Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det är tämligen givet att det är så, men det är fel att påstå att "Canon inte har nån fungerande teknik med AF i skärmlåget".

Hur många "enstaka pixlar" är det?

Jag tycker inte ett dugg synd om "Canon-lägret" som har dissat AF vid video.

Jag tror att det gör att den rätt slöa AF:en i Live View blir uppsnabbad, både för stillbild och (uppenbarligen! :) för video.

Jag tror att fasdetekterande sensorelement på bildsensorn är framtiden, och Nikon har ju visat att det går att göra sådant med hög prestanda. Även om SLT är kool teknik så tror jag att det är ett mellansteg som kommer att försvinna när det inte behövs någon spegel längre.

I sammanhanget att Canoms pro-modeller inte har vinklingsbar skärm och går att använda över huvudet på presskonferenser så är det inte fel att skriva som jag gjorde bara för att de nu har annonserat en ny instegskamera som kanske har detta när den snart finns tillgänglig.

Vi får se hur bra den blir. Jag är lite tveksam om den öht förbättrar vid stillbild, men det återstår att se. Kanske blir den något snabbare. Det är dock inte vitsen vid video, det behöver inte vara så snabbt där, utan viktigare att AF vet vart den ska och slutar fokusera när den kommit fram och inte fokuserar förbi och måste vända.

Hur många AF-pixlar det är vet jag inte. Baserar allt jag vet på intervjun Fröderberg gjorde. Där fick man också veta att den nya sensorn är ett "antal steg" bättre än den gamla i ljuskänslighet. Får se hur sant det är när DXO mätt upp den.

Vad händer med ljuset som träffar AFpixlarna? Skapar de bild också, eller blir det svarta prickar där som mjukvara fylle i genom interpolation?

Det är inte ett dugg synd om Canonlägret, utan om Canon som för en gångs skull bemödar sig att ta fram en ny finess och så dissas den i de egna leden. Fast de ändrar sig nog, brukar vara så. Precis som när viinklingsbar skärm kommer på de avancerade modellerna, då kommer de som nu talar sig varma för hållbarheten hos en fast skärm att hylla den 'nya' finessen med vinklingsbar skärm. SKitsnack att det skulle vara ömtåligt. Med en sådan upphängningsanordning i plåt t.ex. som jag har på min A580 är det robust som jag vet inte vad. Skulle vilja sätta den i händerna på Leif och be honom förklara sig vad det är som möjligen kan gå sönder på den. Trams.

Att en teknisk lösning helt utan spegel är framtiden är självklart. SLT är något som behövs i en mellanperiod för att kunna få in resten av tekniken och dra nytta av den redan nu. Det har jag sagt mycket tydligt för flera år sedan innan A55 släpptes. Vid den tiden Sony patenterade sin lösning med AF på sensorplattan. Riktigt bra sådan finns inte i praktiken än, inte i Canon 650D helleer, det vågar jag säga utan att ha testat den kameran.

Roligt att Canon för en gångs skull kan ståta med något nytt, även om de plagierat Nikon i det här fallet så är dom först på plan att få in den tekniken i en DSLR.

/Mats

Jag håller med.

Jag ägnade mig åt lite köpcentrumfoto (en variant av gatufoto) för nån vecka sen med en kamera som har vinklingsbar skärm. Skärmen går att vinkla upp så att den fungerar som "schaktsökare", alltså. Sittande på en bänk kunde jag fotografera förbipasserande som inte hade en aning om att de blev plåtande.

Som bonus har min kamera ytterligare en "leksaksfiness", nämligen pekskärm som kan utlösa slutaren, så det såg antagligen ut som att jag satt och pillade planlöst med kameran när jag pekade på skärmen och tog bilder genom att peka på den del av motivet som kameran skulle fokusera på.

På ICA Maxi i Haninge där jag bor sitter det numera en stor skylt att kameror inte får tas med in i affären efter att Josephsson var där och filmade märkningen av köttfärs. Jag har dock vid ett flertal tillfällen trotsat det förbudet, mest för att jag inte vill lämna kvar kameran i bilen.

En ytterligare finess vid köpcentrumfoto o,d, är en elektronisk slutare som är tyst.

Det där med pekskärm kommer garanterat. Visste inte att det redan fanns en modell där man kunde styra fokus med touch på skärmn. Vad var det för en kamera?

/Mats

Jodå Lennart! Jag vet att du använder de grejor du har på bästa sätt, oavsett märke eller funktion och till nytta, men jag får nog komma ner och göra upp live istället och sköjla ner dammet efteråt med ett par ordentliga klunkar skånskt dricksvatten ;-)

Det är lite mycke jobb ett par veckor fram men se får du se upp om du är hemikring. Har just betsällt en 5DIII oxå så vi kan köra lite Sony vs Nikon vs Canon på ff-format :)

Ska naturligtvis ta en ordentlig titt på din A77 oxå!

Simturen med LV... hoppas du menar LivVäst :)

Ha de gott...tills dess i.a.f. :)

Skulle du hamna i det ädla Småland (det behövs visum hit sedan Mora slog Troja i sudden death i hockeyallsvenskan) så är du välkommen. Ser fram emot en DR-duell mellan Din MkIII och min D800.
A77:an är mycket trevlig. Jag har min gamla "press" Canon kvar oxå.

Liv-Väst är till för veklingar. Här simmar vi näck och låter Petter Niklas dingla fritt när vi tävlar. Den som skrattar högst när storgösen nyper tag i ballarna har förlorat.

//Lennart

Skulle du hamna i det ädla Småland (det behövs visum hit sedan Mora slog Troja i sudden death i hockeyallsvenskan) så är du välkommen. Ser fram emot en DR-duell mellan Din MkIII och min D800.
A77:an är mycket trevlig. Jag har min gamla "press" Canon kvar oxå.

Liv-Väst är till för veklingar. Här simmar vi näck och låter Petter Niklas dingla fritt när vi tävlar. Den som skrattar högst när storgösen nyper tag i ballarna har förlorat.

//Lennart

Visum??? Nä nä! Det blir trevligare illegalt!
De ska bil kul att känna lite mer på A77 och D800, har ju bara klämt på dom i butik hittils. A900 är ju trevlig bekantskap redan. Det ska bli kul med 5DIII oxå :)

Underbar bild!

Är det en vild fjällrävsvalp?
Berätta gärna lite om hur du tog den.

/Mats

Tack!

Liggande platt på mage med 17-40 f4 L på 7D (24 mm bl10) och ögonen på fjällräven, som är fullvuxen...så kallat "blindskytte" ;-)

Det finns fler bilder på den här http://wildlifephotographer.se/blog/?p=9128

Väldigt skygg som synes på bilderna men de gick ju att få den nyfiken på nå gott ;-)

Visum??? Nä nä! Det blir trevligare illegalt!
De ska bil kul att känna lite mer på A77 och D800, har ju bara klämt på dom i butik hittils. A900 är ju trevlig bekantskap redan. Det ska bli kul med 5DIII oxå :)

Ska bli kul att höra lite reflexioner efteråt. EVFen gör sig nog betydligt bättre utomhus än inne i en butik.

Vet inte var du fått det där med snigelfoto från. Du lever väl inte kvar i den gamla myten om fördröjning i elektroniken?

Förut fanns en missuppfattning att en EVF skulle vara långsammare än en optisk sökare och för att verkligen slå spiken i kistan kom flosklerna om ljusets hastighet fram osv.

Visst sker det en liten fördröjning från att sensorn tar in information och att den måste snurra runt i lite elektronik innan den visas i sökaren eller på displayen. Visst, det är långsammare än ljuset, men inte speciellt mycket. Det som är mer långsamt i det fallet är att en spegel måste mekaniskt fällas ur vägen innan slutaren kan öppnas.

Tack vare den extremt korta avtrycksfördröjningen och saker som elektronisk förstaridå på A77 så gör det att tiden mellan det som sker i verkligheten inklusive sökarfördröjningen tills bilden registreras blir kortare på en SLT än en DSLR.

Vid panorering och serietagning så har en DSLR blackouter medan en EVF istället har en lite underlig "stroboskopeffekt" där bilden blir ryckig för att det finns en liten uppstartstid innan bilden visas (vilket inte har samband med fördröjningen vid kontinuerlig visning), men det blir ingen blackot för AF-systemet som kan arbeta kontinuerligt under sekvensen.

I sökarvisningen finns det utrymme för förbättring och det är väl det som jag fortfarande kan se som en nackdel med dagens EVF i just detta specialfall. Har dock ingen vana av det själv, men jag gissar att det till största delen är en vanesak och att det inte hindrar funktionen något alls när man kört in sig på det. Sen drar EVF lite batteri också.

I övrigt ser jag bara fördelar med EVF kontra OVF, en massa fördelar, så det skulle verkligen vara kul att höra dina åsikter efter att ha tittat på det lite mer seriöst.

/Mats

Tack!

Liggande platt på mage med 17-40 f4 L på 7D (24 mm bl10) och ögonen på fjällräven, som är fullvuxen...så kallat "blindskytte" ;-)

Det finns fler bilder på den här http://wildlifephotographer.se/blog/?p=9128

Väldigt skygg som synes på bilderna men de gick ju att få den nyfiken på nå gott ;-)

Helt otroligt.
Mycket fina bilder på en fjällräv och lite kul med vidvinkelperspektivet också.

Fasiken det är ju precis som Terje och Snusen - fast på riktigt! :)

Grattis får man väl säga, för det innefattar väl en del tur att få ett sådant möte och upplevelse, men sedan ska det till en skicklig ftograf att ta tillvara på tillfället när det väl bjuds också. Mycket bra foto!

/Mats

Bra bild ur alla aspekter, Leif!

Med lite tur kan man hitta väldigt ovanliga motiv i mina hemtrakter. Denna speciella avart av Homo Sapiens hittade jag vid Bolmsö Färjeläge en dag i juli 2010. Åskan dundrade, men det var inte det som hindrade skepparn på färjan att lägga ut från andra stranden utan detta unika exemplar av varelse.

Skepparn var så paralyserad av varelsens uppsyn att en mycket modig besättningsman var tvungen att söva honom medelst våldsam handpåläggning och frakta honom till kriscentret i Sunnaryd (kriscentret består av en källare med hemkört brännvin som smaksatts med avkok på gamla träskor)

Även jag darrade i knävecken, men SSS i A900:an och en telezoom ställd på 300mm räddade situationen.
Skulle ni stöta på denna varelse finns det bara ett sätt att lugna honom så ni kan vara på den säkra sidan.
Att låna honom ett objektiv med EF-fattning. Han fick låna min 24-70/2.8 L usm och poserade sedan ganska lugnt så jag kunde ta denna unika bild.

Nu ryktas det att denna varelse eventuellt är på G igen i trakterna med en 5DMkIII som tillhygge. Han utgör ingen fara för ortsborna, men hans faiblesse för överviktiga kvinnliga turister från Tyskland är välkänd. Ingen vet hans riktiga namn men han brukar presentera sig som Leif Bength. Är det någon du känner, Leif? Han pratar ungefär som du i alla fall. :)

//Lennart

Bilagor

• LB.jpg
    LB.jpg
    76.1 KB · Visningar: 175
Helt otroligt.
Mycket fina bilder på en fjällräv och lite kul med vidvinkelperspektivet också.

Fasiken det är ju precis som Terje och Snusen - fast på riktigt! :)

Grattis får man väl säga, för det innefattar väl en del tur att få ett sådant möte och upplevelse, men sedan ska det till en skicklig ftograf att ta tillvara på tillfället när det väl bjuds också. Mycket bra foto!

/Mats

Tack igen Mats :)

Det mesta här i livet handlar om nog mest tillfälligheter och tur bara man inte planerar och rutar in livet så mycket att ett fjällrävsmöte o liknande händelser missas p.g.a. planerande skygglappar och fåfänga mål.

Om finesser som evf och vinklingsbara skärmar o.d. på systemkameror så är det väl bara så att vissa kommer man bara inte undan, som en reklammakande bekant sa om internet på 90-talet. Själv är jag nog mer intresserad av fundamentala funktioner med enkel handhavande så att kameran är lätt att bruka och förstå samt att det finns ett bra utbud med prisvärda kvalitativa originalobjektiv m.m. för en ren hobbyfotograf.

Canon tycker jag är ett tillräckligt bra system på alla punkter så det ska väldigt mycket mer till än några enstaka finesser för att jag ska byta ut ett helt system. Det som blir gångbart kommer ändå med tiden att finnas tillgängligt i alla system och brådskor, egna och andras, här i livet försöker jag undvika så...det blir som det blir :)

Tillägg: Sen är det alltid kul att slänga käft om både ditten och datten, helst med lite humor, här i forumen :)

Senast ändrad:
Bra bild ur alla aspekter, Leif!

Med lite tur kan man hitta väldigt ovanliga motiv i mina hemtrakter. Denna speciella avart av Homo Sapiens hittade jag vid Bolmsö Färjeläge en dag i juli 2010. Åskan dundrade, men det var inte det som hindrade skepparn på färjan att lägga ut från andra stranden utan detta unika exemplar av varelse.

Skepparn var så paralyserad av varelsens uppsyn att en mycket modig besättningsman var tvungen att söva honom medelst våldsam handpåläggning och frakta honom till kriscentret i Sunnaryd (kriscentret består av en källare med hemkört brännvin som smaksatts med avkok på gamla träskor)

Även jag darrade i knävecken, men SSS i A900:an och en telezoom ställd på 300mm räddade situationen.
Skulle ni stöta på denna varelse finns det bara ett sätt att lugna honom så ni kan vara på den säkra sidan.
Att låna honom ett objektiv med EF-fattning. Han fick låna min 24-70/2.8 L usm och poserade sedan ganska lugnt så jag kunde ta denna unika bild.

Nu ryktas det att denna varelse eventuellt är på G igen i trakterna med en 5DMkIII som tillhygge. Han utgör ingen fara för ortsborna, men hans faiblesse för överviktiga kvinnliga turister från Tyskland är välkänd. Ingen vet hans riktiga namn men han brukar presentera sig som Leif Bength. Är det någon du känner, Leif? Han pratar ungefär som du i alla fall. :)

//Lennart

Hehe!..

De där verkar vara nån konstig dubbelnatur åt det labila hållet som jag inte känner speciellt mycket. Herre gud, remmar av konstiga märken som hänger och slänger både här och där kan väl aldrig vara hälsosamt så jag förstår både skepparens reaktion och fotografens skakningar. Hör av dej om han dyker upp igen så slänger jag mej i bilen och studsar ner på stört med senaste kamerafyndet i högsta hugg...ett sånt tillfälle får ju inte bara missas! ;-))

Tack för fint omdöme om bild oxä :)

I sammanhanget att Canoms pro-modeller inte har vinklingsbar skärm och går att använda över huvudet på presskonferenser så är det inte fel att skriva som jag gjorde bara för att de nu har annonserat en ny instegskamera som kanske har detta när den snart finns tillgänglig.
Vänligen kvalificera dina påståenden redan från början, så slipper du bli "missförstådd".

(Det handlade inte om vridbara skärmar. Det har Canon haft på mellanmodeller i ett par år nu. Det handlade om ditt påstående om att Canon saknar fungerande teknik för AF i Live View. Detta senare påstående är helt fel i vilket sammanhang som helst.)

Det är inte ett dugg synd om Canonlägret, utan om Canon som för en gångs skull bemödar sig att ta fram en ny finess och så dissas den i de egna leden.

Gör den? Var har du sett denna dissning. Jag vet inte om jag ska räkna mig till "Canon-lägret", eftersom jag inte är så extremt märkesbunden och har kameror från flera olika tillverkare, men Canon har varit mitt huvudsystem i 20 år så en fot eller åtminstone en tå har jag kanske i det lägret.
Hursomhelst så tycker jag att det är jättekul att Canon introducerar fasdetekt-AF på bildsensorn. Jag tycker också att det är jättekul att de introducerar en pekskärm. Man får nog anta att den här tekniken kommer att utvecklas och införas i andra modeller så småningom. Både i modeller uppåt och neråt i segmenteringen.

Alllmän reflektion: vad olika "läger" tycker om "sitt" märke är inte alltid speciellt intressant. Det intressanta är om något kameramärke kommer med någon skojig ny teknik. Jag gillar t.ex. skarpt att Sony har gjort SLT-kameror. NEX är ett annat bra exempel på roligt nytänkande, och Nikon D800 är en fantastisk kamera även om den inte har någon direkt revolutionerande ny teknik. Det finns fler exempel, men inlägget är långt nog redan och aningen OT.

Att en teknisk lösning helt utan spegel är framtiden är självklart. SLT är något som behövs i en mellanperiod för att kunna få in resten av tekniken och dra nytta av den redan nu. Det har jag sagt mycket tydligt för flera år sedan innan A55 släpptes. Vid den tiden Sony patenterade sin lösning med AF på sensorplattan. Riktigt bra sådan finns inte i praktiken än, inte i Canon 650D helleer, det vågar jag säga utan att ha testat den kameran.

Är inte AF:en i NIkon 1 bra i praktiken?

Är inte AF:en i NIkon 1 bra i praktiken?

Inlägget inte riktat till mig, men jag har ju fingrat på sådan liten maskin. AF verkade vara mycket snabbt och tillräckligt exakt. Hur den är i vardagssituationer vet jag inte däremot, men jag tycker det lovar gott.

//Lennart

NEX-5N har "touch focus" men inte "touch shutter" som Olympus och Panasonic har på några modeller.

Ganska kul att följa the battle om Olympus kontra Nexarnas fördelar och tillkortakommande, som jag ser det så leder Olympus nu på + poäng genom att också ha touch shutter, Nexarna har dock APS-C-sensorn med den numera världsberömda 16Mp-sensorn, som vände upp ner på fotovärlden.

I Sonys kompaktserie WX7 med flera är det möjligt att panorera med kameran vertikalt 172 grader och på så vis få 43 miljoner pixlar, kameran har en 16Mp-sensor, klarar Olympus sveppanorama vertikalt.

Jag tycker att du väldigt grovt överskattar nyttan med en lös, vinklingsbar skärm av den enkla anledningen att en propressfotograf helt enkelt inte har tid att fippla med nån skärminställning över huvudet och försöka komponera en bild. Det är säkert mycket viktigare för dessa att ha full koll och ögonkontakt på motivet så att de får rätt situation på bild. De är ju dessutom väldigt träffsäkra i tekniken att "skjuta från höften" eller "i blindo" och få bilden som säljer. De egenskaperna hos fotograferna är fan så mycke viktigare i dessa fall.

Den nytta jag har sett med en vinklingsbar skärm är vid makrofotgrafering nån gång ibland. F.ö. tycker jag nog det mest är leksaker som jag helt klarar mej utan.

Ytterligare en kommentar till detta. Grejen är ju att med en vikbar skärm kan man få "ögonkontakt" med ett motiv som är dolt bakom ryggarna på alla andra fotografer som klättrar på varann. Det är så jag upplevt det goda med vikbar skärm. Genom den har jag kunnat se vad som egentligen sker bakom en mur av åskådare exv. Det är ju liksom svårt att ha någon ögonkontakt med motivet när man inte ens ser motivet. Det är detta det här handlar om.

Med vikbar skärm kan vilket pucko som helst ha full kontroll på en liknande situationen och då behövs inte något proffs väl inövade skjutande i "blindo" för att rädda den situationen. Vikbar skärm är ett exempel på ny teknik som kan ge vem som helst de verktyg som ger dem bilder de aldrig skulle kunnat tagit annars.

Ibland undrar jag om många yrkesfotografer inte bara är sura på att vem som helst nu med viss känsla för bilder nu har råd med fotografiska verktyg som de kan skapa verkligt högkvalitativa bilder rent tekniskt med. Det som tidigare var kunskaper som bara en liten grupp yrkesmän och hängivna hobbyister har nu i många fall gjorts tillgängliga i olika hjälpmedel som byggts in i kamerorna. Vi har fått AF, automatisk exponeringsmätning, auto ISO, Dynamik Range Optimizing och fan och hans syster. Kamerorna kompenserar och automatiskt för vignettering, CA och distorsion ibland.

I kompakterna finns nu t.o.m. smarta autolägen som t.o.m. väljer bildstilar efter valt motiv - den kunskap som tidigare var yrkesfotografernas egen är nu varje fotonovis tillgänglig. Denna utveckling har påverkat utvecklingen så en stor del av fotografkåren nu har svårt att leva på sin fotografering, så med det i minnet så är det väl inte svårt att förstå en viss del av den teknikfientlighet jag tycker mig ofta stöta på hos en del här på fotosidan. Det finns nu snart automatik för bildskapandets alla delar och moment. Tråkigt - ja visst, men fan så effektivt och djupt demokratiskt.

Datorvana hobbyister har nu även tagit till sig digitala mörkrumskunskaperna som tidigare var färre förunnat att ha och utveckla. Så nu kan i princip vem som helst köpa Lightroom för en dryg 1000-lapp och bättra på sina bilder lite om de slirat i komposition och exponering trots allt. Vad gör då yrkesmannen unik när de yrkesfuskande "bönhasarna" nu säljer sina bilder för skit och ingenting på iStock och liknande ställen. Ställen där bildköparna nu lika gärna köper bilder till reapriser istället för att ringa in yrkesfotografer.

Det finns få saker som haft en så stor inverkan på fotomarknaden utveckling som denna till synas aldrig sinande ström av nya funktioner i moderna kameror. Först kommer de nästan alltid i kompakter riktade till masskonsumtionsmarknaden. Varje ny funktion blir regelmässigt dissad av de som inte behöver dem och inte förtstår dem. Lika regelmässigt finner funktionerna användare som sedan förväntar sig dessa funktioner även i systemkamerorna. Sista steget är att t.o.m. en del yrkesfotografer tar till sig tekniken. I en del fall är det nämligen så att de som använder en del av dessa landvinningar blir effektivare och i slutänden blir de kvar som är effektivast och de övriga får till sist inse att de måste hitta en annan typ av försörjning.

Vore jag yrkesfotograf skulle jag värdera varenda ny teknisk landvinning med det i bakhuvudet. Ett intressant exempel var att den nyligen lanserade 5D MK III där en del fotografer helt plötsligt upptäckte att de hade svårt att få till JPEG-bilderna speciellt mycket bättre själva från RAW än som de kom ut rakt ur kameran i JPEG. Om man i stor utsträckning skulle kunna ta bildern rakt ur kameran så borde det ge en ansenlig tidsvinst och rationaliseringspotential. Frågan är om en yrkesfotograf verkligen skulle våga tillstå att han litade i så stor utsträckning på tekniken. Lite svårare måste det väl bara vara?? - i alla fall om man med gott samvete ska kunna skicka fakturan till kunden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar