Ja, tack detsamma
. Nej, men det ar fanimej inte lätt om man söker något optimalt. För att få det bästa vidvinkelsystemet får man nästan välja Nikon (14-24/2.8 AF-S G Asph t ex), för att få bästa teleobjektivsystemet fär man nästan välja Canon (ta nästan vilket gråvitt L-objektiv ur teleserien som helst). Vill man ha den i mitt tycke trevligaste kameran får man välja Sony som har en bra lineup av normalzoomar och kortare fasta telen. Därtill fasdetekterande AF via LV.
Men du är välkommen att höra av dig. Vi brukar ju lura varandra
//Lennart
Precis så är det, det finns inget bästa. Fär väl välja det som verkar mest bäst och sen gilla läget och lära sig hantera prylarna med sina begränsingar till max. Lite uttjatat, men det finns mycket som duger och är hyggligt bra ändå.
Tänkte faktiskt höra av mig till dig ang. dina FF ZA-objektiv, för min plan är att så småningom, om inte alltför långt fram ändå, kommer det en ny riktigt bra Sony FF. Fast om det är minsta lilla fiasko med den också som det var med A77an vid releasen så hoppar jag Sony fär gott, då kan det ryktas hur mycket som helst hur bra det kommer bli sen, nästa år, och så försenas det och så blir det halvdant. Varit lite mycket sånt.
Jag var ju på vippen tidigare, men nu avvaktar jag ett par månader till och se vad det blr av A99 eller vad den heter.
Sitter still i båten och nöjer med min A580 och de objektiven jag har ett tag till. A77 lockar mig inte så mycket. Den har några brister jag nog skulle reta mig på. Sämre lågljusegenskaper än min A580, klen buffert och hackning i sökaren vid serietagning är det största.
Den är lite obalanserad i sin spec liksom. Å ena sidan en supersnabb kamera, men för att vara en sådan har den för klena lågljusegenskaper och för hög upplösning och data numbercrunching power matchar inte det riktigt.
En FF som liknar A77 i mycket, men med minst 3-dubbel cpukraft och 5 gånger mera snabbt minne och lite annan implementering av vissa saker. Tydligen ska den kunna ta stillbilder obehindrat mitt under filmning, vilket dels är bra i sig, men framförallt visar det att utläsningen från sensorn kan göras parallellt till video och sökare samtidigt som det registreras bilder, vilket borgar för helt flytande sökarupplevelse vid serietaginng och inte det där hackandet med previes som ligger efter verkligheten.
Med en nyutvecklad supervass 24 megapixel FF-sensor kan den bli asbra på höga ISO. Med ett original VG så kan den klara att vara utmanare både för D4/1DX och D800/5D3 plus unik på massa andra sätt. Kan ju vara så att Sony har tagit sensorutvecklingen en division högre nu än tidigare, vilket märks på RX100. A99 kan bli något alldeles extra, vi får se. Den här gången slipper de förhoppningsvis översvämningar, tsnunamis och jordbävningar.
Den har potential att bli den riktigt riktigt perfekta kameran för mig, vilket A77 inte är och inte heller Nikon D800 eller Canon 5DMkIII. Den mest lockande är Nikon D800E.
Jag vill ha en riktigt bra FF och om inte Sony levererar en sådan börjar jag om från scratch. Canon 5DmkIII ligger faktiskt riktigt bra till i sådana fall, känns robustare än Nikonen och filmar bättre, men saknar en del annat man vill ha. Monstren 1Dx och D4 är för dyra och har för låg upplösning. Nä, finns inget helt perfekt just nu, men Sony A99 kan vara just exakt vad jag eftersträvar, så jag väntar ut att man vet vad det blir för ett djur innan jag gör nåt annat. I så fall skulle dina Zeiss FF vara intressanta.
/Mats