Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
.....................Hade ju varit kul om tråden vore så här lång för det enorma intresset för A77, men jag tror dessvärre inte man kan dra den slutsatsen. Däremot är det uppenbart att många som använder Sony är väldigt engegerade i sitt kameramärke.
Du har en poäng i detta men jag håller inte med om att A77 skulle vara helt genomtröskad som Mats ibland skrivit. Har läst Gary Friedmans e-books om tidigare modeller och jag måste säga att det finns otroligt mycket att lära sig om en Sony-kamera och hur man använder just sin A77 exv. på bästa sätt. Just denna kamera är väl det mest avancerade Sony pillat ihop hittills möjligen med undantag för NEX 7 kanske. Diskussionen har väldigt mycket kretsat kring EVF:en.
Vi har inte haft någon vidare funktionsdiskussion kring A77 i någon större utsträckning vid sidan av missnöjet med EVF:ens laggning framförallt. Det har överskuggat det mesta.
I övrigt har det väl mest gällt AF-funktionens förträfflighet eller brist på förträfflighet när det gällt främst följande AF vid hög seriebildtagningsfrekvens också peakingen och focusing aid.
Så vill man finns en rasande massa saker att testa och kolla om man vill. Men det är med avancerade kameror som med avancerade dataprogram. Man använder i värsta fall bara en bråkdel av alla funktioner och fortsätter använda sin nya kamera ungefär som man använde den gamla. Bara för att ta ett exempel så är det en del som helt missat peaking-funktionen eftersom den måste slås på manuellt i menyerna och det går bara om man först ställt kameran i MF-läge. Man kan ju undra varför Sony tar fram dessa fina funktioner och sedan gömmer dem långt nere i menyerna. Det är ju som sagt inte första gången. Man kunde exv. bemöda sig mer i trådar som dessa att hjälpas åt att vaska fram dessa funktioner som en del annars riskerar att gå förbi. Som jag nämnt tidigare har vi sett samma fenomen tidigare med både DMF (Direct Manual Focus) och förstoringsläget i preview i tidigare modeller och det finns säkert mer.
Senast ändrad: