avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Ja, det är tämligen givet att det är så, men det är fel att påstå att "Canon inte har nån fungerande teknik med AF i skärmlåget".
Hur många "enstaka pixlar" är det?
Jag tycker inte ett dugg synd om "Canon-lägret" som har dissat AF vid video.
Jag tror att det gör att den rätt slöa AF:en i Live View blir uppsnabbad, både för stillbild och (uppenbarligen! för video.
Jag tror att fasdetekterande sensorelement på bildsensorn är framtiden, och Nikon har ju visat att det går att göra sådant med hög prestanda. Även om SLT är kool teknik så tror jag att det är ett mellansteg som kommer att försvinna när det inte behövs någon spegel längre.
I sammanhanget att Canoms pro-modeller inte har vinklingsbar skärm och går att använda över huvudet på presskonferenser så är det inte fel att skriva som jag gjorde bara för att de nu har annonserat en ny instegskamera som kanske har detta när den snart finns tillgänglig.
Vi får se hur bra den blir. Jag är lite tveksam om den öht förbättrar vid stillbild, men det återstår att se. Kanske blir den något snabbare. Det är dock inte vitsen vid video, det behöver inte vara så snabbt där, utan viktigare att AF vet vart den ska och slutar fokusera när den kommit fram och inte fokuserar förbi och måste vända.
Hur många AF-pixlar det är vet jag inte. Baserar allt jag vet på intervjun Fröderberg gjorde. Där fick man också veta att den nya sensorn är ett "antal steg" bättre än den gamla i ljuskänslighet. Får se hur sant det är när DXO mätt upp den.
Vad händer med ljuset som träffar AFpixlarna? Skapar de bild också, eller blir det svarta prickar där som mjukvara fylle i genom interpolation?
Det är inte ett dugg synd om Canonlägret, utan om Canon som för en gångs skull bemödar sig att ta fram en ny finess och så dissas den i de egna leden. Fast de ändrar sig nog, brukar vara så. Precis som när viinklingsbar skärm kommer på de avancerade modellerna, då kommer de som nu talar sig varma för hållbarheten hos en fast skärm att hylla den 'nya' finessen med vinklingsbar skärm. SKitsnack att det skulle vara ömtåligt. Med en sådan upphängningsanordning i plåt t.ex. som jag har på min A580 är det robust som jag vet inte vad. Skulle vilja sätta den i händerna på Leif och be honom förklara sig vad det är som möjligen kan gå sönder på den. Trams.
Att en teknisk lösning helt utan spegel är framtiden är självklart. SLT är något som behövs i en mellanperiod för att kunna få in resten av tekniken och dra nytta av den redan nu. Det har jag sagt mycket tydligt för flera år sedan innan A55 släpptes. Vid den tiden Sony patenterade sin lösning med AF på sensorplattan. Riktigt bra sådan finns inte i praktiken än, inte i Canon 650D helleer, det vågar jag säga utan att ha testat den kameran.
Roligt att Canon för en gångs skull kan ståta med något nytt, även om de plagierat Nikon i det här fallet så är dom först på plan att få in den tekniken i en DSLR.
/Mats