Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
.....................Hade ju varit kul om tråden vore så här lång för det enorma intresset för A77, men jag tror dessvärre inte man kan dra den slutsatsen. Däremot är det uppenbart att många som använder Sony är väldigt engegerade i sitt kameramärke.

Du har en poäng i detta men jag håller inte med om att A77 skulle vara helt genomtröskad som Mats ibland skrivit. Har läst Gary Friedmans e-books om tidigare modeller och jag måste säga att det finns otroligt mycket att lära sig om en Sony-kamera och hur man använder just sin A77 exv. på bästa sätt. Just denna kamera är väl det mest avancerade Sony pillat ihop hittills möjligen med undantag för NEX 7 kanske. Diskussionen har väldigt mycket kretsat kring EVF:en.

Vi har inte haft någon vidare funktionsdiskussion kring A77 i någon större utsträckning vid sidan av missnöjet med EVF:ens laggning framförallt. Det har överskuggat det mesta.

I övrigt har det väl mest gällt AF-funktionens förträfflighet eller brist på förträfflighet när det gällt främst följande AF vid hög seriebildtagningsfrekvens också peakingen och focusing aid.

Så vill man finns en rasande massa saker att testa och kolla om man vill. Men det är med avancerade kameror som med avancerade dataprogram. Man använder i värsta fall bara en bråkdel av alla funktioner och fortsätter använda sin nya kamera ungefär som man använde den gamla. Bara för att ta ett exempel så är det en del som helt missat peaking-funktionen eftersom den måste slås på manuellt i menyerna och det går bara om man först ställt kameran i MF-läge. Man kan ju undra varför Sony tar fram dessa fina funktioner och sedan gömmer dem långt nere i menyerna. Det är ju som sagt inte första gången. Man kunde exv. bemöda sig mer i trådar som dessa att hjälpas åt att vaska fram dessa funktioner som en del annars riskerar att gå förbi. Som jag nämnt tidigare har vi sett samma fenomen tidigare med både DMF (Direct Manual Focus) och förstoringsläget i preview i tidigare modeller och det finns säkert mer.

Senast ändrad:
Leicas S-objektiv har autofokus. S2 är en fantastiskt fin kamera med mycket bra objektiv. När jag vinner på lotteri ska jag köpa en.

Ja OK då, bara för att få annalerna korrekta men S2 är ju för det första en mellanformatskamera och den kom väl för några år sedan typ 2010. AF har funnits sedan mitten av 1980-talet. Det har alltså tagit Leica 25 år att åstadkomma det och då skriver Kamera & Bild att Leica S2 är en djärv satsning. Det var det säkert ekonomiskt men knappast tekniskt. De har tagit en jäkla lång sats för att få ur sig en kamera till slut med AF. Ska man vara imponerad av det idag?

Sist Leica var verkligt innovativa var väl typ 1925 när man kom på att använda vanlig spelfilm även i vanliga små och smidiga stillbildskameror. Hur många år sedan är det?

Ska jag vara ärligt så är väl deras storsta innovation senare i tid den röda snygga loggan som man kan flytta runt lite på kameran när man vill släppa en ny modell av kamerahusen. Men ingen kan ta ifrån dem att man är kameravärldens världsmästare på att odla sitt varumärke med minsta möjliga insats. Få har väl lyckats lika bra med det som just Leica.

Så vill man finns en rasande massa saker att testa och kolla om man vill.

Problemet är kanske att många av dessa rasande saker är sånt där bjäfs som en del av oss inte vill befatta oss med ;)

Nä, allvarligt talat är det nog så att om man vill veta något om en specifik funktion i A77 (eller NEX-7) så gör man bäst i att starta en ny tråd om detta - i monstertrådarna försvinner sådan information snabbt. Det gäller förstås också i trådarna om exempelvis D800 och 5D Mk III.

Det framhålls ofta att forumen inte är tänkta att fungera som ett uppslagsverk eller wiki, så det vore kanske inte en så dum funktion för Fotosidan att införa. Med en sådan kanske en hel del upprepade frågor i forumen skulle försvinna, och då skulle det inte göra så mycket att trådarna spårar ur hela tiden :D

Ja OK då, bara för att få annalerna korrekta men S2 är ju för det första en mellanformatskamera och den kom väl för några år sedan typ 2010.

Den är inte så himskans mycket större rent fysiskt än en FF-kamera. Sensorn är 25% större på bredd och höjd, och priset bara 600% av priset för en D800 som har ungefär lika många pixlar :D

En gissning är att S2:an inte direkt är en storsäljare, men den är lite cool ändå ...

Problemet är kanske att många av dessa rasande saker är sånt där bjäfs som en del av oss inte vill befatta oss med ;)

Nä, allvarligt talat är det nog så att om man vill veta något om en specifik funktion i A77 (eller NEX-7) så gör man bäst i att starta en ny tråd om detta - i monstertrådarna försvinner sådan information snabbt. Det gäller förstås också i trådarna om exempelvis D800 och 5D Mk III.

Det framhålls ofta att forumen inte är tänkta att fungera som ett uppslagsverk eller wiki, så det vore kanske inte en så dum funktion för Fotosidan att införa. Med en sådan kanske en hel del upprepade frågor i forumen skulle försvinna, och då skulle det inte göra så mycket att trådarna spårar ur hela tiden :D

Visst, allt är inte för alla men poängen är ju att man inte vet förrän man testat. En sak jag drar mig till minnet var när Face Detection och Smile Shutter kom i Sony A550 importerat från kompaktsidan. Då sade en massa folk just det du nu sade. Men jag minns att jag läste ett lyriskt inlägg av Gary Friedman på hans egen site om hur fantastiskt detta var om man ville ha en chans att få bra bilder på småbarn som flyttar sig 5 meter snabbare än ljuset ibland. (Friedman är den man som skriver alla dessa fantastiska e-books för Sony-kameror speciellt som många Sony-användare lärt sig att högt uppskatta. Fördelen med dessa är att de grundligt går igenom minsta funktion i kameran samtidigt som han visar med exempel hur just dessa olika funktionerna påverkar färdig bild. Lysande pedagogik om du frågar en gammal lärare).

Gary hade just ett par småungar och testade dessa funktioner på ungarna och kom ut lyrisk på andra sidan. Skillnaden mellan Gary och oss (för jag räknar mig till den skaran själv oftast) är att han har ett mycket öppnare och mer lekfullt sätt att närma sig detta än de flesta av oss och får genom det tillgång till en större palett metoder och tekniker i sitt bildskapande. Varför ska vi ställa oss vid sidan av det? BVi har ju betalt för alla funktioner så varför inte åtminstone titta på dem?

Jag skiter fullständigt i om en funktion faller den "stockkonservativa politiskt korrekta fotodomarkåren" på läppen så länge de ger mig en chans att ta bättre bilder. Detsamma gäller de olika varianter av multiexponeringsteknik som nu finns i många kameror. Även Canon och Nikon har ju börjat införa en del av dessa i sina nyare modeller. Sony var först med detta i DSLR-världen och det är väl bara logiskt egentligen att proffsen och entusiasterna rynkar på näsan åt det.

Det finns säkert de som inte begriper sig på storheten i Sony-kamerornas focus peaking också och som tror att det enda fokushjälpmedel värt namnet stavas "mattskiva med snittbild och mikroprismor" och tror man att det är enda vägen att lösa den typen av problem så riskerar man som vanligt med den hållningen att missa hela grejen och det är bara ett exempel. Ett annat paradexempel var väl live view. Idag är det färre som tror att enda sättet att använda det är att hålla även en DSLR-kamera på raka armar a la kompaktkamera.

Teknisk utveckling handlar i mycket om att göra samma saker fast på ett annat, bättre och effektivare sätt, ser man inte det så riskerar man att missa bra saker i onödan.

I övrigt håller jag med om att man mycket väl kan starta en ny tråd om man vill men om man tror att man ska ha trådar som uppslagsverk så har man fel förväntningar. Bättre vore att kunna knyta referenslänkar till respektive märkes viktigaste referenser.

Länk till E-book om A77: http://friedmanarchives.com/alpha77/index.htm

E-book till NEX 7 är på G. och kommer nog hyfsat snart.
Jag vet att han som många andra hade svårtatt få tag i en NEX 7 i vintras.

Senast ändrad:
Den är inte så himskans mycket större rent fysiskt än en FF-kamera. Sensorn är 25% större på bredd och höjd, och priset bara 600% av priset för en D800 som har ungefär lika många pixlar :D

En gissning är att S2:an inte direkt är en storsäljare, men den är lite cool ändå ...

Javisst, man kan ju inte få allt för 50 spänn och man måste ju också ha i minnet att den faktiskt har AF.
I modebranschen finns säkert tillräckligt med pengar för ett inköp eller två av S2-kameror. Där kommer de ju dessutom fullkomligt till sin rätt som accessoar även om man säkert också tar en och annan bild med dem.

Senast ändrad:
En sak jag drar mig till minnet var när Face Detection och Smile Shutter kom i Sony A550 importerat från kompaktsidan.

Jag håller med om att en del bjäfs är användbart, men i och med att jag tycker att det är användbart räknas det heller inte som bjäfs ;) Smile shutter är jag fullständigt ointresserad av, men ansiktsföljning är helt klart bra när det fungerar. Min D3 har inte det, men den kan ändå ställas in att låsa på ett motiv som den kan följa, och det fungerar bättre än jag trodde det skulle göra.

Det jag mer syftade på är inte de funktioner som underlättar vid fotograferingstillfället, utan den automatiska efterbehandlingen som görs i kameror (HDR, panorama, diverse effekter och dylikt). Sådant tycker jag blir bättre när man gör det i datorn där man dels har bättre koll på slutresultatet och dels betydligt mer processorkapacitet att utföra det med ett bra resultat. Därmed inte sagt att kamerorna ibland kan utföra dylika konststycken med ett tillräckligt bra resultat, men jag tycker det är ganska sällan jag ser exempel på det. Många såna här funktioner begränsar också upplösningen i bilden (t. ex. panorama) och är alltid begränsade till jpg (vilket jag också helst undviker, men den diskussionen behöver vi inte ta igen).

Bjäfset har en klar poäng - när det först kommer fungerar det oftast inte så bra, men när det väl fungerar kan det vara väldigt användbart :)

Jag håller med om att en del bjäfs är användbart, men i och med att jag tycker att det är användbart räknas det heller inte som bjäfs ;) Smile shutter är jag fullständigt ointresserad av, men ansiktsföljning är helt klart bra när det fungerar. Min D3 har inte det, men den kan ändå ställas in att låsa på ett motiv som den kan följa, och det fungerar bättre än jag trodde det skulle göra.

Det jag mer syftade på är inte de funktioner som underlättar vid fotograferingstillfället, utan den automatiska efterbehandlingen som görs i kameror (HDR, panorama, diverse effekter och dylikt). Sådant tycker jag blir bättre när man gör det i datorn där man dels har bättre koll på slutresultatet och dels betydligt mer processorkapacitet att utföra det med ett bra resultat. Därmed inte sagt att kamerorna ibland kan utföra dylika konststycken med ett tillräckligt bra resultat, men jag tycker det är ganska sällan jag ser exempel på det. Många såna här funktioner begränsar också upplösningen i bilden (t. ex. panorama) och är alltid begränsade till jpg (vilket jag också helst undviker, men den diskussionen behöver vi inte ta igen).

Bjäfset har en klar poäng - när det först kommer fungerar det oftast inte så bra, men när det väl fungerar kan det vara väldigt användbart :)

Vi är nog i grunden eniga i detta. Jag bara vänder mig mot ryggmärgsreflexerna som man ofta möter här på FS i sammanhang som dessa. Ibland handlar det säkert också om att man vill poängtera för alla och vädra behovet att ställa utom allt tvivel att man själv minsann är en riktig fotograf till skillnad från alla andra bjäfs- och JPEG-fotografer. Det tycker jag ibland är en lite torftig hållning som ibland för onödigt fel, vilket inte hindrar att det faktiskt finns funktioner som inte satt sig tekniskt eller som man faktiskt inte ser någon rimlig användning för, för egen del.

Senast ändrad:
Sist Leica var verkligt innovativa var väl typ 1925 när man kom på att använda vanlig spelfilm även i vanliga små och smidiga stillbildskameror. Hur många år sedan är det?

Jag vill nog påstå att M3 var en ganska stor innovation. Det var inte mycket som kunde matcha den kameran 1953 (eller var det 1954?). Sen levde Leica länge på sin M-serie, och gör det väl till stor del fortfarande, utan några större förändringar.

En stor fördel med bjäfset är att det funkar i video också!
Där har man ju inte raw-möjligheten, men kan med detta få speciella effekter i videoläget.

Väl? Vet inte så noga hur Sonys video i A77 är.
Canon har i alla fall lyckats väl med det med sina konfigurerbara "picture styles" som man kan redigera och sedan ladda ner i kameran.

Jag är mer och mer intresserad av video och tänkte sätta mig in i det ordentligt, speciellt som det är grejen för mina barn som filmar massor och nu har börjat använda min A580 och håller på med massa avancerade effekter i Premiere Pro som jag knappt fattar ett dyft av.

Tycker det här är rätt cool:
http://www.youtube.com/watch?v=16nHgUKkRmY

Canon fick ju en enorm framgång med 5DMkII just tack vare videomöjligheterna, troligen mer än vad de förväntade sig och har nu gjort massa förbättringar i 5DMkIII. Bl.a. vad jag förstår att utläsningen görs på alla rader och sedan med en algoritm skalas om istället för att bara slänga 2 av tre rader som skapade aliasing-problem.

Vet inte hur Sony gör, men tittar man på filmen i slutet på det jag länkade ovan ser man tydliga moire-problem i t.ex. trappan när tjejen går ned.

Tycker www.videoacademy.ch är en riktigt trevlig sida.

/Mats

S2 är mindre än en EOS-1D eller en Nikon D{2,3,4}, men har en ganska mycket större bildsensor. Det gör den lite intressant för en del sorters fotograferande. Den kan förstås inte alls matcha Canon- Nikonkamerorna vad gäller bildfrekvens och autofokus, men den är bra mycket smidigare än en Hasselblad eller en Phase One, vilka är dess främsta konkurrenter.

Jag skiter fullständigt i om en funktion faller den "stockkonservativa politiskt korrekta fotodomarkåren" på läppen så länge de ger mig en chans att ta bättre bilder. Detsamma gäller de olika varianter av multiexponeringsteknik som nu finns i många kameror. Även Canon och Nikon har ju börjat införa en del av dessa i sina nyare modeller. Sony var först med detta i DSLR-världen och det är väl bara logiskt egentligen att proffsen och entusiasterna rynkar på näsan åt det.

Hear, hear! (Som di säger på utrikiska.) Så där har det alltid varit. På 1960-talet fnyste "riktiga fotografer" åt inbyggd exponeringsmätning i kameran. På 1970-talet fnyste de åt exponeringsautomatik, och på 1980-talet fnyste de åt autofokus.

Själv fnyser jag fortfarande åt seriebildstagning, men det beror på att jag är för snål för att slösa med film. :)

Javisst, man kan ju inte få allt för 50 spänn och man måste ju också ha i minnet att den faktiskt har AF.
I modebranschen finns säkert tillräckligt med pengar för ett inköp eller två av S2-kameror. Där kommer de ju dessutom fullkomligt till sin rätt som accessoar även om man säkert också tar en och annan bild med dem.

Jag tror att du får ytterst svårt att hitta en modefotograf som har en S2 som accessoar.
:))

Leicas S-objektiv har autofokus. S2 är en fantastiskt fin kamera med mycket bra objektiv. När jag vinner på lotteri ska jag köpa en.

Det kan du inte. Samtliga 250 (tvåhundrafemtio) som tillverkats är sålda vad jag vet. De kommer troligen inte tilllverka fler. Det är en ren poster-produkt.

Hear, hear! (Som di säger på utrikiska.) Så där har det alltid varit. På 1960-talet fnyste "riktiga fotografer" åt inbyggd exponeringsmätning i kameran. På 1970-talet fnyste de åt exponeringsautomatik, och på 1980-talet fnyste de åt autofokus.

Själv fnyser jag fortfarande åt seriebildstagning, men det beror på att jag är för snål för att slösa med film. :)

Apropå fllm.
Häromdagen när jag plockade fram min fina Minolta Dynax 7 Limited för att skryta lite och fotografera kartongen med sammetsinlägg osv. så blev jag lite nyfiken och laddade ned fotos test av den kameran.

När jag hade den satte jag mig inte in i alla finesser så noga, men jäklar vilken avancerad kamera det är!!!

Bl.a. har den ett multiexponeringsläge för Smooth Trans Focus, beskrivet så här:
Dynax 7 är den första
kameran med inbyggd funktion
för STF (Smooth Trans Focus), en
teknik som redan används i vissa
porträttobjektiv (bland annat
Minolta 135 mm/2,8 [T4,5] STF)
för att uppnå mjukare oskärpa i
bakgrunden. På kameran fungerar
det på så vis att den ställer in
sig i läget för multiexponering.
Därefter tas en serie om sju exponeringar
på samma filmruta men
med allt mindre bländaröppningar
och med slutartiderna korrigerade
för att den totala ljusmängden
som når filmen inte ska ge en
överexponerad bild.

Så coola grejer finns ju inte ens nu, men borde kunna implementeras .-)
Blir till att läsa manualen
http://www.cleaningdigitalcameras.com/pdf/Maxxum_7D_E_A.pdf

Måste dock skaffa nya batterier. Det sitter två stycken Lithium-batterier som ser ut som avhuggna AA-batterier och är märkta "CR123A 3V".

Ser dyra ut :-(. Var köper man sådana, nån som vet?

Kameran klarar 4 fps med film. Det är väl hyggligt mycket, men attans vad dyrt.
Nån som kan rekommendera nån bra film?

Som sagt, det är lite kul att ha en fin film-SLR också och att det är samma system så att alla objektiv, blixtar osv man samlat på sig funkar rakt av. Blir A580 också såld så står jag utan kamera förutom den här tills jag skaffat en annan, vilken det nu blir, men det lutar åt en A77 och i så fall kommer i alla fall jag att bli lite mer OnTopic i den här tråden.

Som Sten-Åke påpekat så finns det en hel del till att reda ut om funktionerna i den. Hoppas att Lennart är på benen då igen och kan bistå.

/Mats

Det kan du inte. Samtliga 250 (tvåhundrafemtio) som tillverkats är sålda vad jag vet. De kommer troligen inte tilllverka fler. Det är en ren poster-produkt.

Den blev för dyr att tillverka, alltså? Synd, jag trodde att Leica skulle satsa på det systemet. Fick de ut några objektiv med centralslutare?

Den finns i Goeckers webbshop (fast inte i lager av någon outgrundlig anledning) :) Hur som helst synd om den inte går att beställa - jag funderade på att ringa i morgon bitti ;)

Måste dock skaffa nya batterier. Det sitter två stycken Lithium-batterier som ser ut som avhuggna AA-batterier och är märkta "CR123A 3V".

Ser dyra ut :-(. Var köper man sådana, nån som vet?

Kameran klarar 4 fps med film. Det är väl hyggligt mycket, men attans vad dyrt.
Nån som kan rekommendera nån bra film?

CR123A är ganska vanligt i ficklampor och sånt nu för tiden. Finns bland annat på Teknikmagasinet för 50 spänn per styck.

Filmutbudet har av någon anledning minskat på senare åt, men Tri-X och T-Max tillverkas fortfarande (och är bra, men på olika sätt). Färgfilmsutbudet har jag inte följt alls, så där har jag inte en aning om vad som gäller nu för tiden :)

Det trista med att plåta analogt i småbildsformat är att det är dyrt och svårt att få tag på vettiga filmskannrar - lättare att köra hela vägen fram till papperskopia och skanna den, men då krävs förstås mörkrum om man vill få till det snyggt (alltså göra allt själv i stället för att lämna till labb). Jag skulle gärna plåta analog småbild om det inte vore för allt "meck" - trots att det rent tekniskt är sämre än allt digitalt som finns på marknaden nu :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar