Observera bara Sten-Åke att jag inte sagt något om att Tamron, Sigma med flera pirater är sämre än originalobjektiv till något märke. Det finns flera piratobjektiv som är bättre än originaltillverkarnas. Jag har själv funderat på Sigmas nya 120-300 f/2.8 HMS OS men lagt funderingarna på hyllan p.g.a. att det kan bli serviceproblem om t.ex fokus slår fel. En typisk viktig servicedetalj som kan krångla till det för en användare.
SSS är bra och jag vet att det finns på Sony men för mej räcker det så...
NEX är ju en väldigt nischad kamera som det finns många tillämpningar för om än lite smala. Det är ju även en liten nisch som mer liknar kompaktnischan och inte speciellt svår att slå sej in i skulle jag tro...
Tillägg: Med tillfällig hobbynisch menar jag tillfällig på användarsidan. En behändig kamera som för många kan få hänga med i fickan, få ligga i bilen eller i fotoryggan lätt tillgänglig lika gärna som den kan få ligga hemma långa tider som en andra kamera...
Jag undrar nu om Canon trots allt inte är på rätt väg med sin "hybrid-AF" i exv. 650D. Fasdetekt pixlar direkt på huvudsensorn och sedan en kombination av snabb fasdetekt med en toppning av kontrast AF om fasdetekt AF inte skulle ligga rätt efter sitt fokuseringsförsök. Då borde det per definition inte kunna gå fel ens med en Sigma
. Annars har jag stor förståelse för ditt resonemang eftersom jag haft exakt detta problem själv med min gamla KM D7D och mitt Tamron 24-135.
Canons andra stora landvinning som säkert direkt springer ur deras stora problem med AF-precisionen är deras nya mikrojustering som låter användaren ställa in flera justeringspunkter för ett zoomobjektiv (det finns väl nu i din MK III antar jag så du kanske har en chans även med en Sigma-zoom. Det har ju varit bristen på den möjligheten som tvingat folk att skicka in sina objektiv på servicetidigare för det har ju varit enda möjligheten till en lösning tidigare.
Så jag tycker Canon verkar ha tagit tag i dessa problem på ett föredömligt sätt. När det gäller AF så är det inte längre enbart "fort men fel" som gäller.
NEX är f.ö. ingen kamera utan ett system precis som Canons tjockkamerasystem. Tillsammans med den mest avancerade intelligenta A-mountadaptern så blir en NEX 7 i princip en A65 med fasdetekt AF och mikrojustering och allt. Så den kan nog i princip allt som A65 kan - om man vill. Men det innebär ju att den blir lite sämre bildkvalitetsmässigt än en ren NEX 7 utan spegelfilter och klart klumpigare. Ja den blir som en A77 eller A65 om man så vill. Det är väl inga som klagar på dessa kamerors mångsidighet. Få andra kamerasystem har dessutom tillgång till så många objektivsystem via adapters som NEX. Man kan i princip skruva på vad fan som helst och det gör folk uppenbarligen. En NEX 7 ger med många Leica-objektiv en bättre bildkvalitet än om dessa skruvats på en M9:a till följd av den högre upplösningen och den mer avancerade modernare sensorn. Är det någon som klagar på Leica M9:s användbarhet? Den är väl i så fall nishad den med men i det fallet är det ju mest för att den utestänger konsumenter genom sin höga prislapp.
En trend Leif, är att många entusiaster nu överger sina stora dyra proffssystem eller låter dem ligga kvar i bokhyllan medan de är ute med sin NEX eller 4:3. De små systemarna är helt enkelt mer användbara och smidiga och de innebär inte heller någon bildkvalitetsmässig kompromiss i många fall. Så jag håller med Per i det han skriver att kompaktkameror idag är själva huvudfåran och de stora tjockkamerasystemen lever på marginalen och utgör i sig idag en nische. Både entusiaster som jag, Per och Anders (afe) tror jag idag tar fler bilder med våra kompakta systemkameror än med våra gamla tjockkamerasystem och de som idag har kompakter och kikar uppåt kikar allt mindre mot tjockkamerasystemen och allt mer mot CSC-systemen eller de riktigt avancerade kompakterna som i vissa avseenden faktiskt är mer avancerade än fetkamerorna (i det fallet tänker jag mycket på videostödet). Många avancerade kompakter har stöd för AF även i videoläge och de kan dessutom zooma halvautomatiskt och inte bara manuellt.
Anders har väl mer eller mindre lagt sin D3 på hyllan och fotar numera med sin NEX 7. Per kör väl med sin fian lilla Olympus. Fler och fler proffs upptäcker också potentialen i de mindre systemen. Precis som Anders så är min nuvarnade huvudkamera inte mina tjockkameror utan min NEX. Jag kommer aldrig mer köpa en tjockkamera och jag har väntat ända sedan 2005 på att denna utveckling skulle ge oss små smarta kompakta CSC-system med "extra allt". För min egen del så hade det lika gärna kunnat vara en Olympus om bara deras OLYMPUS OM-D E-M5 kommit lite tidiagre. Jag är en gammal fan av Olympus fast jag aldrig ägt någon innan jag ärvde min döda systers OM-2 år för sju år sedan. Dinosauriernas tid är förbi Leif
. De blev utkonkurrerade av mer anpassningsbara arter för många miljoner år sedan.