(Borde väl vara separat ämne egentligen och inte ens i Sonyforumet, men tar ändå tillfället att posta det här i "diverse-tråden" för det blir säkert bättre svar då .-))
Varför är objektiv så dyra och så segt för tillverkarna att ta fra nya.
Alltså en kamera är ju ohyggligt komplicerad i jämförelse med massor av elektronik och mekanik och rörliga grejer. Hur jäkla mycket komponenter som helst ju.
Ett objektiv är ju bara några slipade glasbitar och lite gängade rörbitar.
Ja, ok då lite mer grunkor är det, men förhållandevis enkla konstruktioner ändå.
De optiska konstruktionerna är ju rätt så klara vid det här laget. Det är väl inte så mycket uppfinnande på nytt för att man ska få ett lite annat brännviddsområde eller ljusstyrka.
T.ex. Sony har inget billigt 70-200/4 som Canon har. Nä om det finns efterfrågan på det så borde de väl konstruera ett sånt. Borde de klara på några dagar kan man tycka.
Hur svårt kan det vara?
De skulle ju tom kunna snegla på de andra tillverkarnas designer. Så himla stor uppfinningshöjd är det väl inte så det är skyddade konstruktioner med olika linsgrupper, bara att göra ungefär likadant och annan design.
Fokusmotor, elektronik, fattningar osv. är väl mest bara att plocka ihop färdiga komponenter.
med dagens verktyg finns det säkert avancerade CAD-program som skapar den optiska designen och räknar ut hur linserna ska sitta ihop. Sen är det bara att bygga på med lite rördelar, olika stignigar och passningar mm. Tilverkningsmässigt är det ju simpelt idag med avancerade formverktyg och datorstyrda fräsar osv.
Begriper inte varför det ska ta åratal att konstruera ett simpelt objektiv och att de ska kosta tiotusentals kronor. Kameror släppte ju Sony på löpande band med några månaders mellanrum när de härjade som värst med A2xx och A3xx-modellerna.
/Mats
Bra fråga!
Faktiskt också kanske mer aktuell i en Sonytråd än i en dito Canon/Nikon. Ja, hur svårt kan det vara? Att skapa något nydanande rent optiskt är nog, efter vad jag läst och inhämtat från diverse folk som jobbat med optik i olika sammanhang, faktiskt förbannat svårt. Det sker små hopp då och då på främst telesidan och vidvinkelzoomsidan.
De flesta tillverkare idag har väl uppfunnit hjulet på nytt många gånger. Just därför att det inte längre finns några direkta hemligheter. Nästan vartenda normalobjektiv bygger på den urgamla planarkonstruktionen från Zeiss, vilket man se på olika sprängskisser.
Därför är ju frågan intressant varför Sony inte plockar fram ett 70-200/4 när den objektivtypen är efterfrågad. Jag har inget bra svar. Ligger väl någon form av strategi jag aldrig kommer att begripa bakom det hela.
En annan fråga som kommer upp med jämna mellanrum är varför Sonys primegluggar oftast är rejält mycket dyrare än konkurrenternas. Zeisserien innehåller bl a 24-70/2.8 och 16-35/2.8 som är många tusenlappar dyrare än Canons och Nikons.
Därtill är de ojämna i kvaliteten (vilket jag fått bevisat för mig ett antal gånger) och svåra att justera. Deras SSM-motorer för AF går inte att ställa elektroniskt utifrån på samma sätt som Canons USM. Felfokuserande objektiv måste shimsas. Canons motsvarighet är också ojämn, men nu görs en version II.
Sonys G-serie är gammal som gatan och bygger på gamla modifierade Minoltakonstruktioner. Den innehåller en av världens dyraste 35/1.4 som inte bara är dyr. Den är omvittnat lika dålig som siffran på prislappen är hög. Antagligen världsrekord i mjuk mittskärpa, rejäl kantoskärpa och mest CA för pengarna.
Nu ska ju Sony modifiera G-serien, enl utsago. Samtidigt har man ingen FF i produktion som det går att sätta objektiven på. Alltså är det svårt att sälja de gamla objektiven utom till de som redan har en utgången FF.
Jag har ingen bra tolkning av den strategin heller.
De kan ju plocka fram bra gluggar som inte är Zeiss till anständiga priser. DT 16-50/2.8 SSM är ju riktigt bra, men är APS-C.
Går vi sedan till NEX-serien blir det ännu konstigare. Folk ropar ju på E-mountgluggar sedan länge, men de kommer i snigefart.
Men det tycks vara något besyynerligt med just objektiv. Vi kan ta den gamla "Moraklockan" t ex. Det är ett smeknamn på Canons EF 50/1.4 USM, som under hela sin existens har varit svår att fokusera p g a att fokusmotorns kuggar är grovhuggna och få till antalet vilket skapar ett spel i maskineriet. Därtill är det ingen äkta usm som sitter i gluggen, fast den fungerar som en sådan i så måtto att man kan slipper koppla om objektivet till MF för att vrida på fokusringen.
Varför åtgärdas inte det?
Däremot spottar alla märken fram billiga, ljussvaga APS-C zoomar.
Så, sorry Mats. Jag har inga bra svar men undrar detsamma som du. Enda svaret jag fått är att det är svårare att göra nydanande objektiv än kameror. Men jag kan inte heller förstå varför exv Sony inte tillverkar många objektiv av den typ som är efterfrågade.
//Lennart