Näpp, håller inte med!
Idag, - vänta tills datorn får Intels senaste 3.e generation processor, Ivy Bridge i3 eller i5, RAM, kommer till våren-sommaren, minst 6 GB, undvik SSD, för mycket ”kraschar” hos en del tillverkare, inte alla, SSD fungerar likt ett flashminne (usb-minne), klarar bara ett visst antal ändringar av filer (ja, det är säkert många tusen, kanske ännu mera), men det finns en gräns, tänk på det om du skall arbeta mycket med bildfiler!
Fördelarna är för en SSD, - låg vikt, ingen eller lite kylning behövs, ännu finns inte lika stora lagringsutrymmen som en HD kan ge, mycket högre pris är även en nackdel, passar bäst för en användare på kontor eller resande, med texter/diagram m.m., med krav på låg vikt och snabb sökning av data i datorn.
Gamla datoter kan, om det är en IBM Thinkpad t.ex., fungera betydligt längre än bara några år, utvecklingen har gått förbi, men det vet inte datorn om!
Min IBM Thinkpad, Intel Pentium 300 MHz, W98, 4 GB HD, 160 Mb RAM, matt skärm (redan då!) tuffar på som ny, hanterar fortfarande bildfiler, utan problem, det tar tid, men det går, vilket är huvudsaken, priset 1999 var 17 500:-, vilket då var ett normalpris.
Min moderna, 2012, SONY Vaio, Intel i5, klarar allt snabbare, självklart, 750 GB HD, pris 10 000:-, jag avvaktar med SSD, vad som är viktigt däremot, datorn bör ha en matt skärm, tröttande med reflexer i skärmen.
För 3000:- får du garanterat en enkel dator, med baskrav, max en AMD processor, med enbart blank skärm, kort batteritid, seg vid hantering av bildfiler.