Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag tycker att du väldigt grovt överskattar nyttan med en lös, vinklingsbar skärm av den enkla anledningen att en propressfotograf helt enkelt inte har tid att fippla med nån skärminställning över huvudet och försöka komponera en bild. Det är säkert mycket viktigare för dessa att ha full koll och ögonkontakt på motivet så att de får rätt situation på bild. De är ju dessutom väldigt träffsäkra i tekniken att "skjuta från höften" eller "i blindo" och få bilden som säljer. De egenskaperna hos fotograferna är fan så mycke viktigare i dessa fall.
Den nytta jag har sett med en vinklingsbar skärm är vid makrofotgrafering nån gång ibland. F.ö. tycker jag nog det mest är leksaker som jag helt klarar mej utan.
Det där köper jag inte alls. Tvärtrom så tror jag den funktionen är svårt underskattad för just situationer som pressfotografer ibland befinner sig i när de klättrar på ryggen på varann för att få sina bilder. Vaddå inte ha tid? Har man mer tid med att spreja bilder helt utan kontroll och sedan snabbt blada igenom dessa och se om det var något som fastnade? Det måste väl vara mest effektivt att ha direkt kontroll över motivet för att få den komposition man vill ha. Visst man kan säkert göra som Lars Borg föreslog att arbeta med mycket högupplösande kameror typ D800 och vidvinkel och sedan göra sina utsnitt men jag undrar jag om det är så optimalt alla gånger.
Dessa arma fotografer tvingas nog mer till sin arbetsmetod för att de har så taskiga redskap som de har. Det luktar bara lite Luther över det hela och "Du ska äta ditt bröd i ditt anletes svett". Har vi inte kommit längre 2012?
Min uppfattning om alla typer av fotoinnovationer är att jag välkomnar dem alla med öppet sinne. Ju fler vi har ju bättre just för att de ökar våra möjligheter och vår valfrihet. I en del fall ger vinklingsbar skärm en kontroll över sitiationen som man aldrig kan få annars. Varför ska man säga nej till det. Det känns bara konservativt och utvecklingsfientligt. Man kan t.o.m. använda en vinklingsbar skärm som vore den fast bara för möjligheten att låtsas om som om ingen utveckling skett. Så den kan säkert tillfredställa även personer som dig Leif! Det finns ju inget tvång att använda bara för att det finns heller.
För övrigt är en vinklingsbar skärm a la Sony inte alls lös. Den sitter väldigt väl förankrad i alla de hus jag haft hittills. Undantaget är väl i så fall A55.