jeduven
Aktiv medlem
Ytterligare en kommentar till detta. Grejen är ju att med en vikbar skärm kan man få "ögonkontakt" med ett motiv som är dolt bakom ryggarna på alla andra fotografer som klättrar på varann. Det är så jag upplevt det goda med vikbar skärm. Genom den har jag kunnat se vad som egentligen sker bakom en mur av åskådare exv. Det är ju liksom svårt att ha någon ögonkontakt med motivet när man inte ens ser motivet. Det är detta det här handlar om.
Med vikbar skärm kan vilket pucko som helst ha full kontroll på en liknande situationen och då behövs inte något proffs väl inövade skjutande i "blindo" för att rädda den situationen. Vikbar skärm är ett exempel på ny teknik som kan ge vem som helst de verktyg som ger dem bilder de aldrig skulle kunnat tagit annars.
Ibland undrar jag om många yrkesfotografer inte bara är sura på att vem som helst nu med viss känsla för bilder nu har råd med fotografiska verktyg som de kan skapa verkligt högkvalitativa bilder rent tekniskt med. Det som tidigare var kunskaper som bara en liten grupp yrkesmän och hängivna hobbyister har nu i många fall gjorts tillgängliga i olika hjälpmedel som byggts in i kamerorna. Vi har fått AF, automatisk exponeringsmätning, auto ISO, Dynamik Range Optimizing och fan och hans syster. Kamerorna kompenserar och automatiskt för vignettering, CA och distorsion ibland.
I kompakterna finns nu t.o.m. smarta autolägen som t.o.m. väljer bildstilar efter valt motiv - den kunskap som tidigare var yrkesfotografernas egen är nu varje fotonovis tillgänglig. Denna utveckling har påverkat utvecklingen så en stor del av fotografkåren nu har svårt att leva på sin fotografering, så med det i minnet så är det väl inte svårt att förstå en viss del av den teknikfientlighet jag tycker mig ofta stöta på hos en del här på fotosidan. Det finns nu snart automatik för bildskapandets alla delar och moment. Tråkigt - ja visst, men fan så effektivt och djupt demokratiskt.
Datorvana hobbyister har nu även tagit till sig digitala mörkrumskunskaperna som tidigare var färre förunnat att ha och utveckla. Så nu kan i princip vem som helst köpa Lightroom för en dryg 1000-lapp och bättra på sina bilder lite om de slirat i komposition och exponering trots allt. Vad gör då yrkesmannen unik när de yrkesfuskande "bönhasarna" nu säljer sina bilder för skit och ingenting på iStock och liknande ställen. Ställen där bildköparna nu lika gärna köper bilder till reapriser istället för att ringa in yrkesfotografer.
Det finns få saker som haft en så stor inverkan på fotomarknaden utveckling som denna till synas aldrig sinande ström av nya funktioner i moderna kameror. Först kommer de nästan alltid i kompakter riktade till masskonsumtionsmarknaden. Varje ny funktion blir regelmässigt dissad av de som inte behöver dem och inte förtstår dem. Lika regelmässigt finner funktionerna användare som sedan förväntar sig dessa funktioner även i systemkamerorna. Sista steget är att t.o.m. en del yrkesfotografer tar till sig tekniken. I en del fall är det nämligen så att de som använder en del av dessa landvinningar blir effektivare och i slutänden blir de kvar som är effektivast och de övriga får till sist inse att de måste hitta en annan typ av försörjning.
Vore jag yrkesfotograf skulle jag värdera varenda ny teknisk landvinning med det i bakhuvudet. Ett intressant exempel var att den nyligen lanserade 5D MK III där en del fotografer helt plötsligt upptäckte att de hade svårt att få till JPEG-bilderna speciellt mycket bättre själva från RAW än som de kom ut rakt ur kameran i JPEG. Om man i stor utsträckning skulle kunna ta bildern rakt ur kameran så borde det ge en ansenlig tidsvinst och rationaliseringspotential. Frågan är om en yrkesfotograf verkligen skulle våga tillstå att han litade i så stor utsträckning på tekniken. Lite svårare måste det väl bara vara?? - i alla fall om man med gott samvete ska kunna skicka fakturan till kunden.
Din övertro på teknikens betydelse i skapandet är häpnadsväckande!
I dag har vi t.ex. datorer med hälpmedel som rättstavning och grammatikkontroll och textflödet är enormt både här och där på alla media, men någon större ökning av läsbara författare har jag inte sett speciellt mycket av..
I dag har vi, som du säger, kameror som klarar av att skapa tekniskt helt perfekta bilder och bildflödet är enormt både här och där på alla media, men någon större ökning av sevärda fotografer har jag inte sett speciellt mycket av...heller.
Textdata: iPad2, 32GB, Safari, Skärm 1024x768, Trust surfpenna. ;-)
Senast ändrad: