Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ljusa heltäckande kläder, höga stövlar och vaccinering mot TBE är tre bra saker i fästingtäta områden.

På ljusa kläder syns fästingar bättre än på mörka, och stövlar har fästingarna svårt att klättra på (de sitter oftast i gräs och väntar på sina offer). Man ska också alltid borsta av sig innan man går in när man har varit ute bland fästingarna. De fästingar man inte ser kan åka med i borstningen.

Vaccinering mot TBE hjälper förstås inte mot borrelia, men TBE är inte roligare.

Och just det ja, ta aldrig bort en fästing med fingrarna. Risken är väldigt stor att man klämmer den så att mer skit hamnar i offrets blodomlopp. (Pincett är nästan lika dåligt). Använd en fästingborttagare av den här typen. Det är den absolut bästa sorten jag har provat.

PS. Som hundägare får man stor erfarenhet av fästingar ... DS.

Jotack. Jag har det tvivelaktiga nöjet att bo på Södertörn som är bland de fästingrikaste och också har de farligast smitta krypen. Plockar fästingar var varannan dag från mina hundar, fast använder borttaren med en snara istället, funkar perfekt.

Tänkte också fotografera en sån, men efter att ha placerat det tiltänkta motivet på köksbordet och höll på att ta fram kameran så upptäcktes den av min fru som protesterade kraftigt och högljutt, vilket resulterade i att det inte blir några fästingbilder från mig. Har att välja mellan det och sönderslagen kamera och macroobjektiv typ... :)

/Mats

Vad har det här med Sony A77 att göra?

Katten har haft två fästingar i vår. Har skruvat loss dem motsols.
Att man bör skruva loss en fästing (antingen motsols eller medsols) är en seglivad myt. Det är rätt stor risk att man har sönder fästingen så att mundelarna sitter kvar.

Nej, använd en bra fästingborttagare och läs bruksanvisningen noga innan första användning.

Efter operationen har fästingarna varit levande och kunnat krypa innan de med berått mod krossats, spolats och spridits i avloppssystemet. Efteråt har händerna tvättats.
Jag brukar lägga fästingen i en liten bit hushållspapper och bränna alltihopa i öppna spisen. Med stängda luckor eftersom det kan sprätta lite när fästingen "poppar".

Fästingar som har suttit lite längre poppar bättre ...

Nu har han Gustav fått Frontlinevet spot-on lösning i nacken för att skrämma bort fästingarna. Hittas en till kommer den att fotograferas.

Jag önskar att det kunde komma något slags fästingmedel som man kan sätta på sig själv.

Det är så vi hanterar fästingproblemet numera. Dessutom blir man en smula nojjig. Minsta grej som kliar på något parti av kroppen man inte själv kan se ber vi den andre kolla.

En dusch direkt när man kommer in från fästingmarkerna rensar bort eventuella fästingar som har slunkit igenom de tidigare kontrollerna. En fästing kryper omkring ganska länge innan den hittar ett bra ställe att bita sig fast på, så man har oftast tid att duscha bort den.

Dock ej med en A77. Den må vara tuff, men jag tror inte att den tål en rejäl dusch med varmvatten och tvål.

Att man bör skruva loss en fästing (antingen motsols eller medsols) är en seglivad myt. Det är rätt stor risk att man har sönder fästingen så att mundelarna sitter kvar.

Nej, använd en bra fästingborttagare och läs bruksanvisningen noga innan första användning.

Jag brukar lägga fästingen i en liten bit hushållspapper och bränna alltihopa i öppna spisen. Med stängda luckor eftersom det kan sprätta lite när fästingen "poppar".

Fästingar som har suttit lite längre poppar bättre ...

Jag önskar att det kunde komma något slags fästingmedel som man kan sätta på sig själv.

Använde Exspot på hundarna förut. Fungerade bra mot fästingar, men påverkar hundarna också och är äckligt giftigt, speciellt för katter som de umgås med ibland så jag har slutat med det nu. Provar nu ett halsband med nån citronextrakt. Får se hur det funkar.

Det är ju annars neongrönt och fint, så ett sådant kan väl du bära utan problem Pär?

Man skulle kunna göra en kamerarem till A77 i sådant material så tar man två fästingar i en smäll (och lyckas få ämnet on-topic dessutom :) ).

/Mats

Ansiktet eller ansiktena blir inrutade innan man tar bilden. Det är ju fråga om en viss trygghet. Man får liksom ett kvitto på vad som är i fokus just innan man trycker av.

Jo så uppfattar jag det också, Fuji har någon modell som lyckas läsa av 20 ansikten, men jag uppfattar det vidare så att det gäller människor som i pratiken står stilla.

Använde Exspot på hundarna förut. Fungerade bra mot fästingar, men påverkar hundarna också och är äckligt giftigt, speciellt för katter som de umgås med ibland så jag har slutat med det nu.
Det är lite individuellt hur hundar reagerar på antifästingmedel. Frontline lär vara lite mildare än Exspot så det kanske din hund tål?

Men det är nog lika giftigt för katter, så det problemet kvarstår.

Provar nu ett halsband med nån citronextrakt. Får se hur det funkar.
Förmodligen inte alls. Det finns en hel del bluffprodukter som påstås hjälpa mot fästingar.

En av våra hundar har fått prova ett Scalibor-halsband, och det är riktigt effektivt. Inga fästingar vill vara i närheten av det. Dock reagerade hunden på halsbandet och mådde rejält dåligt så vi avbröt och kör nu med Frontline istället, som han tål bra.

Det är ju annars neongrönt och fint, så ett sådant kan väl du bära utan problem Pär?
Vem frågar du? (Notera mitt förnamn ...)

Man skulle kunna göra en kamerarem till A77 i sådant material så tar man två fästingar i en smäll (och lyckas få ämnet on-topic dessutom :) ).

Det där var ungefär lika effektivt för att komma on-topic som jag tror att halsbandet är. :)

FD fokuserar på ansikten Bengt och de är dessa och inget annat folk som plåtar barn oftast vill ha fokus på.

Självklart StenÅke, har inte läst Friedmans bok dock, men vad jag var ute efter är att förutsättningarna för att lyckas med FD var att ansiktena är någorlunda i stillhet.

Dom bästa följande-AF-modellerna lyckas ju tydlingen låsa vid ett motiv och stannar där även om någon annan springer i vägen, vi skulle kunna kalla det Body Detektion. Undrar om inte Face Detektion är lite av en grundpappa till dagens bättre AF-lösningar.

MkIII:ans instruktionsbok om autofokus upptar hela 40 sidor. A77 har motivföljning men klarar barar om motivet rör sig sakta. Men Sony är nog en bit på väg.

Det är bara ett fåtal skruvar, som är vänstergängade, de flesta är högergängade. Skruvas något medsols, så skruvas det fast. Därför skruvas en fästing motsols eftersom den skall bort.

Bor också på vischan. Har lyckats plåta de satans odjuren. Förra året fick jag bara en fästing, men den ledde till borrelia. Min fru fick borrelia p g a att hon är så intresserad av att gå i skogen och plocka bär, blommor mm samt tycker om att rota i trädgården i vår sjönära tomt. Jag plockade bort 11 fästingar på henne under en vecka.

Inga kul djur det där. Man får ofta mer eller mindre roliga efterverkningar av en utläkt borreliainfektion.
En kompis som jag spelar ihop med fick 2 fästingar samtidigt: En på pungen och en på snoppen och efterföljande borrelia.

Samtidigt rapporteras från Tyskland att även myggor börjar bli bärare av borrelia. Så det behövs inte bara FD i kamerorna, man skulle behöva ha en sådan mackapär i exemplevis ett armband.

//Lennart

Vi funderade ett tag att lagom till midsommar (när det kommer en massa löst folk ut på Skogsö där vi är på somrarna) skriva en skylt vid bryggan: "Varning boreliasmittat område".

En kompis på Resarö har satt upp en skylt med varning för huggorm vid deras lilla badstrand.

Men sedan kom jag till insikt att det är lite "obussigt".

Det är bara ett fåtal skruvar, som är vänstergängade, de flesta är högergängade. Skruvas något medsols, så skruvas det fast. Därför skruvas en fästing motsols eftersom den skall bort.

Fästingen äter sig in mera in som man slår i en spik, och den drar man upp. Vi har alla trott i 50 år att man skall skruva upp den ( Fästingen alltså )- och det trodde även den högre kunskapen, i hundra år trodde man att köldskador skulle behandlas med snö, så är inte fallet idag, jag behöver inte dra den klassiska historien om Humlans flygförmåga, ingen hade faktiskt gjort någon vetenskaplig undersökning av fenomenet, förrän relativt nyligen.

Och så bränns inte Humlan utan den sticker som getingen, men den är mullig och ser gosig ut den rackaren.

Självklart StenÅke, har inte läst Friedmans bok dock, men vad jag var ute efter är att förutsättningarna för att lyckas med FD var att ansiktena är någorlunda i stillhet.

Dom bästa följande-AF-modellerna lyckas ju tydlingen låsa vid ett motiv och stannar där även om någon annan springer i vägen, vi skulle kunna kalla det Body Detektion. Undrar om inte Face Detektion är lite av en grundpappa till dagens bättre AF-lösningar.

MkIII:ans instruktionsbok om autofokus upptar hela 40 sidor. A77 har motivföljning men klarar barar om motivet rör sig sakta. Men Sony är nog en bit på väg.

vid vissa motiv vill man att kameran snabbt ska sätta fokus på ett närmare objekt och är det riktigt snabbt så byter det dessutom tillbaka lika kvickt. Dessutom kan man använda spotfokus i AF-C och komma runt problemet, eller tillfälligt släppa fokushållningen med tex en objektivknapp.

Det går ju alltid med olika teknik att sakta ner en process, men man kan ju inte få ett långsamt system att agera fortare med hjälp av skicklighet.

Tycker kritiken mot A77 att AF skulle vara för snabb är orättvis och gäller i bara ett specialfall. Att sedan påstå att slöheten hos andra kameror skulle betyda att det är. "Intelligent" är bara löjligt.

Dessutom anser i alla fall jag att ett system som är så krångligt att det behövs 40 sidor för att förklara det inte är någon positiv egenskap.

A77ans AF äger!
Bara att det inte är riktigt PK att hävda det, man måste ju tydligen hitta (på) något negativt att skriva också.

/Mats

Drar man upp en fästing är sannolikheten stor att huvudet med det hullingförsedda stickdonet blir kvar. Verkar som fästingens nacke skulle vara den svagaste punkten. Skruv och drag har större sannolikhet att lyckas om man inte råkar ha verktyg tillhands.

Min nya A77 spelar mig lite spratt bort i mellan, helt plösligt är exponeringen ändrad med +0,3 sedan händer inget, så plösligt händer det igen.

Här om dagen när jag besökte staden, så var EVF:n kritvit, Iso stod på 16000, och pluskompenserat var de med 0,3 igen. nu går den bra under några dagar utan att något hänt.

Till en början ville jag tro att jag oavsiktligt kommit åt knappar, men det har jag tänkt på numera.

Det enda jag kan komma på är att jag även provar gröna läget, och att något då inte vill släppa taget utan dribblar sig kvar i minnet, Auto+läget skall tydlingen vara någon typ av självtänkande motivläsare.

Jag använder klart mest A-läget, har nästan alltid gjort det.

//Bengt.

Bäst att vara försiktig med A-läget. Automatiken vill gärna välja så långa tider att en tiogångers förstoring visar skakningsoskärpa. Sport-läget kan ofta ge lämpligare tider, porträtt större bländare och landskap mindre bländare.

På min kamera står A för aperture priority, bländarförval. Om kameran väljer en (för) lång tid så har jag antingen själv valt för liten bländare eller för lågt iso.

vid vissa motiv vill man att kameran snabbt ska sätta fokus på ett närmare objekt och är det riktigt snabbt så byter det dessutom tillbaka lika kvickt. Dessutom kan man använda spotfokus i AF-C och komma runt problemet, eller tillfälligt släppa fokushållningen med tex en objektivknapp.

Det går ju alltid med olika teknik att sakta ner en process, men man kan ju inte få ett långsamt system att agera fortare med hjälp av skicklighet.

Tycker kritiken mot A77 att AF skulle vara för snabb är orättvis och gäller i bara ett specialfall. Att sedan påstå att slöheten hos andra kameror skulle betyda att det är. "Intelligent" är bara löjligt.

Dessutom anser i alla fall jag att ett system som är så krångligt att det behövs 40 sidor för att förklara det inte är någon positiv egenskap.

A77ans AF äger!
Bara att det inte är riktigt PK att hävda det, man måste ju tydligen hitta (på) något negativt att skriva också.

/Mats

Nikon D300 fick kritik för att den var Intialt långsammare än många andra kameror, även om det nu inte var så himla jättemycke, men när det kom till följande så hände det något med D300 den liksom tappade inte bort motivet, tydlingen läste den av färger på motivet + en del andra hjälpmedel.

Jag har inte klart för mig vad som igentligen är hemliga nyckeln till riktigt bra följande AF. men flera inställnings möjligheter har dom bästa inom området, olika tröghetsgrader har nämnts bland annat.

Men det betyder ju inte att A77 också klarar flera rörliga motiv, problemen uppkom vid stimmiga motiv där A77 högg på det mesta, vilket verkar logiskt kan man tycka. Själv är man van att börja om om motivet försvinner en stund.

A77ans AF äger!

/Mats

PK eller inte så håller jag med. Vid ett test sida vid sida med A77 och D800 så fixade A77 motiv som D800 missade.

MEN inte för att D800:s AF-system är sämre eller A77:s bättre. Vid enbart centerpunkt fungerar de lika bra, men använder man 5, 11, 22 eller 52 AF punkter vid annat läge än 3D Matrix på D800 ser man inte vilken punkt som är aktiv.

Felkällan var alltså jag som var mer inkörd på A77:s AF-system. Sedan kan jag tycka att A77:s system är mer lätthanterligt, men det beror också på mer vana. Efter en tid med D800 så vänjer man sig och blir väldigt säkert.

Detta skrivet med tanke på hur illa det kan bli i en del tester där folk är väldigt inkörda på ett eller två AF-system och sedan ska testa ett tredje som är lite avvikande.

Här tror jag vi har en del av orsaken till den styvmoderliga bedömningen av A77:s AF. Brist på vana hos en del testare.
För mig som genom åren kört väldigt mycket Nikon och Canon samt "vilat" från de systemen sedan förra året och enbart kört Sony räckte det alltså inte med gamla meriter. Jag var på väg att döma ut D800 till förmån för A77 p g a ringrostighet.

Min sanning är att det istället handlade om 2 bra system. Alltså den gamla sanningen att lära sig verktygen överlever därför att det är en sann sanning.

Genom att lära mig A77 har jag hittat minst 3 punkter som kameran fått minus för i tester. Dels AF och dels 2 punkter som kameran sades sakna. Fast de "saknade" finesserna gick att hitta i menyerna. En fjärde punkt som inte nämndes var möjligehten att använde peaking och AF samtidigt plus några till.

Vill verkligen inte slå mig för bröstet, men en del tester ska man ta med 3 hela saltkar.

Bottomline: A77:s AF är riktigt fuckin´ bra! Även om man jämför med marknadens just nu hetaste kamera D800.

//Lennart

Nja håller inte med riktigt och tycker nog det är befogad kritig..A77ans AF "hugger" för lätt på andra saker/motiv vid AF-C...tex vid flygande fågel och AF-C så "hugger" den lätt på andra saker om det är en rörig/livfull bakgrund..det hade varit kanon om man kunde ställa trögheten/känsligheten så att man kan anpassa AF:ens "tröghet" så att den inte släpper motivet lika snabbt/lätt i alla situationer.

AF:en i 5D MarkIII är verken svår att förstår sig på eller konfigurerar...för att vara så avancerad och ha så många inställningsmöjlighter så är den förvånansvärt lätt att ställa in o jobba med utan att ens behöva öppna manualen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar