Kan bara instämma i att det inte finns minsta tillstymmelse till nedlåtande i mitt svar heller.
Foto om hobby ska vara roligt! Har man det som yrke är det en annan sak, då måste man leverera varje gång och får kämpa en del och hålla sig till standardknepen så att man vet att det blir rätt och duger, men det slipper ju vi.
Jobbgrejer med en massa "måsten" blir aldrig lika kul. Som hobbyfotograf kan man utforska och göra som man vill.
Alla får gå sin egen väg och hitta sina favvometoder. Själv så använder jag bara en bråkdel av "finesserna" och har hittat mina egna sätt. Det är därför jag alltid gör bort mig i de här diskussionerna om olika kamerors avancerade AF-system med sjuttioelva fokuspunkter osv.
Den nya A99 ska visst ha 101 korslagda AF-ounkter eller nåt, vilket är 100 mer än jag behöver. Jag använder alltid spotfokus. Oftast är det stilla motiv och då kan man fokusera på en punkt med AF-S och sen komponera om i lugn och ro. Måste jag köra AF-C och följa ett mål och det går snabbt så väljer jag att ha ett vidare utsnitt och lägga motivet i centrum istället och sen komponera genom att beskära i efterbehandling. Det finns så mycket pixlar att ta av i moderna kameror att det funkar och att hålla på och fippla med joysticken och låta fokus hanteras med valda sidopunkter blir på tok för mycket bilder med felfokus för mig. Att låta kameran välja med någon automatik blir alltid fel det med.
Samma sak med exponeringsmätningen. Spot där med i 99% av fallen. Peka, lås med AE-knappen där rätt ljus är, fokusera och lås med avtrycket, komponera om och skjut.
Sen kör jag nästan uteslutande i A-läge. Väljer lämplig bländare för det är det som påverkar mest. Med ljussvaga telen den största som finns. I bra ljus där jag vill ha lite längre djup runt 4,5 eller 5,6 även med ljusstarka objektiv (utom med 135an, den bländar jag ner till max F/4, men ligger oftast mellan F/1,8-F/2,5), annars så mycket ljus det är möjligt. ISO alltid så lågt som möjligt, blir tiderna för långa ökar jag ISO.
Självklart har jag provat och utforskat alla möjliga sätt och testat mig fram. Har läst massa böcker, sett videokurser och gått en högskolekurs i foto, hållt på sedan 70-talet med en del stora mellanrum, har haft en viss ruljans på fotoutrustning och provat både bra och dåliga grejer, arbetat på en reklamfotostudio för länge sedan med fotografering med stordia osv., slabbat en hel massa i mörkrum och har lärt mig lite Photoshoppande.
Har aldrig tappat fascinationen för bilder och har hopp om att jag nån gång kommer att kunna ta fina bilder, fast min fru säger att jag är en totalt värdelös fotograf som inte lyckas fånga känslan, tekniskt blir det bra för det mesta men det finns mycket kvar
Jag skiter i vilket och har kul. Förr eller senare hittar jag den där känslan och stilen. Då är det bra att det tekniska redan sitter, för vad är en bild värd oavsett hur bra tillfälle det och fint motiv om den är oskarp, felexponerad, brusig, för kort/långt skärpedjup, fel färger, utbrända högdagrar eller utsnitt så att det inte går att få den komposition man vill ha.
Därför använder jag dessa enkla tekniker som funkar för mig för min erfarenhet visar att då lyckas jag få bilderna rätt, åtminstone med bra teknisk kvalitet. Det kanske inte är så avancerat, men jag kan säga att jag har koll och en viss hantverksskicklighet så jag kan ratta kameran med alla inställningar snabbt och smidigt och vet hur resultatet blir.
Fast nu får vi se hur det blir, verkar som att jag säljer min A580 och blir då helt utan kamera. A77 är nu nere under 14000 kr med 16-50, så om jag lyckas skrapa ihop bara lite till så blir det nog en sån i väntan på A99. Kan bli så att jag blir helt utan kamera ett tag och då vete sjutton vad jag ska göra. Börja med en annan hobby kanske som tar allt engagemang så att jag lägger ner foto helt. Det är också ett alternativ och det är det somm är så skönt att inte ha en massa måsten.
Så gör och resonerar jag om nu nån var intresserad.
/Mats