Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Absolut, men det framgår inte helt tydligt ibland för ofta är vi alla lite för oprecisa i avgränsningen av vad vi egentligen pratar om. Det är ofta då det blir sörja av diskussionen.

Personer, som inte har erfarenhet, inom ett visst område, vad det än må vara, väljer ofta ”mainstream”, m.a.o. det som säljs mest av, mest populärt, ofta bästa priser på, - men det innebär inte, att de köparna är osäkra i sitt val!

Nej, det betyder det inte, precis som jag sagt tidigare.

Kunniga människor som gör ett informerat val och vill ha bra optik, särskilt inom tele området väljer Canon för att de är bäst på det. De betyder inte att de är osäkra människor.

De kan vara det, men behöver inte vara det.

Det finns många som är väldigt styrda i sina handlingar av hur de ska uppfattas av andra. Det är inget fel i det, eller nedvärderande på något sätt. Den gruppen personer väljer då ett märke som ger mindre uppmärksamhet och anses mer status och/eller mainstram. Så är det och det skulle vara uppseendeväckande om just kameror skulle vara ett undantag.

Nu får du lägga av Lars.
Jag är förbaskat less på dina personangrepp. Om du trots 10-tals försök till förklaring i alla fall inte kan begripa vad jag skriver så får du väl acceptera det då, men kom inte och skriv nån mer gång saker som jag inte sagt.

Per, har kunskaper i det han skriver!

Dina kunskaper är däremot felaktiga, det är poängen i ämnet , - varför man väljer ett visst märke, kvittar om det har tidigare påpekats, kan inte nog påpekas, då du inte förstår när du skriver fel, ”målar in dig i ett hörn”.

Du skrev:
"....kulturskillnaderna mellan forumen på FS. ....

Vad kommer du nu med för märkliga åsikter, tar det aldrig slut .......?
Fortsätt du med dina åsikter, något märkliga, men räkna med seriösa motsvar, från många på FS Forum, med lång erfarenhet ….

Är det där det seriösa motsvaret?
Du skriver ju så att det är helt obegripligt.

Dina kunskaper är däremot felaktiga, det är poängen i ämnet , - varför man väljer ett visst märke, kvittar om det har tidigare påpekats, kan inte nog påpekas, då du inte förstår när du skriver fel, ”målar in dig i ett hörn”.

Finns väl inte ett uns av seriöst motsvar i det där eller nåt annat du skriver. Vad har du för belägg för att val av kamera skulle skilja sig åt från val av andra saker? Du har ju inte en enda gång på något sätt presenterat nåt sakligt överhuvudtaget som skulle visa att det färhåller sig på något annat sätt än som jag skrivit.

Det här är så jädra tjafsigt och dumt så det saknar motstycke och idiotpåhopp på mig för en liten bisats skull. Det stämmer det jag skriver, det är solklart, men lite onödigt eftersom det tydligen väcker massa negativa känslor och sen vänds det på vad jag säger gång på gång. Nu vill jag inte höra lögnerna från dig mer att jag påstått att all Canon-ägare skulle vara osäkra personer eller nåt.

Kan du inte fatta det får du väl bara acceptera att du inte har den kapaciteten och gå vidare.

/Mats

Nej, det betyder det inte, precis som jag sagt tidigare.

Kunniga människor som gör ett informerat val och vill ha bra optik, särskilt inom tele området väljer Canon för att de är bäst på det. De betyder inte att de är osäkra människor.

De kan vara det, men behöver inte vara det.

Det finns många som är väldigt styrda i sina handlingar av hur de ska uppfattas av andra. Det är inget fel i det, eller nedvärderande på något sätt. Den gruppen personer väljer då ett märke som ger mindre uppmärksamhet och anses mer status och/eller mainstram. Så är det och det skulle vara uppseendeväckande om just kameror skulle vara ett undantag.

Nu får du lägga av Lars.
Jag är förbaskat less på dina personangrepp. Om du trots 10-tals försök till förklaring i alla fall inte kan begripa vad jag skriver så får du väl acceptera det då, men kom inte och skriv nån mer gång saker som jag inte sagt.

Är det där det seriösa motsvaret?
Du skriver ju så att det är helt obegripligt.

Finns väl inte ett uns av seriöst motsvar i det där eller nåt annat du skriver. Vad har du för belägg för att val av kamera skulle skilja sig åt från val av andra saker? Du har ju inte en enda gång på något sätt presenterat nåt sakligt överhuvudtaget som skulle visa att det färhåller sig på något annat sätt än som jag skrivit.

Det här är så jädra tjafsigt och dumt så det saknar motstycke och idiotpåhopp på mig för en liten bisats skull. Det stämmer det jag skriver, det är solklart, men lite onödigt eftersom det tydligen väcker massa negativa känslor och sen vänds det på vad jag säger gång på gång. Nu vill jag inte höra lögnerna från dig mer att jag påstått att all Canon-ägare skulle vara osäkra personer eller nåt.

Kan du inte fatta det får du väl bara acceptera att du inte har den kapaciteten och gå vidare.

/Mats

Personangrepp på mig blir det väl, när du hela tiden framhärdar, att du inte alls har skrivit fel, kanske menade något annat?

Varför, har du då fått så många svar från andra medlemmar på FS Forum, under den gångna veckan, där de alla "sågar" din åsikt i ämnet, ”…. Canonägare är generellt sett mycket osäkrare människor än Sonyanvändare!"

Jag lämnar över stafettpinnen till någon annan, som har tid, att bemöta dina ständiga bortförklaringar.

Fel kan vi alla göra, men det gäller också, att vilja ta till sig det rätta.

Personangrepp på mig blir det väl, när du hela tiden framhärdar, att du inte alls har skrivit fel, kanske menade något annat?

Varför, har du då fått så många svar från andra medlemmar på FS Forum, under den gångna veckan, där de alla "sågar" din åsikt i ämnet, ”…. Canonägare är generellt sett mycket osäkrare människor än Sonyanvändare!"

Jag lämnar över stafettpinnen till någon annan, som har tid, att bemöta dina ständiga bortförklaringar.

Fel kan vi alla göra, men det gäller också, att vilja ta till sig det rätta.

Vad är det med dig Lars?
Hur kan du få det till personangrepp på dig för att jag inte säger att jag skrivit fel?

Jag har inte skrivit fel. Står till 100% vad jag skrivit och hävdar att det stämmer.
Jag anser inte att jag har gjort något fel. Jag har inte ändrat åsikt. Jag har inte sett något som motsäger det jag skrivit. Jag har inte menat något annat än det jag skrivit.

Alla invändningar beror i stort sett på felaktiga antaganden om vad jag menar för att man inte läser ordentligt. Tydligen har det upprört känslor så folk inte läser eller förstår.

"Du lämnar över stafettpinnen"?
Du har väl inte tagit ett enda steg på löparbanan. Finns inte ett uns av substans i någonting du skrivit i sakfrågan, bara massa påhopp på mig och upprepning av samma missförstånd och felaktiga antagande gång på gång.

Jag är den förste att ändra mig om jag har fel och tar till mig det rätta om det skulle vara nåt annat än jag trott. Har dock inte sett ett enda argument som skulle påvisa något annat som "det rätta".

/Mats

"Canonägare är generellt sett mycket osäkrare människor än Sonyanvändare" Det där är styggt skrivet och stämplar skribenten som en, som inte kan diskutera sakfrågor utan att blanda in person. Ynkligt också att ha behov av att personifiera teorier, fakta, historia och åsikter.

"Canonägare är generellt sett mycket osäkrare människor än Sonyanvändare" Det där är styggt skrivet och stämplar skribenten som en, som inte kan diskutera sakfrågor utan att blanda in person. Ynkligt också att ha behov av att personifiera teorier, fakta, historia och åsikter.

Tillåt mig att få leka moderator ett tag (känns kul efter att blivit modererad i vissa sammanhang).

1/ "Canonägare är generellt sett mycket osäkrare människor än Sonyanvändare" . Lösryckt ur sitt sammanhang är det ingen toppenformulering. Men skribenten har ju motiverat formuleringen. Därmed borde väl diskussionen ang detta ha upphört. Jag anser det då som verkligt oseriös OT att fortsätta att älta denna formulering. Det pajar verkligen tråden. Jag avser inte specifikt dig, Karl2 utan just att skiten fortsätter ältas.

2/ Ska vi ta det historiskt från 1999 så fanns bara EN bruksduglig dslr för allmänt bruk (Nikon D1) samt Canons kommande som låg i pipelinen. Canon och Nikon blev under ganska lång tid in på 2000-talet därmed ensamma om att ha dslr i sitt utbud. Var som att välja mellan Aftonbladet och Expressen. Det var också främst yrkesfotografer som bestyckade sig med dessa kameror

Själv gick jag över från Nikon till Canon ett stycke in på 2000-talet då Canons cmos-sensorer presterade mycket bättre än Nikons. Ett medvetet väl som jag kände mig säker på.

Folk som då funderade på att skaffa en dslr och behövde rådfråga andra fotografer och ÅF fick endast svaret Canon eller Nikon. Nikon tappade alltmer mot Canon och började repa sig först några år senare med sin D200, D2X för att slutligen hamna rätt med D300 och D3.

Under tiden hade Pentax, KM och Olympus lanserat sina modeller, men sålde bara på marginalen jämfört med främst Canon som redan 2003 plockade fram sin "folk-dslr" 300D för 11.000:- inkl objektiv. Då hade man redan dessutom den första FF-kameran liksom sin 1D och i pipelinen låg 1DMkII och 20D med en planerad 1DsMkII.

Folk köpte in sig i systemen Canon och Nikon. Tror nog ganska få av dem ens tänkte tanken att byta till exempelvis Pentax, KM eller Oly.

IDAG är situationen lite annorlunda för den som ska välja sin första dslr; Och här har Mats en point, anser jag. Folk köper exempelvis Canon för att känna att "då har jag i vart fall inte valt fel". Detta utan att ens provat andra märken. Eller så köper man en Nikon av samm orsak.

3/ ÅF är så inkörda på att säga Canon eller Nikon att det för förstagångsköparen nästan är omöjligt att få tips om andra kameror. Jag VET att ÅF inte alltid har den kompetens som fordras för att VÅGA rekommendera ett annat märke. Detta får osäkra köpare att känna sig säkrare på sitt val.

Här finns alltså orsak, verkan och tradition. Mats uttalande riktade sig alltså till den som ska köpa sin första dslr idag och som köper på "säkerhet" om jag tolkat honom rätt.

Nu ser man i div VS-trådar hur folk krampaktigt försvarar exempelvis Canon 1DMkIII mot Nikon D800 fast man mellan raderna kan se ångesten över valet skina igenom. DE är verkligen osäkra för de vågar inte skifta system trots att de innerst inne kanske vet att ett annat märke skulle passa dem bättre. Om det sedan ligger ekonomiska bevekelsegrunder bakom är en annan sak.

Men man blir så jäkla trött på att folk ska försvara sitt "fostermärke" in absurdum. Väljer man Canon eller vilket märke som helst ska det vara ett klart medvetet val, anser jag.

Slutligen är det ju inte jag eller ni so ska leva med andras val. Vi ska leva med våra egna val.

Kan vi inte sluta med just denna del av diskussionen i denna tråd. Tycker det verkar som om "kontrahenterna" lyckas missförstå varandra. Skaka hand och fortsätt med trevligare off- eller on topic. Vad som helst bara man slipper läsa mer i just detta ämne. SNÄLLA!

//Lennart

Nu ser man i div VS-trådar hur folk krampaktigt försvarar exempelvis Canon 1DMkIII mot Nikon D800 fast man mellan raderna kan se ångesten över valet skina igenom. DE är verkligen osäkra för de vågar inte skifta system trots att de innerst inne kanske vet att ett annat märke skulle passa dem bättre. Om det sedan ligger ekonomiska bevekelsegrunder bakom är en annan sak.
Det tycker jag är lite märkligt (om det nu stämmer och är omfattande). Jag var själv rätt säker på att jag skulle köpa en D800 om några månader (när barnsjukdomarna förhoppningsvis är fixade i firmware och det faktiskt går att få tag på en), men efter att ha läst mer om de båda kamerorna så blir jag mer och mer tveksam. EOS 5DIII står sig ju riktigt bra mot D800, speciellt på höga ISO, där den till slut är bättre. Det är på låga ISO som D800 regerar, både när det gäller upplösning, brus och dynamik, men jag bor ju en kolsäck (som Sten-Åke påpekat) och behöver nästan alltid skruva upp ISO rejält. (Prismässigt är också D800 ett mycket bättre val).

Men man blir så jäkla trött på att folk ska försvara sitt "fostermärke" in absurdum. Väljer man Canon eller vilket märke som helst ska det vara ett klart medvetet val, anser jag.
Ja, det har jag också kommenterat en gång tidigare i den här tråden. "Det är bara en jävla kamera. Jag är inte min kamera."

Idealet är: Jag är ett med min kamera.
Ungefär som en rutinerad grävmaskinsförare,
som intensivt lever med hela tiden och är liksom
ett med sin skopa. Upplever det som att gräva
med egna händer. På samma sätt är kameran
en del av mig ett skarpt öga och ett skärpt minne
att räkna med.

EVFn fick + poäng i dag igen i A77, var inne i vårat varuhus och testade, oj vad fint och stort det kommer upp, rullade in varmvit i WB och EVFn visar hur det blir direkt, helt suveränt. oj vad mycket man kan justera med vitbalansen.

//Bengt.

Visst kan man hålla på att ratta på vitbalansen, men sätt den på Auto och fotografera i RAW istället så behöver du inte bry dig om det nånsin mer. Skulle det behöva justeras kan du göra det i eferhand.

/Mats

Det tycker jag är lite märkligt (om det nu stämmer och är omfattande). Jag var själv rätt säker på att jag skulle köpa en D800 om några månader (när barnsjukdomarna förhoppningsvis är fixade i firmware och det faktiskt går att få tag på en), men efter att ha läst mer om de båda kamerorna så blir jag mer och mer tveksam. EOS 5DIII står sig ju riktigt bra mot D800, speciellt på höga ISO, där den till slut är bättre. Det är på låga ISO som D800 regerar, både när det gäller upplösning, brus och dynamik, men jag bor ju en kolsäck (som Sten-Åke påpekat) och behöver nästan alltid skruva upp ISO rejält. (Prismässigt är också D800 ett mycket bättre val).

Ja, det har jag också kommenterat en gång tidigare i den här tråden. "Det är bara en jävla kamera. Jag är inte min kamera."

Jag bara exemplifierade med D800 vs 5DMkIII. Kunde lika gärna skrivit tvärtom. För mina personliga preferenser torde en D800 passa bättre (hög detaljering, bra DR vid mer moderata känsligheter). Sedan kan ju förvisso skala ned en D800-fil till 22Mp som 5DMkIII har och tvätta bort lite brus och vinna något isosteg. men jag förstår precis ditt resonemang.

För mig som nyss sålt en 5DMkII så känns inte 5DMkIII befogad just p g a min inriktning. Det är även därför jag gärna ser att Sonys nästa FF fick 36 Mp.

Hade jag haft medlen skulle jag kanske köpt en D800 och 2 fasta gluggar. Men det är krångligt med 2 system.

Hade det funnits en adapter för A-mountgluggar till F-bajonett med fokuskbekräftelse hade jag garanterat satsat på att komplettera med A800. Ett för mig klart medvetet val. Jag har letat överallt, men sådan adapter verkar inte finnas.

//Lennart

Visst kan man hålla på att ratta på vitbalansen, men sätt den på Auto och fotografera i RAW istället så behöver du inte bry dig om det nånsin mer. Skulle det behöva justeras kan du göra det i eferhand.

/Mats

Kul att prova lite av vad A77 har i bagaget, Raw kommer så småningom, är allt inne och filar och provar i Sonys eget som följde med kameran.

//Bengt.

Jag bara exemplifierade med D800 vs 5DMkIII. Kunde lika gärna skrivit tvärtom. För mina personliga preferenser torde en D800 passa bättre (hög detaljering, bra DR vid mer moderata känsligheter). Sedan kan ju förvisso skala ned en D800-fil till 22Mp som 5DMkIII har och tvätta bort lite brus och vinna något isosteg. men jag förstår precis ditt resonemang.

För mig som nyss sålt en 5DMkII så känns inte 5DMkIII befogad just p g a min inriktning. Det är även därför jag gärna ser att Sonys nästa FF fick 36 Mp.

Hade jag haft medlen skulle jag kanske köpt en D800 och 2 fasta gluggar. Men det är krångligt med 2 system.

Hade det funnits en adapter för A-mountgluggar till F-bajonett med fokuskbekräftelse hade jag garanterat satsat på att komplettera med A800. Ett för mig klart medvetet val. Jag har letat överallt, men sådan adapter verkar inte finnas.

//Lennart

Jag var också helt begeistrad i D800 från början. Var säker på att nu gör jag mig av med allt Sony och skiftar till Nikon. Canon 5DMkIII tyckte jag var en pinsamt liten uppgradering från den förra och tilltalade mig inte alls.

Men nu har jag, liksom Per, skiftat och Nikonen har dalat medan Canon-kameran har lyfts i mina ögon. Var och klämde och kände på D800 hos MM och den ingav inte någon särskild vill ha-känsla.

Visst är båda de här mycket bra kameror och fyller alla mina behov med råge bägge två, men ingen av dem är så märkvärdig att jag är villig att l'gga 25-30 tusen på ett kamerahus och ta omaket att byta ut hela objektivarsenalen och börja om med att bygga upp ett nytt system. Alldeles för lite bang for the buck, även med Nikon som är lågt prissatt.

Tror att Sony kan leverera en mycket mer fullfjädrad kamera som också har stabilisering, GPS, XQD-kort, supersnabb fps osv. till ett förmånligt pris. Dessutom tror jag de komer att ta ett rejält kliv framåt på videosidan nu när det blir viktigare och viktigare och säkert stoppar in specifika video-anpassningar och tar AF-tekniken vid video till nya höjder.

Såklart blir den TMT, men förhoppningsvis har de vässat EVFen ytterligare jämfört med A77 och om jag lyckas vänja mig vid den är det mycket mer det jag vill ha, så jag avvaktar. Det kan ju inte dröja hur länge som helst tror jag.

Visst kan man argumentera att man inte behöver de där grejerna och att Canons och Nikons är bra, men de känns faktiskt rätt passé år 2012 tycker jag.

Så planen är att prova på med A77 ett tag för att ge EVF en chans. En förutsättning för mig att kunna uppgradera direkt är att jag fick in en slant även för in A580, men nu säljer ju Sonycenter nya sådana för 4500 kr (!!!) och då är det knappast lönt att bli av med den för kanske drygt 3 000 kr eller nåt, så den får stanna hos mig. Egentligen är jag svinnöjd med den kameran som verkligen levererar bra, men det gör att A77 också skjuts framåt lite för mig, en liten tid i alla fall.

Beträffande adapter Alpha-objektiv på Nikonkameror så borde det väl finnas. Fördel åt det hållet är ju att Nikon har längre registeravstånd så att det borde gå att göra en enkel sådan utan optik i.

Borde ju också finnas en bra marknad för med tanke på mängde både av Nikonkameror och utbudet av Minolta-objektiv.

Jag ska hjälpa dig att leta.

/Mats

Kul att prova lite av vad A77 har i bagaget, Raw kommer så småningom, är allt inne och filar och provar i Sonys eget som följde med kameran.

//Bengt.

Grattis till din kamera Bengt och roligt att se hur mycket du uppskattar den. Såklart ska du utforska och använda alla bells and whistles!

Jag var lite skämtsam (fast bara lite :)) i mitt inlägg att du skulle köra raw. Tänkte att det är bäst att förtydliga det eftersom så många intenverkar förstå vad jag menar när jag skriver.

/Mats

Nu tänker du bakvänt, Mats. I och med att registeravståndet på Nikon är längre går det inte att göra en adapter utan linser (åtminstne inte med fokus på oändligt). Tvärtom går nog på samma sätt som Nikongluggar funkar på Canon.

Nu tänker du bakvänt, Mats. I och med att registeravståndet på Nikon är längre går det inte att göra en adapter utan linser (åtminstne inte med fokus på oändligt). Tvärtom går nog på samma sätt som Nikongluggar funkar på Canon.

Det gör jag väl inte (väl?)
Lennart vill ju alltså kunna sätta sina Sony-objektiv på en Nikon.

Eftersom det ska vara längre avstånd mellan objektiv och sensor på Nikon så får en sådan plats med att Alpha-objektiv.

/Mats

Glöm föregående!

Lite hjärnsläpp där från mig, men det bjuder jag på :)

Alphaobjektiv är ju konstruerade för att sensorn ska vara närmare. På en Nikonkamera är det redan för långt även om det skulle gå att montera objektivet direkt i bajonetten. Men en adapter blir det ännu längre, så det går inte utan optiska linser såklart.

Afe-Mats: 1-0

/Mats

hårdtest i helgen

jajaja, jag har ingen a77:a, men nästan (a55) :)

Fick hårdtestat evf nu i helgen när jag skulle fota lite fotboll. Nu kan jag faktiskt förstå de som föredrar ovf. Det lilla släpet som finns ibland är väldigt litet, men ack så störande när man råkar ut för det. Det var också rejält soligt och evf:en stod sig slätt mot ovf:en i min gamla 850 som jag sålde. Nä, inte kul alls.
Jag har hyllat evf hittills men jag är beredd att ändra mig faktiskt. Det enda som är bättre är ju att man faktiskt ser mer under tiden man fotar på grund av avsaknad av spegel, men jag fick verkligen trycka in sökaren i ögat på mig själv för att se något. Det går kanske att justera ljuset på den, men det orkar man ju inte göra till och från hela tiden...

Upptäckte också otäcka af-problem, men de skrev jag i a55-tråden om, läs gärna den och kommentera om ni har tid.

Jag kommer inte ihåg hur A55:an funkade (hade en sådan några veckor innan jag lämnade tillbaka den till Sony (fokusproblem) men en NEX 7 som jag har kan man ställa en hel del.

EVF:en upplevde jag verkligt störande när den anpassade sig till ljuset. Jag hade spotmätning på och höll på att bli knäpp på den. Det slutade med att jag både skruvade upp ljuset i sökaren bytte mätmetod och sedan satte "Live vIew effects"="off". Man ser ju ändå efter varje skott i sökaren hur bilden blir eller på bakdisplayen om man vill det istället.

Det passar säkert inte alla men så gör i alla fall jag och det passar mig i starkt solljus.

Med AF-problemen är det bara att vända dig till Sony och deras servicepartner. Återförsäljarna har ju ingen service själva.

jajaja, jag har ingen a77:a, men nästan (a55) :)

Fick hårdtestat evf nu i helgen när jag skulle fota lite fotboll. Nu kan jag faktiskt förstå de som föredrar ovf. Det lilla släpet som finns ibland är väldigt litet, men ack så störande när man råkar ut för det. Det var också rejält soligt och evf:en stod sig slätt mot ovf:en i min gamla 850 som jag sålde. Nä, inte kul alls.
Jag har hyllat evf hittills men jag är beredd att ändra mig faktiskt. Det enda som är bättre är ju att man faktiskt ser mer under tiden man fotar på grund av avsaknad av spegel, men jag fick verkligen trycka in sökaren i ögat på mig själv för att se något. Det går kanske att justera ljuset på den, men det orkar man ju inte göra till och från hela tiden...

Upptäckte också otäcka af-problem, men de skrev jag i a55-tråden om, läs gärna den och kommentera om ni har tid.

Det mesta i sökarväg känns lite kass när man vant sig vid A850 eller A900.
Nu är nog A77 ändå ett par steg bättre än A55, men jag är också lite orolig, men de allra flesta som vant sig vid A77 hyllar den ju.

Kan inte uttala mig om skillnaden, men Aspman har ju erfarenhet av både A55 och A77 så han kan kanske bringa klarhet i hur stor skillnaden är i prakr´tiken.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar