Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
//Lennart[/QUOTE]

Det är väl därför som dom vanliga dslr-modellerna också blir allt mindre, 1100D- D3100, är ganska så lätta och små modeller.

Trivselfaktorn som du nämner är också viktig, Nex 7:an ser trevlig ut med sina två hjul för justeringar, men jag blir ändå kluven, A77 är ingen jättstor kamera precis. men det är en modelltyp som jag har saknat hos Sony, hade jag köpt A700 för några år sedan, skulle jag inte ha köpt någon A77 som jag är sugen på nu. A77 med en 50/1,7 är inte så stor, Nex 7 stoppar man inte i fickan eller så att säga.
/Bengt.

Bengf;1720802 sa:
Det är väl därför som dom vanliga dslr-modellerna också blir allt mindre, 1100D- D3100, är ganska så lätta och små modeller.

Trivselfaktorn som du nämner är också viktig, Nex 7:an ser trevlig ut med sina två hjul för justeringar, men jag blir ändå kluven, A77 är ingen jättstor kamera precis. men det är en modelltyp som jag har saknat hos Sony, hade jag köpt A700 för några år sedan, skulle jag inte ha köpt någon A77 som jag är sugen på nu. A77 med en 50/1,7 är inte så stor, Nex 7 stoppar man inte i fickan eller så att säga.
/Bengt.

Det finns nog ingen dslr med glugg man gärna stoppar i fickan. Miniatyriseringen har gått lite för långt vad gäller många av dagens dslr anser jag.
Tycker nog A77 är lagom stor, men skulle det tillverkas en dslr utformad exakt som en Olympus OM-1 eller Nikon FM2 med FF-sensor vore det idealet för min del.
För övrigt är det obekvämt med prylar man stoppar i fickan. Mycket trevligare att stoppa något i flickan:)
Dock inte någon kamera utan något mer organiskt:)

det finns nog ingen dslr med glugg man gärna stoppar i fickan. Miniatyriseringen har gått lite för långt vad gäller många av dagens dslr anser jag.
Tycker nog a77 är lagom stor, men skulle det tillverkas en dslr utformad exakt som en olympus om-1 eller nikon fm2 med ff-sensor vore det idealet för min del.
För övrigt är det obekvämt med prylar man stoppar i fickan. Mycket trevligare att stoppa något i flickan:)
dock inte någon kamera utan något mer organiskt:)

hahahahahahaha!!!!

Njae...

Det de möjligtvis kan ha menat är att de sedan de sålde sin första kamera hade de sålt 130M kompakter 2007.
Annars stämmer det kanske ganska bra med att den totala kameraförsäljningen av DSLR+kompakter var 130M för SAMTLIGA märken 2007 ihoparäknat.

Så här såg det ut 2010 jämfört med 2009
Vendor 2010 2009
----------------------------------------------------
Canon 19 19
Sony 17.9 16.9
Nikon 12.6 11.1
Samsung 11.1 10.9
Kodak 7.4 8.8
Panasonic 7.6 7.6
Olympus 6.1 6.2
Fuji 4.9 5.4
Casio 4 4.7
PENTAX 1.5 1.7
Vivitar 1.2 0.7
Other 6.7 7
-----------------------------------------------------

Detta är antalet kameror av valfri typ, Det huvudsakliga är att den primära användningen är att vara en "kamera". Mobiltelefoner, webkameror osv inte medräknade.

Av de ca 14M som är DSLR/Spegellöst med utbytbara objektiv delar C/N på ca 75%, Sony ligger stabilt på ca 12%. Eftersom NEX är det enda som hindrar Sony's marknadsandel från att dala ligger Sony DSLR på ca 7-8% nu, vilket är en tillbakagång.

Det säljs alltså ca 9-10x så många kompakter som kameror med utbytbart objektiv.

Vilsen så det förslår, ovanför en tabell som visar att Sony har sålt 18miljoner kameror under 2010, och även många under 2009. Endast en miljon mindre än världsledande Canon, Giganten Nikon och nu ledande märke, har sålt 5 miljoner mindre än Sony. det är väl rätt tabell eller är siffrorna fel. svaret skall då vara att det är Sonys-kompaktavdelning som går bra. sedan är väl faktiskt Nexarna en Sony-modell.

