Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det finns ju ingenting i CPU-prestanda som innebär en tröskel mellan fungerar/fungerar inte.
Klart at det är trevligare om allting går snabbt och rappt utan timglas, men det är ju mest en vanesak.
Om man tycker det funkar fint att behandla en 10 megapixel-bild så går det fint att hantera 24 megapixel bilder också, bara att vissa saker tar lite längre tid.
Jag har visserligen hyggligt snabba datorer, men höll på ett tag med panoramor som jag satte ihop med MS ICE och skapade gigapixel-bilder. Tom det fungerade fint att använda Content Aware Fill i Photoshop CS5 för att rensa ut lite i hörn osv. Visst blev det segt, men en operation som som på en vanlig bild tar några sekunder tog nu en halv minut kanske osv., men ingenting som gör att det inte fungerar.
Det är bara trams som en del säger att så många pixlar som t.ex. Nikon D800 skulle kräva en ny dator för att kunna arbeta med. Förr eler senare är det dags att uppgradera sin dator ändå och då får man ett lyft i respons oavsett vilka bilder man jobbar med. För "vanlig hantering", dvs raw-konvertering och beskärningar så duger det med i princip vilken enkel dator som helst, oavsett om man har 12, 24 eller 36 megapixel, bara en flytande gräns vad man tycker känns trevligt att arbeta med och hur van/bortskämd man är.
/Mats.
Det är inte det som är problemet utan verktyg som Adjustment Brusch. Det tar väldigt mycket kraft och jag använder det jämt på de bilder jag redigerar. I 3:an tyckte jag det gick lite väl segt att bläddra mellan bilder man redigerat med det verktyget. När man använt detta verktyg blir filerna dessutom ofta ordentligt mycket större. En JPEG ur min NEX 7 ligger strax under 10 MB ofta men om jag påverkar den med Adjustmnent Brusch så blir de inte sällan dubbelt så stora. En DNG-fil ligger på 24 MB oredigerad.
Ibland kan man ju undra varför det ska gå så pass sakta efter att en previewbild är renderad. Då borde det väl bara vara att läsa in den. Men det verkar som om orginalbilden läses först och sedan alla förändringar. I version 4 har Adobe adresserat detta problem delvis genom att just läsa den inbakade previewbilden i DNG-filen direkt, vilket är välkommet. Så just detta tyder ju på att jag inte är ensam om mina synpunkter.
Det kanske finns någon annan som kan fylla i.