem men man har tagit större hänsyn till videosidan än brukligt tidigare. All övrig automatik och basfunktioner funkar ju nu precis som för stillbildsfoto och det har det ju inte gjort bara för en generation kameror sedan.

Men att filma med min A580 med exv. skruvdrivna gamla Minolta-objektiv går ju men inte blir det bra eftersom man hör ljudet från fokusmotorn i huset. Det gör man inte med NEX:en och det är en av huvudpoängerna med designen. Alla kanske inte tänker på dessa problem och konsekvent väljer A-mountobjektiv med SSM-drift.

Du har självfallet rätt i att värmeutvecklingen vid filmning normalt inte är ett problem för oss vanliga snuttfotografer men nu är det ju det att det alltid finns fotografer som inte är som oss och som kommer klaga på sakernas tillstånd om de får problem. Det är ju precis detta som är problem med downsizing eftersom ju du inte kan acceptera att köpa en extern blixt för att få full fjärrstyrning utan kräver att även en liten skitkamera som NEX 7 ska ha exakt samma features som D3s eller någon MK X från Canon trots att den faktiskt inte riktar sig fr'ämst till folk som vill arbeta i studio med den istället för en proffsstudiokamera. Så då ska det väl gå ett filma med den lika bra som med en 5D MK III eller något annat större.

Det var ju exakt samma konstiga debatt vi först fick när A55 (den första hyfsat avancerade SLT-instegaren kom). Även den sågades ju för att den hade liknande begränsningar i att styra externa blixtar om jag inte missminner mig och den ställdes mot Canons då värsta proffsmodell i en av de mest ojämlika betraktelser jag läst. Varför skulle en proffsfotograf välja att använda en A55 i sin studio när denna kamera främst var designad som en hyfsat smidig tjockkamera för resande (den innehöll ju som första instegare t.o.m. även GPS). GPS på den tiden var ågot man t.o.m. köptye som tillbehör till de värsta tjockkamerorna av proffssnitt. DE behövde inte förklara sig för att det inte var standard i proffskamerorna men att det inte gick att styra externa blixtar eller var det var dissade A55. Som sagt en mycket konstig betraktelse.

Om det däremot är något jag tycker är helt obegripligt så är det varför jag inte fick en GPS i min NEX 7. Det hade däremot varit en mer motiverad feature i en kamera som i övrigt för mig är den ultimata resekameran. Jag tror det är mer naturligt för målgruppen som väljer en NEX att ha den typen av funktion för de släpar nog rätt sällan omkring med en halv fotostudio med bl.a. externa blixtar ute på stan eller på resor om de i övrigt bara har en liten CSC-kamera med sig.

För mig är det helt OK att bulta på vissa adapters eller blixtar för att få denna typ av mer specialiserade funktioner men jag är betydligt mindre förlåtande när det gäller funktioner utelämnas som kan var superviktiga på resor exv. Det är ju inte minst som resekamera jag hellre tar min NEX än min tjockkamera.
 
Ja, tack detsamma:). Nej, men det ar fanimej inte lätt om man söker något optimalt. För att få det bästa vidvinkelsystemet får man nästan välja Nikon (14-24/2.8 AF-S G Asph t ex), för att få bästa teleobjektivsystemet fär man nästan välja Canon (ta nästan vilket gråvitt L-objektiv ur teleserien som helst). Vill man ha den i mitt tycke trevligaste kameran får man välja Sony som har en bra lineup av normalzoomar och kortare fasta telen. Därtill fasdetekterande AF via LV.

Men du är välkommen att höra av dig. Vi brukar ju lura varandra:)

//Lennart

Precis så är det, det finns inget bästa. Fär väl välja det som verkar mest bäst och sen gilla läget och lära sig hantera prylarna med sina begränsingar till max. Lite uttjatat, men det finns mycket som duger och är hyggligt bra ändå.

Tänkte faktiskt höra av mig till dig ang. dina FF ZA-objektiv, för min plan är att så småningom, om inte alltför långt fram ändå, kommer det en ny riktigt bra Sony FF. Fast om det är minsta lilla fiasko med den också som det var med A77an vid releasen så hoppar jag Sony fär gott, då kan det ryktas hur mycket som helst hur bra det kommer bli sen, nästa år, och så försenas det och så blir det halvdant. Varit lite mycket sånt.

Jag var ju på vippen tidigare, men nu avvaktar jag ett par månader till och se vad det blr av A99 eller vad den heter.

Sitter still i båten och nöjer med min A580 och de objektiven jag har ett tag till. A77 lockar mig inte så mycket. Den har några brister jag nog skulle reta mig på. Sämre lågljusegenskaper än min A580, klen buffert och hackning i sökaren vid serietagning är det största.

Den är lite obalanserad i sin spec liksom. Å ena sidan en supersnabb kamera, men för att vara en sådan har den för klena lågljusegenskaper och för hög upplösning och data numbercrunching power matchar inte det riktigt.

En FF som liknar A77 i mycket, men med minst 3-dubbel cpukraft och 5 gånger mera snabbt minne och lite annan implementering av vissa saker. Tydligen ska den kunna ta stillbilder obehindrat mitt under filmning, vilket dels är bra i sig, men framförallt visar det att utläsningen från sensorn kan göras parallellt till video och sökare samtidigt som det registreras bilder, vilket borgar för helt flytande sökarupplevelse vid serietaginng och inte det där hackandet med previes som ligger efter verkligheten.

Med en nyutvecklad supervass 24 megapixel FF-sensor kan den bli asbra på höga ISO. Med ett original VG så kan den klara att vara utmanare både för D4/1DX och D800/5D3 plus unik på massa andra sätt. Kan ju vara så att Sony har tagit sensorutvecklingen en division högre nu än tidigare, vilket märks på RX100. A99 kan bli något alldeles extra, vi får se. Den här gången slipper de förhoppningsvis översvämningar, tsnunamis och jordbävningar.

Den har potential att bli den riktigt riktigt perfekta kameran för mig, vilket A77 inte är och inte heller Nikon D800 eller Canon 5DMkIII. Den mest lockande är Nikon D800E.

Jag vill ha en riktigt bra FF och om inte Sony levererar en sådan börjar jag om från scratch. Canon 5DmkIII ligger faktiskt riktigt bra till i sådana fall, känns robustare än Nikonen och filmar bättre, men saknar en del annat man vill ha. Monstren 1Dx och D4 är för dyra och har för låg upplösning. Nä, finns inget helt perfekt just nu, men Sony A99 kan vara just exakt vad jag eftersträvar, så jag väntar ut att man vet vad det blir för ett djur innan jag gör nåt annat. I så fall skulle dina Zeiss FF vara intressanta.


/Mats
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar