Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att du väldigt grovt överskattar nyttan med en lös, vinklingsbar skärm av den enkla anledningen att en propressfotograf helt enkelt inte har tid att fippla med nån skärminställning över huvudet och försöka komponera en bild. Det är säkert mycket viktigare för dessa att ha full koll och ögonkontakt på motivet så att de får rätt situation på bild. De är ju dessutom väldigt träffsäkra i tekniken att "skjuta från höften" eller "i blindo" och få bilden som säljer. De egenskaperna hos fotograferna är fan så mycke viktigare i dessa fall.

Den nytta jag har sett med en vinklingsbar skärm är vid makrofotgrafering nån gång ibland. F.ö. tycker jag nog det mest är leksaker som jag helt klarar mej utan.

Det där köper jag inte alls. Tvärtrom så tror jag den funktionen är svårt underskattad för just situationer som pressfotografer ibland befinner sig i när de klättrar på ryggen på varann för att få sina bilder. Vaddå inte ha tid? Har man mer tid med att spreja bilder helt utan kontroll och sedan snabbt blada igenom dessa och se om det var något som fastnade? Det måste väl vara mest effektivt att ha direkt kontroll över motivet för att få den komposition man vill ha. Visst man kan säkert göra som Lars Borg föreslog att arbeta med mycket högupplösande kameror typ D800 och vidvinkel och sedan göra sina utsnitt men jag undrar jag om det är så optimalt alla gånger.

Dessa arma fotografer tvingas nog mer till sin arbetsmetod för att de har så taskiga redskap som de har. Det luktar bara lite Luther över det hela och "Du ska äta ditt bröd i ditt anletes svett". Har vi inte kommit längre 2012?

Min uppfattning om alla typer av fotoinnovationer är att jag välkomnar dem alla med öppet sinne. Ju fler vi har ju bättre just för att de ökar våra möjligheter och vår valfrihet. I en del fall ger vinklingsbar skärm en kontroll över sitiationen som man aldrig kan få annars. Varför ska man säga nej till det. Det känns bara konservativt och utvecklingsfientligt. Man kan t.o.m. använda en vinklingsbar skärm som vore den fast bara för möjligheten att låtsas om som om ingen utveckling skett. Så den kan säkert tillfredställa även personer som dig Leif! Det finns ju inget tvång att använda bara för att det finns heller.

För övrigt är en vinklingsbar skärm a la Sony inte alls lös. Den sitter väldigt väl förankrad i alla de hus jag haft hittills. Undantaget är väl i så fall A55.

Jag tycker att du väldigt grovt överskattar nyttan med en lös, vinklingsbar skärm av den enkla anledningen att en propressfotograf helt enkelt inte har tid att fippla med nån skärminställning över huvudet och försöka komponera en bild. Det är säkert mycket viktigare för dessa att ha full koll och ögonkontakt på motivet så att de får rätt situation på bild. De är ju dessutom väldigt träffsäkra i tekniken att "skjuta från höften" eller "i blindo" och få bilden som säljer. De egenskaperna hos fotograferna är fan så mycke viktigare i dessa fall.

Den nytta jag har sett med en vinklingsbar skärm är vid makrofotgrafering nån gång ibland. F.ö. tycker jag nog det mest är leksaker som jag helt klarar mej utan.

Leksak? Möjligen smaksak skulle jag vilja säga. Därtill vanesak. Jag behärskar rätt bra att skjuta över huvud och från höft p g a lång träning på presskonferenser. Men vinklingsbara displayer är fanimej outstanding annat än vid macrofoto.

Under en Stockholmsvistelse gick jag ut med en 5DMkII+24-105 och gatufotograferade. Motiven hann gömma sig i vissa fall. Dagen därpå tog jag en A550+28-75. Detta combo hade en metallskodd LCD-display som gick att flippa upp så den fungerade som en schaktsökare. Därtill fas-AF. Jag fick nog 200 bilder med det combot på "obesvärade" människor i många situationer utan att behöva gömma mig.

Det blev många bra bilder med 5DMkII också, men inte på långa vägar så många intressanta situationer.

Kan för övrigt tillägga att ett par yrkesfotografer jag känner fick låna A550-combot när de skulle plåta diskret. Båda är nu anhängare av konceptet.

Jag tillhörde själv tvivlarna- men har som du märker helt bytt ståndpunkt. Slutligen går det faktiskt att göra riktigt stabila vikbara, ledade LCD-displayer.

Däremot finns det många andra "leksaker" instoppade även i prokamerornas elektronik som jag gärna kunde varit utan. Men de går ju att deaktivera och tar ingen plats.

Nej, bättre argument efterlyses från den annars så innovative Leif Bength!

//Lennart

PS. Är det du som skickat ned eländet G hit? Trodde hon var i förvar i Orsa björnpark. Jag returnerar G till dig plus ett par handbojor. DS

Vinklingsbara displayer är apbra! Att proffskamerorna från Nikon inte har det sägs (av Nikon) bero på att displayen som sådan stadgar upp hela kamerahuset och gör det tåligare. Om den skulle gå att veckla ut skulle de behöva förstärka kamerahuset. Om det stämmer eller inte har jag ingen aning om, men det låter rimligt.

Att kalla vinklingsbara displayer för leksaker tycker jag är fånigt, men jag tror heller inte att pressfotografer skulle ha jättestor nytta av det på just presskonferenser - då har man ändå inte tid att komponera i en display, så det funkar lika bra att skjuta i blindo. Däremot har nog alla fotografer nytta av det i väldigt många andra fall - jag använder displayen på min NEX lika mycket som sökaren (vilket jag inte trodde jag skulle göra).

Ahhh, den självklara kommentaren och levererad av den förväntade :)

Funktionen finns inte och därför behövs den inte. Jo, så har det låtit om i stort varenda finess som Canon på yrkeskamerorna inte haft - tills de kommit. Då är det plötsligt nåt bra huxflux.

Så kommer det att bli när Canon inför vinklingsbar skärm och AF i live-view. Det kommer att presenteras som en nyhet med stora fördelar och då kommer det anammas av kören av lojala Canonsupporters som marknadsför deras produkter helt gratis.

Det är ju för bövelen helt självklart att det är bättre att kunna se var man pekar kameran och vilket utsniitt man har och var fokus sätts, varför skulle fotograferna annars öht titta i sökaren om det vore bättre att skjuta i blindo och istället hålla ögonkontakt med motivet. Om de tränar skulle de kanske bli bra på att göra så istället.

Problemet är att Canon inte har nån fungerande teknik med AF i skärmlåget, men så småningom _ 5 år efter Sony eller nåt - så kommer de att ha det och då kommer också vinklingsbar skärm och alla argumenten varför det är jättebra och att tekniken inte varit "mogen" innan och därför är det precis rätt ögonblick som Canon introducerar det och alla ropar halleluja.

Så trist och så förutsägbart.

/Mats

Du kanske bara har använt en usel live-view som hos Canon och inte tagit dig tid att träna in dig på en blixtsnabb bra lv me fas-af och smidig skärm. DÅ kan man kanske komma till den slutsatsen...

/Mats

Mats: har du någonsin plåtat på en presskonferens där man måste hålla kameran över huvudet? Jag har gjort det många gånger, och en vinklingsbar display skulle inte tillföra något vid just sån fotografering - det ÄR bättre att hålla ögonkontakt med motivet och skjuta i blindo (tycker jag).

Däremot finns det massor av andra tillfällen då displayen är bra att använda. Helst skulle den gå att ta loss från kameran helt tycker jag och köra trådlös, men där är vi inte ännu.

Du kanske bara har använt en usel live-view som hos Canon och inte tagit dig tid att träna in dig på en blixtsnabb bra lv me fas-af och smidig skärm. DÅ kan man kanske komma till den slutsatsen...

/Mats

Nu tycker jag du bara är fånig och klagar på Canon för klagandets skull. Det funkar precis lika illa på Nikon som du av någon anledning inte tycker lika illa om :)

Dessa arma fotografer tvingas nog mer till sin arbetsmetod för att de har så taskiga redskap som de har. Det luktar bara lite Luther över det hela och "Du ska äta ditt bröd i ditt anletes svett". Har vi inte kommit längre 2012?
.

Det är säkert förbjudet av facket för att slå vakt om yrkesskickligheten så att det inte blir för enkelt för nykomlingar som inte slitit hund i många år och tränat upp skicklighet för att kompensera för bristfälliga verktyg.

/Mats

Du har nog missat att Canon presenterade en EOS-kamera med fasdetekterande AF i Live View häromveckan. Samma typ av teknik som Nikon 1 med fas-AF-sensorer på bildsensorn.

Nä, jag har inte missat det. Har kommenterat det flera gånger redan.

Jag tror att några enstaka pixlar i mitten av sensorn på 650D inte kan ens komma i närheten av funktionaliteten med AF på Sony A77 m.fl. Långt långt ifrån.

Syftet med detta som det presenteras av Canon är att få till AF vid filmning som inte måste gå förbi fokusområdet och sen hatta tillbaka som kontrastfokus gör och blir väldigt fult vid filmning.

Synd bara att "Canon-lägret" dissat AF vid video så hårt som något totalt meningslöst som inte behövs eftersom man ska använda MF vid filmning, men de kanske ändrar sig nu när Canon har infört en finess som tydligt inte efterfrågats av de befintliga kunderna. Ska bli intressant att se.

Ska också bli intressant att se hur bra det funkar. Tror inte det är nån höjdare för stillbildsfoto i LV-läge i alla fall, men det återstår ju som sagt att se.

Vad tror du?

/Mats

Tack alla för responsen! Det kanske var "leksaker" som triggade mest ;-)

Men uppriktigt så börjar det finnas för mycke trams på dagens dslr. Vinklingsbar skärm har jag provat, till om med en lös skärm, men ingen av dessa "finesser" har fallit mej på läppen utom vid möjligtvis makro eller annat med kameran på stativ. En lös skärm med kameran på stativ i ett gömsle skulle kanske funka oxå. Tyvärr så använder jag i stort sett aldrig kameran på stativ och i gömsle sitter jag aldrig heller. Vid makro ligger jag helst ner och komponerar genom sökaren och fin rörelseoskärpa på vatten o dyligt fixar jag helst handhållet med ett bra IS-objektiv och komponerar genom sökaren.

Filmning med dslr är ett annat tramseri som jag blir mest förbannad på när filmningen sätter igång just när stillbildens blixtögonblick passerar för att aldrig återkomma... Mitt eget fel naturligtvis att nån knapp hamnat i fel läge/funktion...

Sten-Åke: En skärm är inget för en propressfotografs snabba ryck, ej heller för andra snabba kompositioner som dyker upp vid t.ex gatufotografi <-- Lennart!

Mats: Har hellre en riktigt reptålig fast skärm (har du sett en Canon med ett löjligt extra skärmskydd originalmonterat nångång?) än en vinklingsbar som man måste vika undan för att skydda mot repor! Eftersom jag känner mej själv och är inte speciellt rädd om grejorna så skulle en vikbar skärm vara väck med pusta inom en månad och innan dess se ut som en gravör haft "lekstuga" på den...

Lennart: Nä, nu får du njuta av G över sommaren och sen kan du flotta henne neröver Skåne med din ankdamm Bolmens flöde ;-)

Den där skärmmojjen kan nog å andra sidan vara riktigt användbar vid riktigt lugna ryck. Vid typ snigelfoto kanske man skulle hinna hänga med på det avgörande ögonblicket... :)

men superbra.
Då är saken avgjord för min del. Finns inget hinder att uppgradera till A77 (förutom 15000 kr).

Antar att övre bilderna är A77 och de undre A580.

De övre är aningen bättre med mer detaljering, men har lite mer brus, vilket syns i mörka partier som t.ex. nallens öga.

Hursomhelst är skillnaden minimal och inget att bråka om.
A77 blir det nog.

/Mats

Japp övre a77
jpg bilder som är krymta till 12 mpix och inget mer.
Trodde inte att upplösningen skulle vara bättre på a77 efter krympning.
A77 var lite ljusare. Så det måste vara någon liten skillnad i ISO. (de kanske tagit bort mer för speglen?)

Men uppriktigt så börjar det finnas för mycke trams på dagens dslr. Vinklingsbar skärm har jag provat, till om med en lös skärm, men ingen av dessa "finesser" har fallit mej på läppen utom vid möjligtvis makro eller annat med kameran på stativ. En lös skärm med kameran på stativ i ett gömsle skulle kanske funka oxå. Tyvärr så använder jag i stort sett aldrig kameran på stativ och i gömsle sitter jag aldrig heller. Vid makro ligger jag helst ner och komponerar genom sökaren och fin rörelseoskärpa på vatten o dyligt fixar jag helst handhållet med ett bra IS-objektiv och komponerar genom sökaren.

Filmning med dslr är ett annat tramseri som jag blir mest förbannad på när filmningen sätter igång just när stillbildens blixtögonblick passerar för att aldrig återkomma... Mitt eget fel naturligtvis att nån knapp hamnat i fel läge/funktion...

Sten-Åke: En skärm är inget för en propressfotografs snabba ryck, ej heller för andra snabba kompositioner som dyker upp vid t.ex gatufotografi <-- Lennart!

Mats: Har hellre en riktigt reptålig fast skärm (har du sett en Canon med ett löjligt extra skärmskydd originalmonterat nångång?) än en vinklingsbar som man måste vika undan för att skydda mot repor! Eftersom jag känner mej själv och är inte speciellt rädd om grejorna så skulle en vikbar skärm vara väck med pusta inom en månad och innan dess se ut som en gravör haft "lekstuga" på den...

Lennart: Nä, nu får du njuta av G över sommaren och sen kan du flotta henne neröver Skåne med din ankdamm Bolmens flöde ;-)

Den där skärmmojjen kan nog å andra sidan vara riktigt användbar vid riktigt lugna ryck. Vid typ snigelfoto kanske man skulle hinna hänga med på det avgörande ögonblicket... :)

Hörru, gamle dalmas!

Nu har du läst för fort igen! Vinklingsbar LV med fasdetekterande AF använd som schaktsökare är förbaskat bra vid gatufoto i så måtto att människorna du plåtar inte skyggar-de är ofta helt omedvetna om att de blir plåtade. Därtill skapar det lite lägre perspektivet (kameran i maghöjd) att man inte alltid plåtar människor lite "von oben".

Denna harmoni kan ses i bl a Hans Hammarskölds bilder när han använde tvåögd spegelreflex typ Rolleiflex.med centralslutare.

Det blir annat än det man ofta ser gatufotografer göra: Ställer sig bredbent och höjer muskedundret till ögat och gör folk medvetna om att nu jävlar ska här plåtas. Folk flyr eller stramar upp sig. Jag diskuterade inte komposition utan situation.

Annars använde jag oftast hyperfokalfokus och vidvinkel samt höftskott, men det här sättet passar mig bättre.

Vad gäller presskonferenser är jag inne på Anders linje. Har varit på så många att jag nästan spyr. Man vet var man riktar kameran i alla fall. Ändå så har LV en viss fördel här om den kombineras med snabb AF: Man kan hålla viss ögontakt ändå med "offret" och snabbt se på displayen var AF-punkten låser på.

Nu är ju PK-bilder bland det ointressantaste som finns såvida man inte söker ett annorlunda motiv. Exempelvis när "huvudoffret" inte står i talarstolen. Och då lär enbart OVF vara alldeles utmärkt, speciellt om något högre polisbefäl (om han nu är hivudoffer) petar sig i näsan, blundar som han sover el dyl.

Förstår du nu vad jag menar? Gör du inte det så kommer en last Deutsche Mädchen i övre övergångsåldern, vägandes 250 Pfund per styck att bussas till dig. De har nämligen börjat invadera trakterna kring My Sweet Home.
Ankdamm? Bolmen? Nästa gång du har vägarna förbi tar jag ut dig på sjön. Sedan går vi iland på en ö och jag ber dig simma 20 distansminuter=c:a 3,6 mil tillbaks till hamnen. Givetvis ska det dokumenteras med eller utan LV. ;)

Eljest var rådet ang G ju helt bra. Undrar om jag kan låta det ovan beskrivna tunga gardet gå samma väg? Men det blir väl stopp i tunneln då. Tunnelns Fillfactor räcker liksom inte till, men den lilla rännil skåningarna får till dricksvatten kanske har fått en arom som faller infödingarna på läppen.

Frid!

//Lennart

Man lär sig sina verktyg om man använder dem oavsett vilka de är. Problemet är dock att en del överhuvudtaget vägrar att att lära sig de möjligheter som finns och kör kvar i gamla hjulspår för att de alltid gjort så.

Vikbar display ger ett antal möjligheter man inte skulle ha annars. Gatufoto är verkligen en av dessa. Vikbar display gör att man stör mindre. Vikbar display på en NEX gör att man stör ännu mindre. Blaffiga proffskameror är inte optimala i det sammanhanget heller. Hört talas om stealth? Fotografering utan radareko.

En annan möjlighet är att ta bilder ur annars ganska omöjliga vinklar utan att kravla i leran som en uppviklad display kan ge. Alternativet är att ligga på magen i leran och vrida skallen ur led med ögat klistrad mot okularet till sin OVF. Alla väljer fritt sin arbetsmetod. Man skulle enkelt kunna göra en kul skämtfilm över det ämnet. Gissa vem vi skulle skratta åt? Något för youtube?

Nästa gång kan ni väl låna en Sony med vikbar skärm och testa vid presskonferensen. Man kan väl inte utala sig om saker man uppenbarligen inte testat helt kategoriskt? Varför gör ingen den typen av reportage? Jag har bara ett svar: det bara måste vara den stockkonservativa attityd som soterar bort precis allting som inte tidigare funnits i analoga kameror.

Hörru, gamle dalmas!

Nu har du läst för fort igen! Vinklingsbar LV med fasdetekterande AF använd som schaktsökare är förbaskat bra vid gatufoto i så måtto att människorna du plåtar inte skyggar-de är ofta helt omedvetna om att de blir plåtade. Därtill skapar det lite lägre perspektivet (kameran i maghöjd) att man inte alltid plåtar människor lite "von oben".

Denna harmoni kan ses i bl a Hans Hammarskölds bilder när han använde tvåögd spegelreflex typ Rolleiflex.med centralslutare.

Det blir annat än det man ofta ser gatufotografer göra: Ställer sig bredbent och höjer muskedundret till ögat och gör folk medvetna om att nu jävlar ska här plåtas. Folk flyr eller stramar upp sig. Jag diskuterade inte komposition utan situation.

Annars använde jag oftast hyperfokalfokus och vidvinkel samt höftskott, men det här sättet passar mig bättre.

Vad gäller presskonferenser är jag inne på Anders linje. Har varit på så många att jag nästan spyr. Man vet var man riktar kameran i alla fall. Ändå så har LV en viss fördel här om den kombineras med snabb AF: Man kan hålla viss ögontakt ändå med "offret" och snabbt se på displayen var AF-punkten låser på.

Nu är ju PK-bilder bland det ointressantaste som finns såvida man inte söker ett annorlunda motiv. Exempelvis när "huvudoffret" inte står i talarstolen. Och då lär enbart OVF vara alldeles utmärkt, speciellt om något högre polisbefäl (om han nu är hivudoffer) petar sig i näsan, blundar som han sover el dyl.

Förstår du nu vad jag menar? Gör du inte det så kommer en last Deutsche Mädchen i övre övergångsåldern, vägandes 250 Pfund per styck att bussas till dig. De har nämligen börjat invadera trakterna kring My Sweet Home.
Ankdamm? Bolmen? Nästa gång du har vägarna förbi tar jag ut dig på sjön. Sedan går vi iland på en ö och jag ber dig simma 20 distansminuter=c:a 3,6 mil tillbaks till hamnen. Givetvis ska det dokumenteras med eller utan LV. ;)

Eljest var rådet ang G ju helt bra. Undrar om jag kan låta det ovan beskrivna tunga gardet gå samma väg? Men det blir väl stopp i tunneln då. Tunnelns Fillfactor räcker liksom inte till, men den lilla rännil skåningarna får till dricksvatten kanske har fått en arom som faller infödingarna på läppen.

Frid!

//Lennart

Jodå Lennart! Jag vet att du använder de grejor du har på bästa sätt, oavsett märke eller funktion och till nytta, men jag får nog komma ner och göra upp live istället och sköjla ner dammet efteråt med ett par ordentliga klunkar skånskt dricksvatten ;-)

Det är lite mycke jobb ett par veckor fram men se får du se upp om du är hemikring. Har just betsällt en 5DIII oxå så vi kan köra lite Sony vs Nikon vs Canon på ff-format :)

Ska naturligtvis ta en ordentlig titt på din A77 oxå!

Simturen med LV... hoppas du menar LivVäst :)

Ha de gott...tills dess i.a.f. :)

...

En annan möjlighet är att ta bilder ur annars ganska omöjliga vinklar utan att kravla i leran som en uppviklad display kan ge. Alternativet är att ligga på magen i leran och vrida skallen ur led med ögat klistrad mot okularet till sin OVF. Alla väljer fritt sin arbetsmetod. Man skulle enkelt kunna göra en kul skämtfilm över det ämnet. Gissa vem vi skulle skratta åt? Något för youtube?

....

Här gäller de att ligga lågt, mycket lågt... ;-)

Bilagor

• elobe_49895.jpg
    elobe_49895.jpg
    83.8 KB · Visningar: 148
Jag tror att några enstaka pixlar i mitten av sensorn på 650D inte kan ens komma i närheten av funktionaliteten med AF på Sony A77 m.fl.
Ja, det är tämligen givet att det är så, men det är fel att påstå att "Canon inte har nån fungerande teknik med AF i skärmlåget".

Hur många "enstaka pixlar" är det?

Synd bara att "Canon-lägret" dissat AF vid video så hårt som något totalt meningslöst som inte behövs eftersom man ska använda MF vid filmning, men de kanske ändrar sig nu när Canon har infört en finess som tydligt inte efterfrågats av de befintliga kunderna. Ska bli intressant att se.
Jag tycker inte ett dugg synd om "Canon-lägret" som har dissat AF vid video.

Ska också bli intressant att se hur bra det funkar. Tror inte det är nån höjdare för stillbildsfoto i LV-läge i alla fall, men det återstår ju som sagt att se.

Vad tror du?

Jag tror att det gör att den rätt slöa AF:en i Live View blir uppsnabbad, både för stillbild och (uppenbarligen! :) för video.

Jag tror att fasdetekterande sensorelement på bildsensorn är framtiden, och Nikon har ju visat att det går att göra sådant med hög prestanda. Även om SLT är kool teknik så tror jag att det är ett mellansteg som kommer att försvinna när det inte behövs någon spegel längre.

Jag håller med.

Jag ägnade mig åt lite köpcentrumfoto (en variant av gatufoto) för nån vecka sen med en kamera som har vinklingsbar skärm. Skärmen går att vinkla upp så att den fungerar som "schaktsökare", alltså. Sittande på en bänk kunde jag fotografera förbipasserande som inte hade en aning om att de blev plåtande.

Som bonus har min kamera ytterligare en "leksaksfiness", nämligen pekskärm som kan utlösa slutaren, så det såg antagligen ut som att jag satt och pillade planlöst med kameran när jag pekade på skärmen och tog bilder genom att peka på den del av motivet som kameran skulle fokusera på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar