ANNONS
Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det mesta i sökarväg känns lite kass när man vant sig vid A850 eller A900.
Nu är nog A77 ändå ett par steg bättre än A55, men jag är också lite orolig, men de allra flesta som vant sig vid A77 hyllar den ju.

Kan inte uttala mig om skillnaden, men Aspman har ju erfarenhet av både A55 och A77 så han kan kanske bringa klarhet i hur stor skillnaden är i prakr´tiken.

/Mats

Kortfattat: Ganska stor skillnad till A77:s fördel. Följande AF på rörliga föremål avsevärt bättre. AF-S helt suverän. MF=total utklassning jmf med A900 p g a peaking. A55:s eftersläpning finns inte i A77. EVF på A77 bättre överlag än A55, men vissa valörproblem i solsken. Plåtning i svagt belysta miljöer är enl min åsikt lättare med A77:s EVF än med en OVF vad gäller att sätta fokus. AF-S kombinerad med fokuspeaking simultant är helt oslagbart hjälpmedel.

Men det är min personliga uppfattning. Ser gärna att det kommer en FF med EVF. Eller gärna en FF med OVF och en overlay med fokuspeaking.

//Lennart

Det mesta i sökarväg känns lite kass när man vant sig vid A850 eller A900.
Nu är nog A77 ändå ett par steg bättre än A55, men jag är också lite orolig, men de allra flesta som vant sig vid A77 hyllar den ju.

Kan inte uttala mig om skillnaden, men Aspman har ju erfarenhet av både A55 och A77 så han kan kanske bringa klarhet i hur stor skillnaden är i prakr´tiken.

/Mats

Skall man knalla runt med en A900 i ena handen och en A77 i den andra, och ständigt växla mellan kamerorna. Då skall man nog välja något annat märke.

Vi är alla medvetna om EVFns svagheter, men det är först när man får en i handen och börjar att fota som man ser EVFn på lite annat sätt. Lennart har berättat om flera fördelar. ju mera tiden går så uppskattar men EVFn mer och mer, man överser lite med svagheterna, och imponeras av fördelarna.

Var härom dagen på ett ganska stort torg, det var mörka moln regn i sikte, här upplevde jag EVFn som klar och fin.

Funderar på att skaffa en Sony NEX-5N som komplement till min A77 men verkar vara svår att få tag i.Någon som har ett tips på var den finns med ett 18-55?

Blocket.
De senaste jag har sett där med 18-55 har gått för från 4400 till 5000kr. Den sistnämnda skulle vara ny i kartong.

Kollade och nu låg det bara ett hus.Vad är orsaken till bristen på kameran.Är det Sony som har svårt med leveranserna?Såg att Cyberphoto har hus men vill ju gärna ha ett objektiv till!

Blocket.
De senaste jag har sett där med 18-55 har gått för från 4400 till 5000kr. Den sistnämnda skulle vara ny i kartong.

Har sett samma sak. Idag finns endast 5n att köpa som ensamt kamerahus för 5.500:- nytt. Med zoom 18-55 ungefär samma pris på Prisjakt. Men tyvärr finns inga i lager förutom ensamt kamerahus.

//Lennart

Efterfrågan! Det gäller NEX 7 också. Såg en kommentar om att NEX 7 ligger i topp på försäljningslistorna (åtminstone innan D800 började levereras) så fort Sony har något att leverera på ställen som exv. Amazon.com. Det har ju tidigare gällt även succekompakten HX9V. Även den har tagit slut med jämna mellanrum.

Sen är det väl så att om folk är nöjda med en produkt så säljer de den inte. Det kan ju vara en faktor det med.

Kollade och nu låg det bara ett hus.Vad är orsaken till bristen på kameran.Är det Sony som har svårt med leveranserna?Såg att Cyberphoto har hus men vill ju gärna ha ett objektiv till!

Du får göra samma sak som vi som köpte NEX 7-hus i december. Deala med säljarna om ett bra pris på hus och objektiv var för sig.

Det gick då. Säljare vill sälja och är paketeringen fel för kunden så kan en del tänka att anpassa sig och det är ju de som då får affär, omsättning och åtminstone en viss vinst. Tänk på att volym kan vara viktigt för handlarna för de styr vilka priser de får i sin tur av leverantören, beroende på villkor och leverantör. En del är öppna för detta.

Sony Center i Stockholm som jag ibland handlat av är ofta flexibla och det har inte bara varit i detta enskilda fall. De har varit lite kreativa tidigare också när jag hade problem med min A55:a.

-"Vill du ha igen pengarna, att vi försöker repa den en andra gång eller vill du byta den mot en ny A580?", frågade killen i butiken. Jag svarade att jag ville ha en ny A580 istället och det fick jag utan tjafs trots att denna var 1000:- spänn dyrare än A55 vid tillfället. Jag tycker nog att det var rätt schysst.

Ett komplement till A77 är säkert någon IXUS eller Coolpix. Den skall ju rymmas i en skjortficka och ta hyggliga bilder. Med musik till blir det ju imponerande reseskildringar också med pocketen, då man inte har rum för systemkameran med dess utrustning.

Beställde faktiskt ett hus på Cyberphoto så får jag skaffa en adapter så jag kan köra mina Alpha objektiv så länge.Verkar som objektiven är slut överallt också.Är inte så intresserad av någon riktig kompakt.Speciellt inte Nikon eller Canon ;).Gillar Sony så kör gärna vidare på det.Får skaffa övriga objektiv jag behöver så småningom.Vad gäller adapters finns det olika kvalitet på dessa eller kan man skaffa vilken som och det fungerar?

Beställde faktiskt ett hus på Cyberphoto så får jag skaffa en adapter så jag kan köra mina Alpha objektiv så länge.Verkar som objektiven är slut överallt också.Är inte så intresserad av någon riktig kompakt.Speciellt inte Nikon eller Canon ;).Gillar Sony så kör gärna vidare på det.Får skaffa övriga objektiv jag behöver så småningom.Vad gäller adapters finns det olika kvalitet på dessa eller kan man skaffa vilken som och det fungerar?

LA-EA1 och LA-EA2 är mycket bra ihop med A-gluggar. Har du köpt 2:an kan en viss risk för ghosting föreligga. Dock inte på mitt exemplar. LA-EA1 har ju fritt blås och med FW kontrast_AF på SSM och SAM-gluggar.

Adaptrar till andra märken kan variera oerhört i kvalitet, men tycks fungera bra i de flesta fall. Finns ju de här som lyckats väldigt bra med Hexanon- , Leica- och gamla Nikongluggar.

//Lennart

Det fina objektivet jag har 16-50/2,8 har en rejäl räfflad ring som används vid manuell Fokus. av misstag så har jag tagit fel i bland på den och zoomringen, men den rör sig precis lika mjukt och fint som om jag valt in manuell fokus. Det är verkligen mycket lätt hänt att man väljer fel, kan det vara någon form av säkerhet detta. Du Lennart varnade för om man har SSM eller sam-objektiv.

Mitt gamla 50/1,7 har inte mycket till manuell fokus ring, så där tar man inte fel så lätt.

//Bengt.

Det fina objektivet jag har 16-50/2,8 har en rejäl räfflad ring som används vid manuell Fokus. av misstag så har jag tagit fel i bland på den och zoomringen, men den rör sig precis lika mjukt och fint som om jag valt in manuell fokus. Det är verkligen mycket lätt hänt att man väljer fel, kan det vara någon form av säkerhet detta. Du Lennart varnade för om man har SSM eller sam-objektiv.

Mitt gamla 50/1,7 har inte mycket till manuell fokus ring, så där tar man inte fel så lätt.

//Bengt.

Orsaken att jag varnade var enbart för att man kan förstöra AF-motorn i ett SAM-objektiv om man vrider på fokuseringsringen när knappen på objektivet står i läge AF.
Detsamma gäller f ö objektiven med skruvdrift som kan jäklas med kamerans AF-drift om det vrids för hårt och klokopplingen inte är avaktiverad. Antingen via metodväljare på kameran eller DMF-knapp.

//Lennart

Ja så kom då DxO-siffrorna för Canons nya FF-sensor i 5D MK III och ska man tro den tråd som skapats så är den marginellt (mycket marginellt får man väl tillägga då) bättre än MK II. Den får 81 i sammanvägt värde. Det är exakt samma värde som den nya APS-C-sensorn i NEX 7 fått och 1 poäng sämre än Pentax K-5 med förra generationens 16 MP sensor från Sony. Vi kan ju jämföra detta med Sonys nya FF-sensor i Nikons D800 som klockat in på hela 95! Det är hela 14 punkter högre upp däruppe i toppen, vilket måste betecknas som smått sensationellt i jämförelse med allt annat om det verkligen är sant. Är det sant så visar det väl väldigt tydligt att sensorteknikgapet bara blivit större nu när Sony givit FF-sensorn samma lyft i förhållande till Canon som den gamla 16-bitars sensorn redan inneburit mot Canons bästa APS-C-sensor.

Håller detta borde man väl kunna kalla det en rätt tydlig utskåpning och det bekräftar i så fall vad Joakim (Suiede II) tidigare sagt i en mailkkonversation vi tidigare haft med Micke Risedal m.fl. att "Canon kan inte bättre just nu" med sin gamla sensorteknik. Det verkar i ljuste av det som om man mest ägnat sig åt att reducera den fula bandningen i föregångaren och utvecklat brusreduceringen så den kunnat maskerat delar av tillkortakommandet. Det här kommer nog leda till en hel del ringar på vattnet när det sjunker in.

Jag har försökt komma in för att bekräfta den siffran nu men det går väldigt tungt deras system just nu.
Kan det vara för att alla som är lätt chockade över den saken försöker göra samma sak?

Ja så kom då DxO-siffrorna för Canons nya FF-sensor i 5D MK III och ska man tro den tråd som skapats så är den marginellt (mycket marginellt får man väl tillägga då) bättre än MK II. Den får 81 i sammanvägt värde. Det är exakt samma värde som den nya APS-C-sensorn i NEX 7 fått och 1 poäng sämre än Pentax K-5 med förra generationens 16 MP sensor från Sony. Vi kan ju jämföra detta med Sonys nya FF-sensor i Nikons D800 som klockat in på hela 95! Det är hela 14 punkter högre upp däruppe i toppen, vilket måste betecknas som smått sensationellt i jämförelse med allt annat om det verkligen är sant. Är det sant så visar det väl väldigt tydligt att sensorteknikgapet bara blivit större nu när Sony givit FF-sensorn samma lyft i förhållande till Canon som den gamla 16-bitars sensorn redan inneburit mot Canons bästa APS-C-sensor.

Håller detta borde man väl kunna kalla det en rätt tydlig utskåpning och det bekräftar i så fall vad Joakim (Suiede II) tidigare sagt i en mailkkonversation vi tidigare haft med Micke Risedal m.fl. att "Canon kan inte bättre just nu" med sin gamla sensorteknik. Det verkar i ljuste av det som om man mest ägnat sig åt att reducera den fula bandningen i föregångaren och utvecklat brusreduceringen så den kunnat maskerat delar av tillkortakommandet. Det här kommer nog leda till en hel del ringar på vattnet när det sjunker in.

Jag har försökt komma in för att bekräfta den siffran nu men det går väldigt tungt deras system just nu.
Kan det vara för att alla som är lätt chockade över den saken försöker göra samma sak?

Sidan fanns för en stund sedan. Verkar nu vara bortplockad. Det har hänt innan också vad gäller nya kameror. Sedan har sidan kommit upp igen. Ofta har det handlat om någon decimal som ändrats. Ibland har inget ändrats alls.

Så här såg nuffrorna ut i alla fall:

5DMkIII:
Total: 81
Portrait (Color Depth): 24 bits
Landscape (Dynamic Range): 11.7 Evs
Sports (Low-Light ISO): 2293 ISO

D800:
Total: 95
Portrait (Color Depth): 25.3 bits
Landscape (Dynamic Range): 14.4 Evs
Sports (Low-Light ISO): 2853 ISO

Stämmer siffrorna så ser det inte speciellt kul ut för Canon. Den siffra som kan verka lite konstig är den för lågljusegenskaper. DR verkar mycket trolig och färgdjupet ganska trolig.

OM en korrigering pågår tror jag inte förhållandet mellan kamerornas nuffror kommer att ändras så mycket i alla fall.

Man kan även notera att Nikon släpper lös en 24Mp APS-C i en ny instegare. Verkar som om Nikon är på väg att dra ifrån övriga tillverkare vad gäller tjockkameror. Kanske inte så konstigt egentligen. Nikon är ju mycket mer inriktat på kameror än storkoncernerna Canon och Sony.
Finns antagligen mer passion för just kameror hos Nikon (helt naturligt med tanke på företagets inriktning).

//Lennart

(Nu riskerar detta att bli en Canon-tråd ett tag, men det gör nog inget med tanke på var vi är. :)

Notera dock den här grafen. Över ISO 1000 ungefär ligger EOS 5DIII och D0800 lika vad gäller DR. EOS 5DIII t.o.m. marginellt högre och på sluttampen drar den ifrån lite.

Det var det här (och till viss del hög-ISO-jämförelserna mellan de båda kamerorans videoegenskaper) som fick mig att börja tveka om jag verkligen vill ha en D800.

Priset är dock inte alls oviktigt.

Sidan fanns för en stund sedan. Verkar nu vara bortplockad. Det har hänt innan också vad gäller nya kameror. Sedan har sidan kommit upp igen. Ofta har det handlat om någon decimal som ändrats. Ibland har inget ändrats alls.

Så här såg nuffrorna ut i alla fall:

5DMkIII:
Total: 81
Portrait (Color Depth): 24 bits
Landscape (Dynamic Range): 11.7 Evs
Sports (Low-Light ISO): 2293 ISO

D800:
Total: 95
Portrait (Color Depth): 25.3 bits
Landscape (Dynamic Range): 14.4 Evs
Sports (Low-Light ISO): 2853 ISO

Stämmer siffrorna så ser det inte speciellt kul ut för Canon. Den siffra som kan verka lite konstig är den för lågljusegenskaper. DR verkar mycket trolig och färgdjupet ganska trolig.

OM en korrigering pågår tror jag inte förhållandet mellan kamerornas nuffror kommer att ändras så mycket i alla fall.

Man kan även notera att Nikon släpper lös en 24Mp APS-C i en ny instegare. Verkar som om Nikon är på väg att dra ifrån övriga tillverkare vad gäller tjockkameror. Kanske inte så konstigt egentligen. Nikon är ju mycket mer inriktat på kameror än storkoncernerna Canon och Sony.
Finns antagligen mer passion för just kameror hos Nikon (helt naturligt med tanke på företagets inriktning).

//Lennart

Det som också kommer vara intressant är ju om Nikon kommer att kunna "pimpa" 24 MP sensorn ytterligare i jämförelse med vad Sony själva mäktat med i A77 och NEX 7 (för att vara åtminstone lite mer "on topic". Det har man ju gjort tidigare.

Senast ändrad:
Det som också kommer vara intressant är ju om Nikon kommer att kunna "pimpa" 24 MP sensorn ytterligare i jämförelse med vad Sony själva mäktat med i A77 och NEX 7 (för att vara åtminstone lite mer "on topic". Det har man ju gjort tidigare.

TYVÄRR för oss Sonyanvändare tror jag inte bara att Nikon kommer att kunna pimpa sensorn. De har säkert redan gjort det. Sony verkar dessvärre varje gån g ta det med en axelryckning. Bara jämför D7000 och A580. Även om A580 är bra nog så är D7000 och Pentax K-5 vassare.

Men förhoppningsvis kanske någon Sonyrepresentantvaknar till av att det hettar i baken av Nikons blåslampa vad gäller sensordesign. Man har ju i rättvisans namn närmat sig, men Nikon verkar alltid ligga ett snäpp före även om nu Sony konstruerat själva sensorn i grunden.

//Lennart

Borde kunna byta till en Nikon/Sony sensor till Canon kameran. Sensorn är ju bara ett paket liksom en utbytbar hårddisk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar