avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Ingen direkt överraskning för mig i något av fallen.
//Lennart
Inte för mig heller.
Men jag passar på att knyta an till en tidigare diskussion här.
Det är faktiskt lite motsägelsefullt med din tes nyligen om skillnaden mellan Sony och Nikon och att Nikon lyckas krama ur några pinnar högre på skalan hos DxOmark.com och att det skulle ha någon som helst betydelse för försäljningen.
Jag anser att den skillnaden är så minimal att den på alla sätt är betydelselös och att t.ex. Nikon D7000 och Sony A580 är identiska i bildkvalitet. De har lite olika färgkänsla default, Nikon är lite kallare och på gränsen till grönstick, medan Sony är varmare och mustigare i färgerna, men om man fotograferar i raw kan man få exakt lika resultat mellan dessa och även de andra kamerorna som använder samma sensor.
Sony brukar alltid jämföras med snäppet dyrare modeller hos de andra märkena.
T.ex. jämförs A77 med Nikons och Canons 50 000 kr pro-kameror allt som oftast.
Om man däremot jämför kameror i samma segment, så blir det Nikon D5100, Sony A580 och Canon 600D t.ex. Då visar DxO det här:
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand2)/Canon/(appareil3)/685|0/(brand3)/Sony
Nikon och Sony exakt lika (ungefär exakt i alla fall ) och Canon långt efter.
Ändå är Canon storsäljaren av dessa med god marginal.
Knappast att DxOmarks siffror skulle vara så påverkande.
De som köper kameror i den här klassen har till stor del inte massa objektiv och annat som gör att de är fastlåsta till ett märke, till skillnad från de mer avancerade modellerna. Ofta är de inte så insatta och inte många har ens hört talas om DxOMark.
Det som är avgörande till allra allra största delen är varumärket, vilket tar lång tid att rubba, men om man inte bevarar det så kommer det att svänga. Sony är en nykomling inom fotografi och är svaga där, men har på andra plan ett oerhört stort varumärke inom andra områden ,särskilt i den yngre generationen med spel och annat. Inte omöjligt att Sony så småningom blir riktigt etablerade, men de är långt därifrån ännu.
Genoom att göra mycket bra kameror som har speciella egenskaper som utklassar de andra på vissa områden kan de få igång en positiv spiral. Jag tror de kommer att lyckas, men det är långt kvar.
Det som är bra för oss som redan "upptäckt" Sony är att de blir tvungna att ösa på med funktionalitet och hålla ett lågt pris för att få upp volymerna.
Senaste ryktet om A99 låter väldigt lovande tycker jag, fast det är en annan tråd...
/Mats