Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att det är rättare att säga att en många entusiaster kompletterar med kameror typ NEX.

Det är ju lite svårt att veta utan att göra en omfattande undersökning. Jag kan dock ge en mätpunkt genom att tala om att sen jag skaffade min första m4/3-kamera för cirka ett halvår sen så har kan knappt rört mina Canon EOS-kameror. (Efter att ha köpt min andra m4/3-kamera för en månad sen så har jag definitivt inte petat på en EOS-kamera).

Det kan man kalla för att komplettera, eftersom jag faktiskt har kvar EOS:arna, men det är nog snarare så att det är EOS:arna som är komplementet.

Det är ju lite svårt att veta utan att göra en omfattande undersökning. Jag kan dock ge en mätpunkt genom att tala om att sen jag skaffade min första m4/3-kamera för cirka ett halvår sen så har kan knappt rört mina Canon EOS-kameror. (Efter att ha köpt min andra m4/3-kamera för en månad sen så har jag definitivt inte petat på en EOS-kamera).

Det kan man kalla för att komplettera, eftersom jag faktiskt har kvar EOS:arna, men det är nog snarare så att det är EOS:arna som är komplementet.

De kan ju va så att för den nisch du håller till i som fotograf, liksom för många andra, är en NEX lämpligare idag? Krångligare än så är det ju inte för nån, hoppas jag.

Mobilerna blir allt bättre men de ger fortfarande väldigt få möjligheter till någon form av kontroll även om de duger för många och man har den alltid med sig. Men särskilt bra som kameror är de ju egentligen inte enligt min mening i alla fall. Men de fortsätter utvecklas och så går apparna.

....

Nu skrev du precis vad jag hoppades att du, eller nån annan, skulle skriva ;-)

"Jag är inte speciellt insatt i hur 650D fungerar men det är säkert ett steg åt rått håll."

Min anm 1: Enligt den recension jag läst i DigitalFoto, så är det faktiskt ett nytt steg åtminstone i DSLR:er att lägga fasdetektdedikeradeceller direkt på huvudsensorn och på toppen av detta låta kontrast AF finjustera fokus om fasdetkt AF av något skäl skulle misslyckas med det i sitt försök. Det kallas hybrid AF eftersom det är två system inkopplade och att man inte väljer som brukligt mellan dessa utan istället har båda aktiverade.

"Mikrojustering är bra men bäst om den inte behövs. Fick plötsligt börja justera mitt ena kamerahus på +5 i juni men efter drygt två veckor på service så är funktionen avaktiverad igen :) Kanske det är av samma orsak som fler kameratillverkare, ingen nämnd ingen glömd, kör med mikrojustering av AF idag?"

Min anm. 2: Skillnaden med Canons nya är att den fixar att sätta kompensation på flera ställen efter zoomspannet, vilket jag är tveksam till att andra löst ännu. Det handlar inte om mikrojustering som sådan utan om att den är värdelös när det gäller zoomar som har ickelinjära fel på andra kameror än på Canons senaste mer avancerade hus. Hittills har man varit chanslös med en mikrojustering som bara fixat att sätta ett enda värde som kompensation för hela zoomområdet. Dert har egentligen bara funkat för fasta brännvidder.

"Och helt plötsligt saknar kombinationen NEX+objektiv i större mängd skakstabilisering..."

Min anm. 3: Ja det upptäckte jag till min stora förvåning själv. Till och med det i sammanhanget svindyra Zeiss 24mm saknar detta. Men måste man ha det på brännvidder som saknas kan man ta ett Sigma med Sony Amountfattning och OS-stabilisering och sätta detta på Sonys LA-EA2-adapter. Den möjligheten finns och jag har både adapter och sådant objektiv och det funkar utmärkt. Det visar egentligen bara att bildstabilisering inbyggd i objektiv är en mycket sämre lösning oavsett vilken som bjuder på den eftersom den aldrig är heltäckande. Vad spelar det för roll att jag annars är för optisk stabilisering av andra skäl såsom stabiliserad sökarbild om den helt enkelt inte finns av tekniska eller ligger utom räckhåll av ekonomiska skäl? Antiskak finns där alltid och jag är inte säker på att jag skulle valt en NEX 7 om jag valt idag när Olympus OM-D finns och detta av just det skälet. Enda faktorn som är avtändande med 4:3 är förlängningsfaktorn vid användning av äldre fast optik.

"Jag tror att det är rättare att säga att en många entusiaster kompletterar med kameror typ NEX."

Min anm. 4: Ja så är det till att börja med tills jag och många andra upptäckt att vi faktiskt inte har något behov av en bulkig och klossig och i vissa avseenden mindre avancerad och tråkigare tjockkkamera. Efter ett tag inser man att ens tjockkameror helt enkelt blivit pensionerade och skulle sålts om de bara haft någon form av andrahandsvärde värt namnet. Jag tror många smartare proffs kommer välja mindre system framöver när det blir mer accepterat. Utvecklingen har precis startat. Idag släpar man på sig belastningsskador helt i onödan eftersom många nog fortfarande också släpar på en gammal bild av fotografen som den stora magikern som kommer där med sina stora kamera och massor av annan utrustning för att ta ett enkelt porträtt. Något måste man väl motivera en väl tilltagen faktura med. Varför släpar man annars på en massa onödiga kilon. Att ha kameran och övrig utrustning som vikt i något kombinerat fältgym känns ju lite onödigt struligt när det fins dedikerad och bättre utrustning för sådant inbillar jag mig.

"Och ska jag "höja blicken" åt nåt håll så lär det ju bli åt mobilkamerahållet vilket ju utan tvekan är den största nischen och huvudfåran i.s.f."

Min anm. 5: Jag har kommenterat detta tidigare och tycker faktiskt att det nog är skillnad på de som köper sig en kamera för att han eller hon vill lära sig fotografera med allt vad det innebär eller om man bara är ute efter en "Kodak Klick" i modernare tappning. Men visst, en mobil är fine för många. Till skillnad från vad vi på FS kanske tror så finns det ju folk som skiter i foto som sådant och max vill ha en enda knapp att bry sig om.

"Det beror nog helt på inom vilken nisch man håller till med sin fotografi och i många nischer är större bättre, både för bild och bruk. I vissa fall är mindre bättre för bruk men inte för bild även om bildkvaliteten räcker till ända ner i mobilkameranivå för väldigt många."

Min anm: 6: Det det var såluddigt att jag nog inte är helt säker på vad du menar.

"Jag har själv oxå funderat på en NEX-typ till kamera men så kom det ett behändigt pannkaksobjektiv på 40 mm som effektivt lade dom tankarna hyllan. Den pannkakan på någon av mina tjockkameror blir en riktigt smidig, lätt och hanterbar kombo. Billigt oxå i jämförelse med bygga upp ett nytt system och tack och lov så är vi alla olika :)"

Min anm. 7: Jag tycker inte det är fel att hålla sig till ett system även om det är ett tjockkamerasystem. Sedan kan man ju lägga en kommentar även kring detta med att bygga upp "ett nytt system". Det finns ju inget som tvingar en att bygga upp ett nytt system om man skulle köpa en 4:3 eller en NEX. Det finns många som upptäckt att kitobjektivet man får med till NEX kan vara riktigt bra. Jag är faktiskt ganska nöjd med det. Det är klart att jag inte behöver 9 objektiv till min NEX men är man nörd så är man. Till mitt försvar kan jag säga att jag inte spenderat mer för de 8 som inte är kitobjektivet än vad ett enda Sigma kostade mig till min tjockkamera och likväl pratar vi riktigt bra objektiv.

Mina gamla manuella Pentaxobjektiv krävde en adapter för 300 spänn för att bli användbara och de är överaskande bra. Mina Konica Hexanon var billiga i en jämförelse eftersom Konica hade så kort avstånd till filmpanet att dessa objektiv inte kunde monteras på andra system om man ville kunna fokusera oändligt. Genom detta har de inte kunnat användas till något vettigt innan de små spegellösa kom med ännu kortare avstånd till sensorn. Dessa objektiv har varit en fossil dold resurs som av detta skäl inte tidigare haft en marknad. Genom detta betingade de ofta mycket låga priser.

Som sagt, det är likadant för mig och även Anders (afe) har ju skrivit precis samma sak tidigare han med. Att jag inte kan säga att jag bytt mina A-mounthus mot en NEX beror bara på att jag inte funnit det värt ansträngningen att försöka sälja dem. Så det är bara en definitionsfråga om man bytt eller skaffat ett komplement. Det är mer ett tillstånd som uppstått än ett aktivt val.

Helt klart är att jag faktiskt inte behöver mina A-hus längre. Så rent användarmässigt har jag bytt. Jag har allt fokus på NEX och marginellt bryr jag mig om A-mount bara för några få objektivs skull. Vill jag ha snabbare AF eller köra mitt 70-400mm tele eller mitt Tamron macro, så kopplar jag bara på min Sony A-mountadapter, så får jag precis samma AF som sitter i A65-modellen. Jag funderar allvarligt på att sälja hälften av mina A-mountobjektiv eftersom mina fasta manuella Pentax och Konica-objektiv oftast är bättre rent optiskt.

Vad spelar det för roll att jag annars är för optisk stabilisering av andra skäl såsom stabiliserad sökarbild om den helt enkelt inte finns av tekniska eller ligger utom räckhåll av ekonomiska skäl?
Min kamera har stabiliserad sökarbild med hjälp av sin sensorbaserade bildstabilisering. :)
Nu har jag ingen direkt anledning att föredra objektivbaserad bildstabilisering längre.

Antiskak finns där alltid och jag är inte säker på att jag skulle valt en NEX 7 om jag valt idag när Olympus OM-D finns och detta av just det skälet. Enda faktorn som är avtändande med 4:3 är förlängningsfaktorn vid användning av äldre fast optik.
NEX kommer alltid att ha en fördel över m4/3 pga sin större sensorstorlek. Just nu är OM-D ikapp, åtminstone om man jämför med NEX-7 och NEX-5N (jag har inte sett någon jämförelse med NEX-F3), men det beror bara på att OM-D-sensorn är något modernare. När Sony har gjort en NEX med samma sensorteknik som i OM-D-sensorn går NEX-formatet om igen.

Liten sidokommentar: Jag tror inte att Zeiss har så värst stor objektivtillverkning för småbildskameror längre. Zeissobjektiven för Alpha tillverkas av Sony och Zeissobjektiven (med manuell fokus) för Nikon, Canon och Pentax tillverkas av Cosina.
(Några av ZM-objektiven (Leica-bajonett) tror jag att Zeiss tillverkar själva).
Liten korrigering till liten sidokommentar. :)

Även AF Zeissobjektiven för Sony Alpha tillverkas av Cosina.

Om man lyfter blicken och ser hela bilden så tror jag nog att det snarare är systemkameror som är en liten nisch, medan kompaktkameror är den stora huvudfåran. ;)
Instämmer!

Den senaste statistik jag såg är kanske två år gammal, men då tillvrkades det drygt 10 miljoner "tjockkameror" och 120 miljoner kompaktkameror. Sedan dess har systemkaerorna ökat en del, medan kompaktkamerorna har minskat. Dock säljs det fortfarande mångdubbelt fler kompakter än systemare.

Hur många kameramobiler det säljs har jag inte riktigt kläm på, men det lär väl röra sig om minst 4-500 miljoner skulle jag tro, för dem som nöjer sig med att bara tryck på en knapp.

Det är väl Canon EOS och Micro Four Thirds som har lika stora möjligheter.

Alla övriga spegelfria system borde ha samma möjligheter, men jag vet inte hur många olika adapters som finns.
Nej, dessa båda har inte lika stora möjligheter som NEX-systemet. Det finns inte adaptrar till lika många olika objektiv för Micro FourThirds som det finns för NEX. Dessutom utnyttjar m4/3-systemet inte lika mycket av objektivets "belysta area" som NEX.

Det finns adaptrar till Samsung NX också, men inte alls lika många.

När det gäller Canon så finns det betydligt färre antal objektiv som kan användas än vad det finns till NEX och m4/3 (men antagligen fler än till Samsung NX), beroende på EOS-systemets mycket större registeravstånd.
Registeravståndet för NEX är 18 mm, m4/3 20 mm, NX 25,5 mm och för Canon EOS 44 mm.

Det går att slänga på i stort sett alla objektiv som finns och någonsin har funnits på vilken NEX som helst! Till Canon EOS-systemet går det inte att använda objektiv t.ex. för:

Minolta AF/Sony Alpha
Sigma SA
Mamiya/Sekor E
Minolta SR
Canon FD, FL eller L
Miranda
Konica
Four Thirds (Oly och Pannys tjockkameror)
Minolta Vectis
Alpa (äldre schwezisk kvalitetskamera)
Nikon Rangefinder
Contax G
Olympus Pen F
Leica M39 skruv
Canon skruv
Nikonos
Konica Hexar RF
Leica M / Minolta CL / Minolta CLE
Pentax Auto 110
Samsung NX
Micro FourThirds
Andra mätsökarkameror som Zeiss Ikon, Cosina Bessa, Epson etc.

Inte ens till mellanformats-mätsökarkameror! Kom precis på att jag har en Fujica GM670 Professional liggande oanvänd sedan flera år tillbaka. Dessutom i synnerligen fint skick, en verklig skönhet! Får väl ta och uppgradera åtminstone min Fotosidan-kameraväska nu i alla fall...

Inte bara objektiv från dessa system utan från många, många fler kan användas av alla NEX-kameror.

Så näe, jag kan inte med bästa vilja i världen hålla med dig om att Canon EOS "har lika stora möjligheter" som NEX, som du gärna vill framhålla... :)

PS NEX-systemet är f.ö ett MYCKET mera integrerat system än något annat "spegelfritt" är. Till NEX-objektiven finns det också en "riktig" videofilmkamera med bl.a. rätt formfaktor. Och en av Alpha-NEX objektiv-adaptrarna förvandlar NEX-systemet till det enda på marknaden som kan erbjuda snabb fasdetekt-autofokus (för alla Minolta AF / Sony Alpha och alla tredjepartstillverkade objektiv för denna fattning - finns bortåt 400 olika objektiv att välja på som ger full AF ssv). Innebär att det t.ex. går att ha en liten lätt NEX-kamera som backup för sin stora tunga A900-kamera även för annat än stillsamma motiv.
.

Bra Gunnar med lite ordning och korrekta uppgifter. Det finns så mycket inlägg med svepande beskrivningar som att det är same-same med det ena och det andra, "sensor/objektiv-os försämrar bilden ungefär lika", "NEX och MFT är same same", "alla kameror ger bra bildkvalitet, välj den som är skönast att hålla i" osv., men det är det inte. Det finns viktiga skillnader.

"PS NEX-systemet är f.ö ett MYCKET mera integrerat system än något annat "spegelfritt" är. Till NEX-objektiven finns det också en "riktig" videofilmkamera med bl.a. rätt formfaktor"

Ville bara tillägga att det inte alls bara är EN, utan tvärtom att Video är en av huvuddelarna för NEX och minst lika viktigt som de små spegellösa stillbildskamerorna, om inte ännu viktigare.

NEX-VG10 och sen VG20 i all ära, de är instegs billiga Handycam NEX camcoders, fast väldigt kompetenta, men sen finns ju också FS-100 och FS-700 mm.

FS-700 är inget annat än en dräparkamera med helt unika egenskaper, 4K-video, super-slowmo med upp till 960 fps osv. till ett pris på bara runt 80000 kr, vilket är struntpengar jämfört med pro-video utrustning och är lite av en revolution för indie film-makers.

Att dessa använder E-mount och har möjlighet till alla objektiv med olika adaptrar och även fadetekterande AF med alpha-objektiv och LA-EA1 är kanske ännu mera viktigt och Sonys huvudanledning att bygga E-mount och att de små NEX stillbildskamerorna är nåt som man får på köpet. Därför låter det lite fel med "det finns också en videokamera integrerad", det är mycket mer än så. Vårt perspektiv på NEX från kamerasidan är inte huvudperspektivet.

/Mats

Nej, dessa båda har inte lika stora möjligheter som NEX-systemet. Det finns inte adaptrar till lika många olika objektiv för Micro FourThirds som det finns för NEX.
Vilka finns för NEX respektive m4/3? Är skillnaden signifikant? Även i praktiken och inte bara teoretiskt?

Det finns ju f.ö. fler systemobjektiv till m4/3 än till NEX så behovet av att kunna montera gamla manuella objektiv är kanske större för NEX-ägare.

Dessutom utnyttjar m4/3-systemet inte lika mycket av objektivets "belysta area" som NEX.
Det kan ibland vara en fördel.

Så näe, jag kan inte med bästa vilja i världen hålla med dig om att Canon EOS "har lika stora möjligheter" som NEX, som du gärna vill framhålla... :)
Nu övertolkade du nog vad jag skrev ...

PS NEX-systemet är f.ö ett MYCKET mera integrerat system än något annat "spegelfritt" är.
Varför det? NEX har färre systemobjektiv än m4/3 och NX. NEX trådlösa blixtstyrning är lite halvtaskig jämfört med andra system (Alpha är mycket bättre, även om det inte är spegelfritt).
NEX saknar inbyggd bildstabilisering.

Intressant! Vad har du för källa till det?

Det är egentligen överhuvudtaget fel att säga att märkeet X tillverkas av företaget Y.

Oavsett vad det gäller så kan en tillverkare anlita andra företag, konsulter, fabriker osv för att göra sin produkt, delvis i komponenter eller helt och hållet, men de är själva ändå "tillverkareb" av den som står för helheten i form av. Design, funktion, kvalitet osv. Och erbjuder det till kunderna.

I/Mats

..............Varför det? NEX har färre systemobjektiv än m4/3 och NX. NEX trådlösa blixtstyrning är lite halvtaskig jämfört med andra system (Alpha är mycket bättre, även om det inte är spegelfritt).
NEX saknar inbyggd bildstabilisering.

Om jag får ha en kommentar?

Visst är väl NEX mer integrerat än de flesta andra systemen.
Har antalet egna objektiv när det gäller E-mount med det att göra?
När man pratar integration handlar det väl om kopplingar till andra system och kompatibilitet med dessa?

Genom det korta avståndet till sensorplanet så kan man ju använda väldigt många andra systems objektiv med adapter. Dessutom integrerar NEX föredömligt med det gamla A-mountsystemet och får genom detta tillgång till alla dessa nära 400 objektiv också.

När det gäller blixsystemet så är ju det bara en halvsanmning att NEX inte integrerar med detta. Sony har ju tagfit fram en förhållandevis enkel och billig blixt till NEX främst som ju just ger NEX-systemet möjlighet att styra Minoltas/Sonys blixtar. Man kan montera denna blixt på både NEX 7 boch NEX 5n. Det finns ju NEX-modeller som saknar blixtsko och det kan väl möjligen vara dessa som skulle vara undantaget.

Att ett kamerahus inte har inbyggd stabilisering innebär ju inte att stabilisering inte går att få. Det är ju precis som det alltid varit i både Canons och Nikons värld enbart en fråga om att välja objektiv som har bildstabilisering inbyggt. Via A-mountadaptern så kan man t.o.m. få tillgång till Sigmas stabiliserade objektiv i de fall de har sådana med Sonyfattning. Ytterligare en fördel med den adaptern är att den ger full fasdetekt AF, vilket väl NEX är ett av de få system som gör idag.

Nä är det något NEX är bra på så är det just integration och genom att systemet valt den större APS-C-sensorn så har många fotografer som inte är Sony-ägare tagit systemet till sig eftersom de kan använda sina gamla objektiv och dessutom slipper förhålla sig till olika förlängningsfaktorer vid sidan av att de dessutom slipper tumma på bildkvaliteten överhuvudtaget som de vant sig vid från sina tjockkameror. Det är ju just det som är hela hemligheten med framgången för NEX-plattformen och det TROTS att objektivutbudet av egna E-mountyobjektiv fortfarande är skralt.

Det faktum att NEX är en sådan succe trots skralt utbud av egna E-mountobjektiv motsäger ju hela myten om att det skulle vara bristen på objektiv som gör att Sony inte skulle kunna utmana Canon och Nikon. Nä, det är ju just den goda integrationen och interoperabiliteten med andra system som givit NEX det momentum det annars skulle saknat. Interoperabiliteten har ju nästan fått folk att tro att NEX är ett eget fristående märke och inte Sony och det är väl verkligen en märklig bedrift i denna märkeskramarvärld.

Typ vadå OT

Det är egentligen överhuvudtaget fel att säga att märkeet X tillverkas av företaget Y.

Oavsett vad det gäller så kan en tillverkare anlita andra företag, konsulter, fabriker osv för att göra sin produkt, delvis i komponenter eller helt och hållet, men de är själva ändå "tillverkareb" av den som står för helheten i form av. Design, funktion, kvalitet osv. Och erbjuder det till kunderna.

I/Mats

Sant skrivet, kolla TV och skärmar,inte så många fabriker.... Men många märken
Och annars blir det ju SONY som gör Nikonkamrorna (i alla fall centralbiten, sensorn) :)

Jag undrar nu om Canon trots allt inte är på rätt väg med sin "hybrid-AF" i exv. 650D. Fasdetekt pixlar direkt på huvudsensorn och sedan en kombination av snabb fasdetekt med en toppning av kontrast AF om fasdetekt AF inte skulle ligga rätt efter sitt fokuseringsförsök. Då borde det per definition inte kunna gå fel ens med en Sigma :). Annars har jag stor förståelse för ditt resonemang eftersom jag haft exakt detta problem själv med min gamla KM D7D och mitt Tamron 24-135.

Canons andra stora landvinning som säkert direkt springer ur deras stora problem med AF-precisionen är deras nya mikrojustering som låter användaren ställa in flera justeringspunkter för ett zoomobjektiv (det finns väl nu i din MK III antar jag så du kanske har en chans även med en Sigma-zoom. Det har ju varit bristen på den möjligheten som tvingat folk att skicka in sina objektiv på servicetidigare för det har ju varit enda möjligheten till en lösning tidigare.

Så jag tycker Canon verkar ha tagit tag i dessa problem på ett föredömligt sätt. När det gäller AF så är det inte längre enbart "fort men fel" som gäller.

NEX är f.ö. ingen kamera utan ett system precis som Canons tjockkamerasystem. Tillsammans med den mest avancerade intelligenta A-mountadaptern så blir en NEX 7 i princip en A65 med fasdetekt AF och mikrojustering och allt. Så den kan nog i princip allt som A65 kan - om man vill. Men det innebär ju att den blir lite sämre bildkvalitetsmässigt än en ren NEX 7 utan spegelfilter och klart klumpigare. Ja den blir som en A77 eller A65 om man så vill. Det är väl inga som klagar på dessa kamerors mångsidighet. Få andra kamerasystem har dessutom tillgång till så många objektivsystem via adapters som NEX. Man kan i princip skruva på vad fan som helst och det gör folk uppenbarligen. En NEX 7 ger med många Leica-objektiv en bättre bildkvalitet än om dessa skruvats på en M9:a till följd av den högre upplösningen och den mer avancerade modernare sensorn. Är det någon som klagar på Leica M9:s användbarhet? Den är väl i så fall nishad den med men i det fallet är det ju mest för att den utestänger konsumenter genom sin höga prislapp.

En trend Leif, är att många entusiaster nu överger sina stora dyra proffssystem eller låter dem ligga kvar i bokhyllan medan de är ute med sin NEX eller 4:3. De små systemarna är helt enkelt mer användbara och smidiga och de innebär inte heller någon bildkvalitetsmässig kompromiss i många fall. Så jag håller med Per i det han skriver att kompaktkameror idag är själva huvudfåran och de stora tjockkamerasystemen lever på marginalen och utgör i sig idag en nische. Både entusiaster som jag, Per och Anders (afe) tror jag idag tar fler bilder med våra kompakta systemkameror än med våra gamla tjockkamerasystem och de som idag har kompakter och kikar uppåt kikar allt mindre mot tjockkamerasystemen och allt mer mot CSC-systemen eller de riktigt avancerade kompakterna som i vissa avseenden faktiskt är mer avancerade än fetkamerorna (i det fallet tänker jag mycket på videostödet). Många avancerade kompakter har stöd för AF även i videoläge och de kan dessutom zooma halvautomatiskt och inte bara manuellt.

Anders har väl mer eller mindre lagt sin D3 på hyllan och fotar numera med sin NEX 7. Per kör väl med sin fian lilla Olympus. Fler och fler proffs upptäcker också potentialen i de mindre systemen. Precis som Anders så är min nuvarnade huvudkamera inte mina tjockkameror utan min NEX. Jag kommer aldrig mer köpa en tjockkamera och jag har väntat ända sedan 2005 på att denna utveckling skulle ge oss små smarta kompakta CSC-system med "extra allt". För min egen del så hade det lika gärna kunnat vara en Olympus om bara deras OLYMPUS OM-D E-M5 kommit lite tidiagre. Jag är en gammal fan av Olympus fast jag aldrig ägt någon innan jag ärvde min döda systers OM-2 år för sju år sedan. Dinosauriernas tid är förbi Leif :). De blev utkonkurrerade av mer anpassningsbara arter för många miljoner år sedan.

Så småningom kan nog fasdetektion på sensorplattan användas och ersätta speglarna, men där är vi inte med någon fungerande lösning som kan mäta sig med DSLR eller SLT implementationerna ännu.

Du ska nog inte dra för stora växlar på det som Canon infört i 650D. Först och främst används inte tekniken alls i kameran vid stillbildsfoto då man använder den optiska sökaren, då är ju sensorn skymd och vare sig kontrast AF eller sensorns PDAF-punkter används. Dessutom är det ju ett fåtal pixlar nära mitten som är fokuspunkter istället för bildpixlar, enligt Canon.

Jag har inte provkört kameran eller läst någon utförlig test av den i det här avseendet, men är ändå tämligen säker på att den inte på långa vägar har lika snabb och effektiv AF i LiveView som t.ex. Sonys SLT-modeller.

Istället är de i huvudsak till för att grovt uppskatta hur fel fokus ligger och åt vilket håll för att hjälpa kontrast-AF att snabbare hitta rätt och börja åt rätt håll och inte behöva gå förbi och vända lika mycket. Särskilt vid filmning är det viktigt för det blir en väldigt ful effekt annars när man ser fokuseringen gå förbi och vända. Nu gör den ändå det i slutet, men kan ta mindre steg så att det inte märks på samma sätt.

Fungerar såklart vid stillbild också och kan då ge en lite snabbare kontrastfokus vid live View än med enbart kontrastfokus. Stillbild i LV är dock inte standardläget för den kameran, utan funktionen är främst till för filmning med bieffekkt att det funkar med lv också.

Undrar om inte detta tillsammans med pekskärm som inte är alldeles naturligt på en DSLR egentligen istället är ett förtäckt fälttest inför de spegellösa system som Canon håller på att ta fram. Tror att det kan bli riktigt intressant och kan från början ha ett antal fördelar gentemot NEX.

Möjligt att de använder EOS-fattningen eftersom den redan har kort registeravstånd och då finns det redan massor av objektiv och möjlighet till adaptrar och att de släpper en serie nya små objektiv som är speciellt anpassat för detta och det fokussystemet, vilket de redan gjort med 40 mm pannkakan som lanserades samtidigt med 650D.

Kan mycket väl vara så att de inför sensorstabilisering också med hänvisning till att få objektiven kompakta och sen kan de med hedern i behåll föra tillbaka det till nästa generation EOS DSLR-kameror. Upp och nedvända världen :).

Det kan vara en stor framgång med ett litet kompakt system med samma fattning som de stora tack vare att registeravståndet är så kort att många andra objektiv kan användas med adaptrar. Sensorn kan antingen bli samma 1,6x crop som de har nu, eller ett nytt format som ligger emellan Nikon1 och APS-C, t.ex 1,85x eller så.

Spännande. Det är i alla fall där som den här hybrid-AF tekniken egentligen hör hemma och att 650D bara är en sorts fälttest.

/Mats

Senast ändrad:
Om jag får ha en kommentar?
Nä, vet du vad! Inte kan vi väl tillåta det? :)

Visst är väl NEX mer integrerat än de flesta andra systemen.
Har antalet egna objektiv när det gäller E-mount med det att göra?
När man pratar integration handlar det väl om kopplingar till andra system och kompatibilitet med dessa?
Njae, man brukar nog syfta på hur väl delarna i systemet fungerar tillsammans.

Interaktionen med andra system brukar kallas något annat. (Ett välkänt ord som just nu har fallit ur minnet.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar