Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Drar man upp en fästing är sannolikheten stor att huvudet med det hullingförsedda stickdonet blir kvar. Verkar som fästingens nacke skulle vara den svagaste punkten. Skruv och drag har större sannolikhet att lyckas om man inte råkar ha verktyg tillhands.

Nej, skruvar man så riskerar man att mundelarna sitter kvar. Använd en bra fästingborttagare (i stil med den jag länkade till förut) och följ bruksanvisningen. Jag har haft nästan 100% framgång med min. Innan jag hade den så gick det betydligt sämre.

Man bör som sagt aldrig använda enbart sina fingrar för att ta bort en fästing. Risken är rätt stor att man ställer till det värre än vad det är. Ha alltid med en fästingborttagare i fästingtäta områden.

Ansiktet eller ansiktena blir inrutade innan man tar bilden. Det är ju fråga om en viss trygghet. Man får liksom ett kvitto på vad som är i fokus just innan man trycker av.

Det handlar ju också om att man ställer in exponeringen och vitbalansen på det man anser viktigast och det hjälper ju om man inte fotar i RAW. Tom då också eftersom man då ärver in rätt inställningar i framkallningen. Inte bara fokus som blir hyggligt rätt.

Ang. slutartider och auto-ISO...

Om man fotar på ISO högre än 200-400 brukar jag korrigera detta med minusexponering... Jag fotar ju alltid med sparning till råfiler. Själv ser jag ingen skillnad på en ISO400 -1Ev och en ISO800 +/-0 efter filen blivit framkallad med någon av de nyare Sony-kamerorna. På det sättet kan man halvera slutartiderna som Auto-ISO vill ge dig.

Det jobbiga är om man kör en långzoom, då är det mycket skillnad på skakoskärpan mellan 70mm och 300mm.

Bäst att vara försiktig med A-läget. Automatiken vill gärna välja så långa tider att en tiogångers förstoring visar skakningsoskärpa. Sport-läget kan ofta ge lämpligare tider, porträtt större bländare och landskap mindre bländare.

Nej nu fattade jag, du tror att jag menade Automatläget när jag skrev A, nej för sjutton jag menade bländarförval-läget A, kör också S-läget ( justerar tiden )- men mest bländarförval som heter A på A77.

tycker bländarförval är bra, min optik 16-50/2,8 ger väl bäst runt 5,6 och testar det först för att se vilken tid jag får, sedan går jag upp för att bättra på skärpedjupet, 7,1 ger skapligt skärpedjup.

Tycker kritiken mot A77 att AF skulle vara för snabb är orättvis och gäller i bara ett specialfall. Att sedan påstå att slöheten hos andra kameror skulle betyda att det är. "Intelligent" är bara löjligt.

Snicksnack! Om man fotograferar sport (vilket jag då antar att du räknar som specialfall) vill man inte att kamerans AF hugger på allt som passerar. Det går för övrigt att ställa in en Nikon (och säkert också Canon) så att den inte har någon fördröjning för sådant som snabbt passerar AF-området. Det är kanske inte intelligent, men en bra funktion för sportplåtisar (och har inte med eventuell slöhet i AF att göra) :)

För övrigt anser jag att Cartago bör förstöras och att AF är överskattat (focus peaking rockar fett).!

Snicksnack! Om man fotograferar sport (vilket jag då antar att du räknar som specialfall) vill man inte att kamerans AF hugger på allt som passerar. Det går för övrigt att ställa in en Nikon (och säkert också Canon) så att den inte har någon fördröjning för sådant som snabbt passerar AF-området. Det är kanske inte intelligent, men en bra funktion för sportplåtisar (och har inte med eventuell slöhet i AF att göra) :)

För övrigt anser jag att Cartago bör förstöras och att AF är överskattat (focus peaking rockar fett).!

Nja, visst ger en viss tröghet fördelar-men också nackdelar. Det hela beror på situationen. Ställer man in AF i ett trögare läge (vilket går på evx 5DMkIII och andra kameror. Man kan även nolla det läget så den reagerar som en A77) så kan man råmissa en hastigt uppdykande händelse som A77:an hade fångat.

Fördelen med de andra kamerorna är ju att man kan välja. Men ska man hastigt ändra måste man grotta ner sig i menyn. Kanske det finns ngn CFn för skiftning? Men hursomhelst har ögonblicket försvunnit.

Så jag håller fast vid min katekes: Det bästa AF-systemet är det man är van att hantera. Sedan må det stå Fikon, Kanon, Såny, Sågammal, Tampax, Lars Ohly(mpus) eller Gummans Torskaladåb på loggan.

Däremot håller jag med dig om att AF är överskattat. Det beror nog på att många förväntar sig att det ska klara allt.

Att Cartago ska bör förstöras har ju anno dazumal yttrats av mäktigare man än du och jag.

Focus Peaking rockar fett: Där är vi helt överens och jag framhåller att A77 rockar superfett då den kan använda sig av focuspeaking och AF simultant vid adressering till AF-A. Suveränt sätt att se om AF träffar rätt samt skärpedjup samtidigt.

//Lennart

Nja, visst ger en viss tröghet fördelar-men också nackdelar. Det hela beror på situationen. Ställer man in AF i ett trögare läge (vilket går på evx 5DMkIII och andra kameror. Man kan även nolla det läget så den reagerar som en A77) så kan man råmissa en hastigt uppdykande händelse som A77:an hade fångat.

Fördelen med de andra kamerorna är ju att man kan välja. Men ska man hastigt ändra måste man grotta ner sig i menyn. Kanske det finns ngn CFn för skiftning? Men hursomhelst har ögonblicket försvunnit.

Så jag håller fast vid min katekes: Det bästa AF-systemet är det man är van att hantera. Sedan må det stå Fikon, Kanon, Såny, Sågammal, Tampax, Lars Ohly(mpus) eller Gummans Torskaladåb på loggan.

Däremot håller jag med dig om att AF är överskattat. Det beror nog på att många förväntar sig att det ska klara allt.

Att Cartago ska bör förstöras har ju anno dazumal yttrats av mäktigare man än du och jag.

Focus Peaking rockar fett: Där är vi helt överens och jag framhåller att A77 rockar superfett då den kan använda sig av focuspeaking och AF simultant vid adressering till AF-A. Suveränt sätt att se om AF träffar rätt samt skärpedjup samtidigt.

//Lennart

Kanske ska förtydliga att AF inte blir trögare för att man ställer in den för att ignorera nåt som snabbt dyker upp i sökaren. Den är lika snabb som innan, men försöker inte fokusera på motiv som inte "finns" om de inte är i bild längre än förinställd tid.

I just det avseendet är Sony SLT sämre än Canikon, och det finns en massa andra skäl till att Canon och Nikon är bättre på en del saker (inte minst sökaren). För mig fungerar det bra med en NEX-7, men det gör det garanterat inte för alla (och det gäller A77 också).

//Lennart

Funkar likadant i NEX-7.

Kanske ska förtydliga att AF inte blir trögare för att man ställer in den för att ignorera nåt som snabbt dyker upp i sökaren. Den är lika snabb som innan, men försöker inte fokusera på motiv som inte "finns" om de inte är i bild längre än förinställd tid.

I just det avseendet är Sony SLT sämre än Canikon, och det finns en massa andra skäl till att Canon och Nikon är bättre på en del saker (inte minst sökaren). För mig fungerar det bra med en NEX-7, men det gör det garanterat inte för alla (och det gäller A77 också).

Självklart: Tröghet står inte i detta fall som motsats till snabbhet. Däremot är trögheten en viss garant för att fokus inte ska tappas på det rörliga föremål/person fotografen följer.

Ang sökare: Jag har prisat D800:ans sökare som förviss är mörkare än Sonys berömda prismasökare i A900, men har en sådan kontrast att MF fungerar riktigt bra. NEX-7:s EVF har dock sina fördelar ibland.
Speciellt inomhus i ganska mörka rum där den ljusar upp så man kan se motivet tydligare än med en OVF. Sker visserligen på bekostnad av en tilltagande kornighet i sökarbilden. A77:s EVF är större och faktiskt tydligare i dessa situationer.

Tilläggas bör att jag skaffade A77 just för att jag har en uppsättning av Sonys Zeissgluggar med ljusstyrka från f/1.4 till f/2.8. Aldrig förr har jag kunnat sätta skärpan så exakt på full glugg tack vare focuspeakingen samt möjligheten till förstorad sökarbild vid MF.

Den vinklingsbara LCD-displayen gör också att jag kan använda A77:an som en idiotsäker schaktsökare tillsammans med de tunga Zeissobjektiven.

Med adapter kör jag även dessa gluggar på NEX-7, men det även om resultatet blir lika bra så är gluggarna lite för stora för att det ska kännas lika bekvämt som med A77.

Så skaffar man en kamera (i detta fallet A77) så måste man ju vara klar över vad man vill proritera. Och vad gäller att sätta skärpan spot-on med ljusstarka objektiv så anser jag den kameran svårslagen bland kategorin "tjockkameror". Då blir det ganska enkelt att leva med en EVF.

//Lennart

Nja håller inte med riktigt och tycker nog det är befogad kritig..A77ans AF "hugger" för lätt på andra saker/motiv vid AF-C...tex vid flygande fågel och AF-C så "hugger" den lätt på andra saker om det är en rörig/livfull bakgrund..det hade varit kanon om man kunde ställa trögheten/känsligheten så att man kan anpassa AF:ens "tröghet" så att den inte släpper motivet lika snabbt/lätt i alla situationer.

AF:en i 5D MarkIII är verken svår att förstår sig på eller konfigurerar...för att vara så avancerad och ha så många inställningsmöjlighter så är den förvånansvärt lätt att ställa in o jobba med utan att ens behöva öppna manualen.

Jag motsätter mig inte i sak att skillnader finns, A77 saknar vissa avancerade algoritmer eller vad man nu skall kalla AF-hjälpmedlen. Det du nu Peter svarar om A77 tillkortakommande, skrev jag ungefär likadant för 6-8 månader sedan.

Då kontrade du blixtsnabbt och sade att andra testsajter hade minnsan lyckats väldigt bra och fått många keepers med A77, andemeningen från dig var då att Nilsson på foto inte var van att använda AF med A77, du reste ragg och gick i försvarsställning för vid den tiden var du ägare av en A77.

När MKII:an kom så var det i princip endast den äldre AF-modulen arvet från 5D som fick lite kritik men Foto rundade liksom av med att det var bra i allafall.

Men så händer något märkligt, en ny Canon MKIII annonseras, i rättvisans namn så skriver testarna då att inga jättestora förändringar har skett, förutom då klart förbättrad AF. men så radas punkt efter punkt upp med flera förbättringar, punkter som man av någon anledning var försiktiga med att nämna som kritik på den äldre modellen, nu verkar det som man vågar och modellen puchas fram som Canonfabriken måste ljubla över.

Att kameror förbättras är så klart helt normalt, men dom måste våga ge kritik även under modellens starkaste säljperiod, är man för kritisk kanske fabriken inte vill skicka några nya kameror för testning.

För att återgå till A77.ans vissa brister vid följande AF så får man som ägare hitta sina egna lösningar genom i bland träning. Att MkIII:an genom förnämlig AF-automatik kan bestämma sig för att följa Zlatan nästan hur länge som helst på fotbollsplanen tills en häftigt situation uppkommer trots att han obenhörligen blir attackerad från alla håll, det måste jag säga är duktigt gjort av Canonsingenjörer. kameran måste alltså registrera Zlatan som person ( tar en snabbild kanske och minns honom ) ramlar en spelare över honom så tar kameran en kort paus så kör man igen när Zlatan reser sig.

Som A77-ägare så får man vara så god att släppa upp avtryckaren eller tumgreppet och söka Zlatan på nytt och följa så länge det går, är man tränad på detta förfarande så kan man bli ganska duktig, släppa, söka, släppa, söka upp osv. Inte lika många keepers så klart som dom bästa kamerorna, I en nära framtid kan nog kameran stå på stativ, sedan knappar man in följ Zlatan och så väljer man bildantal och självfallet byter man till annan spelare när man önskar. Utveckling av Face Detektion skulle jag tro.

Hade A77 släppts av Nikon så tror jag att till och med Joakim skulle ha tonat ner EVF:ns svagheter betydligt, visserligen hade den säkert fått 51 AF-punkter, men Sony blir nog först med 101 sensorer när A99 kommer, men eftersom den blir först så kommer nog testarna tycka att verkar onödigt mycket.

MVH.Bengt.

Försvarsställning....naee du jag påpekade/sa bara vad som är sant o jag står fortfarande för det...det går att få lika bra eller bättre resultat/fler keepers med A77 i jämförelse med dyrare kameror från Canon och Nikon i många/dom flesta situationerna(vilket även många tester påvisat) men när man följer ett motiv med AF-C under "svårare/stökigare förhållanden" så är/fungerar konkurrenternas AF där man kan ställa trögheten bättre o ger då i sådana situationer/förhållanden fler keepers än A77:an(vilket även detta tagits upp i olika tester).

A77an är grymt mycket "bang for the buck"....personligen tycker jag det är den bästa o roligaste kameran i sin prisklass.

Tycker mig ha problem med många AF-punkter. I en buss exempelvis blir ju bara de närmaste huvudena i fokus. Det blir liksom mer eller mindre fel överallt. Det bästa är en rejäl punkt i mitten och en avstängningsknapp.

Vi har just roat oss med att hitta på alternativa innehåll till fökortningen AF Lennart och jag i NEX 7 tråden. Verkar som Lennart varit mest kreativ. Allt utom Auto Focus är tillåtet. De tär bara på lite kul för krånglande AF är verkligen inte kul. Det delsystemet kan finta den bäste fotograf långt upp på läktaren om han inte ser upp.

Tycker mig ha problem med många AF-punkter. I en buss exempelvis blir ju bara de närmaste huvudena i fokus. Det blir liksom mer eller mindre fel överallt. Det bästa är en rejäl punkt i mitten och en avstängningsknapp.

Du menar att du fått en "Alternerande Focus" i den A77 istället för en Auto Focus? Tror vi får lägga det alternativet till vår tolkning av AF också.

Den viktigaste faktorn här är definitivt kamerans avstängningsknapp. Då registreras ingen bild som man behöver reta sig på:)

//Lennart

Du menar att du fått en "Alternerande Focus" i den A77 istället för en Auto Focus? Tror vi får lägga det alternativet till vår tolkning av AF också.

Jo, den duger. Jag har hittat fler tolkningar, men jag bör nog inte nedteckna dem såvida jag inte vill ha 30 dagars avstängning från FS. Någon blev s a s alldeles för grov (som nunnan tyckte om ett visst attribut hos sjömannen).

Nu ska jag väl i ärlighetens namn inte hitta på för många förnedrande tolkningar av AF. Orsaken är att A77 som ju har det alldeles förträffligt utmärkta hjälpmedlet focuspeaking paradoxalt också har ett väldigt exakt fasdetekterande AF-system.

Den riktigt naglar motiv som min A900 (som ju har en ganska trygg AF) tvekar över.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar