Nja håller inte med riktigt och tycker nog det är befogad kritig..A77ans AF "hugger" för lätt på andra saker/motiv vid AF-C...tex vid flygande fågel och AF-C så "hugger" den lätt på andra saker om det är en rörig/livfull bakgrund..det hade varit kanon om man kunde ställa trögheten/känsligheten så att man kan anpassa AF:ens "tröghet" så att den inte släpper motivet lika snabbt/lätt i alla situationer.
AF:en i 5D MarkIII är verken svår att förstår sig på eller konfigurerar...för att vara så avancerad och ha så många inställningsmöjlighter så är den förvånansvärt lätt att ställa in o jobba med utan att ens behöva öppna manualen.
Jag motsätter mig inte i sak att skillnader finns, A77 saknar vissa avancerade algoritmer eller vad man nu skall kalla AF-hjälpmedlen. Det du nu Peter svarar om A77 tillkortakommande, skrev jag ungefär likadant för 6-8 månader sedan.
Då kontrade du blixtsnabbt och sade att andra testsajter hade minnsan lyckats väldigt bra och fått många keepers med A77, andemeningen från dig var då att Nilsson på foto inte var van att använda AF med A77, du reste ragg och gick i försvarsställning för vid den tiden var du ägare av en A77.
När MKII:an kom så var det i princip endast den äldre AF-modulen arvet från 5D som fick lite kritik men Foto rundade liksom av med att det var bra i allafall.
Men så händer något märkligt, en ny Canon MKIII annonseras, i rättvisans namn så skriver testarna då att inga jättestora förändringar har skett, förutom då klart förbättrad AF. men så radas punkt efter punkt upp med flera förbättringar, punkter som man av någon anledning var försiktiga med att nämna som kritik på den äldre modellen, nu verkar det som man vågar och modellen puchas fram som Canonfabriken måste ljubla över.
Att kameror förbättras är så klart helt normalt, men dom måste våga ge kritik även under modellens starkaste säljperiod, är man för kritisk kanske fabriken inte vill skicka några nya kameror för testning.
För att återgå till A77.ans vissa brister vid följande AF så får man som ägare hitta sina egna lösningar genom i bland träning. Att MkIII:an genom förnämlig AF-automatik kan bestämma sig för att följa Zlatan nästan hur länge som helst på fotbollsplanen tills en häftigt situation uppkommer trots att han obenhörligen blir attackerad från alla håll, det måste jag säga är duktigt gjort av Canonsingenjörer. kameran måste alltså registrera Zlatan som person ( tar en snabbild kanske och minns honom ) ramlar en spelare över honom så tar kameran en kort paus så kör man igen när Zlatan reser sig.
Som A77-ägare så får man vara så god att släppa upp avtryckaren eller tumgreppet och söka Zlatan på nytt och följa så länge det går, är man tränad på detta förfarande så kan man bli ganska duktig, släppa, söka, släppa, söka upp osv. Inte lika många keepers så klart som dom bästa kamerorna, I en nära framtid kan nog kameran stå på stativ, sedan knappar man in följ Zlatan och så väljer man bildantal och självfallet byter man till annan spelare när man önskar. Utveckling av Face Detektion skulle jag tro.
Hade A77 släppts av Nikon så tror jag att till och med Joakim skulle ha tonat ner EVF:ns svagheter betydligt, visserligen hade den säkert fått 51 AF-punkter, men Sony blir nog först med 101 sensorer när A99 kommer, men eftersom den blir först så kommer nog testarna tycka att verkar onödigt mycket.
MVH.Bengt.