Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Bengt, köp inte nån värsting värsting-dator som ska hålla många år. Det gör den ändå inte för att utvecklingen går så fort och för det extra i prestanda får man betala oerhört mycket mer idag.

"Dator hänga med i 6-7 år?" Du får nog ompröva det där, det funkar inte.

Mitt tips är att du köper en bärbar dator med Inte Core I5 processor och 4 GB RAM och sedan byter till en SSD-disk och kompletterar med en extern USB3-hårddisk på 1,5 TB eller nåt och en extern skärm tangentbord och mus.

De finns ganska billiga om man tittar hos Siba/Elgiganten/MediaMarkt osv., fast man måste ju veta lite för att kunna titta. Det går att göra riktiga fynd och få en mycket bra dator för drygt 3 000 kr. Ska du ha en värstning får du slanta upp minst det fyrdubbla och den blir ändå omkörd av 3000 kr-datorn om något år. Finns dock fallgropar också så att om prestandan inte räcker till och det inte är en flerkärning processor blir det jobbigt, men det finns en mycket bra lagomnivå där man får mycket dator för pengarna.

Samma sak med bildskärm, en kalibrerad pro-skärm blir hur dyr som helst och du har ingen nytta av den, medan en 24" full HD-skärm inte behöver bli så dyr alls.

Det riktigt stora lyftet är att byta hårddisken til en SSD-disk för operativsystem och program, samt att installera Windows rätt från scratch så att man slipper allt skit som tillverkarna levererar med och gör datorn hälften så snabb. Sedan har man en stor extern hårddisk för datalagring.

Bärbar dator som du kan koppla in till bra skärm tangentbord och mus blir en bra arbetsstation och samtidigt smidig att ta med sig. Det är mitt tips.

Ett bra installerat Windows 7 64-bit är riktigt snabbt och trec´vligt att arbeta med.

/Mats

Tackar för tipsen, sitter väl inte sjön precis, Elements 10 går visst bra med Windows XP. Systemkraven för LR4 var Vista eller Windows 7, det var så det började LR4 har så bra pris så jag tittade på systemkraven och tydlingen gick det inte med Windows XP.

Hela tiden, är dina inlägg ”motvalls”, du tror dig veta bäst!

Det finns vissa områden som jag faktiskt är hyggligt insatt i. Mina åsikter jag har och berättar om tror jag är rätt, annars skulle jag byta åsikt (vilket iofs händer då och då). De är inte motvalls bara för att de ibland är motvalls med dina. I den här frågan var det faktiskt jag so mberättade min åsikt först och sen kom du och tyckte precis tvärtom.

(. Jag tycker rätt och du tycker fel :) .)

SSD används för lagring på de nuvarande laptop Sony Vaio Z-serien, inte enbart för OS!
Så är det för de flesta laptop, ännu så länge …..

Men snälla!

Klart att det kan användas till vad som helst.
Det finns de somm bygger stora SAN storage-system med SSD och påm servers används det för onboard-lagring av data.

Klart att jag lagrar arbetsfiler på min laptop på den lokala disken som är SSD osv.

Det är ju inte så att jag skulle mena att det inte går, men det är inte speciellt kostnadseffektivt att lägga sitt bildarkiv på kanske flera TB på SSD-disk. Blir väldigt dyrt

Begränsningen med SSD är att de är små och relativt dyra, då är det fiffigt att lägga OS och applikationer på den. Data är smartare att lägga på extern mekanisk disk, annrars blir det onödigt dyrt.

Jag kan byta, när jag anser det vara nödvändigt, från en HD till en SSD, ganska enkelt, jag har fixat med datorer sedan 1985![

Har väl ingen ifrågasatt, det kan väl ett barn gör (mina i alla fall trixar med sånt)

Mats Lillnor skrev, 2012 –04-12:

”…. Canonägare är generellt sett mycket osäkrare människor än Sonyanvändare!
Det betyder inte att alla är det, men många är det, det är fakta….”

Tycker fortfarande så och har noga redogjort varför, så jag tar inte upp det igen.

Mats Lillnor skrev, 2012-04-12:

”Men jag säger inte att man köper Canon för att man är osäker!
Säger att om man är osäker så köper man Canon!”

Var får du allt rundsnack ifrån?

Det där är också utrett för länge sedan. Bara att gå tillbaka och läsa.

För ett halvår sedan ansåg du A77:n vara rent värdelös, hela 0,5 sek, lät som en evighet, innan sökaren kom igång, från att ögat flyttades från skärmen.
Du säljer av mycket, för att kunna köpa nytt, måste vara unikt, att vilja förlora massor med pengar, enbart för att kunna ha råd till det senaste i kamerateknik.
Du hade för någon månad sedan, en sk. ”roadmap”, där bl.a. Nikon D800 skulle vara med osv. ….

Jag har aldrig ansett att A77 är helt värdelös.
Har retat mig på ett par brister och det gör jag fortfarande. Mycket av detta är nu tillrättat, men om det tar en halv sekund innan sökaren tänds när man sätter kameran till ögat är det en usel egenskap.

Säljer av mycket?
Nä, jag har sålt ett kamerahus och har annons ute på ett vidvinkelobjektiv som inte tillför så mycket om man inte har en FF-kamera.Skulle helst inte sålt A900, älskade den, men har begränsad budget så jag kan inte kosta på mig lyxen att bara handla på mig mer och mer grejer utan att göra mig av med annat.

Planering är aldrig fel, men man kan inte vara så låst till dem om förutsättningar ändras. Sant att jag var mycket charmad av D800 och det är en fantastisk kamera. Intresset har dock svalnat lite grann, särskilt sedan jag känt på den i verkligheten. Det blir också besvärligt och dyrt att byta så jag avvaktar lite för att se vad som händer om Sony presenterar något inom den närmaste tiden. Nikon-kameran går ändå inte att få tag på någonstans just nu.

Vet som sagt inte om jag kan uppskatta EVF helt och fullt, men jag tror det är en vanesak. Hursomhelst så är jag intresserad av det och vill prova. Det innebär inte heller så stor kostnad om det skulle visa sig vara ett dåligt val och om det är rätt så kan man vänta in en A99 eller vad den kommer att heta. Är det inte det så vet man och kan sälja den tillsammans med allt annat och byta märke.

Jag tycker inte jag gör nåt dumt. Du må tycka det hur du vill.
Förlora pengar på kameror förresten?

Det gör inte jag. Jag har köpt och sålt en massa saker, vissa grejer sålt för lite mindre än jag köpte dem, men det mesta för mer. Den senaste A900 var inte en av mina bättre affärer, den tjänade jag bara några hundralappa, två minneskort och två batterierr på efter att ha haft den knappt tre månader, men förlorat har jag inte alls gjort på mina kameraaffärer totalt sett. Det är en sak som är kul med den här hobbyn att man kan bolla runt med teknik på det här viset utan att det kostar något alls egentligen. Du vill tydligen göra på ett annat sätt och spara dina kameror för alltid. Helt ok och mina affärer angår inte dig, men jag delade med mig lite för att du inte ska fortsätta dra så mycket förhastade slutsatser av saker som du inte har en susning om.

Sköt du ditt så sköter jag mitt. Ok?

Du tycks identifiera dig med din kamera, nu är det en A77:n (!), då det bör vara det bästa, även att snacka om på FS Forum!

Inte ett förbaskade dugg!!!

Om du får den uppfattnignen så är det något konstruerat inne i din skalle.

Jag kan hoppa hur som helst mellan märken och modeller (fast det innebär ett visst besvär).
Tycker fotografi är kul ochjag tycker teknik är kul. Ser inget fel med det och i diskussioner om kamerateknik är det inte så konstigt att diskutera kameror och teknik. Det betyder inte att andra diskussioner om t.ex. bildkomposition osv också är intresant att delta i eller att utföra.

Du är naturligtvis helt säker på, att bildresultaten blir bättre, med det senaste ….

Inte nödvändigtvis. Den senaste Canon 1100D ger t.ex. inte bättre bildkvalitet än den urgamla Sony A900.

Däremot så går utvecklingen framåt och "latest and greatest" är helt enkelt bättre.
Sen är det såklart lite inkörningstid att ratta de nya grejerna innan man blir lika flink som de tidigare, men efter det så blir bildresultatet bättre med bättre utrustning. Om man inte går tillbaka i sin fotografiska utveckling förstås, men det får jag hoppas att jag inte gör. Har inte gjort hittills i alla fall.

/Mats

Som hobbyfotograf kan jag tänka mig att det var rätt kul att hålla på med framkallningsdosa och enstaka filmer, men annars är "bättre förr" ingen tid att vara nostalgisk över.

De finmekaniska små underverken från forna tider är fortfarande fascinerande tycker jag. En helmekanisk slutare är på nåt vis trevligare än en elektroniskt styrd dito, trots att den elektroniskt styrda på alla sätt är bättre för själva fotograferandet.

Så här tyckte jag inte förr. Då var mekanik ointressant skräp jämfört med modern elektronik.

Mikrosoft byter dessa Windows Vista till Windows 7 och redan är Windows 8 i startgroparna, förstår ej dom alltmer korta tiderna som deras program tillåts vara aktuella.
Windows XP kommer att ha haft support i 13 år när Microsoft slutar med support. Det är rätt länge.
Windows Vista kommer att ha haft support i 11 år när Microsoft slutar med support. Det är nästan lika länge.
Windows 7 kommer också att ha haft support i 11 år när Microsoft slutar med support.
Jag tycker att det är svårt att klaga på tidsrymderna för support för ovanstående OS.

Vad väljer man om man vill att Datorn åtminstonde skall hänga med i 6-7 År.

Så länge har knappast någon dator varit modern. Inte ens innan persondatorns intåg.

Det var en "Kodak ULTRA, 400ASA/27DIN" märkt Process C-41

Tog för givet att man kan lämna in dem hos Crimson, ska kolla.
Det tror jag nog går bra.

Var kan man inhandla ett par rullar Tri-X eller T-Max?
Finns det i alla fotoaffärer?

Enklast och billigast är nog att handla ett 10-pack hos någon postorderfirma. Cyberphoto, Scandinavian Photo och Photax har antagligen på lager. (Den sistnämnda tror jag mest på.)

Måste faktiskt ta gossen Mats lite i försvar här. Man ska "lära" sig att läsa hans inlägg. De innehåller ofta ett stort kreativt tänkande. Ibland träffar han väl lite fel MEN han vågar skriva obekäma saker och står för sina åsikter och medger faktiskt när han har fel.

Det är TRÅKIGT med alla som håller igen.

I fallet Osäkra Canonköpare förstår jag precis vad han menar;

Utgå ifrån någon som ska köpa sin första dslr och placera er själva i den personens sits. Personen står i valet och kvalet. Överallt ser han fotografer som använder Canon eller Nikon.

"Den stora massan" kan väl inte ha fel, tänker vederbörande och känner sig därmed säkrare i sitt val om han/hon köper exempelvis en Canon.

Sedan må Canon ha sämre DR än Sony och Niikon samt lite taskigare färgövergångar. Det är skillnad på upplevd skärpa och verklig skärpa. Finns bara 8 toner i en bild som egentligen borde innehålla 10-11 kan den p g a den ökade kontrasten upplevas som skarpare. Lite illa valt exempel, men jag är lite sjuk för tillfället och orkar inte sitta framför en skärm så länge. Jag påstår alltså inte att Canon bara återger 8 toner utan exemplifierar,

//Lennart

Varför blir det inte lika klart skrivit då, likt dina egna inlägg?

Hur skall andra personer, än eventuellt (?) skrivaren själv, kunna förstå en annan innebörd av en skriven text?

Personer, som inte har erfarenhet, inom ett visst område, vad det än må vara, väljer ofta ”mainstream”, m.a.o. det som säljs mest av, mest populärt, ofta bästa priser på, - men det innebär inte, att de köparna är osäkra i sitt val!
Skriva:

Förtal, att nedvärdera köpare av Canon produkter, påhittad fakta, enbart ett naivt påstående ovan, rundsnack!

Varför blir det inte lika klart skrivit då, likt dina egna inlägg?

Hur skall andra personer, än eventuellt (?) skrivaren själv, kunna förstå en annan innebörd av en skriven text?

Personer, som inte har erfarenhet, inom ett visst område, vad det än må vara, väljer ofta ”mainstream”, m.a.o. det som säljs mest av, mest populärt, ofta bästa priser på, - men det innebär inte, att de köparna är osäkra i sitt val!
Skriva:

Förtal, att nedvärdera köpare av Canon produkter, påhittad fakta, enbart ett naivt påstående ovan, rundsnack!

Lars!

Vi har tydligen olika åsikt om flera saker. Det är helt ok och man kan tycka olika.
Jag har inget emot att bemöta det du söäger och argumentera varför jag tycker annorlunda.

MEN du gör inte det. Du sätter igång att diskutera mig som person och jag vill tala om tydligt att jag inte uppskattar det! Lägg av med de här personliga påhoppen omedelbart.

Att du uppfattar det klarare när Lennart förklarar samma sak med andra ord är väl inget problem. olika personer uttrycker sig på olika sätt och ibland kanske det behövs fler synvinklar på en sak för att det ska falla på plats.

Andra har tydligen heller inte förstått vad jag menade och då har jag förklarat det utförligare.

Förtal, att nedvärdera köpare av Canon produkte

Jag har inte förtalat någon Canonköpare eller nedvärderat någon!

Är man är osäker som person och det är viktigt att få bekräftelse och acceptans av andra osv. så köper man mer accepterade märken oavsett vad det är. Så är det, det är fakta och gäller även kameror. Det är inget förtal i det alls. Det betyder inte heller att man nödvändigtvis är osäker för att man köper ett känt märke, även trygga människor med stark självkänsla gör det.

Det här är inget konstigt eller uppseendeväckande och det finns inte det minsta nedvärderande i det, men så är det. Canon är ett mer känt och etablerat märke än Sony inom systemkameror.

Så, lägg nu ner med dina påhopp och de missförstånden som fanns i det jag skrev förut är redan utredda och behöver inte tas upp igen, finns att läsa tillbaka i tråden.

Lägg nu ner med ditt diskuterande om mig som person tack.

/Mats

Windows XP kommer att ha haft support i 13 år när Microsoft slutar med support. Det är rätt länge.
Windows Vista kommer att ha haft support i 11 år när Microsoft slutar med support. Det är nästan lika länge.
Windows 7 kommer också att ha haft support i 11 år när Microsoft slutar med support.
Jag tycker att det är svårt att klaga på tidsrymderna för support för ovanstående OS.

Så länge har knappast någon dator varit modern. Inte ens innan persondatorns intåg.

Jo Xp är seglivad, protester från Amerikanarna förlängde en del. Nu tänker jag på starten av Windows Vista som nära på inte hann att bli stabil, förrän Windows 7 kom, nu annoseras redan om Windows 8. support är en sak, och visst är det tacknämligt om den är lång.

Som du märker så tänker jag mera på dom sista ganska så snabba bytena, det blir ju lite bökigt när man ena dan precis sitter med ett Windows 7 som då alla elektroniklador har i sina Datorer, då skall 8:an komma.

Mikrosoft har gått ut med att dessa program måste bli mera användar vänliga, undersökningar har visat vad gäller Windows XP att normalbefolkningen bara använder en fjärdedel av programmets möjligheter.

Förlängde dom inte supporten skulle fullständig kaos utbryta, när 8:an kommer dröjer det väl inte förrän 9:an annoseras, dom får inte hålla på så, skapa ett program som folk bara behöver uppdatera om dom vill ändra funktioner. det blir ett bekymmer när man skall föra över gamla program till hårddiskar och tillbaka igen till nya datorn.

Fick lämna in min Dator till firma, när hårddisken började att ge upp, SAT-uttag fanns inte att fungera med min hårddisk, men dom lyckades att hitta en passande hårddisk till slut. Inte kunde dom klara att föra tillbaka allt som var på gamla hårddisken till den nya, E-post adresser försvann och andra saker också. Och då var det unga Datanördar som jobbade med det 8 timmar varje dag.

//Bengt.

Är man är osäker som person och det är viktigt att få bekräftelse och acceptans av andra osv. så köper man mer accepterade märken oavsett vad det är. Så är det, det är fakta och gäller även kameror. Det är inget förtal i det alls. Det betyder inte heller att man nödvändigtvis är osäker för att man köper ett känt märke, även trygga människor med stark självkänsla gör det.

Det här är inget konstigt eller uppseendeväckande och det finns inte det minsta nedvärderande i det, men så är det. Canon är ett mer känt och etablerat märke än Sony inom systemkameror.
Så osäkra människor med svag självkänsla köper gärna en Sony-teve ...?

Fick lämna in min Dator till firma, när hårddisken började att ge upp, SAT-uttag fanns inte att fungera med min hårddisk, men dom lyckades att hitta en passande hårddisk till slut. Inte kunde dom klara att föra tillbaka allt som var på gamla hårddisken till den nya, E-post adresser försvann och andra saker också. Och då var det unga Datanördar som jobbade med det 8 timmar varje dag.

Backup är bra. En billig extern hårddisk kommer man rätt långt med.

Så osäkra människor med svag självkänsla köper gärna en Sony-teve ...?

Ja, så är det. Sony är ett känt etablerat märke bland tv-apparater.
Det gäller väl alla saker, kläder, sneakers, bilar, tv-apparater osv. (och även kameror).
Det är ju så det är, knappast något nytt. Vad är din poäng?

Släpp det här nu. Det är ingen stor grej, bara ett konstaterande som förklarar en del av kulturskillnaderna mellan forumen på FS. Det ligger f.ö. inte något bättre/sämre i att bry sig mycket om hur man uppfattas av andra osv., bara skillnad på personlighet.

/Mats

I forum, som handlar om Sony eller Nikon måste man förvänta sig att man rackar ner på Canon. Har man övervägt sitt köp och köpt en Nikon eller Sony är det helt naturligt att man rosar sitt köp och inte har mycket över för Canon.

Ja, så är det. Sony är ett känt etablerat märke bland tv-apparater.
Det gäller väl alla saker, kläder, sneakers, bilar, tv-apparater osv. (och även kameror).
Det är ju så det är, knappast något nytt. Vad är din poäng?

Släpp det här nu. Det är ingen stor grej, bara ett konstaterande som förklarar en del av kulturskillnaderna mellan forumen på FS. Det ligger f.ö. inte något bättre/sämre i att bry sig mycket om hur man uppfattas av andra osv., bara skillnad på personlighet.

/Mats

Per, har kunskaper i det han skriver!

Dina kunskaper är däremot felaktiga, det är poängen i ämnet , - varför man väljer ett visst märke, kvittar om det har tidigare påpekats, kan inte nog påpekas, då du inte förstår när du skriver fel, ”målar in dig i ett hörn”.

Du skrev:
"....kulturskillnaderna mellan forumen på FS. ....

Vad kommer du nu med för märkliga åsikter, tar det aldrig slut .......?
Fortsätt du med dina åsikter, något märkliga, men räkna med seriösa motsvar, från många på FS Forum, med lång erfarenhet ….

Sannolikt beror det på det. Prova så kommer du garanterat att byta åsikt!

Byt till en SSD-disk för OS och applikationer och det blir helt nytt liv i en gammal dator!
Gör en ENORM skillnad, så Lars har fel, otroligt mycket fel.

Bengt!
Du skulle kunna byta ut din hårddisk mot en SSD utan att göra någon förändring alls.
Det går att klona disken du har och byta till SSD, då får din gamla dator nytt liv och kan mycket väl funka vidare. Sedan kan du i ett senare skede byta till en nyare dator och då utnyttja SSD-disken till den.

/Mats

Jag ska nog snart byta ut min dator ändå.

I övrigt är ju inte detta med att lägga vissa delar av systemet på snabbare media någon nyhet. Varje dators arkitektur har ju sedan tidernas begynnelse varit byggd så. RAM-minne har varit dyrt och andra typer av statiska minnen också. De billigare minnena har varit hålremsor, floppydiskar, skivor av olika slag och hårddiskar. Nu börjar de elektroniska minnena komma ner så pass i pris att man kan kosta på sig att i vissa fall överväga den typen av minnen istället för mer långsamma varianter.

Redan för 20 år sedan använde man s.k. RAW-diskar genom att avdela en del RAW till olika andra funktioner man ville ha snabba.

För mig känns dock detta som ett mindre problem än att vi har en trade off mellan att bygga ut de interna diskarnas kapacitet eller lägga saker på USB-diskar som idag är ganska billiga. Dock finns ett problem här och det är ju att programvaror såsom Lightroom kommer ihåg var masterfilerna ligger och är beroende av att hitta dessa på samma plats man en gång läste in dem till i LR. Visst man kan länka om men .... När man jobbar med filerna vill man ju helst inte ha dem på USB-disk tycker i alla fall jag. Är det någon som är av annan uppfattning så kan jag säkert förstå det med för sittar man i nätverk på dagarna så kan ju en USB-disk framstå som rena raceralternativet för en del men datorns egna diskar är snabbbare.

Jag ska nog snart byta ut min dator ändå.

I övrigt är ju inte detta med att lägga vissa delar av systemet på snabbare media någon nyhet. Varje dators arkitektur har ju sedan tidernas begynnelse varit byggd så. RAM-minne har varit dyrt och andra typer av statiska minnen också. De billigare minnena har varit hålremsor, floppydiskar, skivor av olika slag och hårddiskar. Nu börjar de elektroniska minnena komma ner så pass i pris att man kan kosta på sig att i vissa fall överväga den typen av minnen istället för mer långsamma varianter.

Redan för 20 år sedan använde man s.k. RAW-diskar genom att avdela en del RAW till olika andra funktioner man ville ha snabba.

För mig känns dock detta som ett mindre problem än att vi har en trade off mellan att bygga ut de interna diskarnas kapacitet eller lägga saker på USB-diskar som idag är ganska billiga. Dock finns ett problem här och det är ju att programvaror såsom Lightroom kommer ihåg var masterfilerna ligger och är beroende av att hitta dessa på samma plats man en gång läste in dem till i LR. Visst man kan länka om men .... När man jobbar med filerna vill man ju helst inte ha dem på USB-disk tycker i alla fall jag. Är det någon som är av annan uppfattning så kan jag säkert förstå det med för sittar man i nätverk på dagarna så kan ju en USB-disk framstå som rena raceralternativet för en del men datorns egna diskar är snabbbare.

Huvudet på spiken, Sten-Åke!

Du kan säkert arbeta med bildfiler på ett flash minne (SSD-disk eller USB-minne) utan problem, tusen åter tusen gånger, men på en HD kan du arbeta med bildfiler troligen ännu fler gånger, i många, många år, - flash minnen kan förlora sin info, visserligen liten risk, säkrast är dock med välkända tillverkare.

Jag sparar mycket på USB-minnen, bilder (JPEG) och texter (MW), de är så bekväma i storlek, för att inte tappa bort dem, ligger de alltid kvar i sina respektive förpackningar, som är något större, ha-ha!

Per, har kunskaper i det han skriver!

Dina kunskaper är däremot felaktiga, det är poängen i ämnet , - varför man väljer ett visst märke, kvittar om det har tidigare påpekats, kan inte nog påpekas, då du inte förstår när du skriver fel, ”målar in dig i ett hörn”.

Du skrev:
"....kulturskillnaderna mellan forumen på FS. ....

Vad kommer du nu med för märkliga åsikter, tar det aldrig slut .......?
Fortsätt du med dina åsikter, något märkliga, men räkna med seriösa motsvar, från många på FS Forum, med lång erfarenhet ….

Lars, du kan väl också uppfattas som "motvals" ibland. När du skriver om Mats kunskaper i allmänna termer såsom "Dina kunskaper är däremot felaktiga, det är poängen i ämnet", så måste du nog vara mer specifik för polemiken gäller väl inte allt Mats säger, hoppas jag.

Dessutom finns ett stort mått av relevans i påståendet att osäkra människor tenderar att välja alternativ som de uppfattat som "säkra", mer säkra än andra", "mer populära", "bäst i test", "rekommenderade av Råd&Rön" eller rent av av TV-Sverker. En sådan effekt kan säkert verifieras även bland kameraval med tämligen enkla undersökningar, om man nu vill lägga tid och kraft på sånt. Det innefattar inte att man omvänt tycker alla Canon-ägare är osäkra "mainstream-människor" och ingen (inte ens Mats) har vad jag kunnat se påstått något sådant.

Det finns också en poäng i det Lennart säger och det är att det ligger en viss fara i att man som ofta händer vid missförstånd i forum som dessa, när man sedan följer upp med att ta heder och ära av varandra. Risken är stor då att lite mindre forumbesökare aldrig vågar bli deltagare. De kanske hellre väljer att lämna de forum där tonen uppfattas som väl rå. Det är väl inget bra om de mötesdeltagarna försvinner, eftersom de ofta har ett modererande inflytande. Då hamnar vi till slut alla i en situation som vi brukar hitta på de mest rasistiskt präglade forumen på FS (jo det finns verkligen sådana och här kan man ju verkligen undra ibland vad moderatorerna tagit vägen eller om de är fullt upptagna med att moderera Canon-forumen istället), när alla som trodde de kunde omvända fullblodsrasister i någon form av öppen debatt verkligen fattat att det inte låter sig göras i forum som dessa normalt.

Om vi tar några andra mindre "kameratillverkarladdade" exempel, så kan vi börja med saker som är "svensk"-märkta. Det finns ju ett ursprungs- och etniskt bias när det gäller hur många väljer kött. Jag känner folk på nära håll som aldrig köper en köttbit det inte står "svenskt" på. Jag skulle f.ö. inte bli förvånad om det skulle visa sig vara så att vårt eget "broilade" kött skulle visa sig innehålla betydligt mer skit i form av hormoner, antibiotika m.m. än kött från de stora vidderna i Argentina och Uruguay eller rent av Nya Zeeland. Det tuschar också lite olustigt etniska frågor överhuvudtaget. Är saker verkligen bäst bara för att de är svenska, japanska eller tyska för den delen bara för att anknyta till kameror. Spelar den typen av märkning överhuvudtaget någon roll i en globaliserad värld av halvfabrikat och andra insatsvaror?

Den andra saken som är snarlik är detta vurmande för det som är "organiskt" eller ekologiskt. Det har numera tagits till hjätat av handeln som inte missat att folk gärna betalar avsevärt mer för produkter de inte har den minsta aning om om de faktiskt lever upp till normerna. I dessa ompackningens och ommärkningens glada dagar så litar jag inte på en enda nasare och det gäller, ICA; Konsum och de som likt de på Hötorget ropar ut sina svenska blåbär, svampar, hallon och vad det är som ligger där i stora drivor. Hur ska du kunna veta var dessa vuxit? ...och är de kanske inte t.o.m. bättre de blåbär som kanske vuxit upp i Baltikums vackra björkskogar än svenska blåbär som står illa till och exv. plockats på ställen i Sverige där de av olika skäl kanske inte skulle ha plockats. Vilken koll har ICA och Konsum? Har du koll på hela försörjningskedjan eller är de ibland rent av en del av problemet lönsamhetspressade som de alla är?

Jag tycker nog Mats påpekande äger högsta relevans. En av mina grannar sade glädjestrålande att hon köpt en ny kamera och att den "var bäst i test". Tryggare kan väl ingen vara än den som köpt en kamera på de premisserna eller hur? Jag talar inte om vad det var för märke på den kameran för det skulle bara snedvrida hur det inlägget skulle mottas.

Senast ändrad:
Herregud som inte är i himlen. Det ser verkligen inte bättre ut. Tack för att du håller mig på banan. Ibland är det verkligen på sin plats med en vän av ordning. Du ser ju hur rörigt det blir av denna typ av diskussioner. Nju får vi väl återgå till lite mer OT inna detta helt spårar ur. :)

Lars, du kan väl också uppfattas som "motvals" ibland. När du skriver om Mats kunskaper i allmänna termer såsom "Dina kunskaper är däremot felaktiga, det är poängen i ämnet", så måste du nog vara mer specifik för polemiken gäller väl inte allt Mats säger, hoppas jag.

Dessutom finns ett stort mått av relevans i påståendet att osäkra människor tenderar att välja alternativ som de uppfattat som "säkra", mer säkra än andra", "mer populära", "bäst i test", "rekommenderade av Råd&Rön" eller rent av av TV-Sverker. En sådan effekt kan säkert verifieras även bland kameraval med tämligen enkla undersökningar, om man nu vill lägga tid och kraft på sånt. Det innefattar inte att man omvänt tycker alla Canon-ägare är osäkra "mainstream-människor" och ingen (inte ens Mats) har vad jag kunnat se påstått något sådant.

Det finns också en poäng i det Lennart säger och det är att det ligger en viss fara i att man som ofta händer vid missförstånd i forum som dessa, när man sedan följer upp med att ta heder och ära av varandra. Risken är stor då att lite mindre forumbesökare aldrig vågar bli deltagare. De kanske hellre väljer att lämna de forum där tonen uppfattas som väl rå. Det är väl inget bra om de mötesdeltagarna försvinner, eftersom de ofta har ett modererande inflytande. Då hamnar vi till slut alla i en situation som vi brukar hitta på de mest rasistiskt präglade forumen på FS (jo det finns verkligen sådana och här kan man ju verkligen undra ibland vad moderatorerna tagit vägen eller om de är fullt upptagna med att moderera Canon-forumen istället), när alla som trodde de kunde omvända fullblodsrasister i någon form av öppen debatt verkligen fattat att det inte låter sig göras i forum som dessa normalt.

Om vi tar några andra mindre "kameratillverkarladdade" exempel, så kan vi börja med saker som är "svensk"-märkta. Det finns ju ett ursprungs- och etniskt bias när det gäller hur många väljer kött. Jag känner folk på nära håll som aldrig köper en köttbit det inte står "svenskt" på. Jag skulle f.ö. inte bli förvånad om det skulle visa sig vara så att vårt eget "broilade" kött skulle visa sig innehålla betydligt mer skit i form av hormoner, antibiotika m.m. än kött från de stora vidderna i Argentina och Uruguay eller rent av Nya Zeeland. Det tuschar också lite olustigt etniska frågor överhuvudtaget. Är saker verkligen bäst bara för att de är svenska, japanska eller tyska för den delen bara för att anknyta till kameror. Spelar den typen av märkning överhuvudtaget någon roll i en globaliserad värld av halvfabrikat och andra insatsvaror?

Den andra saken som är snarlik är detta vurmande för det som är "organiskt" eller ekologiskt. Det har numera tagits till hjätat av handeln som inte missat att folk gärna betalar avsevärt mer för produkter de inte har den minsta aning om om de faktiskt lever upp till normerna. I dessa ompackningens och ommärkningens glada dagar så litar jag inte på en enda nasare och det gäller, ICA; Konsum och de som likt de på Hötorget ropar ut sina svenska blåbär, svampar, hallon och vad det är som ligger där i stora drivor. Hur ska du kunna veta var dessa vuxit? ...och är de kanske inte t.o.m. bättre de blåbär som kanske vuxit upp i Baltikums vackra björkskogar än svenska blåbär som står illa till och exv. plockats på ställen i Sverige där de av olika skäl kanske inte skulle ha plockats. Vilken koll har ICA och Konsum? Har du koll på hela försörjningskedjan eller är de ibland rent av en del av problemet lönsamhetspressade som de alla är?

Jag tycker nog Mats påpekande äger högsta relevans. En av mina grannar sade glädjestrålande att hon köpt en ny kamera och att den "var bäst i test". Tryggare kan väl ingen vara än den som köpt en kamera på de premisserna eller hur? Jag talar inte om vad det var för märke på den kameran för det skulle bara snedvrida hur det inlägget skulle mottas.

Inte alls "motvalls" i påståendet, mitt tidigare svar var i ämnet, endast i detta:
”…. Canonägare är generellt sett mycket osäkrare människor än Sonyanvändare!"

Prexixs, som du nu skrev, ett tryggt köp, eller hur?

Per gjorde en kommentar oxå, till detta ämne, ”…. Canonägare är generellt sett mycket osäkrare människor än Sonyanvändare!", vilket jag fortsatte med,
- vad övriga åsikter gäller, i andra tidigare skrivna ämnen tog vi inte upp.

Rätta och seriösa åsikter skall väl ändå få framföras, så att det inte blir en missvisande text i FS Forum?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar