Följer några intressanta forummedlemmar på DPR för att försöka hänga med lite i kamerateknikens utveckling och ikväll hittade jag denna synpunkt hos en som har en massa erfarenhet inom de mesta vad gäller kameror och utveckling m.m.
Translucent is a dead end..
Jaja ,att SLT-spegeln är en tillfällig fix tills de lyckas få til bra AF direkt på sensorn har vi varit på det klara med i åratal nu.
Än har dock ingen lyckats tillräckligt bra med AF på sensorn för att det ska vara fungerande, men det är på väg, t.ex. Nikon 1 och Canon 450D har ju den typen av teknik.
Idag är alltså SLT-spegeln bara ett nödvändigt ont och en komponent so behövs för att lösa ett problem. Det andra som är följder av den lösningen är däremot inte någån återvändsgränd, alltså EVF istället för OVF osv. Idag finns också mekanisk slutare, men den kommer nog också försvinna så småningom och så vidare. Då är det brara ren beräkningskraft och snabbt lagringsutrymme som sätter gränser för snabbheten.
Så SLT är ett bra spår och även om spegeln försvinner så finns nyttan kvar där av det andra runtomkring och det är ju bra om det vidareutvecklas under tiden, så det är en brilliant lösnig yucker jag.
Om det är något som verkligen är dead end så är det SLR-tekniken med mekaniskt rörliga speglar och OVF. Väldigt vad svårt det är att släppa teknik man vant sig vid. För bara ett halvår sen eller så fanns förhoppnigar om att Sony ska släppa ytterligare någon DSLR. De som inte ännu har kommit in tänkandet och ligger nåt år efter och använder andra märken ser fortfarande EVF so nackdel osv, så det kommer bli svårare för Canon och Nikon att gå över till ny teknik. Det är dock bråttom för dem och de tvet nog tillverkarna, för att de komer att bli så sjukt utklassade prestandamässigt om de håller kvar vid mekaniken. Vi har bara sett början och en glimt av vad elektroniken i en modern kamera kan tillföra och i dagsläget finns fortfarande vissa problem med EVF att den inte visar samma tonomfång och kan upplevas som lite hackicg vid serietagning osv.
Det är på väg bort och fort går det. Jag räknar i allafall med en helt följsam sökarbild även vid serietagning och ännu klarare och bättre bild inom bara några månader.
Sony har klarat av att införa en SLT-spegel utan att få allvarliga optiska fel, så den enda nackdelen är 2/3 EV i ljusförlust. Såklart inte optimalt, men det kan man leva med, särskilt när Sony gör så bra sensorer som tar igen det tappet med råge jämfört med konkurrenterna (Canon) så att det på det hela ändå ger renare bild trots ett filter.
Bättre då att SLT får hänga kvar ett litet tag till tills AF på sensorn verkligen är lika bra.
Visst sker utveckling även hos konkurenter, men t.ex. Canon 5D II -> 5D III är ju myrstg jämfört med de jättekliv Sony tar. Idag har A77 vissa fördelar jömfört med t.ex. 7D (som nu också är lite gammal), men skillnaden är inte så stor och det finns områden där den traditionella kameran är bättre. Snart kommer väl en 8D eller nåt innan nästa generation Sony släppts osv., men sedan vid nästa generation TMT (redan hösten 2013 eller nåt) så kommer efterföljaren till A77. mycket trolig att spegeln helt är borta då, men teknikplattformen lär vara samma och den är överlägsen.
Mekanik ska bort och ersättas av elektronik. Sony har börjat och har ett stort försprång och utvecklingen där går mycket snabbare, så det brinner absolut i knutarna hos Cano och Nikon.
Sony har dock fortfarande ett hinder pga mekanisk bländarstyrning. Det är en bromskloss som måste bort och det är deras akilleshäl. Ska bli spännande å objektivfronten.
Så, SLT= Dead End. Nä, snarare en parentes, det är inte den kritiska komponenten i teknikplattformen. Bara att plocka bort och fortsätta på samma spår, så det är bara ett litet mellansteg. SLR däremot är verkligen en dead end som överlevt sig självt.
Man kan inte bara leva på fornstora dagar och ett starkt varumärke och kunder inlåsta i ett system. Det funkar ett tag, men inte i längden. Canon ligger hopplöst efter och kommer att få stora problem tror jag, inget företag jag skulle handla aktier i. Även om de kommer med en egen elektronisk teknisk lösning så får de trovärdighetsproblem då de måla in sig i ett hörn med den gamla tekniken.
Jag tycker det är oerhört spännande vad Sony visar i samband med Photokina i slutet av september. Om det kommer en A97 med en väldig massa nytt på ett revolutionerande plan istället för evolutionerande. Det är väl inlåsta hemligheter som inte läcker ut det minsta och det verkar finnas riktigt bra saker på G- inte mnst på sensorsidan, vilket RX100 ger en vink om som också släpptes som en bomb utan rykten osv innan.
/Mats