avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Ljusa heltäckande kläder, höga stövlar och vaccinering mot TBE är tre bra saker i fästingtäta områden.
På ljusa kläder syns fästingar bättre än på mörka, och stövlar har fästingarna svårt att klättra på (de sitter oftast i gräs och väntar på sina offer). Man ska också alltid borsta av sig innan man går in när man har varit ute bland fästingarna. De fästingar man inte ser kan åka med i borstningen.
Vaccinering mot TBE hjälper förstås inte mot borrelia, men TBE är inte roligare.
Och just det ja, ta aldrig bort en fästing med fingrarna. Risken är väldigt stor att man klämmer den så att mer skit hamnar i offrets blodomlopp. (Pincett är nästan lika dåligt). Använd en fästingborttagare av den här typen. Det är den absolut bästa sorten jag har provat.
PS. Som hundägare får man stor erfarenhet av fästingar ... DS.
Jotack. Jag har det tvivelaktiga nöjet att bo på Södertörn som är bland de fästingrikaste och också har de farligast smitta krypen. Plockar fästingar var varannan dag från mina hundar, fast använder borttaren med en snara istället, funkar perfekt.
Tänkte också fotografera en sån, men efter att ha placerat det tiltänkta motivet på köksbordet och höll på att ta fram kameran så upptäcktes den av min fru som protesterade kraftigt och högljutt, vilket resulterade i att det inte blir några fästingbilder från mig. Har att välja mellan det och sönderslagen kamera och macroobjektiv typ...
/Mats