Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Bara på ren nyfikenhet, gick jag in på en fotosajt, med jämförande bilder, drog till med det "värsta" jag kunde tänka mig, en liten bildsensor mot en FF bildsensor, - Sony HX9V mot Sony A900.
Visst, jag har båda kamerorna, men denna test var otrolig, - kompakten håller jämna steg/upplösning i små utsnitt, men ändå, större förstoringar måste väl för fasen ändå FF vinna!
Även ISO 3200 klarar kompakten, utan att skämmas, relativt lika bra som FF, - måste vara en måndags-ihoppsatt A900 eller hur?
Där ser man, mätvärden är en sak, vad man upptäcker med blotta ögat är faktiskt viktigare, - ja jag ser perfekt, är helt nykter också vid utläsandet!
Men efter denna test, måste jag ändå ta ett glas, - vad har hänt, en kamera för några tusenlappar hänger på en elit-kamera?
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
Jag tror A900 bilderna inte är optimala här.
Jag tog upp min A580 bredvid och den jämförelsen på ISO 100 är klart bättre med A580 än A900. Stor skillnad i skärpa.
Om inte bilderna från A900:an gör kameran rättvisa så är jämförelserna inte så mycket värda tycker jag. Däremot är det lätt att bli imponerad hur pass bra HX9V är trots det. Kolla gäran detta Lennart. Det bekräftar ju att objektivet bara måste trivas ihop med kamerahuset och att det ska vara jämförbara brännvidder exponering kamerainställningar e.t.c. Det bevisar bara att det är svårt detta med bildjämförelser för det är så otroligt många parametara att spela med och det gäller att vara medveten om detta. Helst bör vi dessutom veta hur man tänkt när man gjort sin jämförelse så man har en chans att förhålla sig till den bias testaren valt. Den kanske faktiskt är irrelevant för dig som den fotograf just du är - d.v.s. testar man på ett relevant sätt.
På låga ISO ser HX9V riktigt bra ut men det är ju inget svårt att se att den tappat en hel del i jämförelse med A900 på ISO 3200 t.ex.
Men däremot är som sagt jämförelsen med A580 än mer intressant och som jag sagt, A900-bilden på ISO 100 är inte helt optimal. Inget vidare vasst objektiv eller så felfokuserar det. Kolla halslinje, skjortan och halsbandet så ser ni tydligt. ISO 100-bilden med A580 är i detta fall betydligt vassare.
Intrycket är detsamma på både ISO 1600 och 3200. A580 bilden ser mer brusreducerad ut men trots detta så tycker jag att den ger mer detalj än A900:an i båda dessa ISO-lägen. A900-bilderna har en betydligt grövre och mer oskarp textur. Jag tror de flesta skulle tycka A580-bilderna är bättre om än lite mättade i hudtonerna kanske
Som sagt, här har man inte presenterat A900 från sin bästa sida.. Har man inte satt skärpan så accentueras det problemet på de högre ISO-talen obönhörligt. Av skäl som dessa blir nästan alltid bildjämförelser som dessa helt värdelösa. De säger ofta mycket lite om hur det skulle kunna vara, utan bara hur det blev med just detta objektiv av en viss typ och med just denna kombo av objektiv och kamerahus och med de inställningar man gjort (som just i detta fall kanske inte är optimalt för just detta objektiv). Det kan tyvärr eller lyckligtvis (välj själv) vara en helt annan sak med en annan typ av objektiv eller annan individ av samma objektiv eller med ett bättre justerat kombo om det nu är det som är felet eller rent av en annan vald bländare.
Senast ändrad: