Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Fåglar har heller inget emot att flyga i vägen för varandra. :)

Nä, och varför i hela friden skuile man då vilja ha fokus på den fågeln som är bakom den andra??? Förbaskat bra, eller? Har dom där sega Canon och Nikon-kamerorna någon röntgenfunktion, eller? Ursäkta mig, men det är faktiskt urbota dumt.

Bättre då att medan det är en fågel i vägen så kan man ftografera den skarpt och sedan när den inte längre är i vägen så kan man ftogafera den första igen med skärpa!

Går ju bra med snabb serietaging dessutom, speciellt som AF-systemet kan arbeta kontinuerligt under serietagningen och inte behöver stoppa upp och bara få en kort bråkdel på sig mellan bilderna.

/Mats

Nä, och varför i hela friden skuile man då vilja ha fokus på den fågeln som är bakom den andra??? Förbaskat bra, eller? Ursäkta mig, men det är faktiskt urbota dumt.

Bättre då att medan det är en fågel i vägen så kan man ftografera den skarpt och sedan när den inte längre är i vägen så kan man ftogafera den första igen med skärpa!

Går ju bra med snabb serietaging dessutom, speciellt som AF-systemet kan arbeta kontinuerligt under serietagningen och inte behöver stoppa upp och bara få en kort bråkdel på sig mellan bilderna.

/Mats

Du har nog aldrig testat.

Tex panorerar du åt vänster och har en fågel fint i sökaren och kommer snart ha den i lagom avstånd, plötsligt kommer en från annat håll in i bilden och af börjar istället fokusera på den och då är det kört. När Sony får funktionen förstår du nog nyttan.

Nä, och varför i hela friden skuile man då vilja ha fokus på den fågeln som är bakom den andra??? Förbaskat bra, eller? Har dom där sega Canon och Nikon-kamerorna någon röntgenfunktion, eller? Ursäkta mig, men det är faktiskt urbota dumt.

/Mats

Naturligtvis vill man (oftast) inte ha en bild av fågeln (eller fotbollsspelaren) som är dold av något annat, men det är ofta så att man vill följa just den fågeln (eller fotbollsspelaren). I de fallen är det ganska trist om autofokusen får för sig att följa något annat som kommer i vägen.

Om du själv provat detta och kan visa att det inte är på det viset får du gärna göra det :)

Naturligtvis vill man (oftast) inte ha en bild av fågeln (eller fotbollsspelaren) som är dold av något annat, men det är ofta så att man vill följa just den fågeln (eller fotbollsspelaren). I de fallen är det ganska trist om autofokusen får för sig att följa något annat som kommer i vägen.

Om du själv provat detta och kan visa att det inte är på det viset får du gärna göra det :)

Jag skulle vilja prova, men har tvärr inte möjlighet att skaffa en A77 precis nu. Får gå på andras utsgor som provat när man diskuterat detta utanför forumet.

T.ex. en motocrossåkare när man står så till att det finns ett buskage i vägen på ett ställe. Man följer mcåkaren och tar bilder innan hindret, sedan sortsätter att panorera, men släpper upp avtrycket när den är bakom buskaget och fotograferar igen när han kommer fram och kameran blixtsnabbt sätter fokus helt korrekt.

Samma situation med Canon EOS 7D. Följer åkarenn ävn genom buskaget, men kameran fixar inte det att fokusera på den och när den kommer fram efter så hinner inte kameran sätta fokus på åkaren innan ögónblicket är förbi.

Den som kommer med obekräftade uppgifter här är du/ni som inte har testat alls med A77. AF ä ruskigt snabb på den här kameran så att tappa följe en kort tid är inte så farligt för att fokus hittar tillbaka så blixtsnabbt. På de där andra slöa kamerorna so inte är alls lika snabba så funkar det helt enkelt inte och då kan en sådan där tröghet delvis avhjälpa den stora bristen, men långt ifrån alltid.

Troligen snart kommer de med sina A77or att ge fler exempel på A77ans förträfflighet tack vare det överlägset rappaoch exakta AF-systemet.

Bristen är kameror so minte har lika snabb AF och inte hänger med. I de falen kan det vara bra med ytterligare en annan tröghet för att försöka motverka det.

/Mats

Ja det är ju jpg-fotografen som har det stora komplicerade arbetet att lära sig använda allt bjäfs, vilket är lite olyckligt, eftersom de är just jpg-fotografer bara för att göra det enkelt för sig.

/Bengt

Både och Bengt. Med iAuto så sköter ju kameran val av stilar berorende på motivet och då blir det väl inte så svårt? Med gula iAuto-läget så aktiveras även flerbildsfunktioner automatiskt på en del kompakter exv.

Jag skulle vilja prova, men har tvärr inte möjlighet att skaffa en A77 precis nu. Får gå på andras utsgor som provat när man diskuterat detta utanför forumet.

T.ex. en motocrossåkare när man står så till att det finns ett buskage i vägen på ett ställe. Man följer mcåkaren och tar bilder innan hindret, sedan sortsätter att panorera, men släpper upp avtrycket när den är bakom buskaget och fotograferar igen när han kommer fram och kameran blixtsnabbt sätter fokus helt korrekt.

Samma situation med Canon EOS 7D. Följer åkarenn ävn genom buskaget, men kameran fixar inte det att fokusera på den och när den kommer fram efter så hinner inte kameran sätta fokus på åkaren innan ögónblicket är förbi.

Den som kommer med obekräftade uppgifter här är du/ni som inte har testat alls med A77. AF ä ruskigt snabb på den här kameran så att tappa följe en kort tid är inte så farligt för att fokus hittar tillbaka så blixtsnabbt. På de där andra slöa kamerorna so inte är alls lika snabba så funkar det helt enkelt inte och då kan en sådan där tröghet delvis avhjälpa den stora bristen, men långt ifrån alltid.

Troligen snart kommer de med sina A77or att ge fler exempel på A77ans förträfflighet tack vare det överlägset rappaoch exakta AF-systemet.

Bristen är kameror so minte har lika snabb AF och inte hänger med. I de falen kan det vara bra med ytterligare en annan tröghet för att försöka motverka det.

/Mats

A77 är säkert jättesnabb med bra objektiv men jag är tveksam att den är särskilt mkt snabbare än Eos 7D med 400 5.6 L med fokusbegränsare aktiv. Och även med den kombon är trögheten guld värd.

Sony får säkert funktionen snart så kan du återgå till att försvara det svaga objektivutbudet ;)

Innan jag köpte A77:an testade jag den faktiskt på en bandymatch och lite på en träningsmatch i fotboll(det var snö ute) samt följde EN person i folkvimmel samt vanlga bilar som.Då hade jag min nästan 3 år gamla Eos 7D med också.

Resultat: Bilarna som körde mer förutsägbart fick jag fler helt skarpa bilder med A77 på bilen jag följde
Bandyn och fotbollen gav också mer skarpa bilder med A77, fast inte alltid på den spelare jag avsett.
Ett väntat resultat med tanke på trögheten.
Person i folkvimmel: likaså.vilket talar för att tröghet är att föredra ibland.

MEN jag har gjort om det efter att vant mig med A77 (7D:n var jag ju väldigt van vid) och knepet är att lätta lite på avtrycksfingret på person i folkvimmel när något kommer i vägen. Kameran hittar snabbare tillbaks till huvudmotivet än 7D vid motsvarande hantering. Funkar på fotboll också.

Mycket av det blir en vanesak. Jag plåtar sällan pippi så jag har inget att komma med där. Numera föredrar jag snabbheten framför trögheten, men tröghetsmomentet borde finnas i A77 också. Jag kan inte inse varför en kommande FW inte skulle kunna åtgärda detta. DET FINNS redan på den senaste FW en liten förbättring i menyn under AF-hastighet. Aternativen är snabb resp långsam, men långsam är fortfarande inte så "mjukt" övergående som på 7D. Alternativet fanns innan också, men gav ingen effekt alls vad jag kunde märka.

Jag körde inte A77 på 12bps utan 8bps ska tilläggas. Objektiven för resp kamera likvärdiga i specar.
Så trögare AF finns även i A77, men inte så påtaglig. Utrymme för förbättringar, alltså. Däremot uppför sig mittersta sensorgrupp väldigt pricksäkert. Tracking AF är bra under vissa omständigheter, men borde FW-uppgraderas så att trackingkvadraten inte som nu lägger sig på ett ställe där ingen AF-sensor finns. Så den funktionen använder jag aldrig

//Lennart

A77 är säkert jättesnabb med bra objektiv men jag är tveksam att den är särskilt mkt snabbare än Eos 7D med 400 5.6 L med fokusbegränsare aktiv. Och även med den kombon är trögheten guld värd.

Sony får säkert funktionen snart så kan du återgå till att försvara det svaga objektivutbudet ;)

Inlägget var inte riktat till mig, men jag vet precis vad du menar. Alla märken har ju några riktiga dräparprodukter och 400/5.6 har Canon gjort förbaskat bra. Telen och telezoomar tycker jag är Canons verkligt starka sida.

//Lennart

Vad bra, då slipper man lära sig att fotografera. :)
Riktigt givande hobby, eller?

/Mats

Ja, det var skönt att veta. Blev bekymrad först. P g a den ekonomiska situationen blir jag nog tvungen att avskeda betjänten. Jag brukar skicka ut honom och plåta åt mig, men när han fått avsked kan jag ju skicka kokerskan. Eller också får jag väl plåta själv för jag vill inte laga maten. :)

Man Mats, vi pratar om olika segment av användare och här handlar det om kompaktkameror. För de som vill och behöver och inte hinner. En del fixar inte manuella kameror. Min fru vill ha en enda knapp att trycka på och vill ändå ha bra bilder. Det får hon med sin lilla HX9V. Jag känner flera som resonerar så. Jag har t.o.m. lånat ut min A350 till en kompis som skickade tillbaka den oanvänd för han blev hely paralyserad av allt som gick att vrida och knappa på. Alla är inte som oss och nu handlade det om ett teoretiskt resonemang.

Per skrev tidigare i denna eller "Fördelen med Sony" i den diskussion som gällde teknikutvecklingen inom foto en kommentar till mitt konstaterande att för mycket teknik (läs automatik) kan göra foto lite tråkigt. Han tyckte inte det och menade säkert att tekniken kan vara kul i sig om man bara orkar sätta sig in i den. Problemet är bara att inte alla orkar det och det gör att många och företrädesvis män väljer trial and error istället. Kvinnor är ofta mer osäkra inför tekniken och klarar sig ofta bättre för att de läser och lär sig.

Jag har sett mycket sådant på andra ställen än i kameravärlden och ett bra exempel är en del folk som främst kör motorbåt utan vare sig sjökort, sjövett eller navigantionsegenskaper. Runt Vaxholm finns mängder med gamla avspärrningar mellan öarna sedan krigen och bara en del är öppnade med små passager. Annars ligger spärrarna på precis rätt djup för att man inte ska upptäcka dem men ändå gå på dem vid överfart. Ibland när jag varit ute och fiskat strömming har jag försökt varna folk som åkt förbi men de tror bara man vinkar och vinkar glatt tillbaka när de fortsätter i full strax innan det smäller. Den senaste som körde sönder en propeller var grannens dotter som inte hade en aning om dessa avspärrninngar och det hade inte hennes pappa heller. De är nya i skärgården och har ingen vana heller men de beter sig fullständigt sorglöst ändå.

Min pappa var likadan. Han läste aldrig ett sjökort för det tyckte han var onödigt och lite fjolligt. Han var lite macho som byggjobbare ofta var på den tiden. Han hade själv skrivit en visa under det militära som slutade med "men lokalsinnet är nog sämre de, för jag har sett att man måste va utrustad me, både kartfodral och kompass, om så bara man ska på dass". Så han höll sig mitt mellan stränderna och visste väl precis var han var på väg utan nån jävla karta, trodde han. Det var logiskt för honom, vilket inte hindrade att han smällde på både grynnor och avspärrningar ett antal gånger med motorhaverier och krossade bord på båten som följd. Det ändrade dock aldrig hans inställning till att läsa sjökort. Men jag ursäktar honom nästan, för han bytte faktiskt borden själv på båten (han var en jävel på yxa) men motorerna fick jag laga. Dessutom var han ju norrlänning precis som grannen och bara van vid hur det var vid Ljusnan. Han visste dock inte att man bara kan åka där måsarna simmar menfan inte där de står.

För många år sedan på midsommarafton stannade en kille i pappas förmodligen tjuvlånade fina italiensk Riva-båt utanför vår brygga och frågade hur har skulle komma till Linanäs på Ljusterö. Han hade överhuvudtaget inget sjökort utan frågade sig uppenbarligen fram. Är det inte bättre att ni lägger till istället och går vägen upp till vår dansbana istället frågade jag. Men de åkte glatt vidare. Jag hoppas de kom fram. Trial and error på sjön gör ont!

En kompis till mig och hans familj hade kräftkalas någon gång i augusti när det börjar bli mörkt. Sent på kvällen hörde de ett brak. En kille med en Fjordling hade kört i full fart mellan land och deras bryggas stenkista på Hästholmen mitt emot Ytterby på Resarö. Smällen var så fruktansvärd att hela landgången formligen blev kaffeved trots att den var gjord av stockar. Tjejen som stått upp hade fått hardtopen rakt in i munnen vid kraschen och alla hennes framtänder hade tryckts in. Hon sade att det kändes som om de satt uppe i näsan, vilket de förmodligen gjorde också. Båten landade mot en stor sten i strandkanten och det slogs upp ett stort hål i fribordet. Det gör ont med trial and error på sjön och det är inget vidare i andra sammanhang heller om det inte är forskning vi sysslar med. Killen med den båten brydde sig inte heller värst om sjökort. GPS fanns ju som sagt inte på den tiden.

Sen måste det "balanseras" lite, en får inte sticka ut och utmålas som bättre i jantelagssverige.

Ungefär som när Agfors hyllade A77s AF, men bara "måste" skriva ner den lite för det håller ju inte anseendet uppe hos en proffstidning att säga att en 12000 kr kamera från ett uppstickarmärke har fördelar framför giganternas 60000 kr monster-kameror, så han skrev att den var för snabb och myntade uttrycket 'hugger på allt" som nu ett helt community tagit till sig och fått för sig att A77ans AF är usel just därför.

Mats!

Om du nu skall anklaga mig för att ljuga, var åtminstonde anständig nog att göra det utifrån något som jag faktiskt har sagt. Inte för saker du har hittat på att jag har sagt.

Jag har aldrig "hyllat" AF i A77.
Jag "måste" inte skriva ned den.

Du behöver inte hitta på barnsliga konspirationsteorier bara för att någon råkar påpeka brister i en kamera du är blint förälskad i. Du kan helt enkelt säga att du inte håller med, och förklara varför. Det blir liksom lite mer konstruktivt att föra en diskussion på det sättet.

Jag skrev att den "hugger på allt" eftersom det var precis så den betedde sig när jag testade den. Bara för att någon har en annan uppfattning än du behöver det inte innebära att de är korrupta lögnare med en hemlig agenda att svartmåla stackars lilla Sony.

Jag tror inte ett dugg på det där, det är en stor fördel med den där snabbheten och även i fall där den skulle byta fokusobjekt så byter den blixtsnabbt tillbaka igen.

Om du faktiskt hade läst vad jag skrev, och inte varit så upptagen att hitta på konspirationsteorier så kanske du insett att jag faktiskt inte kritiserar snabbheten som sådan. Här är ett citat ur artikeln:

"Den har till exempel en mycket kort fördröjning innan den gör större omfokuseringar, och den här fördröjningen går inte, som hos Canon och Nikon, att justera. Det här gör autofokusen mycket nervös och lite svårförutsägbar när du har röriga situationer med många tänkbara motiv. Fokusen hugger på allt som den råkar peka på."

Alla autofokussystem har en liten fördröjning innan de gör större omfokuseringar. Det handlar alltså inte om de små justeringarna för att följa ett rörligt motiv, utan stora plötsliga ändringar. Utan en fördröjning skulle systemet bli ganska oanvändbart. Tänk på att AF-systemt gör oerhört många mätningar per sekund och en del av dem är helt uppåt väggarna fel. Plus att saker hastigt dyker upp och fösvinner, men som man inte vill ha fokus på. Ett AF-system kan inte reagera på precis alla värden. Problemet jag klagar på är dels att fördröjningen inför stora omfokuseringar hos A77 är för kort för många situationer, dels att den inte går att justera.

Det här är för övrigt ett fenomen som AF i Eos 1D Mark III också fick mycket kritik för (utöver de rena buggarna). Jämfört med sin föregångare Eos 1D Mark II så upplevde många fotografer Mark III som för nervös och att den högg på lite vad som helst som råkar dyka upp. Problemet är högst verkligt och mycket välkänt bland sportfotografer. Är det ett jätteproblem? Nja, det beror lite på vilka krav man har och vad man är van vid. Det är ett irriterande fenomen och något som Sony antagligen ganska enkelt kan fixa i nästa kamera.

Hur många generationer av Sony-kameror har haft AF-system som är utvecklade för sådana här extrema krav? Det vore orimligt att de skulle få till precis allt rätt i första försöket - jag tycker de fått till en överraskande bra AF i A77. Men det innebär inte att den är perfekt eller att kritik mot den beror på korrupta produkttestare.

ja men då så, då har du ju en riiktig anledning att kräla omkring i bjäfs-träsket. Spar raw-bilderna till senare.

Men varför vända det till det där hyllningstalet till skiten?

/Mats

Jag tror att marknadsavdelningarna för alla märken ser att bjäfset säljer, Jag respekterar även jpeganvändare, så DRO och HDR hjälper dom som vill använda jpeg, allt är ju inte skräp faktiskt.

Du har väl märkt att många anser att Sonys EVF, Live View, rörliga monitor också bara är bjäfs även peakingen gillas inte av alla.

Håller med om det mesta. Jag ser inte heller ner på jpeganvändare, bara på jpeg-funktionen.

Inget fel att sträcka på sig lite om man gör nåt bra som man kan vara stolt över.
Stolthet kan vara en bra egenskap och drivkraft. Högmod och översitteri är det däremot inte och en del blandar ihop dessa, som din pappa verkade ha gjort.

/Mats

Jag förstod vad farsan menade, i den gamla tiden såg allt för många ingenjörer ner på vanliga arbetare, fast det var dom som såg till att dom hade det fina jobbet.

Dom svarta händerna har alltid fött dom vita, så är det än idag, farsan menade nog att att man visst skall vara glad över sina egna framgångar, men inte låta det stiga en åt huvudet.

Stellan Skarsgård förundrade flera av dom övriga Amerikanska kända skådespelarna på så vis att Stellan hälsade alltid på alla han mötte när han kom till inspelningsplatserna, han pratade och hälsade på städare och springpojkar, högmod går före fall som dom säger, Rickard Dreifus nämde det är om den ovanliga mannens egenskaper från Sverige.

Just yrkesfotografer (framför allt de som fotograferar sport) är ju de som är den främsta målgruppen för de där svindyra teleobjektiven som vi vanliga dödliga oftast klarar oss utan ;)

Jag är inte så säker på att vad yrkesfolket använder är det som spelar mest roll - snarare vad folk ser att andra använder, och vad butikerna vill sälja mest. På den analoga tiden var det också Canon och Nikon i stort sett ensamma på proffsmarknaden för SLR-kameror, men det såldes väldigt många Pentax, Olympus och Minolta på den tiden. Ofta var dock kameror och objektiv från C och N dyrare än de från andra tillverkare då, så det spelade förstås roll - nu när allt kostar ungefär lika mycket är det förstås lättare att välja Nikon och Canon för att man råkat se att det är det pressfotograferna kör med.

Om Sony ska slå sig in på proffsmarknaden måste de göra en ganska rejäl satsning som kommer att kosta mycket pengar, och jag tror ärligt talat inte de är beredda att göra det just nu i alla fall.

Jag tror att du har väldigt rätt, mycket bra och klokt skrivet, varför skulle Sony ge sig på en hel världs superetablerade kamerasystem som dominerat världens arenor i evigheter.

Som jag skrivit förut så köptes Canon AE1 av ingenjörerna och Konika av arbetarna, ingen skillnad i bildkvalitet dock.

Men A55:an rörde om i grytan när den kom, oj vad dom särskådade den kameran in i minsta beståndsdel, vad var detta som dök upp för någonting 10b/s kunde den dra iväg, A55 ställdes mot Canons värsta prokameror, jäklar i mig om det inte var värsta cirkusen under en tid, hur genomskinligt som helst att några fick skrämselhicka, komma här och sticka upp,

Märkligt nog så testades aldrig kameran av dom svenska tidningarna, till skillnad mot den enklare A33 som hade en äldre sensor, så hadde/har A55 den nya vassa 16Mp-sensorn, det var någonting konstigt här faktiskt, mycket underligt, A55 nämdes som lite dyrare bara i förbifarten, behöver väl inte påtala att en C/N aldrig har missats av en svensk tidning.

Mats!

Om du nu skall anklaga mig för att ljuga, var åtminstonde anständig nog att göra det utifrån något som jag faktiskt har sagt. Inte för saker du har hittat på att jag har sagt.

Jag har aldrig "hyllat" AF i A77.
Jag "måste" inte skriva ned den.

Du behöver inte hitta på barnsliga konspirationsteorier bara för att någon råkar påpeka brister i en kamera du är blint förälskad i. Du kan helt enkelt säga att du inte håller med, och förklara varför. Det blir liksom lite mer konstruktivt att föra en diskussion på det sättet.

Jag skrev att den "hugger på allt" eftersom det var precis så den betedde sig när jag testade den. Bara för att någon har en annan uppfattning än du behöver det inte innebära att de är korrupta lögnare med en hemlig agenda att svartmåla stackars lilla Sony.

Om du faktiskt hade läst vad jag skrev, och inte varit så upptagen att hitta på konspirationsteorier så kanske du insett att jag faktiskt inte kritiserar snabbheten som sådan. Här är ett citat ur artikeln:

"Den har till exempel en mycket kort fördröjning innan den gör större omfokuseringar, och den här fördröjningen går inte, som hos Canon och Nikon, att justera. Det här gör autofokusen mycket nervös och lite svårförutsägbar när du har röriga situationer med många tänkbara motiv. Fokusen hugger på allt som den råkar peka på."

Alla autofokussystem har en liten fördröjning innan de gör större omfokuseringar. Det handlar alltså inte om de små justeringarna för att följa ett rörligt motiv, utan stora plötsliga ändringar. Utan en fördröjning skulle systemet bli ganska oanvändbart. Tänk på att AF-systemt gör oerhört många mätningar per sekund och en del av dem är helt uppåt väggarna fel. Plus att saker hastigt dyker upp och fösvinner, men som man inte vill ha fokus på. Ett AF-system kan inte reagera på precis alla värden. Problemet jag klagar på är dels att fördröjningen inför stora omfokuseringar hos A77 är för kort för många situationer, dels att den inte går att justera.

Det här är för övrigt ett fenomen som AF i Eos 1D Mark III också fick mycket kritik för (utöver de rena buggarna). Jämfört med sin föregångare Eos 1D Mark II så upplevde många fotografer Mark III som för nervös och att den högg på lite vad som helst som råkar dyka upp. Problemet är högst verkligt och mycket välkänt bland sportfotografer. Är det ett jätteproblem? Nja, det beror lite på vilka krav man har och vad man är van vid. Det är ett irriterande fenomen och något som Sony antagligen ganska enkelt kan fixa i nästa kamera.

Hur många generationer av Sony-kameror har haft AF-system som är utvecklade för sådana här extrema krav? Det vore orimligt att de skulle få till precis allt rätt i första försöket - jag tycker de fått till en överraskande bra AF i A77. Men det innebär inte att den är perfekt eller att kritik mot den beror på korrupta produkttestare.

Precis vad jag försökte få fram, fast du gjorde det bättre :)

Det finns två saker här som har med snabbheten att göra.

Det första är hur snabbt fokuseringsbeslutet fattas.
Det andra är hur snabbt fokus ställs in till det när kameran väl vet vad som ska fokuseras på.

A77ans styrka och överlägsenhet här att göra med den första parametern. I det fallet har objektivets snabbhet inte ett enda jädra dugg med saken att göra!

Som om du är tveksam till det så kanske du skulle ta och ompröva det, eller ta reda på hur det verkligen ligger till innan du slänger ur dig sådana påståenden.

Snabbheten hos objektiven är viktig för att kunna följa mål som rör sig snabbt i förhållande till fokusplanet. Det har såklart också betydelse för hur snabbt det går att initialt sätta fokus på ett objekt efter att fokusbeslutet är fattat.

Om man nu vil fotografera MC-åkaren i en intressant situation när han kommer fram bakom hindret och ögonblicket är borta innan kameran kommit på hur den ska fokusera så kan du ha hur blixtsnabbt objektiv som helst, det hjälper inte.

Sony får säkert funktionen snart

Säkert, det går förhållandevis lätt att lägga till funktioner i programvara för att sakta ner en process, tillskillnad från att göra ett system snabbare som inte har snabbheten i hårdvaran.

Oavsett detta så är det av begränsat värde eftersom det inte behövs på samma sätt och det inte behöver kompenseras för tillkortakommanden pga långsam start. Om de tkommer så är det viktigt att det går att stänga av, för det skulle vara enormt frustrerande att missa bilder som man skulle kunnat ta för att kameran är inställd på att vänta ett tag om det inte är det man vill.

så kan du återgå till att försvara det svaga objektivutbudet ;)

DET DÄR är en så jäkla trist komentar och typiskt en sådan som drar igång en massa tjafs.
Dels att släta över och komma med oväsentligheter (det du Per!) när argumenten i sakfrågan tryter eller inte håller, men framförallt att insinuera felaktigheter i själva frågeställningen.

Nu påstår du alltså dels att objektivutbudet hos Sony är svagt och dels att jag skulle försvara dåliga egenskaper.

Visst har Sony färre originalobjektiv i sortimentet att välja mellan än vad Canon och Nikon har. I många fall eftersom de har dubbla varianter av sina i de fall stabilisering är möjlig, så att man har ett billigt utan stabilisering och ett dyrt med stabilisering, men det finns också några områden där det finns fler alternativ i ljusstyrka osv.

Jag anser iofs att Sonys utbud inte är så svagt, men att det självklart kan förbättras. Det har jag inte "försvarat" eller så någon enda gång.

Det jag däremot gjort är att bemöta felaktiga påståenden om att det finns stora luckor i utbudet. Alltså att det inte skulle finnas täckning för alla områden av fotografi. Det är en helt annan sak.

T.ex. området bra snabb kort telezoom där Sony har ett utmärkt 70-200/2,8 så har det hävdats att det finns en lucka bara för att Canon även har ett ljussvagare sådant utan stabilisering för en tredjedel av priset. Det blir ingen lucka för det, men såklart kunde det vara bättre att ha fler varianter att välja emellan eftersom man enligt belackarna inte får ta med tredjepartsutbudet i valmöjligheten.

Dessutom så måste man ju ta hänsyn till stabilisering. Om man inte har någon annan möjlighet inom systemet att få till stabilisering än att bygga in det i objektiven så uppstår ju faktiskt på riktigt alldeles gigantiska hål i utbudet hos de som inte har det i kameran. DÄR är problemet betydligt -törre än att Sony inte har nåt för runt 6000 kr (fast man kan t.ex. köpa Tamron 70-200/2,8 som man dessutom får stabilisering med i Sony-systemet för en obetydligt mindre pengasumma).

Jag har aldrig försvarat något som är dåligt. Är det dåligt så ska det inte alls skylas över och jag har inga problem alls med att dra fram det i ljuset och högljutt klaga m nåt inte är bra.

Men som sagt, det här sidospåret har inte ett enda dugg med snabbheten i AF-systemet att göra.

Canon 400/5,6 L USM är säkert alldeles utmärkt i grenen fokuseringssnabbhet (gissar det efterom du tar det som exempel), men du, ärligt talat, suger det inte hästballe att det inte är stabiliserat?

Oavsett hur snabbt det är i AF så hjälper inte det om inte kameran hunnit med att bestämma sig vad den ska fokusera på innan motivet är borta.

En 100-meterslöpare kan vara hur snabb i spurten som helst, men om han inte kommit ur startblocken innan de andra kommit i mål så hjälper det inte.

Om du är tveksam i fortsättningen så är mitt tips att du låter bli att skriva massa strunt utan kollar hur det ligger till och kanske funderar en gång till först. Håll dig till öämnet och sluta upp med insinuationerna att lägga in felaktiga påståenden i frågeställningar.

/Mats

Det finns två saker här som har med snabbheten att göra

Det andra är hur snabbt fokus ställs in till det när kameran väl vet vad som ska fokuseras på.

A77ans styrka och överlägsenhet här att göra med den första parametern.
....

Canons 40D från 2007 beter sej exakt som A77 gör idag så överlägsen kan man ju inte kalla A77 i de fallet, snarare efterbliven ;-)

Sen får du nog sätta dej in i hur AF arbetar i andra märkens kameror och objektiv, för speciellt insatt i nåt annat än Sony verkar du ju inte vara, samt även sätta dej in i hur AF bör fungera i olika tillämpningar med rörliga motiv.

Med stilla motiv är AF inga problem för någon och Sony fixar de utmärkt, kanske t.o.m. bäst...

Det finns två saker här som har med snabbheten att göra.

A77ans styrka och överlägsenhet här att göra med den första parametern. I det fallet har objektivets snabbhet inte ett enda jädra dugg med saken att göra!

Som om du är tveksam till det så kanske du skulle ta och ompröva det, eller ta reda på hur det verkligen ligger till innan du slänger ur dig sådana påståenden.

Snabbheten hos objektiven är viktig för att kunna följa mål som rör sig snabbt i förhållande till fokusplanet. Det har såklart också betydelse för hur snabbt det går att initialt sätta fokus på ett objekt efter att fokusbeslutet är fattat.

Om man nu vil fotografera MC-åkaren i en intressant situation när han kommer fram bakom hindret och ögonblicket är borta innan kameran kommit på hur den ska fokusera så kan du ha hur blixtsnabbt objektiv som helst, det hjälper inte.

Säkert, det går förhållandevis lätt att lägga till funktioner i programvara för att sakta ner en process, tillskillnad från att göra ett system snabbare som inte har snabbheten i hårdvaran.

Oavsett detta så är det av begränsat värde eftersom det inte behövs på samma sätt och det inte behöver kompenseras för tillkortakommanden pga långsam start. Om de tkommer så är det viktigt att det går att stänga av, för det skulle vara enormt frustrerande att missa bilder som man skulle kunnat ta för att kameran är inställd på att vänta ett tag om det inte är det man vill.

DET DÄR är en så jäkla trist komentar och typiskt en sådan som drar igång en massa tjafs.
Dels att släta över och komma med oväsentligheter (det du Per!) när argumenten i sakfrågan tryter eller inte håller, men framförallt att insinuera felaktigheter i själva frågeställningen.

Nu påstår du alltså dels att objektivutbudet hos Sony är svagt och dels att jag skulle försvara dåliga egenskaper.

Visst har Sony färre originalobjektiv i sortimentet att välja mellan än vad Canon och Nikon har. I många fall eftersom de har dubbla varianter av sina i de fall stabilisering är möjlig, så att man har ett billigt utan stabilisering och ett dyrt med stabilisering, men det finns också några områden där det finns fler alternativ i ljusstyrka osv.

Jag anser iofs att Sonys utbud inte är så svagt, men att det självklart kan förbättras. Det har jag inte "försvarat" eller så någon enda gång.

Det jag däremot gjort är att bemöta felaktiga påståenden om att det finns stora luckor i utbudet. Alltså att det inte skulle finnas täckning för alla områden av fotografi. Det är en helt annan sak.

T.ex. området bra snabb kort telezoom där Sony har ett utmärkt 70-200/2,8 så har det hävdats att det finns en lucka bara för att Canon även har ett ljussvagare sådant utan stabilisering för en tredjedel av priset. Det blir ingen lucka för det, men såklart kunde det vara bättre att ha fler varianter att välja emellan eftersom man enligt belackarna inte får ta med tredjepartsutbudet i valmöjligheten.

Dessutom så måste man ju ta hänsyn till stabilisering. Om man inte har någon annan möjlighet inom systemet att få till stabilisering än att bygga in det i objektiven så uppstår ju faktiskt på riktigt alldeles gigantiska hål i utbudet hos de som inte har det i kameran. DÄR är problemet betydligt -törre än att Sony inte har nåt för runt 6000 kr (fast man kan t.ex. köpa Tamron 70-200/2,8 som man dessutom får stabilisering med i Sony-systemet för en obetydligt mindre pengasumma).

Jag har aldrig försvarat något som är dåligt. Är det dåligt så ska det inte alls skylas över och jag har inga problem alls med att dra fram det i ljuset och högljutt klaga m nåt inte är bra.

Men som sagt, det här sidospåret har inte ett enda dugg med snabbheten i AF-systemet att göra.

Canon 400/5,6 L USM är säkert alldeles utmärkt i grenen fokuseringssnabbhet (gissar det efterom du tar det som exempel), men du, ärligt talat, suger det inte hästballe att det inte är stabiliserat?

Oavsett hur snabbt det är i AF så hjälper inte det om inte kameran hunnit med att bestämma sig vad den ska fokusera på innan motivet är borta.

En 100-meterslöpare kan vara hur snabb i spurten som helst, men om han inte kommit ur startblocken innan de andra kommit i mål så hjälper det inte.

Om du är tveksam i fortsättningen så är mitt tips att du låter bli att skriva massa strunt utan kollar hur det ligger till och kanske funderar en gång till först. Håll dig till öämnet och sluta upp med insinuationerna att lägga in felaktiga påståenden i frågeställningar.

/Mats

Nej det är meningslöst med IS eftersom jag har så snabba tider när jag fotar BIF. 400 5.6 är ett otroligt bra objektiv som jag önskar fler tillverkare hade.

Men A55:an rörde om i grytan när den kom ...

Märkligt nog så testades aldrig kameran av dom svenska tidningarna, till skillnad mot den enklare A33 som hade en äldre sensor, så hadde/har A55 den nya vassa 16Mp-sensorn, det var någonting konstigt här faktiskt, mycket underligt, A55 nämdes som lite dyrare bara i förbifarten, behöver väl inte påtala att en C/N aldrig har missats av en svensk tidning.

Jag vet att det är en populär mytbildning att Sony-kameror aldrig blir testade och att om de blir det så vinner de aldrig :)

- Kamera & Bild testade den (webbpublicerat 2011-01-10).
- Pryltidningen M3 testade den (enskilt test, webbpublicerat 2010-12-15) och knappt ett år senare (2011-08-17) fick den utmärkelsen "Bästa instegskamera" när vi sammanfattade det senaste årets systemkameratester.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar