Tillbaka i Sony-trådarna, har som sagt tröttnat ganska mycket på hysterin i 5D3 och 800.
Sten-Åke - var är DNG förstörande?
Det finns ETT läge där DNG är "förstörande" för bildmaterialet (för EXIF däremot KAN dng vara dumt, om man inte väljer "spara hela EXIF bit-perfekt") - och det är ganska motsägelsefullt det läge som kallas "Linear". Där körs en alldeles för enkel (bilinear) demosaic interpolering innan filen sparas om som trelagersfil, dvs tre färger per pixel. Färgerna behålls dock i råformat.
I övrigt är DNG icke förstörande. Antingen komprimeras med TIFF-rutiner, dvs zip eller LZW, eller så används förlustfri JPEG-LS. Samtliga dessa tre ger bit-identisk komprimering, dvs varenda siffra i bildfilen är bit-identisk före/efter komprimering/dekomprimering.
...................
Själv tycker jag att komprimerade råfiler bara är bra, så länge det görs "mer än tillräckligt förlustfritt". Sony's komprimering är ju t.ex inte alls förlustfri, men det är i stort sett bara vid astrofotografering man kan se skillnad - eller ens mäta skillnad.
A77 24MP har samma (eller lite lägre) bildanvändningsstorlek som A850. Om jag personligen tycker att en 850 är "normalt sett användbar" upp till 12-14MP ut-storlek ger A77 kanske någon enstaka MP lägre "perfekt upplösning".
Däremot tycker jag också att man förlorar alldeles för mycket på att "stressa" en råfil och försöka pressa ut varenda liten pixeldetalj ur den, det blir aldrig bra. Bilden är mycket mjukare, mer "analog" när man skalat ner den till en storlek där all aliasing osv försvunnit. För att inte tala om bivinsten man får med ett tätare brus-mönster, som är mycket trevligare att titta på än t.ex Canons tidigare storfläckiga brustussar (som de som tur är verkar ha blivit av med...)
Vart ville jag komma med detta?
Jo, en komprimerad råfil på 24MP ger oftast i slutänden mycket bättre 12MP-bilder än en icke-komprimerad 12MP råfil som tar lika mycket plats.
Sen är det bara synd att det inte finns råkonverterare som utnyttjar den "överkapacitet" i MP vi har idag, man skulle kunna göra råkonverteringarna minst två-fyra ggr snabbare om man tog bort kravet på "pixelperfekt framkallning" - eftersom man ändå tänker skala ner senare.