Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hittade en sida med info, http://www.digicamhistory.com/1980_1983.html en bit ned kan man läsa "SONY MAVICA ELECTRONIC CAMERA - 1981. A new era In photography begins. On August 25, 1981, at a packed conference in Tokyo, Sony unveiled a prototype of the company's first still video camera, the Mavica (Magnetic Video Camera). It recorded images on two-inch floppy disks and played them back on a TV set or Video monitor. The Mavica was not a digital camera, but a TV camera capable of writing TV quality stills onto magnetic disks, with a shutter that would allow it to freeze frames within the limits set by twin-field interlace making up the complete frame."

Roligt med historik, numera är ju stenåldern aldrig långt borta ;-)

Jag har sagt det förut och säger det igen. Om några (?) år är såväl Sony som Pentax borta från DSLR- marknaden.....tyvärr.

En kamera värd mer än priset och framställningskostnaderna är naturligtvis en god affär, men det är riskabelt att bygga vidare på utrusningen. Det kan tänkas att man plötsligt sitter där med en samling kvalitetsobjektiv, som man inte längre får något kamerahus till.

Jag har sagt det förut och säger det igen. Om några (?) år är såväl Sony som Pentax borta från DSLR- marknaden.....tyvärr.

Det vore bedrövligt ledsamt om så hände, tänk om blivande hundägare endast kunde välja mellan Schäfer och labrador.

Samsung verkar att knäcka dom flesta inom TV som exempel, tillika mobiltelefoner där samsung är steget före hela tiden.

Vad gäller kameror så är det i princip omöjligt att konkurera med dom två stora, dom som vet allra minst om kameror vet i alla fall vad C/N är.

//Bengt.

Sony säljer dåligt för att de säljer dåligt.
Trots mycket bra kameror så köps de av väldigt få bara för att varumärkena bland systemkameror från Canon och Nikon är så oerhört starka. Dessutom exponeras de inte i fackhandeln.

Någon finess hit eller dit, fler objektiv eller ett siffervärde på DxO är fullständigt ointressant i sammanhanget. Om Sony ska bli framgångsrika försäljningsmässigt måste de lyckas bli bli etablerade och accepterade och kända. Kamerorna håller måttet helt klart och det som vi diskuterar här om A99 kontra Canon 5DMK3 och Nikon D800 osv. har försvinnande liten del i det hela. Sedan att vi som redan "hittat" Sony irriterar oss på sådana saker är en annan sak, men det har väldigt lite med den totala marknadsandelen att göra.

Tack vare NEX finns möjlighet att Sony blir

Häromdagen så berättade en kollega för mig att han just köpt sin första systemkamera och var riktigt glad över de fantastiska bilderna. Det blev en Canon 600D. Eftersom han vet att jag fotograferar en hel del (har bl.a. fotograferat mycket på våra kick-offer på jobbet osv) så utspelade sig ungefär den här konversationen:

- Kör du också Canon?

-Nej.

- Jaha, du använder alltså Nikon!

- Nej, faktiskt inte det heller, jag har en Sony-kamera.

- Sony??? Jag trodde de bara gjorde kompaktkameror å sånt.
Varför det? Det är väl bar Canon eller Nikon som finns om det ska vara riktigt bra...

osv. Jag fortsatte inte diiskussionen här, utan sa nåt om att det spelar inte så stor roll, de är bra allihop och till att börja med så hänger det mer på att man övar upp sin skicklighet och förstår inställnigarna osv. Sen fanns det viktigt jobb att göra istället.

Jag tycker det är trist. Skulle gärna se att Sony fick den cred jag tycker de förtjänar och hoppas och tror att de kommer att lyckas, men lösningen är inte nya kameror och objektiv osv., utan helt och hållet marknadsföring. Möjligen vill de kunna bli etablerade bland yrkesfotograferna och då måste de fylla luckorna i sortimentet och införa pro-program.

Inget företag kan gå med förlust. Lyckas de inte få upp volymerna drastiskt så har Sony en gigantisk konkurrensnackdel jämfört med Canon och Nikon. Det är inte hållbart i längden och om de inte klarar att vända trenden så är det nog slut med systemkameror från Sony.

Jag är dock optimistisk. Dels kan framgångarna med NEX ge draghjälp även till alpha-systemet och den nya ledningen har ju markerat imaging som en av hörnpelarna. Sony har "vinnarskalle" och de har säkert planer på hur de ska lyckas.

/Mats

Sony säljer dåligt för att de säljer dåligt.
Trots mycket bra kameror så köps de av väldigt få bara för att varumärkena bland systemkameror från Canon och Nikon är så oerhört starka. Dessutom exponeras de inte i fackhandeln.

Tycker Sony exponeras riktigt bra på el-giganten & mm i alla fall. Fast om du med fackhandel menar kameradoktorn, så har du ju rätt ;)

Jag var in på Mediamarkt i Uppsala trots att jag ogillar den kedjan - ville kolla om de hade några Sonyblixtar för att se hur stora de är. Jag hittade inte en enda blixt, inte ett objektiv och endast en systemkamera från Sony.

Jag var in på Mediamarkt i Uppsala trots att jag ogillar den kedjan - ville kolla om de hade några Sonyblixtar för att se hur stora de är. Jag hittade inte en enda blixt, inte ett objektiv och endast en systemkamera från Sony.

Va?! Tittade du på rätt ställe ;)
Det var märkligt, fast i Barkarby är de rätt dåliga på Nikon numera. Verkar som om den lokala butiken har rätt stor frihet att välja sitt utbud.

Jag tycker det är trist. Skulle gärna se att Sony fick den cred jag tycker de förtjänar och hoppas och tror att de kommer att lyckas, men lösningen är inte nya kameror och objektiv osv., utan helt och hållet marknadsföring. Möjligen vill de kunna bli etablerade bland yrkesfotograferna och då måste de fylla luckorna i sortimentet och införa pro-program.

Inget företag kan gå med förlust. Lyckas de inte få upp volymerna drastiskt så har Sony en gigantisk konkurrensnackdel jämfört med Canon och Nikon. Det är inte hållbart i längden och om de inte klarar att vända trenden så är det nog slut med systemkameror från Sony.

Jag är dock optimistisk. Dels kan framgångarna med NEX ge draghjälp även till alpha-systemet och den nya ledningen har ju markerat imaging som en av hörnpelarna. Sony har "vinnarskalle" och de har säkert planer på hur de ska lyckas.
/Mats

Håller med dig i det mesta. Trots att jag själv är Nikonägare (kunde, som jag antar det har varit för de flesta, iofs blivit vad som helst. Körde Pentax på den analoga tiden....) ser jag gärna att mångfalden och valmöjligheterna finns kvar. Tyvärr har ju historien lärt oss att det inte alltid räcker med en bra produkt för att överleva. Nu är väl inte sista spiken i kistan islagen än men, som sagts förut, trenderna är oroväckande.

Och, tänk vilka tråkiga debatter det skulle bli här på FS med bara ett fåtal märken. ;)

En mer lämplig (för kunden) debatt hade kanske varit hur många förutom vi töffar och tomtar här på FS som egentligen har ett verkligt behov av en systemkamera.

Nu är det ju tyvärr en fysisk nödvändighet att objektivet, glasdiametrarna och längden, måste vara ganska stort om man vill ta bilder i dåligt ljus OCH ha lite "räckvidd" i kameran. Men för de allra flesta är ju faktiskt NEX-segmentet betydligt mer lämpligt. Både vad det gäller hanterbarhet, storlek och användarvänlighet.

En ytterst liten klick människor använder en DSLR (eller en kamera med fast spegel) på ett sätt som gör att det på något enda sätt fungerar bättre än om du hade satt en avancerad kompakt med lite större sensor, eller en µFT, NEX eller Nikon1 i händerna på dem.

Jag tror det var Mankan som i en annan tråd nämnde att han OCKSÅ kände / kände till ett antal människor som tyckte de hade fått sämre bilder när de köpte en dyrare / mer avancerad kamera. Jag tror personligen detta är sant för väldigt många kunder. Detta drabbar Sony på ett helt annat sätt, eftersom de har en stor del förstagångskunder - som kanske är lite mer lättskrämda tillbaka till "kompakt-fållan".

De inbitna Sony / Minolta - användarna är som sagt inte speciellt många.

En mer lämplig (för kunden) debatt hade kanske varit hur många förutom vi töffar och tomtar här på FS som egentligen har ett verkligt behov av en systemkamera.

Nu är det ju tyvärr en fysisk nödvändighet att objektivet, glasdiametrarna och längden, måste vara ganska stort om man vill ta bilder i dåligt ljus OCH ha lite "räckvidd" i kameran. Men för de allra flesta är ju faktiskt NEX-segmentet betydligt mer lämpligt. Både vad det gäller hanterbarhet, storlek och användarvänlighet.

En ytterst liten klick människor använder en DSLR (eller en kamera med fast spegel) på ett sätt som gör att det på något enda sätt fungerar bättre än om du hade satt en avancerad kompakt med lite större sensor, eller en µFT, NEX eller Nikon1 i händerna på dem.

Jag tror det var Mankan som i en annan tråd nämnde att han OCKSÅ kände / kände till ett antal människor som tyckte de hade fått sämre bilder när de köpte en dyrare / mer avancerad kamera. Jag tror personligen detta är sant för väldigt många kunder. Detta drabbar Sony på ett helt annat sätt, eftersom de har en stor del förstagångskunder - som kanske är lite mer lättskrämda tillbaka till "kompakt-fållan".

Må så vara att "de flesta" som fotograferar gör det med en kompakt-kamera och inte har intresset eller förmågan att sätta sig in i en systemkamera och skaffa sig en helt annan kontroll av bilderna. Många köper en systemkamera och använder den bara sporadiskt med kit-objektivet och autoläget och får ungefär samma resultat som med en bättre kompaktkamera.

Men oavsett det så finns det en grupp fotografer som kan utnyttja funktionerna i en systemkamera och köper dyrare objektiv och tillbehör. Även om det bara är en liten del av så är det ändå en så stor marknad att den är lönsam för kameratillverkarna. Av den marknaden köper de flesta Canon eller Nikon, vilket inte beror på att det är bättre produkter, utan att de är betydligt starkare och mer etablerade varumärken, inget annat. Det är inget fel på Sonys kameror, utan helt andra orsaker.

/Mats

Ditt resonemang stämmer säkert i det stora hela. D v s jag betraktar det som ganska allmängiltigt. Har själv upplevt hur folk entusiastiskt gått från kompakt till dslr med den klart uttalade tanken: "Nu ska jag ta riktiga bilder" och blivit besvikna.

Besvikna just därför att de använt sina nya dslr på samma sätt som kompakten utan att rent basala kunskaper om skärpedjup, efterbearbetning etc.

Som jag ser utvecklingen går den i rasande fart mot just kompaktare kameror med APS-C sensor eller strax därunder i storlek. Med en hyfsad zoomoptik skulle nog majoriteten av tilltänkta förstagångsköpare av dslr känna sig mer "hemma" med en sådan kamera än en dslr.

Själv är jag mer än nöjd med konceptet NEX i många situationer. DSLR eller SLT får stanna hemma p g a sitt lite obekvämare format utom när de verkligen behövs. Med en NEX (eller motsvarande av andra märken) har man oftast tillgång till en fullt tillräcklig bildkvalitet. Fast frågan är om den stora massan utnyttjar exv en NEX-5n eller NEX-7 på ett sådant sätt att de blir tillräckligt nöjda.

Jag har redan hört folk som sagt att det är mindre skärpa i NEX än i den gamla fickkompakten. Med skärpa menar de djupskärpa. "Bakgrunden blir ju så suddig jämfört med min 4 år gamla Casio".

Hursomhelst tror jag att alla märken framöver kommer att sänka sin försäljning av större dslr/slt (fullstora systemkameror, alltså).

I övrigt instämmer jag i Mats resonemang att det alltid kommer att finnas efterfrågan på fullstora systemkameror, men jag tror den kommer att minska.
//Lennart

Det kan hända att Sony inte finns som märke för digitala systemkameror i framtiden, men det är ju fullt möjligt att kameratillverkningen tas över av någon annan och fortsätter.

Om nu Sony inte lyckas vända förlusterna till vinster inom den närmaste framtiden, så finns förstås en konkursrisk, men innan dess lär nog bolaget sälja av delar. Frågan är väl om någon vill köpa kameraavdelningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar