PMD
Aktiv medlem
För att inte tala om framtida arbetsgivare
Om framtida arbetsgivare upptäcker att du läser och skriver i Fotosidans forum så ligger du nog risigt till.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För att inte tala om framtida arbetsgivare
Pröva med att stänga av "effekterna" i Live View. När dessa är på avspeglas dina val i sökaren vid exponeringskompensation, vitbalans e.t.c.. Vill man ha en stadig sökare som beter sig som en "vanlig" optisk sökare så måste effekterna stängas av i menyerna. Live View - effects off.
Har varit borta ett tag från denna tråd p g a att jag var nära att begära utträde p g a avträdet vissa av mina inlägg kastats i av en moderator.
Jag besvarade ett kränkande inlägg som innehöll ord som "idioter", "arrogant skitstövel" mm. Mitt svar var att ett dylikt inlägg borde modereras bort. Och nog modererades det alltid. Det kränkande inlägget står kvar men mitt svar slängdes i avträdet.
Nåja, skit i det nu, men helst i avträdet
Noterar att Mats säljer av sin A900+tillbehör för ett mycket attraktivt pris. Jag tänker inte lägga några aspekter på det utan bara gratulerar eventuell köpare till ett fynd då A900 ff tillverkas och därmed är aktuell.
Ang A77 och EVF så är det som det är; man får ta fördelarna med vissa nackdelar, men lägger man ned bara en smula möda på att kombinera finesserna en EVF ger med AF-A adresserad till Dir.man.fokus så får man både AF och peaking samtidigt utan att behöva trycka på några extraknappar.
Ger hittills oslagbar kontroll över var skärpan primärt hamnar samt skärpedjup. Och detta med ljusstyrka f/1.4. Trots att det är ett AF-läge kan man kontrollbesiktiga skärpan genom att förstora sökarbilden innan man trycker av.
Det är snittbild släng dig i väggen. Mycket användbart.
FW 1.05 har faktiskt gett en viss annan valör på jpeg också (antagligen en dold förbättring). Noterade detta eftersom jag alltid kör raw+jpeg.
//Lennart
Min A900:n säljer jag inte, - tro mig, det är en sann klassiker, den sista D-SLR från Sony.
Den lär ju knappast stiga i värde o i den digitala världen är det få saker som verkligen blir o ses som klassiker....A900 kommer garanterat inte blir "stämplad" som en klassiker i kameravärldens historia hos fler än dom verkliga Sony-entusiasterna o om den nu mot förmodan skulle blir det det så blir den nog det på grund av att det va Sonys första FF och världens första FF med inbyggd bildstabilisering inte för att den va den sista D-SLR från Sony.
Den lär ju knappast stiga i värde o i den digitala världen är det få saker som verkligen blir o ses som klassiker....A900 kommer garanterat inte blir "stämplad" som en klassiker i kameravärldens historia hos fler än dom verkliga Sony-entusiasterna o om den nu mot förmodan skulle blir det det så blir den nog det på grund av att det va Sonys första FF och världens första FF med inbyggd bildstabilisering inte för att den va den sista D-SLR från Sony.
Jag har, precis som Lars, inte heller sålt någon av mina kameror som jag har köpt genom åren (utom en, men jag har köpt en likadan nyligen).
Det beror inte på att jag förväntar mig att kamerorna ska stiga i värde utan att jag tycker att det är kul att ha dem kvar.
Är det någon skillnad på bakgrunden, varför ett kamerahus blir en klassiker?
Sonys första FF och världens första FF med inbyggd bildstabilisering eller för att den var den sista FF D-SLR från Sony, - det gör tydligen en stor skillnad för dig?
Vi övriga skrattar åt din logik!
Riktigt bra kamerakonstruktioner blir ofta klassiker.
Är det någon skillnad på bakgrunden, varför ett kamerahus blir en klassiker?
Sonys första FF och världens första FF med inbyggd bildstabilisering eller för att den var den sista FF D-SLR från Sony, - det gör tydligen en stor skillnad för dig?
Vi övriga skrattar åt din logik!
Riktigt bra kamerakonstruktioner blir ofta klassiker.
Ja det brukar ha en viss betydelse....i Sonys fall kanske inte eftersom dom bara gjort en D-SLR A850/900
För mig spelar det ingen som helst roll då jag inte ser något som helst värde i om en kamera är en klassiker eller ej....kameran blir inte bättre för det.
Kul att jag kan bistå med ett gott skratt...
Lars, räkna inte in några andra än du i "vi övriga". Finns säkert några som drar på smilabanden, men inte åt Peter eller hans logik.
/Mats
Senaste testet jag läst av A77 Nr3 Digital Foto, får jpeg bilderna mycket beröm dom har en form av tabeller där lägre siffra är bättre. till och med något bättre än tidigare klassledande Jpegfantom som D300.
Håller på att vänja mig vid A77, min stora tumme vill gärna komma åt AF/MF-knappen som direkt aktiverar peakingen. Har ställt in den lilla ratten framme vid optiken på läge A, i den engelska manualen som i bland är bättre att läsa, säger dom att man skall ställa in optikens AF/MF till MF och så har jag fokusförstoring inställt i menyn.
jag är lite trög av mig Lennart, hur menar du att man har AF samtidigt, vid DMF har man det, van vid gamla kameran. kan man aktivera peakingen då genom AF/MF-knappen när man ställer in DMF i menyn
Men fortfarande också ha fokusförstoringen invald i menyn.
Lite lurigt när jag provar genom att trycka in kamerans AF/MF strax över tummen om jag sedan samtidigt kan skruva skärpan manuellt, missar jag här så kan jag skada genom att vrida fokusen på optiken.
Har du nu iställt AF-A och DMF och fokusförstoring, tar du då först fokus med AF och sedan justerar skärpan framme vid optiken, hoppar peakingen in då automatiskt vid denna manöver.
Hoppas du inte tycker att jag är för jobbig med alla frågor, peakingen passar nog inte överallt så klart så det tror jag inte.
//Bengt
En jpeg blir vad man gör den till genom diverse manövrer i kameran. Jag har nog aldrig någonsin fått fram en jpeg direkt ur kameran som inte fordrat viss form av bearbetning; beskärning, nivåer och viss färgkorrigering. Gäller även kompaktkameror utan rawmöjlighet, eller kanske i synnerhet dem.
Kontenta: För att bli riktigt bra måste såväl en jpeg eller rawfil efterbearbetas samt anpassas till det medium den är avsedd att användas i. Att sitta och pula med jpegfiler tar ofta längre tid än en rawfil och vissa parametrar är dessutom oåterkallerliga.
Men självklart går det att efterbearbeta en jpeg så den blir bra-men onödigt besvär. Bättre ta en rawfil-bearbeta den och spara som jpeg plus behålla originalfilen.
Den här samlingen kan nog vara värd en del. Den utgör bara en del av den totala samlingen.Absolut rätt Peter.
Samla på gamla kameror är nog ingen idé i det långa loppet och det kommer inte att bli något samlarvärde på sådana, utom möjligen specialversioner i guld av gamla Leicor eller nåt.
A900 har nog potential att bli en klassiker. Jag grämer mig fortfarande att inte jag kom på idén att ge ett skambud på halva reapriset på A850:n hos Elgiganten i Västerås. 7500 kronor för en helt ny A850 är ju sanslöst billigt.A900 håller dock fortfarande måttet. Välbyggd som ingen annan, men framförallt ger den en otrolig bildkvalitet vid bra ljus och ligger inte efter någon annan egentligen, inte ens de alldeles nysläppta från Canon och Nikon.
Den här samlingen kan nog vara värd en del. Den utgör bara en del av den totala samlingen.
A900 har nog potential att bli en klassiker. Jag grämer mig fortfarande att inte jag kom på idén att ge ett skambud på halva reapriset på A850:n hos Elgiganten i Västerås. 7500 kronor för en helt ny A850 är ju sanslöst billigt.
Den samlingen är definitivt inte till för att fotografera med. Vem tusan behöver 113 stycken Nikon F för att fotografera med?Värd och värd?
Beror vad man ska ha den till. Att fotografera med finns det bättre prylar till.
Vänligen läs SONY:s supportsida angående raw
http://www.sony.se/support/sv/topics/nice-pictures
mvh Jonny
En jpeg blir vad man gör den till genom diverse manövrer i kameran. Jag har nog aldrig någonsin fått fram en jpeg direkt ur kameran som inte fordrat viss form av bearbetning; beskärning, nivåer och viss färgkorrigering. Gäller även kompaktkameror utan rawmöjlighet, eller kanske i synnerhet dem.
Kontenta: För att bli riktigt bra måste såväl en jpeg eller rawfil efterbearbetas samt anpassas till det medium den är avsedd att användas i. Att sitta och pula med jpegfiler tar ofta längre tid än en rawfil och vissa parametrar är dessutom oåterkallerliga.
Men självklart går det att efterbearbeta en jpeg så den blir bra-men onödigt besvär. Bättre ta en rawfil-bearbeta den och spara som jpeg plus behålla originalfilen.
Ang Digital Foto är min bestämda uppfattning kanske inte direkt lämpat för att nedtecknas här. Man får tänka på barnen
Ang focuspeaking och bibehållen AF är det bara att gå in i kamerans meny flik 3 vid symbolen som visar en "kamera"och vid AF-A-inst välja Dir. man fokus. När sedan lägesväljaren för fokusmetod intill bajonetten ställs på AF-A får du såväl AF-S som peaking samtidigt. Har du ett SSM-objektiv behöver inte AF-omkopplaren på det objektivet ändras. Du kan vrida på fokusringen i alla fall om du tycker att skärpan hamnat fel. Vidare kan du via den vanlga "förstoringsknappen" välja förstorat läge för att ytterligare precisionsinställa. När du är nöjd så trycker på avtrycket lätt och sökarbilden återgår till helskärmsläge-tryck avtryckaren i botten och den perfekt fokuserade bilden sitter där.
Men oftast räcker det med att bara vrida till AF-A, fokusera som vanligt med AF och genom peakingens konturer avgöra om fokus hamnar där man vill utan att förstora sökarbilden. Se det som att använda AF-S med förstärkt kontroll över var skärpan hamnar och skärpedjupet. Peakingen hoppar i automatiskt vid AF-A vid ovan nämnd inställning. Man behöver inte ens engagera AF/MF-knappen.
När det gäller AF/MF-knapp använder jag den när jag verkligen ska fokusera manuellt. MF/AF-knappen är då ställd att den "behåller" sin inställning efter ett tryck. D v s är kameran ställd på AF och jag trycker på knappen så ställer den om sig till MF även efter att jag släppt knappen. För att åter få AF trycker jag på knappen en gång till.
Men med AF-A inställningen som jag beskrivit behöver du inte tänka på detta förutsatt att du håller avtrycket nedtryckt till hälften hela tiden. Släpper du upp knappen så överrider AF din manuella fokusering.
Sedan har du ju 3 minnesbanker där du kan ställa in personliga parametrar.
Nu får du lista ut resten själv. Annars glömmer du det till nästa gång du vill använda en viss funktion.
//Lennart