Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker också din fråga är lite konstig. För det första så var det ju inte bara haren det handlade om utan ett antal fina fågelbilder också antar jag. Även haren är väl fint fångad där han lyft fram den på ett fint sätt tycker i alla fall jag. Det går faktiskt att misslyckas med det också, särskilt om det blir lite bråttom och då hade varken förgrund eller bakgrund sett ut som den gör heller. Det blir ju inte bra bara för att man har skruvat på ett rekorddyrt objektiv.

Den tekniska kvaliteten hjälper utrustningen till en hel del med. Bra glas, nära håll och rätt inställningar och bra bildbehandling så blir det fint. Sen hittar en bra fotograf bra vinklar och utsnitt och tillfällen.

De här bilderna var roktigt bra, inget snack om det, men jag kan hålla med Bengt om att det inte är så svårt rent fotomässigt att fotografera en stillasittande hare, eller ens om den skuttar lite.

Frågan är inte alls konstig, även en måttligt skicklig fotograf kan få riktigt bra bilder. Klart att man kan misslyckas också och det har han säkert gjort också, bara att de misslyckade bilderna inte visas.

Ingen har väl påstått att det bilr bra bara för att man skruvat på ett bra objektiv.

Det nämndes Brutus Östling också. Hans bilder helt fantastiska och det tycker nog de allra flesta. Dels är många av dem mästerverk motivmässigt, men en stor del av det som skapar den där imponansfaktorn är också den höga tekniska kvaliten.

Utrustningen är absolut inte betydelselös. Nästan lite tråkigt att inte kunna diskutera teknik utan att det kommer det självklara "det är fotografen som tar bilden". Man kan vända på det, för att få de bilderna räcker det inte med en bra fotograf, det måste till högklassig utrustning också.

Östlings rovfågelbilder är också i en klass för sig, men man kan bli mätt på dem, "har man sett en har man sett alla", lite så. De är dock stillbilder där man kan välja ut i efterhand och beskära mm. Ännu mer imponerande tycker jag vissa videor är där det måste fungera i långa sekvenser.

Ta en titt på den här:
http://www.youtube.com/watch?v=nA3LtXnNIto

Hur sjutton kan man filma på det viset? Helt otroligt!!!

/Mats

Kom att tänka på en sak, speciellt som fråga till Lennart som letar den ultimata kvaliten och älskar focus peaking.

Man kan ju enkelt plocka bort SLT-spegeln på A77.

Om man gör det så kopplar man visserligen bort AF, men peaking-funktionen fungerar väl fortfarande helt oförändrat?

Läge att prova?

/Mats

Östlings rovfågelbilder är också i en klass för sig, men man kan bli mätt på dem, "har man sett en har man sett alla", lite så.

Det krävs nog ett fågelintresse för att till fullo uppskatta den typen av bilder, men det gäller nog allt. Går man inte loss på bilbilder så lär man ledsna på sanslöst bra bilder av sanslöst bra bilar också, eller gatufoto eller vad som helst.

Jag är fullständigt ointresserad av fåglar allmänhet och i synnerhet rena artporträtt av dylika, men Brutus bilder tycker jag ofta är bra rent bildmässigt oavsett om det är fågeljävlar eller inte :)

Har man behov av 800/5,6 så är det nog för övrigt ganska lätt att välja leverantör, men fotografer med det behovet är inte såå himla många ..

Att som fågelfotograf bara köra Sony lär nog också vara rätt ovanligt (och ärligt talat rätt korkat), men jag tror inte att Sony är så bekymrade över just det.

/afe (som sakta men försiktigt närmat sig Sony med inköp av en Nikon Ai - NEX-adapter)

Det få stå för Joakim...personligen tycker jag A77an är ruskigt bra och en mycket trevlig kamera...den sopar banan med en Canon 600D och sett till prisklassen den ligger är det svårt att hitta en prisvärdare kamera.

Även Bengt drabbas tydligen av manlig jämförelse ibland... :)

Till mellanklass räknar jag även N D7000 och C 60D. Insteg får väl sägas vara de billigaste modellerna i varje märkes-utbud. Egentligen är det väl bara 7D och D300 som finns kvar i exklusivutbudet vad gäller APS. Sonys tidigare var ju A700, och jag vet inte riktigt om den har någon direkt motsvarighet i Sonys sortiment just nu.

Utrustningen är absolut inte betydelselös. Nästan lite tråkigt att inte kunna diskutera teknik utan att det kommer det självklara "det är fotografen som tar bilden". Man kan vända på det, för att få de bilderna räcker det inte med en bra fotograf, det måste till högklassig utrustning också.

/Mats

Jag tror inte någon nämnt att utrustningen är betydelselös, Men vänd på resonemanget. Med en klåpare bakom ett bra kamerahus och de finaste primegluggar blir nog inte resultaten mycket att hänga i gran.
Vidare behövs inte det dyraste för och mest högklassiga för att få bra bilder. Men det hjälper.

Själv är jag också trött på att inte kunna delta i tekniktrådar utan att det påpekas att "det är fotografen som är huvudsaken" i tid och otid. Mest otid.

Denna gång förtjänades det dock att i förbigående nämna det som hastigast med tanke på att det var ett svindyrt objektiv som användes samt att "skjuta på sittande hare" inte är speciellt svårt. Däremot hade fotografen säkert med det motivet velat testa valörer, skärpa, skärpedjup o s v. Vidare var bilderna bra behandlade.

Slutligen. Mats. Nej, jag monterar inte loss spegelfilmen på A77:an. Kameran är bra "as is". Nu går jag och lägger mig. Inte nog med att jag har yrsel fortrfarande (genomgick en MRT igår). N u har jag blivit brakförkyld och fått feber också.

Gonatt

//Lennart

Ang. butiker och att sälja Sony har jag hört en del gnällande om hur de hanterar garanti-ärenden bl.a. Samt att de är sega, och inte speciellt sugna på att vara tillmötesgående. Naturligtvis påverkar detta en inköpschefs vilja att hålla sortiment.

Även Bengt drabbas tydligen av manlig jämförelse ibland... :)

Till mellanklass räknar jag även N D7000 och C 60D. Insteg får väl sägas vara de billigaste modellerna i varje märkes-utbud. Egentligen är det väl bara 7D och D300 som finns kvar i exklusivutbudet vad gäller APS. Sonys tidigare var ju A700, och jag vet inte riktigt om den har någon direkt motsvarighet i Sonys sortiment just nu.

Nu fick sig manligheten en törn igen, A77 är ersättaren till A700. Sony har till ock med plockat dit den lilla extra displayen på ovansidan ( ett vanligt argument för att känneteckna en semiprokamera )

Har man jättesvårt för EVFn då faller så klart A77 som en sten. är man bara lite välvillig och på gott humör så är det inte förbjudet att nämna saker som: Att A77 har andra generationen av EVF och att ingen annan EVF på marknaden är lika bra för närvarande bäst att tillägga.

Troligtvis kommer Sony i tredje generation av EVF att få till den ännu bättre. Ett annat starkt argument för semiproklassen är att skärmen måste sitta fast, rörlig/vridbar-skärm går in som leksaker och hör inte hemma på semipro, så där faller också A77 till botten.

Sedan vill jag tro att man kan ta lika skarpa fina bilder med A77 som med 7D och D300. Om A77 sedan är helt ensam om att innehålla en del toyfinesser inom prisklassen skall jag låta vara osagt. dom går också att strunta i och låta dom vara där dom är.

Sedan är det mycket svårt och nästan omänskligt att alltid vara superneutral, det köper jag aldrig när någon säger det. jag vill avsluta med att säga att jag på intet sätt är upprörd eller sårad på något vis, bara JÄTTELITE störd.

Sedan är min respekt för dina stora kunskaper så ofantligt stora, att man knappt vågar att ifrågasätta någonting som du skriver, men så klart kan man det, allt handlar inte om DR och att lyfta skuggor eller förstå exakt hur en sensor skruvas fast på bästa sätt.

Nya kameramodeller tas imot på olika sätt, och tidigare Sonymodeller har fått mycke kritik av bland annat FOTO för bristen på knappar och för lite av nyttiga finesser. Sony lyssnade och öste på med knappar till A77, då skriver Foto lite lustigt att A77 är en kamera för knappälskare, det har dom aldrig skrivit och kommer aldrig att skriva vad gäller 7D eller D300 som har lika många knappar, utan då betyder det semiprotänk och duktigt gjort. så A77 är en kamera för knappälskare, betyder det att dom är barnsligt nördiga eller att inte behöver man så många knappar för D300 har minsann en knapp mindre och det räckte på den kameran.

Med välvilliga glada hälsningar från //Bengt.

Ang. butiker och att sälja Sony har jag hört en del gnällande om hur de hanterar garanti-ärenden bl.a. Samt att de är sega, och inte speciellt sugna på att vara tillmötesgående. Naturligtvis påverkar detta en inköpschefs vilja att hålla sortiment.

Det lät som en Officiell variant.
Det jag hört från flera oberoende är att Sony Nordic är väldigt strikta affärsmässigt och inte tillhandahåller "demo-ex" som personalen kan utvärdera och långtidstesta, eller privata säljbonusar som ger den enskilde säljaren -(inte enbart butikskedjan) incitament att sälja det specifika märket. Därför är det inte lika lockande att sälja Sony-kameror som vissa andra märken.

Det har att göra med att Sony har en strikt global etisk policy för alla produktområden och därför inte riktigt kan anpassa sig till den kutym som utvecklats inom fotosegmentet.

/Mats

Jag tror inte någon nämnt att utrustningen är betydelselös, Men vänd på resonemanget. Med en klåpare bakom ett bra kamerahus och de finaste primegluggar blir nog inte resultaten mycket att hänga i gran.
Vidare behövs inte det dyraste för och mest högklassiga för att få bra bilder. Men det hjälper.

Själv är jag också trött på att inte kunna delta i tekniktrådar utan att det påpekas att "det är fotografen som är huvudsaken" i tid och otid. Mest otid.

Denna gång förtjänades det dock att i förbigående nämna det som hastigast med tanke på att det var ett svindyrt objektiv som användes samt att "skjuta på sittande hare" inte är speciellt svårt. Däremot hade fotografen säkert med det motivet velat testa valörer, skärpa, skärpedjup o s v. Vidare var bilderna bra behandlade.

Slutligen. Mats. Nej, jag monterar inte loss spegelfilmen på A77:an. Kameran är bra "as is". Nu går jag och lägger mig. Inte nog med att jag har yrsel fortrfarande (genomgick en MRT igår). N u har jag blivit brakförkyld och fått feber också.

Gonatt

//Lennart

Hoppas verkligen att du kryar på dig Lennart, och håller modet uppe, den vackra svenska sommaren är snart här och ger oss några månader av vackert ljus.

MVH.//Bengt.

Ironi? Eller Pravda? ;)

Det sistnämnda.
Fast då kan det vara bra att förtydliga att ordet Пра́вда betyder "sanning".

Fotohandeln är nog för nischad för att någon "granskare" ska göra avslöjanden osv., men hävdar du alltså att den skulle vara "ren" på något sätt.

Samma policy gäller inom alla segment och för andra produktområden har Sony inget problem att finnas på hyllorna hos handlarna.

/Mats

Den tekniska kvaliteten hjälper utrustningen till en hel del med. Bra glas, nära håll och rätt inställningar och bra bildbehandling så blir det fint. Sen hittar en bra fotograf bra vinklar och utsnitt och tillfällen.

De här bilderna var roktigt bra, inget snack om det, men jag kan hålla med Bengt om att det inte är så svårt rent fotomässigt att fotografera en stillasittande hare, eller ens om den skuttar lite.

Frågan är inte alls konstig, även en måttligt skicklig fotograf kan få riktigt bra bilder. Klart att man kan misslyckas också och det har han säkert gjort också, bara att de misslyckade bilderna inte visas.

Ingen har väl påstått att det bilr bra bara för att man skruvat på ett bra objektiv.

Det nämndes Brutus Östling också. Hans bilder helt fantastiska och det tycker nog de allra flesta. Dels är många av dem mästerverk motivmässigt, men en stor del av det som skapar den där imponansfaktorn är också den höga tekniska kvaliten.

Östlings rovfågelbilder är också i en klass för sig, men man kan bli mätt på dem, "har man sett en har man sett alla", lite så. De är dock stillbilder där man kan välja ut i efterhand och beskära mm. Ännu mer imponerande tycker jag vissa videor är där det måste fungera i långa sekvenser.

Ta en titt på den här:
http://www.youtube.com/watch?v=nA3LtXnNIto

Hur sjutton kan man filma på det viset? Helt otroligt!!!

/Mats

Vilken otrolig fågel dessutom. Fångar flera fiskar i samma försök och är så kaxig att har tar en så stor öring att han knappt orkar lyfta md den. Dessutom håller han den i en fot och skakar av dig vattnet medan han flyger. Uppvisning i högre skolan.

............................./afe (som sakta men försiktigt närmat sig Sony med inköp av en Nikon Ai - NEX-adapter)

NEX är inte Sony vet du väl, så då kan man med gott samvete inhandla en sådan t.o.m. om man är Canon-nörd. Jag har för säkerhets skull tejpat öven Sony-märket på min NEX 7 för de som inte fattar det ska fatta det och lagt lite svart tusch på remmens vita Sony och NEX 7 texter med för säkerhets skull. Har man dessutom något gammalt manuellt Hexanon eller Pentax SMC-M på så kanske man t.o.m. kan räkna med att få ha den ifred. Kidsen är väl inte intresserade av någon gammanl gubbkamera i all fall, de har ju sina mobiler.

........
..............Troligtvis kommer Sony i tredje generation av EVF att få till den ännu bättre. Ett annat starkt argument för semiproklassen är att skärmen måste sitta fast, rörlig/vridbar-skärm går in som leksaker och hör inte hemma på semipro, så där faller också A77 till botten......................

Nya kameramodeller tas imot på olika sätt, och tidigare Sonymodeller har fått mycke kritik av bland annat FOTO för bristen på knappar och för lite av nyttiga finesser. Sony lyssnade och öste på med knappar till A77, då skriver Foto lite lustigt att A77 är en kamera för knappälskare, det har dom aldrig skrivit och kommer aldrig att skriva vad gäller 7D eller D300 som har lika många knappar, utan då betyder det semiprotänk och duktigt gjort. så A77 är en kamera för knappälskare, betyder det att dom är barnsligt nördiga eller att inte behöver man så många knappar för D300 har minsann en knapp mindre och det räckte på den kameran.

Med välvilliga glada hälsningar från //Bengt.

De som tycker att A77:s skärmlösning är leksaker är bara att beklaga. Det är något av det mer geniala jag sett i det avseendet. Däremot är en toppdisplay som semipromarkör lätt patetisk i mina ögon idag med tanke på EVF overlayer och bakdispalyer med all info man behöver. Bakdisplayen kan ju dessutom vinklas så att den ligger lika horisontellt som en toppdisplay och den info en toppdisplay håller är ju försumbar i det sammanhanget.

Argumentet "för lite knappar" är väl också lätt antikverat tycker jag. Kommer ihåg den kritiken mot exv. A55 och förstod den inte då heller. På den kameran hade man ju istället använt de knappar och reglage som fanns på ett delvis smartaresätt än exv. gjort på det större hus som A580 begåvats med.

Kollar man på NEX 7 så har man ju ett helt annat och nytt tänk med Tri Navi. Ingen senare kamera jag haft kommer ens i närheten av hur Konica Minoltas D7D var och kändes men var det optimalt för det? Jag har mitt gamla D7D-hus kvar och visst är det bra men hur smart är det layoutat i en jämförelse med NEX 7:s Tri Navi. Det senare tycker åtminstone jag är betydligt effektivare (när man konfigurerat det som man själv vill ha det). Det gick inte alls på samma sätt med en D7D. Så jag undrar om inte gubbarna på FOTO också behöver höja blicken lite. Allt behöver inte se ut som det alltid har gjort och "färre knappar och smartare reglage" kan t.o.m. i vissa anseenden vara bättre och effektivare i händerna på de som förstår att uppskatta det och som inte enbart bedömmer det enligt gällande norm än de äldre lösningarna.

Sen beror det ju på var man drar gränserna i distributionskanalerna. Jag är inte heller imponerad av "Sonys" service men jag måste ändå säga att jag som användare blivit verkligt bra hanterad av Sony Center (som ju är en återförsäljare som bara säljer Sony).

Jag har aldrig haft något strul med dem. När Sony servicen misslyckats med att fixa fokusproblemet erbjöds jag på stående fot tre alternativ:

1. ett nytt reparationsförsök
2. pengarna tillbaka
3. eller en ny A580 istället för min A55

Jag valde det senare och fick den direkt rakt över disk fast den var 1000:- dyrare än A55:n vid detta tillfälle. Det tyckte jag var både flexibelt, schysst och tillmötesgående. Det är få gånger jag mött något liknande personligen.

Så jag vet inte Joakim, avses återförsäljaren Sony Center eller Sony i Bergshamra utanför Stockholm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar