Bengt! Är det interpolering upp till större bilder du pratar om? D v s att du efter beskärning eller utan beskärning försöker göra bilden större än vad de 24 Mp återger?
Eller menar du något annat? Den fullstora bilden går ju annars alltid att spara i kameran så jag antar att du menar interpolering.
Att på skärm i 100% avgöra detta är svårt. Men betrakta gärna det färdiga resultatet i 50-75% istället.
Att interpolera snyggt fordrar lite träning och man måste välja om man ska göra den stegvis eller inte.
Vidare vilken metod: Bikubisk mjukare variant brukar fungera hyfsat.
Själv har jag kunnat få fram hyfsade interpoleringar från A77 så att de motsvarar c:a 70 Mp vid utskrift.
har jag missförstått din fråga får du omformulera den.
//Lennart
Än så länge är jag bara inne i enklare bildbehandlingsprogram, som Faststone och Elements 7, längre fram behöver Datorn bytas ut, har fortfarande windows XP, och en gammal kontorsskärm då lapptoppsskärmen som är bättre börjar att få allt för många streck över skärmen.
I Faststone hittade jag valbara förstoringar, 100-200-300%, verkar inte vara det samma som Datorns längs ner till höger vanliga förstoringsglas.
Som du märker så har jag under mina 7 år med gamla KM5D aldrig fördjupat mig så mycket med avancerad bildbehandling, Foto skrev om KM5D att dom såg ingen skillnad på Jpeg eller Raw- kunde inte göra bilden bättre med Raw, jag var ganska nöjd som det var på den tiden, imponerad av det nya digitala som att direkt titta på tagna bilder.
Nu har jag ett kraftpaket av annan kaliber, och börjar lite smått att prova en del. Har annars under året lite mera tid under vintern att joxa med bilderna. Nu har jag som vanligt skrivit för mycket och rör till det.
Huvudfrågan handlade om att om man lyckas ta en bild, vi säger en Älg som bara är lite för långt bort, så vill jag beskära och få den närmare, så många skriver att just ett högt pixeltal ökar möjligheten att kunna förstora motivet som hamnade lite för långt bort.
När 7D kom med sina överraskande 18Mp så skrevs det spaltkilometer om möjligheten att kunna beskära och förstora den vackra fågeln som på naturliga skäl är svår att få närbild på även om ett 100-400-objektiv sitter på kameran, den ökade pixelmängden skall göra det mera möjligt, man skall alltså inte förlora för mycket av pixlarna vid förstoringen ( som jag uppfattat det så förlorar man pixlar beroende på hut långt bort motivet är och hur litet det är )
En lågpixelkamera 6-8Mp och även 10Mp klarar inte det samma utan bilden förlorar då både skärpa och kontraster blir inga pixlar kvar så att säga för att skapa en hygglig bild. Jag tolkar detta som att det inte är det samma som att skriva ut en större bild, då det ofta har redovisats att man kan skriva ut mycket stora bilder och har gjorts även med kameror som har 4Mp.
När jag beskär en porträttbild ( endast huvud ) och tar upp på fullbild så har jag fått en förstoring automatiskt. men kan jag hämta hem vargen som fastnade 125 meter bort och som mera ser ut som en mindre räv på det avståndet. Såg för övrigt hur dom hade plockat ut ett utsnitt hur en bild tagen med D800 en grupp människor vid en gata, förvånans värt bra.