ANNONS
Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
JVar tog objektiviteten vägen?
/Lennart

Hur menar du då?
Har de alltså enligt dig varit objektiva förut, men nu slutat?

Tror snarare i så fall att du helt enkelt inte upptäckt det förrän nu, det är ingen skillnad.

Det är sund business. Folk vill bli kliade bakom öronen och läsa sådant som bekräftar ens egna val. Foto säljer fler tidningar om de talar gott om det som en större del av deras kundkrets har.

Sen är det svårt att bortse från egna val man gjort och vanor man skaffat sig. Det kan ju också vara olika personer som skriver olika tester. Tidningen har ju inga egna åsikter, det är personer som jobbar där.

Sen måste det "balanseras" lite, en får inte sticka ut och utmålas som bättre i jantelagssverige.

Ungefär som när Agfors hyllade A77s AF, men bara "måste" skriva ner den lite för det håller ju inte anseendet uppe hos en proffstidning att säga att en 12000 kr kamera från ett uppstickarmärke har fördelar framför giganternas 60000 kr monster-kameror, så han skrev att den var för snabb och myntade uttrycket 'hugger på allt" som nu ett helt community tagit till sig och fått för sig att A77ans AF är usel just därför.

Jag tror inte ett dugg på det där, det är en stor fördel med den där snabbheten och även i fall där den skulle byta fokusobjekt så byter den blixtsnabbt tillbaka igen. Om man snabbt ska sätta fokus på något som dyker upp är det i många fall den enda kameran som fixar det. Följer man ett mål som under en period passerar bakom något så gör de andra inget bra jobb att följa med perfekt fokus, medan A77an blixtsnabbt sätter korrekt fokus när sikten är fri.

Nä, du får visa Leif vad leksakskameran går för så kanske vi får läsa mer nyanserade tyckanden sen.

Till dess kan du väl filma av en Kalle Anka-film så att han kan få titta på den genom sökaren, eftersom det faktiskt går på riktigt. :).

/Mats

Lugn Mats, du ångar på så att laptoppen börjar svettas, jag tar mycke Raw-bilder runt tusen nu och lika många Jpeg. Längre fram blir det ny dator, för det tar lite tid när jag är inne och tränar med Sonys medföljande program, hinner dricka en kopp kaffe medans ändringar sker.

ja men då så, då har du ju en riiktig anledning att kräla omkring i bjäfs-träsket. Spar raw-bilderna till senare.

Men varför vända det till det där hyllningstalet till skiten?

/Mats

Jag tror jag hängde med i det mesta i ditt resonemang, men blev inte det här stycket lite märkligt? ;)

Jag tror för övrigt också att om vi pratar om frilansande fotografer som betalar sina kameror själva så har de oftast bättre koll på prylar än anställda fotografer - sedan beror det förstås på hur teknikintresserad fotografen i fråga är, och en del är inte det minsta roade av tekniken som sådan men gör utmärkta bilder ändå.

Vi har ju diskuterat detta förut, men jag tror att Sony måste ha en mycket tydligare produktstrategi om de ska kunna locka yrkesfotografer att köpa deras kameror. Det får inte gå fyra-fem år mellan modellerna (om vi pratar FF) då kamerorna dels skrivs av, och dels kan slitas ut under den tiden (och det kan nog kännas trist att köpa en fyra år gammal modell som kostar lika mycket som konkurrenternas helt nya modeller). Det behövs också en serviceorganisation som Sony idag inte har för sina stillbildskameror.

Vissa yrkesfotografer kan nog för övrigt också uppleva att det finns vissa luckor i Sonys objektivutbud :D (Sorry Mats - kunde inte låta bli - vi behöver kanske inte dra det en vända till.)

+1 på allt, även det där sista.

Jag tror också att en del kan uppleva det så - fast de upplever fel :)

Jag tycker uppriktigt att det är skit med Sonys långa dröjsmål mellan de mer avanrade modellerna. De skulle ha kunnat fixat det om A850 t.ex. hade uppdaterats med en modernare sensor och LV istället för en A900 till. A77 är bra, men den kom nästan två år försent, skulle satt A550 eller A580 i ett metallchassi med topdisplay istället.

Känns som det börjar bli ordning på torpet framöver. Hoppas verkligen det.
Sony måste ta åt sig en bit av kakan hos yrkesfolket eftersom det, visserligen felaktigt, är en så viktig faktor för genomslaget hos privatkunderna.

/Mats

Som arbetargrabb respekterar jag alla användare av kameror, kompakter, fullformat, mobiltelefoner, hålkameror och fa....ens moster.

Även Jpeganvändare, Rawhanterare, DNG, S-Raw, Tiff. nu kommer jag inte på något mer för stunden.

Även om jag skulle bli världsberömd inom bildbehandlingskonsten så kommer jag inte att se ner på Jpeganvändare. Farsan sa ibland att om det går bra för dig pojk skall du inte tro att du är nått.

Håller med om det mesta. Jag ser inte heller ner på jpeganvändare, bara på jpeg-funktionen.

Inget fel att sträcka på sig lite om man gör nåt bra som man kan vara stolt över.
Stolthet kan vara en bra egenskap och drivkraft. Högmod och översitteri är det däremot inte och en del blandar ihop dessa, som din pappa verkade ha gjort.

/Mats

+1 på allt, även det där sista.

Jag tror också att en del kan uppleva det så - fast de upplever fel :)

Just yrkesfotografer (framför allt de som fotograferar sport) är ju de som är den främsta målgruppen för de där svindyra teleobjektiven som vi vanliga dödliga oftast klarar oss utan ;)

Jag tycker uppriktigt att det är skit med Sonys långa dröjsmål mellan de mer avanrade modellerna. De skulle ha kunnat fixat det om A850 t.ex. hade uppdaterats med en modernare sensor och LV istället för en A900 till. A77 är bra, men den kom nästan två år försent, skulle satt A550 eller A580 i ett metallchassi med topdisplay istället.

Känns som det börjar bli ordning på torpet framöver. Hoppas verkligen det.
Sony måste ta åt sig en bit av kakan hos yrkesfolket eftersom det, visserligen felaktigt, är en så viktig faktor för genomslaget hos privatkunderna.

Jag är inte så säker på att vad yrkesfolket använder är det som spelar mest roll - snarare vad folk ser att andra använder, och vad butikerna vill sälja mest. På den analoga tiden var det också Canon och Nikon i stort sett ensamma på proffsmarknaden för SLR-kameror, men det såldes väldigt många Pentax, Olympus och Minolta på den tiden. Ofta var dock kameror och objektiv från C och N dyrare än de från andra tillverkare då, så det spelade förstås roll - nu när allt kostar ungefär lika mycket är det förstås lättare att välja Nikon och Canon för att man råkat se att det är det pressfotograferna kör med.

Om Sony ska slå sig in på proffsmarknaden måste de göra en ganska rejäl satsning som kommer att kosta mycket pengar, och jag tror ärligt talat inte de är beredda att göra det just nu i alla fall.

Det där var no en alldeles perfekt analys.

Nä, proffsmarknaden är nog svår och kostar mer än det smakar, men de måste ju ha en strategi för att öka försäljningen.

Fast jag bryr mig inte, bara jag får en superduper FF med alla bells and whistles och EVF som inte kostar skjortan och att en del högklassiga objektiv uppdateras.

Såg förresten att det högst troligt kommer en ny Zeiss 50 och att G-gluggarna ska uppdateras och att Zeiss 135 uppdateras. Det där sista vet jag inte om det är önskvärt, då blir ju mitt finaste objektiv omodernt ju :-(, fast en SSM Zeiss 85/1,2 vore ju inte helt fel att komplettera med

Vi får se. Kommer det ett enda "försening ett halvår till" till så får dom se sig om efter en annan kund.

/Mats

Ungefär som när Agfors hyllade A77s AF, men bara "måste" skriva ner den lite för det håller ju inte anseendet uppe hos en proffstidning att säga att en 12000 kr kamera från ett uppstickarmärke har fördelar framför giganternas 60000 kr monster-kameror, så han skrev att den var för snabb och myntade uttrycket 'hugger på allt" som nu ett helt community tagit till sig och fått för sig att A77ans AF är usel just därför.

Jag tror inte ett dugg på det där, det är en stor fördel med den där snabbheten och även i fall där den skulle byta fokusobjekt så byter den blixtsnabbt tillbaka igen. Om man snabbt ska sätta fokus på något som dyker upp är det i många fall den enda kameran som fixar det. Följer man ett mål som under en period passerar bakom något så gör de andra inget bra jobb att följa med perfekt fokus, medan A77an blixtsnabbt sätter korrekt fokus när sikten är fri.

/Mats

Har du verkligen testat fota t ex flygande fåglar? Möjligheten att ställa in tröghet i continuous af är ovärderlig och en förutsättning för att det ska fungera enligt mig. Sony fixar det säkert snart och då kan du slippa klä skott för en uppenbar brist.

Har du verkligen testat fota t ex flygande fåglar? Möjligheten att ställa in tröghet i continuous af är ovärderlig och en förutsättning för att det ska fungera enligt mig. Sony fixar det säkert snart och då kan du slippa klä skott för en uppenbar brist.

Håller med - att fotografera fotboll utan det är inte heller någon höjdare.

Jag har ingen A77 så mina fågelerfarenheter är inte relevanta för det.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2363227.htm?set=mp

Varför skulle det vara ovärdeligt för just fåglar, där är ju inget ivägen uppe i luften som kameran kan "hugga på". Om det inte är en skock måsar förstås som flyger huller om buller, men då får man väl just när en annan är i vägen fotografera den istället.

Har DU fotograferat flygande fåglar med en A77 så att du kan säga att den är kass för det?

Tröghet att byta fokusering är såklart bra på en kamera som inte hittar tillbaka snabbt igen när hindret i vägen är borta och det är ju där den stora bristen är. Tror snarare att om man rycker upp kameran för ett motiv som dyker upp så är det just den här kameran som fixar att snabbt hitta fokus.

Jag klär inte skott för någon brist. Jag är övertygad om att snabb reaktion i AF-systemet är en värdefull tillgång och kanske kräver det en viss tillvänjning i handhavandet och lite annorlunda teknik för att dra nytta av det på bästa sätt.

Att vara långsam i starten är inte ett tecken på intelligens som vissa vill försöka få det till, snarare är det så att uttrycket att vara lite "slow" betyder just ointelligent.

Ni som har nöjet att äga en A77a, dags att gå ut och fotografera fåglar och andra snabba motiv som passerar hinder osv.

/Mats

Jag har ingen A77 så mina fågelerfarenheter är inte relevanta för det.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2363227.htm?set=mp

Varför skulle det vara ovärdeligt för just fåglar, där är ju inget ivägen uppe i luften som kameran kan "hugga på". Om det inte är en skock måsar förstås som flyger huller om buller, men då får man väl just när en annan är i vägen fotografera den istället.

Har DU fotograferat flygande fåglar med en A77 så att du kan säga att den är kass för det?

Tröghet att byta fokusering är såklart bra på en kamera som inte hittar tillbaka snabbt igen när hindret i vägen är borta och det är ju där den stora bristen är. Tror snarare att om man rycker upp kameran för ett motiv som dyker upp så är det just den här kameran som fixar att snabbt hitta fokus.

Jag klär inte skott för någon brist. Jag är övertygad om att snabb reaktion i AF-systemet är en värdefull tillgång och kanske kräver det en viss tillvänjning i handhavandet och lite annorlunda teknik för att dra nytta av det på bästa sätt.

Att vara långsam i starten är inte ett tecken på intelligens som vissa vill försöka få det till, snarare är det så att uttrycket att vara lite "slow" betyder just ointelligent.

Ni som har nöjet att äga en A77a, dags att gå ut och fotografera fåglar och andra snabba motiv som passerar hinder osv.

/Mats

Funktionen saknas = det är en nackdel. Det är inte svårare än så.

Håller med - att fotografera fotboll utan det är inte heller någon höjdare.

Vilken erfarenhet har du av att fotografera fotboll med en A77?
Som sagt att tappa fokus momentant med ett system som tar tid på sig att hitta tillbaka till fokus är säkert inge bra, men om det är tillbaka igen blixtsnabbt så är det en stor fördel då man VILL att man snabbt ska fokusera på något annat, om spelaren t.ex. får för sig att passa bollen till en annan spelare :)

Nä, jag köper inte det där och jag vet inte varför ni som inte har erfarenhet av att använda A77 i dessa situationer kan dissa snabbheten så bestämt.

/Mats

Martin som testade A77 fotograferar nog klart mer sportfånar än måsar, och sportfånarna har en klar tendens att springa i vägen för varandra (ur fotografens synpunkt). Om man följer en sportfåne som springer med en boll, så är det en klar nackdel om kameran får för sig att börja fokusera på någon som springer i vägen.

Detta är förstås inte något stort problem för de som köper A77, men det gör att den trots sin höga serietagningshastighet inte direkt kan jämföras med kameror som beter sig annorlunda vid just den typen av fotografering.

Snabb reaktion i AF är bra, men det är också bra (ibland) att kunna sega ner den :)

Martin som testade A77 fotograferar nog klart mer sportfånar än måsar, och sportfånarna har en klar tendens att springa i vägen för varandra (ur fotografens synpunkt). Om man följer en sportfåne som springer med en boll, så är det en klar nackdel om kameran får för sig att börja fokusera på någon som springer i vägen.

Detta är förstås inte något stort problem för de som köper A77, men det gör att den trots sin höga serietagningshastighet inte direkt kan jämföras med kameror som beter sig annorlunda vid just den typen av fotografering.

Snabb reaktion i AF är bra, men det är också bra (ibland) att kunna sega ner den :)

Fåglar har heller inget emot att flyga i vägen för varandra. :)

Var det samma testare som testade Sony A77 som Olympus E-M5? FOTO har ju flera personer som brukar testa kameror.

Kollade nyss. Nej, det var inte herr Nilsson denna gång. Det var en herr Bjernulf. Så där finns ju en förklaring. Tack för att du ställde frågan. Jag hade inte noterat det annars.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar