Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Är inte totalt borta vad gäller nu Mats svar, förstår att inte alla kan bli kända fotografer vilket jag ser som självklart. men jag tvekar aldrig att rådfråga erfarna fotografer som tex du Lennart. man tror att man kan sedan finns mycket att lära, man lär nog hela livet. Knep och finurligheter finns hos dom erfarna.

Visst har jag låst på ljusa partier och mörka, gamla konika hade centrumvägd mätning, där hade jag problem med motljus mins jag. Sedan tror jag ganska så många kör med bländarförval ( A-läge-Sony )

Fotade nästan mest under 80-talet och början av 90 sedan kom långa uppehåll, Bilder har jag alltid varit intresserad av även som ung grabb, har varit lite filmgalen också, men det har lugnat sig nu, kunde prata länge om Hitchcocks filmer och hans sätt att välja olika vinklar och kameraåkningar.

Jag vet att du inte är totalt borta. Möjligen en aning vilse i en massa resonemang som handlar efterbehandling av bilder i raw.. Jag hoppas du inte tog mitt svar som nedlåtande. Andemeningen var att fotografering ska vara roligt och att man ska göra det man trivs bäst med.

Bilden är alltid det väsentligaste och det är jäkligt värdefullt att göra som du gör: Kolla kameravinklar och ljussättningar i gamla filmmästerverk.

//Lennart

Bilden är alltid det väsentligaste och det är jäkligt värdefullt att göra som du gör: Kolla kameravinklar och ljussättningar i gamla filmmästerverk.

Det är ju det som är det roliga med att titta på film. Jag har mer behållning av en film som är snyggt fotograferad än av en film som har bra dialog.
Handlingen är en bisak. :)

Michael Mann är en mästerligt visuell filmmakare, t.ex.

Det är ju det som är det roliga med att titta på film. Jag har mer behållning av en film som är snyggt fotograferad än av en film som har bra dialog.
Handlingen är en bisak. :)

Michael Mann är en mästerligt visuell filmmakare, t.ex.

1927 gjorde Hitchcock en stumfilmrysare, där skrämda personer hörde steg från övervåningen, för att vekligen visa för publiken att någon gick där, kom han på att lägga ett glastak så att liksom bara biopubliken kunde se den gående skurken, finurlig den gode Alfred.

Michael Mann gjorde den första Hannibal Lecktor, Röd Drake filmen var det inte Maneater blandannat i titeln.

Jag vet att du inte är totalt borta. Möjligen en aning vilse i en massa resonemang som handlar efterbehandling av bilder i raw.. Jag hoppas du inte tog mitt svar som nedlåtande. Andemeningen var att fotografering ska vara roligt och att man ska göra det man trivs bäst med.

//Lennart

Inga problem Lennart, Raw är jag total nybörjare på som sagt, men allt är lungt och fint.

//Lennart

Kan bara instämma i att det inte finns minsta tillstymmelse till nedlåtande i mitt svar heller.
Foto om hobby ska vara roligt! Har man det som yrke är det en annan sak, då måste man leverera varje gång och får kämpa en del och hålla sig till standardknepen så att man vet att det blir rätt och duger, men det slipper ju vi.

Jobbgrejer med en massa "måsten" blir aldrig lika kul. Som hobbyfotograf kan man utforska och göra som man vill.

Alla får gå sin egen väg och hitta sina favvometoder. Själv så använder jag bara en bråkdel av "finesserna" och har hittat mina egna sätt. Det är därför jag alltid gör bort mig i de här diskussionerna om olika kamerors avancerade AF-system med sjuttioelva fokuspunkter osv.:) Den nya A99 ska visst ha 101 korslagda AF-ounkter eller nåt, vilket är 100 mer än jag behöver. Jag använder alltid spotfokus. Oftast är det stilla motiv och då kan man fokusera på en punkt med AF-S och sen komponera om i lugn och ro. Måste jag köra AF-C och följa ett mål och det går snabbt så väljer jag att ha ett vidare utsnitt och lägga motivet i centrum istället och sen komponera genom att beskära i efterbehandling. Det finns så mycket pixlar att ta av i moderna kameror att det funkar och att hålla på och fippla med joysticken och låta fokus hanteras med valda sidopunkter blir på tok för mycket bilder med felfokus för mig. Att låta kameran välja med någon automatik blir alltid fel det med.

Samma sak med exponeringsmätningen. Spot där med i 99% av fallen. Peka, lås med AE-knappen där rätt ljus är, fokusera och lås med avtrycket, komponera om och skjut.

Sen kör jag nästan uteslutande i A-läge. Väljer lämplig bländare för det är det som påverkar mest. Med ljussvaga telen den största som finns. I bra ljus där jag vill ha lite längre djup runt 4,5 eller 5,6 även med ljusstarka objektiv (utom med 135an, den bländar jag ner till max F/4, men ligger oftast mellan F/1,8-F/2,5), annars så mycket ljus det är möjligt. ISO alltid så lågt som möjligt, blir tiderna för långa ökar jag ISO.

Självklart har jag provat och utforskat alla möjliga sätt och testat mig fram. Har läst massa böcker, sett videokurser och gått en högskolekurs i foto, hållt på sedan 70-talet med en del stora mellanrum, har haft en viss ruljans på fotoutrustning och provat både bra och dåliga grejer, arbetat på en reklamfotostudio för länge sedan med fotografering med stordia osv., slabbat en hel massa i mörkrum och har lärt mig lite Photoshoppande.

Har aldrig tappat fascinationen för bilder och har hopp om att jag nån gång kommer att kunna ta fina bilder, fast min fru säger att jag är en totalt värdelös fotograf som inte lyckas fånga känslan, tekniskt blir det bra för det mesta men det finns mycket kvar :)

Jag skiter i vilket och har kul. Förr eller senare hittar jag den där känslan och stilen. Då är det bra att det tekniska redan sitter, för vad är en bild värd oavsett hur bra tillfälle det och fint motiv om den är oskarp, felexponerad, brusig, för kort/långt skärpedjup, fel färger, utbrända högdagrar eller utsnitt så att det inte går att få den komposition man vill ha.

Därför använder jag dessa enkla tekniker som funkar för mig för min erfarenhet visar att då lyckas jag få bilderna rätt, åtminstone med bra teknisk kvalitet. Det kanske inte är så avancerat, men jag kan säga att jag har koll och en viss hantverksskicklighet så jag kan ratta kameran med alla inställningar snabbt och smidigt och vet hur resultatet blir.

Fast nu får vi se hur det blir, verkar som att jag säljer min A580 och blir då helt utan kamera. A77 är nu nere under 14000 kr med 16-50, så om jag lyckas skrapa ihop bara lite till så blir det nog en sån i väntan på A99. Kan bli så att jag blir helt utan kamera ett tag och då vete sjutton vad jag ska göra. Börja med en annan hobby kanske som tar allt engagemang så att jag lägger ner foto helt. Det är också ett alternativ och det är det somm är så skönt att inte ha en massa måsten.

Så gör och resonerar jag om nu nån var intresserad.

/Mats

Är inte totalt borta vad gäller nu Mats svar, förstår att inte alla kan bli kända fotografer vilket jag ser som självklart. men jag tvekar aldrig att rådfråga erfarna fotografer som tex du Lennart. man tror att man kan sedan finns mycket att lära, man lär nog hela livet. Knep och finurligheter finns hos dom erfarna.

Min grabb är helt insnöad på filmning, men också lite foto. Han tycker dock att han redan kan allt och inte behöver några råd från mig :). Jag har just skaffat Moderskeppet Guld och tipsade honom att se´en del kursfilmer, men svaret blir "Äh, det finns inget i Premiere Pro som inte jag kan själv redan eller enkelt kan lära mig på egen hand" (han har iofs rätt, jag är impad över hur han lyckas suga i sig saker på egen hand).

Han resonerar så att om man lär sig av någon annan blir man en copycat och begränsad och kommer inte på de egna unika grejerna. Quentin Tarantino t.ex. har aldrig gått nån utbildning, men gör mästerverk som Pulp Fiction med ett helt galet tidssammanhang. Steven Spielbergs barn får inte titta på film eller TV för att inte bli "smittade" och därmed hindrade att hitta sina egna sätt.

Mozart fick en gång en fråga från en som ville veta hur man gör för att skriva en symfoni och svarade att han borde nog först lära sig grunderna och börja med enklare stycken.

- "Men du skrev ju symfonier när du var åtta år?"

- "Jo, men jag behövde inte fråga någon hur man gör", blev svaret.

Man behöver inte alltid fråga en massa andra fotografer hur man gör, bara att hitta på egna sätt om man vill göra det bättre själv. Ligger nåt i det. Tycker det är skitkul att se kreativiteten frodas, även om det är frestande att lägga sig i och berätta hur tid/bländare/iso/bildvinklar osv funkar, men det får jag inte :).

/Mats

Han resonerar så att om man lär sig av någon annan blir man en copycat och begränsad och kommer inte på de egna unika grejerna. Quentin Tarantino t.ex. har aldrig gått nån utbildning, men gör mästerverk som Pulp Fiction med ett helt galet tidssammanhang.

Men Tarantino har sett en sjuhelsikes massa film. Det är också en form av utbildning. I hans fall en tämligen omfattande och grundlig utbildning.

Alla är mer eller mindre copyater. Förresten är det copyatin, som greppar kultur och utveckling. Man skall lära sig vad en tidigare generation åstadkommit. Lärandet går fortare då man inte behöver göra massor med misstag och och försök själv. Sedan fortsätter man där andra slutat och förhoppningsvis tillför något nytt. Detta hindrar heller inte att man samtidigt sysslar med något sidospår, något helt nytt och revolutionerande. Om vi inte skulle kopiera, skulle vi befinna oss på ett naturstadie utan språk, verktyg och samhälle.

Vilken härlig kamera....

Jag bara älskar den där toppdisplayen när jag testar olika inställningar och greppet är för mig helt perfekt. Jag installerade firmware 1.05 nyss och passade på att registrera min produkt. Jag har haft Sony sedan 2008 och missat att registrera mina objektiv och kameror men det är gjort nu :).

Min a55:a får min yngsta tös ta hand om och en peka/skjut systemare har jag redan så det skall bli skoj att börja testa mig fram ordentligt igen med än mer olika manuella inställningar att kolla in :).

Jag gillar verkligen känslan när jag håller kameran och även om jag gillade/gillar a55 så är detta mer kamera helt klart.

Om man vill krångla till det ytterligare så kan man jo fota i jpeg och dessutom behöva ha full koll på alla motivprogram och skifta mellan dessa före varje bild. Där går dock gränsen för mig så det blir övermäktigt, så jag håller mig till det enklare rawläget istället så kan jag koncentrera mig på fotograferandet istället och sedan fokusera på bildbehandlingen i lugn och ro efteråt.

Man ska nog vara maschochist eller nåt om man ska försöka fixa bägge sakerna på samma gång.

/Mats

Det roliga är att i alla fall förut hyfsat ofta dök upp en syn i forumdiskussioner att "proffs kör jpg" och ofta med ett mer eller mindre underförstått budskap att de kör raw bara är lata och dåliga på att exponera. Ok, jag överdriver, men jag tror de flesta sett sådana synpunkter sväva runt :)

Faktum är att de flesta yrkesarbetande fotografer och engagerade fotoentusiaster jag har träffat i mesta möjliga mån kör raw ganska precis av den orsak du tar upp - det innebär att man har mindre att hålla i huvudet medan man fotograferar och istället kan koncentrera sig på sådant man definitivt inte kan fixa i efterhand (bildvinklar, perspektiv, fånga ögonblick osv). Eller annorlunda uttryckt: Att man kan skjuta upp en del fotografiska beslut och ställningstaganden till senare och ta dem i lugn och ro.

Och det är ju inte bara råformat i sig som fungerar så här: Saker som hög upplösning (jag tycker allt över 10 MP är mycket :), stort dynamiskt omfång, höga känsligheter, hög serietagningshastighet osv, osv bidrar också till att vi kan fatta fler och fler fotografiska beslut i efterhand.

Som du sa tidigare, att ta bilder är en process där man väldigt snabbt tvingas jämka ihop en hel massa ofta motstridiga begränsningar och ändå få ut en bra bild i slutändan. Den tekniska utvecklingen gör att vi ändå blir allt mindre begränsade av tekniken i det ögonblick vi tar en bild. Det är kul, men också lite kluvet eftersom vi människor är så paradoxala att vår kreativitet ofta stimuleras av motstånd - t.ex. tekniska begränsningar. Aldrig är man riktigt nöjd :)

Vilken härlig kamera....

Jag bara älskar den där toppdisplayen när jag testar olika inställningar och greppet är för mig helt perfekt. Jag installerade firmware 1.05 nyss och passade på att registrera min produkt. Jag har haft Sony sedan 2008 och missat att registrera mina objektiv och kameror men det är gjort nu :).

Min a55:a får min yngsta tös ta hand om och en peka/skjut systemare har jag redan så det skall bli skoj att börja testa mig fram ordentligt igen med än mer olika manuella inställningar att kolla in :).

Jag gillar verkligen känslan när jag håller kameran och även om jag gillade/gillar a55 så är detta mer kamera helt klart.

Jo, så är det nog. Det finns många förutfattade meningar om A77, men jag tror att har man väl fått den i näven "på riktigt" och inte står och snabbtittar på den i en elektroniklada så inser säkert de flesta efter en stunds användning i riktiga förhållanden att det är tal om en "riktig" kamera med hög kvalitetskänsla i det mesta.

När man väl sorterat upp vilka funktioner man vill använda och finjusterat dem samt vad som ska synas i resp EVF och display samt programmerat snabbknapparna efter eget önskemål är det mycket svårt att inte gilla kameran. Den får faktiskt en massa andra kameror att kännas omoderna. Men det är mitt personliga intryck.

//Lennart

Och det är ju inte bara råformat i sig som fungerar så här: Saker som hög upplösning (jag tycker allt över 10 MP är mycket :), stort dynamiskt omfång, höga känsligheter, hög serietagningshastighet osv, osv bidrar också till att vi kan fatta fler och fler fotografiska beslut i efterhand.

Jag väntar på att plenoptisk teknik ska leta sig in i vanliga kameror så att jag inte behöver bestämma var fokus ska ligga förrän vid efterbehandlingen.

... att ta bilder är en process där man väldigt snabbt tvingas jämka ihop en hel massa ofta motstridiga begränsningar och ändå få ut en bra bild i slutändan. Den tekniska utvecklingen gör att vi ändå blir allt mindre begränsade av tekniken i det ögonblick vi tar en bild. Det är kul, men också lite kluvet eftersom vi människor är så paradoxala att vår kreativitet ofta stimuleras av motstånd - t.ex. tekniska begränsningar. Aldrig är man riktigt nöjd :)

Det är ju verkligheten du beskriver. Slutklämmen med kreativitet som stimuleras av motstånd känner jag mycket väl igen i så måtto att jag verkligen vill ha perfekt fungerande finesser som känns universella: Bra, träffsäker AF, hög DR, bra ergonomi, lång hållbarhet etc. Bjäfsfinesserna (face detection och motivprogram etc är jag gladerligen utan) har jag förvisso provat, men de känns ju helt överflödiga med tanke på att allt det där kan göras bättre i rawkonverteringen.

Här kommer dock det paradoxala. För att "rensa hjärnan" brukar jag då och då låna en gammal M-Leica med en 50mm-glugg. Ingen exponeringsmätare i kameran, men väl en handhållen.
Först känns det ovant, men sedan kommer de gamla ryggmärgsreflexerna på plats igen och "fotzoom" fungerar faktiskt.

Och faktiskt blir ofta just motståndet (begränsningarna) det som gör att jag verkligen lyckas få fram bilder jag känner mig stolt över. Sedan tänker jag om jag skulle vilja gå tillbaks till denna typ av kamera. NEJ, men jag skulle vilja implementera sättet att vara kreativ från den även på de moderna och snabba dslr som finns numera. Men tyvärr vill det sig inte riktigt så.

Ett sätt är dock att sätta en manuell glugg på exv en D800 ooch ta stativ med sig ut. Men då saknar man plötsligt sin 24-70/2.8. Paradoxalt sa Bill. Truddeluttan sa Bull:)

//Lennart

Jag väntar på att plenoptisk teknik ska leta sig in i vanliga kameror så att jag inte behöver bestämma var fokus ska ligga förrän vid efterbehandlingen.

Lockande på sitt sätt, men det är inget som har högre prioritet för mig. Däremot kan jag ju i efterbehandlingen bestämma vilka områden som ska vara oskarpa med hjälp av lagermasker. Mycket värdefullt ibland när man råkat haft för högt f-tal inställt.

Sedan ska vi inte underskatta slumpen. D v s variationen hos olika kameraexemplar eller dito objektiv som är så dåligt kalibrerade att skärpan slumpmässigt kan hamna så åt h-e att man är tvungen att kalla sig konstnär när man ska visa bilden.:). Men det kan ju visa sig bli ett lyckoskott också.

//Lennart

Men Tarantino har sett en sjuhelsikes massa film. Det är också en form av utbildning. I hans fall en tämligen omfattande och grundlig utbildning.

Helt riktigt, en del har då också förmågan att kunna förvalta alla intryck på ett bättre sätt än många andra, dom har ofta en fin talang och känsla, Bergman slukade även film han också, han var för övrigt lite förljust i Dallas vilket kan förvåna många.

Det roliga är att i alla fall förut hyfsat ofta dök upp en syn i forumdiskussioner att "proffs kör jpg" och ofta med ett mer eller mindre underförstått budskap att de kör raw bara är lata och dåliga på att exponera. Ok, jag överdriver, men jag tror de flesta sett sådana synpunkter sväva runt :)

Faktum är att de flesta yrkesarbetande fotografer och engagerade fotoentusiaster jag har träffat i mesta möjliga mån kör raw ganska precis av den orsak du tar upp - det innebär att man har mindre att hålla i huvudet medan man fotograferar och istället kan koncentrera sig på sådant man definitivt inte kan fixa i efterhand (bildvinklar, perspektiv, fånga ögonblick osv). Eller annorlunda uttryckt: Att man kan skjuta upp en del fotografiska beslut och ställningstaganden till senare och ta dem i lugn och ro.

Som du sa tidigare, att ta bilder är en process där man väldigt snabbt tvingas jämka ihop en hel massa ofta motstridiga begränsningar och ändå få ut en bra bild i slutändan. Den tekniska utvecklingen gör att vi ändå blir allt mindre begränsade av tekniken i det ögonblick vi tar en bild. Det är kul, men också lite kluvet eftersom vi människor är så paradoxala att vår kreativitet ofta stimuleras av motstånd - t.ex. tekniska begränsningar. Aldrig är man riktigt nöjd :)

Det går att förenkla även Jpeg, Läge Landskap går alldeles utmärkt att använda även för andra motiv, läge sol i vitbalansinställningar fungerar ofta bra även när det är mulet, japan-teknikerna ställer nog in på sitt sätt när kameran byggs, och många motivprogram har för lite skillnader sins i mellan.

Kan bara instämma i att det inte finns minsta tillstymmelse till nedlåtande i mitt svar heller.
Foto om hobby ska vara roligt! Har man det som yrke är det en annan sak, då måste man leverera varje gång och får kämpa en del och hålla sig till standardknepen så att man vet att det blir rätt och duger, men det slipper ju vi.

Jobbgrejer med en massa "måsten" blir aldrig lika kul. Som hobbyfotograf kan man utforska och göra som man vill.

Alla får gå sin egen väg och hitta sina favvometoder. Själv så använder jag bara en bråkdel av "finesserna" och har hittat mina egna sätt. Det är därför jag alltid gör bort mig i de här diskussionerna om olika kamerors avancerade AF-system med sjuttioelva fokuspunkter osv.:) Den nya A99 ska visst ha 101 korslagda AF-ounkter eller nåt, vilket är 100 mer än jag behöver. Jag använder alltid spotfokus. Oftast är det stilla motiv och då kan man fokusera på en punkt med AF-S och sen komponera om i lugn och ro. Måste jag köra AF-C och följa ett mål och det går snabbt så väljer jag att ha ett vidare utsnitt och lägga motivet i centrum istället och sen komponera genom att beskära i efterbehandling. Det finns så mycket pixlar att ta av i moderna kameror att det funkar och att hålla på och fippla med joysticken och låta fokus hanteras med valda sidopunkter blir på tok för mycket bilder med felfokus för mig. Att låta kameran välja med någon automatik blir alltid fel det med.

Samma sak med exponeringsmätningen. Spot där med i 99% av fallen. Peka, lås med AE-knappen där rätt ljus är, fokusera och lås med avtrycket, komponera om och skjut.

Sen kör jag nästan uteslutande i A-läge. Väljer lämplig bländare för det är det som påverkar mest. Med ljussvaga telen den största som finns. I bra ljus där jag vill ha lite längre djup runt 4,5 eller 5,6 även med ljusstarka objektiv (utom med 135an, den bländar jag ner till max F/4, men ligger oftast mellan F/1,8-F/2,5), annars så mycket ljus det är möjligt. ISO alltid så lågt som möjligt, blir tiderna för långa ökar jag ISO.

Självklart har jag provat och utforskat alla möjliga sätt och testat mig fram. Har läst massa böcker, sett videokurser och gått en högskolekurs i foto, hållt på sedan 70-talet med en del stora mellanrum, har haft en viss ruljans på fotoutrustning och provat både bra och dåliga grejer, arbetat på en reklamfotostudio för länge sedan med fotografering med stordia osv., slabbat en hel massa i mörkrum och har lärt mig lite Photoshoppande.

Har aldrig tappat fascinationen för bilder och har hopp om att jag nån gång kommer att kunna ta fina bilder, fast min fru säger att jag är en totalt värdelös fotograf som inte lyckas fånga känslan, tekniskt blir det bra för det mesta men det finns mycket kvar :)

Jag skiter i vilket och har kul. Förr eller senare hittar jag den där känslan och stilen. Då är det bra att det tekniska redan sitter, för vad är en bild värd oavsett hur bra tillfälle det och fint motiv om den är oskarp, felexponerad, brusig, för kort/långt skärpedjup, fel färger, utbrända högdagrar eller utsnitt så att det inte går att få den komposition man vill ha.

Därför använder jag dessa enkla tekniker som funkar för mig för min erfarenhet visar att då lyckas jag få bilderna rätt, åtminstone med bra teknisk kvalitet. Det kanske inte är så avancerat, men jag kan säga att jag har koll och en viss hantverksskicklighet så jag kan ratta kameran med alla inställningar snabbt och smidigt och vet hur resultatet blir.

Fast nu får vi se hur det blir, verkar som att jag säljer min A580 och blir då helt utan kamera. A77 är nu nere under 14000 kr med 16-50, så om jag lyckas skrapa ihop bara lite till så blir det nog en sån i väntan på A99. Kan bli så att jag blir helt utan kamera ett tag och då vete sjutton vad jag ska göra. Börja med en annan hobby kanske som tar allt engagemang så att jag lägger ner foto helt. Det är också ett alternativ och det är det somm är så skönt att inte ha en massa måsten.

Så gör och resonerar jag om nu nån var intresserad.

/Mats

Att du skulle vara en dålig fotograf som inte kan fånga känslan? Det låter som om du behöver skaffa en ny fru med mer uttrycksfullt ansikte om det är hon som är missbelåten med porträtten du tar :). Jag har hört detta själv (och inte bytt fru), så jag kanske blivit en aning bättre numera. Det finns ett ljus i den tunneln!

En kommentar annars bara till detta med tusen korslagda fokuspunkter och spotmätning samt det du tidigare tagit upp om exponeringslägen:

Hur många fokuspunkter måste man ha för att en kamera ska kunna följa ett mål? Vilka övriga krav och "trade offs" finns i så fall? (Detta är bara en retorisk fråga jag inte förväntar mig en utläggning om.) Hur många hinner finlira med de ofta halvtaskiga gränssnitt som finns i många kameror för att daaktivera och aktivera specifika punkter? Det är i alla fal överkurs för mig. Jag gör också som du och nöjer mig med centrumpunkten och komponerar om.

NEX 7 och A77 har i standardläget Live View "Effects on" på och detta innebär med EVF:ens funktion och displayens att ljusstyrkan i denna varierar efter exponeringen man just gjort/kameran gör. Detta driver mig ibland till vansinnets rand (speciellt med EVF:en) så jag har helt enkelt stängt av denna funktion eftersom den nästan framkallar epilepsianfall hos mig. Det påminner i sina värsta stunder om obehaget jag märkt när jag ibland åkt genom stora gummiplantager med snörröta linjer av gummiträd som får ljuset att "ocillera" mellan stammarna och trädkronorna. Kameror med optisk sökare har ju inte dessa problem.

När det gäller exponeringslägena ser jag att Sony nu återigen gjort programshift tillgängligt i "Program Auto" eller vita P-läget (vi pratar alltså inte grönt autoläge som nu kallas iAuto). Det gör att man nu kan få bändare och tid att följas åt även i detta läge. Sony har ju inte varit riktigt konsekventa här tidigare men nu är vi tillbaka där vi tidigare var tror jag.

Hur många fokuspunkter måste man ha för att en kamera ska kunna följa ett mål? Vilka övriga krav och "trade offs" finns i så fall? (Detta är bara en retorisk fråga jag inte förväntar mig en utläggning om.) Hur många hinner finlira med de ofta halvtaskiga gränssnitt som finns i många kameror för att daaktivera och aktivera specifika punkter? Det är i alla fal överkurs för mig. Jag gör också som du och nöjer mig med centrumpunkten och komponerar om.
Bara för att du ställer en retorisk fråga så måste jag ju svara. :)

Jag gör oftast som du och Mats, dvs använder mittpunkten och komponerar om, men en del kameror har reglage som direkt flyttar aktiv fokuspunkt med en pilknapp eller en joystick. Ibland kommer jag ihåg att den möjligheten finns och byter aktiv fokuspunkt. Det går i allmänhet snabbare än att fokusera med mitt punkten och komponera om.

En signifikant faktor i sammanhanget tror jag är att när jag började använda systemkamera med AF så fanns det bara en fokuspunkt, så jag vande mig snabbt vid fokusera-vrida. Det sitter väl i ryggmärgen fastän jag nu har kameror med flera fokuspunkter.

Bara för att du ställer en retorisk fråga så måste jag ju svara. :)

Jag gör oftast som du och Mats, dvs använder mittpunkten och komponerar om, men en del kameror har reglage som direkt flyttar aktiv fokuspunkt med en pilknapp eller en joystick. Ibland kommer jag ihåg att den möjligheten finns och byter aktiv fokuspunkt. Det går i allmänhet snabbare än att fokusera med mitt punkten och komponera om.

En signifikant faktor i sammanhanget tror jag är att när jag började använda systemkamera med AF så fanns det bara en fokuspunkt, så jag vande mig snabbt vid fokusera-vrida. Det sitter väl i ryggmärgen fastän jag nu har kameror med flera fokuspunkter.

Så kan man ju också göra, men det "historiska arvet/ryggmärgskänsla" med bara en fokuspunkt medförde för min del också att man låste exponeringsdata innan man komopnerade om, förutsatt att man först mätte mot en punkt i bilden som man uppfattade skulle ge mest korrekt exponering.

Sedan tillkommer ju att många kameror bara har korssensor i mittersta AF-punkt, d v s är kapabla att fokusera med ljusstarka gluggar typ f/2.8. De icke korslagda fixar bäst med f/5.6. Sedan spelar det ingen roll om man sätter en ljusstark optik på f/5.6 eftersom AF-mätningen sker med fullöppning (exv f/1.2). Det är ju en av orsakerna att så många kameror får svårigheter att sätta skärpan perfekt med extremt ljusstarka objektiv.

Har man fler korslagda sensorer kan man ju med fördel göra som du skriver om man dessförinnan har tryckt in AE-Lock efter att mätt mot representativ punkt.

Men jag kör oftast på mittersta sensor av samma anledning du nämner; Det fanns bara en AF-punkt så det stämmer säkert att det sitter i ryggmärgen om man vant sig vid detta sedan många herrans år.

//Lennart

Autofokusen i min A77 upplever jag som att den tar omedelbart, det är ännu lättare att snabbt ta om, än vad det var med min gamla modell. halva avtryckaren omedelbar respons, lätt och snabbt att ta flera bilder.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar