Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Skillnaden är tillika enorm mellan A100 och A580, så Sony har gjort en del i allafall, .

Jomenvisst, fast jag menar sensorer ur samma generation. Det är nog ingen som blir speciellt glad om han eller hon som har en extremt brusig A100 sensor 2007 får beskedet: "Jo, men det fixar vi om 4 år i en modell som heter A580".

Se i övrigt mitt inlägg om NEX-7, A77.

//Lennart

Jomenvisst, fast jag menar sensorer ur samma generation. Det är nog ingen som blir speciellt glad om han eller hon som har en extremt brusig A100 sensor 2007 får beskedet: "Jo, men det fixar vi om 4 år i en modell som heter A580".

Se i övrigt mitt inlägg om NEX-7, A77.

//Lennart

Jo visst har det gått lite sakta, tänkte på vad du skrev om att Nikon är så mycket mera inriktad på just kameror. där kan nog skon klämma lite grann.

Minns annars att KM5D inte låg så långt från 20D vad gäller iso när det begavs sig, 20D var bättre men skillnaden klart mindre än mellan A100 och D200.

Om man (som jag tidigare av inne på) jämför X-Pro1 och NEX-5 så är det rätt stor skillnad på hur det beter sig trots att sensorn i grunden är samma. Det dynamiska omfånget är säkert tämligen lika, men mikrolinserna och rgp-filtret skiljer sig en hel del, och det påverkar definitivt bilderna på ett synligt sätt (liksom avsaknaden av AA-filter på Fujin).

Nexen sägs vara bättre med vidvinkliga Leicaobjektiv än Fujin, och än så länge går det inte att hantera Fujins filer i någon vettig råkonverterare - i och med deras rgb-filter kan det dröja innan exempelvis Lightroom kan göra det på ett bra sätt.

Det är svårt att sia om hur en jämförelse av bilder från en A77 och en D3200 kommer te sig, då vi ännu inte vet hur Nikon micklat med sensorn. Gissningsvis kommer D3200 få något bättre nätvärden eftersom den inte har en spegel i vägen för sensorn, men i praktiken spelar det nog mindre roll. Sedan är förstås A77 en mycket bättre kamera på nästan alla andra sätt :)

Det skiljer ju massvis i "hur bilden ser ut" mellan X-pro och NEX...

Dels har Sony sin speciella färg ur kameran, dels har Fuji valt en färglösning som gör att allt blir HELT annorlunda vad det gäller smådetaljer i bilden.

Försök hitta färgdetaljering i en bild från Fuji-kameran - du kommer få leta ganska länge. Den finns nämligen knappt. I vissa typer av bilder gör detta verkligen ingen skillnad alls - då får man full fördel av frihet från AA-filter osv - I andra typer av bilder ser det bara "platt" ut tycker jag.

Däremot ger ju Fujin en ganska märkbart bättre luminansdetaljering, bilderna blir "skarpare". Det kan också hända att detta är en bildstil man får ha lite invänjning till, det ser ju sällan "illa" ut - tvärtom ser det mycket bra ut oavsett ISO - men iaf jag uppfattar det hela tiden som att något "fattas" när jag tittar på en låg-ISO-bild från Fujin.

Jaha,igår beställde jag en a77 med batterigrepp och värsta minnet så får vi se om den slår a700an.
Jag började ju med a100 och a700 på det blev ju ett bra steg uppåt när det gäller iso och af.
Hoppas på samma nu,men vi får se.

Jaha,igår beställde jag en a77 med batterigrepp och värsta minnet så får vi se om den slår a700an.
Jag började ju med a100 och a700 på det blev ju ett bra steg uppåt när det gäller iso och af.
Hoppas på samma nu,men vi får se.

Jag har gjort samma resa. Det var större skillnad mellan a100 och a700 än mellan a700 och a77 vad gäller ISO. AF tycker jag är mycket snabbare och exaktare på a77,MEN framför allt ger manuell fokus med peaking något alldeles extra.
Alla lägen där AF av någon anledning har svårt klaras enkelt av med att slå över till MF med ett enkelt tryck med tummen.
Situationer där man tar många bilder av samma motiv på samma avstånd, som porträtt, fixar man på samma sätt. Man har hela tiden koll på att skärpan ligger där man vill ha den och slipper sikta och ta om med AF mellan varje bild. Helt suveränt. Blir bara mer och mer nöjd för varje dag jag använder den.

Är väl mest ute efter lite bättre iso och bättre af när det är skumt tex.
Fotar bara djur i raw.
Ska prova den iaf,blir jag inte nöjd så säljer jag den och satsar på en a900 istället.

Edit.

Har läst på lite mer och det kommer inte att vara några märkbara skillnader mot a700 i iso och af.
Fotar bara i raw och mest djur så allt annat lull,lull kommer jag inte att använda ändå.
Vi kör a700 ett tag till.
Ordern annulerad.

Edit.

Har läst på lite mer och det kommer inte att vara några märkbara skillnader mot a700 i iso och af.
Fotar bara i raw och mest djur så allt annat lull,lull kommer jag inte att använda ändå.
Vi kör a700 ett tag till.
Ordern annulerad.

Är det rawdjur du fotar. :)

Ursäkta kunde inte hålla mig....

Vad har du läst att skillnadern inte är så stor?
Funderar på gå från A700 men velar inför FF och APC (a77)
Känner att jag vill ha LV så jag ser vad det blir mer....

Hoppsan, skillnaden i lågljusprestanda är faktiskt ganska stor i realiteten. Ska man jämföra en A700 med A77 vid exv 3200 iso och skalar ned bilden från A77 till 12 Mp blir skillnaden markant. testa att skala upp en A700-fil till 24 Mp vid iso 3200 och jämför även där.

//Lennart

Hittade lite länkar där dom jämför lite mellan a700,a900 och a77 och a700 behöver inte skämmas mot nån av dom tydligen.
Skillnaden i iso är så liten så det saknar betydelse för praktiskt foto.
Skala upp eller ner är väl inget att hålla på med,a700 har 12mp och a77 24 mp dom måste ju jämföras som dom används i praktiken tycker jag.

Hittade lite länkar där dom jämför lite mellan a700,a900 och a77 och a700 behöver inte skämmas mot nån av dom tydligen.
Skala upp eller ner är väl inget att hålla på med,a700 har 12mp och a77 24 mp dom måste ju jämföras som dom används i praktiken tycker jag.

Jag använder A700, A900 och A77 istället och ser vad jag får ut av dem vid printning. Vidare tycker jag nog att det är korrekt att skala upp eller ned vid jämförelse.

//Lennart

Vänta nu här.

Betyder nu detta "i praktiken" att om du hade köpt en ny kamera hade du automatiskt gjort allting 1.4ggr större? Beställt A2 i stället för A3? Publicerat på web i 1800x1200 i stället för i 1200x800?

Nåväl, förutom detta - vad jag hade gjort om jag var du hade nog varit att leta efter en beg. A580 i stället. Det låter som om det hade givit dig mest för pengarna. Det finns en ganska klar skillnad mellan kamerorna, hur man kan få skillnaden mellan A700 och de senaste kamerorna till "obetydlig" förstår jag inte riktigt. Du kan köra 2/3 steg snabbare slutartider med de nya kamerorna utan att förlora bildprestanda.

I praktiken så skalar jag personligen ner alla mina 24Mpix bilder som jag får ur A850 till 12Mpix. Undantaget är när jag medvetet tar bilder som jag vet att jag tänker förstora till A2 eller större och det är inte så många. Fördelen med nedskalningen är att bruset blir snyggare renderat. Finns heller ingen anledning till att fylla hårddisken med en massa Mpix som aldrig används, det räcker med RAW-filerna. Oftast är det ändå optilken och min egen skicklighet som sätter gränsen för hur hög upplösning jag får, inte bildsensorn.

Om du har alla 3 vilken skulle du själv välja/tycker är bäst för naturfoto?

Beror på hur man definierar naturfoto: Landskapsfoto och relativt stilla motiv: A900.
Snabbrörliga djur som exv fågel i såväl sämre som bättre ljus: A77.
Macro: A77

Missförstå mig inte: A700 är en bra kamera som räcker till mycket, men jag finner A900 och A77 bättre på de områden jag nämnt ovan.

Slutligen finns fortfarande en stark fördel för A77.s nya AF-system som kan kombineras med focuspeaking i AF-A-läge. I MF-läge kan man via sökaren sätta skärpan spot-on med ljusstarka, vidöppna gluggar. Hade önskat denna möjlighet i A900 och A700, men de saknar LV. Borde kanske kunna gå att göra en overlay i OVF på dessa så att man fick focuspeaking. Vet dock inte om det är tekniskt möjligt.

//Lennart

Ingen Sony bland 10 i topp hos Amazon. Tre Nikon-hus i topp och sex totalt av 10 i topp. Canon har bara billiga konsumentmodeller bland dessa. D800 på tredje plats och 5D MK III först på trettonde.

http://www.amazon.com/Best-Sellers-...ctronics/3017941/ref=zg_bs_nav_e_4_2476680011

Däremot ligger fyra NEX-alternativ på topplistan över CSC (Compact System Cameras) just nu. NEX 7 ligger etta och 5n tvåa.

http://www.amazon.com/Best-Sellers-...ctronics/3109924011/ref=zg_bs_nav_e_4_3017941

Ingen direkt överraskning för mig i något av fallen.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar