Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Absolut, men det framgår inte helt tydligt ibland för ofta är vi alla lite för oprecisa i avgränsningen av vad vi egentligen pratar om. Det är ofta då det blir sörja av diskussionen.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Personer, som inte har erfarenhet, inom ett visst område, vad det än må vara, väljer ofta ”mainstream”, m.a.o. det som säljs mest av, mest populärt, ofta bästa priser på, - men det innebär inte, att de köparna är osäkra i sitt val!
Per, har kunskaper i det han skriver!
Dina kunskaper är däremot felaktiga, det är poängen i ämnet , - varför man väljer ett visst märke, kvittar om det har tidigare påpekats, kan inte nog påpekas, då du inte förstår när du skriver fel, ”målar in dig i ett hörn”.
Du skrev:
"....kulturskillnaderna mellan forumen på FS. ....
Vad kommer du nu med för märkliga åsikter, tar det aldrig slut .......?
Fortsätt du med dina åsikter, något märkliga, men räkna med seriösa motsvar, från många på FS Forum, med lång erfarenhet ….
Dina kunskaper är däremot felaktiga, det är poängen i ämnet , - varför man väljer ett visst märke, kvittar om det har tidigare påpekats, kan inte nog påpekas, då du inte förstår när du skriver fel, ”målar in dig i ett hörn”.
Nej, det betyder det inte, precis som jag sagt tidigare.
Kunniga människor som gör ett informerat val och vill ha bra optik, särskilt inom tele området väljer Canon för att de är bäst på det. De betyder inte att de är osäkra människor.
De kan vara det, men behöver inte vara det.
Det finns många som är väldigt styrda i sina handlingar av hur de ska uppfattas av andra. Det är inget fel i det, eller nedvärderande på något sätt. Den gruppen personer väljer då ett märke som ger mindre uppmärksamhet och anses mer status och/eller mainstram. Så är det och det skulle vara uppseendeväckande om just kameror skulle vara ett undantag.
Nu får du lägga av Lars.
Jag är förbaskat less på dina personangrepp. Om du trots 10-tals försök till förklaring i alla fall inte kan begripa vad jag skriver så får du väl acceptera det då, men kom inte och skriv nån mer gång saker som jag inte sagt.
Är det där det seriösa motsvaret?
Du skriver ju så att det är helt obegripligt.
Finns väl inte ett uns av seriöst motsvar i det där eller nåt annat du skriver. Vad har du för belägg för att val av kamera skulle skilja sig åt från val av andra saker? Du har ju inte en enda gång på något sätt presenterat nåt sakligt överhuvudtaget som skulle visa att det färhåller sig på något annat sätt än som jag skrivit.
Det här är så jädra tjafsigt och dumt så det saknar motstycke och idiotpåhopp på mig för en liten bisats skull. Det stämmer det jag skriver, det är solklart, men lite onödigt eftersom det tydligen väcker massa negativa känslor och sen vänds det på vad jag säger gång på gång. Nu vill jag inte höra lögnerna från dig mer att jag påstått att all Canon-ägare skulle vara osäkra personer eller nåt.
Kan du inte fatta det får du väl bara acceptera att du inte har den kapaciteten och gå vidare.
/Mats
Personangrepp på mig blir det väl, när du hela tiden framhärdar, att du inte alls har skrivit fel, kanske menade något annat?
Varför, har du då fått så många svar från andra medlemmar på FS Forum, under den gångna veckan, där de alla "sågar" din åsikt i ämnet, ”…. Canonägare är generellt sett mycket osäkrare människor än Sonyanvändare!"
Jag lämnar över stafettpinnen till någon annan, som har tid, att bemöta dina ständiga bortförklaringar.
Fel kan vi alla göra, men det gäller också, att vilja ta till sig det rätta.
"Canonägare är generellt sett mycket osäkrare människor än Sonyanvändare" Det där är styggt skrivet och stämplar skribenten som en, som inte kan diskutera sakfrågor utan att blanda in person. Ynkligt också att ha behov av att personifiera teorier, fakta, historia och åsikter.
Det tycker jag är lite märkligt (om det nu stämmer och är omfattande). Jag var själv rätt säker på att jag skulle köpa en D800 om några månader (när barnsjukdomarna förhoppningsvis är fixade i firmware och det faktiskt går att få tag på en), men efter att ha läst mer om de båda kamerorna så blir jag mer och mer tveksam. EOS 5DIII står sig ju riktigt bra mot D800, speciellt på höga ISO, där den till slut är bättre. Det är på låga ISO som D800 regerar, både när det gäller upplösning, brus och dynamik, men jag bor ju en kolsäck (som Sten-Åke påpekat) och behöver nästan alltid skruva upp ISO rejält. (Prismässigt är också D800 ett mycket bättre val).Nu ser man i div VS-trådar hur folk krampaktigt försvarar exempelvis Canon 1DMkIII mot Nikon D800 fast man mellan raderna kan se ångesten över valet skina igenom. DE är verkligen osäkra för de vågar inte skifta system trots att de innerst inne kanske vet att ett annat märke skulle passa dem bättre. Om det sedan ligger ekonomiska bevekelsegrunder bakom är en annan sak.
Ja, det har jag också kommenterat en gång tidigare i den här tråden. "Det är bara en jävla kamera. Jag är inte min kamera."Men man blir så jäkla trött på att folk ska försvara sitt "fostermärke" in absurdum. Väljer man Canon eller vilket märke som helst ska det vara ett klart medvetet val, anser jag.
Det tycker jag är lite märkligt (om det nu stämmer och är omfattande). Jag var själv rätt säker på att jag skulle köpa en D800 om några månader (när barnsjukdomarna förhoppningsvis är fixade i firmware och det faktiskt går att få tag på en), men efter att ha läst mer om de båda kamerorna så blir jag mer och mer tveksam. EOS 5DIII står sig ju riktigt bra mot D800, speciellt på höga ISO, där den till slut är bättre. Det är på låga ISO som D800 regerar, både när det gäller upplösning, brus och dynamik, men jag bor ju en kolsäck (som Sten-Åke påpekat) och behöver nästan alltid skruva upp ISO rejält. (Prismässigt är också D800 ett mycket bättre val).
Ja, det har jag också kommenterat en gång tidigare i den här tråden. "Det är bara en jävla kamera. Jag är inte min kamera."
Visst kan man hålla på att ratta på vitbalansen, men sätt den på Auto och fotografera i RAW istället så behöver du inte bry dig om det nånsin mer. Skulle det behöva justeras kan du göra det i eferhand.
/Mats
Jag bara exemplifierade med D800 vs 5DMkIII. Kunde lika gärna skrivit tvärtom. För mina personliga preferenser torde en D800 passa bättre (hög detaljering, bra DR vid mer moderata känsligheter). Sedan kan ju förvisso skala ned en D800-fil till 22Mp som 5DMkIII har och tvätta bort lite brus och vinna något isosteg. men jag förstår precis ditt resonemang.
För mig som nyss sålt en 5DMkII så känns inte 5DMkIII befogad just p g a min inriktning. Det är även därför jag gärna ser att Sonys nästa FF fick 36 Mp.
Hade jag haft medlen skulle jag kanske köpt en D800 och 2 fasta gluggar. Men det är krångligt med 2 system.
Hade det funnits en adapter för A-mountgluggar till F-bajonett med fokuskbekräftelse hade jag garanterat satsat på att komplettera med A800. Ett för mig klart medvetet val. Jag har letat överallt, men sådan adapter verkar inte finnas.
//Lennart
Kul att prova lite av vad A77 har i bagaget, Raw kommer så småningom, är allt inne och filar och provar i Sonys eget som följde med kameran.
//Bengt.
Nu tänker du bakvänt, Mats. I och med att registeravståndet på Nikon är längre går det inte att göra en adapter utan linser (åtminstne inte med fokus på oändligt). Tvärtom går nog på samma sätt som Nikongluggar funkar på Canon.
jajaja, jag har ingen a77:a, men nästan (a55)
Fick hårdtestat evf nu i helgen när jag skulle fota lite fotboll. Nu kan jag faktiskt förstå de som föredrar ovf. Det lilla släpet som finns ibland är väldigt litet, men ack så störande när man råkar ut för det. Det var också rejält soligt och evf:en stod sig slätt mot ovf:en i min gamla 850 som jag sålde. Nä, inte kul alls.
Jag har hyllat evf hittills men jag är beredd att ändra mig faktiskt. Det enda som är bättre är ju att man faktiskt ser mer under tiden man fotar på grund av avsaknad av spegel, men jag fick verkligen trycka in sökaren i ögat på mig själv för att se något. Det går kanske att justera ljuset på den, men det orkar man ju inte göra till och från hela tiden...
Upptäckte också otäcka af-problem, men de skrev jag i a55-tråden om, läs gärna den och kommentera om ni har tid.