Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt
- Trådstartare FlyerOne
- Start datum
afe
Aktiv medlem
Crimson kan scanna i samband med framkallning. Upp till 7megapixel. Det är bekvämare än att göradet själv och det vete tusan om det inte är bättre än egna förstoringar i det gamla mörkrummet.
Ja, och nej Deras negativskanningar kan inte motsvara en papperskopia gjord på riktigt dyrt och tjockt papper (som sedan skannas). Upplösningen räcker nog, men en papperskopia på Kodak Elite (som inte längre finns och innehåller sjukt mycket ohälsosamt silver) ser bättre ut skannad än negativet för samma bild.
I praktiken har du förstås rätt - ett bra skannat negativ i kombination med t.ex. Lightroom och Nik Silver Efex ser väldans bra ut.
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Tack för tipsen. Imorgon ska det inhandlas batterier och film!
Man kanske skulle köpa sig en gammal framkallningsdosa på Tradera och lite D76 och köra Tri-X.
Finns det att köpa framkallnigsvätska/pulver nuförtiden, eller har kemikalieinspektionen stoppat allt sådant?
Lite lustigt faktiskt när man diskuterar det här. Jag minns lukten, känner doften just nu!
Olika film luktade lite olika också, oframkallad färg-neg hade en sårskilt angenäm doft
Beträffande scanning har jag massa bälgar och jox med diaduplikator, men de är gjorda för småbild. Sten-Åke har testat dem på sin NEX och det gick inte att minska förstoringen tillräckligt med APS-C, så diat blev croppat (Sten-Åke, det satt en dia kvar i duplikatorn med en bild på en segelbåt, du får tillbaka den när vi ses). Min tanke var att bygga en adapter och köra det på A900an, men nu har jag ju inte kvar den längre.
Finns dock billiga diaduplikatorer att köpa som är anpassade för APS-C digitalkameror och det verkar vettigare att helt enkelt fotografera av negen eller diabilderna med en sådan än att scanna.
S/V neg oc färg dia går bra, men färg-neg är knepigt att få koll på färgerna med för det är inte bara att invertera för pappersprocessen hanterar de olika färgerna annrlunda och det är knepigt i ACR då alla reglage funkar bakvänt.
/Mats
Man kanske skulle köpa sig en gammal framkallningsdosa på Tradera och lite D76 och köra Tri-X.
Finns det att köpa framkallnigsvätska/pulver nuförtiden, eller har kemikalieinspektionen stoppat allt sådant?
Lite lustigt faktiskt när man diskuterar det här. Jag minns lukten, känner doften just nu!
Olika film luktade lite olika också, oframkallad färg-neg hade en sårskilt angenäm doft
Beträffande scanning har jag massa bälgar och jox med diaduplikator, men de är gjorda för småbild. Sten-Åke har testat dem på sin NEX och det gick inte att minska förstoringen tillräckligt med APS-C, så diat blev croppat (Sten-Åke, det satt en dia kvar i duplikatorn med en bild på en segelbåt, du får tillbaka den när vi ses). Min tanke var att bygga en adapter och köra det på A900an, men nu har jag ju inte kvar den längre.
Finns dock billiga diaduplikatorer att köpa som är anpassade för APS-C digitalkameror och det verkar vettigare att helt enkelt fotografera av negen eller diabilderna med en sådan än att scanna.
S/V neg oc färg dia går bra, men färg-neg är knepigt att få koll på färgerna med för det är inte bara att invertera för pappersprocessen hanterar de olika färgerna annrlunda och det är knepigt i ACR då alla reglage funkar bakvänt.
/Mats
afe
Aktiv medlem
/Mats
Välsorterade fotobutiker har nog de kemikalier som behövs för att framkalla svartvit film. C-41 och E-6 måste man nog leta rätt på på nätet (inte på grund av Kemikalieinspektionen utan brist på efterfrågan).
Jag har inga som helst luktminnen av filmframkallning, men jag har bara framkallat svartvitt och dia - negativ färgfilm var sånt som amatörerna sysslade med på den tiden
Edit: bäst att tillägga att det inte var fotografer som nödvändigtvis tyckte så, utan att det blev mest skit om man försökte trycka nåt som kom från negativ färgfilm. Diafilm var av någon anledning lättare att hantera.
Avslutat medlemskap
Välsorterade fotobutiker har nog de kemikalier som behövs för att framkalla svartvit film. C-41 och E-6 måste man nog leta rätt på på nätet (inte på grund av Kemikalieinspektionen utan brist på efterfrågan).
Jag har inga som helst luktminnen av filmframkallning, men jag har bara framkallat svartvitt och dia - negativ färgfilm var sånt som amatörerna sysslade med på den tiden
Edit: bäst att tillägga att det inte var fotografer som nödvändigtvis tyckte så, utan att det blev mest skit om man försökte trycka nåt som kom från negativ färgfilm. Diafilm var av någon anledning lättare att hantera.
Hehe, jag körde också sv/v, men jag syftade på doften från oexponerad färgneg när man satte den i kameran, men nu känner jag lukten av ektachrome 64 dia också .-)
Gav mig på lite att processa färg också. Dock inte negativ, utan det fanns ett system för att göra papperskopior från diapositiv. Minns inte vad det hette. Det blev besvärligare för man kunde inte ha en röd lampa i mörkrummet, utan det måste vara totalsvart och svindyrt och svårt var det också så det var ingen hit.
/Mats
afe
Aktiv medlem
Gav mig på lite att processa färg också. Dock inte negativ, utan det fanns ett system för att göra papperskopior från diapositiv. Minns inte vad det hette. Det blev besvärligare för man kunde inte ha en röd lampa i mörkrummet, utan det måste vara totalsvart och svindyrt och svårt var det också så det var ingen hit.
Tror jag vet vad du menar - annars var det väl så med alla färgbilder att det inte gick att hantera i något som helst ljus (rött eller annat). De bilder du tänker på som man gjorde från dia var svindyra och högblanka och kunde bli väldans snygga.
Jag har pysslat med framkallning av positiv färgfilm i 18x24 cm - där kan man säga att digitalbilderna ligger i lä fortfarande - det blir sjuuuukt skarpt (och dyrt)
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag tror att du får ytterst svårt att hitta en modefotograf som har en S2 som accessoar.
)
Men vaddå, alla i modebranschen är väl inte fotografer?
Har de som Joakim säger bara gjort i 250 ex. så är det ju den perfekta accessoaren och statusmarkören. Dock lite onödigt stor kanske men ju större ju synligare ...
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
/Mats
Glömde jag den?
Ja annars var jag sugen på att testa duplikator för skanningen är ett jäkla mögel.
Med Digital ICE i min Epson tog det evigheter.
Jag undrar dock om man inte bara ska avstå från allt sådant och bara köra en skanning rakt av och göra resten i Lightroom. Det blir lätt brusigt annars när man micklar med skannerprogramvaran tycker jag.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Hear, hear! (Som di säger på utrikiska.) Så där har det alltid varit. På 1960-talet fnyste "riktiga fotografer" åt inbyggd exponeringsmätning i kameran. På 1970-talet fnyste de åt exponeringsautomatik, och på 1980-talet fnyste de åt autofokus.
Själv fnyser jag fortfarande åt seriebildstagning, men det beror på att jag är för snål för att slösa med film.
Exponeringsmätning? En riktig fotograf gör väl som Ansel Adams gjorde redan på 30-talet och lutar sig på zonsystemet. Har man ingen riktig känska för motiv och ljus kan det väl ändå inte bli några bra bilder eller hur?
...och taskiga zoomobjektiv ska vi ju inte tala om. Vad är det för fel på riktiga objektiv och fötter?
When will we ever learn?
PMD
Aktiv medlem
Ja, och nej Deras negativskanningar kan inte motsvara en papperskopia gjord på riktigt dyrt och tjockt papper (som sedan skannas). Upplösningen räcker nog, men en papperskopia på Kodak Elite (som inte längre finns och innehåller sjukt mycket ohälsosamt silver) ser bättre ut skannad än negativet för samma bild.
I praktiken har du förstås rätt - ett bra skannat negativ i kombination med t.ex. Lightroom och Nik Silver Efex ser väldans bra ut.
Jag tyckte det var rätt bökigt att göra färgförstoringar i mörkrum. Det var kinkigt med temperaturen och det måste vara helt mörkt när man hanterar papperet (som väl var mest plast för min del).
För att inte tala om krånglet med att få till rätt vitbalans.
PMD
Aktiv medlem
Antagligen var det Cibachrome. Det körde jag en period i slutet av 1970-talet. Det var bökigt och svårt att få till en bra kopia utan färgstick, men det blev väldigt bra när det blev bra. Jag har fortfarande kvar kopior som ser helt OK ut. Inte blekta alls, vad jag kan se, efter att ha hängt uppe i 20-25 år (de senaste 10-15 åren har de inte hängt uppe).
PMD
Aktiv medlem
Exponeringsmätning? En riktig fotograf gör väl som Ansel Adams gjorde redan på 30-talet och lutar sig på zonsystemet. Har man ingen riktig känska för motiv och ljus kan det väl ändå inte bli några bra bilder eller hur?
Adams brukade använda exponeringsmätare, men när han skulle ta sin mest(?) berömda bild, den på en uppgående måne, så hittade han inte exponeringsmätaren i brådskan utan använde en variant av "sunny 16"-regeln, och kunde därefter placera motivet i sitt zonsystem. Månen är ju solbelyst.
Avslutat medlemskap
Antagligen var det Cibachrome. Det körde jag en period i slutet av 1970-talet. Det var bökigt och svårt att få till en bra kopia utan färgstick, men det blev väldigt bra när det blev bra. Jag har fortfarande kvar kopior som ser helt OK ut. Inte blekta alls, vad jag kan se, efter att ha hängt uppe i 20-25 år (de senaste 10-15 åren har de inte hängt uppe).
Exakt, Cibachrome hette det.
Svindyrt var det, kom ihåg att jag fick tjata mycket på farsan för att hans skulle betala.
Blev aldrig nån succe för mig. Var lite skrytgrej att köra färg när alla andra höll på med sv/v. Passade inte min budget som 13åring.
/Mats
pic-tor
Aktiv medlem
/Mats
Det är väl självklart att du ska använda din fina Minolta Dynax 7. Det är en fantastiskt trevlig kamera och jag har inte alls utforskat allt vad den är kapabel till. Jag fotograferar nästan uteslutande i A-läget och kameran fokuserar och exponerar prickfritt! Tyvärr utnyttjar den inte hela filmen utan det blir alltid kvar 2-3 rutor outnyttjade. Kanske går det att justera men jag har inte kollat upp det. Batterierna är relativt dyra men är inte alls svåra att få tag i. Allt för filmframkallning mm finns hos Photax och de levererar snabbt.
/Torbjörn
Bengf
Aktiv medlem
Du har en poäng i detta men jag håller inte med om att A77 skulle vara helt genomtröskad som Mats ibland skrivit. Har läst Gary Friedmans e-books om tidigare modeller och jag måste säga att det finns otroligt mycket att lära sig om en Sony-kamera och hur man använder just sin A77 exv. på bästa sätt. Just denna kamera är väl det mest avancerade Sony pillat ihop hittills möjligen med undantag för NEX 7 kanske. Diskussionen har väldigt mycket kretsat kring EVF:en.
Vi har inte haft någon vidare funktionsdiskussion kring A77 i någon större utsträckning vid sidan av missnöjet med EVF:ens laggning framförallt. Det har överskuggat det mesta.
I övrigt har det väl mest gällt AF-funktionens förträfflighet eller brist på förträfflighet när det gällt främst följande AF vid hög seriebildtagningsfrekvens också peakingen och focusing aid.
Så vill man finns en rasande massa saker att testa och kolla om man vill. Men det är med avancerade kameror som med avancerade dataprogram. Man använder i värsta fall bara en bråkdel av alla funktioner och fortsätter använda sin nya kamera ungefär som man använde den gamla. Bara för att ta ett exempel så är det en del som helt missat peaking-funktionen eftersom den måste slås på manuellt i menyerna och det går bara om man först ställt kameran i MF-läge. Man kan ju undra varför Sony tar fram dessa fina funktioner och sedan gömmer dem långt nere i menyerna. Det är ju som sagt inte första gången. Man kunde exv. bemöda sig mer i trådar som dessa att hjälpas åt att vaska fram dessa funktioner som en del annars riskerar att gå förbi. Som jag nämnt tidigare har vi sett samma fenomen tidigare med både DMF (Direct Manual Focus) och förstoringsläget i preview i tidigare modeller och det finns säkert mer.
Med min A77 så har jag AF/MF på objektivet, jag har en liten ratt längst ner till vänster på kameran där jag kan ställa in MF, strax ovanför min grepptumme kan jag trycka in en AF/MF-knapp. har valt in peaking i menyn, men har upptäckt att utan att vrida någon ratt eller spak, ställer alltså INTE in MF varken på objektivet eller kameran, men jag trycker in AF/MF-knappen ovanför tummen, håller den intryckt och peakingen går i gång och jag kan manuellt ställa skärpan, detta går med lite träning mycket snabbt. släpper knappen och AF:en jobbar som vanligt.
//Bengt.
Photocon
Aktiv medlem
Med min A77 så har jag AF/MF på objektivet, jag har en liten ratt längst ner till vänster på kameran där jag kan ställa in MF, strax ovanför min grepptumme kan jag trycka in en AF/MF-knapp. har valt in peaking i menyn, men har upptäckt att utan att vrida någon ratt eller spak, ställer alltså INTE in MF varken på objektivet eller kameran, men jag trycker in AF/MF-knappen ovanför tummen, håller den intryckt och peakingen går i gång och jag kan manuellt ställa skärpan, detta går med lite träning mycket snabbt. släpper knappen och AF:en jobbar som vanligt.
//Bengt.
Kort replik eftersom jag är för yr att sitta vid dator: Du kan programmera AF/MF så att du bara trycker in den med tummen, släpper den så gäller MF hela tiden tills du trycker på den igen. Då blir det AF igen. Fördelen med detta är man kan hålla kameran ledigare.
Notera att har man SAM-gluggar så måste AF på objektivet ställas på off för att man ska kunna fokusera manuellt. Risk för att likströmsmotorn i gluggen skadas annars.
Finns för övrigt en jäkla massa kombinationer man kan ställa in på A77 vad gäller AF/MF med eller utan peaking och vissa variationer med förstorad sökarbild. Orkar inte skriva mer nu.
//Lennart
Bengf
Aktiv medlem
Kort replik eftersom jag är för yr att sitta vid dator: Du kan programmera AF/MF så att du bara trycker in den med tummen, släpper den så gäller MF hela tiden tills du trycker på den igen. Då blir det AF igen. Fördelen med detta är man kan hålla kameran ledigare.
Notera att har man SAM-gluggar så måste AF på objektivet ställas på off för att man ska kunna fokusera manuellt. Risk för att likströmsmotorn i gluggen skadas annars.
Finns för övrigt en jäkla massa kombinationer man kan ställa in på A77 vad gäller AF/MF med eller utan peaking och vissa variationer med förstorad sökarbild. Orkar inte skriva mer nu.
//Lennart
Finemang, förbaskat trevlig kamera som man måste ge lite tid, EVF:en kan till en början upplevas lite jobbig, men växer för varje dag, jag kan ana att A900 ägare med sin fina sökare upplever EVFn hos A77 som mera oklar. men den har fler fördelar än Fokuspeaking, justerade +/- lite grann och oj vad tydligt det dyker upp i EVFn, så den som har lite sämre syn blir nog glad. Kameran säljs ju inte bara till personer med topp syn, Borde nästan framhävas i reklamsamanhang
//Bengt.
afe
Aktiv medlem
Intresserad av LR4 men när jag kollade systemkraven så skall det vara Vista eller Windows 7. och jag har Windows XP.
//Bengt.
Jag tycker jag får ett bättre resultat med fyran än jag fick med trean, och det gör ju heller inget att de sänkt priset
Om du kör XP börjar det snart bli dags att uppgradera ändå - Microsoft slutar supportera det operativsystemet om två år
Avslutat medlemskap
Det är väl självklart att du ska använda din fina Minolta Dynax 7. Det är en fantastiskt trevlig kamera och jag har inte alls utforskat allt vad den är kapabel till. Jag fotograferar nästan uteslutande i A-läget och kameran fokuserar och exponerar prickfritt! Tyvärr utnyttjar den inte hela filmen utan det blir alltid kvar 2-3 rutor outnyttjade. Kanske går det att justera men jag har inte kollat upp det. Batterierna är relativt dyra men är inte alls svåra att få tag i. Allt för filmframkallning mm finns hos Photax och de levererar snabbt.
/Torbjörn
Ursäkta OT, men jag bara måste dela med mig av erfarenhet av Minolta Dynax 7 Limited!
Vilken fantastisk kamera det är. Blev det någonsin bättre än så här på filmtiden?
Tänk att när jag hade den så uppskattade jag den inte lika mycket och satte mig in i alla features och sen har den legat i ett skåp sedan jag skaffade en digitalkamera (Dynax 5D).
Har just stoppat i nya batterier och det satt ju som sagt film i, Kodachrome 400, fast det var bara 18 exponeringar av 24 tagna så nu åkte Zeiss 135an på.
Känner igen sig direkt. Otrolikt lik A900 i hanteringen och allt är lika som på Sony (eller tvärtom egentligen). Suvrän sökare och snabb AF och imponerande snabbt med 4 fps med filmframmatning, bara viner i den. Härlig hantering och sitter fantastiskt i handen. Känns som A900 fast inte lika fet.
Bra stor infoskärm med grön bakgrundsbelysning.
SÅ HIMLA KUL!!!
/Mats