Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Pröva med att stänga av "effekterna" i Live View. När dessa är på avspeglas dina val i sökaren vid exponeringskompensation, vitbalans e.t.c.. Vill man ha en stadig sökare som beter sig som en "vanlig" optisk sökare så måste effekterna stängas av i menyerna. Live View - effects off.

Får väl prova kanske, men då tappar man väl lite av dom andra fördelarna. borde givetvis varit förberedd på EVFn svagare delar, då man läst någon kilometer text om den samma.

En vinterbild ut över naken skog med 16mm-läget ( EVF visar 100% och är mäkta stor ) och då ser inte hela bilden skarp ut, något bättre då skärpan ställs, här dyker skillnaderna upp då OVFn är som titta ut genom ett fönster, och då enbart våra ögon sätter begränsningar på djupseende och så.

EVFn upplevs mera som en tavla som byter motiv, man har inte riktigt djupskärpan om man kan uttrycka sig så.

Här finns begränsningarna med blott andra generation av EVF, som jag varit lite bekymmrad över, SLT-modellerna behöver nog ytterligare några generationer för att nå fram till 100%

EVFen kräver lite tid att vänja sig vid då den som Mats skriver är utmärkt till att komponera bilden, men det måste bli lite risgrynskärpa över en sådan elektronisk konstruktion, jag förstår det, det måste bli på det sättet, när nästa generation får en miljon ytterligare punkter i EVF:n så blir den ännu bättre.

Har varit borta ett tag från denna tråd p g a att jag var nära att begära utträde p g a avträdet vissa av mina inlägg kastats i av en moderator.

Jag besvarade ett kränkande inlägg som innehöll ord som "idioter", "arrogant skitstövel" mm. Mitt svar var att ett dylikt inlägg borde modereras bort. Och nog modererades det alltid. Det kränkande inlägget står kvar men mitt svar slängdes i avträdet.

Nåja, skit i det nu, men helst i avträdet:)

Noterar att Mats säljer av sin A900+tillbehör för ett mycket attraktivt pris. Jag tänker inte lägga några aspekter på det utan bara gratulerar eventuell köpare till ett fynd då A900 ff tillverkas och därmed är aktuell.

Ang A77 och EVF så är det som det är; man får ta fördelarna med vissa nackdelar, men lägger man ned bara en smula möda på att kombinera finesserna en EVF ger med AF-A adresserad till Dir.man.fokus så får man både AF och peaking samtidigt utan att behöva trycka på några extraknappar.

Ger hittills oslagbar kontroll över var skärpan primärt hamnar samt skärpedjup. Och detta med ljusstyrka f/1.4. Trots att det är ett AF-läge kan man kontrollbesiktiga skärpan genom att förstora sökarbilden innan man trycker av.

Det är snittbild släng dig i väggen. Mycket användbart.

FW 1.05 har faktiskt gett en viss annan valör på jpeg också (antagligen en dold förbättring). Noterade detta eftersom jag alltid kör raw+jpeg.

//Lennart

Senaste testet jag läst av A77 Nr3 Digital Foto, får jpeg bilderna mycket beröm dom har en form av tabeller där lägre siffra är bättre. till och med något bättre än tidigare klassledande Jpegfantom som D300.

Håller på att vänja mig vid A77, min stora tumme vill gärna komma åt AF/MF-knappen som direkt aktiverar peakingen. Har ställt in den lilla ratten framme vid optiken på läge A, i den engelska manualen som i bland är bättre att läsa, säger dom att man skall ställa in optikens AF/MF till MF och så har jag fokusförstoring inställt i menyn.

jag är lite trög av mig Lennart, hur menar du att man har AF samtidigt, vid DMF har man det, van vid gamla kameran. kan man aktivera peakingen då genom AF/MF-knappen när man ställer in DMF i menyn
Men fortfarande också ha fokusförstoringen invald i menyn.

Lite lurigt när jag provar genom att trycka in kamerans AF/MF strax över tummen om jag sedan samtidigt kan skruva skärpan manuellt, missar jag här så kan jag skada genom att vrida fokusen på optiken.

Har du nu iställt AF-A och DMF och fokusförstoring, tar du då först fokus med AF och sedan justerar skärpan framme vid optiken, hoppar peakingen in då automatiskt vid denna manöver.

Hoppas du inte tycker att jag är för jobbig med alla frågor, peakingen passar nog inte överallt så klart så det tror jag inte.

//Bengt

Min A900:n säljer jag inte, - tro mig, det är en sann klassiker, den sista D-SLR från Sony.

Den lär ju knappast stiga i värde o i den digitala världen är det få saker som verkligen blir o ses som klassiker....A900 kommer garanterat inte blir "stämplad" som en klassiker i kameravärldens historia hos fler än dom verkliga Sony-entusiasterna o om den nu mot förmodan skulle blir det det så blir den nog det på grund av att det va Sonys första FF och världens första FF med inbyggd bildstabilisering inte för att den va den sista D-SLR från Sony.

Jag har, precis som Lars, inte heller sålt någon av mina kameror som jag har köpt genom åren (utom en, men jag har köpt en likadan nyligen).

Det beror inte på att jag förväntar mig att kamerorna ska stiga i värde utan att jag tycker att det är kul att ha dem kvar.

Den lär ju knappast stiga i värde o i den digitala världen är det få saker som verkligen blir o ses som klassiker....A900 kommer garanterat inte blir "stämplad" som en klassiker i kameravärldens historia hos fler än dom verkliga Sony-entusiasterna o om den nu mot förmodan skulle blir det det så blir den nog det på grund av att det va Sonys första FF och världens första FF med inbyggd bildstabilisering inte för att den va den sista D-SLR från Sony.

Absolut rätt Peter.
Samla på gamla kameror är nog ingen idé i det långa loppet och det kommer inte att bli något samlarvärde på sådana, utom möjligen specialversioner i guld av gamla Leicor eller nåt.

A900 håller dock fortfarande måttet. Välbyggd som ingen annan, men framförallt ger den en otrolig bildkvalitet vid bra ljus och ligger inte efter någon annan egentligen, inte ens de alldeles nysläppta från Canon och Nikon.

Visst, inte lika moderna som de nya som kan filma och så, men man får väldigt mycket kamera för pengarna om man köper en begagnad och priset lär nog inte droppa drastiskt det närmaste året i alla fall. De går ju faktiskt att köpa helt nya för 29 990 kr hos vissa handlare, men jag gisar att det inte är någon kioskvältare direkt.

Jag tycker den är underbar, men säljer den ändå för att jag vill prova på något nytt och är av nöden tvungen pengamässigt. Eller försöker sälja den, vet inte hur stor eferfrågan är, men jag tycker priset jag satt är mycket attraktivt, så vi får se. FF är något speciellt och har man inte haft erfarenhet av det så bör man skaffa sig en tycker jag. Tar foto till en helt ny nivå, lite samma steg att gå från APS-C till FF som från kompakt till APS-C DSLR.

/Mats

Är det någon skillnad på bakgrunden, varför ett kamerahus blir en klassiker?

Sonys första FF och världens första FF med inbyggd bildstabilisering eller för att den var den sista FF D-SLR från Sony, - det gör tydligen en stor skillnad för dig?
Vi övriga skrattar åt din logik! :) :) :)

Riktigt bra kamerakonstruktioner blir ofta klassiker.

Jag har, precis som Lars, inte heller sålt någon av mina kameror som jag har köpt genom åren (utom en, men jag har köpt en likadan nyligen).

Det beror inte på att jag förväntar mig att kamerorna ska stiga i värde utan att jag tycker att det är kul att ha dem kvar.

Självklart, man säljer väl inte sina leksaker, eller hur? :) :) :)

När det digitala tekniksnacket svämmar över på FS Forum, brukar jag ta fram en av mina helt manuella A-SLR, lägga in en film (jo, film tillverkas fortfarande, ha-ha!), resultaten blir fortfarande lika bra, som när det begav sig ....

Inga motivprogram, inga panoramaprogram, inga toyprogram, ingen motorframdragning av filmen, allt är bara så enkelt det kan bli, basic alltså, fotografen väljer tre funktioner, - exp.tid, bländare, manuell inställning av avståndet till motiv, - varför göra det mera komplicerat än så ......?

Sonys första FF och världens första FF med inbyggd bildstabilisering eller för att den var den sista FF D-SLR från Sony, - det gör tydligen en stor skillnad för dig?

Ja det brukar ha en viss betydelse....i Sonys fall kanske inte eftersom dom bara gjort en D-SLR A850/900 :)

För mig spelar det ingen som helst roll då jag inte ser något som helst värde i om en kamera är en klassiker eller ej....kameran blir inte bättre för det.

Kul att jag kan bistå med ett gott skratt...

Senast ändrad:

Lars, räkna inte in några andra än du i "vi övriga". Finns säkert några som drar på smilabanden, men inte åt Peter eller hans logik.

/Mats

Ja det brukar ha en viss betydelse....i Sonys fall kanske inte eftersom dom bara gjort en D-SLR A850/900 :)

För mig spelar det ingen som helst roll då jag inte ser något som helst värde i om en kamera är en klassiker eller ej....kameran blir inte bättre för det.

Kul att jag kan bistå med ett gott skratt...

Du har helt rätt, mitt svar tidigare, var ingen revolt, - bara en påpekan, vad jag har sett genom åren, att riktigt bra kamerakonstruktioner blir ofta klassiker.

Kameran blir inte bättre för att det är en klassiker, så är det, men ändå åtråvärd för kommande samlare.
Jag nämner bara Canon Pellix (1965) och Canon 300D (2003), som du säkert känner till, typexempel på något helt nytt, som inte fanns tidigare, när de två kamerorna lanserades, Pellix nytänkande och 300D första billiga konsument D-SLR.

Senaste testet jag läst av A77 Nr3 Digital Foto, får jpeg bilderna mycket beröm dom har en form av tabeller där lägre siffra är bättre. till och med något bättre än tidigare klassledande Jpegfantom som D300.

Håller på att vänja mig vid A77, min stora tumme vill gärna komma åt AF/MF-knappen som direkt aktiverar peakingen. Har ställt in den lilla ratten framme vid optiken på läge A, i den engelska manualen som i bland är bättre att läsa, säger dom att man skall ställa in optikens AF/MF till MF och så har jag fokusförstoring inställt i menyn.

jag är lite trög av mig Lennart, hur menar du att man har AF samtidigt, vid DMF har man det, van vid gamla kameran. kan man aktivera peakingen då genom AF/MF-knappen när man ställer in DMF i menyn
Men fortfarande också ha fokusförstoringen invald i menyn.

Lite lurigt när jag provar genom att trycka in kamerans AF/MF strax över tummen om jag sedan samtidigt kan skruva skärpan manuellt, missar jag här så kan jag skada genom att vrida fokusen på optiken.

Har du nu iställt AF-A och DMF och fokusförstoring, tar du då först fokus med AF och sedan justerar skärpan framme vid optiken, hoppar peakingen in då automatiskt vid denna manöver.

Hoppas du inte tycker att jag är för jobbig med alla frågor, peakingen passar nog inte överallt så klart så det tror jag inte.

//Bengt

En jpeg blir vad man gör den till genom diverse manövrer i kameran. Jag har nog aldrig någonsin fått fram en jpeg direkt ur kameran som inte fordrat viss form av bearbetning; beskärning, nivåer och viss färgkorrigering. Gäller även kompaktkameror utan rawmöjlighet, eller kanske i synnerhet dem.

Kontenta: För att bli riktigt bra måste såväl en jpeg eller rawfil efterbearbetas samt anpassas till det medium den är avsedd att användas i. Att sitta och pula med jpegfiler tar ofta längre tid än en rawfil och vissa parametrar är dessutom oåterkallerliga.

Men självklart går det att efterbearbeta en jpeg så den blir bra-men onödigt besvär. Bättre ta en rawfil-bearbeta den och spara som jpeg plus behålla originalfilen.

Ang Digital Foto är min bestämda uppfattning kanske inte direkt lämpat för att nedtecknas här. Man får tänka på barnen:)

Ang focuspeaking och bibehållen AF är det bara att gå in i kamerans meny flik 3 vid symbolen som visar en "kamera"och vid AF-A-inst välja Dir. man fokus. När sedan lägesväljaren för fokusmetod intill bajonetten ställs på AF-A får du såväl AF-S som peaking samtidigt. Har du ett SSM-objektiv behöver inte AF-omkopplaren på det objektivet ändras. Du kan vrida på fokusringen i alla fall om du tycker att skärpan hamnat fel. Vidare kan du via den vanlga "förstoringsknappen" välja förstorat läge för att ytterligare precisionsinställa. När du är nöjd så trycker på avtrycket lätt och sökarbilden återgår till helskärmsläge-tryck avtryckaren i botten och den perfekt fokuserade bilden sitter där.

Men oftast räcker det med att bara vrida till AF-A, fokusera som vanligt med AF och genom peakingens konturer avgöra om fokus hamnar där man vill utan att förstora sökarbilden. Se det som att använda AF-S med förstärkt kontroll över var skärpan hamnar och skärpedjupet. Peakingen hoppar i automatiskt vid AF-A vid ovan nämnd inställning. Man behöver inte ens engagera AF/MF-knappen.

När det gäller AF/MF-knapp använder jag den när jag verkligen ska fokusera manuellt. MF/AF-knappen är då ställd att den "behåller" sin inställning efter ett tryck. D v s är kameran ställd på AF och jag trycker på knappen så ställer den om sig till MF även efter att jag släppt knappen. För att åter få AF trycker jag på knappen en gång till.

Men med AF-A inställningen som jag beskrivit behöver du inte tänka på detta förutsatt att du håller avtrycket nedtryckt till hälften hela tiden. Släpper du upp knappen så överrider AF din manuella fokusering.

Sedan har du ju 3 minnesbanker där du kan ställa in personliga parametrar.

Nu får du lista ut resten själv. Annars glömmer du det till nästa gång du vill använda en viss funktion.

//Lennart

En jpeg blir vad man gör den till genom diverse manövrer i kameran. Jag har nog aldrig någonsin fått fram en jpeg direkt ur kameran som inte fordrat viss form av bearbetning; beskärning, nivåer och viss färgkorrigering. Gäller även kompaktkameror utan rawmöjlighet, eller kanske i synnerhet dem.

Kontenta: För att bli riktigt bra måste såväl en jpeg eller rawfil efterbearbetas samt anpassas till det medium den är avsedd att användas i. Att sitta och pula med jpegfiler tar ofta längre tid än en rawfil och vissa parametrar är dessutom oåterkallerliga.

Men självklart går det att efterbearbeta en jpeg så den blir bra-men onödigt besvär. Bättre ta en rawfil-bearbeta den och spara som jpeg plus behålla originalfilen.

Exakt!
Mycket bra sammanfattning. Eftersom man ändå alltid behandlar bilderna så är det mer besvär och begränsningar att utgå från en jpeg, så raw är det självklara valet alltid om kameran har möjlighet till det.

Jag förstår faktiskt inte det här försvarandet av jpeg och kamera-inställningar för bildbehandlingsalternativ, motivprogram och picture styles osv. Tror fortfarande att om man framhärdar i det så har man inte "förstått raw" faktiskt.

Sluta nu allihop upp med jpeg-i-kameran-dumheterna och fotografera på riktigt och fullständigt skit i allt det där bjäfset som är totalt onödigt och väredelöst.

Nu går jag ut och fotograferar några påskharar medan jag ännu har några kameror kvar. Har förresten uppdaterat annonserna med bl.a. lägre priser för den som vill fynda. Mer kommer.
http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?member=156898

/Mats

Senast ändrad:
Absolut rätt Peter.
Samla på gamla kameror är nog ingen idé i det långa loppet och det kommer inte att bli något samlarvärde på sådana, utom möjligen specialversioner i guld av gamla Leicor eller nåt.
Den här samlingen kan nog vara värd en del. Den utgör bara en del av den totala samlingen.

A900 håller dock fortfarande måttet. Välbyggd som ingen annan, men framförallt ger den en otrolig bildkvalitet vid bra ljus och ligger inte efter någon annan egentligen, inte ens de alldeles nysläppta från Canon och Nikon.
A900 har nog potential att bli en klassiker. Jag grämer mig fortfarande att inte jag kom på idén att ge ett skambud på halva reapriset på A850:n hos Elgiganten i Västerås. 7500 kronor för en helt ny A850 är ju sanslöst billigt.

Den här samlingen kan nog vara värd en del. Den utgör bara en del av den totala samlingen.

A900 har nog potential att bli en klassiker. Jag grämer mig fortfarande att inte jag kom på idén att ge ett skambud på halva reapriset på A850:n hos Elgiganten i Västerås. 7500 kronor för en helt ny A850 är ju sanslöst billigt.

Värd och värd?
Beror vad man ska ha den till. Att fotografera med finns det bättre prylar till.

15000 för en ny A850 är väl bra. Att han fick den för hälften var ju alldeles fantastiskt, men som sagt, man måste komma på att göra det och göra det. Lyckan står den djärve bi.

Under 13 000 för en A900, visserligen begagnad, men i absolut nyskick och med extra batteri och två minneskort är inte så dåligt det heller :) Priced to sell. Bara att slå till vetja!

A850 är i princip samma kamera, men om vi ska tala om klassiker så ligger den i lä för A900. Sen ÄR ju A900 faktiskt lite snyggare och lite snabbare, så att den kostar 3 000 kr mer är absolut inte för mycket.

Jag är ju lite jävig då jag just säljer min A900, men om man är intresserad av foto och har möjlighet att skaffa sig en "riktig" FF-kamera och använda ett tag så passa på att skaffa en. Det är roligt och utvecklar ens fotgrafi garanterat. Jag tar en paus från det nu för att jag vill prova på den nya tekniken, men annars är det garanterat FF som gäller i framtiden, så jag är lite kluven som säljer A900an faktiskt. Kanske AFE får rätt :)

/Mats

Senast ändrad:
Tiden lär utvisa om jag får rätt ;)

13 lusentappar låter som ett bra pris för den kameran. Det är mindre än vad en D3 oftast kostar begagnad, och den har ju bara hälften så många pixlar (fast är ju dyrare från början).

Om det inte vore för att jag tänker satsa på mindre kameror framöver skulle jag känna mig klart frestad att köpa din A900 - skönt med en kamera där bjäfset inte ens är valbart :)

Värd och värd?
Beror vad man ska ha den till. Att fotografera med finns det bättre prylar till.
Den samlingen är definitivt inte till för att fotografera med. Vem tusan behöver 113 stycken Nikon F för att fotografera med?
Fast han har bara 14 stycken Nikon F2, vilket väl måste anses vara lite tunt? :)

Samlingen är förstås bara intressant för andra samlare, men då kan det nog finnas folk som är villiga att betala fantasibelopp för en sådan samling.

Ang Digital Foto är min bestämda uppfattning kanske inte direkt lämpat för att nedtecknas här. Man får tänka på barnen:)

Ang focuspeaking och bibehållen AF är det bara att gå in i kamerans meny flik 3 vid symbolen som visar en "kamera"och vid AF-A-inst välja Dir. man fokus. När sedan lägesväljaren för fokusmetod intill bajonetten ställs på AF-A får du såväl AF-S som peaking samtidigt. Har du ett SSM-objektiv behöver inte AF-omkopplaren på det objektivet ändras. Du kan vrida på fokusringen i alla fall om du tycker att skärpan hamnat fel. Vidare kan du via den vanlga "förstoringsknappen" välja förstorat läge för att ytterligare precisionsinställa. När du är nöjd så trycker på avtrycket lätt och sökarbilden återgår till helskärmsläge-tryck avtryckaren i botten och den perfekt fokuserade bilden sitter där.

Men oftast räcker det med att bara vrida till AF-A, fokusera som vanligt med AF och genom peakingens konturer avgöra om fokus hamnar där man vill utan att förstora sökarbilden. Se det som att använda AF-S med förstärkt kontroll över var skärpan hamnar och skärpedjupet. Peakingen hoppar i automatiskt vid AF-A vid ovan nämnd inställning. Man behöver inte ens engagera AF/MF-knappen.

När det gäller AF/MF-knapp använder jag den när jag verkligen ska fokusera manuellt. MF/AF-knappen är då ställd att den "behåller" sin inställning efter ett tryck. D v s är kameran ställd på AF och jag trycker på knappen så ställer den om sig till MF även efter att jag släppt knappen. För att åter få AF trycker jag på knappen en gång till.

Men med AF-A inställningen som jag beskrivit behöver du inte tänka på detta förutsatt att du håller avtrycket nedtryckt till hälften hela tiden. Släpper du upp knappen så överrider AF din manuella fokusering.

Sedan har du ju 3 minnesbanker där du kan ställa in personliga parametrar.

Nu får du lista ut resten själv. Annars glömmer du det till nästa gång du vill använda en viss funktion.

//Lennart

Suveränt bra och pedagogiskt upplyftande, jo jag har allt trixat och provat mig fram, men A77 är lite annorlunda än den gamla, Och du Lennart var den allra första som har delgivit lite mera finurliga egenskaper som du räknat ut själv, erfarenheten bland annat som du haft från en D3 ( en av många kameror du använt ) som har mängder av inställningar. Mycket därför ville jag fråga dig och att du enkelt uttryckt hittar saker som inte ens erfarna testare har hittat.

alltså din erfarenhet av att ha använt avancerade yrkeskameror under flera år, ger för mig per automatik en rejält intressant person att ställa frågor till. Dina kunskaper inom detta gebit uppskattar jag väldigt mycket då du har så mycket i bagaget + att du då behärskar skrivkonsten svårigheter på ett bra sätt, det är en stor konst att förmedla information på ett bra sätt.

Det vore en stor tragedi om du får sådan tokiga ideer att begära utträde från dessa sidor. nog har jag uppfattat dig som mycket tåligare än så.

Jag vart själv raderad i D800-tråden nyligen och det får jag acceptera då det var ganska rejält Off-topic
även om jag personligen tyckte att jag fick till det ganska bra för belysa hur lite olika man ser på detta med att fotografera. på Sonysidorna får vi hålla på med våra samtalsliknade trådar, som är lite unika på flera sätt och samtidigt nödvändigt för att hålla liv i tråden, vi är ganska så få sonyägare jämfört med dom stora bästsäljarna, så vi får hålla på så länge vi inte blir för tokiga.

Som avslut vill jag påminna att jag aldrig på något sätt varit någon motståndare till RAW-hantering, och är fullt medveten om att det finns mer att hämta genom Raw. Vill absolut inte börja någon ny Raw-Jpeg debatt. jag minns som exempel när 40D kom som hade en Jpegmodul som inte var bra, skillnaden mellan Raw-Jpeg var jätttestor för den modellen.

Men StenÅke har en del rätt att saker har hänt med moderna kameror, som Dynamic Range, HDR och lite mera. så under en övergång tills man behärskar Raw-hanteringen, så får det nog slinka med några Jpegs. Jag är inte någon jättehävert inom fotokonsten, men jag gör så gött en kan.

Tack igen, och hoppas på en varmare vår //Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar