Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte bara berätta att jag var in på MediaMarkt i Barkarby igår och provkörde en A77 igen. Senast jag provade en A77, i höstas tror jag, kändes kameran helt hopplös att hantera med den flimriga EVF och segheten i de automatiska växlingarna mellan skärm och EVF. Den A77 jag provade lite igår kändes mycket rappare och "stakatot" i EVF kändes inte lika flimrigt längre även om hackigheten naturligtvis fanns kvar med sin fördröjning av verkligheten.

Jo, den här gången hittade jag t.o.m. kameran på kameraavdelningen ;-)

Jag tänkte bara berätta att jag var in på MediaMarkt i Barkarby igår och provkörde en A77 igen. Senast jag provade en A77, i höstas tror jag, kändes kameran helt hopplös att hantera med den flimriga EVF och segheten i de automatiska växlingarna mellan skärm och EVF. Den A77 jag provade lite igår kändes mycket rappare och "stakatot" i EVF kändes inte lika flimrigt längre även om hackigheten naturligtvis fanns kvar med sin fördröjning av verkligheten.

Jo, den här gången hittade jag t.o.m. kameran på kameraavdelningen ;-)

Man kan titta på Tom & Jerry i den nya Firmwaren som A77 fått missade du den.

MKIII visar Gudfadern 1 så visst är det skillnad.

Nu fick sig manligheten en törn igen, A77 är ersättaren till A700. Sony har till ock med plockat dit den lilla extra displayen på ovansidan ( ett vanligt argument för att känneteckna en semiprokamera )

Har man jättesvårt för EVFn då faller så klart A77 som en sten. är man bara lite välvillig och på gott humör så är det inte förbjudet att nämna saker som: Att A77 har andra generationen av EVF och att ingen annan EVF på marknaden är lika bra för närvarande bäst att tillägga.
.../klipp/...
Sony lyssnade och öste på med knappar till A77, då skriver Foto lite lustigt att A77 är en kamera för knappälskare, det har dom aldrig skrivit och kommer aldrig att skriva vad gäller 7D eller D300 som har lika många knappar, utan då betyder det semiprotänk och duktigt gjort. så A77 är en kamera för knappälskare, betyder det att dom är barnsligt nördiga eller att inte behöver man så många knappar för D300 har minsann en knapp mindre och det räckte på den kameran.

Med välvilliga glada hälsningar från //Bengt.

Finns det någon människa man aldrig ens misstänkt någon illvilja från här så är det det väl du... :)

Det du säger är naturligtvis sant. Det kan mycket väl hända att den i MITT sinne faller bort lite - inte pga kamerakroppens övriga egenskaper, utan just för att den eftersläpning som finns, samt att service och märkets egna objektivutbud inte riktigt når upp till vad jag skulle vilja ha om kameran var mitt levebröd.

Ska vi kompromissa och säga att A77 är den allra högst (segments-)placerade av samtliga märkens mellanmodeller? :) Över D7000 och 60D?

De som tycker att A77:s skärmlösning är leksaker är bara att beklaga. Det är något av det mer geniala jag sett i det avseendet.

Då tillhör jag dom för jag håller inte med dig....tycker faktiskt A77ans skärmlösning är för mycket...att den går att vinkla/vrida i så många leder blir lite till dess nackdel...inte heller känns den speciellt gedigen eller tålig utan väldigt bräcklig....kände inte att "wow detta va en bra o genialisk konstruktion/skärmlösning" när jag fick/ägde A77an utan kände faktiskt stundtals att man jobbade långsammare med den skärmlösningen än sonys "klassiska" skärmlösning och kände inte att den ingav något direkt gediget förtroende utan upplevde den faktiskt som skör o bräcklig.
Personligen gillar/föredrar jag sonys "klassiska" skärmlösning mer/bättre o önskar att min Canon hade denna skärmlösning...visst man kan inte vrida skärmen i sidled eller vända den framåt men konstruktionen känns inte alls lika "smäckig" o täcker/räcker för dom flesta fotosituationerna då man använder/måste använda skärmen som sökare.

Däremot är en toppdisplay som semipromarkör lätt patetisk i mina ögon idag med tanke på EVF overlayer och bakdispalyer med all info man behöver.

Och jag håller inte med dig om det här. (Massor av mothugg i dag ;-)
Från börja förstod jag inte vad toppdisplayen skulle vara bra för, men jag har ändrat åsikt efter någon månads användning.
Jag kan välja att inte vrida fram skärmen, utan bara ta en snabbkoll att det blev ungefär som jag tänkt i EVF:n. Sedan kan jag ändå kolla de viktigaste inställningarna när jag tagit ner kameran, burit runt den påslagen en stund, och det är dags för nästa session. Det är en funktion som växt i värde ju längre tiden gått.

Finns det någon människa man aldrig ens misstänkt någon illvilja från här så är det det väl du... :)

Det du säger är naturligtvis sant. Det kan mycket väl hända att den i MITT sinne faller bort lite - inte pga kamerakroppens övriga egenskaper, utan just för att den eftersläpning som finns, samt att service och märkets egna objektivutbud inte riktigt når upp till vad jag skulle vilja ha om kameran var mitt levebröd.

Ska vi kompromissa och säga att A77 är den allra högst (segments-)placerade av samtliga märkens mellanmodeller? :) Över D7000 och 60D?

Förstå mig rätt, jag tror jag delar flera av dina kritiska synpunkter vad gäller A77, jag är inte hundra överens med EVFn men man liksom vänjer sig och väger in vissa fördelar som den har, men det kan vara fördelar som inte passar för alla.

Jag skulle förmodlingen bli galen om jag hade tillgång till D4 och mkIII och D800 med världens bästa sökare som du Joakim får tillgång till, sedan plockar du upp A77 på en ishockeymatch, medans D4 hänger och dinglar för 55000 Kr på andra axeln, A77 vill nog inte vara med då utan bara åka hem.

Martin Agfors klassar faktiskt A77ans autofokussystem som något bättre än D7000 och 60D. Martins test av A77 i senaste proffsfoto, var annars ett enda långt stycke av alla tillkorta kommanden som faktiskt A77 har vad gäller följande AF, jag har inga som helst problem med det, Foto kom fram till samma sak. det finns en hel del att göra för Sony om den vill ta upp kampen med dom som har bättre följande system som tex 7D ock D300.

Jag är inte ute efter att få dig att älska A77, absolut inte. alla har rätt att tycka precis som dom vill, men tillåter mig att reagera om jag tycker att man kan se saker ur lite andra tankevinklar, det betyder så klart inte att jag behöver ha 100% rätt i allt jag säger.

Anser du att A77 är jämbördig med Canons 600D och D5100 så har du all rätt att tycka så Joakim. det är inte mera problem för mig än att jag kanske ifrågasätter dina synpunkter.

Glatt humör från Bengt.

Då tillhör jag dom för jag håller inte med dig....tycker faktiskt A77ans skärmlösning är för mycket...att den går att vinkla/vrida i så många leder blir lite till dess nackdel...inte heller känns den speciellt gedigen eller tålig utan väldigt bräcklig....kände inte att "wow detta va en bra o genialisk konstruktion/skärmlösning" när jag fick/ägde A77an utan kände faktiskt stundtals att man jobbade långsammare med den skärmlösningen än sonys "klassiska" skärmlösning och kände inte att den ingav något direkt gediget förtroende utan upplevde den faktiskt som skör o bräcklig.
Personligen gillar/föredrar jag sonys "klassiska" skärmlösning mer/bättre o önskar att min Canon hade denna skärmlösning...visst man kan inte vrida skärmen i sidled eller vända den framåt men konstruktionen känns inte alls lika "smäckig" o täcker/räcker för dom flesta fotosituationerna då man använder/måste använda skärmen som sökare.

Ja vad olika man tycker, jag tycker den är helt suverän, man bestämmer helt själv hur man vill vrida och vända, jag har den ofta invänd för att skydda den och vänder snabbt ner den om jag vill kolla extra på bilder, anser den inte bräcklig på något sätt, vem håller ständigt på vrider och vänder härjar och har sig.

Ja vad olika man tycker, jag tycker den är helt suverän, man bestämmer helt själv hur man vill vrida och vända, jag har den ofta invänd för att skydda den och vänder snabbt ner den om jag vill kolla extra på bilder, anser den inte bräcklig på något sätt, vem håller ständigt på vrider och vänder härjar och har sig.

Det är ju just det....ett jäklar vridande o vändande i för många leder :)
Den som använder liveview mycket vrider o vänder mycket på skärmen....jag använde/fotade mycket med liveview mycket med A77 bla på min Thailandsresa o kom att jag många gånger stod längre än nödvändigt o "fipplade" med skärmen för att hitta den "perfekta" vinkel på den just på grund av den anledningen att det går att vrida o vända på den så jäklar mycket.

Tycker inte den nedre infästningen på skärmen känns speciellt hållbar utan känns precis som på dom flesta kamerorna med liknande infästning rätt klen.

Men men alla uppfattar o tycker vi ju olika om saker o ting....jag tror inte det är så många som håller med eller upplever A77ans skärm som mig utan det är garanterat betydligt fler som tycker som dig och Sten-Åke mfl....att konstruktionen är suverän.

Ang toppdisplay & vridbar LCD

För mig som är "uppvuxen" med Nikons och Canons pro/semipromodeller är toppdisplayen verkligen ett hjälpmedel jag använder ofta. Är väl en vanesak. Länge var det bara A900/A850 som hade det av Sonys kameror.

Så det är ett stort plus för mig att A77 fått en sådan.

Ang LCD:n. Jag håller nog med Peter här vad gäller själva känslan i alla fall. Den kanske känns vekare än vad den är, men jag hade nog föredragit lösningen som sitter på A550 och A580. Ger en mycket stabilare känsla. Används den som gammal "schaktsökare" hamnar den dessutom längst ned på kamerakroppen istället för överst. Hur många hade velat haft den lösningen på en NEX-7 eller 5n?

//Lennart

EVF & vridbar skärm

Har fotat väldigt mycket med OVF och tryckt på avtryckaren men inget har hänt pga kameran varit avslagen.
Helt suveränt med EVF som inte visar någon bild om inte kameran är påslagen, så direkt man för den till ögat så märker man att den är på eller av.
Skärmen funkar helt suveränt vid låg kamera placering, men alltid vid transport är skärmen infälld.
Gillar vattenpasset då jag har lätt för att hålla snett. :)
Vilka otroligt skarpa, högupplösta bilder det blir på 40" Sony tv.

\\Jonny

För mig som är "uppvuxen" med Nikons och Canons pro/semipromodeller är toppdisplayen verkligen ett hjälpmedel jag använder ofta. Är väl en vanesak. Länge var det bara A900/A850 som hade det av Sonys kameror.

Så det är ett stort plus för mig att A77 fått en sådan.

Ang LCD:n. Jag håller nog med Peter här vad gäller själva känslan i alla fall. Den kanske känns vekare än vad den är, men jag hade nog föredragit lösningen som sitter på A550 och A580. Ger en mycket stabilare känsla. Används den som gammal "schaktsökare" hamnar den dessutom längst ned på kamerakroppen istället för överst. Hur många hade velat haft den lösningen på en NEX-7 eller 5n?

//Lennart

Det går att vrida den, dra upp den mot okularet, sedan viker man ner, man får visserligen inte en perfekt vinkel men det fungerar riktigt bra, man kan då ha kameran direkt mot magen om man önskar så.

Vissa modeller kan bara ha skärmen vid sidan hela tiden, det är bättre när man kan ha den nära mitten på kameran tycker jag.

I och med att den sitter fast i tre leder, upplever jag den som extra stabil.

Sedan håller inte jag på och vrider på skärmen i tid och otid, man kan ju välja att ha den som en fast skärm, som alla yrkeskameror har. eller vända den inåt och använda EVF sedan viker man snabbt ner och kollar på tagna bilden.

Men först när A77 kom trodde jag att man kunde lossa ena fästet och dra skärmen utanför kameran.

Vekheten förstår jag inte alls, den sitter fast vid tre leder med hjälp av en stor plastdel.

Har fotat väldigt mycket med OVF och tryckt på avtryckaren men inget har hänt pga kameran varit avslagen.
Helt suveränt med EVF som inte visar någon bild om inte kameran är påslagen, så direkt man för den till ögat så märker man att den är på eller av.
Skärmen funkar helt suveränt vid låg kamera placering, men alltid vid transport är skärmen infälld.
Gillar vattenpasset då jag har lätt för att hålla snett. :)
Vilka otroligt skarpa, högupplösta bilder det blir på 40" Sony tv.

\\Jonny

De flesta moderna kameror med optiska sökare har både displayer, fokusmarkörer och annat jox i sökaren, så det brukar synas om kameran är avslagen även i dem :)

Bilderna blir väl inte så himskans högupplösta i en 40-tumsteve, om än något mer högupplösta än i min Sony 50-tummare (i och med att bildstorleken bara är 1920 x 1080 pixlar). I min iPad med 2048 x 1536 på 9,7 tum blir det dock hyfsat högupplöst - om det blir skarpt beror mest på vilka bilder jag tittar på dock ;)

Själv stänger jag aldrig av kameran när jag är ute på fotorundor så jag har aldrig råkat ut för det problemet :)

Skärmen vänd inåt vid transport i tex väska kan vara förödande för skärmen istället för att skydda den...om det råkar finnas tex lite sand i väskan o några sandkorn hittar in,fastanar mellan skärmen o kameran så kan det ligga gno/skrapa mot skärmen under transporten vilket kan resultera i en väldigt repig skärm vilket en jobbarkompis till mig upptäckte när hon tog upp sin Canon 600D ur fotoväskan.

Själv stänger jag aldrig av kameran när jag är ute på fotorundor så jag har aldrig råkat ut för det problemet :)

Skärmen vänd inåt vid transport i tex väska kan vara förödande för skärmen istället för att skydda den...om det råkar finnas tex lite sand i väskan o några sandkorn hittar in,fastanar mellan skärmen o kameran så kan det ligga gno/skrapa mot skärmen under transporten vilket kan resultera i en väldigt repig skärm vilket en jobbarkompis till mig upptäckte när hon tog upp sin Canon 600D ur fotoväskan.

På gamla manuella kameran med frammatnings arm stängde jag aldrig av, men med motordrive började jag stänga av "bilder på insidan av fotoväskan på diafilm är inte mycket att ha".
Ska beställa ett batteri till som backup så jag kan ha kameran på. :)
Det är gummidistanser som håller skärmen på distans, har själv varit på stormiga sandstränder men alltid lyckats hålla sanden ute, den kan annars också komma in i optikens snäckgänga.
\\Jonny

På den analoga tiden var det plastpåse som gällde vid skydd om kameran skulle med till stranden även kompakten fick skyddas, nu talas det om att plast kan ge kondensproblem och påverka optik.

Jag lider med kompisen hemsk upptäckt när skärmen blir repig, den nya digitala eran har gett oss dessa stora skärmar som det ständigt skall kollas i, jag hade vänta mig att tillverkarna skulle uppfinna någon form av tunn stark rullgardin som man kunde dra ner över skärmen som skydd.

Nu skall laptoppar bäras med och kopplas ihop med kameran, serviceverkstäderna får jobba hårt framöver med att städa all elektronik.

Mavica är väl en videokamera som iofs kan ta stillbilder?

Stillvideo kallades det, har jag för mig. Det var alltså inte en digitalkamera.

Rörliga videofilmer tror jag inte att den kunde producera.

Icke desto mindre så har Sony sysslat fotografi åtminstone sen Mavica kom, dvs 1981.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar