Jag ser det.
Kan inte se annat än att det FULLKOMLIGT KLART framgår här att Canon OFFICIELLT medger att optisk bildstabilisering skulle ha försämrat objektivets optiska prestanda. Har du tagit på dig dina gamla Canon-färgade glasögon igen, så att du blev blind för detta? För det hade du allt tidigare enligt min uppfattning. Fast jag hade själv å andra sidan då starkare Sony-färgade glasögon än vad jag anser att jag har nu...
.
Nej, jag har inte tagit på mig några glasögon med Canonlogga. Som torde framgått i olika trådar bytte jag faktiskt hela mitt Canonsystem (som inte var litet precis, har endast behållt en gammal 20D som gått 150.000 exp av sentimentala skäl) mot Sony eftersom jag fann det systemet bättre för min typ av fotograferande. Å andra sidan står det inte Sony på mina brillor heller.
Om det var din uppfattning att det satt Canonglas framför mina ögon tidigare måste jag verkligen uttryckt mig oklart ibland. Jag vet med mig själv, och jag tror att många här på FS faktiskt vet och har noterat samma sak; att jag är allergisk mot diskussioner där det förekommer "märkeskrameri".
Är bara intresserad av att få fram så mycket fakta som möjligt och det omöjliggörs oftast när märkestalibaner kapar trådarna. Försöker själv vara noga med att poängtera att det är min personliga åsikt som framkommer när jag tycker att något är bra eller dåligt hos något märke.
Har varit med om att mäta upp olika Canongluggars prestanda många gånger. 70-200/2.8 med resp utan IS bl a. Personligen kunde jag inte med en 5DII se någon sämre optisk prestanda p g a extralinserna i det IS-försedda objektivet. 24-105/4 L IS USM presterade lika bra som 24-70/2.8 L usm vid samma bländare o s v.
Jag har dessutom försökt tolka Canons skrivning som att man strävat efter att göra ett kompaktare objektiv och att det försvåras genom ett IS-system som är bra nog för en primeglugg.
Även med glimten i ögat känns det fel att då bli tolkad som om jag hade Canonglas framför ögonen, när jag personligen föredrar 2 andra märken. Notera att jag även kritiserar "mina" märken.
Därtill störs de facto Sonys FF-kameror ibland av SSS, vilket jag skrev i tidigare inlägg och det är belagt av Joakim Bengtsson också. SSS påverkar inte APS-C på samma sätt då det handlar om en mindre massa som sätts i rörelse. Men jag tycker om att ha SSS i kamerahuset. Fast jag tycker att Canons och Nikons IS och VR är bra ändå.
Jag förstår verkligen inte vitsen med att sitta här och läsa inlägg som talar förbi varandra. Likaså förstår jag inte heller varför jag sitter själv och skriver detta inlägg. Tar bara upp onödig tid i en A77-tråd där jag som A77-användare försökt söka kunskap och därtill delat med mig av egna erfarenheter samt illustrerat dem med A77-exempel. OT har jag inget emot, men tjafsande orkar jag inte med.
Vill också nämna att jag idag hade besök av en deltagare här på tråden som kom förbi med 3 st Sonykameror, ett större antal objektiv, bl a Sonys Zeissgluggar och G-objektiv. Under eftermiddagen behövdes det inga större uppställningar för att se att Sonys objektivpark har mycket stor variation från objektivindivid till objektivindivid på primesidan. Jag har haft tur med mina, men killen som var här hade skickat samma Zeissglugg 3ggr till AW/Linköping fvb till service i Frankrike utan att det blivit bättre.
Därtill i London provat 3 exemplar av samma typ och funnit liknande avvikelser. "inom toleranserna" var svaret från service.
Mitt motsvarande exemplar satte knivskärpa från 24 till 70mm på full glugg på samtliga kameror. Därtill hade hans G 70-200/2.8 SSM fått shimsas 3mm. Hans 50mm macro gav skarpa bilder på en A77, bakfokuserade på en A850, men samma 850 gav samma resultat som samma A77 med ett annat objektiv. Fokusmotorn startade inte förrän efter 2-3 tryck i en SSM-glugg IBLAND och ibland direkt.
Beklämmande att Sonys kvalitetskontroll på primes verkar så påver. Men skit samma, det händer andra märken också, men förvånade mig då hans objektiv var nyare än mina. Om jag nu hade Sonyglasögon på mig skulle jag då vara "lojal mot laget" och inrätta mig i ledet av fanboys? Nej, jag väljer att kritisera "mitt" märke när jag tycker det är befogat och kommer att fortsätta berömma andra märken jag inte äger när jag finner det befogat.
Och nu kära vänner ger jag högaktningsfullt f-n i den här tråden och drar mig ur intill dess den sansat sig lite mer. Jag ber också om att ni som deltar på denna tråd ger katten i att maila mig och be om råd när era A77, A850 eller vad det nu handlar om för kamera alternativt objektiv inte verkar fungera som väntat. Gäller självklart inte killen som var här idag.
Låter jag sur, beror det på att jag är förbaskat besviken över att plötsligt bli placerad i Canonglasögon. Men det har varit en mission för mig att försöka vara helt märkesneutral.
//Lennart