Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Varför diskuteras mycket ingående Sony A580 och Nex 7 i denna tråd ?? Tråden avser a77!! Antagligen är jag helt off topic (OT) med detta påpekande OT = vid sidan av ämnet för tråden.
A77 och NEX 7 som jag har har samma sensor som Mats påpekat. Vi har sett en del mindre lyckade exempel på brushantering i dessa bildfiler från båda dessa kameror. Det påverkade mitt val mellan JPEG respektive RAW / DNG (Adobe Digital Negative). I RAW har ingen allvarligare brusreducering skett till skilnad från i JPEG.
A580 är en bra referens för mig (och Mats för vi har båda dena kamera att jämföra med) eftersom jag där varit mer nöjd med hur JPEG-bilderna ser ut. För oss här i dessa Sony-forum är det naturligt att göra dessa jämförelser för att förklara våra val. Inte minst när vi blir lite ansatta för de val vi gjort.
Till sist en liten godbit från ett Canon-forum om 5D MK III (#1720) där man aldrig är OT och där OT-poliserna jobbar hårt:
"........Nån som har reagerat på hur bra jpeg bilderna blir med 5D3? Jag provade idag i standardläget i bildstil. 6-2-1 får helt fantastiska bilder, får kämpa hårt för att få raw bilden lika bra. Helt sjukt bra jpeg motor, kvinskarpa bilder med mycket tryck i. Av det jag minns så har inte Canon haft bra jpeg motorer. Jpeg filerna från min brors 7D ser ut som skräp i jämnförelse."
Detta som en liten kickpassning till Bengt (som ju sett att det hänt en del med JPEG-verktygen i A77 och andra nya kameror som underlättar för JPEG-fotograferna) och Mats. Det är en intressant reflektion, eller hur?