ANNONS
Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Skönt att vara hemma i Sony-forumen igen. Diskuterar man i Canon/Nikon-avdelningarna så klagas det på off-topic om man pratar om filmning med kameramodellen som det handlar om för att det då ska vara i filmingsforumet och gör man jämförelser med en kamera av ett annat märke så är man tydligen fruktansvärt OT och ska själva OT-frågan istället diskuteras (vilket faktiskt är betydligt mer OT). Jäkla trams, jag blir så trött på det.
/Mats

Vem vet, ni kanske hamnar i Nikon/Canon-trådarna vare sig ni vill eller inte....

http://www.e24.se/business/it-och-telekom/sony-kapar-10-000-tjanster_3365593.e24#xtor=AD-500-[e24]-[3365593]-[box]-[aftonbladet]-[]-[]

Med Sony och, som vissa rykten gör gällande, även Pentax i svårigheter så är blir det ju nästan bara Canon och Nikon kvar i systemkameravärlden. OBSOBS Ingen skadeglädje!!! Jag är absolut för mångfald och valfrihet och tycker det vore skittråkigt om dessa företag försvann från fotoarenan. Men det är nog en tuff verksamhet och vi får hålla tummarna för att de hänger sig kvar. Båda gör ju utmärkta produkter.

//Per (som hänger på många forum...)

Vem vet, ni kanske hamnar i Nikon/Canon-trådarna vare sig ni vill eller inte....

http://www.e24.se/business/it-och-telekom/sony-kapar-10-000-tjanster_3365593.e24#xtor=AD-500-[e24]-[3365593]-[box]-[aftonbladet]-[]-[]

Med Sony och, som vissa rykten gör gällande, även Pentax i svårigheter så är blir det ju nästan bara Canon och Nikon kvar i systemkameravärlden. OBSOBS Ingen skadeglädje!!! Jag är absolut för mångfald och valfrihet och tycker det vore skittråkigt om dessa företag försvann från fotoarenan. Men det är nog en tuff verksamhet och vi får hålla tummarna för att de hänger sig kvar. Båda gör ju utmärkta produkter.

//Per (som hänger på många forum...)

Vad är det för rykten att Sony skulle lägga ner?
Visst har de problem med försäljningen och drabbades värre än konkurrenterna av naturkatastroferna i Asien och kan inte (ännu) hävda sig mot Canon och Nikon, men de har lite speciell edge och säkert nåt stort i bakfickan. Jag tror de siktar på att ta sig upp till nummer två. Canon är ju störst och bäst, tycker de själva i alla fall och har blivit lite för kaxiga och slöa, så det kan nog mycket väl straffa sig, högmod går före fall...

Jag har också varit tveksam till Sonys framtid då jag tyckt att vissa synliga strategier varit väldigt märkliga, men knappast att de skulle vara på fallrepet, snarare tvärtom. Ny ledning och omorganisation i koncernen kan innebära förändringar.

Ricoh köpte ju Pentax för något år sen och vi har ännu inte sett frukten av detta i form av nya strategier. De har nog större problem, så där kan det mycket väl hända något drastiskt.

/Mats

Vad är det för rykten att Sony skulle lägga ner?
Visst har de problem med försäljningen och drabbades värre än konkurrenterna av naturkatastroferna i Asien och kan inte (ännu) hävda sig mot Canon och Nikon, men de har lite speciell edge och säkert nåt stort i bakfickan. Jag tror de siktar på att ta sig upp till nummer två. Canon är ju störst och bäst, tycker de själva i alla fall och har blivit lite för kaxiga och slöa, så det kan nog mycket väl straffa sig, högmod går före fall...

Jag har också varit tveksam till Sonys framtid då jag tyckt att vissa synliga strategier varit väldigt märkliga, men knappast att de skulle vara på fallrepet, snarare tvärtom. Ny ledning och omorganisation i koncernen kan innebära förändringar.

Ricoh köpte ju Pentax för något år sen och vi har ännu inte sett frukten av detta i form av nya strategier. De har nog större problem, så där kan det mycket väl hända något drastiskt.

/Mats

Utan utmärkta sensorer från Sony, sitter i många andra tillverkares kameror, skulle kameravärlden se annorlunda ut!
Sony har tillverkningsproblem, översvämningar i fabriker, för just delar till olika kameror, men det betyder inte, att deras kameradivision är på fallrepet, då hela Sony koncernen är gigantisk, från forskning till konsumentprodukter, ännu relativt liten inom pro kamera, men de kommer ....

Min Leica M2 fungerar utmärkt, efter många, många år, kameran har ingen aning om, att fabriken har bytt ägare några gånger .....

A77:n sågades i början, men t.o.m. den har lyft, mycket intressant för många .....! :) :) :)

Jag kan bara hålla med att det här forumet är trevligare än andra, det finns allt för mycket "poliser" på andra ställen. Om man absolut måste hålla sig strikt till ett ämne utan några sidoblickar blir det väldigt inskränkt. Jag tror nog inte Joakim riskerar att gå samma öde till mötes som MR, visserligen kan även kunniga personer bli partiska, men det är väl inget problem här och Joakim har väl inte visat några "osmakliga" bilder vad jag vet. Att få veta såväl det egna som andra märkens egenskaper, goda såväl som sämre, är väl värdefullt för att dels kunna välja om står i den situationen eller för att hantera det man har på bästa sätt.

Nej det är inte i denna tråden jag syftar på utan jag tror det var MKIII-tråden där tendenser finns till osämja.

Uppfattningen är att jpeg från A77 direkt ff inte är så lysande, men bättre än innan. Man får gå in och göra presets för skärpa, kontrast och färgmättnad, men bättre har det blivit. NR måste stå på "låg" också.

//Lennart

Det jag reagerade över var att man reducerat så pass hårt. Det gör ju att man nästan tvingas köra RAW också. Jag sparar också parallellt numera och av samma skäl som du. Jag tycker det är viktigt att se en hyfsat färdig bild när jag gallrar mina bilder. Det gär ju snabbare också med de mindra JPEG-bilderna.

Det närmaste jag kommer ett samlarobjekt är min Minolta Dynax 7 Limited!

Den är i begränsad numrerad serie, min har nummer 160.
Äkta guldinlägg på programratten och ett par ställen till.
Läderetui med guldfärgat sidentyg och inpräglat guldtryck.
Även ytterkartongen är i fin reliefkartong med relieftryck i guld.

Visa bilaga 123686

Lite roligt just därför att man kör Sony-systemet och har en del fina objektiv som passar rakt av. Kameran är ju riktigt bra för att vara film och den fungerar utmärkt.

Har inte använt den på flera år, men ska införskaffa ett batteri och köpa några rullar film.

Märkte när jag nu tog fram den att det sitter en rulle exponerad film i den som jag inte har en aning om vad som är på :).

Den åker in på framkallning, men jag måste som sagt skaffa ett batteri först för att den ska kunna windas tillbaka.

/Mats

Hög snobbfaktor. :)

Ja det man bara säga amen till! Har själv huserat en del på D800, 5DMkIII och vs-forumen. Folk verkar närmast vinnlägga sig om att missförstå varandra där. Stackars Joakim blir ifrågasatt trots utmärkta förklaringar.

Denna tråden är mer fridfull och därtill lär vi oss en hel del, trots lite OT då och då.

//Lennart

Det är ju lite korkat att inte lyssna på de som har djupa kunskaper i ämnet. Synd om Joakim tvinas kasta pärlor för folk som inte förstår att det just är pärlor.

Det jag reagerade över var att man reducerat så pass hårt. Det gör ju att man nästan tvingas köra RAW också. Jag sparar också parallellt numera och av samma skäl som du. Jag tycker det är viktigt att se en hyfsat färdig bild när jag gallrar mina bilder. Det gär ju snabbare också med de mindra JPEG-bilderna.

A77 har mängder av inställningar och bildstilar för den som vill kräma på vad gäller Jpeg. Det ligger helt klart i tiden och finns i alla kameror, numera finns även tillägget Auto + som tillåter egna korrigeringar för den som önskar.

Inte behöver man skruva i kameran för varje nytt motiv, jag hittade ett medelläge i min gamla kamera som fungerade för det mesta, lite ändring av iso och exponering så rullade det på. Läge sol vid vitbalns fungerade även vid molnigt väder. KM5D är min nya superkompakt nu 590 gram utan batteri
inga jätteskillnader i vikt mot en ny Canonkompakt.

När det gäller A580 har jag inte sett någon större vits att använda RAW faktiskt. Jag ser väldigt lite att önska när det gäller JPEG där och ganska lite behov av finlir även om jag för det mesta ägnar mig åt det med med JPEG. Detta förutsatt att man inte exponerar helt åt skogen. Det är precis som med gammal diafotografering. Hur det var så lyckades många med det också trots mycket mindre DR och noll efterbehandling :). Med LR 4 blir det ännu enklare eftersom den processversionen ger en del ytterligare fördelal vis sidan av de LR 3 än gång gav.

...men med NEX 7 känns det som om det är ett lite annat lir och jag har inga större problem med det. Det går ju smidigt i LR att köra synkronisering på ett flertal bilder som ser likartade ut. Att köra samma presets på allt tycker i alla fall inte jag om som metod.

När det gäller A580 har jag inte sett någon större vits att använda JPEG faktiskt, krånglar ju bara till det alldeles i onödan. :)

Menar det faktiskt till 100%, kan inte förstå varför man nånsin inte skulle vilja använda RAW, det är ju så busenkelt och om bilden blir helt rätt (fast den blir aldrig exakt som jag vill, jag frar alltid i lite reglage) så är det bara att trycka Open utan att göra nåt annat. Jag börjar altid i ACR och gör alla globala justeringar där även med jpeg om jag skulle råka ha en sån fil av misstag.

Kan bara inte förstå varför man överhuvudtaget någon enda gång vill låta kameran generera en jpeg. Förstår det helt enkelt inte, sorry. Tror fortfarande att om man gör det så har man inte fattat hela grejen med raw. Begriper det inte...

/Mats

JPEG har en transparens som RAW saknar.
En JPEG kan läsas i alla sammanhang utan övrig handpåläggning.
JPEG är betydligt bekvämare av det skälet och det finns ingen utom du själv som är intresserad av dina RAW (med undantag då vid viss bildanalys på FS).
JPEG dominerar helt idag därför att det är den bästa kompromissen vi hittills fått att använda.

Jag har ännu inte gjort den slutliga inläsningen av alla mina RAW i Lightroom 4 från min safaritripp i Tanzania i januari i år och jag inser att den kommer ta tid. 24 MB per bild är avsevärt mer an samma bild i JPEG. Jag håller fortfarande på att gallra!

Alla mina bilder jag sparat från min höstsemester i Nice sparade jag både i RAW och JPEG.
De är samtliga tagna som om jag skulle fotat dia d.v.s. så bra exponerade som jag förmått.
Mycket lite handpåläggning. Såg hur bilderna kommer se ut i färdigt skick med mycket liten avvikelse.
Lätt att gallra.
Mycket nöjd med dem.
Ser få som skulle vunnit på en RAW-process.
Jag ser det så här. Kameran slänger bort 8 bitar rakt av med JPEG och komprimerar bort lite till dessutom.
Men det som slängs är nästan exakt det jag skulle slängt i RAW-konverteraren också.
Kör jag JPEG så ställer jag in stilmallarna så det passar mig och använder Dynamic Range Optimizern.
Det som återstår för mig är mycket marginellt finlir i LR mest med adjustment brusch och lite kloning kanske.

Jag skriver nästan alltid ut i A3 (gillar stora bilder) och tycker jag kan avgöra det i print.
Jag har inget behov av RAW i dessa bilder för att "rädda bilder" som en del håller på med.
Jag har aldrig bråttom och är jag inte nöjd med en bild så tar jag hellre än till än "räddar" en taskig bild i efterbehandling.

Detta handlar överhuvudtaget inte om att inte begripa sig på RAW.
Vad är det för märkligt med RAW?
Jag har använt RAW sedan 2005 och gör inget annat med RAW än jag skulle gjort med en JPEG.
Det är ju exakt samma verktyg.
Dessutom är det ju så att månag som förfäktar RAW inte ännu fattat att även en JPEG-förlaga (orginal) sparas numera aldrig om.
Den lämnas lika orörd som en RAW - punkt!
Det var det slutliga skälet till varför jag inte har någon ångest över att använda JPEG.

Ibland passar det mig att använda RAW men oftast tycker jag inte att det är värt tiden det tar och de systemkrav det ställer.

Dessa sönderfaller i ett antal bitar:
- en tyngre process med större filer
- dyrare lagring
- det inbjuder till mer petande och man börjar från scratch (jag kör aldrig samma presets rakt av utan arbetar hellre med synchronisering och finlirar med adjustment brusch)
Adjustment brusch gör dessutom hanteringen ännu tyngre.
- eftersom jag inte vill ha gamla proprietära RAW-format lagrade så tar även konverteringen till DNG-tid.
Proprietära RAW är inget för långtidslagring.

JPEG har en transparens som RAW saknar.

Det beror på att RAW inte är ett bildformat. Det är alltså inte alltid meningsfullt att jämföra RAW och JPEG.

(RAW-filer är f.ö. inte magiska och det kommer lätt att gå att läsa alla hittills skapade RAW-filer inom överskådlig framtid, och ganska säkert mycket längre än så.)

Nä, ingen annan än jag har intresse av min raw-fil, ingen annan än jag har intresse av min jpeg direkt ur kameran heller om jag skulle sparat en sån istället.

Jag anser i alla fall att bilden inte är klar när den registrerats av kameran, utan måste anpassas till det media som den ska användas för, skalas om, kanske justeras i ljus, färg och brusreducering och slutskärpning. Sedan kan man lämna ifrån sig bilder, men originalet är bara intressant för en själv.

Du tar ju inte dina jpeg heller och skickar iväg utan att peta på dem.

När man ändå berabetar bilderna så tycker åtm. jag att det är avsevärt enklare och bätrte att utgå från raw.

Det har inte att göra med att det inte är samma reglage i redigeringsprogrammet, för visst är det så, men möjligheterna minskar ju dramatiskt. Om brusreducering redan gjorts och pixlar smetats ihop så är det betydelselöst att man har reglage för amount och detail i raw-hanteraren, de fungerar ju inte! Du kan ju inte återfå detaljering som redan är förstörd.

Eller du har en för ljus himmel utan så mycket skiftningar i molnslöjor och mörkar ner den i raw-hanteraren. Visst, samma reglage används oavsett om "originalet" är en jpeg eller raw, men med jpegbilden finns inte information kvar helt enkelt så det blir bandningar och fula steg.

Eller om du ställt in hög kontrast och hög skärpa i kameran när du fotograferar så plockas en väldig massa fina tonövergångar bort som inte går att få tillbaka om du vill ha en mjukare mer dynamisk bild i framtiden.

Tror att de flesta åtm. i början vill ha det skarpt och kontrastrikt och hårt för att det ser mycket bättre ut vid en första anblick, men sedan upptäcker många att det ser ju ut som "kompaktkamera-kort" och att det finns en tjusning med lägre kontrast och mer dynamik. Har du raw-format kan du alltid bestämma sådant senare. Är redan skärpan och kontrasten satt i pixlarna och alla fina övergångar bortslängda så är det kört.

För att få ett bra resultatat blir det därför mer arbete att jobba med en jpeg-förlaga och många gånger går det överhuvudtaget inte.

Det här är inte för att rädda bilder som fotograferats dåligt. Självklart ska bilden tas med största omsorg och det finns ingen anlednig att slarva och det handlar inte om att (hjälpligt) rädda felaktiga exponeringar, utan det som måste göras för att lyfta en bra bild till ännu bättre kan inte alltid göras med jpeg.

Om en bild har färgstick så vill mn kunna justera vitbalans efteråt. Visst, om man plockar upp en jpeg i ACR så finns exakt samma reglage där också, men det är inte alls samma algoritmer som används bakom kulisserna och resultatet blir inte lika bra och kan ge färgfel på andra ställen istället.

Jag har inga som helst betänkligheter att lagra filer i .ARW-format. Det blir faktiskt inte alls mer säkert med DNG i praktiken. Om det skulle behövas så kan man alltid göra den konverteringen i framtiden i så fall. Däremot bakas profilinformation in i .DNG-filen vid konvertering, så att nästa gång ACR/LR uppgraderas måste alla DNG-filer konverteras om. De konverteringar du gjort i LR3 har Process-2010 informationen i sig. Om du tar upp dessa nu i LR4 så drar du inte nytta av Process-2012 förrän du tagit omaket att göra om dem ytterligare en gång. Det slipper du helt om du sparat dem som .ARW.

Att verktygen i programmet ser likadana ut eller att informationen sparas som settings vid sidan av är irrelevant i sammanhanget, är pixlarna utsmetade pga brusreducering eller kontrast hård och tonövergångar i en himmel är bortslängda så spelar det ingen roll att reglagen i programmet är lika, informationen kommer ändå inte tillbaka när man drar i dem, för den finns inte kvar. SÅ är det. Det blir INTE samma möjligheter för att reglagen är lika eller att förändringsinformationen sparas bredvid.

Snålhetsargumentet att det kostar pengar med lagringsutrymmet är också konstigt. Ja, man sparar ju för att man slänger bort halva sin bildinformation. Varför då öht köpa sig en 24 megapixelkamera? Bätrte att fotografera i 12 megapixel då, för då sparar man ju ännu mer utrymme, eller? Eller kvalitet Normal istället för Fin så får du starkare komprimering och sparar ännu mer utrymme, också där på bekostnad av kvaliten, men den har du ju redan förhandlat bort.

Eller så väntar man ett par månader att inhandla nya diskar så har priset sjunkit till hälften...

För min del vill jag hellre använda lagringsutrymmet om det hade varit brist på det eller dyrt eller nåt, vilket det inte är, till att lagra 100 bra bilder än 200 inte fullt så bra.

Jag vet att du har Sten-koll :) på filformaten osv. och är mycket imponerad av ditt arbete med bildarkiven på Stockholms Stadsmuseum, men jag håller i alla fall inte med dig.

För min del så tycker jag det är synnerligen dumt att investera i fin kamera och fina objektiv och sen använda den som en kompakt genom att kasta bort halva den värdefulla bildinformationen. Varför investera månfga tusentals kronor i en kamerautrustning och sen spara några hundralappar på en billigare hårddisk. Får inte ihop det riktiigt.

Jag kan för mina behov fortfarande inte se en endaste fördel att låta kameran skapa jpegfiler. Viktig information kastas bort, det blir besvärligare bildhantering med flera steg, knepigare logistik att hålla reda på vilken fil som är "originalet" osv. Vill ni andra inte använda jpeg så är det upp till var och en, men jag fotograferar i alla fall i raw och ser bara fördelar med det.

Tycker dock den här debatten börjar bli lite tjatig, inte så mycket nya argument dyker upp egentligen. Alla får väl göra som de vill helt enkelt. Jag tror i alla fall att många som använder jpeg direkt från kameran gör det för att man inte riktigt förstått begränsningarna och hur mycket bildinformation som förstörs och att man inte har kommit över tröskeln att lära sig den superenkla hanteringen, utan lever i tron att det skulle vara krångligt eller svårt. Det är lite synd. Du har ju mera koll och gjort ett informerat val, så det är en annan sak (fast jag förstår det ändå inte :) ).

/Mats

Nä, ingen annan än jag har intresse av min raw-fil, ingen annan än jag har intresse av min jpeg direkt ur kameran heller om jag skulle sparat en sån istället.

Jag anser i alla fall att bilden inte är klar när den registrerats av kameran, utan måste anpassas till det media som den ska användas för, skalas om, kanske justeras i ljus, färg och brusreducering och slutskärpning. Sedan kan man lämna ifrån sig bilder, men originalet är bara intressant för en själv.

Du tar ju inte dina jpeg heller och skickar iväg utan att peta på dem.

När man ändå berabetar bilderna så tycker åtm. jag att det är avsevärt enklare och bätrte att utgå från raw.

Det har inte att göra med att det inte är samma reglage i redigeringsprogrammet, för visst är det så, men möjligheterna minskar ju dramatiskt. Om brusreducering redan gjorts och pixlar smetats ihop så är det betydelselöst att man har reglage för amount och detail i raw-hanteraren, de fungerar ju inte! Du kan ju inte återfå detaljering som redan är förstörd.

Eller du har en för ljus himmel utan så mycket skiftningar i molnslöjor och mörkar ner den i raw-hanteraren. Visst, samma reglage används oavsett om "originalet" är en jpeg eller raw, men med jpegbilden finns inte information kvar helt enkelt så det blir bandningar och fula steg.

Eller om du ställt in hög kontrast och hög skärpa i kameran när du fotograferar så plockas en väldig massa fina tonövergångar bort som inte går att få tillbaka om du vill ha en mjukare mer dynamisk bild i framtiden.

Tror att de flesta åtm. i början vill ha det skarpt och kontrastrikt och hårt för att det ser mycket bättre ut vid en första anblick, men sedan upptäcker många att det ser ju ut som "kompaktkamera-kort" och att det finns en tjusning med lägre kontrast och mer dynamik. Har du raw-format kan du alltid bestämma sådant senare. Är redan skärpan och kontrasten satt i pixlarna och alla fina övergångar bortslängda så är det kört.

För att få ett bra resultatat blir det därför mer arbete att jobba med en jpeg-förlaga och många gånger går det överhuvudtaget inte.

Det här är inte för att rädda bilder som fotograferats dåligt. Självklart ska bilden tas med största omsorg och det finns ingen anlednig att slarva och det handlar inte om att (hjälpligt) rädda felaktiga exponeringar, utan det som måste göras för att lyfta en bra bild till ännu bättre kan inte alltid göras med jpeg.

Om en bild har färgstick så vill mn kunna justera vitbalans efteråt. Visst, om man plockar upp en jpeg i ACR så finns exakt samma reglage där också, men det är inte alls samma algoritmer som används bakom kulisserna och resultatet blir inte lika bra och kan ge färgfel på andra ställen istället.

Jag har inga som helst betänkligheter att lagra filer i .ARW-format. Det blir faktiskt inte alls mer säkert med DNG i praktiken. Om det skulle behövas så kan man alltid göra den konverteringen i framtiden i så fall. Däremot bakas profilinformation in i .DNG-filen vid konvertering, så att nästa gång ACR/LR uppgraderas måste alla DNG-filer konverteras om. De konverteringar du gjort i LR3 har Process-2010 informationen i sig. Om du tar upp dessa nu i LR4 så drar du inte nytta av Process-2012 förrän du tagit omaket att göra om dem ytterligare en gång. Det slipper du helt om du sparat dem som .ARW.

Att verktygen i programmet ser likadana ut eller att informationen sparas som settings vid sidan av är irrelevant i sammanhanget, är pixlarna utsmetade pga brusreducering eller kontrast hård och tonövergångar i en himmel är bortslängda så spelar det ingen roll att reglagen i programmet är lika, informationen kommer ändå inte tillbaka när man drar i dem, för den finns inte kvar. SÅ är det. Det blir INTE samma möjligheter för att reglagen är lika eller att förändringsinformationen sparas bredvid.

Snålhetsargumentet att det kostar pengar med lagringsutrymmet är också konstigt. Ja, man sparar ju för att man slänger bort halva sin bildinformation. Varför då öht köpa sig en 24 megapixelkamera? Bätrte att fotografera i 12 megapixel då, för då sparar man ju ännu mer utrymme, eller? Eller kvalitet Normal istället för Fin så får du starkare komprimering och sparar ännu mer utrymme, också där på bekostnad av kvaliten, men den har du ju redan förhandlat bort.

Eller så väntar man ett par månader att inhandla nya diskar så har priset sjunkit till hälften...

För min del vill jag hellre använda lagringsutrymmet om det hade varit brist på det eller dyrt eller nåt, vilket det inte är, till att lagra 100 bra bilder än 200 inte fullt så bra.

Jag vet att du har Sten-koll :) på filformaten osv. och är mycket imponerad av ditt arbete med bildarkiven på Stockholms Stadsmuseum, men jag håller i alla fall inte med dig.

För min del så tycker jag det är synnerligen dumt att investera i fin kamera och fina objektiv och sen använda den som en kompakt genom att kasta bort halva den värdefulla bildinformationen. Varför investera månfga tusentals kronor i en kamerautrustning och sen spara några hundralappar på en billigare hårddisk. Får inte ihop det riktiigt.

Jag kan för mina behov fortfarande inte se en endaste fördel att låta kameran skapa jpegfiler. Viktig information kastas bort, det blir besvärligare bildhantering med flera steg, knepigare logistik att hålla reda på vilken fil som är "originalet" osv. Vill ni andra inte använda jpeg så är det upp till var och en, men jag fotograferar i alla fall i raw och ser bara fördelar med det.

Tycker dock den här debatten börjar bli lite tjatig, inte så mycket nya argument dyker upp egentligen. Alla får väl göra som de vill helt enkelt. Jag tror i alla fall att många som använder jpeg direkt från kameran gör det för att man inte riktigt förstått begränsningarna och hur mycket bildinformation som förstörs och att man inte har kommit över tröskeln att lära sig den superenkla hanteringen, utan lever i tron att det skulle vara krångligt eller svårt. Det är lite synd. Du har ju mera koll och gjort ett informerat val, så det är en annan sak (fast jag förstår det ändå inte :) ).

/Mats

Jag och hur jag gör har inte mycket att göra med mitt jobb.
Där handlar det dessutom bara om DNG vid kameratagna bilder som de interna fotograferna tagit. Historiska bilder skannas och där pratat vi storlek för de lagras i 16-bitars TIFF och där kan orginalen vara stora glasplåtar som genererar filer på upp till 1GB för en enda bild.

Håller i övrigt med Per i att JPEG och RAW är helt skilda saker.
RAW är inget färdigt format och således inte transparent.
Det kräver handpåläggning till skillnad från JPEG.

Mina bilder från resor dubbellagrar jag alltid i RAW och JPEG men vanliga vardagsbilder tar jag inte sällan bara i JPEG.

För mig och många handlar det inte alls om RAW eller JPEG utan om både och efter behov och lägenhet.
Det handlar också om hur JPEG ser ut ut ur kameran. Jag har som sagt blivit mer tveksam över hur en del JPEG sett ut ur A77 och NEX 7 i viss mån än ur A580. Men återigen, på 1,5 m betrakningsavstånd (utan fjärrlupp :) ) så är det mycket svårt se någon skillnad som är svår att se på nära håll med blotta ögat på en A3:a.

Jag kan f.ö. utan problem skapa nya filer i nya storlekar från Lightroom med en JPEG som orginal utan några större problem om nu det krävs. Den gamla filen ligger där orörd och sedan adderas dina redigeringsmetadata i LR-databasen vid export men självfallet kan man inte göra brusreducering ogjord i en JPEG och det var ju det jag menar man måste ta i beaktande när man väljer att köra JPEG ur en specifik kameramodell. Med A580 har det varit OK för mig.

Att spara RAW i någon form (DNG är ju en) gör i alla fall jag främst med bilder jag tycker är extra viktiga. Skälet är att jag sett ett par ganska stora hopp i kvalitet mellan olika revisioner av Lightroom. Med RAW har man ryggen fri bättre i den förändringen.

Senaste versionen har ju dessutom förstörande komprimering av ett RAW-format som DNG! För filer man inte tycker är så viktiga att man vill spara dem i full storlek. Det börjar allt bli lite snårigt. Tar man dessutom i bäräkning att tillcverkarna numera alltid processar RAW-filerna på ett eller annat sätt, så kan man ju undra vad man tror är så orört längre. Så länge det handlar om att få guldstjärna av testarna så kommer tillverkarna att ta till mängder av knep för att få så mycket gratisreklam det bara går. Senast läste jag igår att Canons nya värstingmodell genererar brusmönster som rena "sammetsytan", vilket förbryllat både Risedal och Joakim.

I övrigt tänker jag inte kommentera detta sidospår längre. RAW/JPEG-frågan är ju rena OT-toppen och säg vilken tråd den inte besudlat!

Håller med vi lägger ned.

Håller med. Dags att lägga ner sidospåret nu.
har nog ändå varit bra för dem som det är lite nytt för och som inte kommit igång med raw för att det har verkat svårt på något sätt att det benas ut hur det funkar och hur överlägset och enkelt det faktiskt är.

Annars är vi ju helt överens. Förstår båda hur det funkar och tycker båda att raw är överlägset att spara. Bara att du väljer att ändå göra jpegar i kameran mot bättre vetande :).

Punkt slut, salut!

/Mats

Sen ska man ju veta att ute i stora vida världen där bildbyråerna lever så får man vilka format man vill - bara man betalar. Vill man nödvändigtvis ha en TIFF som en del säger sig måste ha för exv. tryckning - inga problem. Långtifrån alla tror väl att de skulle vara så fräcka att de automatgenererar TIFF från ett JPEG-orginal med exv. FotoWare Color Factory. Men det gör man. Så mycket för den filformat hysterin. Det är väl inga bildbyråer som kör mycket mer än JPEG för med miljontals bilder i arkivet, så betyder lagringskostnaderna väldigt mycket.

Grattis kompis, annars fick du sista ordet och vi är i grunden fullständigt överens, som för det allra mesta. :)

Senast ändrad:
Tillbaka i Sony-trådarna, har som sagt tröttnat ganska mycket på hysterin i 5D3 och 800.

Sten-Åke - var är DNG förstörande?
Det finns ETT läge där DNG är "förstörande" för bildmaterialet (för EXIF däremot KAN dng vara dumt, om man inte väljer "spara hela EXIF bit-perfekt") - och det är ganska motsägelsefullt det läge som kallas "Linear". Där körs en alldeles för enkel (bilinear) demosaic interpolering innan filen sparas om som trelagersfil, dvs tre färger per pixel. Färgerna behålls dock i råformat.

I övrigt är DNG icke förstörande. Antingen komprimeras med TIFF-rutiner, dvs zip eller LZW, eller så används förlustfri JPEG-LS. Samtliga dessa tre ger bit-identisk komprimering, dvs varenda siffra i bildfilen är bit-identisk före/efter komprimering/dekomprimering.
...................

Själv tycker jag att komprimerade råfiler bara är bra, så länge det görs "mer än tillräckligt förlustfritt". Sony's komprimering är ju t.ex inte alls förlustfri, men det är i stort sett bara vid astrofotografering man kan se skillnad - eller ens mäta skillnad.

A77 24MP har samma (eller lite lägre) bildanvändningsstorlek som A850. Om jag personligen tycker att en 850 är "normalt sett användbar" upp till 12-14MP ut-storlek ger A77 kanske någon enstaka MP lägre "perfekt upplösning".

Däremot tycker jag också att man förlorar alldeles för mycket på att "stressa" en råfil och försöka pressa ut varenda liten pixeldetalj ur den, det blir aldrig bra. Bilden är mycket mjukare, mer "analog" när man skalat ner den till en storlek där all aliasing osv försvunnit. För att inte tala om bivinsten man får med ett tätare brus-mönster, som är mycket trevligare att titta på än t.ex Canons tidigare storfläckiga brustussar (som de som tur är verkar ha blivit av med...)

Vart ville jag komma med detta?
Jo, en komprimerad råfil på 24MP ger oftast i slutänden mycket bättre 12MP-bilder än en icke-komprimerad 12MP råfil som tar lika mycket plats.
Sen är det bara synd att det inte finns råkonverterare som utnyttjar den "överkapacitet" i MP vi har idag, man skulle kunna göra råkonverteringarna minst två-fyra ggr snabbare om man tog bort kravet på "pixelperfekt framkallning" - eftersom man ändå tänker skala ner senare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar