Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Som vanlig amatör så tänkte jag bara spontant, dyrt objektiv som nyligen har anpassast för A77, brännvidden blir väl 750mm, inget skärpedjup, grönt gräs, en vacker hare.

Han har nog ett fint stativ också, ser ut att vara nedsänkt. av vinkeln att dömma. säkert att han har bränt iväg ett antal bilder.

Du berömde fotografen som väldigt duktigt, bättre än kameran själv, jag ville bara veta vad som är knepigt med att få till bilden, haren är skarp och fin, optiken verkar vara mycket bra, haren fyller mesta av bilden. Jag menar ytterligare att A77 tar ganska så skarpa bilder som bas. Och Mats har hållit en liten skola om Raw-hantering för mig där han säger ungefär att det är lätt som en plätt att fixa till bilder i Raw.

Har han fått jobbat mycket i Raw med bilden, inget värmedaller, klar och fin luft. Endast vetgirig. //Bengt.

Jag bedömde inte kameran som sämre än fotografen. Blir som att säga till kocken "Oj, vilken fin omelett, vilken spis har du använt".

Däremot ökar en bra spis förutsättningarna för en bra kock att laga god mat.

Ang Mats lilla lektion så har han rätt i att det är lätt att rawkonvertera så att bilden ser bättre ut än kamerans jpeg. Men den lilla extra kryddan tar en viss inlärningstid.

//Lennart

Jag tycker att frågan om "säkraste köpet" är helt underordnad frågan om vilken kamera som passar mig bäst för min huvudtyp av fotograferande.

//Lennart

Jag svarade Peter.
Kunde inte låta bli med lite ironi, tänkte på ordkasoset som krävde 10 st extra inlägg hur man tolkar/feltolkar vissa ordformuleringar ( som ett säkert köp för osäkra )

Peter och jag har haft vissa dispyter under åren, speciellt när jag framhållit vissa Canonkameror som mycket bra. ( detta var under tiden Peter var Sonyägare)

Jag skojar lite här över den välbetänkta redogörelsen vad Canon säljer många kameror, den som är förljust i Canon-kameror tycker så klart att det är trevlig läsning. Likväl så är det klara fakta.

Joakim klassar in A77 i samma klass som Canon 600D, vilket måste betyda att Canon gör väldigt bra kameror eller att A77 är inte så bra vilket man nu vill välja för alternativ.

Någon annan klok man skrev för en tid sedan att det ofta är läsaren som kan feltolka inlägg som aggresiva eller provocerande, fast det aldrig har varit skrivarens mening, är läsaren på dåligt humör av olika anledningar vilket man kan vara i bland, så kan det gå galet.

Man behöver inte vara utbildad marknadsexpert för att förstå att Canons första Eos 300D blev en konsumentvänlig kamera som fångade upp många nya köpare, men det hade redan Canon gjort under den analoga tiden AE1 var sveriges mest köpta systemkamera bland folket.

Visst går det att dra paraller som till sossarna som fick mycket röster på gamla framgångar under 60-70 talen, vi fick första semsesterveckan under 40-talet. Canon har lite grann levt på gamla framgångar. Vi säljer så bra så varför kosta på onödiga pengar.

//Bengt.

Jag tycker att frågan om "säkraste köpet" är helt underordnad frågan om vilken kamera som passar mig bäst för min huvudtyp av fotograferande.

//Lennart

Håller med men samtidigt är det för mig personligen rätt viktigt med ett säkert köp/system.....det va som jag tidigare sagt att jag bytte från Sony då jag inte kände mig trygg med att fortsätta investera stora pengar i det på grund av olika orsaker....men jag håller med dig Lennart att det är väldigt viktigt att man trivs med kameran...därför valde jag Canon trotts att Nikon just nu ligger före/är bättre på sensorsidan...jag trivs bättre med Canon när det gäller ergonomin/handhavandet.

Joakim klassar in A77 i samma klass som Canon 600D, vilket måste betyda att Canon gör väldigt bra kameror eller att A77 är inte så bra vilket man nu vill välja för alternativ.

Det få stå för Joakim...personligen tycker jag A77an är ruskigt bra och en mycket trevlig kamera...den sopar banan med en Canon 600D och sett till prisklassen den ligger är det svårt att hitta en prisvärdare kamera.

Jag undrar om det stämmer. Jag skulle hellre placera A77 mellan EOS 60D och EOS 7D, men det blir lite förenklat att placera in kameror på en enda skala. I vissa avseenden är A77 givetvis bättre än EOS 7D, men inte i andra.

Jag undrar om det stämmer. Jag skulle hellre placera A77 mellan EOS 60D och EOS 7D, men det blir lite förenklat att placera in kameror på en enda skala. I vissa avseenden är A77 givetvis bättre än EOS 7D, men inte i andra.

Joakim sade inte rakt ut 600D, men mera att den tillhörde mellanklassen eller mellanstegsklassen, Och som exempel går 1100D in i instegsklassen sedan kommer väl då 600D, och den uppfattar jag som mellanklassen. både 60D och A77 hamnar väl i någon form av mitt i mellan där båda är nyare än 7D och är bättre på vissa saker och sämre på andra.

Bättre och sämre blir det så klart även för kameror i samma klass och pris, där egna personlig önskemål spelar in.

A77 har inte heller blivit testad med med nya FW 1.05 ( behöver inte dra Sony-slarv igen )- laggningen iriterade många testare ganska rejält.

generellt av alla tester jag läst så anses väl A77 likvärdig 7D och D300s vad gäller magnesiumkropp, tätning, många direktknappar och sådana kännetecken.

Hade A77 fått en OVF-sökare av klass, så hade nog Foto rekommenderat den. 7D blev Toppklassad av foto, det är inte ofta som Foto ger högre betyg av Sonykameror, är väl endast A900 som blivit Toppklassad.

Där hamnar jag också i min värdering. A77:s styrka över 7D är för mig fokuspeaking, MF-assist med förstorad sökarbild samt pålitlig fasdetekterande AF i LV-läge. 7D:s styrka är att dess AF går att customisera (svengelska) på ett annat sätt.

//Lennart

Där hamnar jag också i min värdering. A77:s styrka över 7D är för mig fokuspeaking, MF-assist med förstorad sökarbild samt pålitlig fasdetekterande AF i LV-läge. 7D:s styrka är att dess AF går att customisera (svengelska) på ett annat sätt.

//Lennart

Om A77 saknat fokuspeaking hade du aldrig tänkt tanken om en A77 eller hur, och också missat att bildkvaliteten är nära på i Nex 7-klass.

//Bengt.

Hur är det nu egentligen har märkt att i flera tester tar Canon snäppet bättre bilder särskilt då för högre ISO, medan Canon tappar bort två steg i Dynamic Range för de de mycket mörka partierna då det lägsta ISO-värdet används. Är det nu då verkliga, reella eller marginella extremvärden, som är till fördel för Nikon och Sony ? Är Canon ändå också ett lämpligt alternativ för exempelvis fågelfotografering, där snabbhet och högt ISO ofta krävs?

Om A77 saknat fokuspeaking hade du aldrig tänkt tanken om en A77 eller hur, och också missat att bildkvaliteten är nära på i Nex 7-klass.

//Bengt.

Fel gissning! Provade A77 utan focuspeaking i höstas och bestämde mig för att skaffa en p g a förstorad MF-assist i såväl sökare som på display. Peakingen blev en bonus som i AF-A läge går att kombinera med AF (denna möjlighet ges inte i NEX-7).

//Lennart

Östlings bilder är verkligen fina. EOS-vänner har heller ingen anledning att skämmas. Tänk att få så fina bilder trots ett vingklippt högsta DR. Ett bra kameraval kanske ändå sitter i enkel hanterbarhet, robust, hållbar och tillgång till fin optik.

Mats, marknadsanalys vad det gäller produktsegmentet kameror innehåller ju ganska mycket... :) Det är inte alls säkert att det finns några "hårda" värderingar med öht i kundens beslutsunderlag.

Tittar vi på instegskamerorna snäppen under A77 (som väl får sägas vara en mellansegmentskamera?) är kunderna oftast nöjda med det som helt enkelt känns bra, har tillräckligt antal MP, och helst är av samma märke som förra instegskameran man köpt (och slitit ut, ev skänkt vidare till barnen osv) så att man känner igen de viktigaste kontrollerna utan att behöva öppna manualen. Sedan går man på vad säljaren säger.

Tyvärr har väl i Europa / Norden Sony traditionellt inte varit så trevliga att ha att göra med för butikerna, och detta avspeglas naturligtvis i butikschefernas / säljarnas attityd.
..........

Sonys "spegel"-varianter sjunker fortsatt i marknadsandel verkar det som, men NEX ökar - ganska exakt lika mycket som de andra spegel-lösa kamerorna, men Olympus verkar halka efter lite.

Vad är det Canon gör i butikerna som inte Sony gör eller vad är det som butikerna retar sig på Sony för som de inte behöver reta sig på Canon eller kanske Nikon för?

Det brukar ju handla om grader i helvetet. Jag har ju själv varit både teknisk produktchef och IT-utvecklare som anpassat affärssystemsprocesser efter IT-företagens olika processer. Vad jag vet så gnällde folk lite på Sony redan i distributörsledet när jag jobbade där men det gjorde jag på Microsoft också med deras krav på rapporteringar,krav på att köpa på oss onödigt med grejor, villkor för rabatter you name it men inga var i närheten av HP. Allt annat var en västanfläkt och ju större företag är ju högre svansföring. Det gäller i alla led men arbetar man mittemellan så ser man år leverantörer resp återförsäljare. Återförsäljare kan vara väldigt självmedvetna och krävande de med. Alla slåss så gott de kan om smulorna.

Med det vill jag bara säga att alla leverantörer försöker lägga beslag på så mycket som möjligt av både distributörers och återförsäljares personalresurser för säljinsatser med tillverkarens egna varor. En del lyckas bättre än andra och strategierna varierar från rena hot till, sofistikerad utpressning och olika former av ekonomiska incitament. Alla ägnar sig åt detta på ett eller annat sätt. Att Sony skulle vara så mycket värre när det gäller att umgås med sina kanalpartners har jag svårt att se. De har ju haft många år på sig att hitta fungerande affärsmodeller.

Vad är det som är svårt med att få en fin bild på haren, A77 har intialt blixtsnabb AF som låser direkt.

Jag tycker också din fråga är lite konstig. För det första så var det ju inte bara haren det handlade om utan ett antal fina fågelbilder också antar jag. Även haren är väl fint fångad där han lyft fram den på ett fint sätt tycker i alla fall jag. Det går faktiskt att misslyckas med det också, särskilt om det blir lite bråttom och då hade varken förgrund eller bakgrund sett ut som den gör heller. Det blir ju inte bra bara för att man har skruvat på ett rekorddyrt objektiv.

Östlings bilder är verkligen fina. EOS-vänner har heller ingen anledning att skämmas. Tänk att få så fina bilder trots ett vingklippt högsta DR. Ett bra kameraval kanske ändå sitter i enkel hanterbarhet, robust, hållbar och tillgång till fin optik.

Bra DR är väl mera vid landskap, byggnader och dyligt, där hög detaljförmåga är viktigare. Närbilder på stora örnar kanske inte kräver samma, höga isotal blir nog nödvändigt för att få snabbare tider när örnen flaxar med vingarna.

Jag tycker också din fråga är lite konstig. För det första så var det ju inte bara haren det handlade om utan ett antal fina fågelbilder också antar jag. Även haren är väl fint fångad där han lyft fram den på ett fint sätt tycker i alla fall jag. Det går faktiskt att misslyckas med det också, särskilt om det blir lite bråttom och då hade varken förgrund eller bakgrund sett ut som den gör heller. Det blir ju inte bra bara för att man har skruvat på ett rekorddyrt objektiv.

Utvecklade min fråga i senare inlägg, som förklarar mera. Lennart skrev annat också som förvillade en aning. men det är utrett nu.

Håller helt med. Men av någon anledning görs helt huvudlösa jämförelser ibland där man bortser från både målgrupp och kamerans nypris när den lanserades. Över tid så förskjuts dessutom priserna och just nu är ju 7D billig eftersom det är en i sammanhanget ganska gammal modell. När efterföljaren dy´ker upp i en inte alltför avlägsen framtid så kommer den ordningen att återställas.

Det värsta hittills tycker jag var jämförelsen mellan Sony A55 och en av Canons värsting proffsmodeller som jag tror initierades bara för att A55 hade så hög seriebildtagningsfrekvens och en del andra finesser som bara finkameror hade såsom GPS t.ex. Sedan blev man upprörd för att A55 inte skulle lämpa sig för studiobruk när den kamerans naturliga nisch väl snarast var som lite lättare och smidigare resekamera.

I nästa generation kommer nog Sony dessutom att göra det möjligt att finlira lite mer med AF så då får vi väl se vad mer världen kommer att sakna i den när den lanseras. Uppenbart är dock att den mycket snabba AF som finns redan nu säkert kommer göra det möjligt för många att ta fina fågelbilder.

Det bästa med fåglar dessutom är att det finns fåglar för alla typer av fotografer. En del rör knappt på sig och man hinner t.o.m. sätta skärpan manuellt om det kniper. Det finns t.o.m. fåglar som nästan poserar för en såsom påfåglar och crowned cranes och med dagens höguplösta sensorer så behöver man inte ens vara speciellt nära för det finns numera så jäkla många pixlar att man kan beskära och skapa en illusion av närhet som inte fanns i verkligheten :). Så har t.o.m. jag lyckats ta close ups av små kungsfiskare.

Det är bra med många pixlar!

Telefonen har ju redan ett nytt sätt att hantera pixlar på. Man kan ta några bilder om 43 Mp och fylla minneskortet eller man kan ta 43 MP och beskära. Eller man kan hålla sig till 5 Mp och ta massor med bilder. Reglerbar pixelmängd med andra ord.

Håller helt med. Men av någon anledning görs helt huvudlösa jämförelser ibland där man bortser från både målgrupp och kamerans nypris när den lanserades. Över tid så förskjuts dessutom priserna och just nu är ju 7D billig eftersom det är en i sammanhanget ganska gammal modell. När efterföljaren dy´ker upp i en inte alltför avlägsen framtid så kommer den ordningen att återställas.

Det värsta hittills tycker jag var jämförelsen mellan Sony A55 och en av Canons värsting proffsmodeller som jag tror initierades bara för att A55 hade så hög seriebildtagningsfrekvens och en del andra finesser som bara finkameror hade såsom GPS t.ex. Sedan blev man upprörd för att A55 inte skulle lämpa sig för studiobruk när den kamerans naturliga nisch väl snarast var som lite lättare och smidigare resekamera.

I nästa generation kommer nog Sony dessutom att göra det möjligt att finlira lite mer med AF så då får vi väl se vad mer världen kommer att sakna i den när den lanseras. Uppenbart är dock att den mycket snabba AF som finns redan nu säkert kommer göra det möjligt för många att ta fina fågelbilder.

Det bästa med fåglar dessutom är att det finns fåglar för alla typer av fotografer. En del rör knappt på sig och man hinner t.o.m. sätta skärpan manuellt om det kniper. Det finns t.o.m. fåglar som nästan poserar för en såsom påfåglar och crowned cranes och med dagens höguplösta sensorer så behöver man inte ens vara speciellt nära för det finns numera så jäkla många pixlar att man kan beskära och skapa en illusion av närhet som inte fanns i verkligheten :). Så har t.o.m. jag lyckats ta close ups av små kungsfiskare.

Det är bra med många pixlar!

Visst finns det olika typer av fåglar, lugna och sävliga, kul tänkt StenÅke, självklart kan A77 ta fågelbilder men kanske inte lika många fastnar som hos dom dyrare modellerna. får försöka att testa till sommaren. finns ett lovläge hos A77 som tar 3,4b/s går väl då att göra omförsök några gånger.

Jag undrar hur många som försöker att fånga en Tornseglare 200 meter upp i luften som tvärvänder hela tiden.

Därimot är jag intresserad av hur tusan den mera justerbara AF:n kan tänka så bra. problemet med A77 var tydlingen att den högg på det som kom ivägen för det tänkta huvudmotivet, vilket verkar logiskt till en början. Men behöver alltså en bättre följande AF först vara snabb för att fånga motivet sedan jobba långsamt för att inte byta motiv, Har sett att nya MKIII har många variabler att ställa in vad gäller tracking.

//Bengt.

Min fråga från inlägg 4799 var absolut inte tänkt som en stöddig fråga, även om jag som enkel fotograf inte såg alla svårigheterna.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar