Visst är "kamerafunktioner" och objektiv två olika saker men förhoppningsvis är det system som det hela handlar om. System som för en hobbyist är så överkomliga så att varken någon "pappa eller firma" behöver betala. Jag träffar åtskilliga hobbyister som t.o.m. skaffar utrustning med ihopsparade pengar och nån såld bild då och då för att få ytterligare medel till bra utrustning. Jag träffar även hobbyister som registrerar enskilda firmor när de börjar komma upp i skattemässiga gränser på inkomsterna.
Att sport skulle vara en materialsport med enbart nyhetsvärde i bilderna är bara dina egna grova fördomar. Med ett kamerahus för 13.000:- och en telezoom på 100-400 mm för 17.000:- i nypris kommer man mycket långt, även inom naturfoto. Obs! Kan naturligtvis även köpas billigare begagnat. De bra bildernas liv har oxå en mycket längre livslängd än som enbart nyhetsdagsslända. Ett pr-värde för lång tid för en arrangör och ett pr-värde för lång tid för en fotograf t.ex. som vid detta evenemang som jag besökte som hobbyist på eget initiativ nyligen.
http://gn.svenskgalopp.se/
Se några rubriker ner i nyhetsspalten... Obs! Inga bilder sålda/köpta utan enbart ett likvärdigt länkutbyte som pr för båda parter.
Det viktigaste är utan tvekan att vara en bra fotograf, oavsett inom vilken genre inom foto man verkar. Den andra viktiga delen är att kunna jobba självständigt med fotoreportage o.d. utan fasta arbetstider och kunna marknadsföra sej. Detta gäller f.ö. för allt eget företagande så det är absolut inget latmans- eller 8-5 jobb att sitta och rulla tummarna runt och dessutom...skräp säljer bara en gång.
Konkurrens är alltid bra för alla och t.o.m. under den "analoga eran". Det är ju t.ex. oxå genom konkurrens som dina hypade finesser i dräller fram, ofta helt i blindo av famlande tillverkare till ovanliga "tariffer" för att nischa in sej.
Jag håller stenhårt på BLFs bildpriser i kommersiella sammanhang, alternativt en ren affärsuppgörelse om det gäller många bilder. Det finns t.ex. massor av utgivna fotoböcker med många bilder som var för sej skulle kosta 4-5 ggr bokens pris.
Angående Terje så tänker jag inte bidra till att göra den här tråden till något den tack och lov inte är...än.
Matning av vilda djur i det fria är inget någon skäms för, eller ska skämmas för, oavsett om det är havsörnar på födosök eller fjällrävar på dito. Är man ute i naturen ofta så får man ändå se och komma nära väldigt mycket vilt, allt från stora rovdjur till ugglor och flygande småfåglar, och de utan mat i fickorna....
För övrigt tycker jag du låter mest bitter över något som jag inte riktigt kan urskilja i ditt schablonmässiga svingande... Du hyllar t.ex. de nya kamerornas enorma finesser, som puttar en hel yrkeskår i fördärvet, samtidigt som du ojjar dej över en hel yrkeskategoris försvinnande p.g.a. hobbyister och entusiaster, som kanske har en drivkraft att vilja växa...oavsett utrustning.
Hur ska du ha det egentligen?