Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur fungerar sökaren i Sonys SLT-kameror?

(Forts. från inlägg #3913 i D800-tråden.)

Dpreview brukar ha rätt bra koll på tekniska detaljer hos kameror de testar och i testet av A55 beskrivs hur det fungerar: "Roughly 30% of the light that strikes the main mirror is reflected upwards, onto the AF sensor array. Meanwhile, in the absense of an optical finder, the main imaging sensor provides a full-time live view image via an electronic viewfinder in its place."

A77 använder samma teknik, men den har dessutom en elektronisk förstaridå för att minska fördröjningen från avtryck till exponering.
 
(Forts. från inlägg #3913 i D800-tråden.)

Dpreview brukar ha rätt bra koll på tekniska detaljer hos kameror de testar och i testet av A55 beskrivs hur det fungerar: "Roughly 30% of the light that strikes the main mirror is reflected upwards, onto the AF sensor array. Meanwhile, in the absense of an optical finder, the main imaging sensor provides a full-time live view image via an electronic viewfinder in its place."

A77 använder samma teknik, men den har dessutom en elektronisk förstaridå för att minska fördröjningen från avtryck till exponering.

Så har jag också förstått det. Däremot har t.ex. A580 en egen sensor för live view, och det är kanske det som rört till det.
 
Ja, då börjar det bli ordning på de skilda uppfattningarna hur mycket bildsensorn är engagerad i A77. Jag tackar PMD som bidragit med mer fakta och Anders som bidragit.

Mvh//Lennart
 
http://www.fotosidan.se/cldoc/test-sony-a77.htm

Fröderbergs och Fotosidans lite sena allmänna omdöme om A77. Någon test är det väl inte i ordets rätta bemärkelse (om det nu finns något sådant), men ett hyfsat balanserat omdöme är det i alla fall tycker i alla fall jag.

Nja sent för just siten är det men det är ett bra tag sedan testen va med i Fotosidans magasin...håller med om att det är en hyfsat rättvist och balanserat omdöme.
 
Idag skruvar jag av uv-filtret B+W på mitt 16-50/2,8 tar många bekvämlighets-bilder för att prova olika inställningar, filtret får nu vila ett tag, sitter fast i mitt gamla att dyra linsen måste skyddas till varje pris.

Denna nya fotoperiod får utvisa om jag upptäcker skillnader av att ett glas mindre ytterligare kan förbättra bildkvaliteten så att ljuset slipper krångla med ett extraglas att tas sig igenom.

Trycker jag på 100% så blir inte alla bilder skarpa precis, ( normalt ingen anhängar av att kolla med lupp )använder faststone och elements 7, beskärning går bra, men jag lyckas inte förstora bilden för att kunna testa var gränsen går med A77.

Pratas så mycket om vad man kan förstora när man har många pixlar men är ser ni vilket blåbär jag är när det gäller bildbehandling.

tar imot alla tips med tacksamhet. vid snabbkoll på skärmen och tryck på förstoringsglaset blir många bilder skarpa och fina ( inte alla dock )- tänk om man kunde spara den förstorade bilden redan i kameran.

MVH.//Bengt.
 
Bengt! Är det interpolering upp till större bilder du pratar om? D v s att du efter beskärning eller utan beskärning försöker göra bilden större än vad de 24 Mp återger?

Eller menar du något annat? Den fullstora bilden går ju annars alltid att spara i kameran så jag antar att du menar interpolering.

Att på skärm i 100% avgöra detta är svårt. Men betrakta gärna det färdiga resultatet i 50-75% istället.
Att interpolera snyggt fordrar lite träning och man måste välja om man ska göra den stegvis eller inte.
Vidare vilken metod: Bikubisk mjukare variant brukar fungera hyfsat.

Själv har jag kunnat få fram hyfsade interpoleringar från A77 så att de motsvarar c:a 70 Mp vid utskrift.

har jag missförstått din fråga får du omformulera den.

//Lennart
 
Bengt, ofta när man pratar om en skala, vilken som helst, säger man ju "förstoring"... -Även om det i verkligheten är en förminskning, nerskalning.

100% på skärm (som med förstoringsglaset då antar jag) är ju egenligen ingen förstoring alls, utan skala 1:1. Men oftast SÄGER man att man då tittar på bilden i "väldigt hög förstoring" - antagligen eftersom det vanligaste är bilderna används nerskalade.
 
Bengt! Är det interpolering upp till större bilder du pratar om? D v s att du efter beskärning eller utan beskärning försöker göra bilden större än vad de 24 Mp återger?

Eller menar du något annat? Den fullstora bilden går ju annars alltid att spara i kameran så jag antar att du menar interpolering.

Att på skärm i 100% avgöra detta är svårt. Men betrakta gärna det färdiga resultatet i 50-75% istället.
Att interpolera snyggt fordrar lite träning och man måste välja om man ska göra den stegvis eller inte.
Vidare vilken metod: Bikubisk mjukare variant brukar fungera hyfsat.

Själv har jag kunnat få fram hyfsade interpoleringar från A77 så att de motsvarar c:a 70 Mp vid utskrift.

har jag missförstått din fråga får du omformulera den.

//Lennart

Än så länge är jag bara inne i enklare bildbehandlingsprogram, som Faststone och Elements 7, längre fram behöver Datorn bytas ut, har fortfarande windows XP, och en gammal kontorsskärm då lapptoppsskärmen som är bättre börjar att få allt för många streck över skärmen.

I Faststone hittade jag valbara förstoringar, 100-200-300%, verkar inte vara det samma som Datorns längs ner till höger vanliga förstoringsglas.

Som du märker så har jag under mina 7 år med gamla KM5D aldrig fördjupat mig så mycket med avancerad bildbehandling, Foto skrev om KM5D att dom såg ingen skillnad på Jpeg eller Raw- kunde inte göra bilden bättre med Raw, jag var ganska nöjd som det var på den tiden, imponerad av det nya digitala som att direkt titta på tagna bilder.

Nu har jag ett kraftpaket av annan kaliber, och börjar lite smått att prova en del. Har annars under året lite mera tid under vintern att joxa med bilderna. Nu har jag som vanligt skrivit för mycket och rör till det.

Huvudfrågan handlade om att om man lyckas ta en bild, vi säger en Älg som bara är lite för långt bort, så vill jag beskära och få den närmare, så många skriver att just ett högt pixeltal ökar möjligheten att kunna förstora motivet som hamnade lite för långt bort.

När 7D kom med sina överraskande 18Mp så skrevs det spaltkilometer om möjligheten att kunna beskära och förstora den vackra fågeln som på naturliga skäl är svår att få närbild på även om ett 100-400-objektiv sitter på kameran, den ökade pixelmängden skall göra det mera möjligt, man skall alltså inte förlora för mycket av pixlarna vid förstoringen ( som jag uppfattat det så förlorar man pixlar beroende på hut långt bort motivet är och hur litet det är )

En lågpixelkamera 6-8Mp och även 10Mp klarar inte det samma utan bilden förlorar då både skärpa och kontraster blir inga pixlar kvar så att säga för att skapa en hygglig bild. Jag tolkar detta som att det inte är det samma som att skriva ut en större bild, då det ofta har redovisats att man kan skriva ut mycket stora bilder och har gjorts även med kameror som har 4Mp.

När jag beskär en porträttbild ( endast huvud ) och tar upp på fullbild så har jag fått en förstoring automatiskt. men kan jag hämta hem vargen som fastnade 125 meter bort och som mera ser ut som en mindre räv på det avståndet. Såg för övrigt hur dom hade plockat ut ett utsnitt hur en bild tagen med D800 en grupp människor vid en gata, förvånans värt bra.
 
Än så länge är jag bara inne i enklare bildbehandlingsprogram, som Faststone och Elements 7, längre fram behöver Datorn bytas ut, har fortfarande windows XP, och en gammal kontorsskärm då lapptoppsskärmen som är bättre börjar att få allt för många streck över skärmen.

I Faststone hittade jag valbara förstoringar, 100-200-300%, verkar inte vara det samma som Datorns längs ner till höger vanliga förstoringsglas.

Som du märker så har jag under mina 7 år med gamla KM5D aldrig fördjupat mig så mycket med avancerad bildbehandling, Foto skrev om KM5D att dom såg ingen skillnad på Jpeg eller Raw- kunde inte göra bilden bättre med Raw, jag var ganska nöjd som det var på den tiden, imponerad av det nya digitala som att direkt titta på tagna bilder.

Nu har jag ett kraftpaket av annan kaliber, och börjar lite smått att prova en del. Har annars under året lite mera tid under vintern att joxa med bilderna. Nu har jag som vanligt skrivit för mycket och rör till det.

Huvudfrågan handlade om att om man lyckas ta en bild, vi säger en Älg som bara är lite för långt bort, så vill jag beskära och få den närmare, så många skriver att just ett högt pixeltal ökar möjligheten att kunna förstora motivet som hamnade lite för långt bort.

När 7D kom med sina överraskande 18Mp så skrevs det spaltkilometer om möjligheten att kunna beskära och förstora den vackra fågeln som på naturliga skäl är svår att få närbild på även om ett 100-400-objektiv sitter på kameran, den ökade pixelmängden skall göra det mera möjligt, man skall alltså inte förlora för mycket av pixlarna vid förstoringen ( som jag uppfattat det så förlorar man pixlar beroende på hut långt bort motivet är och hur litet det är )

En lågpixelkamera 6-8Mp och även 10Mp klarar inte det samma utan bilden förlorar då både skärpa och kontraster blir inga pixlar kvar så att säga för att skapa en hygglig bild. Jag tolkar detta som att det inte är det samma som att skriva ut en större bild, då det ofta har redovisats att man kan skriva ut mycket stora bilder och har gjorts även med kameror som har 4Mp.

När jag beskär en porträttbild ( endast huvud ) och tar upp på fullbild så har jag fått en förstoring automatiskt. men kan jag hämta hem vargen som fastnade 125 meter bort och som mera ser ut som en mindre räv på det avståndet. Såg för övrigt hur dom hade plockat ut ett utsnitt hur en bild tagen med D800 en grupp människor vid en gata, förvånans värt bra.

Du kan göra precis detsamma med A77 som exemplet du hänvisar till med D800. Låt vara att den exmpelbilden skulle förlora lite DR med A77 och bli aningen mindre (inte så mycket som många förleds att tro då skillnaden mellan 24 och 36 Mp är ganska liten).

Däremot ska du nog inte betrakta beskärningarna du gjort i Fastone utan i Elements alternativt i A77:s medföljande programvara som hanterar både raw, jpeg och tif mm.

Är inga problem med att skriva ut ett 4 Mp- utsnitt från A77 så att det täcker ett A4 förutsatt att du inte dragit upp iso ganska våldsamt. Här måste du dock måttsätta bilden till c:a 21x29 cm och minst ange minst 200 dpi om du ska skriva ut på en bläckstråle . Skärpning och färgkorrigering av lämplig typ ska ju till också.

Betraktelse av bild i 100% talar inte om så bra hur utskriftresultatet kommer att se ut. Ser som regel lite sämre ut på skärm än utprintat.

Det behövs ingen megadator för att behandla filerna från en A77. Den jag sitter och skriver på just nu är från 2004 och har 2 Gb i ramminne samt en billig 1400:- skärm. Med bara lite tålamod går det t o m att behandla en D800 -fil på den.

Jag har tack och lov en annan maskin som är lite nyare, men behovet av datorkraft är överdrivet för högpixliga kameror så länge man inte måste jobba snabbt och yrkesmässigt med en mängd bilder innan en deadline. För den duktige amatörfotografen spelar nog inte några sekunders väntetid per bild så stor roll

//Lennart
 
Du kan göra precis detsamma med A77 som exemplet du hänvisar till med D800. Låt vara att den exmpelbilden skulle förlora lite DR med A77 och bli aningen mindre (inte så mycket som många förleds att tro då skillnaden mellan 24 och 36 Mp är ganska liten).

Däremot ska du nog inte betrakta beskärningarna du gjort i Fastone utan i Elements alternativt i A77:s medföljande programvara som hanterar både raw, jpeg och tif mm.

Är inga problem med att skriva ut ett 4 Mp- utsnitt från A77 så att det täcker ett A4 förutsatt att du inte dragit upp iso ganska våldsamt. Här måste du dock måttsätta bilden till c:a 21x29 cm och minst ange minst 200 dpi om du ska skriva ut på en bläckstråle . Skärpning och färgkorrigering av lämplig typ ska ju till också.

Betraktelse av bild i 100% talar inte om så bra hur utskriftresultatet kommer att se ut. Ser som regel lite sämre ut på skärm än utprintat.

Det behövs ingen megadator för att behandla filerna från en A77. Den jag sitter och skriver på just nu är från 2004 och har 2 Gb i ramminne samt en billig 1400:- skärm. Med bara lite tålamod går det t o m att behandla en D800 -fil på den.

Jag har tack och lov en annan maskin som är lite nyare, men behovet av datorkraft är överdrivet för högpixliga kameror så länge man inte måste jobba snabbt och yrkesmässigt med en mängd bilder innan en deadline. För den duktige amatörfotografen spelar nog inte några sekunders väntetid per bild så stor roll

//Lennart

Tackar för svaren, jo jag är allt inne i A77 medföljande programvara bort i mellan, jag är en liten långsam varelse inom vissa områden, innan mina ofta återkommande varför skall jag göra så här, hittat sina platser i skallen, tar ofta både Jpeg/Raw för att träna på Raw. Just beskärning annars är himla smidigt i Elements 7 och trevligt att arbeta med. Faststone använder jag mest för sin förträffliga enkelhet när man skall skicka bilder till släkten, så himla lättfattligt och smidigt, uberlätt när man lägger till många bilder att skicka.

Mikrosofts bildvisare som blandas in med outlock är dock ingen höjdare precis.

//Bengt.
 
Senast ändrad:
Du kan göra precis detsamma med A77 som exemplet du hänvisar till med D800. Låt vara att den exmpelbilden skulle förlora lite DR med A77 och bli aningen mindre (inte så mycket som många förleds att tro då skillnaden mellan 24 och 36 Mp är ganska liten).

Däremot ska du nog inte betrakta beskärningarna du gjort i Fastone utan i Elements alternativt i A77:s medföljande programvara som hanterar både raw, jpeg och tif mm.

Är inga problem med att skriva ut ett 4 Mp- utsnitt från A77 så att det täcker ett A4 förutsatt att du inte dragit upp iso ganska våldsamt. Här måste du dock måttsätta bilden till c:a 21x29 cm och minst ange minst 200 dpi om du ska skriva ut på en bläckstråle . Skärpning och färgkorrigering av lämplig typ ska ju till också.

Betraktelse av bild i 100% talar inte om så bra hur utskriftresultatet kommer att se ut. Ser som regel lite sämre ut på skärm än utprintat.

Det behövs ingen megadator för att behandla filerna från en A77. Den jag sitter och skriver på just nu är från 2004 och har 2 Gb i ramminne samt en billig 1400:- skärm. Med bara lite tålamod går det t o m att behandla en D800 -fil på den.

Jag har tack och lov en annan maskin som är lite nyare, men behovet av datorkraft är överdrivet för högpixliga kameror så länge man inte måste jobba snabbt och yrkesmässigt med en mängd bilder innan en deadline. För den duktige amatörfotografen spelar nog inte några sekunders väntetid per bild så stor roll

//Lennart

Den stora grejen är trots allt att använda datorerna fullt ut och inte köra dem i 32-bitars läge om de fixar 64. I början körde en hel del XP i 32-bitars läge p.g.a. rädslan för att det inte skulle finnas drivrutiner till all periferiutrustning.

Stockholms Stad har exv. i alla de 10 000-tals PC man nu har i drift (det talas om 40 000) standardiserat på 32-bitars Windows 7 trots att maskinerna alla är 64-bitars maskiner. Det funkar bra för de flesta men fotografer och andra som bildbehandlar professionellt har haft svårt med detta. De är inte nöjda med 3 GB internminne utan vill nog ha minst 8 GB om de kan få det.

Jag kan köra Lightroom på min gamla IBM T60 också, som säkert är 5-6 år idag men verktyg som "Adjustment brusch" försöker man undvika använda på den om man kan. Dessa verktyg kräver en 64-bitars maskin med bra med minne. Att bläddra bland bilder blir annars snabbt en ren plåga.

Så nog spelar det roll vad man har för dator och vilket operativsystem man installerats och inte minst spelar minne roll och det är så pass billigt idag att det är dumt att avstå från att köpa lite extra sådant.
 
Jag tycker Adobe's mjukvaror (numer) gör ett ganska bra jobb med Sony-filer. Färgerna blir inte riktigt som jag personligen vill ha dem, men det är ju inte så svårt att göra något åt.

Elements verkar bra, men jag har aldrig satt mig in i det (eftersom Lightroom mer motsvarar vad jag behöver).
 
Den stora grejen är trots allt att använda datorerna fullt ut och inte köra dem i 32-bitars läge om de fixar 64. I början körde en hel del XP i 32-bitars läge p.g.a. rädslan för att det inte skulle finnas drivrutiner till all periferiutrustning.

Stockholms Stad har exv. i alla de 10 000-tals PC man nu har i drift (det talas om 40 000) standardiserat på 32-bitars Windows 7 trots att maskinerna alla är 64-bitars maskiner. Det funkar bra för de flesta men fotografer och andra som bildbehandlar professionellt har haft svårt med detta. De är inte nöjda med 3 GB internminne utan vill nog ha minst 8 GB om de kan få det.

Jag kan köra Lightroom på min gamla IBM T60 också, som säkert är 5-6 år idag men verktyg som "Adjustment brusch" försöker man undvika använda på den om man kan. Dessa verktyg kräver en 64-bitars maskin med bra med minne. Att bläddra bland bilder blir annars snabbt en ren plåga.

Så nog spelar det roll vad man har för dator och vilket operativsystem man installerats och inte minst spelar minne roll och det är så pass billigt idag att det är dumt att avstå från att köpa lite extra sådant.

Jag menar inte att att det inte skulle spela någon roll vilket OS eller dator man har. Däremot att folk tror att det behövs mycket mer datorkraft än det i själva verket behövs.
Processorerna är så pass snabba sedan länge att de räcker till. Däremot bör man minst ha 4 Gb i ram och ett bra grafikkort med eget stort minne och accelerator för att köra exempelvis CS5 i 64-bitarsverion. Med 8Gb går det riktigt snabbt. Det är vad jag vanligtvis kör på. Inga speciella väntetider när man bearbetar rawfiler från högpixliga aps-c eller ff-kameror.

Däremot väntar jag på billigare skärmar med bättre upplösning.

//Lennart
 
Jag tycker Adobe's mjukvaror (numer) gör ett ganska bra jobb med Sony-filer. Färgerna blir inte riktigt som jag personligen vill ha dem, men det är ju inte så svårt att göra något åt.

Elements verkar bra, men jag har aldrig satt mig in i det (eftersom Lightroom mer motsvarar vad jag behöver).

Det stora lyftet var från version 2.x till 3.x tycker jag men även 4:an är en uppgraderaing värd att lägga pengarna på. Den senare tycker jag träffar mer rätt med sina verktyg och en del konstiga haloeffekter som var vanliga förr kontrolleras mycket bättre i 4:an. Jag tror Sony-fotograferna tjänat mer på de senaste två uppgraderingsstegen (3 och 4) än exv. Canon-fotograferna. De är en så stor bulk av Adobes kundkrets att man försöker se till att det funkar bra för dessa i första rummet. Som Sony-användare är man nog tyvärr prio två i det sammanhanget. Det är först med version 3 som jag känner mig helt komfortabel med Lightrooms bildkvalitet och funktionalitet och med 4:an så tycker jag inte det finns så där jättemycket övrigt att önska.

Är det något jag skulle vilja förbättra så är det metadatahanteringen. Tycker det skulle vara enklare att anpassa XMP-scheman i Lightroom och använda egna namnrymder än vad jag sett att det är.
 
Jag menar inte att att det inte skulle spela någon roll vilket OS eller dator man har. Däremot att folk tror att det behövs mycket mer datorkraft än det i själva verket behövs.
Processorerna är så pass snabba sedan länge att de räcker till. Däremot bör man minst ha 4 Gb i ram och ett bra grafikkort med eget stort minne och accelerator för att köra exempelvis CS5 i 64-bitarsverion. Med 8Gb går det riktigt snabbt. Det är vad jag vanligtvis kör på. Inga speciella väntetider när man bearbetar rawfiler från högpixliga aps-c eller ff-kameror.

Däremot väntar jag på billigare skärmar med bättre upplösning.

//Lennart

Vet man vad man gör så kan man ju undvika de verktyg som man vet "sänker" en klen maskin.
 
Micro AF Justering

Har äntligen kommit till skott och testa fokuseringen på min A77 och jag märkte speciellt på mitt 100 mm macro en knapp men klar bakfokusering. Men när jag skulle genomföra justeringen i kameran kunde jag inte ange några värden. Jag har aldrig aktiverat Micro AF justeringen tidigare men när jag gjorde det fick jag bara fram valmöjligheterna att slå på/av funktionen samt rensa lagrade data. När jag väljer alternativet rensa står där att det finns maximala 30 objektiv registrerade. Skumt tycker jag. Finns det någon som har upplevt samma sak eller är det något som jag helt har missat? Det borde väl inte finnas några förinstallerade värden här? (Jag har inte vågat rensa än)

Mvh Hans
 
Mikrosofts bildvisare som blandas in med outlock är dock ingen höjdare precis.

//Bengt.

Hurså, den är väl alldeles utmärkt?

För att bläddra bland bildfiler och visa dem är den ju perfekt. Snabb, enkel och integrerad med OS och finns alltid och med Sonys RAW-driver kan man lika enkelt bläddra bland sina raw-filer. Den visar knappast en jpeg sämre än något annat program.

Sen för redigering använder man såklart ett bildbehandlingsprogram, men för enkel visning på skärm är ju MS inbyggda "förhandsgranskning" helt suverän.


/Mats
 
Vet man vad man gör så kan man ju undvika de verktyg som man vet "sänker" en klen maskin.

Det finns ju ingenting i CPU-prestanda som innebär en tröskel mellan fungerar/fungerar inte.
Klart at det är trevligare om allting går snabbt och rappt utan timglas, men det är ju mest en vanesak.

Om man tycker det funkar fint att behandla en 10 megapixel-bild så går det fint att hantera 24 megapixel bilder också, bara att vissa saker tar lite längre tid.

Jag har visserligen hyggligt snabba datorer, men höll på ett tag med panoramor som jag satte ihop med MS ICE och skapade gigapixel-bilder. Tom det fungerade fint att använda Content Aware Fill i Photoshop CS5 för att rensa ut lite i hörn osv. Visst blev det segt, men en operation som som på en vanlig bild tar några sekunder tog nu en halv minut kanske osv., men ingenting som gör att det inte fungerar.

Det är bara trams som en del säger att så många pixlar som t.ex. Nikon D800 skulle kräva en ny dator för att kunna arbeta med. Förr eler senare är det dags att uppgradera sin dator ändå och då får man ett lyft i respons oavsett vilka bilder man jobbar med. För "vanlig hantering", dvs raw-konvertering och beskärningar så duger det med i princip vilken enkel dator som helst, oavsett om man har 12, 24 eller 36 megapixel, bara en flytande gräns vad man tycker känns trevligt att arbeta med och hur van/bortskämd man är.


/Mats.
 
Har äntligen kommit till skott och testa fokuseringen på min A77 och jag märkte speciellt på mitt 100 mm macro en knapp men klar bakfokusering. Men när jag skulle genomföra justeringen i kameran kunde jag inte ange några värden. Jag har aldrig aktiverat Micro AF justeringen tidigare men när jag gjorde det fick jag bara fram valmöjligheterna att slå på/av funktionen samt rensa lagrade data. När jag väljer alternativet rensa står där att det finns maximala 30 objektiv registrerade. Skumt tycker jag. Finns det någon som har upplevt samma sak eller är det något som jag helt har missat? Det borde väl inte finnas några förinstallerade värden här? (Jag har inte vågat rensa än)

Mvh Hans

Det här lät så konstigt så jag var tvungen att kolla.

Jag har microjusterat ett objektiv tidigare, ett 35/2,0 och då var allt frid och fröjd. Nu satt macro 100 på och då såg det precis ut som du beskriver. När jag sätter på 24:an lika så. Men när 35:an åkte på stod det plötsligt +1, så där finns justeringen kvar. Vilka de 29 andra justeringarna är kan man undra. Det är antagligen bara att rensa om man vill göra någon justering.

Nu börjar jag undra om jag kan ha gjort justeringen innan firmware-uppdateringen? Skulle det i så fall kunna spela någon roll? En liten bug, kanske?
 
Det här lät så konstigt så jag var tvungen att kolla.

Jag har microjusterat ett objektiv tidigare, ett 35/2,0 och då var allt frid och fröjd. Nu satt macro 100 på och då såg det precis ut som du beskriver. När jag sätter på 24:an lika så. Men när 35:an åkte på stod det plötsligt +1, så där finns justeringen kvar. Vilka de 29 andra justeringarna är kan man undra. Det är antagligen bara att rensa om man vill göra någon justering.

Nu börjar jag undra om jag kan ha gjort justeringen innan firmware-uppdateringen? Skulle det i så fall kunna spela någon roll? En liten bug, kanske?

Låter som om det är något riktigt fel, en bugg helt enkelt.

Jag har ingen A77, men har haft A850 och A900 med microjustering och där fungerade det alldeles utmärkt. Man ser bara den justering man gjort för ett specifikt objektiv när det är monterat på kameran. Fungerade klockrent. Tog för givet att det var exakt samma funktion på A77.

Man ska komma ihåg att Sigma-objektiv inte alltid presenterar sig korrekt för kameran, utan kan ha "lånat" någon ID-kod från andra objektiv och har man otur och råkar ha ett Sigma och just det som det imiterar så blandar kameran ihop dem, men med ett Sony 100/2,8 Macro ska det inte vara något problem ju.


/Mats
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar