Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sett en test med urusla A77-bilder jämförda med A900 och vise versa. Så vad är sanning?

Vi väntar väl bara på att få en fabrikskamera från Sony med A77-logga så att vi kan få se vad de egentligen knåpat ihop. Som A900-ägare minns du säkert vilken resa den kameran gjort för att dra alltför stora växlar på A77 alt.dissa den alltför orättvist innan vi verklligen fått en "prodversion" även av den kameran.

Håller med dig...jag har precis som dig sett sett urusla A77-bilder jämförda med A900 och vise versa så jag personligen inväntar bättre tester gjorda med produktions-ex och fullt optimerad RAW-konventerare innan jag drar en slutsats om vilken kamera som är bäst när det gäller upplösning av detalje.

Peter:
Jo, 2011 ser förhoppningsvis mycket bättre ut - antagligen kommer NEX-serien ha ökat ännu mer än 2010, och förhoppningsvis slutar DSLR-sidan dala i försäljning.
De 35-40% som spegel-löst har i Japan är det dock ett bra antal år innan vi ens är i närheten av i väst, 2/3 av världsmarknaden. Det är bara Korea, HK, JP och Singapore som visar den typen av siffror.

Kina och Indien är de intressanta marknaderna, så jag skulle ju vilja tro (hoppas) att det är där märkena som är "på gång" har ställt in siktet. Här ligger C/N ganska dåligt till, jämfört med resten av världen - de är "bara" störst, inte "minst dubbelt så stora" som de är överallt annars.
.

Visst är det så Joakim...dock tror inte det dröjer många år innan dom små spegellösa kamerorna vinner stor mark även i övriga världen...man ser redan tydliga tendenser till att många hellre köper/väljer dessa kameror än systemkamerorna i instegsklassen eller att folk byter ut sina tunga system mot lättare alternativ...sen är inte Japan en liten och betydelselös marknad precis...att tappa så mycket som Canon och Nikon har gjort där hittills innebär en klart märkbar förlust.

Indien har jag för mig att Sony är stora i, har för mig att dom är störst med ca 24% av markanden(kompakt+systemkameror) och att dom satsar hårt där....i china har Sony ökat mest och om jag minns rätt så ligger dom nu på ca 16,3% vilket innebär att dom snart är ifatt Canon som ligger på 18,9%.

Jag har sett en test med urusla A77-bilder jämförda med A900 och vise versa. Så vad är sanning?

Vi väntar väl bara på att få en fabrikskamera från Sony med A77-logga så att vi kan få se vad de egentligen knåpat ihop. Som A900-ägare minns du säkert vilken resa den kameran gjort för att dra alltför stora växlar på A77 alt.dissa den alltför orättvist innan vi verklligen fått en "prodversion" även av den kameran.

Viktig distinktion: Jag varken dissar eller höjer A900 eller A-77. Däremot testförfarandet. Och som A900-ägare gillade jag den från första början och struntade blankt i vad andra tyckte och tänkte. Å andra sidan var de tester jag läste ang den korrekt utförda och nyanserade i publikationerna Proffsfoto i synnerhet och även FOTO samt på Dpreview.

Jag kan gå lite mot strömmen här och dömer verkligen inte ut A77. Det har sett rätt bra ut från de beta-ex som bildexempel kommit ifrån. Min enda anmärkning hittills är att NR inte gått att stänga av ens på basiso vilket torde vara lätt åtgärdat via en FW-uppgradering.

Vi kan hålla på att diskutera testförfaranden in absurdum, men när något är så påtagligt fel rent optiskt och okritiskt publicerat anser jag att man måste slå till hårdast möjligt.

Men som jag skrev för 245 inlägg sedan (eller så). Vi får invänta en kompetent test. Det som förvånar mig är att fler inte reagerat på den eftersom den presenterades redan på sidan 2 i denna tråd.

Men jag lägger ner gnället nu. Det står er andra helt fritt att tycka att det inte är så farligt med oseriösa tester bara för att det handlar om beta-ex. Min uppfattning är dock att redan där grundläggs mångas uppfattning om kameran. Och vi har kommit så långt fram tilll releasedatum att det inte är långt kvar innan kameran finns tillgänglig i Sverige.

//Lennart

Håller med dig...jag har precis som dig sett sett urusla A77-bilder jämförda med A900 och vise versa så jag personligen inväntar bättre tester gjorda med produktions-ex och fullt optimerad RAW-konventerare innan jag drar en slutsats om vilken kamera som är bäst när det gäller upplösning av detalje.

Jag håller inte riktigt med (som framgått tidigare). Oavsett fabrikat och modell har många förproduktionsexemplar testats genom åren och vissa har varken varit bättre eller sämre än de "färdiga" kundexemplaren, andra har fått marginella förbättringar.

Min syfte var att få bort klåptestare från nätet.

MVH//Lennart

Tur att man köpte en annan leksak, än A77:n!

Efter flera veckor, ingen har ens ännu hållit i kamerahuset A77:n, ändå finns det oändliga åsikter för och emot.
Testa kamerahuset med normalzoomen 2,8, gör därefter en egen bedömning, måste självklart vara enklast!
Risken med denna låååång tråd, - A77:n blir ersatt av A78:n under tiden, A78:n är mycket bättre, kostar mindre, även mindre kamerahus med 2D radio!

Men Lars och Kristoffer jag tycker inte den kombo Dpreviev testade (14-42mm) ser så där jättesmidig ut. Vad är det som är så mycket bättre med den i jämförelse med en NEX? Visst, EVF men storleken? Det är väl ingen större skillnag och när Kristoffer börjar prata om tele så är vi väl tillbaka på ruta 1 om det nu är NEX vi jämför oss med. Alla lösningar som inte innebär infällda teleskop (a la kompakter) adderar till djupet och gör ekipaget omöjligt att ha i fickor. Jag har svårt att se någon principiell skillnad mellan en G3 och en NEX eller någon annan spegellös systemlösning överhuvudtaget.

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmcg3/page3.asp

Jorrå, Sten-Åke,
det är skillnad på Sony Nex och Panasonic G3, - 4:3 objektiven är mycket mindre än APS-C objektiven, det gör en enhet kamerahus med objektiv kompaktare.
G3:n kamerahus är i precis rätt storlek, påminner om den klassiska A-SLR Olympus OM-1, skulle inte bli förvånad om den storleken blir en "konsumentstandard", lätt och behändig, bra sökare på en systemkamera, en EVF är inte min favorit, men bättre än bara en skärm för att kolla in objektet med.

På en Sony HX9V är frånvaron av sökare helt ok, för att få kameran så liten som det går, utan att man måste ha förstoringsglas, jag ser perfekt, behöver inte använda brillor.

Tur att man köpte en annan leksak, än A77:n!

Efter flera veckor, ingen har ens ännu hållit i kamerahuset A77:n, ändå finns det oändliga åsikter för och emot.
Testa kamerahuset med normalzoomen 2,8, gör därefter en egen bedömning, måste självklart vara enklast!
Risken med denna låååång tråd, - A77:n blir ersatt av A78:n under tiden, A78:n är mycket bättre, kostar mindre, även mindre kamerahus med 2D radio!

Självklart finns det många åsikter även fast ingen här hållit i skrället. Jag tror du innerst inne kan hålla med om att det faktiskt går att bilda sig ganska bra uppfattningar som grundlägger åsikterna ändå. Man kan göra det på exv saker som man enl specarna tycker fattas eller saker man efterlyst som tillkommit.
Det som grumlar åsiktsträsket mest är (här kommer det igen) är oseriösa tester på betaexemplar.

Sedan är inte denna tråd speciellt lååååååååååååååååång. Finns åtskilliga längre trådar när andra märken introducerat en kamera och det dröjt länge tills kameran släppts ut till kunder.

Däremot håller jag med dig till fullo att man själv bör testa kameran. Du får dock bli svaret skyldig om gemene man måste köpa den för att testa och sedan konstatera om kameran är bra eller dålig för ens individuella behov. Eller tror monsieur Borgkvist att Sony delar ut kameror till populasen enl devisen "testa först under fältmässiga förhållanden, pengarna tillbaks om du inte är nöjd"?

Jag åtar mig gärna att testa kameran om du står för riskkapitalet. I övrigt får du gärna för min del fortsätta dina lovsånger över 4/3-systemet i en A77-tråd. Sångerna kan framföras två-eller tredimensionellt i eller utanför radio. Funkar även med kristallmottagare. Även jag tycker 4/3-systemet har stora fördelar.

Men har vi en deal? Vilken leksaksaffär ska vi träffas vid när A77 släpps?

MVH//Lennart

Jag håller inte riktigt med (som framgått tidigare). Oavsett fabrikat och modell har många förproduktionsexemplar testats genom åren och vissa har varken varit bättre eller sämre än de "färdiga" kundexemplaren, andra har fått marginella förbättringar.

Min syfte var att få bort klåptestare från nätet.

MVH//Lennart

Jag har aldrig sett något test som visat att skillnaden inte finns så det hade varit intressant o se ett test(där allt är lika när det gäller motiv,ljus mm) som visar att skillanden inte finns mellan slutbilden från en beta-kamera+beta raw-konveterare(som endast har tillagt stöd för kameran) och ett produktions-ex+fullt optimerad raw-konveterare...skillander kan ju uppenbarligen finnas eftersom du själv säger att "andra har fått marginella förbättringar"

Dom kamerorna som A65/77 ställs emot i tester i detta skede är inga beta-versioner och RAW-konveterarna är fullt optimerade för dessa kameror.

Hur mycket leksak är egentligen A77?

Jag åtar mig gärna att testa kameran om du står för riskkapitalet. I övrigt får du gärna för min del fortsätta dina lovsånger över 4/3-systemet i en A77-tråd. Sångerna kan framföras två-eller tredimensionellt i eller utanför radio. Funkar även med kristallmottagare. Även jag tycker 4/3-systemet har stora fördelar.

MVH//Lennart[/QUOTE]

Läser i beskrivningen:
"Igenkänning av upp till 8 ansikten på en bild
Smile Shutter - Slutaren aktiveras automatiskt när motiven ler, och känslighetsgraden för leendeavkänning kan justeras"

Låter inte detta lite barnsligt?

.........................Det står er andra helt fritt att tycka att det inte är så farligt med oseriösa tester bara för att det handlar om beta-ex. Min uppfattning är dock att redan där grundläggs mångas uppfattning om kameran. Och vi har kommit så långt fram tilll releasedatum att det inte är långt kvar innan kameran finns tillgänglig i Sverige.

//Lennart

Lennart! Det där är så rätt skrivet.

Bengt! Jag har svårtatt se detta som en dissning av Sony. Det är inte det detta handlar om. Jag anser exakt samma sak vare sig bilderna kommer ur en Sony eller något annat. Det problemet är inte märkesbundet.

Jorrå, Sten-Åke,
det är skillnad på Sony Nex och Panasonic G3, - 4:3 objektiven är mycket mindre än APS-C objektiven, det gör en enhet kamerahus med objektiv kompaktare.
G3:n kamerahus är i precis rätt storlek, påminner om den klassiska A-SLR Olympus OM-1, skulle inte bli förvånad om den storleken blir en "konsumentstandard", lätt och behändig, bra sökare på en systemkamera, en EVF är inte min favorit, men bättre än bara en skärm för att kolla in objektet med.

På en Sony HX9V är frånvaron av sökare helt ok, för att få kameran så liten som det går, utan att man måste ha förstoringsglas, jag ser perfekt, behöver inte använda brillor.

Jag får försöka snubbla över en så jag kan kolla.
Men bilderna på Dpreview tyckte jag inte gav mig något köpbehov i alla fall om man nu är ute efter fickstora kameror. Men det finns ju bältesväskor också :).

Jag får försöka snubbla över en så jag kan kolla.
Men bilderna på Dpreview tyckte jag inte gav mig något köpbehov i alla fall om man nu är ute efter fickstora kameror. Men det finns ju bältesväskor också :).

Jag använder inte kitzoomen, kör mest med pannkakan 20 1.7. Testa gärna i butik G3 med det objektivet jämfört med valfri dslr och valfritt objektiv, det är förvånansvärt stor skillnad. Sen möjliggör m43 väldigt smidiga större objektiv med. T ex 14-140 som motsvarar 28-280 och med det omfånget kan jag verkligen säga att man får en högkvalitativ allroundsetup, trots den för m43 höga vikten på objektivet. Men detta är fel tråd för detta :)

Däremot håller jag med dig till fullo att man själv bör testa kameran. Du får dock bli svaret skyldig om gemene man måste köpa den för att testa och sedan konstatera om kameran är bra eller dålig för ens individuella behov. Eller tror monsieur Borgkvist att Sony delar ut kameror till populasen enl devisen "testa först under fältmässiga förhållanden, pengarna tillbaks om du inte är nöjd"?

MVH//Lennart

Min lovsång för 4:3-systemet är enbart för dess perfekta dimensioner, kamerahus och objektiv, ännu mindre bildsensor än APS-C trodde jag när det infördes, för några år sedan, skulle bli en dagslända, - men icke så!
Men jag håller fortfarande FF högst, men kamerahusen är inget man stoppar i rockfickan precis.
Troligen ligger kompaktare FF kamerahus på pipeline nästa år.
Även avancerade kompakter klarar idag, med den senaste tekniken, att ge perfekta bilder, skärpa, färg och dynamik förbluffande bra, som tidigare enbart överförfriskade teknik-freak drömde om.

Testa några minuter kan alla göra, en A77:a med 2,8 kitzoomen, när den väl kommer till försäljning, ta med egna kort (inte franska?) till kameran, kolla hemma sedan hur det blev i pc:n!

Leksaksaffärer för vuxna grabbar finns det gått om, höga priser avskräcker en del, andra köper för att få minsta brus, de flesta nöjer sig med mycket brus på pubben.

MVH//Lennart

Läser i beskrivningen:
Smile Shutter - Slutaren aktiveras automatiskt när motiven ler, och känslighetsgraden för leendeavkänning kan justeras"

Låter inte detta lite barnsligt?[/QUOTE]

Även Canon MK2 har igenkänning av ansikten, dom stoppar in det numera i dom flesta kameror, vad gäller smile shutter, så får nog den vara avstängd.

Dom kamerorna som A65/77 ställs emot i tester i detta skede är inga beta-versioner och RAW-konveterarna är fullt optimerade för dessa kameror.

Enkelt att lösa: Sonys egen rawkonverterare är inte snabbast eller bäst, men kan självklart läsa A77-filer samt tidigare Sonykamerors filer.

Tro inte annat än att den uppdaterade versionen av IDC inte finns. Den finns garanterat liksom alla emballage, kablage, manualer sedan länge. Annars skulle Sony inte hinna distribuera A77.

I övrigt allt lika vad gäller belysning, motiv, tid, bländare, position etc. Då hade vi fått en klarare fingervisning om var A77 står.

Alltså, folk har redan förbeställt A77 och har de gjort p g a fördelar den fått genom ett oseriöst test är det illa. Det är lika illa om den fått folk att avstå genom nackdelar den fått genom oseriöst testförfarande.

De flesta har på tråden vet ju att smärre fel på de första exemplaren som levereras kommer att justeras via FW-uppgradering plus att konverteringsprogrammen optimeras fortlöpande. En seriös test hade m a o visat att saker och ting bara kan bli aningen bättre framöver. En eller flera FW-uppgraderingar samt flera optimeringar av rawprogrammen tar sin rejäla tid efter försäljningsstart. Och jag tror inte dagens presumitiva köpare vill vänta ett år innan allt är helt optimerat.

Därför FÅR INTE det slarvas ens med s k betatester.

Mvh//Lennart

Läser i beskrivningen:

Låter inte detta lite barnsligt?

Även Canon MK2 har igenkänning av ansikten, dom stoppar in det numera i dom flesta kameror, vad gäller smile shutter, så får nog den vara avstängd.[/QUOTE]

Nu har det klippts så mycket i mitt inlägg att folk kan få för sig att jag kallat A77 för leksak. Det du saxat ur ett annat inlägg är ett lite ironiskt svar på ett inlägg där A77 benämndes leksak. Vill bara ha det noterat för ordningens skull. Stycket som börjar med ...."även 5D MK2 ..." har du skrivit Bengt. Du har glömt avdelningstecken, men det gör inget.

Det är så fruktansvärt enkelt att stoppa in en massa funktioner p g a att kameran är till stora delar en dator. Sedan är det ju upp till användaren att använda funktionenerna eller inte. Personligen tycker jag att det är blahafinesser, men andra kanske finner dem nyttiga. Och funktionerna kostar inte många korvören eftersom hårdvaran inte behöver ändras. De tar ju inte plats heller (annat än i vissa undermenyer).

Allvarligare blir det om man börjar ta bort basala funktioner till förmån för vad vissa benämner "plojgrejor" eller "leksaker".

Personligen vill jag inte ha face detection eller liknande funktioner, men så länge jag kan bestämma om de ska vara aktiva eller inte så är det mig ganska likgiltigt. Dock kan jag förstå dem som tycker det drar ett löjets skimmer över en s k semipronodell.

//Lennart

Det finns en väldigt bra ansikts och ögonigenkänning i D700. Jag skulle gärna ha det i min A900. Det är knappast onödig finess, men självklart ska man kunna välja bort den.

MVH//Lennart

Läser i beskrivningen:

Låter inte detta lite barnsligt?[/QUOTE]

Ja det kan man tycka men den välkände Gary Friedman som skrivit alla E-books till alla Sonykameror var lyrisk när funktionen kom i A550. Den gav honom betydligt ökade chanser att få bra mycket bättre barnbilder än tidigare. Jag förstår det för barn i det fria gör 5 meter på 1/100 sekund typ och då går det inte alltid att stdär och mickla med en kamera när momentet sedan länge är över när man äntligen riggat sin kamera för skott. Man kan skratta åt det fjolliga i detta men den som har funktionen kanske är den som skrattar både sist och bäst sett till resultatet.

Läser i beskrivningen:

Ja det kan man tycka men den välkände Gary Friedman som skrivit alla E-books till alla Sonykameror var lyrisk när funktionen kom i A550. Den gav honom betydligt ökade chanser att få bra mycket bättre barnbilder än tidigare. Jag förstår det för barn i det fria gör 5 meter på 1/100 sekund typ och då går det inte alltid att stdär och mickla med en kamera när momentet sedan länge är över när man äntligen riggat sin kamera för skott. Man kan skratta åt det fjolliga i detta men den som har funktionen kanske är den som skrattar både sist och bäst sett till resultatet.

Ja, och som alla sedelärande berättelser har den givetvis en sens moral. Kort sagt vad som är onödigt skit för den ena kan vara guld för den andre. Jag fotograferar aldrig leende personer (detta är inget skämt utan helt allvarligt och sanningsenligt) om de inte råkar le i exponeringsögonblicket samt råkar figurerar någonstans i något av motiven jag mest ägnar mig åt.

Vidare så har ju historien lärt oss att "onödiga finesser" blivit oumbärliga med tiden. Tänk bara på hur framförallt vi som har/hade foto som yrke fnös åt bjäfs som inbyggd exponeringsmätare, mattskiva med snittbild, exponeringsautomatik, AF, PASM-ratt, ja t o m motordriven filmframmatning samt nu senast LV på prokameror.

Jag var i och för sig ingen motståndare till dessa finesser, men det hörde till att man skulle tala tyst om att AF var bra i vissa sammanhang o s v samt att alla kollegor alltid framhöll att de plåtade action med MF. Likväl förbaskat kunde de stå och säga det med kameran om halsen samtidigt som man såg att reglaget för AF var aktivt på deras kameror. Under 80-talet var det den stora kollektiva lögnen trots att alla inom kåren visste att man ljög för varandra bara för upprätthålla skenet av en löjlig yrkesstolthet.

Samma människor ylar som om någon trampat dem på snoppen med en spiksko om AF inte fungerar bra på någon av deras kameror idag.

Så, med all respekt för face detection vill jag tillfoga att jag inte saknar denna finess, men jag ser absolut inte heller ned på någon som verkligen behöver den och får bra resultat med den. Så jag ber om ursäkt om någon känner sig föfördelad och verkligen vill ha finessen ifråga.

//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar