avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Grattis till kameran förresten!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack (har dock ej kommit än)
Har laddat ner dng konvertern.
Blev lite sugen på lightroom. Vet ni om man köper den blir raw converteraren uppgraderad för Elements också , borde vara samma?. Någon som har bägge. Lightroom är väl mera snabb framkallare medan pse är redigerare.
Tror det blir nya boken om lightroom först kanske http://www.pagina.se/?val=talong&qid=fotosidan
blir nog ett 16 mB till start
Jag har även testat med ett verkligt budgetkort SD 4Gb som jag köpte för 3 år sedan. Sekvenskör man inte mycket utan "skurar" av med 3-4 bilder ibland så funkar även detta kort BRA, trots att det köptes på NETTO för 190:-.
Ladda hem senaste DNG-konverter från Adobe så lär du kunna fortsätta, men Elements version 9 går väl att få för 799:-, tror jag.
//Lennart
Härligt1
Yttre knapp för avstängning av SSS är vi nog av med sedan A900 m.fl.
Dåremot är en workaround att göra ett av minnesvalen utan stabilisering.
Nu är det ju ett menyval ändå på A77 att återkalla minnen, men bättre att vara nere i menyträsket iaf.
/Mats
TACK!
Gjort två minne för macro ett med ett utan. Även begränsat auto ISO på dem.
MR funkar OK. När man väljer MR på lägesratten får man upp en meny på skärmen där man kan välja mellan 3 flikar, där man ser vad man valt i en lång lista.
Härligt1
Ser själv fram emot en ny kamera med EVf och alla dess fördelar. Håller mig tills A99 släpps.
Yttre knapp för avstängning av SSS är vi nog av med sedan A900 m.fl.
Dåremot är en workaround att göra ett av minnesvalen utan stabilisering.
Nu är det ju ett menyval ändå på A77 att återkalla minnen, men bättre att vara nere i menyträsket iaf.
På min A900 var det ju direktval till minnena och där hade jag läge 3 inställt för telefoto där jag har OS i objektivet iistället. Funkade även om spaken stod på SS on.
Hoppas att 1/2/3-lägena på PASM-ratten kommer tillbaka i A99.
/Mats
Jag är jäkligt sugen på en A77 med.
Nä, jag behöver egentligen inte FF. Har dessutom objektiv som passar bra ihop med APS-C, t.ex. fisheye som inte går på en FF, ett längre tele som gör sig bättre på mindre sensor med hög upplöasning eftersom det man vill åt är ju att komma nära, 50/1,4 och 70 mm macro som är bra primes för porträtt mm och en underbar 135a som briljerar på APS-C i många fall.
menjag har redan en APS-C. Försökt sälja den, men det går ju inte och det är inte så tokigt att ha två kameror.
Nu väntar jag inte för att det är så himla kul att vänta, utan av lite andra skäl, främst ekonomiska, som gör att det inte varit läge att inhandla en ny kamera. När det är läge i höst och om A97 då släpps känns det som ett felval att köpa den "gamla" A77an. Fantastisk kamera, helt klart, men det finns lite brister att åtgärda, typ större buffert och ännu bättre renhet på högre ISO osv. Kan tänka mig att A97 (eller vad den kommer att heta) är precis min önskekamera. Gissar att det blir lite förbättringar här och var. Större buffert, betydligt bättre ISO-prestanda (tror att den kommer att bli löjligt bra och slå allting annat tills Nikon släpper sin DSLR med samma sensor), pekskärm, ytterligare bättre EVF osv. Tror den blir svår att motstå även för dig
Du har ju ett lyxproblem som har både A77 och D800 ;-)
Får se. Blir inte läge för nytt kamerainköp innan sommaren ändå och till dess lär det väl ha kommit en hel del förhandsinfo om FF-kameran. Börjar bli dags att de läcker lite godis nu, oväntat tyst faktiskt.
/Mats
Jo, jag förstår precis. Och visst har jag agnenäma lyxproblem beroende på helt oväntade intäkter, men nu är spargrisen så tom att den liknar en mask. Så en massa andra saker har prioriterats bort.
Jag ljuger dock lite om "angenäma" problem när jag efter en provskjutning idag visserligen noterar skillnader som är märkbara mellan D800 och A900. Båda går att dra upp jätteprintar med. Använde för jämförelsen 24-70/2.8 primes på båda. På skärm blir det rejäla skillnader i skuggorna och brus. Utsnitt från filerna utprintade ser inte så olika ut som skärmen visar. Båda noggrant fokuserade.
Drar jag ned filerna till 12-16 Mp och printar utsnitt (har pratar vi ändå printar som om man tog hela filen fixar A3-A2) blir skillnaderna obetydliga. En lite detaljeringsfördel för D800. Men ändå ser A900-filen perfekt ut så man måste in med ögat under papperet (lite överdrivet) för stt se detaljeringsfördelen i de absolut finaste strukturerna.
Nåväl, jag menar att jag har ställt upp kameror, motiv och mätt in allt exakt och är oerhört nöjd med resultatet. Sedan för skojs skull tar jag A77:an med dess kitzoom 16-50/2.8 SSM och bara slänger upp handhållen-noterar att den kombinerade AF-A inställningen som även ger focuspeaking låser perfekt och trycker av. Kör filen från den i samma konverterare och märker att allt sitter perfekt. Skalar upp och skalar ned och printar ut samma utsnitt som från de andra 2 kamerorna. Ser mycket bra ut. Kan mycket väl låta printa en storlek och tapetsera med.
Så vad är poängen? Med A77 lekte jag fram ett bra resultat. Bättre resultat med D800, javisst. Men för att få det resultatet den är kapabel att leverera måste jag vara noggrannare p g a ingen fokuspeaking, ingen bildstabilisering.
Alltså, vad jag menar är att A77 är snabb, rolig och lätt att använda utan att man ska bli besviken på bildkvaliteten, även om man har höga anspråk och vill ha stora printar eller göra snäva utsnitt ur filen.
Fan, lite svårt att förklara. Men A77 har verkligen en högst egen personlighet.
Därmed inte sagt att en kommande A99 inte skulle vara mycket bra. Men jag tycker A77 är mer än bara "good enough". En av de få kameror som jag bara blivit nöjdare och nöjdare med ju mer jag använt den. Dessutom till ett mycket rimligt pris till vad man kan pressa ur kameran.
//Lennart
Har nu provat lite.
Måste säga att jag känner mig jätte nöjd.
Var ute och kröp lite i makro träsket på tomten mellan regnskurarna.
Positivt överaskad av sökaren. Känns kanon, saknade min A700 i typ 1 sekund. Vilket lyft och defenitivt för oss med glasögon då den är stor och tydlig. Kan förstå att folk som fotar sme rövar tycker den är mörk och laggar. Fördelarna är många att man ser hur det ser ut med DOF och även att man kan får upp hur bilden blev i sökaren för ev om-kompensation. Även peaking är ju kanon. Att detta inte funnits innan är ett ? Även förstoringsknappen är ju sjukt bra. Dock skulle jag vilja att man kan trycka ner avtryckaren utan att den försvinner
Saknar avstängning av bildstab på utsidan. Saknar även mät områdes knappen (även om den verkar fixa de mesta motiven bra typ prästkragar i solljus etc). Kan inte förstå hur man kan ha en knapp för vitbalans. Om man fick önska skulle man vilja ha den och några andra om programer bara ala nex.
Trodde dock att jag skulle använda skärmen mer men tyckte det var lite svårt att se i solljus. Har nu dock satt på ett skärm skydd (till klippt från en till en iPhone)
Hur gör ni andra använder ni skärm skydd?
Har skickat efter ett 95mb/s kort. kör med ett snigelkort på 0.5 Mb för tillfället. Tur att man är på tomten?
Skulle nog ändå föredragit nex-5n sensorn i den
Kit objektivet (2.8 an) verkar bra, har inte hunnit hård testa det än. Verkar gediget och TUNGT.... Framför allt tyst fokuserande.
Körde mitt tamron 180/3.5 kändes som om motorn var svagare än a700. Någon som provat/känt detta?
Den gick lite i olika hastigheter?
Nästan Mats längd på detta
Ang. avstängning av bildstab: (jag saknar också att knappen tagits bort på a77): har någon koll på om man verkligen vinner något på att stänga av bildstab när kameran är på stativ? Varför rekommenderas att man gör det? Blir stabiliseringssystemet "förvirrat"? -OK, men vad får det för konsekvenser?
Något som är mycket användbart för macro: sökaren blir inte mörk när man trycker in skärpedjupsknappen. Men - vet inte om min allt sämre syn bedrog mig häromsistens - jag tyckte att skärpeplanet flyttade sig när jag tryckte in skärpedjupsknappen (!) Hade Minolta macro 100 mm/2.8 och var nästan vid närgränsen. Har någon liknande erfarenheter?
Något som är mycket användbart för macro: sökaren blir inte mörk när man trycker in skärpedjupsknappen. Men - vet inte om min allt sämre syn bedrog mig häromsistens - jag tyckte att skärpeplanet flyttade sig när jag tryckte in skärpedjupsknappen (!) Hade Minolta macro 100 mm/2.8 och var nästan vid närgränsen. Har någon liknande erfarenheter?
På en A77 kan man väl vända skärmen inåt?
Där behöver man väl ingen film egentligen.
Om skärmen är reptålig (är den det?) så behövs väl inget skydd. Skulle dock behövas skydd mot fett från näsan ...