Det finns nog ingen dslr med glugg man gärna stoppar i fickan. Miniatyriseringen har gått lite för långt vad gäller många av dagens dslr anser jag.
Tycker nog A77 är lagom stor, men skulle det tillverkas en dslr utformad exakt som en Olympus OM-1 eller Nikon FM2 med FF-sensor vore det idealet för min del.
Dock inte någon kamera utan något mer organiskt:)

Vi vet inte nu vad Sony har på gång till nästa år vad gäller FF, pratas om att hela 3 varianter av FF skall släppas. ( jag är inte riktigt säker hur det blir med det ).

Det är också allmänt känt att dom olika modellerna inte får äta av varandra vilket man skriver om alla märken. Som exempel ligger Canons nya 600D väldigt nära deras 60D.

Släpper Sony 3 St varianter av FF vilket verkar en aning vågat, så talas det om en mindre något enklare typ av FF. Men personligen så tror jag inte att FF blir en allemanskamera. dom allra bäst säljande modellerna ser jag dom i instegklassen ( dessa tar ju kanonbilder ) och mellanskiktet, vilket då för konsumenterna säljs med ganska så billiga ljussvagare objektiv.

Trevligt för kamera-svensson och plånboken. och sedan det starkaste kortet av alla, cropen på 1,5-1,6 som förvandlar det billiga 100-300 mm optiken till fina 450mm, superbra anser jag.

Retromodeller kan mycket väl bli nästa starka kort, Nex 7 fjäskar väl annars nu för alla med sina fina rattar, Sony har lyssnat där på ramaskriken att tidiga Nexar var för kompaktkameralik, nu har dessa grupper fått det dom så gärna vill ha, kameran väger bara 350 gram med batteri och kort. och sticker ut med den stora ögonmusslan.

Och sedan det sista som du inte gillar Lennat, och som jag knagglat om en hel del. Marknaden alltså. Nu säger Sony med bestämdhet att dom måste lägga mycket mera krut på försäljningsbiten och ta för sig mera bestämt, vässa dom så viktiga armbågarna och visa vad vi vill med våra modeller. För övrigt så har du en bit kvar till Lotta Engbergs fräckhet i Bingolotto under bästa familjetid.
/Bengt.

/Bengt.

Roligt inlägg på dpreview med tanke på hur negativt särbehandlade Sonygänget har känt sig under en längre tid jämfört med Canon/Nikon, här är ett kort utdrag, går läsa hela via länken.

"The only reason NEX sells at all is because it says, "SONY" on it. If it said, "Pentacon", "Miranda", or even "Pentax" no one would buy it."

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1041&message=39310818

Den lite äldre generationen av Fotografer har slitit sitt år under många år efter en kompaktkamera med APS-C, sensor, så Sony-Nexarna köps nu även av Canon/Nikonanvändare.

Sen tror fa...en det att varenda Elektroniklada vill sälja så mycket som möjligt av dom starkaste korten, så C/N dominerar på hyllorna, inte plockar dom fram några Avant-kompakter inte som kan ligga på Lidl-hyllorna för 595 Kr, i hela Örebro Län har jag forfarande inte hittat en A580 som exempel. Sony säger nu mera bestämt att dom tidigare varit dåliga på marknadsföring och att nu kommer krafttag att göras vad gäller den biten.
/Bengt.

Läser igen dpreview från den 24-8 där han testar A77- med nya 16-50/2,8. han jämför med A900 för att det enda som han har med 24Mp. han visar bilder där A77 lyckas visa mer detaljer av ett skogsparti. men A900 något renare vid Iso 800 men sedan går A77 förbi, han påtalar även att 16-50 är en tidig lins som kan bli bättre vid leverans, även A77 är inte riktigt färdig vilket han påtalar.

AF-modulen är intressant som har två olika tracking-system, som jag inte upptäckt tidigare. Ansiktsföljande är det ena, men även ett trackingmode där kameran gör allt för följa motivet, man kan välja in 3 st olika zoner av AF-punkter. inställningsmöjligheterna verkar mycket omfattande med ett otal customlägen, blir inte lätt att lära sig den kameran.

