Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta det blatanta reklaminhoppet, men jag vill få lite action och sänker priset.
Så om nån vill fynda själv eller tipsa nån annan finns det en A900, en A580 och ett 20/2,8 mycket förmånligt ute på köp/sälj nu. Spread the word! :)

http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?member=156898

/Mats

En fråga: Vad exakt har du tänkt skaffa istället. Ställer enbart frågan för att se om jag via eventuella kontakter kan hjälpa till.

//Lennart

En fråga: Vad exakt har du tänkt skaffa istället. Ställer enbart frågan för att se om jag via eventuella kontakter kan hjälpa till.

//Lennart

Det blir en A77 med 16-50/2,8.

Är så sugen att prova det där nya elektroniska, mycket tack vare dina lovord.
Var tills för någon dag sedan inställd på att sälja allt Sony och börja om med Nikon genom att direkt inhandla en D5100 för under 4000 kr och riktigt fina objektiv, typ Sigma 120-200/2,8 osv för att sen köpa mig en D800 när de går att få tag på.

Men jag har svängt tillbaka, gräset är nog inte grönare på andra sidan trots allt och så slipper man besväret att byta ut alla sina objektiv, är rätt nöjd med det jag sitter med.

Har faktiskt varit ganska skeptisk till EVF och osäker på om jag kan bli vän med en sådan, men du har ju det till min förvåning och enda sättet att veta är att ge det en ärlig chans.

Sen om det inte faler mig på läppen säljer jag den i så fall tillsammans med alla objektiv, blixtar och grejs och går på Nikon, men som det verkar nu tror jag att A77 blir riktigt bra och så småningom kommer väl den där förbaskade TMT FF-kameran och då har man kört in sig.

/Mats

Det blir en A77 med 16-50/2,8.

Är så sugen att prova det där nya elektroniska, mycket tack vare dina lovord.
Var tills för någon dag sedan inställd på att sälja allt Sony och börja om med Nikon genom att direkt inhandla en D5100 för under 4000 kr och riktigt fina objektiv, typ Sigma 120-200/2,8 osv för att sen köpa mig en D800 när de går att få tag på.

Men jag har svängt tillbaka, gräset är nog inte grönare på andra sidan trots allt och så slipper man besväret att byta ut alla sina objektiv, är rätt nöjd med det jag sitter med.

Har faktiskt varit ganska skeptisk till EVF och osäker på om jag kan bli vän med en sådan, men du har ju det till min förvåning och enda sättet att veta är att ge det en ärlig chans.

Sen om det inte faler mig på läppen säljer jag den i så fall tillsammans med alla objektiv, blixtar och grejs och går på Nikon, men som det verkar nu tror jag att A77 blir riktigt bra och så småningom kommer väl den där förbaskade TMT FF-kameran och då har man kört in sig.

/Mats

Jag är ju egentligen part i målet men ska försöka vara så objektiv jag kan ang ditt val. Jag tror att du kommer att vara lite undrande och halvskeptisk till EVF en tid innan du vant dig. Lika glad och extremt positiv som du kommer att bli när du via fokuspeaking kombinerad med AF-A (går inte på NEX7) utan sökarförstoring sätter skärpan precis där du vill lika småsur kommer du först att bli över gradationerna i sökaren vid hårt solljus. Jag har vant mig.

AF: I alla fall i mitt exemplar enastående snabb och säker. Vad gäller träffsäkerhet helt i klass med Nikon D3s på AF-A och AF-S. De olika AF-sensorgrupperingarna ger en jättefördel. Mellangruppen och långt tele på relativt nära håll där motivet täcks in av sensorgruppen är idiotsäkert. Längre bort belägna föremål kan du köra på mittsensorn. AF-C tycker jag håller mycket hög klass.

16-50/2.8 SSM: Kan bara utgå från mitt exemplar. Skulle inte sagt något om det varit väsentligt dyrare och Z-märkning sett till resultatet. Känns gedignare än 28-75SAM dessutom.

Filmning via sökare- jag gör det sällan men det är oslagbart för ett stillbildsfreak.

Du kommer att hitta små nackdelar här och där som väger jämt med små och stora fördelar. TROR jag!

Presterar Zeiss 135:an på A77 som min Zeiss 85:a så har du i princip en 200 med f/1.8 som är skarp från full öppning.

Men ssv jag är väl part i målet. Mer än nöjd.

Ska kolla med några om de är sugna på din utrustning.

//Lennart

Du får gärna fråga mer om det är något, men kör det via vanliga mailen

Den här samlingen kan nog vara värd en del. Den utgör bara en del av den totala samlingen.

A900 har nog potential att bli en klassiker. Jag grämer mig fortfarande att inte jag kom på idén att ge ett skambud på halva reapriset på A850:n hos Elgiganten i Västerås. 7500 kronor för en helt ny A850 är ju sanslöst billigt.

Du kan ju göra ett försök på elgiganten i Barkarby som har två a850 på rea. :)
( eller hade i alla fall senast jag var där )

Absolut rätt Peter.
Samla på gamla kameror är nog ingen idé i det långa loppet och det kommer inte att bli något samlarvärde på sådana, utom möjligen specialversioner i guld av gamla Leicor eller nåt............
/Mats

LP-Foto visade mig en specialmodell i form av en grön-/kammoflagemålad Leica. En av få som försvaret haft i förbifarten. Den utropades på auktion för 80 000. Rena Antikrundanpriset.

LP-Foto visade mig en specialmodell i form av en grön-/kammoflagemålad Leica. En av få som försvaret haft i förbifarten. Den utropades på auktion för 80 000. Rena Antikrundanpriset.

Det närmaste jag kommer ett samlarobjekt är min Minolta Dynax 7 Limited!

Den är i begränsad numrerad serie, min har nummer 160.
Äkta guldinlägg på programratten och ett par ställen till.
Läderetui med guldfärgat sidentyg och inpräglat guldtryck.
Även ytterkartongen är i fin reliefkartong med relieftryck i guld.

Dynax7Limited.jpg

Lite roligt just därför att man kör Sony-systemet och har en del fina objektiv som passar rakt av. Kameran är ju riktigt bra för att vara film och den fungerar utmärkt.

Har inte använt den på flera år, men ska införskaffa ett batteri och köpa några rullar film.

Märkte när jag nu tog fram den att det sitter en rulle exponerad film i den som jag inte har en aning om vad som är på :).

Den åker in på framkallning, men jag måste som sagt skaffa ett batteri först för att den ska kunna windas tillbaka.

/Mats

Det närmaste jag kommer ett samlarobjekt är min Minolta Dynax 7 Limited!

Den är i begränsad numrerad serie, min har nummer 160.
Äkta guldinlägg på programratten och ett par ställen till.
Läderetui med guldfärgat sidentyg och inpräglat guldtryck.
Även ytterkartongen är i fin reliefkartong med relieftryck i guld.

Visa bilaga 123686

Lite roligt just därför att man kör Sony-systemet och har en del fina objektiv som passar rakt av. Kameran är ju riktigt bra för att vara film och den fungerar utmärkt.

Har inte använt den på flera år, men ska införskaffa ett batteri och köpa några rullar film.

Märkte när jag nu tog fram den att det sitter en rulle exponerad film i den som jag inte har en aning om vad som är på :).

Den åker in på framkallning, men jag måste som sagt skaffa ett batteri först för att den ska kunna windas tillbaka.

/Mats

Med film i kameran, kan mycket roligt hända!

För många år sedan, på 70-talet, stod en ung tjej, långt framför mig i kön till ett filmlabb, Kodak i Spånga, hade lånat sin pappas kamera, men trodde att något var fel på kameran, det gick inte, att dra fram filmen längre, det var stopp plötsligt!
- Det är inget fel på kameran, filmen har nått sitt slut bara, sa mannen på labbet.
- Bra, då kan jag ta ut filmen direkt, för att se hur det blev, så hon började öppna bakstycket, - innan filmen blev vevad manuellt tillbaka …. :) :) :)

En fråga: Hur många har kört A77 i hyfsad kyla? När vi fotade bandy (sisådär -15 grader) lade A77 av efter en halvlek. Vägrade sedan att starta även efter att jag tinat upp batteriet. När sedan (hemma) hela kameran tinat upp vaknade den till liv igen. Det här hände bara en gång och kan ju vara en ren slump så jag skrev inget om det i testet. Men har någon annan sett något liknande?

Har inte läst slutet av tråden men det här är en viktig fråga för mig eftersom jag en gång per år i 7-10 dagar åker till fjälls under vårvintern och bor i tält dvs jag har inga direkta möjligheter att tina upp kamera/batteri förutom på natten genom att stoppa in allt i sovsäcken. Så finns det problem eller är det en isolerad (*L*) händelse. Min A700 har inte haft några problem men tänkte dubblera med en A77

Med film i kameran, kan mycket roligt hända!

För många år sedan, på 70-talet, stod en ung tjej, långt framför mig i kön till ett filmlabb, Kodak i Spånga, hade lånat sin pappas kamera, men trodde att något var fel på kameran, det gick inte, att dra fram filmen längre, det var stopp plötsligt!
- Det är inget fel på kameran, filmen har nått sitt slut bara, sa mannen på labbet.
- Bra, då kan jag ta ut filmen direkt, för att se hur det blev, så hon började öppna bakstycket, - innan filmen blev vevad manuellt tillbaka …. :) :) :)

Det var roligt med vanlig film :)
Vi var några som åkte till gotland på 80 talet. En av "kompisarna" undrade om man kunde nolla räkneverket efter som han viste jag var foto intreserad???
Nä sa jag....
Jo ho det kan man visst sa han näsvist.... man bara gör så har och så öppnade han film "luckan" .......
Så kan du inte göra sa jag filmen är ljuskänsligt. Ingen fara svarde han, jag gjorde det jätte snabbt....
Fick aldrig se hans bilder från gotland :)

Det var roligt med vanlig film :)
Vi var några som åkte till gotland på 80 talet. En av "kompisarna" undrade om man kunde nolla räkneverket efter som han viste jag var foto intreserad???
Nä sa jag....
Jo ho det kan man visst sa han näsvist.... man bara gör så har och så öppnade han film "luckan" .......
Så kan du inte göra sa jag filmen är ljuskänsligt. Ingen fara svarde han, jag gjorde det jätte snabbt....
Fick aldrig se hans bilder från gotland :)

Hehe, jättesnabbt. Jämfört med vad, slutartiden på kameran på 1/1000s eller så? :)

Det där gjordes som dolda-kameran gag när någon kom in i fotoaffären för att lämna in en film för framkalning och expediten bytte ut rullen och drog ut den och höll upp den mot ljuset och konstaterade att "det fanns ju inga bilder".

Skönt att vara hemma i Sony-forumen igen. Diskuterar man i Canon/Nikon-avdelningarna så klagas det på off-topic om man pratar om filmning med kameramodellen som det handlar om för att det då ska vara i filmingsforumet och gör man jämförelser med en kamera av ett annat märke så är man tydligen fruktansvärt OT och ska själva OT-frågan istället diskuteras (vilket faktiskt är betydligt mer OT). Jäkla trams, jag blir så trött på det.

/Mats

Skönt att vara hemma i Sony-forumen igen. Diskuterar man i Canon/Nikon-avdelningarna så klagas det på off-topic om man pratar om filmning med kameramodellen som det handlar om för att det då ska vara i filmingsforumet och gör man jämförelser med en kamera av ett annat märke så är man tydligen fruktansvärt OT och ska själva OT-frågan istället diskuteras (vilket faktiskt är betydligt mer OT). Jäkla trams, jag blir så trött på det.

/Mats

Ja det man bara säga amen till! Har själv huserat en del på D800, 5DMkIII och vs-forumen. Folk verkar närmast vinnlägga sig om att missförstå varandra där. Stackars Joakim blir ifrågasatt trots utmärkta förklaringar.

Denna tråden är mer fridfull och därtill lär vi oss en hel del, trots lite OT då och då.

//Lennart

Jag är ju egentligen part i målet men ska försöka vara så objektiv jag kan ang ditt val. Jag tror att du kommer att vara lite undrande och halvskeptisk till EVF en tid innan du vant dig. Lika glad och extremt positiv som du kommer att bli när du via fokuspeaking kombinerad med AF-A (går inte på NEX7) utan sökarförstoring sätter skärpan precis där du vill lika småsur kommer du först att bli över gradationerna i sökaren vid hårt solljus. Jag har vant mig.

AF: I alla fall i mitt exemplar enastående snabb och säker. Vad gäller träffsäkerhet helt i klass med Nikon D3s på AF-A och AF-S. De olika AF-sensorgrupperingarna ger en jättefördel. Mellangruppen och långt tele på relativt nära håll där motivet täcks in av sensorgruppen är idiotsäkert. Längre bort belägna föremål kan du köra på mittsensorn. AF-C tycker jag håller mycket hög klass.

16-50/2.8 SSM: Kan bara utgå från mitt exemplar. Skulle inte sagt något om det varit väsentligt dyrare och Z-märkning sett till resultatet. Känns gedignare än 28-75SAM dessutom.

Filmning via sökare- jag gör det sällan men det är oslagbart för ett stillbildsfreak.

Du kommer att hitta små nackdelar här och där som väger jämt med små och stora fördelar. TROR jag!

Presterar Zeiss 135:an på A77 som min Zeiss 85:a så har du i princip en 200 med f/1.8 som är skarp från full öppning.

Men ssv jag är väl part i målet. Mer än nöjd.

Ska kolla med några om de är sugna på din utrustning.

//Lennart

Du får gärna fråga mer om det är något, men kör det via vanliga mailen

Vad är det då som vi övriga A77-ägare inte får veta, eller är vanliga mailen dessa sidor.

Är inne ock tränar lite i Sonys egen Raw-hanterare, testar och provar, ställde ner kelvin från 6000 till 5600 och helt plösligt kröp det fram detaljer i träden. men den är långsam, man får sitta och vänta en stund vid varje ändring.

//Bengt.

Ja det man bara säga amen till! Har själv huserat en del på D800, 5DMkIII och vs-forumen. Folk verkar närmast vinnlägga sig om att missförstå varandra där. Stackars Joakim blir ifrågasatt trots utmärkta förklaringar.

Denna tråden är mer fridfull och därtill lär vi oss en hel del, trots lite OT då och då.

//Lennart

Blir lite orolig att Joakim skall hamna i en MR-situation, hoppas det går bra.

Blir lite orolig att Joakim skall hamna i en MR-situation, hoppas det går bra.

Jag kan bara hålla med att det här forumet är trevligare än andra, det finns allt för mycket "poliser" på andra ställen. Om man absolut måste hålla sig strikt till ett ämne utan några sidoblickar blir det väldigt inskränkt. Jag tror nog inte Joakim riskerar att gå samma öde till mötes som MR, visserligen kan även kunniga personer bli partiska, men det är väl inget problem här och Joakim har väl inte visat några "osmakliga" bilder vad jag vet. Att få veta såväl det egna som andra märkens egenskaper, goda såväl som sämre, är väl värdefullt för att dels kunna välja om står i den situationen eller för att hantera det man har på bästa sätt.

Risken är nog större att Joakim tröttar och lämnar FS.

Fast han kan nog svara själv. Såvitt jag minns läser han den här tråden.

Vad är det då som vi övriga A77-ägare inte får veta, eller är vanliga mailen dessa sidor.

"Vanliga mailen" är där exempelvis Mats och jag mailar varandra för att diskutera priser/transaktioner som bara berör oss själva och skulle bli vansinnig OT om de lades upp här. Allt som berör A77 kommer upp här på denna sida. I alla fall från mig (och Mats oxå är jag säker på).

//Lennart

Lite anti OT
Läste någonstans att man kan få två sökarbilder i A77 en "vanlig" och en mer förstorad. Den förstorade var till för oss glasögonormar :) Vad ändrar man detta i menyerna. FInns det på Nex-7 också (lite OT)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar