Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag vet inte om du försöker vara lustig, men det är ju inte direkt ovanligt att både stora och små tillverkare ändrat i menyerna i nya modeller. Att de som testar kamerorna kommenterar sådant är inte heller direkt konstigt.
Menysystemet i min Nex är bedrövligt, och om och när det görs om skulle jag bli förvånad om inte keameratestarna kommenterar det, även rättningar som de inte tänkt på tidigare.
Tycker det är väl mycket trams om tester och testare i det här forumet, som inte har ett dugg med verkligheten att göra
Jag tror inte menysystem kan vara bra. Problemet med menysystemen i kameror är att moderna kameror idag har så många funktioner att hur man än väljer att hantera dessa så blir det antingen en jäkla massa flikar eller som i NEX 7:s fall ikoner. I värsta fall har man ännu djupare strukturer som effektivt döljer de alternativ som finns, vilket ibland tenderar att bli en lek a la skattjakten när man letar efter det man söker.
Professor Lars Kristiansson på Chalmers forskade i detta och om jag inte missminner mig så kom han fram till att 7 +- 1 alternativ i menyer var en gräns som folk max kunde hantera utan att hjärnan tvingades växla om för att hantera situationen. Den andra stressnivån var om man bara hade två alternativ att välja mellan som skulle vara extra stressande eftersom man då löpte 50% risk att "välja fel", vilket en del skulle uppleva som ångestframkallande . NEX 7:a menysystem innehåller allt det där, men det är det väl inte ensamt om.
Min korta reaktion på kritiken mot NEX 7:s menysystem är att den som nojar på det nog inte riktigt fixat att konfigurera om gränssnittet i kameran så att det passar användaren. Efter omkonfiguration av Tri Navi med hjälp av menyerna, så behöver jag pratiskt taget bara gå in i menyerna av ett enda skäl och det är för att formatera. Ställer man så om i menyerna så att de ska öppna sig på samma ställe man var förra gången så är ju inte det heller något problem.
Jag kan faktiskt inte förstå att folk har problem med detta. Gränsnittet i NEX 7 är så våldsamt flexibelt att den som kamera kan visa upp väldigt olika ansikten mot användaren. Den levereras konfigurerad på ett sätt men ingen tvingar en att leva med det. Det är värt att lägga lite tid på att få kameran precis som man vill och jag tror att de allra flesta nog kan få en konfiguration som passar den enskilde väldigt väl. Tri Navi är nog efter peakingen det bästa som hänt mig som kameraanvändare sedan 2005 då antiskak kom.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Kristiansson