Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack, hittade länken. Jag vete katten hur denna testare burit sig åt. Han måste haft antingen en dåligt kalibrerad A900 eller ett dåligt ex av 24-70 alternativt lagt fokuspunkten fel. Så dålig detaljskärpa får jag inte ens på f/2.8 med en 24-70 i bildcentrum. Och han hade använt f/11.
Vi får nog vänta och se tills det kommer en riktigt seriös test baserad på rawfiler och med färdigt produktionsexemplar av A77.

Reagerade också på att han använt f/11 annars tänkte jag ett tag på att han hade kunnat varit en Typ-Risedal, eller Aspman som verkligen är intresserad av orsak och verkan.

Hur det nu än är med A77:s nya pixeltäta sensor så borde den rimligtvis åtminstonde i mitten av objektivet ( Fotos upplösnings tester använder ju mitten av ALLA objektiv för att dom är skarpats där ) vara duktigt skarp och kunna visa på hög upplösning.

7D är den som får dom högts uppmätta linjerna av alla kameror hitils med sin 18Mp- 2850-linjer det är mätbara fakta, att sedan skillnader i print är svårare att upptäcka i jämförelser med dom som har 200 linjer mindre vet vi ju alla vid det är laget, men värdet finns där som ren teknisk fakta.

Sedan är jag fullt medveten om alla Ambassadörer som finns till respektive märken, och hur dom då ofta spännande redovisar hur dom liksom låtit den nya kameran följa med till Bornio eller liknande, och vad fantastisk den nya kameran är. Canon/Nikon har flest ambassadörer av alla, ofta mycket välmeriterade Fotografer, Brutus/Canon M.Klum/Nikon + C:A 20 St till. Dessa har mig alldrig vetligt rapportterat om några dåliga DR-värden.

Hur viktig är nu denna info?
Ger det bättre bilder?
Knappast!

Nu till den absolut viktigaste biten inom fotografering, - få superbra bilder, alltså med skärpa och fin färgåtergivning och knappt märkbart brus.
Min senaste leksak, en avancerad kompakt Sony HX9V, ger mig förbluffande skarpa bilder, fin färgåtergivning, samt upp till ISO 800, knappt märkbart brus, utan att jag som fotograf har en aning om, hur många streck/mm upplösning den ger.
Många testare, på Internet och i facktidningar, anger upplösning på utbytbar optik, till systemkameror, - men vem mäter upp dagens avancerade kompakter från Sony, Canon, Nikon, Panasonic, Casio, Ricoh och Samsung?
Upplösningen från en avancerad kompakt är säkert mycket bättre än vad många tror, inte alltid att en APS-C, 4:3 eller FF bildsensor är det enda valet för kräsna fotografer.

För övrigt:
Det lilla Sony Nex kamerahuset med sina relativt stora objektiv blir för mig, en tändsticksask med ett kanonrör, totalt ointressanta, inte alls kompakta, inte ens med en ”pancake”!
Däremot Panasonic G3 en riktig fullträff, med fin sökare, visserligen med EVF, man får ha fickorna fulla med reservbatterier, - kamerahuset med objektiv har precis rätt storlek, påminner om klassikern Olympus OM-1, vill ha!

Ja tycker den är viktigt Lars, det signalerar välmånendet av förtagen, säljer man mycket kan man hoppas på att inkomsterna läggs på utvecklingen. Sedan så kanske jag inte köper rakt av dessa siffror för dom redovisar inte alls hur bra en kamera igentligen är.

Är man trogen C/N-ägare så är det väl väldigt skojigt för dom att få dessa siffror redovisade, JAG ÄGER EN populär kamera jag, jag har minnsan valt rätt modell och Mattias Klum använder en Nikon han också. Hur bra än en Minolta-kamera var så var vi inte så jättemånga som hade en, jämfört med antalet C/N-ägare. Miljoner människor har sett dessa Pro-modeller användas med sina stora maffiga vita objektiv på världens alla sportarenor. Vilken fantastisk reklam dessa kameror har fått, från den storögda 10-åringen till Pappan som hade en Canon A1 hemma i skåpet.

Tänk om det skulle dyka upp ett antal A99:eek:r på Stockholms nya Fotbollsarena i framtiden. Fantisera får man göra eller hur.

Canon G10 har väl en 14.2 Mp-sensor har jag för mig, Foto nämde att den hade en mycket hög upplösning, dom flesta kompakter som fick mycke pixlar ett tag, visade också på hög detaljförmåga vid basiso men det var mest bara i mitten av optiken som det vart bra, kanterna var ofta klart sämre. Men nya G12 med sin 28-140 lär vara otäckt bra på alla hörn och kanter, vidvinkel som fullt telezoom lär vara hur bra som helst, samtidigt som G12 kan köra både Raw-jpeg samtidigt tills minneskortet är fullt. Fotos Testare var alldeles häpna över den kapaciteten, då konkurenterna bara klarar en 3-4 Raw-bilder så slår det stopp. //Bengt.

Är riktigt nöjd med min G3! Kör med 20 f1.7 pannkakan (otrolig smidig kombo) inomhus och ska skaffa en 14-140 som allround utomhus. Kompletterar ev. med vidvinkel senare. Den får följa med överallt, det fick inte 7D pga vikt..

Foto nämner att dom plockat bort orienteringssensoren, fins alltså inte inbyggd längre, pancaken 20/1,7 som saknar bildstab ( bildstaben har tydlingen som uppgift att rotera bilderna rätt beroende på om man tar liggande eller höjdformat ) då får man själv rotera varje bild, stående bilder visas liggande bla, man får vrida rätt dom i datorn då. G3 vet inte då vilket läge bilden tas i.

Hur upplever du det när du tar många bilder med Pancake 20 f/1,7 blir bilderna stående när du tar liggande också.

//Bengt.

Foto nämner att dom plockat bort orienteringssensoren, fins alltså inte inbyggd längre, pancaken 20/1,7 som saknar bildstab ( bildstaben har tydlingen som uppgift att rotera bilderna rätt beroende på om man tar liggande eller höjdformat ) då får man själv rotera varje bild, stående bilder visas liggande bla, man får vrida rätt dom i datorn då. G3 vet inte då vilket läge bilden tas i.

Hur upplever du det när du tar många bilder med Pancake 20 f/1,7 blir bilderna stående när du tar liggande också.

//Bengt.

Faktiskt knappt tänkt på det, det är en knapptryckning i LR för att få den rätt. Men låter lite småsnålt att ta bort den funktionen!

Tabellen är i procent (ursäkta att jag inte förtydligade) av antalet sålda kameror. Så, ta siffran ggr ca 1.4 för att få "miljoner kameror".

Och ja, Sony säljer ganska många kompakter... ca 15 st för varje NEX/DSLR.

De sålde ca 1 miljon DSLR-kameror (och lika många NEX). Nikon och Canon ligger på ca 5 miljoner var, och har dessutom en nästan tjugo ggr större omsåttning (i pengar) på objektiv och tillbehör.

Jag tror personligen det kommer se betydligt bättre ut 2011 för Sony....se bara vilket tapp Canon och Nikon har gjort i Japan...dom spegellösa kamerorna har där tagit 35% från dom två stora drakarna samtidigt som Sonys marknadsandel har har fördubblats där...med Nex inräknat så har Sony fram till idag ca15% av världsmarkanden när det gäller systemkameror.
Bortser man från Nex så har faktiskt Sony sålt rätt bra av tex A55...betydligt mer än vad dom sålt av tidigare DSLR-modeller så med dom nya och heta modellerna A65,A77,Nex-5N och Nex-7 så tror jag personligen Sony kommer stärka sin position på världsmarknaden 2012.

Ja tycker den är viktigt Lars, det signalerar välmånendet av förtagen, säljer man mycket kan man hoppas på att inkomsterna läggs på utvecklingen. Sedan så kanske jag inte köper rakt av dessa siffror för dom redovisar inte alls hur bra en kamera igentligen är.

//Bengt.

Ja visst, Bengt, hur företagen går ekonomiskt betyder inte alltid direkt hur deras produkter fungerar.
Pentax (Asahi) var mycket stora på 60-talet, minst då lika stora som Nikon och Canon.

Min A-SLR Pentax S3 med Takumar optik inköpt ny anno 1962, är fullt i klass med Leica både i funktion och skärpa/upplösning, avståndssnäckan för MF på optiken går så mjukt, som om den vore handgjord.
Tyvärr, idag har Pentax tappat marknadsandelar, inte så lite heller!
Minolta kamera div. är död, sedan många år, men mina tre A-SLR Minolta SRT101/303 är helt suveräna, även optiken, fullt i klass med dagens D-SLR FF, men dessa A-SLR är mycket mindre till storlek.

Tillverkarna av D-SLR FF måste tänka om, vilket de säkert gör nu, när 4:3 systemhet anger den rätta behändiga storleken både på kamerahus och optik!

Stora företag, likt Panasonic, Samsung och Sony klarar av att utveckla nytt, moderbolagen har penningmusklerna, som behövs, - samt den nödvändiga erfarenheten inom elektronik, inte att glömma bort.

Ja visst, Bengt, hur företagen går ekonomiskt betyder inte alltid direkt hur deras produkter fungerar.
Pentax (Asahi) var mycket stora på 60-talet, minst då lika stora som Nikon och Canon.

Min A-SLR Pentax S3 med Takumar optik inköpt ny anno 1962, är fullt i klass med Leica både i funktion och skärpa/upplösning, avståndssnäckan för MF på optiken går så mjukt, som om den vore handgjord.
Tyvärr, idag har Pentax tappat marknadsandelar, inte så lite heller!
Minolta kamera div. är död, sedan många år, men mina tre A-SLR Minolta SRT101/303 är helt suveräna, även optiken, fullt i klass med dagens D-SLR FF, men dessa A-SLR är mycket mindre till storlek.

Tillverkarna av D-SLR FF måste tänka om, vilket de säkert gör nu, när 4:3 systemhet anger den rätta behändiga storleken både på kamerahus och optik!

Stora företag, likt Panasonic, Samsung och Sony klarar av att utveckla nytt, moderbolagen har penningmusklerna, som behövs, - samt den nödvändiga erfarenheten inom elektronik, inte att glömma bort.

Det fans en tid när olika produkter togs fram där tillverkaren var väldigt mån om att produkten skulle hålla och signalera kvalitet, mopeder, cyklar hade ordentliga skärmar som hindrade smutsen att nå motor och drev, våra kylskåp höll i evigheter kunde man tycka, tvättmaskiner som gick varje dag kunde hålla i 20 år.

jag har gamla Gunda osthyvlar som man köpte på konsum dom har passerat mer än 40-års användning, ingenting som viker sig och som fortfarnde skär osten med utmärkt skärpa. exemplen är många där tillverkarna satte heder i att bygga slitstarka grejor, ( okej en och annan fadäs slank väl igenom då också ) husmanskost som gubbarna på verket kunde få på ölschappet, var hemlagat på traktens bästa råvaror, handrullade köttbullar av fin köttfärs inköpt på ortens köttaffär, jag minns att morsan köpte smör på torget där handlarn packade in det i papper, vilket gott smör att breda på hembakad brödkaka. jag känner än i dag lukten av det nybakade brödet smöret som smälte på det varma brödet, ljuvligt. ( Ps vi var smala som getingar i midjan trots att vi käka smör, rödmjölk och fet herrgårdsost så det stog härliga till. ) //Bengt.

Reagerade också på att han använt f/11 annars tänkte jag ett tag på att han hade kunnat varit en Typ-Risedal, eller Aspman som verkligen är intresserad av orsak och verkan.

Hur det nu än är med A77:s nya pixeltäta sensor så borde den rimligtvis åtminstonde i mitten av objektivet ( Fotos upplösnings tester använder ju mitten av ALLA objektiv för att dom är skarpats där ) vara duktigt skarp och kunna visa på hög upplösning.

7D är den som får dom högts uppmätta linjerna av alla kameror hitils med sin 18Mp- 2850-linjer det är mätbara fakta, att sedan skillnader i print är svårare att upptäcka i jämförelser med dom som har 200 linjer mindre vet vi ju alla vid det är laget, men värdet finns där som ren teknisk fakta.

Sedan är jag fullt medveten om alla Ambassadörer som finns till respektive märken, och hur dom då ofta spännande redovisar hur dom liksom låtit den nya kameran följa med till Bornio eller liknande, och vad fantastisk den nya kameran är. Canon/Nikon har flest ambassadörer av alla, ofta mycket välmeriterade Fotografer, Brutus/Canon M.Klum/Nikon + C:A 20 St till. Dessa har mig alldrig vetligt rapportterat om några dåliga DR-värden.

Det var inte riktigt det jag tänkte på. Visserligen är f/11 inte så idealiskt på en APS-C p g a diffraktion, men han uppvisade att A77+16-50/2.8 hade bättre detaljupplösning än A900+24-70/2.8 SSM på samma motiv och bländare samt att A900 fick exponeras 1 EV snålare för att få samma valör (vilket ju innebär att A900 utan kompensation tar in mer ljus).

Låt vara med det, men resultatet är åt h-e missvisande. På det avståndet i bildcentrum får jag med 24-70/2.8 SSM avsevärt bättre detaljupplösning från full glugg och även upp till f/11-f/16 (trots ev diffraktion).

Han måste jämfört A77 med ett defekt exemplar av antingen A900 eller 24-70. Skulle det se ut på alla A900 och 24-70 tror jag inte det FF-huset och den svindyra zoomen skulle sålts annat än till bokstöd eller att ha som släpankare.

Och OM A77 skulle prestera så bra på basiso jämfört med Sonys FF-modeller och primegluggar från Zeiss så har man genom A77 konstruerat något som i mina ögon är ett underverk.Och DET tror jag lika mycket på som att Elvis Presley lever som transvestit och uppträder som gatumusikant i Hudiksvall.

Med all (o)respekt för testköraren så verkar han vara på planeten Pluto jämfört med Risedal vad gäller intresse för att redovisa orsak och verkan.

Skriver inte detta för att jag använder FF, utan för att man inte ska publicera tester där man utan att ifrågasätta resultatet bara konstaterar att det är fakta man sprider.

//Lennart

Och OM A77 skulle prestera så bra på basiso jämfört med Sonys FF-modeller och primegluggar från Zeiss så har man genom A77 konstruerat något som i mina ögon är ett underverk.Och DET tror jag lika mycket på som att Elvis Presley lever som transvestit och uppträder som gatumusikant i Hudiksvall.

//Lennart

Ja, jag har själv sett Elvis Presley, i somras, i Hudiksvall, iaf mycket lik!

Så är det med det färdiga resultatet också, inom fotografin, de mindre kända kopiorna är snarlika, likt de flesta systemkameror, där skillnaden i skärpa, upplösning och dynamik är knappast märkbar, mätbar ja, men hur många vettiga fotografer har verklig nytta av lab. tester?
Bara om det är total katastrof, javisst, endast då!
APS-C, 4:3 och FF bildsensorerna ger alla perfekta resultat, för normala förstoringar och i många fall även meterförstoringar!
Snacket hur vissa lab. inst. kan mäta skillnaden, blir i verkligheten ointressant, - hur mycket av hysteriska hänvisningar till tester tillför något för den som inte är teknik freak?

Det var inte riktigt det jag tänkte på. Visserligen är f/11 inte så idealiskt på en APS-C p g a diffraktion, men han uppvisade att A77+16-50/2.8 hade bättre detaljupplösning än A900+24-70/2.8 SSM på samma motiv och bländare samt att A900 fick exponeras 1 EV snålare för att få samma valör (vilket ju innebär att A900 utan kompensation tar in mer ljus).

Låt vara med det, men resultatet är åt h-e missvisande. På det avståndet i bildcentrum får jag med 24-70/2.8 SSM avsevärt bättre detaljupplösning från full glugg och även upp till f/11-f/16 (trots ev diffraktion).

Han måste jämfört A77 med ett defekt exemplar av antingen A900 eller 24-70. Skulle det se ut på alla A900 och 24-70 tror jag inte det FF-huset och den svindyra zoomen skulle sålts annat än till bokstöd eller att ha som släpankare.

Med all (o)respekt för testköraren så verkar han vara på planeten Pluto jämfört med Risedal vad gäller intresse för att redovisa orsak och verkan.

Skriver inte detta för att jag använder FF, utan för att man inte ska publicera tester där man utan att ifrågasätta resultatet bara konstaterar att det är fakta man sprider.

//Lennart

Hej

Kan nån lägga en länk till den testen, tråden börjar bli svår att hitta i.

//Lennart

Han är långt ifrån den förste som man undrar över, men han skriver att han även provade 24-70 på A77, och då menade han att 24mm-läget på nya 16-50f/2,8 var lika bra som 24mm på CZ, men att då 16mm var lite sämre. jag ifråga sätter inte dina tankar Lennart, men ingen trodde heller att D7000 skulle småchocka många FF-veteraner, som fortfarande inte riktigt kan förlika sig med Risedals otagliga visningar av nogrant tagna bildexempel.

Men han är troligtvis en egen ambassadör, han nämner att Sony lånade honom en A77, som han då måste ha haft under ganska många timmar, det är väl inte heller brukligt, våran Martin A hade väl inte A77 i händerna under så lång stund, Lite skumt med andra ord. /Bengt.

Han är långt ifrån den förste som man undrar över, men han skriver att han även provade 24-70 på A77, och då menade han att 24mm-läget på nya 16-50f/2,8 var lika bra som 24mm på CZ, men att då 16mm var lite sämre. jag ifråga sätter inte dina tankar Lennart, men ingen trodde heller att D7000 skulle småchocka många FF-veteraner, som fortfarande inte riktigt kan förlika sig med Risedals otagliga visningar av nogrant tagna bildexempel.

Men han är troligtvis en egen ambassadör, han nämner att Sony lånade honom en A77, som han då måste ha haft under ganska många timmar, det är väl inte heller brukligt, våran Martin A hade väl inte A77 i händerna under så lång stund, Lite skumt med andra ord. /Bengt.

Han redovisar inte exponeringstid, inte var fokuspunkten är lagd. De utsnitt han valt är tagna från trädridån fast han antyder att han prioriterat den vita utbyggnaden på bryggan som ligger närmare. Hej och hopp har han då ändrat ena kamerans ljusinsläpp med - 1EV. Om han nu fokuserat på utbyggnaden så är utsnitten han visar från bakgrund.

För att jämföra en FF med en APS-C borde han öppnat bländaren på A77:ans objektiv drygt ett steg. Det gjorde han inte utan båda fick f/11 vilket ger skarpare bakgrund på en APS-C (större DOF överhuvudtaget).

Vidare har han skrivit att han gjort "sitt bästa" för att få objektiven så lika som möjligt. Jamen, hur svårt kan det bli? 16mm på APS-C =1,5x16=24mm på FF. Ingen större bedrift att låta ena gluggen stå på 16 och den andra på 24. Måste man tänka efter och "göra sitt bästa" för att komma fram till det borde redan testarens kompetens ifrågasatts där.

Men hursom helst MÅSTE en något så när seriös testare ifrågasätta sitt eget resultat även på bakgrunden som med f/11 även på en FF skulle ge skarp bakgrund på så långt avstånd. Frågan han borde ställt sig när han såg resultatet kan indelas i flera:

1/ Har jag lagt fokuspunkten på exakt samma ställe och borde jag redovisat var punkten ligger?
2/ Om ja, är AF rätt kalibrerat på A900:an eller är 24-70:an felkalibrerad.
3/ Hoppsan, APS-C ger större skärpedjup- jag borde nog köra den på f/7,1-f/8.0 istället eftersom FF-kameran fått f/11
4/ Oops: Den fasta spegeln stjäl c:a 1/3 EV i ljus så om jag nu lagt A900:an minus 1EV så skiljer den 2/3 EV från A77. Borde jag inte köra enl allt likaprincipen så långt det går och korrigera i efterhand?
5/ Borde jag överhudtaget redovisa testen som den är utformad utan att kolla allt under de 4 första punkterna.

D7000 småchockade inte FF-veteraner. Däremot påvisade den brister hos Canons sensorer vad gäller DR och bandning, men absolut inte vad gäller skärpa. Men den överraskade positivt med sin nya teknologi. Och kan man inte förlika sig med Risedals exempel i den gren han så tydligt visade bör man skaffa sig antingen nya glasögon. Eller om man inte hade galsögon tidigare fundera på att skaffa ett par.
Jag är övertygad om att Risedal borde fått testa A77 istället så hade vi alla fall sluppit allt svammel. Det hade redovisats rakt upp ned vad som var gjort.

Slutligen har jag idag med 24-70/2.8 SSM tagit bilder med A850 och A900 på full öppning vid 24mm och gått vidare uppåt i f-skalan. Jag har valt liknande avstånd som testaren använt. Inte ens på f/2.8-4.0 blir det så jäkla luddigt i detaljeringen på skogsridån som i det redovisade testet. Fokuserar jag med f/11 på ett avstånd som korresponderar med bryggans längst ut belägna byggnad så blir det skarpt ända bort till Hallandsgränsen härifrån över sjön.

Så detta har inget att göra med att A77 generellt är bra eller dålig eller A900 generellt är bra eller dålig utan att testet är värre än utan värde. Det är vilseledande. Kolla vilken DOF-tabell som helst och kolla bilden samt se vad 24mm på FF vid f/11 får för skärpedjup. Här har testaren slarvat genom att antingen göra fel i exponeringsögonblicket eller kört med dåligt kalibrerat kamerahus alternativt objektiv.

MVH//Lennart

Han redovisar inte exponeringstid, inte var fokuspunkten är lagd. De utsnitt han valt är tagna från trädridån fast han antyder att han prioriterat den vita utbyggnaden på bryggan som ligger närmare. Hej och hopp har han då ändrat ena kamerans ljusinsläpp med - 1EV. Om han nu fokuserat på utbyggnaden så är utsnitten han visar från bakgrund.

För att jämföra en FF med en APS-C borde han öppnat bländaren på A77:ans objektiv drygt ett steg. Det gjorde han inte utan båda fick f/11 vilket ger skarpare bakgrund på en APS-C (större DOF överhuvudtaget).

Vidare har han skrivit att han gjort "sitt bästa" för att få objektiven så lika som möjligt. Jamen, hur svårt kan det bli? 16mm på APS-C =1,5x16=24mm på FF. Ingen större bedrift att låta ena gluggen stå på 16 och den andra på 24. Måste man tänka efter och "göra sitt bästa" för att komma fram till det borde redan testarens kompetens ifrågasatts där.

Men hursom helst MÅSTE en något så när seriös testare ifrågasätta sitt eget resultat även på bakgrunden som med f/11 även på en FF skulle ge skarp bakgrund på så långt avstånd. Frågan han borde ställt sig när han såg resultatet kan indelas i flera:

1/ Har jag lagt fokuspunkten på exakt samma ställe och borde jag redovisat var punkten ligger?
2/ Om ja, är AF rätt kalibrerat på A900:an eller är 24-70:an felkalibrerad.
3/ Hoppsan, APS-C ger större skärpedjup- jag borde nog köra den på f/7,1-f/8.0 istället eftersom FF-kameran fått f/11
4/ Oops: Den fasta spegeln stjäl c:a 1/3 EV i ljus så om jag nu lagt A900:an minus 1EV så skiljer den 2/3 EV från A77. Borde jag inte köra enl allt likaprincipen så långt det går och korrigera i efterhand?
5/ Borde jag överhudtaget redovisa testen som den är utformad utan att kolla allt under de 4 första punkterna.

D7000 småchockade inte FF-veteraner. Däremot påvisade den brister hos Canons sensorer vad gäller DR och bandning, men absolut inte vad gäller skärpa. Men den överraskade positivt med sin nya teknologi. Och kan man inte förlika sig med Risedals exempel i den gren han så tydligt visade bör man skaffa sig antingen nya glasögon. Eller om man inte hade galsögon tidigare fundera på att skaffa ett par.
Jag är övertygad om att Risedal borde fått testa A77 istället så hade vi alla fall sluppit allt svammel. Det hade redovisats rakt upp ned vad som var gjort.

Slutligen har jag idag med 24-70/2.8 SSM tagit bilder med A850 och A900 på full öppning vid 24mm och gått vidare uppåt i f-skalan. Jag har valt liknande avstånd som testaren använt. Inte ens på f/2.8-4.0 blir det så jäkla luddigt i detaljeringen på skogsridån som i det redovisade testet. Fokuserar jag med f/11 på ett avstånd som korresponderar med bryggans längst ut belägna byggnad så blir det skarpt ända bort till Hallandsgränsen härifrån över sjön.

Så detta har inget att göra med att A77 generellt är bra eller dålig eller A900 generellt är bra eller dålig utan att testet är värre än utan värde. Det är vilseledande. Kolla vilken DOF-tabell som helst och kolla bilden samt se vad 24mm på FF vid f/11 får för skärpedjup. Här har testaren slarvat genom att antingen göra fel i exponeringsögonblicket eller kört med dåligt kalibrerat kamerahus alternativt objektiv.

MVH//Lennart

Ja det är tråkigt om klåpare får härja fritt. lade du märke till att han fick mängder av frågor efter sitt upplägg, men ingen ställde så klart frågor av din typ, Tack för ordentliga svar Lennart.

För övrigt så är det ingen som ifrågasetter den ypperligga bildkvalitet som A900 kan uppbringa, minsta lilla fotovän borde idag känna väl till vad den bildmaskinen klarar av. Nästa år ramlar det väl in en hoper med nya FF från både Sony, Canon och Nikon, då blir det nog fullt upp på våra fotosidor.
//Bengt.

Peter:
Jo, 2011 ser förhoppningsvis mycket bättre ut - antagligen kommer NEX-serien ha ökat ännu mer än 2010, och förhoppningsvis slutar DSLR-sidan dala i försäljning.
De 35-40% som spegel-löst har i Japan är det dock ett bra antal år innan vi ens är i närheten av i väst, 2/3 av världsmarknaden. Det är bara Korea, HK, JP och Singapore som visar den typen av siffror.

Kina och Indien är de intressanta marknaderna, så jag skulle ju vilja tro (hoppas) att det är där märkena som är "på gång" har ställt in siktet. Här ligger C/N ganska dåligt till, jämfört med resten av världen - de är "bara" störst, inte "minst dubbelt så stora" som de är överallt annars.

Leif, Bengt:
Jag kan inte heller förstå hur den "jämförelsen" är gjord. Det ser inte direkt "ekvivalent" ut, eller så är denna 24-70 lite krasslig. Detaljeringen ser inte alls ut som vad jag skulle förväntat mig från FF-kombon. Hade jag tagit bilder med 850'n som såg ut sådär hade jag blivit mycket missnöjd.

Är riktigt nöjd med min G3! Kör med 20 f1.7 pannkakan (otrolig smidig kombo) inomhus och ska skaffa en 14-140 som allround utomhus. Kompletterar ev. med vidvinkel senare. Den får följa med överallt, det fick inte 7D pga vikt..

Men Lars och Kristoffer jag tycker inte den kombo Dpreviev testade (14-42mm) ser så där jättesmidig ut. Vad är det som är så mycket bättre med den i jämförelse med en NEX? Visst, EVF men storleken? Det är väl ingen större skillnag och när Kristoffer börjar prata om tele så är vi väl tillbaka på ruta 1 om det nu är NEX vi jämför oss med. Alla lösningar som inte innebär infällda teleskop (a la kompakter) adderar till djupet och gör ekipaget omöjligt att ha i fickor. Jag har svårt att se någon principiell skillnad mellan en G3 och en NEX eller någon annan spegellös systemlösning överhuvudtaget.

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmcg3/page3.asp

//Lennart

Visst grabbar men vi har inga problem med att acceptera skitdåliga bilder från en A77 i jämförelse med exv. en A900 om A900 bilderna är bättre utan att fråga oss hur de bilderna verkligen är tagna. Så länge bilderna motsvarar förväntningarna så har ingen några invändningar och egentligen ska man väl i alla lägen i så fall kräva samma redovisning. Problemet är dessutom med zoomarna så kan konstiga saker hända och de beter sig inte sällan olika över zoomområdet fokusmässigt.

Sanningen är ju att hela nätet är fullt av testbilder vi inte vet ett skit om egentligen och om de är tagna under förhållanden som gynnar den ena eller andra eller för den delen sjunde kombon som testas. Det är faktiskt regeln och inte undantaget.

...en fråga bara: om man nu ser till att försöka normalisera förutsättningarna så kan man ju som du själv säger göra detta på flera sätt. Ett sätt är att ställa in kamerorna på samma värden. Frågan är bara om det ger samma villkor för systemen. Ger det det om vi kompenserar det ena systemet för de skillnader det andra ger genom sin skillnad i konstruktion (sensorstorlek). Vi hamnar ändå i problemet med att det är många olika storheter som ska jämföras och det är helt enkelt svårt att göra en absolut rättvis jämförelse. Tidigare pratades om problemet att A77 inte kunde stänga av brusreducering av RAW-filen. Det är väl en faktor om något utom kontroll vid en jämförelse det med. Dessutom är ju ofta de flesta tidiga bilder vi får tillgång till JPEG-orginal.

Jag kan utan att anstränga mig erinra mig Fitzpatricks (tror jag det var) test av Minolta-, Zeiss- och Sony-objektiv (om det nu var på Photoclub Alpha). Det "testet" som gjordes med de 8-10 då bästa objektiv som fanns att tillgå för Sony, avlöpte som så att "gamla Bettan" Minolta 28-135 var bäst till säkert mångas förvåning. Man hade tagit alla dessa objektiv och ställt dem på typ 90mm och sedan korat en vinnare. Hur seriöst var det? Mycket mer fick man nog inte veta innan de bilderna presenterades vad jag kommer ihåg i alla fall. Sanningen är ju att det görs mängder av "tester" där mängder av jämförelser görs och slutsatser dras där det mesta kan etiketteras som "ojämlika betraktelser" och tyvärr tillmäts de ett rent oförklarligt intresse. Det är i grund och botten ofta bara ren underhållning och bondfångeri för att dra folk till dessa testsiters reklam men har väldigt lite att göra med vetenskap. Tester funkar som vilket flugpapper som helst.

Ett annat sätt att förhålla sig till tester är att visa upp respektive system från sin absolut bästa sida. Kanske den brännvid och den bländare som ger bäst resultat. Är det mer rättvist? Det var ju själva tanken de förde fram som ogillade Råd och Röns testmetoder som visade sig missgynna Nikon D90 men i det fallet var ju inte R&R ute efter det utan de var ute efter att se vad man fick om man köpte ett D90 kit och inte en D90 med Nikons bästa objektiv. Så hur man än kokar så kokar det ned till att tester kan göras med helt skild bias och det resultat man får varierar efter det. Tyvärr finns inga glasklara regler och förhållningssätt och hade det gjort det skulle inte charlatanerna få hålla på som de fortfarande gör. Vi underskattar kraften och lockelsen i att bli "bäst i test". Det riskerar att sätta det mesta ur spel för det handlar om så väldigt mycket pengar i slutänden att det inte var konstigt att Nikon gick helt över styr den sommaren i sin ansträngning att "skadebegränsa".

Jag väntar nog till Risedal eller du själv i lugn och ro kan göra en noggrann test av A77. Sen vet vi ju alla att bara för att en kombo funkar fint med en kamera så kan den vara helt åt skogen med ett annat hus. Det är väl ingen nyhet i den här församlingen?

Senast ändrad:
Sten-Åke!

Nu var det ju iofs A900:an som blev "misskrediterad", men visst vet vi alla (nej, alla vet faktiskt inte det utan många som läser tester tar det som sanning) att det kan skifta mellan olika objektivindivider liksom dito kameror av samma typ och märke.

Men denne "testare" har gjort de två grövsta av alla fel en seriös testare kan göra.

pro primo: att inte ifrågasätta resultat som förefaller tveksamma utan att åtminstone dubbelkolla uppenbara saker.

pro secundo: att överhuvudtaget publicera testen.

Hur många har han lurat på detta vis? Skillnaden som uppvisades var inte marginell och resultatet därmed långt ifrån good enough vad gällde ena kombot.

Om resultatet varit korrekt efter en test utförd enligt konstens alla regler och skillnaden mellan en A77 och en A900 med primeglugg var så stor till A77:s fördel skulle jag sälja mina FF och ringa Målle Lindberg för att be honom komma och vråla Hallelujah och därefter tatuerat in "FF är skit" både i pannan och på skinkorna och visa mitt nakna arsle med tatueringar på Sergels Torg i rusningstid.

Den här testen får t o m gamla tester utförda av Digitalfoto anno 2002 att framstå som geniala.

//Lennart

Jag har sett en test med urusla A77-bilder jämförda med A900 och vise versa. Så vad är sanning?

Vi väntar väl bara på att få en fabrikskamera från Sony med A77-logga så att vi kan få se vad de egentligen knåpat ihop. Som A900-ägare minns du säkert vilken resa den kameran gjort för att dra alltför stora växlar på A77 alt.dissa den alltför orättvist innan vi verklligen fått en "prodversion" även av den kameran.

Visst grabbar men vi har inga problem med att acceptera skitdåliga bilder från en A77 i jämförelse med exv. en A900 om A900 bilderna är bättre utan att fråga oss hur de bilderna verkligen är tagna. Så länge bilderna motsvarar förväntningarna så har ingen några invändningar och egentligen ska man väl i alla lägen i så fall kräva samma redovisning. Problemet är dessutom med zoomarna så kan konstiga saker hända och de beter sig inte sällan olika över zoomområdet fokusmässigt.

Sanningen är ju att hela nätet är fullt av testbilder vi inte vet ett skit om egentligen och om de är tagna under förhållanden som gynnar den ena eller andra eller för den delen sjunde kombon som testas. Det är faktiskt regeln och inte undantaget.

...en fråga bara: om man nu ser till att försöka normalisera förutsättningarna så kan man ju som du själv säger göra detta på flera sätt. Ett sätt är att ställa in kamerorna på samma värden. Frågan är bara om det ger samma villkor för systemen. Ger det det om vi kompenserar det ena systemet för de skillnader det andra ger genom sin skillnad i konstruktion (sensorstorlek). Vi hamnar ändå i problemet med att det är många olika storheter som ska jämföras och det är helt enkelt svårt att göra en absolut rättvis jämförelse. Tidigare pratades om problemet att A77 inte kunde stänga av brusreducering av RAW-filen. Det är väl en faktor om något utom kontroll vid en jämförelse det med. Dessutom är ju ofta de flesta tidiga bilder vi får tillgång till JPEG-orginal.

Jag kan utan att anstränga mig erinra mig Fitzpatricks (tror jag det var) test av Minolta-, Zeiss- och Sony-objektiv (om det nu var på Photoclub Alpha). Det "testet" som gjordes med de 8-10 då bästa objektiv som fanns att tillgå för Sony, avlöpte som så att "gamla Bettan" Minolta 28-135 var bäst till säkert mångas förvåning. Man hade tagit alla dessa objektiv och ställt dem på typ 90mm och sedan korat en vinnare. Hur seriöst var det? Mycket mer fick man nog inte veta innan de bilderna presenterades vad jag kommer ihåg i alla fall. Sanningen är ju att det görs mängder av "tester" där mängder av jämförelser görs och slutsatser dras där det mesta kan etiketteras som "ojämlika betraktelser" och tyvärr tillmäts de ett rent oförklarligt intresse. Det är i grund och botten ofta bara ren underhållning och bondfångeri för att dra folk till dessa testsiters reklam men har väldigt lite att göra med vetenskap. Tester funkar som vilket flugpapper som helst.

Ett annat sätt att förhålla sig till tester är att visa upp respektive system från sin absolut bästa sida. Kanske den brännvid och den bländare som ger bäst resultat. Är det mer rättvist? Det var ju själva tanken de förde fram som ogillade Råd och Röns testmetoder som visade sig missgynna Nikon D90 men i det fallet var ju inte R&R ute efter det utan de var ute efter att se vad man fick om man köpte ett D90 kit och inte en D90 med Nikons bästa objektiv. Så hur man än kokar så kokar det ned till att tester kan göras med helt skild bias och det resultat man får varierar efter det. Tyvärr finns inga glasklara regler och förhållningssätt och hade det gjort det skulle inte charlatanerna få hålla på som de fortfarande gör. Vi underskattar kraften och lockelsen i att bli "bäst i test". Det riskerar att sätta det mesta ur spel för det handlar om så väldigt mycket pengar i slutänden att det inte var konstigt att Nikon gick helt över styr den sommaren i sin ansträngning att "skadebegränsa".

Jag väntar nog till Risedal eller du själv i lugn och ro kan göra en noggrann test av A77. Sen vet vi ju alla att bara för att en kombo funkar fint med en kamera så kan den vara helt åt skogen med ett annat hus. Det är väl ingen nyhet i den här församlingen?

Tack Sten Åke. Du har vågat att sätta fingret på viktiga punkter här, risken är bara den att dina första så sanna rader riskerar att drunka i det långa inlägget. Jag själv gillar skarpt långa inlägg att läsa, har inga problem med det. Det är helt klart att A77 gavs ingen chans med sina beta exemplar, den kastades helt enkelt i soptunnan efter bara någon timme, mycket förvånande och samtidigt lite jobbigt, totalt hänsynslös behandling där hederliga spelregler totalt spolades under mattan.

Man kan fråga sig varför, Jag har alldrig varit någon fanatiskt märkesfan, har alldrig varit det med någon lite dyrare produkt, jag kör inte Volvo för att jag tror att det är världens bästa bil, jag köpte inte KMD5D för att jag trodde den kameran var den allra bästa, jag hade önskat att den hade fått Nikons D50:s- sensorpaket, men det fina chassit och knapparnas placering och handhavandet ville jag behålla.

Jag har svurit över den förbaskade dyra damsugaren vi köpte för några år sedan, det bästa med den var att den faktiskt var väldigt tyst, men den kunde inte köras ens över den tunna sladden med det minimala lilla framhjulet, och när man vinklade den under soffor så stängde munstycket av halva sugkraften, jag fick plocka fram ett 30 år gammal munstycke från en lika gammal hugin som behöll sugkraften under soffan.

Helt klart så är toleransen mot vissa märken betydligt större än för andra, hur många har inte detta år rapporterat om hur gummit släpper på Nikonkameror, 0j vad dom kämpar med att försöka limma själva, och bråka med leverantören, gäller garanti eller inte, kan det gå på försäkringen månn tro, detta är ju jättetråkigt när man betalat dyra pengar för kameran, har alldrig läst en test där detta problem tas upp.

Jag är ingen yrkesfotograf och kommer väl inte på ålderns höst att bli det heller, är ingen hejare på avanserade bildprogram eller. Men jag är duktigt på att läsa, och på att förvalta information i den mån det inte ligger tekniskt över min förmåga. Men 44 år på jobbet och otagliga pratstunder på frukosten med alla möjliga olika människor, där har det mesta betas av från politik, bilar, sport och gud vet allt. men det har också gett människokännedom, där väldigt få är neutrala faktiskt, man håller på sitt bilmärke som det vore deras egen son eller dotter.

Med det vill mena att Sonys modeller ( SLT ) nagelfars riktigt ordenligt men klar missar görs, A55:an skrevs ut av erfarna testare att den bara kunde låsa fokus på första bilden, sedan burstade den 10 bilder

Men hade alltså inte ens gått igenom kameran om vad den kunde igentligen, att den sedan släppte in lite ljus gjorde den nästan oandvändbar, fast den levererade fina Iso-1600- bilder, tror inte den är sämre på det en vad tex Panasonic G3 är som alla vill köpa nu helt plösligt. Panasonic börjar att etablera sig som en AntiSony-kamera bara så där. Ingen tvekan om att Panasonic är duktiga bara roligt att dom friskar på som dom gör, skall bli kul att följa dom, nya sensorn dyker väl snart upp i deras topp-modeller.

Tyvärr så kommer nog inte Risedal att testa någon Sony han har alldrig gjort det, han har helt klart full upp med sin Canonkameror och några Nikons, han kan inte gå igenom hela kameraparken, men hade varit kul om han fått händerna på en K5 som är vassast av dom alla.

Vänl./Bengt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar