Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt
- Trådstartare FlyerOne
- Start datum
Photocon
Aktiv medlem
Canons 40D från 2007 beter sej exakt som A77 gör idag så överlägsen kan man ju inte kalla A77 i de fallet, snarare efterbliven ;-)
Sen får du nog sätta dej in i hur AF arbetar i andra märkens kameror och objektiv, för speciellt insatt i nåt annat än Sony verkar du ju inte vara, samt även sätta dej in i hur AF bör fungera i olika tillämpningar med rörliga motiv.
Med stilla motiv är AF inga problem för någon och Sony fixar de utmärkt, kanske t.o.m. bäst...
Tja, 40D;s AF ör ingen dålig referens precis. Hade en sådan apparat. Men innan den här tråden börjar likna det skatbo en sportfiskare som är ovan vid gamla obromsade mulitplikatorrullar brukar fixa till så slänger jag på ett framfusigt sätt fram frågan:
Hur många har kört en 7D parallellt med en A77? Givetvis inte många. Jag anser att det är först efter att man gjort det som man fullt ut vet om den ena eller andra passar ens fotograferingssätt.
Spekulera och ifrågasätta kan man göra utan att kört någon av dem, men det svaret man önskar veta vs den egna fotograferingen får man bara små aningar om utan att prova. Det rör sig om 2 fantastiska kameror med lite olika för- och nackdelar.
Okej, typiskt tråkigt inlägg av mig. Men jag har skrivit rätt många OT-inlägg i mina dar så tillåt mig att vara torr och tråkig.
//Lennart
Photocon
Aktiv medlem
Det här är sorgligt, hur vore det om ni grabbar höll er till att kritisera produkter istället för varandra? Har läst i andra trådar att Sonytråden ska vara så trevlig, misstänker att det är denna som åsyftas. Trevlig? Jo tjena!
Jo, men det har varit rätt trevlig. Det är i slutet av månaden så de flesta verkar fått sin mens samtidigt. Så det blir mest OB-inlägg. Tråden rätar upp sig.
//Lennart
phool
Aktiv medlem
Jo, men det har varit rätt trevlig. Det är i slutet av månaden så de flesta verkar fått sin mens samtidigt. Så det blir mest OB-inlägg. Tråden rätar upp sig.
//Lennart
Hoppas att det inte är "always" på detta vis
Photocon
Aktiv medlem
Jag vet att det är en populär mytbildning att Sony-kameror aldrig blir testade och att om de blir det så vinner de aldrig
- Kamera & Bild testade den (webbpublicerat 2011-01-10).
- Pryltidningen M3 testade den (enskilt test, webbpublicerat 2010-12-15) och knappt ett år senare (2011-08-17) fick den utmärkelsen "Bästa instegskamera" när vi sammanfattade det senaste årets systemkameratester.
Ja, det är en sorglig mytbildning. Likaså myten om köpta testare. Hoppas vi kan begrava de myterna någon gång. Däremot finns det bättre och sämre tester.
Jag kan visserligen reta mig ibland på att det förekommer faktafelaktigheter i tester. Fast det är ju lätt för mig att i efterhand upptäcka dessa OM jag har råkar ha den kameran och hunnit bekanta mig mer med den än testaren. Vidare kan det kommit FW-uppgraderingar som inte fanns när testaren hade kameran i sina nävar.
Nej, Sonyanvändare har ibland ett tråkigt sätt att se sig själva som "underdogs". Varför förstår jag inte.
Men slutligen Martin, så är det väl faktiskt så att det finns bättre och sämre tester. Precis som det finns läsare som tolkar testerna som en viss potentat tolkar den heliga skrift.
Personligen läser jag numera i stort sett endast mätbara jämförelser om flera kameror testas samtidigt.
Men ibland slinker en "vanlig" test in bland lektyren.
Mvh//Lennart
jeduven
Aktiv medlem
Tja, 40D;s AF ör ingen dålig referens precis. Hade en sådan apparat. Men innan den här tråden börjar likna det skatbo en sportfiskare som är ovan vid gamla obromsade mulitplikatorrullar brukar fixa till så slänger jag på ett framfusigt sätt fram frågan:
Hur många har kört en 7D parallellt med en A77? Givetvis inte många. Jag anser att det är först efter att man gjort det som man fullt ut vet om den ena eller andra passar ens fotograferingssätt.
Spekulera och ifrågasätta kan man göra utan att kört någon av dem, men det svaret man önskar veta vs den egna fotograferingen får man bara små aningar om utan att prova. Det rör sig om 2 fantastiska kameror med lite olika för- och nackdelar.
Okej, typiskt tråkigt inlägg av mig. Men jag har skrivit rätt många OT-inlägg i mina dar så tillåt mig att vara torr och tråkig.
//Lennart
Intr tråkigt alls Lennart! Känner mej riktigt träffad och det ska verkligen bli kul att hälsa på vid Bolmens strand och provskjuta lite av varje...kanske t.o.m. G ligger kvar där på sjön med sina "red sails in the sunset"
Återstår att se när det passar bara men nångång mellan15 juli och 1 augusti ser ut att passa bra för en luffartripp söderöver. Hoppas du är hemma då och inte är ute och dräller med A77/D800, kelinga eller rent av med G...
Fridens!
Photocon
Aktiv medlem
Intr tråkigt alls Lennart! Känner mej riktigt träffad och det ska verkligen bli kul att hälsa på vid Bolmens strand och provskjuta lite av varje...kanske t.o.m. G ligger kvar där på sjön med sina "red sails in the sunset"
Återstår att se när det passar bara men nångång mellan15 juli och 1 augusti ser ut att passa bra för en luffartripp söderöver. Hoppas du är hemma då och inte är ute och dräller med A77/D800, kelinga eller rent av med G...
Fridens!
Vi får se tiden an. OM det blir av så kan du kanske övernatta i lilla våningen i stan istf för att terrorisera vandrahemmet intill det offentliga badet. Det klagades därifrån sen förra gången på att en filur satt uppflugen i en tall och plåtade in i omklädningsrummen.
Frid på dige själv du!
//Lennart
Ja, det är en sorglig mytbildning. Likaså myten om köpta testare. Hoppas vi kan begrava de myterna någon gång. Däremot finns det bättre och sämre tester.
Jag tror det generella problemet med tester och testare är att det finns en mycket stor tids- och kostnadspress kring tester - kort sagt att testare allt för ofta har mycket bråttom. Det är ju inte ovanligt att bara få ha en ny kamera i några dagar innan den skall vidare till nästa testare. (Det är ont om demo-kameror) Eftersom majoriteten av produkttestare (det här gäller inte bara kameror) är frilansare så kan de inte bara släppa allt de har för händer och kasta sig över den nya prylen utan får försöka hinna testa den på överblivna stunder mellan andra sedan tidigare bokade uppdrag. Kort sagt: Tidspress.
Slutresultatet är slarviga gjorda tester. Och ja, jag håller med om att långt ifrån alla tester är bra. Jag är smärtsamt medveten om att jag själv då och då missar saker. Jag är även medveten om att det finns andra produkttestare som tar mer lätt på uppgiften än jag och många av mina mer ambitiösa kollegor gör. Ett gammalt favoritexempel är ju det här:
http://extra.expressen.se/pdf/kameratest.pdf
(älskar "ordlistan")
Problemet jag har med den typen av "tester" är ju att de får oss övriga testare att framstå i dålig dager.
Nej, Sonyanvändare har ibland ett tråkigt sätt att se sig själva som "underdogs". Varför förstår jag inte.
Jag tror det är en vanlig reflex hos många som har en produkt från ett märke som inte dominerar marknaden. Det gick att se samma typ av underdog-känsla hos Nikon-ägare visavi canon fram till D3 dök upp 2007 och sedan har det i perioder synts mycket sådant hos Canon-folk visavi Nikon. Det är inte unikt för Sony-ägare.
Jag skriver ju mycket för pryltidningen M3, en inte ovanlig kritik i de läsarmejl jag får där (angående kameratester) är att vi testar för mycket Samsung och Sony och för lite Canon och Nikon
PMD
Aktiv medlem
Stellan Skarsgård förundrade flera av dom övriga Amerikanska kända skådespelarna på så vis att Stellan hälsade alltid på alla han mötte när han kom till inspelningsplatserna, han pratade och hälsade på städare och springpojkar, högmod går före fall som dom säger, Rickard Dreifus nämde det är om den ovanliga mannens egenskaper från Sverige.
Ja, det var ovanligt. Det vanliga är ju att svenskar inte hälsar alls.
PMD
Aktiv medlem
T.ex. en motocrossåkare när man står så till att det finns ett buskage i vägen på ett ställe. Man följer mcåkaren och tar bilder innan hindret, sedan sortsätter att panorera, men släpper upp avtrycket när den är bakom buskaget och fotograferar igen när han kommer fram och kameran blixtsnabbt sätter fokus helt korrekt.
En sådan situation klarar min Nikon F2 galant!
PMD
Aktiv medlem
Vad bra, då slipper man lära sig att fotografera.
Riktigt givande hobby, eller?
Alla gånger! Man får inte vara konservativ och förkasta nya moderna finesser.
PMD
Aktiv medlem
Dels att släta över och komma med oväsentligheter (det du Per!)
Tack, tack!
Bengf
Aktiv medlem
Jag vet att det är en populär mytbildning att Sony-kameror aldrig blir testade och att om de blir det så vinner de aldrig
- Kamera & Bild testade den (webbpublicerat 2011-01-10).
- Pryltidningen M3 testade den (enskilt test, webbpublicerat 2010-12-15) och knappt ett år senare (2011-08-17) fick den utmärkelsen "Bästa instegskamera" när vi sammanfattade det senaste årets systemkameratester.
Ja då minns jag galet, fröderberg fick frågan om A55 skulle testas, kommer senare, vi testar alla nya kameror sade han, Är du säker på att det var en riktig test av A55, har för mig att det skrevs bara lite grann för den var så lik A33. Fröderberg missade nämligen hur AF:en fungerade och sade att den låste AF på första och sedan smattrade 7b/s. den tog 10b/s med AF mellan varje skott.
Nu menade jag dom största tidningarna som Foto och Kamera & Bild. men kanske dumt av mig att klaga på att Sveriges största Fototidning Foto inte testar A55, som jag dessutom prenumererar på sedan 10 år någonting.
Sedan vill jag tillägga att jag har aldrig påstått att någon Sonykamera är bättre än Canon/Nikon, nu skriver du inte eller att det är så, men bara som repetering. Sedan fick A55 Golden Award av DPReview
Photocon
Aktiv medlem
Ja då minns jag galet, fröderberg fick frågan om A55 skulle testas, kommer senare, vi testar alla nya kameror sade han, Är du säker på att det var en riktig test av A55, har för mig att det skrevs bara lite grann för den var så lik A33. Fröderberg missade nämligen hur AF:en fungerade och sade att den låste AF på första och sedan smattrade 7b/s. den tog 10b/s med AF mellan varje skott.
Nu menade jag dom största tidningarna som Foto och Kamera & Bild. men kanske dumt av mig att klaga på att Sveriges största Fototidning Foto inte testar A55, som jag dessutom prenumererar på sedan 10 år någonting.
Sedan vill jag tillägga att jag har aldrig påstått att någon Sonykamera är bättre än Canon/Nikon, nu skriver du inte eller att det är så, men bara som repetering. Sedan fick A55 Golden Award av DPReview
Fast handen på hjärtat, Bengt, är det egentligen inte så att det i slutänden betyder fasiken så mycket mer om man själv trivs med sin utrustning, oavsett märke och vad FOTO, Dpreview m fl än anser.
Om man vänder på det lite så vore det ju ganska hemskt om all världens testare hade stämt upp en stor hallelujakör över en kamera som man då köper och sedan inte tycker är bra.
Har man det verktyg man är i harmoni med finns ju ingen anledning att söka varken bekräftelse eller motsägelse i någon test.
//Lennart
Bengf
Aktiv medlem
Fast handen på hjärtat, Bengt, är det egentligen inte så att det i slutänden betyder fasiken så mycket mer om man själv trivs med sin utrustning, oavsett märke och vad FOTO, Dpreview m fl än anser.
Om man vänder på det lite så vore det ju ganska hemskt om all världens testare hade stämt upp en stor hallelujakör över en kamera som man då köper och sedan inte tycker är bra.
Har man det verktyg man är i harmoni med finns ju ingen anledning att söka varken bekräftelse eller motsägelse i någon test.
//Lennart
Du har så klart rätt i dina tankegångar, vad som skiljer mellan oss är nog att jag representerar ( inbillar jag mig )-en stor grupp av en konsumenttyp som gärna söker viss bekräftelse på grund av bristande erfarenhet, precis som du anade och skriver ovan.
Men jag kanske inte når fram med hur jag tänker igentligen, Har inga problem med att A77 får kritik för tex följande AF Herr Nilsson och Martin A. kom faktiskt fram till samma sak. Saklig kritik ( som vi alla uppfattar olika ) är en viktig del för alla konsumenter i förhoppningen att tillverkarna lyssnar.
Man behöver inte alltid vara expert för att upptäcka vissa mänskliga egenskaper som att när en ny modell kommit som skall ersätta den gamla, så börjar helt plösligt en massa bekymmer komma i dagen om hur gamla modellen var att använda, och man erkänner tokigheter, som man tidigare försvarat med hull och hår.
Vissa saker fassnar som sagt, Foto testade den då nya 1DS MK III ( 21Mp )- osäker nu på korrekt beteckning )- Och dom beskrev menyhanteringen som betydligt bättre än föregångaren ett klart lyft så att säga. Vän av ordning undrar då hur en så stor tillverkare kunde knåpa i hop en så bristande lösning i gamla modellen.
//Bengt.
Bengf
Aktiv medlem
Vet inte om det går att dra paraleller till fotbollskommentatorer och fotorecensenter. När Strömberg går i gång och beskriver världsstjärnor på planen så gör han det som gammal landslagsman och prospelare, hans egen favoritsport höjs till skyarna som gud själv bara kunnat ana.
När storstjärnorna missar fina chanser gång på gång så kommer förklaringarna på löpande band, varför det inte blev mål, kanske skon var dåligt knuten till och med ( inte lång borta med en sådan förklaring )
Fotonördarna blir till sig i trasorna när en ny och dyr yrkesmodell ser dagens ljus, här finns många Strömbergare som går i gång, Strömbergare finns i alla led och han finns nog lite tillmans oss dom flesta ingen undantagen.
När svensk spelar som bara är medelrankad missar en halvchans, så skulle han så klart gjort mål, men när Ronaldo missar flera så känner han nog av någon liten skada eller så.
Vad gäller kameramodeller så rättas många fel till med firmware som dyker upp under åren, många recensenter har inte sett några fel med kameran, men rapporterar glatt om att nu skall det och det rättas till med FirmWare för visst jag det fanns visst lite konstigheter trots allt.
//Bengt.
När storstjärnorna missar fina chanser gång på gång så kommer förklaringarna på löpande band, varför det inte blev mål, kanske skon var dåligt knuten till och med ( inte lång borta med en sådan förklaring )
Fotonördarna blir till sig i trasorna när en ny och dyr yrkesmodell ser dagens ljus, här finns många Strömbergare som går i gång, Strömbergare finns i alla led och han finns nog lite tillmans oss dom flesta ingen undantagen.
När svensk spelar som bara är medelrankad missar en halvchans, så skulle han så klart gjort mål, men när Ronaldo missar flera så känner han nog av någon liten skada eller så.
Vad gäller kameramodeller så rättas många fel till med firmware som dyker upp under åren, många recensenter har inte sett några fel med kameran, men rapporterar glatt om att nu skall det och det rättas till med FirmWare för visst jag det fanns visst lite konstigheter trots allt.
//Bengt.
afe
Aktiv medlem
Jag vet inte om du försöker vara lustig, men det är ju inte direkt ovanligt att både stora och små tillverkare ändrat i menyerna i nya modeller. Att de som testar kamerorna kommenterar sådant är inte heller direkt konstigt.
Menysystemet i min Nex är bedrövligt, och om och när det görs om skulle jag bli förvånad om inte keameratestarna kommenterar det, även rättningar som de inte tänkt på tidigare.
Tycker det är väl mycket trams om tester och testare i det här forumet, som inte har ett dugg med verkligheten att göra
Menysystemet i min Nex är bedrövligt, och om och när det görs om skulle jag bli förvånad om inte keameratestarna kommenterar det, även rättningar som de inte tänkt på tidigare.
Tycker det är väl mycket trams om tester och testare i det här forumet, som inte har ett dugg med verkligheten att göra
Bengf
Aktiv medlem
Jag tror det generella problemet med tester och testare är att det finns en mycket stor tids- och kostnadspress kring tester - kort sagt att testare allt för ofta har mycket bråttom. Det är ju inte ovanligt att bara få ha en ny kamera i några dagar innan den skall vidare till nästa testare. (Det är ont om demo-kameror) Eftersom majoriteten av produkttestare (det här gäller inte bara kameror) är frilansare så kan de inte bara släppa allt de har för händer och kasta sig över den nya prylen utan får försöka hinna testa den på överblivna stunder mellan andra sedan tidigare bokade uppdrag. Kort sagt: Tidspress.
Slutresultatet är slarviga gjorda tester. Och ja, jag håller med om att långt ifrån alla tester är bra. Jag är smärtsamt medveten om att jag själv då och då missar saker. Jag är även medveten om att det finns andra produkttestare som tar mer lätt på uppgiften än jag och många av mina mer ambitiösa kollegor gör. Ett gammalt favoritexempel är ju det här:
http://extra.expressen.se/pdf/kameratest.pdf
(älskar "ordlistan")
Problemet jag har med den typen av "tester" är ju att de får oss övriga testare att framstå i dålig dager.
Jag tror det är en vanlig reflex hos många som har en produkt från ett märke som inte dominerar marknaden. Det gick att se samma typ av underdog-känsla hos Nikon-ägare visavi canon fram till D3 dök upp 2007 och sedan har det i perioder synts mycket sådant hos Canon-folk visavi Nikon. Det är inte unikt för Sony-ägare.
Jag skriver ju mycket för pryltidningen M3, en inte ovanlig kritik i de läsarmejl jag får där (angående kameratester) är att vi testar för mycket Samsung och Sony och för lite Canon och Nikon
Det var Sony själva som satt sig i en besvärlig position, Dom började bra med A700 och FF-kameran A900, följde upp med 3st mycket fina instegskameror med lite olika prisskilnader allt väl så länge.
Sedan kom 16 eller 17 plastiga kameror som inte var bättre än den tidiga A350, kamerorna var i princip likadana med lite olika grepp bara. A580 skulle självklart haft en magnesiumkropp och en bättre sökare, ( Sony hade inte läst på om det Minolta var bra på som stora ljusa fina sökare tex. )
Inte så konstigt att Sonyägare ser sig som underdog när Canon/Nikon säljer 15ggr mer kameror, det är ju ett statement som inte går att kringgå, det är också något som en Sonyägare ofta får höra vid alla möjliga tillfällen.
Samtidigt så kan forfarande vissa personer i Sonytrådar undra om A580 har samma sensor som D7000 eller Pentax K5. Sonyfolk vet generellt mycket mera om Canon/Nikon än vad dom samman vet om Sony med vissa undantag då, Kolla bakåt bara vad SonyGunnar skrivit km-långa brev om hur Sony´s lite speciella Live View fungerar, makalöst vad han fått förklara tex att det går att köra bildserier genom monitorn, många tror fortfarande inte på det.
För övrigt tror många att Nexarna är eget märke, för den köps även av C/N ägare. sedan kan jag personligen tycka att det är tråkigt att Sigma gör bättre objektiv till billigar pris än Sony själva, inte en klockren marknadsföring precis.
Sedan tror jag att vissa testfirmor favoritiserar vissa märken och är mera toleranta och överslätande mot vissa brister. Det är min åsikt och den står jag för, även Sony har snälla ambassadörer med lite vita lögner.
//Bengt.
jeduven
Aktiv medlem
Själv har jag lite svårt att förstå den här "bästmentaliteten" bland konsumenter när det gäller tillverkare av utrustning. Visst är teknik kul att diskutera runt men att det alltid verkar ske enbart för att kora vinnare av ditten och datten är ju inte speciellt bra för varken diskussionerna eller egen kunskapsnytta.
Jag är med i en naturfotoförening som arrangerar fototräffar lite här o var runt om i Norden. Trevliga träffar med alla kamera- och objektivmärken representerade och de enda vi resonerar om är bilder, bildteknik och spännande fotoplatser samt ger varandra tips om utrustningar och dess användande - filter, stativ, objektiv, exponeringar, efterbehandling, arbetsflöde o vad intressant som än må komma på tal men aldrig ett ord om att "mitt är bättre än ditt". Vi har bara kul och utvecklas...tillsammans.
Livet är ingen tävling!..
Jag är med i en naturfotoförening som arrangerar fototräffar lite här o var runt om i Norden. Trevliga träffar med alla kamera- och objektivmärken representerade och de enda vi resonerar om är bilder, bildteknik och spännande fotoplatser samt ger varandra tips om utrustningar och dess användande - filter, stativ, objektiv, exponeringar, efterbehandling, arbetsflöde o vad intressant som än må komma på tal men aldrig ett ord om att "mitt är bättre än ditt". Vi har bara kul och utvecklas...tillsammans.
Photocon
Aktiv medlem
Det är en vacker sentens som jag gärna skulle vilja se som en fundamental sanning. Öppnar upp för en hel del filosofiska resonemang.
Nu är det väl ändå så att livet faktiskt består av en stor kamp för just livet. Det kan vi nog alla se rent empiriskt. Grupp ställs mot grupp, individ mot individ. Maratonloppet till köttgrytorna och mer makt är ofta helt hänsynslös men döljs nödtorftigt av schablonartade klyschor.
Dock är fototräffarna du beskriver ett exempel på hur det fotografiska livet inte behöver vara någon kamp utan en källa till kollektiv glädje och nytta.
//Lennart