Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Autofokusen i min A77 upplever jag som att den tar omedelbart, det är ännu lättare att snabbt ta om, än vad det var med min gamla modell. halva avtryckaren omedelbar respons, lätt och snabbt att ta flera bilder.

Jag håller med. Dessutom är den oerhört exakt. Jag är så gammal att jag gärna fotar med manuell fokus om det inte ska gå alltför fort undan men behovet av det känns mindre med a77 än vad det gjort med a55 eller a300 som är dom digitala systemare jag haft innan. Min dotter har en Nikon 5100 och inte heller den känns så snabb och exakt fast nu talar vi ju om betydligt billigare kameror förstås. Canikons motsvarande modeller kan jag för lite om men dom är säkert mycket snabba dom också.

Jag håller med. Dessutom är den oerhört exakt. Jag är så gammal att jag gärna fotar med manuell fokus om det inte ska gå alltför fort undan men behovet av det känns mindre med a77 än vad det gjort med a55 eller a300 som är dom digitala systemare jag haft innan. Min dotter har en Nikon 5100 och inte heller den känns så snabb och exakt fast nu talar vi ju om betydligt billigare kameror förstås. Canikons motsvarande modeller kan jag för lite om men dom är säkert mycket snabba dom också.

Debatten om autofokusens snabbhet för olika kameror har varit på tapeten flera gånger här på Sonysidorna. Canons Semiprovärstning 7D är mycket snabb, Foto brukar mäta upp hastigheten på kamerorna och siffermässigt är väl 7D något snabbare, men skillnaderna dem i mellan är svårt att märka.

Vid lanseringen av 7D så var den också en betydligt dyrare kamera än A77, A77 anses av många testare som mycket prisvärd. Märkligt nog så är normalmodellerna av Nikon-kamerorna betydligt långsammare än A77 och 7D rent intialt mot stillastående motiv.

Finns en del mera att resonera om vad gäller AF så klart men det får räcka för denna gång.

//Bengt.

Debatten om autofokusens snabbhet för olika kameror har varit på tapeten flera gånger här på Sonysidorna. Canons Semiprovärstning 7D är mycket snabb, Foto brukar mäta upp hastigheten på kamerorna och siffermässigt är väl 7D något snabbare, men skillnaderna dem i mellan är svårt att märka.

Vid lanseringen av 7D så var den också en betydligt dyrare kamera än A77, A77 anses av många testare som mycket prisvärd. Märkligt nog så är normalmodellerna av Nikon-kamerorna betydligt långsammare än A77 och 7D rent intialt mot stillastående motiv.

Finns en del mera att resonera om vad gäller AF så klart men det får räcka för denna gång.

//Bengt.

Jag tror inte att man ska titta på siffervärden om ditten och datten för olika märken för att hitta diverse "värstingar" här och där att vinnarjämföra med. Det är nog mycke viktigare att försöka bli en "vinnarvärsting" på de man använder själv för potentialer finns ju så det räcker för de flesta oavsett "gren" och märke ;-)

Jag tror inte att man ska titta på siffervärden om ditten och datten för olika märken för att hitta diverse "värstingar" här och där att vinnarjämföra med. Det är nog mycke viktigare att försöka bli en "vinnarvärsting" på de man använder själv för potentialer finns ju så det räcker för de flesta oavsett "gren" och märke ;-)

Jag är ledsen, men jag tvingas ju ännu en gång hålla med dig:). För övrigt är det ju så med AF-hastighet att visst mäts den. Fast vad man mäter är ungefär tidsrymden från det att fokuseringsknappen trycks in tills kameran signalerar "jag är färdig".
Skulle mätningen vara något att hänga i gran så borde det anges om kameran verkligen träffat rätt också.

Sedan har det ju gått infaltion i begreppet vinnare. Allt ska ha en vinnare, oavsett om det gäller kameror, byrackor, korsetter, tandkräm.

Att bli en "vinnarvärsting" på att hantera just det man har låter däremot väldigt sympatiskt.

//Lennart

Att bli en "vinnarvärsting" på att hantera just det man har låter däremot väldigt sympatiskt.

//Lennart

+1

Överhuvudtaget tror jag att träna upp handhavandet av kameran och att systematiskt använda olika inställnigar och markera dem och sedan framkalla och verifiera resultatet är något som är väldigt underskattat. Alltså att göra det när det inte är "skarpt läge" så att det verkligen funkar när det är dags.

Många gör misstaget att bara plocka fram kameran vid de tillfällen när de ska fotografera. Lite som en idrottsman som inte tränar utan bara dyker upp till matchen. Jag har tagit en jäkla massa bilder på helt ointressanta saker fast i alla möjliga och omöjliga vinklar och olika varianter på inställningar osv.

/Mats

(Lennart, +1 betyder alltså att jag håller med, det är så de håller på med facebook osv brukar göra) ;-)

Jag är ledsen, men jag tvingas ju ännu en gång hålla med dig:). För övrigt är det ju så med AF-hastighet att visst mäts den. Fast vad man mäter är ungefär tidsrymden från det att fokuseringsknappen trycks in tills kameran signalerar "jag är färdig".
Skulle mätningen vara något att hänga i gran så borde det anges om kameran verkligen träffat rätt också.

Sedan har det ju gått infaltion i begreppet vinnare. Allt ska ha en vinnare, oavsett om det gäller kameror, byrackor, korsetter, tandkräm.

//Lennart

Jo, "vinnarvärsting" låter verkligen "värst"...värre än allt och alla typ :)) Men jag tror du fårstår den ;-) iga "sympatin" bakom :) I mitt eget hus är jag en typisk "vinnarvärsting" då jag som ensamboende lyckats hålla t.o.m. vår "kära" G utanför ytterdörren... Vart tog hon vägen förresten? Väck med det småländska flödet de senaste dagarna kanske, så vida hon inte flutit ner i Mälare Träsk med Kolbäcksåns överflöde.

Men den här tråden ska ju handla om Sony så vi kan väl kalla A77 en "vinnare" i händerna på en "värsting" från Smålands ljusa skogar vid denna där ankdammen, eller... ;-)

Lite OT: t.o.m. den kultförklarade Moraklockan går som ett kvartsur tillsammans med den här nya manicken... :))

Jo, "vinnarvärsting" låter verkligen "värst"...värre än allt och alla typ :)) Men jag tror du fårstår den ;-) iga "sympatin" bakom :) I mitt eget hus är jag en typisk "vinnarvärsting" då jag som ensamboende lyckats hålla t.o.m. vår "kära" G utanför ytterdörren... Vart tog hon vägen förresten? Väck med det småländska flödet de senaste dagarna kanske, så vida hon inte flutit ner i Mälare Träsk med Kolbäcksåns överflöde.

Men den här tråden ska ju handla om Sony så vi kan väl kalla A77 en "vinnare" i händerna på en "värsting" från Smålands ljusa skogar vid denna där ankdammen, eller... ;-)

Lite OT: t.o.m. den kultförklarade Moraklockan går som ett kvartsur tillsammans med den här nya manicken... :))

Moraklockan ja! Tja, det är klart att det måste till en sådan glugg för att matcha den där hemslöjdade kameran:). Skämt åsido så är Moraklockan en utmärkt optik. De kunde väl bara lagt till några kuggar till i AF-motorn.

G dyker nog upp ska du se. Då blir du en vinnarvärsting "Pensionsmässig dalmas sprang från Mora till Älvdalen på rekordtid" som det kommer att stå i Dala-Demokraten med underrubriken " Tysk valkyria ofredade Leif Bength".

Ang A77: Den duger som framållit tidigare:)
Men jag använder faktiskt min gamla 20D allt som oftast. Den är ff mycket användbar och på något vis arketypen för hur en bra, robust kamera med allt välfungerande av det som behövs i en kamera till ett hyfsat pris. Den bildade på något sätt skola för framtida modeller. Den har nu gått över 150.000 exponeringar och är rapp fortfarande.

//Lennart

Moraklockan ja! Tja, det är klart att det måste till en sådan glugg för att matcha den där hemslöjdade kameran:). Skämt åsido så är Moraklockan en utmärkt optik. De kunde väl bara lagt till några kuggar till i AF-motorn.

G dyker nog upp ska du se. Då blir du en vinnarvärsting "Pensionsmässig dalmas sprang från Mora till Älvdalen på rekordtid" som det kommer att stå i Dala-Demokraten med underrubriken " Tysk valkyria ofredade Leif Bength".

Ang A77: Den duger som framållit tidigare:)
Men jag använder faktiskt min gamla 20D allt som oftast. Den är ff mycket användbar och på något vis arketypen för hur en bra, robust kamera med allt välfungerande av det som behövs i en kamera till ett hyfsat pris. Den bildade på något sätt skola för framtida modeller. Den har nu gått över 150.000 exponeringar och är rapp fortfarande.

//Lennart

Jag börjar misstänka att det kommit in "sonyalgoritmer" i manicken för AF vid enbildsfokus för det sker nästan alltid en liten extra justering innan fokuskvittering. Detta märks speciellt vid svåra motiv och jag kan inte påminna mej om att det varit så tidigare. Kan inte jämföra heller för jag har inget äldre hemma för tillfället.

Har inte G dykt upp där nere så hoppas jag hon dyker upp i Mälare Träsk och tar Slussen vidare till havs, om hon nu inte proppar igen den så 08orna får nåt vackert till livs oxå :))

20D är utan tvekan en duglig kamera än idag. Kultig som få är den ju oxå. Tror nog att A77 har kapacitet att nå samma kultstatus med tiden :)

Pratar ni kodspråk med varandra här?

Om du vill föreviga den där badgästen får du väl skaffa dig ett G-objektiv.

/Mats

Nej, egentligen inte kodspråk för den som följt den långa pixeltråden, men vi måste nog hålla igen för att inte bli stämda för någon typ av förtal. I pixeltråden skämtades det mycket om "dårhus", tyska badgäster. överläkare Lobo Tomi, Anal-og fotografering med mera. Med tanke på viss skärpt moderering håller vi igen en smula.

Jag har G på bild och det behövdes en 16-35/2.8 SSM för att teckna ut vederbörande. Den finns även publicerad med pixelerat ansikte i någon tråd.

Men en A77 gör det jobbet snabbare. Focuspeaking gör att det slår "gult" i hela sökaren vid ett sådant foto, bara att trycka av. Jag har valt gult som konturfärg.

//Lennart

Den här tråden är nog omöjlig att få död på, och en mardröm för nytillkomna som faktiskt vill veta något om A77 :)

Följer man bara tråden något så när regelbundet går det lära sig mycket nyttigt dock :)

Många av de som skriver här skulle nog trivas på happymtb.org, där det bara finns ett forum och det kan spåra ur nästan hur mycket som helst (enda regeln är att trådrubriken måste innehålla "OT" om det inte har med cuklar att göra).

Objektiv vs. Kamera

(Borde väl vara separat ämne egentligen och inte ens i Sonyforumet, men tar ändå tillfället att posta det här i "diverse-tråden" för det blir säkert bättre svar då .-))

Varför är objektiv så dyra och så segt för tillverkarna att ta fra nya.

Alltså en kamera är ju ohyggligt komplicerad i jämförelse med massor av elektronik och mekanik och rörliga grejer. Hur jäkla mycket komponenter som helst ju.

Ett objektiv är ju bara några slipade glasbitar och lite gängade rörbitar.
Ja, ok då lite mer grunkor är det, men förhållandevis enkla konstruktioner ändå.

De optiska konstruktionerna är ju rätt så klara vid det här laget. Det är väl inte så mycket uppfinnande på nytt för att man ska få ett lite annat brännviddsområde eller ljusstyrka.

T.ex. Sony har inget billigt 70-200/4 som Canon har. Nä om det finns efterfrågan på det så borde de väl konstruera ett sånt. Borde de klara på några dagar kan man tycka.

Hur svårt kan det vara?

De skulle ju tom kunna snegla på de andra tillverkarnas designer. Så himla stor uppfinningshöjd är det väl inte så det är skyddade konstruktioner med olika linsgrupper, bara att göra ungefär likadant och annan design.

Fokusmotor, elektronik, fattningar osv. är väl mest bara att plocka ihop färdiga komponenter.
med dagens verktyg finns det säkert avancerade CAD-program som skapar den optiska designen och räknar ut hur linserna ska sitta ihop. Sen är det bara att bygga på med lite rördelar, olika stignigar och passningar mm. Tilverkningsmässigt är det ju simpelt idag med avancerade formverktyg och datorstyrda fräsar osv.

Begriper inte varför det ska ta åratal att konstruera ett simpelt objektiv och att de ska kosta tiotusentals kronor. Kameror släppte ju Sony på löpande band med några månaders mellanrum när de härjade som värst med A2xx och A3xx-modellerna.

/Mats

Det är en TMT-kamera :). Så kallas modellerna internt av Sony numera.
SLT är istället den tekniska lösningen med genomsynlig spegelfilm.

TMT = Translucent Mirror Technology
SLT = Single Lens Translucent

A77 är en bra kamera.
Inte bäst på allt, men inom segmentet systemkameror i APS-C klass så är det nog sammanvägt världens bästa kamera, även om inte alla skulle hålla med som är nischade för olika saker.

Hurså förresten, funderar du på att köpa en?

/Mats

Det är en TMT-kamera :). Så kallas modellerna internt av Sony numera.
SLT är istället den tekniska lösningen med genomsynlig spegelfilm.

TMT = Translucent Mirror Technology
SLT = Single Lens Translucent

A77 är en bra kamera.
Inte bäst på allt, men inom segmentet systemkameror i APS-C klass så är det nog sammanvägt världens bästa kamera, även om inte alla skulle hålla med som är nischade för olika saker.

Hurså förresten, funderar du på att köpa en?

/Mats

Nej sitter nöjd med Nikon och läst hela tråden så jag vet att den är bra.

Ville bara vara snäll mot nya läsare som kanske överväger en investering !

(Borde väl vara separat ämne egentligen och inte ens i Sonyforumet, men tar ändå tillfället att posta det här i "diverse-tråden" för det blir säkert bättre svar då .-))

Varför är objektiv så dyra och så segt för tillverkarna att ta fra nya.

Alltså en kamera är ju ohyggligt komplicerad i jämförelse med massor av elektronik och mekanik och rörliga grejer. Hur jäkla mycket komponenter som helst ju.

Ett objektiv är ju bara några slipade glasbitar och lite gängade rörbitar.
Ja, ok då lite mer grunkor är det, men förhållandevis enkla konstruktioner ändå.

De optiska konstruktionerna är ju rätt så klara vid det här laget. Det är väl inte så mycket uppfinnande på nytt för att man ska få ett lite annat brännviddsområde eller ljusstyrka.

T.ex. Sony har inget billigt 70-200/4 som Canon har. Nä om det finns efterfrågan på det så borde de väl konstruera ett sånt. Borde de klara på några dagar kan man tycka.

Hur svårt kan det vara?

De skulle ju tom kunna snegla på de andra tillverkarnas designer. Så himla stor uppfinningshöjd är det väl inte så det är skyddade konstruktioner med olika linsgrupper, bara att göra ungefär likadant och annan design.

Fokusmotor, elektronik, fattningar osv. är väl mest bara att plocka ihop färdiga komponenter.
med dagens verktyg finns det säkert avancerade CAD-program som skapar den optiska designen och räknar ut hur linserna ska sitta ihop. Sen är det bara att bygga på med lite rördelar, olika stignigar och passningar mm. Tilverkningsmässigt är det ju simpelt idag med avancerade formverktyg och datorstyrda fräsar osv.

Begriper inte varför det ska ta åratal att konstruera ett simpelt objektiv och att de ska kosta tiotusentals kronor. Kameror släppte ju Sony på löpande band med några månaders mellanrum när de härjade som värst med A2xx och A3xx-modellerna.

/Mats

Bra fråga!

Faktiskt också kanske mer aktuell i en Sonytråd än i en dito Canon/Nikon. Ja, hur svårt kan det vara? Att skapa något nydanande rent optiskt är nog, efter vad jag läst och inhämtat från diverse folk som jobbat med optik i olika sammanhang, faktiskt förbannat svårt. Det sker små hopp då och då på främst telesidan och vidvinkelzoomsidan.

De flesta tillverkare idag har väl uppfunnit hjulet på nytt många gånger. Just därför att det inte längre finns några direkta hemligheter. Nästan vartenda normalobjektiv bygger på den urgamla planarkonstruktionen från Zeiss, vilket man se på olika sprängskisser.

Därför är ju frågan intressant varför Sony inte plockar fram ett 70-200/4 när den objektivtypen är efterfrågad. Jag har inget bra svar. Ligger väl någon form av strategi jag aldrig kommer att begripa bakom det hela.

En annan fråga som kommer upp med jämna mellanrum är varför Sonys primegluggar oftast är rejält mycket dyrare än konkurrenternas. Zeisserien innehåller bl a 24-70/2.8 och 16-35/2.8 som är många tusenlappar dyrare än Canons och Nikons.
Därtill är de ojämna i kvaliteten (vilket jag fått bevisat för mig ett antal gånger) och svåra att justera. Deras SSM-motorer för AF går inte att ställa elektroniskt utifrån på samma sätt som Canons USM. Felfokuserande objektiv måste shimsas. Canons motsvarighet är också ojämn, men nu görs en version II.

Sonys G-serie är gammal som gatan och bygger på gamla modifierade Minoltakonstruktioner. Den innehåller en av världens dyraste 35/1.4 som inte bara är dyr. Den är omvittnat lika dålig som siffran på prislappen är hög. Antagligen världsrekord i mjuk mittskärpa, rejäl kantoskärpa och mest CA för pengarna.

Nu ska ju Sony modifiera G-serien, enl utsago. Samtidigt har man ingen FF i produktion som det går att sätta objektiven på. Alltså är det svårt att sälja de gamla objektiven utom till de som redan har en utgången FF.

Jag har ingen bra tolkning av den strategin heller.

De kan ju plocka fram bra gluggar som inte är Zeiss till anständiga priser. DT 16-50/2.8 SSM är ju riktigt bra, men är APS-C.

Går vi sedan till NEX-serien blir det ännu konstigare. Folk ropar ju på E-mountgluggar sedan länge, men de kommer i snigefart.

Men det tycks vara något besyynerligt med just objektiv. Vi kan ta den gamla "Moraklockan" t ex. Det är ett smeknamn på Canons EF 50/1.4 USM, som under hela sin existens har varit svår att fokusera p g a att fokusmotorns kuggar är grovhuggna och få till antalet vilket skapar ett spel i maskineriet. Därtill är det ingen äkta usm som sitter i gluggen, fast den fungerar som en sådan i så måtto att man kan slipper koppla om objektivet till MF för att vrida på fokusringen.

Varför åtgärdas inte det?

Däremot spottar alla märken fram billiga, ljussvaga APS-C zoomar.

Så, sorry Mats. Jag har inga bra svar men undrar detsamma som du. Enda svaret jag fått är att det är svårare att göra nydanande objektiv än kameror. Men jag kan inte heller förstå varför exv Sony inte tillverkar många objektiv av den typ som är efterfrågade.

//Lennart

Helt riktigt, håller med dig. Men många av oss pojkar tittar på hästkrafter, Knop eller varför inte 0-100. Vad Anders Persson i Rakvattnet upplever som snabbt kan ju betyda allt mellan himmel och jord.

Märbara resultat är rena fakta, sedan finns så klart ett hundra andra variabler, som har betyelse för önsvärda resultat.

Annars håller jag med dig till fullo.

//Bengt.

Som allroundkamera i den högre prisklassen för vanliga dödliga är nog A77 oslagbar. I många fall slår den långt dyrare kameror på fingrarna. Sedan finns det förstås fall där den inte är bäst, eller ens bra, men generellt finns ingen anledning att välja en Canon eller Nikon för den som vill ha en avancerad kamera och inte redan har en massa prylar från en av dem, tycker jag.

Att det är glest med nya objektiv jämfört med kameror tycker jag inte är så konstigt. Att hitta på en massa funktioner som styrs av elektronik är förhållandevis billigt jämfört med optik som kräver en vansinnig precision. Jag såg någon video från den där tillverkaren som börjar på C där de sa nåt om att om man förstorar objektivet till en storlek som en stadion (en stor en) så motsvarar toleranserna ungefär ett visitkorts tjocklek för att det ska fungera rätt. Det förklarar kanske till viss del att det ibland blir fel i objektiv som masstillverkas.

Supertelen och annat som säljs i mycket mindre upplagor än t.ex. en 24-70 handtillverkas till största delen, och där har de nog inte så många returer heller (det gäller förstås alla tillverkare). Men visst, en 70-200/4 borde de kunna spotta ur sig (Sony och Nikon). Att de inte gjort det är nog för att det inte är såå himla enkelt :)

//Lennart

Ja men din kamrat Leif har ju inte nöjt sig med en Begangnad EOS 500D utan köpt en värstingkamera för 32000 Kr, med en 40 sidor lång manual som förklarar autofokusen enbart. Men storsint är ju den gode Leif, det kan jag hålla med om.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar