Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Gary Friedman var lyrisk över "kompaktkameraskräpfunktionen" facedetection när den lanserades i Sonys DSLR A550 för ett antal år sedan (som första DSLR) och då speciellt när det gällde just att fotografera barn. Han hade nämligen själv ett par illersnabba småungar som var snabbare än blixten på 5 meter och hade i viss förvåning upptäckt att just facedetection underlättade denna typ av fotografering märkbart. .

Men såna Kalle Anka-skräphjälpmedel kan man väl inte använda som fotoentusiast utan att skämmas?? Det är väl till och med mer fusk än att ta hundra seriebilder på en flygande humla med makro för att åtminstone få en skarp bild att stoltsera med. En riktig fotograf får väl en skarp humla ändå, eller hur? :)

Gary Friedman var lyrisk över "kompaktkameraskräpfunktionen" facedetection när den lanserades i Sonys DSLR A550 för ett antal år sedan (som första DSLR) och då speciellt när det gällde just att fotografera barn. Han hade nämligen själv ett par illersnabba småungar som var snabbare än blixten på 5 meter och hade i viss förvåning upptäckt att just facedetection underlättade denna typ av fotografering märkbart. .

Men såna Kalle Anka-skräphjälpmedel kan man väl inte använda som fotoentusiast utan att skämmas?? Det är väl till och med mer fusk än att ta hundra seriebilder på en flygande humla med makro för att åtminstone få en skarp bild att stoltsera med. En riktig fotograf får väl en skarp humla ändå, eller hur? :)

Finns absolut inget fel i att använda de hjäkpmedel som finns till hands för att fånga de bilder man önskar. Fotografin är fortfarande full av utövarnas snobbism. Paradoxalt är varenda teknikforum fullt av önskemål om ytterligare finesser som ska underlätta.

Själv använder jag inte face detection eller en del s k Donald Duck-finesser, men inte f-n ser jag ner på de som använder dem.

Varför jag inte använder dem? Min typ av privata fotografering är ganska befriad från behovet av DD-finesser. Självklart har jag dock provat dem. Blev något avskräckt när face-detection kom för några år sedan och kameraskrället envisades med att lägga fokus på grannens traktor istället för hans fru som ställt upp som testobjekt. Men utvecklingen har sannolikt förfinat funktionen.

Finns ingen anledning att skämmas för de hjälpmedel man tar till för att få önskat resultat. Huvudsaken är ju ändå slutresultatet. D v s BILDEN. Om fotografen fått till det genom att använda en DD-finess eller genom att en natt med fullmånde dra kameran tre gånger genom hålet i en gammal ek och hoppa på ett ben motsols tre varv runt densamma samtidigt joddlande Livet i Finnskogarna spelar ingen roll.

//Lennart

Blev något avskräckt när face-detection kom för några år sedan och kameraskrället envisades med att lägga fokus på grannens traktor istället för hans fru som ställt upp som testobjekt. Men utvecklingen har sannolikt förfinat funktionen.
Eller så har utveckligen förfinat grannens fru ...

Man kan ju i alla fall testa innan man sågar. Jag har själv inte använt FD heller men jag erinrar mig hur lycklig Gary Friedman var över sin upptäckt med A550:an. Det finns ju knappt en grej som kommit på senare år som inte mötts med massiv skepsis. Jag erinrar mig inte minst Live View-debatten som blev helt konstig för att en del tydligen trodde att enda sättet att använda Live View är med kameran på raka armar.

Undantaget var väl peakingen då, som en del redan stiftat bekantskap med via videokamerorna.

Man kan ju i alla fall testa innan man sågar. Jag har själv inte använt FD heller men jag erinrar mig hur lycklig Gary Friedman var över sin upptäckt med A550:an. Det finns ju knappt en grej som kommit på senare år som inte mötts med massiv skepsis. Jag erinrar mig inte minst Live View-debatten som blev helt konstig för att en del tydligen trodde att enda sättet att använda Live View är med kameran på raka armar.

Undantaget var väl peakingen då, som en del redan stiftat bekantskap med via videokamerorna.

Notera min replik till ditt tidigare inlägg, precis innan PMD:s inlägg där hans tankar var ett försök till förklaring. Han kanske inte var fel ute:)

Men jag har givit ett seriöst svar på ditt inlägg. #4965

//Lennart

Jag har för mig att FD först dök upp i en Nikonkompakt, men den var så långsam att den i princip var obrukbar.

Vill inte på något sätt förstöra din entusiasm över FD StenÅke, men om den skulle klara av skuttande barn med illerhastighet, så vore ju AFens tillkortakommande i flera tester av A77, eller varför inte A550 ej existerande. men du kanske menade på annat vis.

När Foto testade Sony´s HX9V så imponerade FD systemet på foto. Frugan din har ju en HX9V testa den.

Ansiktet eller ansiktena blir inrutade innan man tar bilden. Det är ju fråga om en viss trygghet. Man får liksom ett kvitto på vad som är i fokus just innan man trycker av.

Jag har för mig att FD först dök upp i en Nikonkompakt, men den var så långsam att den i princip var obrukbar.

Vill inte på något sätt förstöra din entusiasm över FD StenÅke, men om den skulle klara av skuttande barn med illerhastighet, så vore ju AFens tillkortakommande i flera tester av A77, eller varför inte A550 ej existerande. men du kanske menade på annat vis.

När Foto testade Sony´s HX9V så imponerade FD systemet på foto. Frugan din har ju en HX9V testa den.

FD fokuserar på ansikten Bengt och de är dessa och inget annat folk som plåtar barn oftast vill ha fokus på.

FD fokuserar på ansikten Bengt och de är dessa och inget annat folk som plåtar barn oftast vill ha fokus på.

Tänk om någon vänlig konstruktör kunde fixa en X-detection, d v s en avkännare som gör att kameran ger f-n i att fokusera på personer, föremål man absolut inte vill ha i fokus. En "Linslusdödare":):)

//Lennart

Lennart, det kommer! Det är ju bara en invertering av Face Detection. Det fixar konstruktörerna med förbundna ögon bara marknadsgubbarna tror att fler än du verkligen vill ha det!

Lennart, det kommer! Det är ju bara en invertering av Face Detection. Det fixar konstruktörerna med förbundna ögon bara marknadsgubbarna tror att fler än du verkligen vill ha det!

Härom dagen fick jag närkontakt med en fästing (något jag konstigt nog aldrig haft förut trots att jag bor "på landet"). Den satte sig på en ganska olycklig del av kroppen, och jag funderade ett tag på om den borde dokumenteras, men min NEX har inte någon funktion för FD (Fästing Detect), så jag kan inte dela med mig av hur den såg ut. Det kommer nog i nästa generation kameror!

När jag nöjer mig med en enda AF-punkt (AutoFokus) och låter kameran fokusera på fästingen i mittpunkten, så har jag FD (FästingDetect). Måste naturligtvis göra avkall med motivet i gyllene snittet och klippa till i stället, för man har väl alltid några extra pixlar att avyttra för det ändamålet.

Härom dagen fick jag närkontakt med en fästing (något jag konstigt nog aldrig haft förut trots att jag bor "på landet"). Den satte sig på en ganska olycklig del av kroppen, och jag funderade ett tag på om den borde dokumenteras, men min NEX har inte någon funktion för FD (Fästing Detect), så jag kan inte dela med mig av hur den såg ut. Det kommer nog i nästa generation kameror!

Bor också på vischan. Har lyckats plåta de satans odjuren. Förra året fick jag bara en fästing, men den ledde till borrelia. Min fru fick borrelia p g a att hon är så intresserad av att gå i skogen och plocka bär, blommor mm samt tycker om att rota i trädgården i vår sjönära tomt. Jag plockade bort 11 fästingar på henne under en vecka.

Inga kul djur det där. Man får ofta mer eller mindre roliga efterverkningar av en utläkt borreliainfektion.
En kompis som jag spelar ihop med fick 2 fästingar samtidigt: En på pungen och en på snoppen och efterföljande borrelia.

Samtidigt rapporteras från Tyskland att även myggor börjar bli bärare av borrelia. Så det behövs inte bara FD i kamerorna, man skulle behöva ha en sådan mackapär i exemplevis ett armband.

//Lennart

Ljusa heltäckande kläder, höga stövlar och vaccinering mot TBE är tre bra saker i fästingtäta områden.

På ljusa kläder syns fästingar bättre än på mörka, och stövlar har fästingarna svårt att klättra på (de sitter oftast i gräs och väntar på sina offer). Man ska också alltid borsta av sig innan man går in när man har varit ute bland fästingarna. De fästingar man inte ser kan åka med i borstningen.

Vaccinering mot TBE hjälper förstås inte mot borrelia, men TBE är inte roligare.

Och just det ja, ta aldrig bort en fästing med fingrarna. Risken är väldigt stor att man klämmer den så att mer skit hamnar i offrets blodomlopp. (Pincett är nästan lika dåligt). Använd en fästingborttagare av den här typen. Det är den absolut bästa sorten jag har provat.

PS. Som hundägare får man stor erfarenhet av fästingar ... DS.

Katten har haft två fästingar i vår. Har skruvat loss dem motsols. Efter operationen har fästingarna varit levande och kunnat krypa innan de med berått mod krossats, spolats och spridits i avloppssystemet. Efteråt har händerna tvättats. Nu har han Gustav fått Frontlinevet spot-on lösning i nacken för att skrämma bort fästingarna. Hittas en till kommer den att fotograferas.

Ljusa heltäckande kläder, höga stövlar och vaccinering mot TBE är tre bra saker i fästingtäta områden.

På ljusa kläder syns fästingar bättre än på mörka, och stövlar har fästingarna svårt att klättra på (de sitter oftast i gräs och väntar på sina offer). Man ska också alltid borsta av sig innan man går in när man har varit ute bland fästingarna. De fästingar man inte ser kan åka med i borstningen.

Vaccinering mot TBE hjälper förstås inte mot borrelia, men TBE är inte roligare.

Och just det ja, ta aldrig bort en fästing med fingrarna. Risken är väldigt stor att man klämmer den så att mer skit hamnar i offrets blodomlopp. (Pincett är nästan lika dåligt). Använd en fästingborttagare av den här typen. Det är den absolut bästa sorten jag har provat.

PS. Som hundägare får man stor erfarenhet av fästingar ... DS.

Det är så vi hanterar fästingproblemet numera. Dessutom blir man en smula nojjig. Minsta grej som kliar på något parti av kroppen man inte själv kan se ber vi den andre kolla.

Fästingborttagare ligger beredda. Sedan vår katt Strindberg vandrade vidare till de sälla jaktmarkerna (under sitt 18:e år) har vi inga husdjur.

Har man en gång fått efterverkningar av borrelia så är fästingar väldigt skrämmande. Dessutom är den klassiska ringen runt ett fästingbett inte ett måste för att borrelia ska konstateras. Man kan ta ett borreliaprov som är negativt och ändå ha de visuella tecknen. Detta händer om provet tas för tidigt så att inga antikroppar hunnit bildas.

Det jäkliga är att har man en gång haft borrelia visar alla prov efteråt på antikroppar. Det enda man kan avgöra via provtagning då är att se om borrelian är aktiv eller inte.

Själv hade jag de yttre tecknen i 2 veckor innan jag fick ett negativt provsvar. Först efter 6 veckor blev provet positivt.

Slutligen undrar jag lite försynt om jag m fl inte tappat bort lite av A77 i tråden. Dock kan sägas till de som inte gillar A77 att den är fasiken så mycket trevligare att ha än borrelia.

Jämsides med D800 är LV:n fullständigt outstanding. D800:s LV är i praktiken oanvändbar vid fokusering utomhus i starkt ljus om man inte skärmar den på något vis.

//Lennart

För A77:ans makrofotografering borde fås en lämplig fästingsäker dräkt med spot on och allt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar