Hela tiden, är dina inlägg ”motvalls”, du tror dig veta bäst!
Det finns vissa områden som jag faktiskt är hyggligt insatt i. Mina åsikter jag har och berättar om tror jag är rätt, annars skulle jag byta åsikt (vilket iofs händer då och då). De är inte motvalls bara för att de ibland är motvalls med dina. I den här frågan var det faktiskt jag so mberättade min åsikt först och sen kom du och tyckte precis tvärtom.
(. Jag tycker rätt och du tycker fel
.)
SSD används för lagring på de nuvarande laptop Sony Vaio Z-serien, inte enbart för OS!
Så är det för de flesta laptop, ännu så länge …..
Men snälla!
Klart att det kan användas till vad som helst.
Det finns de somm bygger stora SAN storage-system med SSD och påm servers används det för onboard-lagring av data.
Klart att jag lagrar arbetsfiler på min laptop på den lokala disken som är SSD osv.
Det är ju inte så att jag skulle mena att det inte går, men det är inte speciellt kostnadseffektivt att lägga sitt bildarkiv på kanske flera TB på SSD-disk. Blir väldigt dyrt
Begränsningen med SSD är att de är små och relativt dyra, då är det fiffigt att lägga OS och applikationer på den. Data är smartare att lägga på extern mekanisk disk, annrars blir det onödigt dyrt.
Jag kan byta, när jag anser det vara nödvändigt, från en HD till en SSD, ganska enkelt, jag har fixat med datorer sedan 1985![
Har väl ingen ifrågasatt, det kan väl ett barn gör (mina i alla fall trixar med sånt)
Mats Lillnor skrev, 2012 –04-12:
”…. Canonägare är generellt sett mycket osäkrare människor än Sonyanvändare!
Det betyder inte att alla är det, men många är det, det är fakta….”
Tycker fortfarande så och har noga redogjort varför, så jag tar inte upp det igen.
Mats Lillnor skrev, 2012-04-12:
”Men jag säger inte att man köper Canon för att man är osäker!
Säger att om man är osäker så köper man Canon!”
Var får du allt rundsnack ifrån?
Det där är också utrett för länge sedan. Bara att gå tillbaka och läsa.
För ett halvår sedan ansåg du A77:n vara rent värdelös, hela 0,5 sek, lät som en evighet, innan sökaren kom igång, från att ögat flyttades från skärmen.
Du säljer av mycket, för att kunna köpa nytt, måste vara unikt, att vilja förlora massor med pengar, enbart för att kunna ha råd till det senaste i kamerateknik.
Du hade för någon månad sedan, en sk. ”roadmap”, där bl.a. Nikon D800 skulle vara med osv. ….
Jag har aldrig ansett att A77 är helt värdelös.
Har retat mig på ett par brister och det gör jag fortfarande. Mycket av detta är nu tillrättat, men om det tar en halv sekund innan sökaren tänds när man sätter kameran till ögat är det en usel egenskap.
Säljer av mycket?
Nä, jag har sålt ett kamerahus och har annons ute på ett vidvinkelobjektiv som inte tillför så mycket om man inte har en FF-kamera.Skulle helst inte sålt A900, älskade den, men har begränsad budget så jag kan inte kosta på mig lyxen att bara handla på mig mer och mer grejer utan att göra mig av med annat.
Planering är aldrig fel, men man kan inte vara så låst till dem om förutsättningar ändras. Sant att jag var mycket charmad av D800 och det är en fantastisk kamera. Intresset har dock svalnat lite grann, särskilt sedan jag känt på den i verkligheten. Det blir också besvärligt och dyrt att byta så jag avvaktar lite för att se vad som händer om Sony presenterar något inom den närmaste tiden. Nikon-kameran går ändå inte att få tag på någonstans just nu.
Vet som sagt inte om jag kan uppskatta EVF helt och fullt, men jag tror det är en vanesak. Hursomhelst så är jag intresserad av det och vill prova. Det innebär inte heller så stor kostnad om det skulle visa sig vara ett dåligt val och om det är rätt så kan man vänta in en A99 eller vad den kommer att heta. Är det inte det så vet man och kan sälja den tillsammans med allt annat och byta märke.
Jag tycker inte jag gör nåt dumt. Du må tycka det hur du vill.
Förlora pengar på kameror förresten?
Det gör inte jag. Jag har köpt och sålt en massa saker, vissa grejer sålt för lite mindre än jag köpte dem, men det mesta för mer. Den senaste A900 var inte en av mina bättre affärer, den tjänade jag bara några hundralappa, två minneskort och två batterierr på efter att ha haft den knappt tre månader, men förlorat har jag inte alls gjort på mina kameraaffärer totalt sett. Det är en sak som är kul med den här hobbyn att man kan bolla runt med teknik på det här viset utan att det kostar något alls egentligen. Du vill tydligen göra på ett annat sätt och spara dina kameror för alltid. Helt ok och mina affärer angår inte dig, men jag delade med mig lite för att du inte ska fortsätta dra så mycket förhastade slutsatser av saker som du inte har en susning om.
Sköt du ditt så sköter jag mitt. Ok?
Du tycks identifiera dig med din kamera, nu är det en A77:n (!), då det bör vara det bästa, även att snacka om på FS Forum!
Inte ett förbaskade dugg!!!
Om du får den uppfattnignen så är det något konstruerat inne i din skalle.
Jag kan hoppa hur som helst mellan märken och modeller (fast det innebär ett visst besvär).
Tycker fotografi är kul ochjag tycker teknik är kul. Ser inget fel med det och i diskussioner om kamerateknik är det inte så konstigt att diskutera kameror och teknik. Det betyder inte att andra diskussioner om t.ex. bildkomposition osv också är intresant att delta i eller att utföra.
Du är naturligtvis helt säker på, att bildresultaten blir bättre, med det senaste ….
Inte nödvändigtvis. Den senaste Canon 1100D ger t.ex. inte bättre bildkvalitet än den urgamla Sony A900.
Däremot så går utvecklingen framåt och "latest and greatest" är helt enkelt bättre.
Sen är det såklart lite inkörningstid att ratta de nya grejerna innan man blir lika flink som de tidigare, men efter det så blir bildresultatet bättre med bättre utrustning. Om man inte går tillbaka i sin fotografiska utveckling förstås, men det får jag hoppas att jag inte gör. Har inte gjort hittills i alla fall.
/Mats