Tycker det skulle passa mig bra med 3 olika zoner att välja in, vet inte riktigt nyttan av att kunna välja en punkt som det skrivs om ibland. man måste ju bli duktig med att kunna följa genom sökaren hur bra nu än AF-systemen är. och som sagt man kan välja 8b/s som räcker och blir över, och bufferten töms snabbare också.

Men kan inte låta bli att notera hur reaktionerna är beroende på kameramodell, ingen ifrågasatte när Canon 7D kom med sina 8b/s, enbart toppen och duktigt gjort, men nu när Sony klipper till med 12b/s så frågar dom sig om det är nödvändigt.

//Bengt.

Vilsen så det förslår, ovanför en tabell som visar att Sony har sålt 18miljoner kameror under 2010, och även många under 2009. Endast en miljon mindre än världsledande Canon, Giganten Nikon och nu ledande märke, har sålt 5 miljoner mindre än Sony. det är väl rätt tabell eller är siffrorna fel. svaret skall då vara att det är Sonys-kompaktavdelning som går bra. sedan är väl faktiskt Nexarna en Sony-modell.

Tabellen är i procent (ursäkta att jag inte förtydligade) av antalet sålda kameror. Så, ta siffran ggr ca 1.4 för att få "miljoner kameror".

Och ja, Sony säljer ganska många kompakter... ca 15 st för varje NEX/DSLR.

De sålde ca 1 miljon DSLR-kameror (och lika många NEX). Nikon och Canon ligger på ca 5 miljoner var, och har dessutom en nästan tjugo ggr större omsåttning (i pengar) på objektiv och tillbehör.

Tabellen är i procent (ursäkta att jag inte förtydligade) av antalet sålda kameror. Så, ta siffran ggr ca 1.4 för att få "miljoner kameror".

De sålde ca 1 miljon DSLR-kameror (och lika många NEX). Nikon och Canon ligger på ca 5 miljoner var, och har dessutom en nästan tjugo ggr större omsåttning (i pengar) på objektiv och tillbehör.

Utan tvekan är det så att varumärkena C/N är otäckt starka, man undrar då Vad Canon gjorde med sina släpp av 30D-40D och 50D inga banbrytande sensationer precis om man tänker på dina redovisade vinster som företagit gör.

Läser igen dpreview från den 24-8 där han testar A77- med nya 16-50/2,8. han jämför med A900 för att det enda som han har med 24Mp. han visar bilder där A77 lyckas visa mer detaljer av ett skogsparti. men A900 något renare vid Iso 800 men sedan går A77 förbi, han påtalar även att 16-50 är en tidig lins som kan bli bättre vid leverans, även A77 är inte riktigt färdig vilket han påtalar.

//Bengt.

Har kollat dpreview från 24/8. Hittar ingen jämförelse med någon FF. Däremot en mängd samples tagna med A-77 och 16-35/2.8SSM.
Lägg upp den riktiga länken som du hänvisar för den vill jag gärna läsa.

Mvhh//Lennart

Har kollat dpreview från 24/8. Hittar ingen jämförelse med någon FF. Däremot en mängd samples tagna med A-77 och 16-35/2.8SSM.
Lägg upp den riktiga länken som du hänvisar för den vill jag gärna läsa.

Mvhh//Lennart

Vet ej hur man får in dessa länkar, men jag hittade den inlagd av Niclas Karnell i denna tråd. sid 2 Nr 29 där finns länken, verkar vara en användar-review, men han har gått igenom kameran ganska så mycket och så äger han tydlingen en A900 vilket var intressant, bla hade han hittat ett andra trackingmode som tydlingen finns för att hjälpa till vid sport och fågelfotografering + då facetracking som är en utveckling av en nu äldre finess som dök upp i kompaktkameror för några år sedan, ( som du självklart känner till )
//Bengt.

Hur viktig är nu denna info?
Ger det bättre bilder?
Knappast!

Nu till den absolut viktigaste biten inom fotografering, - få superbra bilder, alltså med skärpa och fin färgåtergivning och knappt märkbart brus.
Min senaste leksak, en avancerad kompakt Sony HX9V, ger mig förbluffande skarpa bilder, fin färgåtergivning, samt upp till ISO 800, knappt märkbart brus, utan att jag som fotograf har en aning om, hur många streck/mm upplösning den ger.
Många testare, på Internet och i facktidningar, anger upplösning på utbytbar optik, till systemkameror, - men vem mäter upp dagens avancerade kompakter från Sony, Canon, Nikon, Panasonic, Casio, Ricoh och Samsung?
Upplösningen från en avancerad kompakt är säkert mycket bättre än vad många tror, inte alltid att en APS-C, 4:3 eller FF bildsensor är det enda valet för kräsna fotografer.

För övrigt:
Det lilla Sony Nex kamerahuset med sina relativt stora objektiv blir för mig, en tändsticksask med ett kanonrör, totalt ointressanta, inte alls kompakta, inte ens med en ”pancake”!
Däremot Panasonic G3 en riktig fullträff, med fin sökare, visserligen med EVF, man får ha fickorna fulla med reservbatterier, - kamerahuset med objektiv har precis rätt storlek, påminner om klassikern Olympus OM-1, vill ha!

Däremot Panasonic G3 en riktig fullträff, med fin sökare, visserligen med EVF, man får ha fickorna fulla med reservbatterier, - kamerahuset med objektiv har precis rätt storlek, påminner om klassikern Olympus OM-1, vill ha!

Är riktigt nöjd med min G3! Kör med 20 f1.7 pannkakan (otrolig smidig kombo) inomhus och ska skaffa en 14-140 som allround utomhus. Kompletterar ev. med vidvinkel senare. Den får följa med överallt, det fick inte 7D pga vikt..

Vet ej hur man får in dessa länkar, men jag hittade den inlagd av Niclas Karnell i denna tråd. sid 2 Nr 29 där finns länken, verkar vara en användar-review, men han har gått igenom kameran ganska så mycket och så äger han tydlingen en A900 vilket var intressant, bla hade han hittat ett andra trackingmode som tydlingen finns för att hjälpa till vid sport och fågelfotografering + då facetracking som är en utveckling av en nu äldre finess som dök upp i kompaktkameror för några år sedan, ( som du självklart känner till )
//Bengt.

Tack, hittade länken. Jag vete katten hur denna testare burit sig åt. Han måste haft antingen en dåligt kalibrerad A900 eller ett dåligt ex av 24-70 alternativt lagt fokuspunkten fel. Så dålig detaljskärpa får jag inte ens på f/2.8 med en 24-70 i bildcentrum. Och han hade använt f/11.
Vi får nog vänta och se tills det kommer en riktigt seriös test baserad på rawfiler och med färdigt produktionsexemplar av A77.

Är riktigt nöjd med min G3! Kör med 20 f1.7 pannkakan (otrolig smidig kombo) inomhus och ska skaffa en 14-140 som allround utomhus. Kompletterar ev. med vidvinkel senare. Den får följa med överallt, det fick inte 7D pga vikt..

Jag har fingrat lite på den kameran och de objektiv du nämner. En generös lät mig låna den över en dag.
Jo, det finns mycket fotoglädje med "på köpet" i den kameran och de gluggarna. 20/1.7 är mycket bra, men jag blev riktigt positivt överraskad av 14-140. En 10x zoom "ska ju inte vara bra", men den här var förvånansvärt bra. Lite distorsion på sina ställen, men skärpa och färg överraskande bra.

//Lennart

Jag har fingrat lite på den kameran och de objektiv du nämner. En generös lät mig låna den över en dag.
Jo, det finns mycket fotoglädje med "på köpet" i den kameran och de gluggarna. 20/1.7 är mycket bra, men jag blev riktigt positivt överraskad av 14-140. En 10x zoom "ska ju inte vara bra", men den här var förvånansvärt bra. Lite distorsion på sina ställen, men skärpa och färg överraskande bra.

//Lennart

Ja visst är den en liten juvel. M43 har ett par riktigt trevliga objektiv i sitt stall. 20/1.7 är ju en klassiker och 14-140 känns ju som en av de bättre zoomarna på marknaden oavsett system när man ser till skärpa och färg. Sen finns ju ett rejält antal till fina objektiv men dessa två ger ett ganska komplett portabelt system.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar