Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Betydligt dyrare att producera optik än kameror....dessutom är det inte så lätt som det ser ut/verkar....det krävs enorm precision i en objektivkonstruktion.

Räcker med att titta på någon av dom gamla filmklippen som handlar om Canons objektivproduktion/tillverkning så inser man att det är en dyr/kostsam tillverkningsprocess....betydligt dyrare än vad det är o producera kameror.

Tillverkning av EF 500mm/f4

http://www.youtube.com/watch?v=ovxtgj4SsiI

Att sedan ta fram/komma på nya och förbättrade glas/objektiv-konstruktioner lär även det vara betydligt mycket svårare och kostsammare än att ta fram nya kameror.
 
Senast ändrad:
Betydligt dyrare att producera optik än kameror....dessutom är det inte så lätt som det ser ut/verkar....det krävs enorm precision i en objektivkonstruktion.

Räcker med att titta på någon av dom gamla filmklippen som handlar om Canons objektivproduktion/tillverkning så inser man att det är en dyr/kostsam tillverkningsprocess....betydligt dyrare än vad det är o producera kameror.

Tillverkning av EF 500mm/f4

http://www.youtube.com/watch?v=ovxtgj4SsiI

Att sedan ta fram/komma på nya och förbättrade glas/objektiv-konstruktioner lär även det vara betydligt mycket svårare och kostsammare än att ta fram nya kameror.

Att göra ritningen till ett 70-200/4 är inte svårare än till ett 70-200/2,8.

Klart det är stor precision och snäva toleranser, men det har ju faktiskt ingensom helst betydelse!

Alltså, om man nu kan serietillverka det ena objektivet med precision på tusendels millimeter så klarar man ju av att serietillverka det andra också. Det är ju inte svårare det.

Dessutom är det så att idag finns datorstyrd design och tillverknigsutrustning så gör det plättlätt och snabbt att precisionstillverka sakerna jämfört med hur det var på t.ex. 80-talet och redan då gjordes det faktiskt högklassiga objektiv.

Varför ska man börja från noll, konstruktionerna finns ju redan. Tror faktiskt inte på det där att det är så übersvårt. Jag tycker det är mycket märkligt faktiskt.

Den där filmen var en sån där typisk skrytfilm, men det behövs ju knappast nåt annat recept för att blanda till glasmassan för en annan brännvidd osv.


/Mats
 
Ja men din kamrat Leif har ju inte nöjt sig med en Begangnad EOS 500D utan köpt en värstingkamera för 32000 Kr, med en 40 sidor lång manual som förklarar autofokusen enbart. Men storsint är ju den gode Leif, det kan jag hålla med om.

//Bengt.

Enl min ganska långa erfarenhet från 7D vars AF-manual inte var precis liten den heller och faktiskt ganska välförklarande var det väldigt många som fick AF-problem med just 7D därför att de inte tog manualen på allvar. Rena handhavandefel i många fall, alltså.

Vad den gode Leif Bength gör (och som alla borde göra) just nu är att träna in sig på det nya AF-systemet och se hur olika gluggar uppför sig med de olika AF-punktsgrupperingarna. Jag törs slå vad om ett lexikon som översättar rumpmasarnas språk till rikssvenksa att Leif (som inte är så dum som han är ful, nej det menade jag inte:) skulle gjort exakt samma sak om han skaffat en 500D.

Just detta att träna, som Mats tidigare tog upp, INNAN man ger sig ut och plåtar på allvar är något som alla borde anamma i stället för att skylla på kameran. Jag kan garantera att det betyder oerhört mycket mer än FOTO:s klockade AF-hastigheter.

Vad priset anbelanger har det många gånger visat sig att det också inte har så mycket med resultatet att göra. Vill minnas att 7D kostade c:a 20.000:- när den kom. Och det var en APS-C. 5DMkIII kommer att sjunka i pris, precis som föregångaren.

Sony A77 får nog betraktas som mycket billig sett till byggkvalitet, bildkvalitet och AF-prestanda (om man tränat in sig på den).

//Lennart
 
Ja men din kamrat Leif har ju inte nöjt sig med en Begangnad EOS 500D utan köpt en värstingkamera för 32000 Kr, med en 40 sidor lång manual som förklarar autofokusen enbart. Men storsint är ju den gode Leif, det kan jag hålla med om.

//Bengt.

Tack för alla goda ord :)

Fokus är ju en sådan fundamental funktion för en dslr att en stor del av pengarna är i stort sett bortkastade om man inte vill försöka utnyttja dess af-möjligheter fullt ut. Och för att lära mej hela kameran plöjer jag bl.a. gärna genom de 40 sidorna om bildinställningar oxå o.s.v. Jag är nog enbart glad för att kameratillverkarna anstränger sej att ta fram bra och omfattande manualer.

Jo, hela manualen för kameran omfattar totalt 400 sidor i A6-format. Endast 10% för fokusbiten alltså, men oj vilka värdefulla sidor! :)

Och visst Lennart hade jag gjort det...så du kan pusta ut. Förresten så har jag och några pensionärer gjort ett sådant lexicon redan :))
http://www.b-vis.se/vsock/vdialog.html
 
Råkade av en slump halka in på sidan 211 i denna tråd - mitt inlägg 2012-02-11, 17:00 #3157 Där finns ett frågetecken som behöver rätas ut.


Jag har sett zillioner med tester och mätuppgifter om olika kameramodellers autofokussnabbhet på 10 milliskunder när.

Men jag kan inte komma på att jag har sett mer än EN ENDA test där man jämfört autofokusens noggrannhet mellan olika modeller. Det var i den tyska tidskriften fotoMagazin 2008 Nr 5. Alla de stora var med - Nikon D3, Nikon D300, Canon EOS 1D Mark III och Canon EOS 1Ds Mark III, Olympus E-3, Pentax K-7(?) och några till. Och så nån obskyr "Dark horse" lurade längst in i skuggorna och som hette Sony A700.

Vilken raskt sopade golvet med alla de andra, oavsett pris. Och detta handlade inte om stillastående objekt, där det (väl?) råder tämligen stor enighet om att Sonys AF-system med AF-S är det mest exakta. De resultat som publicerades *) här fick man fram vid användning av AF-C och med en körande bil som motiv.

Lite mer information här:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1492691&postcount=306


*) Det ryktas om att de skulle ha testat AF:ens noggrannhet även för stillastående motiv med AF-S, men att "det beslöts" att dessa resultat inte skulle tas med i artikeln. Lite svårt att i så fall slå ifrån sig tanken på att resultaten där blev ännu mera generande och förödande för tidningens två största annonsörer...
.
Jag skrev att det ev. var "Pentax K-7(?)" som var med i testen. Kommer nu ihåg att det var Pentax K20D.
,
 
Läste din kommentar om testet och det finns ju faktiskt en bias som inte går att bortse ifrån.

Konstigt att det då i den andra tråden här intill om A77 och 70-200/2,8G där TS får 30% oskarpa att vissa då klankar ner på det med att Canons algoritmer för predictive AF osv. är så mycket bättre och de därför är överlägsna (sen har det ju iofs visat sig att det inte stämmer för att Sonyn teknik´eliminerar det behovet och en massa andra felaktiga förutsätningar).

Men det innebär ju ändå i snitt 8,4 bilder per sekund vilket skulle göra att det är teoretiskt omöjligt att slå med en kamera som bara klarar 8 fps även om man skulle få 100% hitrate.

Nåja, spelar nog ingen roll framöver när uppdateringar kommer som gör en viss kamera överlägsen på alla områden hur man än skulle tweaka resultatet. Då kan man säkert hitta på andra sätt att vinkla reultaten istället.


/Mats
 
---
Den verkligt stora nackdelen för mig är när man använder EVF i starkt solljus eftersom den fimpar differensen mellan halvmörka mellantoner, skuggor och mörker och kan göra nästan en ton av tre.
Här är ju en OVF definitivt att föredra eller också får man vänja sig genom att veta att motivet har ett annat tonomfång än det man ser.
---
Det kanske kan gå att minska problemet genom att använda en vidbrättad hatt eller en skärmmössa?

En sak du skulle kunna experimentera med är att dra ner kontrast och kanske också mättnad till -3. Ifall du väljer Setting Effect ON i menyn under kugghjulet flik 2, Live View Display, så kommer kontrasten att minska även i sökaren. Detta fungerar bara för JPEG-bilder och jag förmodar att du huvudsakligen använder RAW, men då är det förstås bara att köra med RAW + JPEG. Detta är bara ett otestat hugskott från min sida. Disponerar i och för sig för tillfället en A77 (Lycka!), men eftersom jag har varit rätt risig på senare tid (vilket som jag tidigare nämnt är anledningen till att jag numera inte alls är så flitig här som jag brukat), så har jag svårt att ta mig ut. Mest är jag sängliggande eller på sjukhus. :-(

En tredje sak du kan prova är att öka sökarens skärmstyrka genom att välja Manuell i menyn. Fast det har du säkert redan kläm på.
 
Jodå, Gunnar. Jag har kläm på allt det där. Hela den grejen är ett minor problem när man vant sig. Men därifrån du hämtat inlägget så handlade det om att vara hårt kritisk när man drar in OVF vs EVF. Visst kan man minska nackdelen genom en del inställningar, men dagens EVF är underlägsna än OVF i solsken.

Sedan har EVF en rad klara fördelar framför OVF som jag nämnde tidigare.

Vad hatten skulle hjälpa till med förstår jag inte. Den tar ju inte bort problemet med förlorat tonomfång även om den skuggar solen ovanifrån. Den hårda kontrasten i sökaren kvarstår i EVF i alla fall.

//Lennart
 
Eftersom det är smärtsamt för mig att sitta framför datorn så får jag för närvarande nöja mig med lite stickprov här och var - ni får ursäkta att jag inte har en chans att läsa allt i alla våra långa trådar. Fast att läsa allt hann jag nog förresten aldrig med att göra tidigare heller...


När det gäller hatt så var min tanke att ögat kanske kunde bli lite bländat när solen står på, så att man ser sämre i sökaren.

Jag har ännu inte provat A77:an i solsken, eftersom jag som sagt är sängliggande för det mesta. Har bara kört lite inomhus, så jag har väl i stort sett bara erfarenhet av de stora fördelarna med en EVF (jämfört med OVF:en i min A550)...

Ja, vi kommer tveklöst att få bättre EVF:er i framtiden. :)
.
 
Optiktillverkning

Jag tror inte att man ska underskatta de tillverkningstekniska problemen vid tillverkning av kvalitetsoptik. T.ex. så är linsslipning till stor del fortfarande ett hantverk.

Och det är inte så enkelt att man kan byta från att tillverka objektiv A till att börja tillverka objektiv B i en tillverkningslina. Det är en hel del saker som måste ställas om och anpassas.
 
Problemet vid objektivtillverkningen är att rött, gult och blått bryts olika mycket och att få det på plats för olika vinklar och situationer är snart sagt omöjligt. Man måste helt enkelt kompromissa med att blanda de glassorter , som står till buds och att ge avkall på den yttersta skärpan. Och så finns ju ett behov av hög ljusstyrka, som är svårt att uppfylla. Skulle ju vara häftigt med f-värden 0,5 eller 0,7 varför just allt mindre än 1,4. Och så om man åstadkommer något, så vill man ju sälja mängder för att få lönsamhet.
 
Problemet vid objektivtillverkningen är att rött, gult och blått bryts olika mycket och att få det på plats för olika vinklar och situationer är snart sagt omöjligt. Man måste helt enkelt kompromissa med att blanda de glassorter , som står till buds och att ge avkall på den yttersta skärpan. Och så finns ju ett behov av hög ljusstyrka, som är svårt att uppfylla. Skulle ju vara häftigt med f-värden 0,5 eller 0,7 varför just allt mindre än 1,4. Och så om man åstadkommer något, så vill man ju sälja mängder för att få lönsamhet.

Jo, det är såklart att det finns svårigheter att överbrygga och kompromisser att göra.

Men de lyckas ju tillverka andra objektiv och konstruktionerna är ju redan gjorda, så om det inte är specialobjektiv med helt nya egenskaper vi talar om så borde det inte vara nåt problem. Kan man tillverka ett 70-200/2,8 så borde det knappast vara nåt problem att göra ett f/4 t.ex.

Per har en poäng med anpassning av produktionslinjer, men jag tvivlar på att det ska vara så besvärligt heller.

Nåt riktigt coolt vore om Sony i ett svep släppte ett helt uppdaterat objektivsortiment med den nya designen, snabb SSM och helt ny blixtsnabb elektronisk bländarstyrning. De skulle kunna göra den helt bakåtkompatibel antingen genom fw-uppgradering till äldre kameror om det är möjligt, eller med mekanisk pinne som styr bländaren "by wire" med äldre kameror, men att de styrs elektriskt direkt med en ny kamera.



/Mats
 
Följer några intressanta forummedlemmar på DPR för att försöka hänga med lite i kamerateknikens utveckling och ikväll hittade jag denna synpunkt hos en som har en massa erfarenhet inom de mesta vad gäller kameror och utveckling m.m.

Translucent is a dead end..
 
Följer några intressanta forummedlemmar på DPR för att försöka hänga med lite i kamerateknikens utveckling och ikväll hittade jag denna synpunkt hos en som har en massa erfarenhet inom de mesta vad gäller kameror och utveckling m.m.

Translucent is a dead end..

Bäste Leif. Canon/Nikon har under ruskigt lång tid varit extremt starka varumärken, det liksom inte hjälper vad än Pentax, Sony kommer med inom DSLR-modellerna, det hjälper inte hur bra dom än är.

Canon/Nikon har professionell service och 6000 objektiv var, Sony, Pentax kan inte konkurera där.

Sony gör ett försök att hitta en egen nich att välja ett annat spår, vad tusan skall dom göra, A900-FF-DSLR är en jättefin kamera med den numera klassiska jättefina sökaren, och allt annat som kännertecknar en rejäl solid modell och som jag vill tro även skulle tilltala dig Leif.

MEN INGEN KÖPER A900, det går nog 10-20 MKII på en A900, vad i himmelsen namn skall Pentax, Sony hitta på. Sony gör helt enkelt ett försök med sina SLT och TMT modeller, inte så jäkla lätt att slåss mot Giganter som av många konsumenter upplever som ett säkert köp.

Upprörd men stabil, Hälsningar. Bengt.
 
Följer några intressanta forummedlemmar på DPR för att försöka hänga med lite i kamerateknikens utveckling och ikväll hittade jag denna synpunkt hos en som har en massa erfarenhet inom de mesta vad gäller kameror och utveckling m.m.

Translucent is a dead end..

Jag finner inget direkt upprörande i länken. Det är många numera etablerade konstruktioner som bedömts som "dead end". Ska närmast översättas som "enkelriktad" i begreppet Dead End Street.

Personligen tror jag att SLT dock kommer att finnas ganska länge, men precis som den numera mycket långvariga konventionella spegeln som fälls vid exponering utgör nog SLT ett mellansteg. När snabb fokus kan erhållas direkt från sensorns punkter kommer det att ftillverkas otroligt få dslr med konventionell spegel och OVF och SLT kommer ju att gå samma väg. Däremot har SLT-tekniken bidragit till att sätta fart på EVF-utvecklingen där vi sannolikt kommer att se en rejäl utveckling.

Egentligen skiter jag i det hela. Bara de olika kameraskrällena går att plåta med under min livstid så att jag personligen blir nöjd är detta ett icke-problem för mig.

Jag har en hård sanning att komma med: Det går inte idag att plåta med framtidens teknik. Så om jag vill fotografera får jag dagens olika aktuella tekniker, Jag förstår inte varför så många är så rädda för att deras kameror blir "omoderna". Med den inställningen går det aldrig att leva i nuet.

//Lennart
 
Jag finner inget direkt upprörande i länken. Det är många numera etablerade konstruktioner som bedömts som "dead end". Ska närmast översättas som "enkelriktad" i begreppet Dead End Street.

Personligen tror jag att SLT dock kommer att finnas ganska länge, men precis som den numera mycket långvariga konventionella spegeln som fälls vid exponering utgör nog SLT ett mellansteg. När snabb fokus kan erhållas direkt från sensorns punkter kommer det att ftillverkas otroligt få dslr med konventionell spegel och OVF och SLT kommer ju att gå samma väg. Däremot har SLT-tekniken bidragit till att sätta fart på EVF-utvecklingen där vi sannolikt kommer att se en rejäl utveckling.

Egentligen skiter jag i det hela. Bara de olika kameraskrällena går att plåta med under min livstid så att jag personligen blir nöjd är detta ett icke-problem för mig.

Jag har en hård sanning att komma med: Det går inte idag att plåta med framtidens teknik. Så om jag vill fotografera får jag dagens olika aktuella tekniker, Jag förstår inte varför så många är så rädda för att deras kameror blir "omoderna". Med den inställningen går det aldrig att leva i nuet.

//Lennart

Håller med. Speglar i någon form kommer nog att försvinna i framtiden.


Även detta med att kameror blir omoderna är ju bara något som håller igång försäljningen och vinsten för de stora företagen. Generellt är det ju bara att man vill ha nyare saker med fler finesser eller lite bättre spec. Flertalet bra bilder är ju tagna med klart omoderna kameror.
Det är som bilar där utvecklingen gått från en standard bil med 50-90 hk och idag 150-250 hk samtidigt som fart begränsningarna är någorlunda samma. Handen på hjärtat behöver man den senaste kameran för fotograferingen, är det inte mest för teknikintresset.

//Rikard
 
Bäste Leif. Canon/Nikon har under ruskigt lång tid varit extremt starka varumärken, det liksom inte hjälper vad än Pentax, Sony kommer med inom DSLR-modellerna, det hjälper inte hur bra dom än är.

Canon/Nikon har professionell service och 6000 objektiv var, Sony, Pentax kan inte konkurera där.

Sony gör ett försök att hitta en egen nich att välja ett annat spår, vad tusan skall dom göra, A900-FF-DSLR är en jättefin kamera med den numera klassiska jättefina sökaren, och allt annat som kännertecknar en rejäl solid modell och som jag vill tro även skulle tilltala dig Leif.

MEN INGEN KÖPER A900, det går nog 10-20 MKII på en A900, vad i himmelsen namn skall Pentax, Sony hitta på. Sony gör helt enkelt ett försök med sina SLT och TMT modeller, inte så jäkla lätt att slåss mot Giganter som av många konsumenter upplever som ett säkert köp.

Upprörd men stabil, Hälsningar. Bengt.

Kanske lite dumt att nischa in sej i en "dead end"... För övrigt saknar Sony, som du påpekar, en komplett uppsättning objektiv där varje tänkbar fotograf kan hitta nåt användbart och som det står Sony på. I detta är du och han i länken i mitt inlägg ovan rörande överens t.o.m. Det räcker nog inte att komma med Tamron, Zeiss och gamla Minolta och hänvisa till SSS. Han påpekar ibland oxå att det finns ingen kameratillverkare som lyckats speciellt bra utan en egen komplett objektivpark och att för t.ex Kodak gick det ju käpprätt åt skogen med utan egna objektiv samt att Pentax, Sony, Olympus m.fl. "objektivfattiga" verkar mest gå kräftgång med sina systemkameror...
 
Jag finner inget direkt upprörande i länken. Det är många numera etablerade konstruktioner som bedömts som "dead end". Ska närmast översättas som "enkelriktad" i begreppet Dead End Street.

Personligen tror jag att SLT dock kommer att finnas ganska länge, men precis som den numera mycket långvariga konventionella spegeln som fälls vid exponering utgör nog SLT ett mellansteg. När snabb fokus kan erhållas direkt från sensorns punkter kommer det att ftillverkas otroligt få dslr med konventionell spegel och OVF och SLT kommer ju att gå samma väg. Däremot har SLT-tekniken bidragit till att sätta fart på EVF-utvecklingen där vi sannolikt kommer att se en rejäl utveckling.

....

//Lennart

Det är nog väldigt svårt att ersätta en OVF med nåt som fungerar bättre men visst har de mesta inom ny teknik en trevande början.

En kamera med EVF som kontinuerligt strömmar bildsignalen i alla fina nyanser med automatiskt anpassade kontraster samt utan nuvarande "stakkato" tror jag på. Då skulle man även slippa OVF-sökarens motsvarande men mindre störande stakkato samt att även OVFen då når sin ekonomiska och ergonomiska "dead end".
 
Följer några intressanta forummedlemmar på DPR för att försöka hänga med lite i kamerateknikens utveckling och ikväll hittade jag denna synpunkt hos en som har en massa erfarenhet inom de mesta vad gäller kameror och utveckling m.m.

Translucent is a dead end..

Jaja ,att SLT-spegeln är en tillfällig fix tills de lyckas få til bra AF direkt på sensorn har vi varit på det klara med i åratal nu.

Än har dock ingen lyckats tillräckligt bra med AF på sensorn för att det ska vara fungerande, men det är på väg, t.ex. Nikon 1 och Canon 450D har ju den typen av teknik.

Idag är alltså SLT-spegeln bara ett nödvändigt ont och en komponent so behövs för att lösa ett problem. Det andra som är följder av den lösningen är däremot inte någån återvändsgränd, alltså EVF istället för OVF osv. Idag finns också mekanisk slutare, men den kommer nog också försvinna så småningom och så vidare. Då är det brara ren beräkningskraft och snabbt lagringsutrymme som sätter gränser för snabbheten.

Så SLT är ett bra spår och även om spegeln försvinner så finns nyttan kvar där av det andra runtomkring och det är ju bra om det vidareutvecklas under tiden, så det är en brilliant lösnig yucker jag.

Om det är något som verkligen är dead end så är det SLR-tekniken med mekaniskt rörliga speglar och OVF. Väldigt vad svårt det är att släppa teknik man vant sig vid. För bara ett halvår sen eller så fanns förhoppnigar om att Sony ska släppa ytterligare någon DSLR. De som inte ännu har kommit in tänkandet och ligger nåt år efter och använder andra märken ser fortfarande EVF so nackdel osv, så det kommer bli svårare för Canon och Nikon att gå över till ny teknik. Det är dock bråttom för dem och de tvet nog tillverkarna, för att de komer att bli så sjukt utklassade prestandamässigt om de håller kvar vid mekaniken. Vi har bara sett början och en glimt av vad elektroniken i en modern kamera kan tillföra och i dagsläget finns fortfarande vissa problem med EVF att den inte visar samma tonomfång och kan upplevas som lite hackicg vid serietagning osv.

Det är på väg bort och fort går det. Jag räknar i allafall med en helt följsam sökarbild även vid serietagning och ännu klarare och bättre bild inom bara några månader.

Sony har klarat av att införa en SLT-spegel utan att få allvarliga optiska fel, så den enda nackdelen är 2/3 EV i ljusförlust. Såklart inte optimalt, men det kan man leva med, särskilt när Sony gör så bra sensorer som tar igen det tappet med råge jämfört med konkurrenterna (Canon) så att det på det hela ändå ger renare bild trots ett filter.

Bättre då att SLT får hänga kvar ett litet tag till tills AF på sensorn verkligen är lika bra.

Visst sker utveckling även hos konkurenter, men t.ex. Canon 5D II -> 5D III är ju myrstg jämfört med de jättekliv Sony tar. Idag har A77 vissa fördelar jömfört med t.ex. 7D (som nu också är lite gammal), men skillnaden är inte så stor och det finns områden där den traditionella kameran är bättre. Snart kommer väl en 8D eller nåt innan nästa generation Sony släppts osv., men sedan vid nästa generation TMT (redan hösten 2013 eller nåt) så kommer efterföljaren till A77. mycket trolig att spegeln helt är borta då, men teknikplattformen lär vara samma och den är överlägsen.

Mekanik ska bort och ersättas av elektronik. Sony har börjat och har ett stort försprång och utvecklingen där går mycket snabbare, så det brinner absolut i knutarna hos Cano och Nikon.

Sony har dock fortfarande ett hinder pga mekanisk bländarstyrning. Det är en bromskloss som måste bort och det är deras akilleshäl. Ska bli spännande å objektivfronten.

Så, SLT= Dead End. Nä, snarare en parentes, det är inte den kritiska komponenten i teknikplattformen. Bara att plocka bort och fortsätta på samma spår, så det är bara ett litet mellansteg. SLR däremot är verkligen en dead end som överlevt sig självt.

Man kan inte bara leva på fornstora dagar och ett starkt varumärke och kunder inlåsta i ett system. Det funkar ett tag, men inte i längden. Canon ligger hopplöst efter och kommer att få stora problem tror jag, inget företag jag skulle handla aktier i. Även om de kommer med en egen elektronisk teknisk lösning så får de trovärdighetsproblem då de måla in sig i ett hörn med den gamla tekniken.

Jag tycker det är oerhört spännande vad Sony visar i samband med Photokina i slutet av september. Om det kommer en A97 med en väldig massa nytt på ett revolutionerande plan istället för evolutionerande. Det är väl inlåsta hemligheter som inte läcker ut det minsta och det verkar finnas riktigt bra saker på G- inte mnst på sensorsidan, vilket RX100 ger en vink om som också släpptes som en bomb utan rykten osv innan.


/Mats
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar