Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
KLF eldade upp en miljon pund i mitten av 1990-talet. Detta skedde i avskildhet på ön Jura i Skottland, i närvaro av endast två vittnen.
Det låter svårslaget.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
KLF eldade upp en miljon pund i mitten av 1990-talet. Detta skedde i avskildhet på ön Jura i Skottland, i närvaro av endast två vittnen.
Då inställer sig frågan om Leicaköparen har utfört sina anala excesser bak lykta dörrar samt "tvättat" pengarna innan inköpet. Eller drar vederbörande av sig brallorna och låter tarmbasunen ljuda direkt vid disk samt låter expediten rensa valutan från resterna av rysk kaviar och filét mignon under tiden han/hon tågar ut ur affären med sina nya Leicaprylar och lämnar kvar en doft från den finare världen?
I vårt tilltagande klassamhälle verkar många fått penningdiarré och ännu fler förstoppning. Den fattige får nöja sig med en simpel instegsmodell från Nikon/Canon/Sony trots idogt laxerande innan besöket på elektronikladan.
Hur gör man överföringar (eller kanske avföringar) till banken när cashen passerat den naturliga vägen?
Vilken diet rekommenderas om man ska krysta fram medel till en primeglugg?
//Lennart
Man gör förstås anal-ys och då företrädesvis med en lämplig toalettstol av tysk eller indisk konstruktion.
(Jag ska förklara!)
Det finns tyska toaletter där inte avloppet sitter precis i droppriktningen utan längre nedstöms om man säger så. I det fallet hamnar "produkterna" på porslinet framför hålet där det med fördel kan anal-yseras med traditionell tysk empiri.
I fallet indiska toaletter är dessa (företrädesvis på tågstationer) ibland av en konstruktion som både möjliggör att sitta på "ringen" på europeiskt vis och på traditionellt asiatiskt vis á la hål i golvet genom att man kan kliva upp på toaletten och ställa sig på de fotsteg som finns på båda sidor om själva sittringen. Kommer man sent på dagen så brukar det finnas gott om "samples" att examininera på själva sittringen för den som tar dylik forskning på allvar..
Skönt att vi fick utreda anal-ysen ordentligt.
Mer on topic A77: Har någon som läser tråden laddat ner Gary Friedmans A77 guide?
Själv har jag väntat tålmodigt på guiden för NEX 7 men den låter vänta på sig. Tänkte jag skulle läsa den och se om jag missat några bra fubktioner och användaridéer.
Jag har blivit förvånad ibland över vad jag fått ut av Friedmans E-böcker. Det är ju ganska lätt att inbilla sig att man har koll på det mesta bara för att man fotat sedan 60-talets mitt. Det är ju alltid en fördel att få en "manual" i händerna som inte bara förklarar rent tekniskt hur en funktion fungerar utan även förankrar hur den kan användas i den skapande processen. Det är ofta väldigt bra rent pedagogiskt och Friedman är dessutom tillräckligt befriande barnslig för att inte fastna i helt förutsägbara stereotyper. Hade han inte varit sådan hade jag nog nöjt mig med en enda av hans böcker men jag har köpt flera stycken med stor behållning.
Själv deppar jag lite över att jag inte fått tillgång till peaking långt tidigare. Då hade jag nog varit ännu mer nöjd med betydligt fler bilder jag tagit än jag varit. Jag är förbluffad över hur bra det blir med mina fasta gamla objektiv med NEX 7:an.
Tänk när man får det också i kameror av D800:as kaliber. Då är väl nästan den sista pusselbiten på plats. När det händer finns det väl inte så många skäl till bortförklaringarna man eventuellt håller sig med för att bilderna inte blev som man tänkt sig. ...men det går ju alltid att skylla på att kattfan klampar så djäkligt att man har svårt att koncentrera sig (om man har någon).
Nej, jag har inte gjort det. Efter en tid med A77 känns den faktiskt så intuitiv att behovet inte uppstått. Men sannolikt finns det mer att pressa ur den. Så det är kanske lite dumt att inte ladda ned den.
Bland tjockkamerorna anser jag nämligen att A77 jämte D800 är de trevligaste modeller som lanserats på länge. Hade Nikon eller Canon gjort A77 tror jag den hade blivit en stor försäljningsframgång även bland yrkesfotografer som backuphus eller fristående i vissa sammanhang.
D800 som jag haft möjlighet att prova ordentligt är ruggigt bra. Sony bör verkligen snegla ordentligt på den när de gör sin nästa FF.
//Lennart
GF är en kul kille på många vis. Många gånger får man en second opinion ang saker och "finnesser man förkastat" av honom.
Scott Kelbys Photoshopexempel är också kul. Ibland kontroversiella, men visar allt i en skapandeprocess.
Oftast är ibland en bok i kamera- eller bildbehandling en avsevärt bättre investering än "uppgradering" av kamera eller gluggar.
Håller fullständigt med dig ang peaking. Borde vara förbjudet att tillverka kameror utan den funktionen Hade D800 en sådan overlay i sin OVF och en display i samma klass som A77 så hade den varit något snäpp mer outstanding än den redan är.
Sony har ju möjligheter att göra en sådan kamera. Fast det blir ju med EVF och antagligen en generation bättre sådan än vad A77/NEX-7 har idag.
//Lennart
Funderar på att beställa Nat Coalsons Lightroom 4 bok. Gillade 3:an. Att läsa den var något av det bättre jag gjort när det gäller foto. Ett program som Lightroom eller i ännu högre grad PhotoShop är så komplext att det inte finns en chans att ta till sig det på ett vettigt sätt och få full valuta för sin investering bara genom "trial and error"-metoden.
Skulle bara vilja spetsa din skrivning: "Oftast är ibland en bok i kamera- eller bildbehandling en avsevärt bättre investering än "uppgradering" av kamera eller gluggar." en uppgradering av din råkonverterare/bildbehandlare och en bok som förklarar hur den funkar är det bästa lyftet man kan göra. Det är mycket viktigare än att investera en förmögenhet i de absolut mest ljusstarka objektiven. Dessa ger dig möjligen ett stegs bättre ljusstyrka som inte sällan kan kompenseras på andra sätt vid en mjukvaru- och kunskapsuppdatering.
Peakingen undrar man ju hur man någonsin klarat sig utan och jag ser ju på resultaeten när jag kollar på äldre bilder tagna med mina Pentax-objektiv som är 30 år gamla att jag sällan fått det bett i bilderna tidigare som jag får nu. Den funktionen höjer den tekniska kvaliteten på bilderna jag tar i förhållande till de jag tog på 70-talet med samma objektiv. Det är helt enkelt löjligt bra och speciellt för folk som ser lite halvtaskigt i allmänhet. Jag behöver faktiskt inte ens brillor när jag tar bilder med NEX:en genom EVF:en med dioterjusteringen i botten.
Allt du skrivit ovan håller jag med om. Jag uppgraderar alltid min rawkonverterare, förresten.
//Lennart
Nu har ju det här inte så mycket med A77 att göra, förutom att den också har peaking (men den har ju bara nytta av det med de "få" objekiv som passar)
Jag testade att fotografera en flyguppvisning med NEX-7 och Canon FDn 200/2,8 och jävlar i min lilla låda så bra det går att fokusera med focus peaking. Inte allt är tokskarpt, men minst lika bra eller bättre det skulle blivit med snittbild eller mattskiva ...
http://www.flickr.com/photos/aferiksson/sets/72157629883918734/
Peakingen undrar man ju hur man någonsin klarat sig utan och jag ser ju på resultaeten när jag kollar på äldre bilder tagna med mina Pentax-objektiv som är 30 år gamla att jag sällan fått det bett i bilderna tidigare som jag får nu. Den funktionen höjer den tekniska kvaliteten på bilderna jag tar i förhållande till de jag tog på 70-talet med samma objektiv. Det är helt enkelt löjligt bra och speciellt för folk som ser lite halvtaskigt i allmänhet. Jag behöver faktiskt inte ens brillor när jag tar bilder med NEX:en genom EVF:en med dioterjusteringen i botten.
Nu har ju det här inte så mycket med A77 att göra, förutom att den också har peaking (men den har ju bara nytta av det med de "få" objekiv som passar)
Jag testade att fotografera en flyguppvisning med NEX-7 och Canon FDn 200/2,8 och jävlar i min lilla låda så bra det går att fokusera med focus peaking. Inte allt är tokskarpt, men minst lika bra eller bättre det skulle blivit med snittbild eller mattskiva ...
Du har ju också betydligt bättre "film" i kameran numera, jämfört med på 1970-talet.
Många fina bilder måste jag säga, var väl inte helt så lätt att använda peaking på flygplan kan man tycka.
Jo men det tror jag kan vara hyfsat görbart trots allt, för man vrider ju bara fram och tillbaka lite snabbt, så sitter det säkert ganska godtagbart som Anders just visat. Han verkar ju hinna med riktigt bra tycker jag det ser ut som.
Jo men det tror jag kan vara hyfsat görbart trots allt, för man vrider ju bara fram och tillbaka lite snabbt, så sitter det säkert ganska godtagbart som Anders just visat. Han verkar ju hinna med riktigt bra tycker jag det ser ut som.
Det var löjligt lätt att använda peaking för att fokusera på planen. Flygplan rör sig förhållandevis förutsägbart. Det är mycket svårare att fotografera katt med peaking