PMD
Aktiv medlem
Det bästa med fåglar dessutom är att det finns fåglar för alla typer av fotografer. En del rör knappt på sig och man hinner t.o.m. sätta skärpan manuellt om det kniper.!
"... om det är en knipa." menar du väl ...?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det bästa med fåglar dessutom är att det finns fåglar för alla typer av fotografer. En del rör knappt på sig och man hinner t.o.m. sätta skärpan manuellt om det kniper.!
Jag tycker också din fråga är lite konstig. För det första så var det ju inte bara haren det handlade om utan ett antal fina fågelbilder också antar jag. Även haren är väl fint fångad där han lyft fram den på ett fint sätt tycker i alla fall jag. Det går faktiskt att misslyckas med det också, särskilt om det blir lite bråttom och då hade varken förgrund eller bakgrund sett ut som den gör heller. Det blir ju inte bra bara för att man har skruvat på ett rekorddyrt objektiv.
Ta en titt på den här:
http://www.youtube.com/watch?v=nA3LtXnNIto
Hur sjutton kan man filma på det viset? Helt otroligt!!!
Östlings rovfågelbilder är också i en klass för sig, men man kan bli mätt på dem, "har man sett en har man sett alla", lite så.
Det få stå för Joakim...personligen tycker jag A77an är ruskigt bra och en mycket trevlig kamera...den sopar banan med en Canon 600D och sett till prisklassen den ligger är det svårt att hitta en prisvärdare kamera.
Utrustningen är absolut inte betydelselös. Nästan lite tråkigt att inte kunna diskutera teknik utan att det kommer det självklara "det är fotografen som tar bilden". Man kan vända på det, för att få de bilderna räcker det inte med en bra fotograf, det måste till högklassig utrustning också.
/Mats
Även Bengt drabbas tydligen av manlig jämförelse ibland...
Till mellanklass räknar jag även N D7000 och C 60D. Insteg får väl sägas vara de billigaste modellerna i varje märkes-utbud. Egentligen är det väl bara 7D och D300 som finns kvar i exklusivutbudet vad gäller APS. Sonys tidigare var ju A700, och jag vet inte riktigt om den har någon direkt motsvarighet i Sonys sortiment just nu.
Ang. butiker och att sälja Sony har jag hört en del gnällande om hur de hanterar garanti-ärenden bl.a. Samt att de är sega, och inte speciellt sugna på att vara tillmötesgående. Naturligtvis påverkar detta en inköpschefs vilja att hålla sortiment.
Jag tror inte någon nämnt att utrustningen är betydelselös, Men vänd på resonemanget. Med en klåpare bakom ett bra kamerahus och de finaste primegluggar blir nog inte resultaten mycket att hänga i gran.
Vidare behövs inte det dyraste för och mest högklassiga för att få bra bilder. Men det hjälper.
Själv är jag också trött på att inte kunna delta i tekniktrådar utan att det påpekas att "det är fotografen som är huvudsaken" i tid och otid. Mest otid.
Denna gång förtjänades det dock att i förbigående nämna det som hastigast med tanke på att det var ett svindyrt objektiv som användes samt att "skjuta på sittande hare" inte är speciellt svårt. Däremot hade fotografen säkert med det motivet velat testa valörer, skärpa, skärpedjup o s v. Vidare var bilderna bra behandlade.
Slutligen. Mats. Nej, jag monterar inte loss spegelfilmen på A77:an. Kameran är bra "as is". Nu går jag och lägger mig. Inte nog med att jag har yrsel fortrfarande (genomgick en MRT igår). N u har jag blivit brakförkyld och fått feber också.
Gonatt
//Lennart
Det har att göra med att Sony har en strikt global etisk policy för alla produktområden och därför inte riktigt kan anpassa sig till den kutym som utvecklats inom fotosegmentet.
/Mats
Ironi? Eller Pravda?
Man kan ju enkelt plocka bort SLT-spegeln på A77.
"... om det är en knipa." menar du väl ...?
Kan man enkelt sätta tillbaka den också?
Den tekniska kvaliteten hjälper utrustningen till en hel del med. Bra glas, nära håll och rätt inställningar och bra bildbehandling så blir det fint. Sen hittar en bra fotograf bra vinklar och utsnitt och tillfällen.
De här bilderna var roktigt bra, inget snack om det, men jag kan hålla med Bengt om att det inte är så svårt rent fotomässigt att fotografera en stillasittande hare, eller ens om den skuttar lite.
Frågan är inte alls konstig, även en måttligt skicklig fotograf kan få riktigt bra bilder. Klart att man kan misslyckas också och det har han säkert gjort också, bara att de misslyckade bilderna inte visas.
Ingen har väl påstått att det bilr bra bara för att man skruvat på ett bra objektiv.
Det nämndes Brutus Östling också. Hans bilder helt fantastiska och det tycker nog de allra flesta. Dels är många av dem mästerverk motivmässigt, men en stor del av det som skapar den där imponansfaktorn är också den höga tekniska kvaliten.
Utrustningen är absolut inte betydelselös. Nästan lite tråkigt att inte kunna diskutera teknik utan att det kommer det självklara "det är fotografen som tar bilden". Man kan vända på det, för att få de bilderna räcker det inte med en bra fotograf, det måste till högklassig utrustning också.
Östlings rovfågelbilder är också i en klass för sig, men man kan bli mätt på dem, "har man sett en har man sett alla", lite så. De är dock stillbilder där man kan välja ut i efterhand och beskära mm. Ännu mer imponerande tycker jag vissa videor är där det måste fungera i långa sekvenser.
Ta en titt på den här:
http://www.youtube.com/watch?v=nA3LtXnNIto
Hur sjutton kan man filma på det viset? Helt otroligt!!!
/Mats
............................./afe (som sakta men försiktigt närmat sig Sony med inköp av en Nikon Ai - NEX-adapter)
........
..............Troligtvis kommer Sony i tredje generation av EVF att få till den ännu bättre. Ett annat starkt argument för semiproklassen är att skärmen måste sitta fast, rörlig/vridbar-skärm går in som leksaker och hör inte hemma på semipro, så där faller också A77 till botten......................
Nya kameramodeller tas imot på olika sätt, och tidigare Sonymodeller har fått mycke kritik av bland annat FOTO för bristen på knappar och för lite av nyttiga finesser. Sony lyssnade och öste på med knappar till A77, då skriver Foto lite lustigt att A77 är en kamera för knappälskare, det har dom aldrig skrivit och kommer aldrig att skriva vad gäller 7D eller D300 som har lika många knappar, utan då betyder det semiprotänk och duktigt gjort. så A77 är en kamera för knappälskare, betyder det att dom är barnsligt nördiga eller att inte behöver man så många knappar för D300 har minsann en knapp mindre och det räckte på den kameran.
Med välvilliga glada hälsningar från //Bengt.
Ang. butiker och att sälja Sony har jag hört en del gnällande om hur de hanterar garanti-ärenden bl.a. Samt att de är sega, och inte speciellt sugna på att vara tillmötesgående. Naturligtvis påverkar detta en inköpschefs vilja att hålla sortiment.