Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen direkt överraskning för mig i något av fallen.

//Lennart

Inte för mig heller.

Men jag passar på att knyta an till en tidigare diskussion här.
Det är faktiskt lite motsägelsefullt med din tes nyligen om skillnaden mellan Sony och Nikon och att Nikon lyckas krama ur några pinnar högre på skalan hos DxOmark.com och att det skulle ha någon som helst betydelse för försäljningen.

Jag anser att den skillnaden är så minimal att den på alla sätt är betydelselös och att t.ex. Nikon D7000 och Sony A580 är identiska i bildkvalitet. De har lite olika färgkänsla default, Nikon är lite kallare och på gränsen till grönstick, medan Sony är varmare och mustigare i färgerna, men om man fotograferar i raw kan man få exakt lika resultat mellan dessa och även de andra kamerorna som använder samma sensor.

Sony brukar alltid jämföras med snäppet dyrare modeller hos de andra märkena.
T.ex. jämförs A77 med Nikons och Canons 50 000 kr pro-kameror allt som oftast.

Om man däremot jämför kameror i samma segment, så blir det Nikon D5100, Sony A580 och Canon 600D t.ex. Då visar DxO det här:

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand2)/Canon/(appareil3)/685|0/(brand3)/Sony

Nikon och Sony exakt lika (ungefär exakt i alla fall :)) och Canon långt efter.
Ändå är Canon storsäljaren av dessa med god marginal.

Knappast att DxOmarks siffror skulle vara så påverkande.

De som köper kameror i den här klassen har till stor del inte massa objektiv och annat som gör att de är fastlåsta till ett märke, till skillnad från de mer avancerade modellerna. Ofta är de inte så insatta och inte många har ens hört talas om DxOMark.

Det som är avgörande till allra allra största delen är varumärket, vilket tar lång tid att rubba, men om man inte bevarar det så kommer det att svänga. Sony är en nykomling inom fotografi och är svaga där, men har på andra plan ett oerhört stort varumärke inom andra områden ,särskilt i den yngre generationen med spel och annat. Inte omöjligt att Sony så småningom blir riktigt etablerade, men de är långt därifrån ännu.

Genoom att göra mycket bra kameror som har speciella egenskaper som utklassar de andra på vissa områden kan de få igång en positiv spiral. Jag tror de kommer att lyckas, men det är långt kvar.

Det som är bra för oss som redan "upptäckt" Sony är att de blir tvungna att ösa på med funktionalitet och hålla ett lågt pris för att få upp volymerna.

Senaste ryktet om A99 låter väldigt lovande tycker jag, fast det är en annan tråd...

/Mats

Mats!

Jag håller med dig i vad du skriver i inlägget. Det är just varumärket det beror på. Har ju t o m gått så långt att vissa skiljer på Sony och NEX. Jo, så är det! Vissa vet inte att NEX är en Sonyskapelse.

Vad A99 beträffar så har jag inte hört/läst det senaste. Har deltagit i den tråden men den verkar ju död just nu. I övrigt är jag på miserabelt humör efter att med stor oro inväntat ett läkarbesök idag i hopp om att få klarhet och stöter på arsel till läkare. Så jag är inte vidare resonabel. Ursäkta mig för detta.

//Lennart

Ingen direkt överraskning för mig i något av fallen.

//Lennart

Inte för mig heller men ordningen ändras ganska ofta...tex just nu ligger D800 i topp igen o nyligen va det mest Canon i topp 20...Canon verkar dock sälja väldigt bra/mycket totalt sett vilket är det viktigaste....menar dom har förutom dom billiga modellerna också 60D,7D,5D2 och 5D3 inom topp 30....5D2(dåde hus och kit) har legat i topp 100 i snart 1300 dagar.

Någotsånär nykomling inom systemkameror, men fotografi har Sony sysslat med ganska länge. Sony Mavica kom 1981, och den första CyberShot-kameran kom 1996.

Sant.
Inom kompaktkamerasegmentet däremot är de starka redan, har inte så noga koll på statistiken men före Nikon ligger de väl i alla fall och gissar att skillnaden till Canon inte är så värst stor.

Systemkameror är nog mer korrekt.

Fast NEX är ju också en systemkamera, men ett helt nytt segment och där ligger de ju bra till, det är andra märken som härjar i det segmentet.

Nåja, tiden får utvisa. Hur företagens affärer går är ju oviktigt för mig som konsument, men det vore roligt om Sony som gör förbaskat bra grejer också får cred för det så småningom.

/Mats

Michael Reichmann på Luminous har ju haft en rullande test av NEX 7 gående i ett bra tag (6 månader nu). I den tråden länkar han till en intressant artikel om Sony som är långtifrån positiv i samband med avskedanden e.t.c. Men han drar sina slutsatser en aning oväntat då han menar att just kameror är ju en marknad där Sony just lyckas med sånt de inte lyckats på andra marknader nämligen att vara tekniskt innovativa och ledande i detta i många stycken. Därför kommer kameradivisionen att vara en av de som kommer vårdas och tillåtas att leva vidare. Just NEX är ju åtminstone nu en ganska fin framgångssaga för Sony som är i nästan desperat behov av sådana.

http://www.nytimes.com/2012/04/15/t...ind-in-the-tech-parade.html?_r=4&pagewanted=1

Mats, marknadsanalys vad det gäller produktsegmentet kameror innehåller ju ganska mycket... :) Det är inte alls säkert att det finns några "hårda" värderingar med öht i kundens beslutsunderlag.

Tittar vi på instegskamerorna snäppen under A77 (som väl får sägas vara en mellansegmentskamera?) är kunderna oftast nöjda med det som helt enkelt känns bra, har tillräckligt antal MP, och helst är av samma märke som förra instegskameran man köpt (och slitit ut, ev skänkt vidare till barnen osv) så att man känner igen de viktigaste kontrollerna utan att behöva öppna manualen. Sedan går man på vad säljaren säger.

Tyvärr har väl i Europa / Norden Sony traditionellt inte varit så trevliga att ha att göra med för butikerna, och detta avspeglas naturligtvis i butikschefernas / säljarnas attityd.
..........

Sonys "spegel"-varianter sjunker fortsatt i marknadsandel verkar det som, men NEX ökar - ganska exakt lika mycket som de andra spegel-lösa kamerorna, men Olympus verkar halka efter lite.

Sonys kaemraavd. - tillsammans med Sonys sensortilverkning - går ju totalt sett ganska bra, till skillnad från många andra delar inom Sony. De har precis fått ytterligare en gigantisk investeringsansökan godkänd, som jag förstod det skulle ytterligare knappt 1 miljarder USD plöjas ner i Kumamoto-enheten innan 2014 för att möta den ökade efterfrågan.

Michael Reichmann på Luminous har ju haft en rullande test av NEX 7 gående i ett bra tag (6 månader nu). I den tråden länkar han till en intressant artikel om Sony som är långtifrån positiv i samband med avskedanden e.t.c. Men han drar sina slutsatser en aning oväntat då han menar att just kameror är ju en marknad där Sony just lyckas med sånt de inte lyckats på andra marknader nämligen att vara tekniskt innovativa och ledande i detta i många stycken. Därför kommer kameradivisionen att vara en av de som kommer vårdas och tillåtas att leva vidare. Just NEX är ju åtminstone nu en ganska fin framgångssaga för Sony som är i nästan desperat behov av sådana.

http://www.nytimes.com/2012/04/15/t...ind-in-the-tech-parade.html?_r=4&pagewanted=1

David mot Goliat är vad det handlar om, David kan slunga både Sony och Pentax + några Olympus, men Goliat står förbaskat stadigt. Kompaktdivisionen Sony måste ha jobbat helt separat från systemarna. För redan tidigt 2000-tal hade Sony mycket avancerade kompakter som kunde lika mycket som senare A370-typ, nära på i alla fall. så varför inte utvecklingen tog mera fart därifrån kan man undra över.

Att Sony blir helt tagna på sängen av dom första Nexarna förstår jag inte riktigt, joxade dom ihop något på skoj liksom. Vad gäller TV-avdelningen så var det först under 2011 som dom fick till en plattteve som kunde hävda sig mot konkurenterna.

Allt för många har svårt för EVF sådant tar tid. jag glömmer inte Sonys pressmöte av A55 då han stolt smattra 10b/s uppe på scenen, sedan kunde inte kameran följa flygande fåglar, dom hade inte tänkt på att titta hur mästarna C/N hade byggt sina AF-moduler, där inställnings möjligheterna är så mycker mera.

Nexarna räddar Sony för sin mångsidighet, guds lov för Nexarna.

//Bengt.

Kompaktdivisionen Sony måste ha jobbat helt separat från systemarna.

Så var det säkert från början. Sony gjorde ju kompaktkameror i ganska många år innan de köpte KonicaMinoltas systemkameraavdelning.

Hur integrerade de båda avdelningarna är vid det här laget vet jag inte. Man tycker ju att de borde ha integrerats lite, men Sony lär visst vara en bolag där avdelningarna är rätt självständiga och inte tycker så mycket om att samarbeta med andra delar av bolaget.

David mot Goliat är vad det handlar om, David kan slunga både Sony och Pentax + några Olympus, men Goliat står förbaskat stadigt. Kompaktdivisionen Sony måste ha jobbat helt separat från systemarna. För redan tidigt 2000-tal hade Sony mycket avancerade kompakter som kunde lika mycket som senare A370-typ, nära på i alla fall. så varför inte utvecklingen tog mera fart därifrån kan man undra över.

Att Sony blir helt tagna på sängen av dom första Nexarna förstår jag inte riktigt, joxade dom ihop något på skoj liksom. Vad gäller TV-avdelningen så var det först under 2011 som dom fick till en plattteve som kunde hävda sig mot konkurenterna.

Allt för många har svårt för EVF sådant tar tid. jag glömmer inte Sonys pressmöte av A55 då han stolt smattra 10b/s uppe på scenen, sedan kunde inte kameran följa flygande fåglar, dom hade inte tänkt på att titta hur mästarna C/N hade byggt sina AF-moduler, där inställnings möjligheterna är så mycker mera.

Nexarna räddar Sony för sin mångsidighet, guds lov för Nexarna.

//Bengt.

Jo de blev nog lite överaskade att det togs fram så många adapters och folk kom att hänga allt möjligt på dem och att NEX kommit att uppskattas även bland hard core kramare av både Nikons och Canons tjockkameror. Det är som om NEX skulle vara något helt annat än Sony. Det är allt lite märkligt. Man kan aldrig veta riktigt hur marknaden för en ny plattform kommer att te sig och i så måtto var det säkert ett vågspel även om de visste mycket väl vad de gjorde både tekniskt och marknadsmässigt . De såg en nische och fyllde den. De hade äntligen fattat att det saknades små smidiga system med lika stora sensorer som i många DSLR-kameror så folk kunde slippa kompromissa med bildkvaliteten bara för att man valt ett systemformat som är mindre rent fysiskt.

Strålande bra bilder med combot 500/4 och A77. Fotografen verkar kunna sina saker. Han kanske borde hyllas mer än utrustningen. Rättare sagt: bra verktyg i händerna på en skicklig hantverkare.

//Lennart

Ja, han hade nog kunnat få till bra bilder med en 500/4 som kostar hälften av Sonys också :D

Strålande bra bilder med combot 500/4 och A77. Fotografen verkar kunna sina saker. Han kanske borde hyllas mer än utrustningen. Rättare sagt: bra verktyg i händerna på en skicklig hantverkare.

//Lennart

Vad är det som är svårt med att få en fin bild på haren, A77 har intialt blixtsnabb AF som låser direkt.

Vad är det som är svårt med att få en fin bild på haren, A77 har intialt blixtsnabb AF som låser direkt.

Varför ställer du den frågan? Jag åsyftade inte AF på "sittande hare" utan mer valörer, teckning, bokeh och bildbehandling.

Jag vet alldeles utmärkt väl hur snabbt AF ställer sig på en A77.

//Lennart

Varför ställer du den frågan? Jag åsyftade inte AF på "sittande hare" utan mer valörer, teckning, bokeh och bildbehandling.

Jag vet alldeles utmärkt väl hur snabbt AF ställer sig på en A77.

//Lennart

Som vanlig amatör så tänkte jag bara spontant, dyrt objektiv som nyligen har anpassast för A77, brännvidden blir väl 750mm, inget skärpedjup, grönt gräs, en vacker hare.

Han har nog ett fint stativ också, ser ut att vara nedsänkt. av vinkeln att dömma. säkert att han har bränt iväg ett antal bilder.

Du berömde fotografen som väldigt duktigt, bättre än kameran själv, jag ville bara veta vad som är knepigt med att få till bilden, haren är skarp och fin, optiken verkar vara mycket bra, haren fyller mesta av bilden. Jag menar ytterligare att A77 tar ganska så skarpa bilder som bas. Och Mats har hållit en liten skola om Raw-hantering för mig där han säger ungefär att det är lätt som en plätt att fixa till bilder i Raw.

Har han fått jobbat mycket i Raw med bilden, inget värmedaller, klar och fin luft. Endast vetgirig. //Bengt.

Inte för mig heller men ordningen ändras ganska ofta...tex just nu ligger D800 i topp igen o nyligen va det mest Canon i topp 20...Canon verkar dock sälja väldigt bra/mycket totalt sett vilket är det viktigaste....menar dom har förutom dom billiga modellerna också 60D,7D,5D2 och 5D3 inom topp 30....5D2(dåde hus och kit) har legat i topp 100 i snart 1300 dagar.

Det kan man kalla ett säkert köp av en mycket populär produkt, så många kan inte ha fel. dessa kameror måste givitvis hålla en särdeles hög klass.

5D2 säljer nog 50 till 1 mot A900 runt världen. Säkraste köpet ( populäraste blir nog 5D3 ).

Grattis Peter.

Jag tycker att frågan om "säkraste köpet" är helt underordnad frågan om vilken kamera som passar mig bäst för min huvudtyp av fotograferande.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar